Przedmiotowy system oceniania z edukacji dla bezpieczeństwa
Ocena ma na celu pobudzenie uczniów do systematycznego przygotowania się do lekcji, aktywności na lekcjach, odrabiania prac domowych i zaliczeniowych.
Każdy
uczeń, aby uzyskać ocenę pozytywną w I i II semestrze
musi spełnić następujące wymagania:
- systematycznie chodzić na zajęcia lekcyjne,
- prowadzić zeszyt przedmiotowy,
- napisać i oddać jeden referat w semestrze. Najwyżej
będą oceniane referaty w technice komputerowej oraz te,
które określają samodzielny stosunek autora do
zagadnień. Tygodniowa zwłoka z oddaniem referatu
obniża ocenę,
- raz w ciągu roku indywidualnie lub w zespole wykonać
projekt na uzgodniony temat,
- raz w semestrze może zgłosić nieprzygotowanie,
- wykonywać czynności polecane przez nauczyciela,
- wysoko oceniana będzie indywidualna aktywność,
- zachowanie w trakcie zajęć- obserwacja uczestnicząca
( głównie w sferze postaw).
Zasady
sprawdzania i oceniania ucznia
- sprawdzian musi być poprzedzony lekcją powtórzeniową
i wpisany wcześniej do dziennika,
- odpytywanie może dotyczyć tylko trzech ostatnich
lekcji,
- otrzymanie oceny niedostatecznej lub dopuszczającej w
I semestrze wyklucza otrzymanie oceny dobrej w drugim
semestrze,
- prace pisemne muszą być oddane przez nauczyciela najpóźniej
w ciągu 2 tygodni,
Propozycja
szczegółowych osiągnięć
Ocena niedostateczna
Uczeń:
- pomimo pomocy nauczyciela nie potrafi się
wypowiedzieć
- nie opanował wiedzy i umiejętności w zakresie
wymagań koniecznych niezbędnych do dalszego
kształcenia
- nie potrafi wykonać prostego polecenia
- wykazuje się brakiem systematyczności i chęci do
nauki
- nie interesuje się przedmiotem.
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
- przy pomocy nauczyciela jest w stanie wykonać proste
polecenia
- ma braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności, które
są konieczne do dalszego kształcenia; posiada minimum
wiedzy
- nie potrafi sformułować jasnej wypowiedzi na tematy
poruszane na lekcjach
- jego postawa na lekcjach jest bierna, ale wykazuje
chęć do współpracy.
Ocena dostateczna
Uczeń:
- jest aktywny na lekcjach sporadycznie
- jego wiedza jest fragmentaryczna i wyrywkowa
- ma problemy z samodzielnym sformułowaniem i
uzasadnianiem swoich wypowiedzi
- udziela odpowiedzi na proste pytania nauczyciela
- wykonuje samodzielnie proste zadania, które przydzieli
mu grupa.
Ocena dobra
Uczeń:
- w dużej mierze opanował treści i umiejętności
zawarte w programie
- chętnie pracuje w grupie
- jest aktywny na zajęciach
- umiejętnie wykorzystuje zdobyte informacje
- wykonuje samodzielnie typowe zadania związane z tokiem
lekcji zlecone przez nauczyciela
- umie formułować proste, typowe wypowiedzi ustne i
pisemne
- porównuje zachowania pozytywne i negatywne oraz ich
wpływ na postawę ludzi
- prezentuje różne sposoby rozwiązywania konfliktów
- poprawnie stosuje pojęcia
- poprawnie wykonuje czynności ratownicze, umie dobrać
potrzebny sprzęt i wykorzystać niektóre środki
ratownicze.
