Przedmiotowy system oceniania z edukacji dla bezpieczeństwa

Ocena ma na celu pobudzenie uczniów do systematycznego przygotowania się do lekcji, aktywności na lekcjach, odrabiania prac domowych i zaliczeniowych.

  1. Każdy uczeń, aby uzyskać ocenę pozytywną w I i II semestrze musi spełnić następujące wymagania:
    - systematycznie chodzić na zajęcia lekcyjne,
    - prowadzić zeszyt przedmiotowy,
    - napisać i oddać jeden referat w semestrze. Najwyżej będą oceniane referaty w technice komputerowej oraz te, które określają samodzielny stosunek autora do zagadnień. Tygodniowa zwłoka z oddaniem referatu obniża ocenę,
    - raz w ciągu roku indywidualnie lub w zespole wykonać projekt na uzgodniony temat,
    - raz w semestrze może zgłosić nieprzygotowanie,
    - wykonywać czynności polecane przez nauczyciela,
    - wysoko oceniana będzie indywidualna aktywność,
    - zachowanie w trakcie zajęć- obserwacja uczestnicząca ( głównie w sferze postaw).

  2. Zasady sprawdzania i oceniania ucznia
    - sprawdzian musi być poprzedzony lekcją powtórzeniową i wpisany wcześniej do dziennika,
    - odpytywanie może dotyczyć tylko trzech ostatnich lekcji,
    - otrzymanie oceny niedostatecznej lub dopuszczającej w I semestrze wyklucza otrzymanie oceny dobrej w drugim semestrze,
    - prace pisemne muszą być oddane przez nauczyciela najpóźniej w ciągu 2 tygodni,

  3. Propozycja szczegółowych osiągnięć

    Ocena niedostateczna

    Uczeń:
    - pomimo pomocy nauczyciela nie potrafi się wypowiedzieć
    - nie opanował wiedzy i umiejętności w zakresie wymagań koniecznych niezbędnych do dalszego kształcenia
    - nie potrafi wykonać prostego polecenia
    - wykazuje się brakiem systematyczności i chęci do nauki
    - nie interesuje się przedmiotem.

    Ocena dopuszczająca
    Uczeń:
    - przy pomocy nauczyciela jest w stanie wykonać proste polecenia
    - ma braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia; posiada minimum wiedzy
    - nie potrafi sformułować jasnej wypowiedzi na tematy poruszane na lekcjach
    - jego postawa na lekcjach jest bierna, ale wykazuje chęć do współpracy.

    Ocena dostateczna
    Uczeń:
    - jest aktywny na lekcjach sporadycznie
    - jego wiedza jest fragmentaryczna i wyrywkowa
    - ma problemy z samodzielnym sformułowaniem i uzasadnianiem swoich wypowiedzi
    - udziela odpowiedzi na proste pytania nauczyciela
    - wykonuje samodzielnie proste zadania, które przydzieli mu grupa.

    Ocena dobra
    Uczeń:
    - w dużej mierze opanował treści i umiejętności zawarte w programie
    - chętnie pracuje w grupie
    - jest aktywny na zajęciach
    - umiejętnie wykorzystuje zdobyte informacje
    - wykonuje samodzielnie typowe zadania związane z tokiem lekcji zlecone przez nauczyciela
    - umie formułować proste, typowe wypowiedzi ustne i pisemne
    - porównuje zachowania pozytywne i negatywne oraz ich wpływ na postawę ludzi
    - prezentuje różne sposoby rozwiązywania konfliktów
    - poprawnie stosuje pojęcia
    - poprawnie wykonuje czynności ratownicze, umie dobrać potrzebny sprzęt i wykorzystać niektóre środki ratownicze.

    Ocena bardzo dobra

    Uczeń:
    - bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach
    - sprawnie samodzielnie posługuje się różnymi źródłami wiedzy, uzasadnia odpowiedź korzystając z wiadomości prasowych i telewizyjnych
    - uzasadnia własne poglądy i stanowiska
    - dokonuje samodzielnej oceny wydarzeń i zjawisk
    - dostrzega związki przyczynowo-skutkowe
    - potrafi łączyć wiedzę z różnych przedmiotów
    - interpretuje teksty źródłowe
    - rozumie, że oprócz praw uczeń ma obowiązki
    - bezbłędnie wykonuje czynności ratownicze, koryguje błędy kolegów
    - odpowiednio wykorzystuje sprzęt i środki ratownicze
    - zdobył pełen zakres wiedzy przewidziany w programie
    - sprawnie wykorzystuje wiedzę z różnych przedmiotów do rozwiązywania zadań z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa
    - umie pokierować grupą rówieśników.

    Ocena celująca
    Uczeń:
    - w pełni opanował wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania
    - rozwija własne zainteresowania
    - bierze udział z sukcesami w konkursach, olimpiadach, mistrzostwach
    - jest bardzo aktywny na lekcjach
    - wykonuje szereg zadań dodatkowych z własnej inicjatywy
    - jest żywo zainteresowany tym co dzieje się w Polsce i na świecie
    - angażuje się w akcje humanitarne, ekologiczne, wolontariacie
    - umiejętnie formułuje argumenty, wypowiada się bardzo poprawnie językiem
    - potrafi doskonale zaplanować i zorganizować pracę swoją i innych.

Propozycje osiągnięć edukacyjnych według przyjętych zasad oceniania dotyczących tematów i działów, ujętych w 30 tematach planu wynikowego, są zgodne z aktualną podstawą programową.

