Przedmiotowy System Oceniania z geografii

1. Przedmiot oceny ( zgodnie z programem nauczania dla danej klasy i poziomu edukacyjnego ):
- Wiedza ( ilość i jakość prezentowanych wiadomości )
- Praca ucznia - aktywność na lekcji i poza szkołą ( udział w konkursach )
- Zadania domowe
- Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w praktyce życia codziennego
2. Uczeń powinien być przygotowany zawsze z ostatniej lekcji.
3. Dwa razy w semestrze uczeń może być nieprzygotowany do lekcji - informuje o tym przed rozpoczęciem zajęć ( nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów ).
4. Dwa razy w semestrze uczeń może usprawiedliwić brak zadania domowego - informuje o tym przed rozpoczęciem zajęć.
5. Uczeń ma obowiązek systematycznie uzupełniać zeszyt ( w ciągu 7 dni ).
6. Po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności uczeń ma obowiązek uzupełnić zeszyt w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
7. Po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności uczeń ma obowiązek uzupełnić materiał w ciągu 2 tygodni.
8. Sprawdziany i testy są obowiązkowe dla wszystkich uczniów. Nauczyciel zapowiada je najpóźniej na 7 dni przed terminem ich pisania. Przed każdym sprawdzianem, testem będzie przeprowadzona powtórka.
9. Uczeń nieobecny na sprawdzianie musi napisać go w ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły, w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
10. Uczeń ma prawo poprawy oceny negatywnej ( niedostatecznej, dopuszczającej ) w ciągu 2 tygodni od chwili uzyskania tej oceny. W sytuacjach losowych nauczyciel może przedłużyć termin. Ocena z poprawy będzie wpisana obok oceny poprawianej. W przypadku poprawiania oceny ze sprawdzianu, testu zakres materiału jest taki sam, jak dla planowanego sprawdzianu. Punktacja przy poprawianiu oceny jest taka sama, jak za pierwszą pracę.
11. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i rodziców ( prawnych opiekunów). Uczeń jest informowany na bieżąco o wynikach nauczania. Ocenione prace pisemne są udostępnione rodzicom ( prawnym opiekunom ) w trakcie zebrań klasowych lub indywidualnych rozmów w szkole.
12. Uczeń jest oceniany systematycznie, zgodnie z jego możliwościami i predyspozycjami.
13. Uczeń ma prawo do zdobywania plusów za aktywność. Trzy plusy są równoznaczne z oceną bardzo dobrą.
14. Ocena roczna uwzględnia oceny z pierwszego i drugiego półrocza.
15. Oceny szkolne wystawiane są w skali 1 - 6.
16. Metody sprawdzania i oceniania:
- Odpowiedź ustna z ostatniej lekcji
- Kartkówka, materiał z zakresu trzech ostatnich lekcji
- Sprawdzian, test po zakończeniu działu; sprawdzany przez nauczyciela do tygodnia
- Praca domowa kontrolowana na bieżąco ( zeszycie lub zeszycie ćwiczeń )
- Aktywność, w ciągu całego roku
- Praca z mapą
17. Uczeń, który opuścił więcej niż 50 % godzin w ciągu roku zobowiązany jest do zdawania egzaminu klasyfikacyjnego z przedmiotu.