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
- bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach
- sprawnie samodzielnie posługuje się różnymi
źródłami wiedzy, uzasadnia odpowiedź korzystając z
wiadomości prasowych i telewizyjnych
- uzasadnia własne poglądy i stanowiska
- dokonuje samodzielnej oceny wydarzeń i zjawisk
- dostrzega związki przyczynowo-skutkowe
- potrafi łączyć wiedzę z różnych przedmiotów
- interpretuje teksty źródłowe
- rozumie, że oprócz praw uczeń ma obowiązki
- bezbłędnie wykonuje czynności ratownicze, koryguje
błędy kolegów
- odpowiednio wykorzystuje sprzęt i środki ratownicze
- zdobył pełen zakres wiedzy przewidziany w programie
- sprawnie wykorzystuje wiedzę z różnych przedmiotów
do rozwiązywania zadań z zakresu edukacji dla
bezpieczeństwa
- umie pokierować grupą rówieśników.
Ocena celująca
Uczeń:
- w pełni opanował wiadomości i umiejętności
przewidziane programem nauczania
- rozwija własne zainteresowania
- bierze udział z sukcesami w konkursach, olimpiadach,
mistrzostwach
- jest bardzo aktywny na lekcjach
- wykonuje szereg zadań dodatkowych z własnej
inicjatywy
- jest żywo zainteresowany tym co dzieje się w Polsce i
na świecie
- angażuje się w akcje humanitarne, ekologiczne,
wolontariacie
- umiejętnie formułuje argumenty, wypowiada się bardzo
poprawnie językiem
- potrafi doskonale zaplanować i zorganizować pracę
swoją i innych.
Propozycje osiągnięć edukacyjnych według przyjętych zasad oceniania dotyczących tematów i działów, ujętych w 30 tematach planu wynikowego, są zgodne z aktualną podstawą programową.
Wymagania programowe na poszczególne oceny | |||||
ZAGROŻENIA WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE | |||||
TEMAT | Ocena
dopuszczająca Uczeń potrafi: |
Ocena
dostateczna Uczeń potrafi: |
Ocena
dobra Uczeń potrafi: |
Ocena
bardzo dobra Uczeń potrafi: |
Ocena
celująca Uczeń potrafi: |
1. Zagrożenia naturalne wynikające z praw przyrody | - wymienić naturalne zagrożenia czasu pokoju | - scharakteryzować zagrożenia spowodowane przez siły natury | - uzasadnić zasady postępowania w rejonach klęsk żywiołowych | - opisać skutki zagrożeń dla ludności, infrastruktury i gospodarki kraju spowodowane przez klęski żywiołowe | - opisać zagrożenia zdrowia i życia człowieka spowodowanego przez zagrożenia naturalne w regionie i w Polsce w ostatnich latach |
2. Zagrożenia wynikające z ingerencji w środowisko naturalne oraz z działalności gospodarczej człowieka. | - wymienić zagrożenia związane z działalnością człowieka | - wyjaśnić pojęcia dziury ozonowej, efektu cieplarnianego, kwaśnych deszczów | - wymienić źródła zagrożeń ekologicznych w regionie | -
wyjaśnić istotę zagrożeń towarzyszących rozwojowi
cywilizacji - potrafi zaproponować działania zapobiegawcze |
- wymienić podstawowe źródła zagrożeń chemicznych i radiacyjnych |
ZAGROŻENIA W DOMU, SZKOLE, W NAJBLIŻSZEJ OKOLICY | |||||
TEMAT | Ocena
dopuszczająca Uczeń potrafi: |
Ocena
dostateczna Uczeń potrafi: |
Ocena
dobra Uczeń potrafi: |
Ocena
bardzo dobra Uczeń potrafi: |
Ocena
celująca Uczeń potrafi: |
3. Zagrożenia w domu, szkole oraz w najbliższej okolicy. | -
wymienia zagrożenia w najbliższej okolicy zamieszkania
i szkoły |
-
porównuje zagrożenia występujące w Polsce i w
regionie zamieszkania - opisać zagrożenia współczesnej młodzieży i nazwy instytucji prowadzących działalność profilaktyczną |
