Przedmiotowy system oceniania w klasach gimnazjum dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.

Celem nauczania uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym jest rozwijanie autonomii osoby niepełnosprawnej, wdrażanie jej do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm społecznych, wyposażenie jej w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą jej na postrzeganie siebie jako osoby niezależnej, zdolnej do porozumiewania się z otoczeniem werbalnie lub pozawerbalnie, samodzielnej w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych, zaradnej w życiu codziennym, zdolnej do uczestniczenia w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości.

Wymagania z przedmiotu Funkcjonowanie w środowisku.

Uczeń po ukończeniu gimnazjum powinien opanować następujące umiejętności w zakresie:

SAMOOBSŁUGI
  • samodzielne poruszanie się
  • opanowanie czynności fizjologicznych
  • dbałość o czystość ciała
  • przestrzeganie higieny osobistej
  • utrwalone codzienne nawyki higieniczne
  • ubieranie się i rozbieranie
  • dobór odzieży do panujących warunków atmosferycznych
  • posługiwanie się sztućcami
  • estetyka spożywania pokarmu
  • przygotowanie prostego posiłku (kanapka, herbata itp.)
  • dokonywanie drobnych zakupów
  • dbałość o porządek w najbliższym otoczeniu ( segregacja rzeczy osobistych, zmywanie naczyń, wycieranie, czystość w szafce itp.)
DBAŁOŚCI O ZDROWIE
  • przyjmowanie prawidłowej postawy ciała
  • znajomość zasad zdrowego odżywiania się
  • aktywne formy spędzania czasu wolnego
  • wiedza o szkodliwości stosowania używek i ich unikanie
  • korzystanie z pomocy medycznej
UMIEJĘTNOŚCI POROZUMIEWANIA SIĘ Z OTOCZENIEM
  • samorzutne, swobodne wypowiadanie się na podstawie własnych przeżyć, obserwowanych zjawisk
  • udzielanie odpowiedzi na pytania
  • reagowanie na polecenia
  • znajomość danych osobowych
  • formułowanie zrozumiałej wypowiedzi
  • posługiwanie się alternatywnymi metodami komunikowania się (dotyczy uczniów napotykających trudności w słownym porozumiewaniu się )
  • słuchanie wypowiedzi drugiej osoby
  • znajomość zwrotów grzecznościowych i posługiwanie się nimi w zależności od okoliczności
ROZWIJANIA PERCEPCJI WZROKOWEJ I SPOSTRZEGANIA
  • obserwowanie zjawisk w naturalnym środowisku i na obrazach
  • dostrzeganie zmian w otoczeniu
  • wyszukiwanie różnic i podobieństw oraz porównywanie
  • manipulowanie przedmiotami i ich porządkowanie
ROZWIJANIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
  • rozpoznawanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia
  • przeprowadzanie analizy i syntezy słuchowej
  • powtarzanie prostych układów rytmicznych
NAUKI CZYTANIA I PISANIA
  • pisanie po śladzie
  • odwzorowywanie
  • pisanie prostych wyrazów i zdań ze słuchu i pamięci
  • pisanie z pamięci danych osobowych (imię, nazwisko, adres)
  • orientacja w schemacie własnego ciała
  • orientacja w stosunkach przestrzennych
  • znajomość obrazu graficznego liter
  • czytanie prostych wyrazów i zdań
  • czytanie prostych tekstów ze zrozumieniem
  • posługiwanie się klawiaturą komputera
ELEMENTARNYCH POJĘĆ MATEMATYCZNYCH
  • rozpoznawanie obrazu graficznego cyfr
  • przeliczanie przedmiotów
  • tworzenie zbiorów
  • porządkowanie zbiorów przedmiotów
  • porównywanie liczebności zbiorów
  • dodawanie i odejmowanie na konkretach
  • liczenie i posługiwanie się pieniędzmi
  • mierzenie długości, objętości, ciężaru, temperatury i czasu (kalendarz, zegar) z zastosowaniem prostych przyrządów pomiarowych
  • rozpoznawanie podstawowych figur geometrycznych
POZNAWANIA NAJBLIŻSZEGO OTOCZENIA
  • znajomość adresu szkoły
  • samodzielne poruszanie się w najbliższym środowisku
  • dokonywanie drobnych zakupów w sklepie
  • korzystanie z punktów usługowych i placówek kulturalnych
  • orientacja zawodowa
POZNAWANIE NAJBLIŻSZEGO ŚRODOWISKA SPOŁECZNO-KULTUROWEGO
  • uczestniczenie w różnych formach życia społecznego i kulturalnego (kino, teatr, muzea, happeningi )
  • przestrzeganie zasad i norm życia społecznego
  • przejawianie zachowań społecznie akceptowanych
  • gotowość do podjęcia ról społecznych oraz wykonywania drobnych prac zarobkowych
POZNAWANIA PRZYRODY
  • znajomość różnych środowisk naturalnych
  • prowadzenie hodowli i upraw
  • wrażliwość na piękno przyrody
  • znajomość zachowań proekologicznych (segregacja śmieci, wykorzystanie odpadów, właściwe zachowania w środowisku naturalnym)
UWAGA
  1. Wymagania szczegółowe uwzględniają indywidualne możliwości i poziom funkcjonowania każdego ucznia. Zostały one zawarte w IPET opracowanym dla każdego dziecka .
  2. Ze względu na specyficzny charakter edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym , a także indywidualne tempo i zakres nauki każdego ucznia , osiągnięcia w poszczególnych sferach oddziaływań pedagogicznych są planowane indywidualnie.
  3. Ocenie podlega zasób wiadomości i umiejętności życiowych , wkład pracy, wysiłek, zaangażowanie.
  4. W ocenianiu uwzględnia się narzędzia diagnostyczne:
    . Ocena rozwoju społecznego ucznia na podstawie bezpośredniej obserwacji
    . Oceny cząstkowe notowane po zajęciach w ciągu dnia
  5. Dokumentacja , na podstawie której redaguje się ocenę opisową:
    . Teczki prac plastycznych i technicznych
    . Zeszyty uczniowskie do pracy indywidualnej w czasie zajęć
    . Materiał reportażowy (zdjęcia, filmy)
    . Wypełnione karty w zeszytach ćwiczeń