|
|
|
Motto: „Droga
do zdrowia jest prosta, gdy ją znasz”
„Żyj mądrze - zdrowo i
sportowo”
Program profilaktyczno- edukacyjny z
zakresu profilaktyki zdrowotnej i promocji
zdrowia, realizowany w Zespole Szkól Specjalnych
im. Janusza Korczaka we Wrześni w ramach zadań
Szkoły Promującej Zdrowie , przy częściowym
wsparciu finansowym Starostwa Powiatowego we Wrześni
1. CZAS REALIZACJI PROJEKTU:
15 marzec 2012 – 15 grudzień 2012 / z przerwą
wakacyjną/
2. CELE PROJEKTU:
Głównym celem projektu jest
realizacja hasła: „Żyj mądrze – zdrowo i
sportowo” poprzez :
propagowanie
aktywności ruchowej i zdrowego stylu życia
w integracji ze środowiskiem;
Kształtowanie
postaw prospołecznych
Kształtowanie
nawyków sprzyjających zdrowiu, jego
poprawie i ochronie
Obszary działalności:
1. Aktywność ruchowa.
2. Kształtowanie nawyków prawidłowego żywienia
3.Kształtowanie nawyków higienicznych.
4. Kształtowanie właściwych relacji i postaw
prospołecznych.
5. Pierwsza pomoc.
Sposoby realizacji:
> Festyn sportowo –
rekreacyjny
> Przeglądy jamy ustnej
> Spotkanie integracyjne „mikołajki
na sportowo”
> Spotkania ze specjalistami
> Redagowanie gazetki –
metoda projektu
> Konkursy : sportowe,
wiedzy, plastyczne, literackie,
> Kursy pierwszej pomocy
> Zajęcia edukacyjne
> Wystawy plakatów
> Zajęcia instruktażowe
> Kampanie profilaktyczne
> Pedagogizacja rodziców,
spotkania integracyjne
> Zajęcia edukacyjne
> Wycieczka
> Lekcje przedmiotowe ,
lekcje wychowawcze .
3. PRZEWIDYWANE ZAŁOŻENIA
PROJEKTU:
Zakładamy, że po realizacji
projektu „Żyj mądrze- zdrowo i sportowo”
zostaną osiągnięte jego cele, co da efekt
dalszej ewaluacji zainteresowań uczniów w stronę
animowania zdrowego stylu życia.
Zakładane rezultaty:
Przewidujemy , że po realizacji programu
uczniowie będą dbać o higienę osobistą i
otoczenia, poznają zasady racjonalnego odżywiania
i zastosują je w praktyce. Zrozumieją też w
jaki sposób sprawność fizyczna i aktywność
ruchowa wpływa na ich zdrowie i życie. Udział
w zajęciach z zakresu ratownictwa
przedmedycznego nauczy dużą grupę młodzieży
niesienia pomocy w przypadkach nagłych stanów
zagrożenia życia. Mamy nadzieję , iż
proponowany projekt pozytywnie wpłynie na:
- wzrost świadomości potrzeb dbania o zdrowie
swoje i innych,
- wzrost aktywności ruchowej dzieci i młodzieży,
pobudzanie naturalnej potrzeby ruchu,
- nabycie umiejętności i nawyków do
poprawienia własnego sposobu odżywiania, dbania
o higienę
- zwiększenie świadomości stosowania zasady
fair play
- poprawa umiejętności współpracy w grupie,
rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie ze
stresem,
- rozbudzanie poczucia przynależności do środowiska
lokalnego, integrowanie ze środowiskiem,
- stosowanie metod aktywizujących w pracy z
uczniami,
- umiejętność planowania zdrowego stylu życia
i podejmowania skutecznych działań w tym
zakresie,
- wzbogacenie form współpracy z uczniami,
rodzicami, społecznością lokalną,.
• FORMY
PRACY: indywidualna i grupowa .Praca w
małych grupach, dyskusja, burza mózgów,
symulacja, praca twórcza, redagowanie gazetki,
konkursy plastyczne, sportowe i wiedzy, doświadczenie,
metoda projektu.
• UWAGI
KOŃCOWE: Każdy człowiek kształtuje
swój los, odpowiada za swoje życie. Odnosi się
to również do zdrowia. Zdrowie jest środkiem
do osiągnięcia lepszej jakości życia. „Zdrowie,
to nie tylko brak choroby , to stan dobrego
samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego
organizmu”/ za WHO/. Zdrowie jest więc pojęciem
pojmowanym holistycznie. Wspólną płaszczyzną
różnorodnych oddziaływań w zakresie
profilaktyki i promocji zdrowia dzieci i młodzieży
jest wypracowanie świadomej postawy
prozdrowotnej – zdrowego stylu życia. Jest to
główny cel Szkoły Promującej Zdrowie, do
jakiej należymy.