- opisać zasady zachowania się podczas wystąpienia zagrożeń | - przedstawić sposoby zapobiegania degradacji środowiska regionie | -
scharakteryzować zagrożenia, które miały miejsce w
regionie i w Polsce i przedstawi propozycje zapobiegania
im w przyszłości - przygotować wywiad z przedstawicielami Straży Miejskiej o zagrożeniach w najbliższej okolicy i działań zapobiegawczych |
4. Zagrożenia w transporcie oraz w obiektach użyteczności publicznej. | -
opisać zagrożenia współczesnej młodzieży |
-
opisać zjawiska patologiczne występują wśród dzieci
i młodzieży - podać zasady poruszania się po drodze poza terenem zabudowanym |
- opisać zasady zachowania się podczas wypadków i katastrof komunikacyjnych | - zaproponować własne sposoby przeciwdziałania i unikania zagrożeniom bezpieczeństwa | - przygotować wywiad z przedstawicielami Policji o zagrożeniach wypadkami i katastrofami komunikacyjnymi w najbliższej okolicy i działań zapobiegawczych |
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA | |||||
TEMAT | Ocena
dopuszczająca Uczeń potrafi: |
Ocena
dostateczna Uczeń potrafi: |
Ocena
dobra Uczeń potrafi: |
Ocena
bardzo dobra Uczeń potrafi: |
Ocena
celująca Uczeń potrafi: |
5. Pożar, telefony alarmowe. Sposób informowania o powstaniu zdarzenia. | -
podać definicję pożaru - wezwać telefonicznie pomoc do gaszenia pożaru |
- wymienić przyczyny powstawania pożarów | - podać elementy trójkąta spalania, wie jakie warunki muszą by spełnione, aby nastąpił proces spalania | - opisać środki i sprzęt gaśniczy oraz przedstawić zasady ich stosowania podczas pożaru | - zaprojektować działania w swoim środowisku likwidujące zagrożenia pożarowe |
6. Zakres zadań ochrony przeciwpożarowej oraz jej organizacja. | -
pokazać miejsca gdzie znajduje się podręczny gaśniczy
w szkole - zna znaki ewakuacyjne |
-
zna różnicę pomiędzy pożarem i klęską żywiołową |
- określić czym zajmuje się ochrona przeciwpożarowa | - przedstawić sposoby ratowania ludzi i zwierząt z pożaru | - przygotować wywiad z przedstawicielami Straży Pożarnej o zagrożeniach pożarem i działań zapobiegawczych |
SPOSOBY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU POWSTANIA ZDARZENIA | |||||
TEMAT | Ocena
dopuszczająca Uczeń potrafi: |
Ocena
dostateczna Uczeń potrafi: |
Ocena
dobra Uczeń potrafi: |
Ocena
bardzo dobra Uczeń potrafi: |
Ocena
celująca Uczeń potrafi: |
7. Sposób postępowania w przypadku powstania pożaru i innych miejscowych zagrożeń. | - określić, jakie substancje można gasić wodą, a jakie nie | -
omówić sposoby ochrony na wypadek pożaru - dokonać podziału pożarów ze względu na rodzaj palącego się materiału |
-
opisać zasady ratowania ludzi, zwierząt i mienia - określić stopień zagrożenia pożarowego we własnym domu |
-
scharakteryzować elementy profilaktyki przeciwpożarowej - omówić istotę różnych zagrożeń pożarowych |
- opracować instrukcję ppoż. Konkretnego obiektu |
8. Sposób postępowania w przypadku powstania innego miejscowego zagrożenia. | -
opisać zagrożenia związane z powodzią - wymienić czynności podczas ewakuacji powodziowej |
-
opisać zagrożenia, jakie stwarza woda - podać metody ograniczania negatywnych skutków powodzi |
-
opisać znaczenie wody w życiu człowieka - wskazać podstawowe czynności biernej ochrony przeciwpowodziowej - wskazać lokalne zagrożenia powodziowe |
-