Wymagania programowe na poszczególne oceny
ZAGROŻENIA WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE
TEMAT Ocena dopuszczająca
Uczeń potrafi:
Ocena dostateczna
Uczeń potrafi:
Ocena dobra
Uczeń potrafi:
Ocena bardzo dobra
Uczeń potrafi:
Ocena celująca
Uczeń potrafi:
1. Zagrożenia naturalne wynikające z praw przyrody - wymienić naturalne zagrożenia czasu pokoju - scharakteryzować zagrożenia spowodowane przez siły natury - uzasadnić zasady postępowania w rejonach klęsk żywiołowych - opisać skutki zagrożeń dla ludności, infrastruktury i gospodarki kraju spowodowane przez klęski żywiołowe - opisać zagrożenia zdrowia i życia człowieka spowodowanego przez zagrożenia naturalne w regionie i w Polsce w ostatnich latach
2. Zagrożenia wynikające z ingerencji w środowisko naturalne oraz z działalności gospodarczej człowieka. - wymienić zagrożenia związane z działalnością człowieka - wyjaśnić pojęcia dziury ozonowej, efektu cieplarnianego, kwaśnych deszczów - wymienić źródła zagrożeń ekologicznych w regionie - wyjaśnić istotę zagrożeń towarzyszących rozwojowi cywilizacji
- potrafi zaproponować działania zapobiegawcze
- wymienić podstawowe źródła zagrożeń chemicznych i radiacyjnych
ZAGROŻENIA W DOMU, SZKOLE, W NAJBLIŻSZEJ OKOLICY
TEMAT Ocena dopuszczająca
Uczeń potrafi:
Ocena dostateczna
Uczeń potrafi:
Ocena dobra
Uczeń potrafi:
Ocena bardzo dobra
Uczeń potrafi:
Ocena celująca
Uczeń potrafi:
3. Zagrożenia w domu, szkole oraz w najbliższej okolicy. - wymienia zagrożenia w najbliższej okolicy zamieszkania i szkoły
- porównuje zagrożenia występujące w Polsce i w regionie zamieszkania
- opisać zagrożenia współczesnej młodzieży i nazwy instytucji prowadzących działalność profilaktyczną
- opisać zasady zachowania się podczas wystąpienia zagrożeń - przedstawić sposoby zapobiegania degradacji środowiska regionie - scharakteryzować zagrożenia, które miały miejsce w regionie i w Polsce i przedstawi propozycje zapobiegania im w przyszłości
- przygotować wywiad z przedstawicielami Straży Miejskiej o zagrożeniach w najbliższej okolicy i działań zapobiegawczych
4. Zagrożenia w transporcie oraz w obiektach użyteczności publicznej. - opisać zagrożenia współczesnej młodzieży
- opisać zjawiska patologiczne występują wśród dzieci i młodzieży
- podać zasady poruszania się po drodze poza terenem zabudowanym
- opisać zasady zachowania się podczas wypadków i katastrof komunikacyjnych - zaproponować własne sposoby przeciwdziałania i unikania zagrożeniom bezpieczeństwa - przygotować wywiad z przedstawicielami Policji o zagrożeniach wypadkami i katastrofami komunikacyjnymi w najbliższej okolicy i działań zapobiegawczych
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
TEMAT Ocena dopuszczająca
Uczeń potrafi:
Ocena dostateczna
Uczeń potrafi:
Ocena dobra
Uczeń potrafi:
Ocena bardzo dobra
Uczeń potrafi:
Ocena celująca
Uczeń potrafi:
5. Pożar, telefony alarmowe. Sposób informowania o powstaniu zdarzenia. - podać definicję pożaru
- wezwać telefonicznie pomoc do gaszenia pożaru
- wymienić przyczyny powstawania pożarów - podać elementy trójkąta spalania, wie jakie warunki muszą by spełnione, aby nastąpił proces spalania - opisać środki i sprzęt gaśniczy oraz przedstawić zasady ich stosowania podczas pożaru - zaprojektować działania w swoim środowisku likwidujące zagrożenia pożarowe
6. Zakres zadań ochrony przeciwpożarowej oraz jej organizacja. - pokazać miejsca gdzie znajduje się podręczny gaśniczy w szkole
- zna znaki ewakuacyjne
- zna różnicę pomiędzy pożarem i klęską żywiołową
- określić czym zajmuje się ochrona przeciwpożarowa - przedstawić sposoby ratowania ludzi i zwierząt z pożaru - przygotować wywiad z przedstawicielami Straży Pożarnej o zagrożeniach pożarem i działań zapobiegawczych