Program „Żyj mądrze- zdrowo i sportowo powstał
w oparciu o powyższe założenia. Ma pobudzać w
uczniach chęć do tworzenia własnego stylu życia,
jako człowieka aktywnego, chętnego do działania
na rzecz polepszania własnego zdrowia i
otoczenia. Program ma charakter długotrwałych,
stałych i urozmaiconych oddziaływań możliwych
do realizacji w codziennych kontaktach z
uczniami. Jest dostosowany do potrzeb i możliwości
szkoły specjalnej.
Harmonogram działań
POSZCZEGÓLNE
DZIAŁANIA & OBSZARY DZIAŁAŃ |
TERMINY REALIZACJI DZIAŁAŃ
|
OSOBY
ODPOWIEDZIALNE |
UWAGI
|
Ogólnoszkolna
akcja promująca realizację projektu. Ogłoszenia
na gazetkach szkolnych , plakaty, ulotki,
informacje na stronie internetowej szkoły.
Przekazanie informacji o projekcie na
zebraniu z rodzicami oraz posiedzeniu
Rady Pedagogicznej, podczas
indywidualnych rozmów z uczniami i
rodzicami |
15
-23 marzec 2012 |
Szkolny
koordynator ds. edukacji i promocji
zdrowia – autor projektu
we współpracy z wychowawcami klas i
uczniami |
|
Kształtowanie
nawyków higienicznych |
Marzec/kwiecień
& wrzesień/październik |
1.Jak
prawidłowo dbać o uzębienie- zajęcia
edukacyjno-instruktażowe, pokaz filmów. |
26.03.-
13.04. |
Szkolny
koordynator ds.edukacji i promocji
zdrowia we współpracy z pielęgniarką
szkolną |
|
2.
Przeglądy jamy ustnej w przychodni
stomatologicznej |
około
4.04.-19.04.
oraz 15.11.-30.11. |
jw.
we współpracy z przych.stomatologiczną |
D.Drela
I.Orwat
Termin przeglądu stomatologicznego
uzgadniany jest z gabinetem
stomatologicznym |
3.
Konkursy:
- plastyczny dla SP
- wiedzy dla Gimnazjum |
20.04.-30.04.
15.11.- 30.11. |
Koordynator
i realizatorzy projektu |
D.Drela
B.Szpojda
A.Masłowska |
4.Aktywny
wypoczynek dzieci i młodzieży
-nietypowe zajęcia sportowe na wesoło /
zajęcia dla uczniów SP |
29.10.
|
Koordynator
i realizatorzy we współpracy z
nauczycialmi wf |
D.Drela
K.Przysiuda |
5.Czystość
wokół nas – recykling; redakcja
gazetki szkolnej; praca z zespołem
redakcyjnym uczniów |
20-27.04.
|
Koordynator
i realizatorzy we współpracy z
nauczycielem przyrody |
D.Drela
B.Szpojda
E.Zakrzewska |
6.Aktywny
wypoczynek dzieci i młodzieży -
wycieczka do ośrodka turystyki leśnej w
Czeszewie dla uczniów klas I-III SP |
około
27.09.
|
Koordynator
we współpracy z
wychowawcą klasy I-III SP |
D.Drela
M.Witkowska
M.Masłowska |
Aktywność
ruchowa. |
1.Opracowanie
zestawu ćwiczeń śródlekcyjnych –
wdrożenie na lekcjach SP |
7.05.-25.05. |
Koordynator
i realizatorzy we współpracy z
wychowawcami klas |
D.Drela
K.Przysiuda |
2.Festyn
sportowy dla szkoły z okazji Dnia
Dziecka promujący aktywność ruchową;
- opracowanie programu festynu
-zabezpieczenie stanowisk , materiałów,
przydział prowadzących, akcja
informacyjna
- nietypowe konkurencje sportowe o
charakterze zabawowym dla uczniów klas
I-III SP i klas„życia”
-konkurencje sportowe indywidualne/ 7
stanowisk konkurencyjnych/
-konkurencje zespołowe/2X6/
- sztafety /1/
- posiłek regeneracyjny
- zadania na orientację
-pokazy udzielania I pomocy/ współpraca
z ZR PCK)
- podsumowanie wyników
- wręczanie nagród i dyplomów |
1.06.
do 28.05.
1.06. |
Koordynator
i realizatorzy projektu we współpracy z
nauczycielami wf |
D.Drela
K.Przysiuda
B.Szpojda
M.Witkowska
A.MasłowskaSzczegółowy
program Festynu sportowego zostanie
przedstawiony przez koordynatora do
28.05.br.
|
3.Jak
sport wpływa na nasze zdrowie? –
redagowanie gazetki z zespołem
uczniowskim; nr specjalny
- urazy i kontuzje w sporcie, sposoby ich
unikania;
-zasady fair- play
-korzyści i zasady biegania
-styl życia a zdrowie człowieka |
14.05.-
01.06. |
Koordynator
i realizatorzy projektu we współpracy z
nauczycielami i uczniami |
D.Drela
B.Szpojda
A.Masłowska |
4.