dokonać analizy lokalnych zagrożeń związanych z wodą - sporządzić indywidualny plan postępowania na wypadek lokalnych zagrożeń hydrologicznych |
-
wymienić czynności, które należy podjąć po ustąpieniu
powodzi - wymienić struktury centralne i lokalne zarządzania kryzysowego w przypadku powodzi |
MATERIAŁY NIEBEZPIECZNE | |||||
TEMAT | Ocena
dopuszczająca Uczeń potrafi: |
Ocena
dostateczna Uczeń potrafi: |
Ocena
dobra Uczeń potrafi: |
Ocena
bardzo dobra Uczeń potrafi: |
Ocena
celująca Uczeń potrafi: |
9. Rodzaje materiałów niebezpiecznych oraz ich oznakowanie. | -
nazwać tablice i znaki bezpieczeństwa |
-
wymienić rodzaje znaków bezpieczeństwa, - podać znaczenie poszczególnych rodzajów znaków |
- opisać znaczenie znaków ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej , BHP | - wyjaśnić, dlaczego należy dążyć do jednoznacznego rozumienia informacji o niebezpieczeństwie | - uzasadnić rozmieszczenie tablic i znaków bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania i nauki |
10. Transport materiałów niebezpiecznych. | -
opisać, czym wyróżniają się tablice i znaki BHP |
- opisać znaczenie oznakowanie substancji toksycznych i biologicznych | - wie jakie mogą być zastępcze środki ochrony dróg oddechowych i skóry | - zna zasady postępowania w przypadku awarii instalacji chemicznej, środka transportu lub rozszczelnienia zbiorników z substancjami toksycznym | - potrafi zaproponować sposoby zapobiegania skażeniom chemicznym |
OCHRONA LUDNOŚCI I OBRONA CYWILNA | |||||
TEMAT | Ocena
dopuszczająca Uczeń potrafi: |
Ocena
dostateczna Uczeń potrafi: |
Ocena
dobra Uczeń potrafi: |
Ocena
bardzo dobra Uczeń potrafi: |
Ocena
celująca Uczeń potrafi: |
11. Obrona cywilna oraz powszechna samoobrona ludności. System zarządzania kryzysowego. | -
określić podstawowe zadania ochrony i obrony cywilnej |
- wymienić powinności obywatelskie w zakresie ochrony i obrony cywilne | - wymienić i opisać elementy systemu krajowego ratownictwa | - scharakteryzować regulacje prawne ochrony i obrony cywilnej | - przedstawić funkcjonowanie obrony cywilnej w poszczególnych państwach europejskich |
12.
Systemy alarmowania i informowania ludności. Zasady przeprowadzania ewakuacji planowej i doraźnej ludności. |
-
wyjaśnić znaczenie pojęć: odkażanie, dezaktywacja,
dezynfekcja, deratyzacja, dezynsekcja |
- wymienić rodzaje alarmów i sygnałów alarmowych oraz systemy alarmowania i informowania ludności | - przedstawić obowiązki osób podlegających ewakuacji | - wyjaśnić zasady zachowania się po ogłoszeniu poszczególnych alarmów | - przedstawić zasady ewakuacji ludności, zwierząt z terenów zagrożonych, potrafi wyjaśnić sposoby zaopatrzenia ludności ewakuowanej w wodę i żywność |
PIERWSZA POMOC W NAGŁYCH WYPADKACH | |||||
TEMAT | Ocena
dopuszczająca Uczeń potrafi: |
Ocena
dostateczna Uczeń potrafi: |
Ocena
dobra Uczeń potrafi: |
Ocena
bardzo dobra Uczeń potrafi: |
Ocena
celująca Uczeń potrafi: |
13. Łańcuch pierwszej pomocy. | - podać ogólny schemat zgłaszania wypadku | - sprawdzić oddech, określić go | -
udrożnić drogi oddechowe u poszkodowanych w różnych
wypadkach - dokonać badania w celu rozpoznania rodzaju urazów i stanu poszkodowanego |
- scharakteryzować poszczególne ogniwa łańcucha ratunkowego oraz ich rolę i znaczenie | - przedstawić ogólne schematy ratunkowe oraz łańcuch ratunkowy |
14. Ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. | -
wymienić czynności wchodzące w zakres pierwszej pomocy |
-
przedstawić ogólne schematy ratunkowe oraz łańcuch
ratunkowy |
- scharakteryzować poszczególne ogniwa łańcucha ratunkowego oraz ich rolę i znaczenie | - uzasadnić konieczność udzielania pomocy w sytuacji zagrożenia życia | - ustalić i eliminować realne i potencjalne zagrożenia dla ratownika i poszkodowanego w miejscu wypadku |
15. Osoba nieprzytomna. | - podać prawidłowe wartości tętna i oddechu u człowieka dorosłego i dziecka | - wymienić stany bezpośredniego zagrożenia życia | -
rozpoznać zaburzenia funkcji życiowych - udrożnić drogi oddechowe u poszkodowanych w różnych wypadkach |
- wie kiedy i jak ułożyć osobę nieprzytomną w pozycji bezpieczne z pozycji zastanej | - przedstawić najważniejsze zadania ratownicze do czasu przyjazdu pogotowia |
16. Udzielanie pomocy osobom nieprzytomnym. | - podać pojęcie pierwszej pomocy i jej cele | - wymienić przyczyny omdlenia oraz braku przytomności | - podać ogólny schemat postępowania w omdleniu, padaczce i braku przytomności | - wymienić zagrożenia związane z brakiem przytomności i sposób postępowania zapobiegających wystąpieniu | - wymienić zasady obowiązujące w wypadku masowym |
17. Resuscytacja. | - wskazać miejsce wykonywania masażu serca | - objawy śmierci klinicznej i biologicznej | - rozpoznać oznaki zatrzymania oddechu i krążenia | - postępować według schematu ratunkowego | - przedstawić schemat postępowania ratowniczego z niezbędnym wykonaniem zabiegów resuscytacyjnych |
18. Resuscytacja w sytuacjach szczególnych. | - rozpoznaje oznaki zatrzymania oddechu i krążenia | - ułożyć poszkodowanego, zna miejsce ucisku, jego częstotliwość i głębokość | - wykonać różne metody sztucznego oddychania | - wykonać resuscytację przez jedną i dwie osoby na fantomie | - wyjaśnić jakie warunki muszą być zachowane przy RKO i PPŻ u porażonych prądem, przy podtopieniu / utonięciu i u kobiety ciężarnej |
19 . Porażenie prądem, źródła, przyczyny i charakterystyka porażenia prądem zmiennym i stałym | - wymienić czynności wchodzące w zakres pierwszej pomocy | - podać warunki bezpieczeństwa ratownika przy udzielaniu pierwszej pomocy osobie porażonej prądem elektrycznym | - udzielać pomocy w wypadku porażenia prądem | - przedstawić objawy porażenia prądem i piorunem oraz wie jak należy udzielać pomocy | - postępować według schematu ratunkowego |
20. Pierwsza pomoc w przypadku ratowania ofiary porażenia prądem. | - wymienić czynności wchodzące w zakres pierwszej pomocy | - wymienić przyczyny omdlenia oraz braku przytomności | - wyjaśnić jakie są objawy porażenia prądem elektrycznym | - udzielić pierwszej pomocy zgodnie ze schematem ratowniczym | - dokonać badania w celu rozpoznania rodzaju urazów i stanu poszkodowanego |
21. Krwotok. | - zdefiniować pojęcia krwotoku | - wymienić rodzaje krwotoków | - wykonać opatrunek uciskowy | - wymienić sposoby tamowania krwotoków zewnętrznych | - przedstawić schemat postępowania przy krwotoku tętniczym i żylnym |
22. Niebezpieczeństwa związane z krwotokiem i wstrząsem pourazowym. | - zdefiniować pojęcia wstrząsu | - rozróżnić rodzaj krwotoku na postawie objawów | - dostosować postępowanie oraz rodzaj opatrunku do rodzaju rany i sytuacji | - wymienić sposoby tamowania krwotoków wewnętrznych | - wykonać niezbędne czynności przeciwwstrząsowe w różnych sytuacjach |
23. Złamanie i zwichnięcie. | - udzielić pierwszej pomocy w przypadku złamania, zwichnięcia, skręcenia | - opisać zastosowanie podręcznych środków do unieruchomienia kończyn dolnych i górnych | - rozróżnić rodzaj urazu na podstawie objawów | - wykorzystać podręczne środki unieruchamiające i różne sposoby postępowania | - udzielić pomocy przy zwichnięciach i skręceniach połączonych z innymi urazami wykorzystując łańcuch ratowniczy |
24. Niebezpieczeństwa związane ze złamaniami kości i urazami stawów. | - wymienić rodzaje urazów kostno - stawowych i ich objawy | - określić ogólne zasady udzielania pomocy przy złamaniach | - scharakteryzować poszczególne urazy kostno - stawowe | - dostosować właściwe czynności ratownicze do rodzaju urazu i sytuacji | - udzielić pomocy przy złamaniach połączonych z innymi urazami wykorzystując łańcuch ratowniczy |
25. Zatrucie. | - zdefiniować podstawowe pojęcia | - wymienić najczęstsze przyczyny zatruć i rodzaje trucizn | - rozpoznać typowe zatrucia na podstawie objawów i okoliczności | - dostosować postępowanie do rodzaju zatrucia i drogi wnikania | - dostosować postępowanie do rodzaju zatrucia i drogi wnikania zgodnie ze schematem postępowania ratowniczego |
26. Niebezpieczeństwa związane z zatruciami. | - wymienić drogi wnikania trucizn do organizmu | - podać ogólne sposoby usuwania trucizn i nieswoiste odtrutki | - ocenić stan poszkodowanego i stopień zagrożenia w różnych zatruciach | - dzielić pomocy doraźnej w zatruciach różnymi drogami i w różnych sytuacjach | - rozpoznać jakimi drogami może nastąpić zatrucie organizmu i potrafi udzielić pierwszej pomocy zatruciach przez układ pokarmowy i skórę wg schematu ratunkowego |
27. Oparzenie i odmrożenie. | - wymienić źródła zagrożeń urazami termicznymi | - wymienić przyczyny i rodzaje urazów termicznych | - opisać skutki działania niskiej i wysokiej temperatury na organizm ludzki; udziela pomocy osobie poszkodowanej przy oparzeniu termicznym | - udzielić pierwszej pomocy przy oparzeniu dostosowując sposób postępowania do sytuacji postępując według schematu ratunkowego | - wyjaśnić skutki ogólne oparzeń i zagrożenia z tym związane |
28. Niebezpieczeństwa związane z oparzeniami i odmrożeniami | - podać stopień oparzenia | - rozpoznać rodzaj i stopień oparzenia na podstawie objawów | - obliczyć rozległość oparzenia | - udzielić pierwszej pomocy przy odmrożeniu dostosowując sposób postępowania do sytuacji postępując według schematu ratunkowego | - zaproponować działania przeciwwstrząsowe przy oparzeniach |
29. Kiedy ktoś nagle zachoruje. | -
udzielić pomocy poszkodowanemu przy omdleniu |
- udzielić pomocy poszkodowanemu z zawałem serca | - rozpoznać oznaki zawału serca, duszności, epilepsji; omdlenia | - ustalić, co się stało w miejscu wypadku | - wyjaśnić zagrożenia związane z brakiem udzielenia pomocy osobie z napadem drgawkowym, napadem duszności, zawałem serca, udarem mózgu |
30. Pierwsza pomoc w przypadku nagłych zachorowań. | - udzielić pomocy poszkodowanemu z krwotokiem z nosa | - udzielić pomocy poszkodowanemu napadem drgawkowym | - nieść pomoc osobom, które doznają zawału serca, ataku duszności lub epilepsji | - rozpoznać zagrożenia związane z brakiem udzielenia pomocy osobie z napadem drgawkowym, napadem duszności, zawałem serca, udarem mózgu | - zdiagnozować i udzielić pomocy poszkodowanym w nagłych zachorowaniach zgodnie ze schematem ratowniczym |