Wymagania programowe na poszczególne oceny
klasa I
WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE WYMAGANIA PODSTAWOWE
Ocena bardzo dobra Ocena dobra Ocena dostateczna Ocena dopuszczający
MAPA JAKO ŹRÓDŁO INFORMACJI GEOGRAFICZNEJ
Po lekcjach z tego działu uczeń:
.- przedstawi zakres zainteresowań kilku wybranych przez siebie nauk geograficznych
- do wskazanych danych liczbowych dobierze metodę prezentacji
- zamieni skale mapy
- obliczy rzeczywistą odległość w terenie w oparciu o skalę mapy
- odczyta wysokość względną i bezwzględną wskazanych punktów na rysunku poziomicowym
- wskaże na rysunku poziomicowym przykłady wklęsłych i wypukłych form rzeźby terenu
- wykaże różnice pomiędzy poszczególnymi formami rzeźby terenu i wskaże je na mapie
- wyjaśni różnice pomiędzy mapami ogólnogeograficznymi a tematycznymi
- na podstawie mapy turystycznej przygotuje opis trasy wycieczki pieszej lub rowerowej
-przygotuje (na podstawie mapy) plan podróży samochodowej
- opisze trasę wędrówki pieszej po mieście ( z planem w ręku )
Po lekcjach z tego działu uczeń:
.- przedstawi zakres zainteresowań kilku wybranych przez siebie nauk geograficznych
- do wskazanych danych liczbowych dobierze metodę prezentacji
- zamieni skale mapy
- odczyta wysokość względną i bezwzględną wskazanych punktów
- wykaże różnice pomiędzy poszczególnymi formami rzeźby terenu i wskaże je na mapie
- wyjaśni różnice pomiędzy mapami ogólnogeograficznymi a tematycznymi
- na podstawie mapy turystycznej przygotuje opis trasy wycieczki pieszej lub rowerowej
Po lekcjach z tego działu uczeń:
.- przedstawi podział nauk geograficznych
- wymieni źródła informacji geograficznej
- zna i rozróżnia ( w atlasie,
podręczniku ) metody przedstawiania danych liczbowych na mapie
- wymieni ożywione i nieożywione elementy środowiska
- odróżnia wysokość względną od bezwzględnej
- na rysunku hipsometrycznym wskaże odpowiednią poziomicę
- wymieni nazwy wklęsłych i wypukłych form rzeźby terenu
- wymieni i wskaże w atlasie różne postacie skali mapy
- wskaże w atlasie przykłady map ogólnogeograficznych i tematycznych
- odróżnia plan od mapy oraz mapę turystyczną od samochodowej
-wskaże wybrane elementy treści na mapie i planie
- zorientuje przy użyciu kompasu mapę w terenie
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- przedstawi podział nauk geograficznych
- zna i rozróżnia ( w atlasie,
podręczniku ) metody przedstawiania danych liczbowych na mapie
- wymieni ożywione i nieożywione elementy środowiska
- na rysunku hipsometrycznym wskaże odpowiednią poziomicę
- wymieni i wskaże w atlasie różne postacie skali mapy
- wskaże w atlasie przykłady map ogólnogeograficznych i tematycznych
-wskaże wybrane elementy treści na mapie i planie
- zorientuje przy użyciu kompasu mapę w terenie
POLSKA - POŁOŻENIE I TERYTORIUM
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- omówi i wskaże położenie Polski w Europie
- poda długość granic z sąsiadami i wykona diagram obrazujący granice
-omówi możliwości tranzytowe Polski-południkowe
- wskaże na mapie i poda nazwy sąsiednich powiatów i województw
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wskaże położenie Polski w Europie
- poda długość granic z sąsiadami
-omówi możliwości tranzytowe Polski-równoleżnikowe
- wskaże na mapie sąsiednie powiaty i województwa
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wskaże i omówi położenie Polski na świecie
- wskaże i odczyta położenie geograficzne skrajnych punktów terytorium Polski
- wymieni sąsiadów i wskaże granice z nimi
- wymieni konsekwencje położenia Polski w Europie
- wskaże na mapie swój region, swoje województwo i powiat, poda ich nazwy
- wyjaśni znaczenie terminów : terytorium państwa, granica, godło, tranzyt
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wskaże położenie Polski na świecie
- wskaże położenie geograficzne skrajnych punktów terytorium Polski
- wymieni sąsiadów
- wymieni konsekwencje położenia Polski w Europie
- wskaże na mapie swój region
- wyjaśni znaczenie terminów : terytorium państwa, granica, godło,
POLSKA - ŚRODOWISKO PRZYRODZNICZE
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- poszczególne ery geologiczne dzieli na okresy
- omawia transgresje i regresje morskie na tle tabeli stratygraficznej
- wskazuje surowce mineralne powstałe w mezozoiku i kenozoiku
- wskazuje zasięg zlodowaceń
- charakteryzuje rzeźbę młodo o staroglacjalną
- wyjaśnia genezę jezior polodowcowych
- rozpoznaje i nazywa skały oraz podaje ich zastosowanie
- dzieli pasy rzeźby na krainy geograficzne
- wymienia meteorologiczne i niemeteorologiczne czynniki klimatotwórcze dla Polski
- wyjaśni przejściowość klimatu Polski
- stosując rysunek wyjaśni mechanizm powstawania bryzy
- sprawnie posługuje się mapami meteorologicznymi
- odczytuje klimatogram i wykonuje podstawowe obliczenia
- charakteryzuje pogodę w zależności od napływających mas powietrza
- nazywa główne elementy sieci rzecznej
- wyjaśnia asymetrię polskich rzek
- wskazuje na mapie przykłady typów jezior
- podaje nazwy gleb strefowych i astrefowych
- wyjaśnia pojęcia: żyzność, erozja gleb
- czyta profile glebowe
- krótko charakteryzuje poszczególne typy lasów i określa ich lokalizację
- charakteryzuje zagrożenia dla lasów
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- poszczególne ery geologiczne dzieli na okresy w oparciu o tabelę stratygraficzną
- wskazuje surowce mineralne powstałe w kenozoiku
- podaje cechy rzeźby młodoglacjalnej
- rozpoznaje i nazywa różne typy jezior polodowcowych
- rozpoznaje i nazywa skały oraz podaje ich zastosowanie
- krótko charakteryzuje wskazane pasy rzeźby
- wymieni meteorologiczne czynniki klimatotwórcze dla Polski
- poda cechy klimatu Polski
- wyjaśni mechanizm powstawania bryzy
- czyta mapy meteorologiczne i klimatogramy
- wskazuje na mapie przykłady typów jezior
- nazywa i wskazuje prawe i lewe dopływy Wisły oraz Odry
- przedstawia rozmieszczenie gleb strefowych
- rozpoznaje i nazywa w oparciu o profil glebowy niektóre gleby strefowe
- krótko charakteryzuje poszczególne typy lasów
- charakteryzuje zagrożenia dla lasów
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wymienia nazwy er geologicznych we właściwej kolejności
- lokalizuje w tabeli stratygraficznej orogenezy i zlodowacenia
- wskazuje surowce mineralne tworzące się w paleozoiku-zna genezę węgla kamiennego
- podaje nazwy zlodowaceń
- wyjaśnia genezę jezior rynnowych, wzgórz moreny czołowej i lessów
- podaje podział genetyczny skał i ilustruje przykładami
- wskazuje na mapie i podaje nazwy najwyższego i najniższego punktu Polski
- wskazuje na mapie pasy rzeźby i podaje ich nazwy
- wyjaśnia następujące pojęcia: transgresja, regresja morza, orogeneza, skała, rzeźba młodoglacjalna
- wymieni elementy pogody i cechy klimatu Polski
- zna i lokalizuje na mapie wiatry lokalne
- wymienia genetyczne typy jezior
- nazywa i wskazuje dopływy Wisły oraz Odry
- podaje nazwy polskich gleb z podziałem na strefowe i astrefowe
- poda przykłady zwierząt i roślin objętych ochroną
- wymienia typy lasów i podaje typowe dla nich gatunki drzew
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wymienia nazwy er geologicznych
- lokalizuje w tabeli stratygraficznej orogenezy
- wskazuje surowce mineralne tworzące się w paleozoiku
- podaje nazwy zlodowaceń
- wyjaśnia genezę jezior rynnowych, wzgórz moreny czołowej
- podaje podział genetyczny skał
- podaje nazwy najwyższego i najniższego punktu Polski
- podaje nazwy pasów rzeźby Polski
- wyjaśnia następujące pojęcia: orogeneza, skała
- poda nazwę klimatu Polski
-wymieni pory roku, poda cechy pogody
- zna wiatry lokalne
-wymienia genetyczne typy jezior
- nazywa dopływy Wisły i Odry
- podaje nazwy polskich gleb z podziałem na strefowe
- poda przykłady zwierząt i roślin objętych ochroną
- wymienia typy lasów
LUDNOŚĆ POLSKI
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- omówi zmiany liczby ludności Polski po 1939 r. z uzasadnieniem
- interpretuje na podstawie wykresu wahania przyrostu naturalnego
- interpretuje piramidę wieku i płci
- uzasadnia zmiany struktury wiekowej społeczeństwa
- uzasadnia różnice rozmieszczenia ludności na terytorium kraju
- oblicza gęstość zaludnienia dla Polski i swojego województwa
- interpretuje dane statystyczne
- uzasadnia zmiany struktury zatrudnienia ludności Polski
- oblicza saldo migracji
- omawia migracje Polaków
-opisuje tworzenie się aglomeracji policentrycznych - podaje przykłady
- przedstawia problemy związane z urbanizacją
- omawia funkcje miast
- wyjaśnia znaczenie terminów: gęstość zaludnienia, migracja, saldo migracji, repatriacja, Polonia, aglomeracja monocentryczna i policentryczna
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- omówi zmiany liczby ludności Polski po 1939 r.
- interpretuje wahania przyrostu naturalnego
- interpretuje piramidę wieku i płci
- uzasadnia zmiany struktury wiekowej społeczeństwa
- uzasadnia różnice rozmieszczenia ludności na terytorium kraju
- oblicza gęstość zaludnienia dla Polski
- oblicza saldo migracji
- omawia migracje Polaków
-opisuje tworzenie się aglomeracji policentrycznych
- omawia funkcje miast na konkretnych przykładach
- przedstawia problemy związane z urbanizacją
- wyjaśnia znaczenie terminów: gęstość zaludnienia, migracja, , Polonia, aglomeracja monocentryczna i policentryczna
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- podaje aktualną liczbę ludności Polski
- na podstawie wykresu liniowego omawia zmiany urodzeń i zgonów
- podaje przyczyny zmian liczby ludności kraju
- oblicza przyrost naturalny Polski
- odczytuje z piramidy wieku żądane informacje
- dzieli społeczeństwo na grupy wiekowe
- przedstawia rozmieszczenie ludności na terytorium Polski
- przedstawia zmiany struktury zatrudnienia ludności Polski
- wymienia metody walki z bezrobociem
- oblicza saldo migracji Polski
- omawia migracje wewnętrzne Polaków
- opisuje tworzenie się aglomeracji monocentrycznej - podaje przykłady
- wyjaśnia znaczenie terminów: przyrost naturalny, piramida wieku i płci, urbanizacja, migracja
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- podaje aktualną liczbę ludności Polski
- podaje przyczyny zmian liczby ludności kraju
- odczytuje z piramidy wieku żądane informacje
- dzieli społeczeństwo na grupy wiekowe
- przedstawia rozmieszczenie ludności na terytorium Polski
- wymienia metody walki z bezrobociem
- omawia migracje wewnętrzne Polaków
- wyjaśnia znaczenie terminów: przyrost naturalny, urbanizacja, migracja

GEOGRAFIA GOSPODARCZA POLSKI
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- interpretuje wskazane przyrodnicze i pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa
- wskazuje krainy geograficzne o najlepszych warunkach rozwoju rolnictwa
- wyjaśnia wpływ członkostwa w UE na rolnictwo
- przedstawia użytkowanie rolnicze ziemi w Polsce
- na podstawie map tematycznych charakteryzuje rozmieszczenie chowu bydła i trzody chlewnej
- uzasadnia zróżnicowanie produkcji na terytorium Polski: pszenicy, ziemniaków i buraków cukrowych
- przypisuje surowce mineralne do grup
- wymienia i wskazuje miejsca wydobycia surowców mineralnych
- ilustruje przykładami lokalizację różnych typów elektrowni
- omawia produkcję energii z surowców nieodnawialnych
- charakteryzuje rozwój wskazanych gałęzi polskiego przemysłu przetwórczego
- wyjaśnia rozwój wybranych usług w Polsce i we własnym regionie
- porównuje, korzystając z różnych źródeł wiedzy, sieć transportu drogowego, kolejowego i lotniczego województwa, w którym mieszka, z siecią innego dowolnego województwa
- przedstawia wady i zalety poszczególnych rodzajów transportu
- opisze walory turystyczne wskazanego regionu w Polsce
- wymienia i wskazuje rozmieszczenie kilku polskich obiektów z Listy Światowego Dziedzictwa
- charakteryzuje wybrane obiekty z Listy Światowego Dziedzictwa
- wskazuje wpływ działalności człowieka na środowisko
- wyjaśni zasadę zrównoważonego rozwoju
- wymienia prawne formy ochrony przyrody, wskazując na różnice pomiędzy nimi
- wykona prezentację multimedialną pokazującą jego działania na rzecz ochrony przyrody
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- interpretuje wskazane przyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa
- wskazuje krainy geograficzne o najlepszych warunkach rozwoju rolnictwa
- przedstawia użytkowanie rolnicze ziemi w Polsce
- na podstawie map tematycznych charakteryzuje rozmieszczenie chowu bydła
- uzasadnia zróżnicowanie produkcji na terytorium Polski: pszenicy, ziemniaków
- przypisuje surowce mineralne do grup
- wymienia miejsca wydobycia surowców mineralnych
- ilustruje przykładami lokalizację różnych typów elektrowni
- podaje czynniki lokalizacji i wymienia wyroby produkowane przez wskazane gałęzie przemysłu przetwórczego
- wyjaśnia rozwój wybranych usług w Polsce
- omawia zróżnicowanie transportu lądowego
- przedstawia wady i zalety transportu lądowego
- opisze walory turystyczne terenów górskich i nadmorskich w Polsce
- wymienia i wskazuje rozmieszczenie kilku polskich obiektów z Listy Światowego Dziedzictwa
- wskazuje wpływ działalności człowieka na środowisko
- wymienia prawne formy ochrony przyrody, podając ich przykłady

Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wymienia przyrodnicze i pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa
- wymienia formy użytkowania ziemi
- przedstawi artykuły jakich dostarcza chów zwierząt
- omówi wykorzystanie przez człowieka roślin uprawnych
- wydziela grupy surowców mineralnych i podaje przykłady surowców z tych grup
- odczyta z mapy miejsca wydobycia wskazanych surowców mineralnych
- omówi zastosowanie surowców mineralnych
- wymieni odnawialne i nieodnawialne źródła energii
- omówi strukturę produkcji energii elektrycznej w Polsce
- wymieni gałęzie przemysłu przetwórczego i poda przykłady towarów przez nie wytwarzanych
- wymienia części składowe usług
- omawia rolę usług w gospodarce narodowej
- wymienia rodzaje transportu
- podaje wady i zalety transportu drogowego i samochodowego
- omawia na przykładach rodzaje turystyki
- wskazuje najważniejsze regiony turystyczne Polski
- wymienia kilka obiektów z Listy Światowego Dziedzictwa
- wymieni kilka obiektów, które niekorzystnie wpływają na stan środowiska okolicy, w której mieszka
- wymieni stosowane formy ochrony przyrody w Polsce
- poda przykłady ochrony przyrody w regionie, w którym mieszka

Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wymienia przyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa
- przedstawi artykuły jakich dostarcza chów wskazanych zwierząt
- omówi wykorzystanie przez człowieka wskazanych roślin uprawnych
- wydziela grupy surowców mineralnych i podaje przykłady surowców z tych grup
- omówi zastosowanie wskazanych surowców mineralnych
- wymieni odnawialne i nieodnawialne źródła energii
- poda przykłady towarów produkowanych przez wskazane gałęzie przemysłu przetwórczego
- wymienia części składowe usług
- wymienia rodzaje transportu
- wymienia rodzaje turystyki
- rozumie charakter Listy Światowego Dziedzictwa
- przedstawi niekorzystny wpływ na środowisko palenisk domowych, dzikich wysypisk śmieci
- wymieni stosowane formy ochrony przyrody w Polsce

REGIONY GEOGRAFICZNE POLSKI
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- charakteryzuje we wskazanych regionach geograficznych określone elementy środowiska
- charakteryzuje działalność gospodarczą człowieka we wskazanym regionie geograficznym
- wskazuje kulturowe walory regionu turystycznego
- porównuje regiony geograficzne ze sobą
- przygotuje plan wycieczki uwzględniając walory turystyczne danego regionu geograficznego
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- charakteryzuje we wskazanych regionach geograficznych określone elementy środowiska
- charakteryzuje działalność gospodarczą człowieka we wskazanym regionie geograficznym
- wskazuje kulturowe walory regionu turystycznego
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- lokalizuje regiony na mapie fizycznej Polski
- wskazuje dominujące cechy środowiska wskazanego regionu
- napisze krótki tekst reklamowy przedstawiający najważniejsze atrakcje turystyczne wybranego regionu
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- lokalizuje regiony na mapie fizycznej Polski
- wskazuje dominujące cechy środowiska i walory przyrodnicze wskazanego regionu geograficznego w oparciu o mapy i tekst

SĄSIEDZI POLSKI
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- przedstawi cechy środowiska przyrodniczego krajów sąsiadujących z Polską
- wymieni oraz scharakteryzuje cechy gospodarki tych państw
- wymieni problemy gospodarcze wschodnich sąsiadów Polski oraz je scharakteryzuje
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- przedstawi cechy środowiska przyrodniczego krajów sąsiadujących z Polską
- wymieni cechy gospodarki tych państw
- wymieni problemy gospodarcze wschodnich sąsiadów Polski

Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wymieni i wskaże na mapie państwa sąsiadujące z Polską i ich stolice
- na podstawie map ogólnogeograficznych wymieni główne cechy ukształtowania powierzchni państw sąsiadujących z Polską
- wskaże najważniejsze cechy gospodarki państw sąsiadujących z Polską
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wymieni i wskaże na mapie państwa sąsiadujące z Polską
- na podstawie map ogólnogeograficznych wymieni główne cechy ukształtowania powierzchni państw sąsiadujących z Polską
-poda przykłady produktów pochodzących z danego kraju

PONADTO
> Uczeń zna, rozumie i posługuje się poznanymi na lekcjach geografii pojęciami i terminami.
> Samodzielnie korzysta z takich źródeł informacji jak podręcznik, encyklopedie, słowniki pojęć, dane statystyczne, mapy tematyczne.
> Wzorowo prowadzi zeszyt i systematycznie go uzupełnia.
> