SAMOOBSŁUGI |
- samodzielne poruszanie się
- opanowanie czynności
fizjologicznych
- dbałość o czystość ciała
- przestrzeganie higieny
osobistej
- utrwalone codzienne nawyki
higieniczne
- ubieranie się i rozbieranie
- dobór odzieży do panujących
warunków atmosferycznych
- posługiwanie się sztućcami
- estetyka spożywania pokarmu
- przygotowanie prostego posiłku
(kanapka, herbata itp.)
- dokonywanie drobnych zakupów
- dbałość o porządek w
najbliższym otoczeniu ( segregacja rzeczy
osobistych, zmywanie naczyń, wycieranie, czystość
w szafce itp.)
|
DBAŁOŚCI O ZDROWIE |
- przyjmowanie prawidłowej
postawy ciała
- znajomość zasad zdrowego odżywiania
się
- aktywne formy spędzania czasu
wolnego
- wiedza o szkodliwości
stosowania używek i ich unikanie
- korzystanie z pomocy medycznej
|
UMIEJĘTNOŚCI POROZUMIEWANIA SIĘ Z
OTOCZENIEM |
- samorzutne, swobodne
wypowiadanie się na podstawie własnych przeżyć,
obserwowanych zjawisk
- udzielanie odpowiedzi na
pytania
- reagowanie na polecenia
- znajomość danych osobowych
- formułowanie zrozumiałej
wypowiedzi
- posługiwanie się
alternatywnymi metodami komunikowania się
(dotyczy uczniów napotykających trudności w słownym
porozumiewaniu się )
- słuchanie wypowiedzi drugiej
osoby
- znajomość zwrotów grzecznościowych
i posługiwanie się nimi w zależności od
okoliczności
|
ROZWIJANIA PERCEPCJI WZROKOWEJ I
SPOSTRZEGANIA |
- obserwowanie zjawisk w
naturalnym środowisku i na obrazach
- dostrzeganie zmian w otoczeniu
- wyszukiwanie różnic i
podobieństw oraz porównywanie
- manipulowanie przedmiotami i
ich porządkowanie
|
ROZWIJANIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ |
- rozpoznawanie dźwięków
dochodzących z najbliższego otoczenia
- przeprowadzanie analizy i
syntezy słuchowej
- powtarzanie prostych układów
rytmicznych
|
NAUKI CZYTANIA I PISANIA |
- pisanie po śladzie
- odwzorowywanie
- pisanie prostych wyrazów i
zdań ze słuchu i pamięci
- pisanie z pamięci danych
osobowych (imię, nazwisko, adres)
- orientacja w schemacie własnego
ciała
- orientacja w stosunkach
przestrzennych
- znajomość obrazu graficznego
liter
- czytanie prostych wyrazów i
zdań
- czytanie prostych tekstów ze
zrozumieniem
- posługiwanie się klawiaturą
komputera
|
ELEMENTARNYCH POJĘĆ MATEMATYCZNYCH |
- rozpoznawanie obrazu
graficznego cyfr
- przeliczanie przedmiotów
- tworzenie zbiorów
- porządkowanie zbiorów
przedmiotów
- porównywanie liczebności
zbiorów
- dodawanie i odejmowanie na
konkretach
- liczenie i posługiwanie się
pieniędzmi
- mierzenie długości, objętości,
ciężaru, temperatury i czasu (kalendarz, zegar)
z zastosowaniem prostych przyrządów pomiarowych
- rozpoznawanie podstawowych
figur geometrycznych
|
POZNAWANIA NAJBLIŻSZEGO OTOCZENIA |
- znajomość adresu szkoły
- samodzielne poruszanie się w
najbliższym środowisku
- dokonywanie drobnych zakupów
w sklepie
- korzystanie z punktów usługowych
i placówek kulturalnych
- orientacja zawodowa
|
POZNAWANIE NAJBLIŻSZEGO ŚRODOWISKA
SPOŁECZNO-KULTUROWEGO |
- uczestniczenie w różnych
formach życia społecznego i kulturalnego (kino,
teatr, muzea, happeningi )
- przestrzeganie zasad i norm życia
społecznego
- przejawianie zachowań społecznie
akceptowanych
- gotowość do podjęcia ról
społecznych oraz wykonywania drobnych prac
zarobkowych
|
POZNAWANIA PRZYRODY |
- znajomość różnych środowisk
naturalnych
- prowadzenie hodowli i upraw
- wrażliwość na piękno
przyrody
- znajomość zachowań
proekologicznych (segregacja śmieci,
wykorzystanie odpadów, właściwe zachowania w
środowisku naturalnym)
|
UWAGA |
- Wymagania szczegółowe uwzględniają
indywidualne możliwości i poziom funkcjonowania
każdego ucznia. Zostały one zawarte w IPET
opracowanym dla każdego dziecka .
- Ze względu na specyficzny
charakter edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym , a także
indywidualne tempo i zakres nauki każdego ucznia
, osiągnięcia w poszczególnych sferach oddziaływań
pedagogicznych są planowane indywidualnie.
- Ocenie podlega zasób wiadomości
i umiejętności życiowych , wkład pracy, wysiłek,
zaangażowanie.
- W ocenianiu uwzględnia się
narzędzia diagnostyczne:
. Ocena rozwoju społecznego ucznia na
podstawie bezpośredniej obserwacji
. Oceny cząstkowe notowane po zajęciach w ciągu
dnia
- Dokumentacja , na podstawie której
redaguje się ocenę opisową:
. Teczki prac plastycznych i technicznych
. Zeszyty uczniowskie do pracy indywidualnej w
czasie zajęć
. Materiał reportażowy (zdjęcia, filmy)
. Wypełnione karty w zeszytach ćwiczeń
|