Konkurs plastyczny- człowiek w ruchu |
14-28.05.
/ 3 nagrody +1 wyróżnienie/ |
Koordynator
we współpracy z realizatorami projektu |
D.Drela
B.Szpojda
A.Masłowska |
5.Zachęcanie
uczniów do aktywności ruchowej- 500
kroków każdego dnia, eksperyment |
14.05.-20.05. |
Realizatorzy
projektu |
D.Drela
B.Szpojda
K.Przysiuda |
Kształtowanie
nawyków prawidłowego żywienia |
1.
Gazetki i plansze na temat zdrowego żywienia
– uczniowski zespół redakcyjny |
około
1.10.-20.10. |
Koordynator
we współpracy pozostałymi podmiotami
kadrowymi projektu i uczniami |
D.Drela
B.Szpojda |
2.Spotkanie
z ekspertem- jadłospis mojego dziecka |
październik-
wywiadówka dla rodziców |
Koordynator
projektu i realizatorzy projektu; współpraca
z PPISE we Wrześni |
D.Drela
M.Witkowska |
3.Dzień
żywienia i żywności w szkole- kuchnia
japońska kluczem długowieczności |
31.10. |
jw. ;współpraca z SK PCK |
D.Drela
K.Przysiuda |
4.
Konkurs plastyczny- talerz pełen
zdrowia. Wystawa prac |
8.10.-12.10. |
jw.
we współpracy z nauczycielami plastyki |
B.Szpojda
M.Witkowska
A.Masłowska |
5.
Co zawiera etykieta? Zajęcia edukacyjne
dla gimnazjum i ZSZ |
15.10.-19.10. |
koordynator
; współpraca z PPISE we Wrześni |
D.Drela |
Kształtowanie
właściwych relacji i postaw prospołecznych.
|
1.
Tematyka godzin wychowawczych uwzględniająca
kształcenie prawidłowych relacji w
grupie; opracowanie mapy socjograficznej |
cały
miesiąc wrzesień
|
Realizatorzy
projektu we współpracy z wychowawcami
klas i psychologiem szkolnym |
|
2.
Dzień talentów czyli „miej hobby - żyj
z pasją”. |
29.11. |
Koordynator
projektu, pozostałe podmioty kadrowe
projektu |
D.Drela
K.Przysiuda
B.Szpojda
M.Witkowska
A.Masłowska |
3
Balik na sportowo- spotkanie integracyjne |
7.12 |
Koordynator
, realizatorzy projektu |
D.Drela
B.Szpojda
A.Masłowska |
4.Spotkania
z ekspertem – jak opanować stres? Zajęcia
z psychologiem dla klas gimnazjum |
20.11. |
koordynator
i realizatorzy projektu we współpracy z
wychowawcami klas i psychologiem szkolnym |
|
Pierwsza
pomoc. |
1.
Udział uczniów w kursie pierwszej
pomocy- klasy VI i I-III gimnazjum.
Kurs obejmuje następujące treści:
- bezpieczeństwo własne i osoby
poszkodowanej,
-sprawdzanie przytomności
poszkodowanego,
-wezwanie pomocy.
-sprawdzanie oddechu osoby poszkodowanej,
-układanie osoby poszkodowanej w pozycji
bocznej ustalonej,
- oddechy ratownicze( ćwiczenia tylko na
manekinie),
-uciskanie klatki piersiowej( ćw. Tylko
na manekinie),
-łańcuch przeżycia. |
2..11.-10.12. |
koordynator
projektu , pozostałe podmioty kadrowe
projektu we współpracy z ZR PCK i młodzieżowymi
instruktorami sanitarnymi |
D.Drela
M.Witkowska
K.Przysiuda |
2.konkurs
wiedzy o zdrowiu i pierwszej pomocy . |
10.12. |
Realizatorzy
projektu |
D.Drela
K.Przysiuda
B.Szpojda
M.Witkowska
A.Masłowska |
3.
Pierwsza pomoc- pokaz udzielania pomocy w
kontuzjach sportowych podczas festynu
sportowego z okazji Dnia Dziecka |
1.06. |
Realizatorzy
projektu we współpracy z ZR PCK i pielęgniarką
szkolną |
D.Drela
K.Przysiuda
B.Szpojda
M.Witkowska
A.Masłowska |
Zakończenie
projektu
- omówienie
-uzupełnienie strony internetowej z
wypracowanymi materiałami
- ankieta |
15.12.2012 |
koordynator
projektu , pozostałe podmioty kadrowe
projektu we współpracy z uczniami |
D.Drela
K.Przysiuda
B.Szpojda
M.Witkowska
A.Masłowska
|
Oprac.D.Drela
REALIZATORZY PROJEKTU:
Dorota Drela
Karolina Przysiuda
Beata Szpojda
Magdalena Witkowska
Agnieszka Masłowska
powrót
|
|
|