SPOSOBY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU POWSTANIA ZDARZENIA
TEMAT Ocena dopuszczająca
Uczeń potrafi:
Ocena dostateczna
Uczeń potrafi:
Ocena dobra
Uczeń potrafi:
Ocena bardzo dobra
Uczeń potrafi:
Ocena celująca
Uczeń potrafi:
7. Sposób postępowania w przypadku powstania pożaru i innych miejscowych zagrożeń. - określić, jakie substancje można gasić wodą, a jakie nie - omówić sposoby ochrony na wypadek pożaru
- dokonać podziału pożarów ze względu na rodzaj palącego się materiału
- opisać zasady ratowania ludzi, zwierząt i mienia
- określić stopień zagrożenia pożarowego we własnym domu
- scharakteryzować elementy profilaktyki przeciwpożarowej
- omówić istotę różnych zagrożeń pożarowych
- opracować instrukcję ppoż. Konkretnego obiektu
8. Sposób postępowania w przypadku powstania innego miejscowego zagrożenia. - opisać zagrożenia związane z powodzią
- wymienić czynności podczas ewakuacji powodziowej
- opisać zagrożenia, jakie stwarza woda
- podać metody ograniczania negatywnych skutków powodzi
- opisać znaczenie wody w życiu człowieka
- wskazać podstawowe czynności biernej ochrony przeciwpowodziowej
- wskazać lokalne zagrożenia powodziowe
- dokonać analizy lokalnych zagrożeń związanych z wodą
- sporządzić indywidualny plan postępowania na wypadek lokalnych zagrożeń hydrologicznych
- wymienić czynności, które należy podjąć po ustąpieniu powodzi
- wymienić struktury centralne i lokalne zarządzania kryzysowego w przypadku powodzi
MATERIAŁY NIEBEZPIECZNE
TEMAT Ocena dopuszczająca
Uczeń potrafi:
Ocena dostateczna
Uczeń potrafi:
Ocena dobra
Uczeń potrafi:
Ocena bardzo dobra
Uczeń potrafi:
Ocena celująca
Uczeń potrafi:
9. Rodzaje materiałów niebezpiecznych oraz ich oznakowanie. - nazwać tablice i znaki bezpieczeństwa
- wymienić rodzaje znaków bezpieczeństwa,
- podać znaczenie poszczególnych rodzajów znaków
- opisać znaczenie znaków ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej , BHP - wyjaśnić, dlaczego należy dążyć do jednoznacznego rozumienia informacji o niebezpieczeństwie - uzasadnić rozmieszczenie tablic i znaków bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania i nauki
10. Transport materiałów niebezpiecznych. - opisać, czym wyróżniają się tablice i znaki BHP
- opisać znaczenie oznakowanie substancji toksycznych i biologicznych - wie jakie mogą być zastępcze środki ochrony dróg oddechowych i skóry - zna zasady postępowania w przypadku awarii instalacji chemicznej, środka transportu lub rozszczelnienia zbiorników z substancjami toksycznym - potrafi zaproponować sposoby zapobiegania skażeniom chemicznym
OCHRONA LUDNOŚCI I OBRONA CYWILNA
TEMAT Ocena dopuszczająca
Uczeń potrafi:
Ocena dostateczna
Uczeń potrafi:
Ocena dobra
Uczeń potrafi:
Ocena bardzo dobra
Uczeń potrafi:
Ocena celująca
Uczeń potrafi:
11. Obrona cywilna oraz powszechna samoobrona ludności. System zarządzania kryzysowego. - określić podstawowe zadania ochrony i obrony cywilnej
- wymienić powinności obywatelskie w zakresie ochrony i obrony cywilne - wymienić i opisać elementy systemu krajowego ratownictwa - scharakteryzować regulacje prawne ochrony i obrony cywilnej - przedstawić funkcjonowanie obrony cywilnej w poszczególnych państwach europejskich
12. Systemy alarmowania i informowania ludności.
Zasady przeprowadzania ewakuacji planowej i doraźnej ludności.
- wyjaśnić znaczenie pojęć: odkażanie, dezaktywacja, dezynfekcja, deratyzacja, dezynsekcja
- wymienić rodzaje alarmów i sygnałów alarmowych oraz systemy alarmowania i informowania ludności - przedstawić obowiązki osób podlegających ewakuacji - wyjaśnić zasady zachowania się po ogłoszeniu poszczególnych alarmów - przedstawić zasady ewakuacji ludności, zwierząt z terenów zagrożonych, potrafi wyjaśnić sposoby zaopatrzenia ludności ewakuowanej w wodę i żywność
PIERWSZA POMOC W NAGŁYCH WYPADKACH
TEMAT Ocena dopuszczająca
Uczeń potrafi:
Ocena dostateczna
Uczeń potrafi:
Ocena dobra
Uczeń potrafi:
Ocena bardzo dobra
Uczeń potrafi:
Ocena celująca
Uczeń potrafi:
13. Łańcuch pierwszej pomocy. - podać ogólny schemat zgłaszania wypadku - sprawdzić oddech, określić go - udrożnić drogi oddechowe u poszkodowanych w różnych wypadkach
- dokonać badania w celu rozpoznania rodzaju urazów i stanu poszkodowanego
- scharakteryzować poszczególne ogniwa łańcucha ratunkowego oraz ich rolę i znaczenie - przedstawić ogólne schematy ratunkowe oraz łańcuch ratunkowy
14. Ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. - wymienić czynności wchodzące w zakres pierwszej pomocy
- przedstawić ogólne schematy ratunkowe oraz łańcuch ratunkowy
- scharakteryzować poszczególne ogniwa łańcucha ratunkowego oraz ich rolę i znaczenie - uzasadnić konieczność udzielania pomocy w sytuacji zagrożenia życia - ustalić i eliminować realne i potencjalne zagrożenia dla ratownika i poszkodowanego w miejscu wypadku
15. Osoba nieprzytomna. - podać prawidłowe wartości tętna i oddechu u człowieka dorosłego i dziecka - wymienić stany bezpośredniego zagrożenia życia - rozpoznać zaburzenia funkcji życiowych
- udrożnić drogi oddechowe u poszkodowanych w różnych wypadkach
- wie kiedy i jak ułożyć osobę nieprzytomną w pozycji bezpieczne z pozycji zastanej - przedstawić najważniejsze zadania ratownicze do czasu przyjazdu pogotowia
16. Udzielanie pomocy osobom nieprzytomnym. - podać pojęcie pierwszej pomocy i jej cele - wymienić przyczyny omdlenia oraz braku przytomności - podać ogólny schemat postępowania w omdleniu, padaczce i braku przytomności - wymienić zagrożenia związane z brakiem przytomności i sposób postępowania zapobiegających wystąpieniu - wymienić zasady obowiązujące w wypadku masowym
17. Resuscytacja. - wskazać miejsce wykonywania masażu serca - objawy śmierci klinicznej i biologicznej - rozpoznać oznaki zatrzymania oddechu i krążenia - postępować według schematu ratunkowego - przedstawić schemat postępowania ratowniczego z niezbędnym wykonaniem zabiegów resuscytacyjnych
18. Resuscytacja w sytuacjach szczególnych. - rozpoznaje oznaki zatrzymania oddechu i krążenia - ułożyć poszkodowanego, zna miejsce ucisku, jego częstotliwość i głębokość - wykonać różne metody sztucznego oddychania - wykonać resuscytację przez jedną i dwie osoby na fantomie - wyjaśnić jakie warunki muszą być zachowane przy RKO i PPŻ u porażonych prądem, przy podtopieniu / utonięciu i u kobiety ciężarnej
19 . Porażenie prądem, źródła, przyczyny i charakterystyka porażenia prądem zmiennym i stałym - wymienić czynności wchodzące w zakres pierwszej pomocy - podać warunki bezpieczeństwa ratownika przy udzielaniu pierwszej pomocy osobie porażonej prądem elektrycznym - udzielać pomocy w wypadku porażenia prądem - przedstawić objawy porażenia prądem i piorunem oraz wie jak należy udzielać pomocy - postępować według schematu ratunkowego
20. Pierwsza pomoc w przypadku ratowania ofiary porażenia prądem. - wymienić czynności wchodzące w zakres pierwszej pomocy - wymienić przyczyny omdlenia oraz braku przytomności - wyjaśnić jakie są objawy porażenia prądem elektrycznym - udzielić pierwszej pomocy zgodnie ze schematem ratowniczym - dokonać badania w celu rozpoznania rodzaju urazów i stanu poszkodowanego
21. Krwotok. - zdefiniować pojęcia krwotoku - wymienić rodzaje krwotoków - wykonać opatrunek uciskowy - wymienić sposoby tamowania krwotoków zewnętrznych - przedstawić schemat postępowania przy krwotoku tętniczym i żylnym
22. Niebezpieczeństwa związane z krwotokiem i wstrząsem pourazowym. - zdefiniować pojęcia wstrząsu - rozróżnić rodzaj krwotoku na postawie objawów - dostosować postępowanie oraz rodzaj opatrunku do rodzaju rany i sytuacji - wymienić sposoby tamowania krwotoków wewnętrznych - wykonać niezbędne czynności przeciwwstrząsowe w różnych sytuacjach
23. Złamanie i zwichnięcie. - udzielić pierwszej pomocy w przypadku złamania, zwichnięcia, skręcenia - opisać zastosowanie podręcznych środków do unieruchomienia kończyn dolnych i górnych - rozróżnić rodzaj urazu na podstawie objawów - wykorzystać podręczne środki unieruchamiające i różne sposoby postępowania - udzielić pomocy przy zwichnięciach i skręceniach połączonych z innymi urazami wykorzystując łańcuch ratowniczy
24. Niebezpieczeństwa związane ze złamaniami kości i urazami stawów. - wymienić rodzaje urazów kostno - stawowych i ich objawy - określić ogólne zasady udzielania pomocy przy złamaniach - scharakteryzować poszczególne urazy kostno - stawowe - dostosować właściwe czynności ratownicze do rodzaju urazu i sytuacji - udzielić pomocy przy złamaniach połączonych z innymi urazami wykorzystując łańcuch ratowniczy
25. Zatrucie. - zdefiniować podstawowe pojęcia - wymienić najczęstsze przyczyny zatruć i rodzaje trucizn - rozpoznać typowe zatrucia na podstawie objawów i okoliczności - dostosować postępowanie do rodzaju zatrucia i drogi wnikania - dostosować postępowanie do rodzaju zatrucia i drogi wnikania zgodnie ze schematem postępowania ratowniczego
26. Niebezpieczeństwa związane z zatruciami. - wymienić drogi wnikania trucizn do organizmu - podać ogólne sposoby usuwania trucizn i nieswoiste odtrutki - ocenić stan poszkodowanego i stopień zagrożenia w różnych zatruciach - dzielić pomocy doraźnej w zatruciach różnymi drogami i w różnych sytuacjach - rozpoznać jakimi drogami może nastąpić zatrucie organizmu i potrafi udzielić pierwszej pomocy zatruciach przez układ pokarmowy i skórę wg schematu ratunkowego
27. Oparzenie i odmrożenie. - wymienić źródła zagrożeń urazami termicznymi - wymienić przyczyny i rodzaje urazów termicznych - opisać skutki działania niskiej i wysokiej temperatury na organizm ludzki; udziela pomocy osobie poszkodowanej przy oparzeniu termicznym - udzielić pierwszej pomocy przy oparzeniu dostosowując sposób postępowania do sytuacji postępując według schematu ratunkowego - wyjaśnić skutki ogólne oparzeń i zagrożenia z tym związane
28. Niebezpieczeństwa związane z oparzeniami i odmrożeniami - podać stopień oparzenia - rozpoznać rodzaj i stopień oparzenia na podstawie objawów - obliczyć rozległość oparzenia - udzielić pierwszej pomocy przy odmrożeniu dostosowując sposób postępowania do sytuacji postępując według schematu ratunkowego - zaproponować działania przeciwwstrząsowe przy oparzeniach
29. Kiedy ktoś nagle zachoruje. - udzielić pomocy poszkodowanemu przy omdleniu
- udzielić pomocy poszkodowanemu z zawałem serca - rozpoznać oznaki zawału serca, duszności, epilepsji; omdlenia - ustalić, co się stało w miejscu wypadku - wyjaśnić zagrożenia związane z brakiem udzielenia pomocy osobie z napadem drgawkowym, napadem duszności, zawałem serca, udarem mózgu
30. Pierwsza pomoc w przypadku nagłych zachorowań. - udzielić pomocy poszkodowanemu z krwotokiem z nosa - udzielić pomocy poszkodowanemu napadem drgawkowym - nieść pomoc osobom, które doznają zawału serca, ataku duszności lub epilepsji - rozpoznać zagrożenia związane z brakiem udzielenia pomocy osobie z napadem drgawkowym, napadem duszności, zawałem serca, udarem mózgu - zdiagnozować i udzielić pomocy poszkodowanym w nagłych zachorowaniach zgodnie ze schematem ratowniczym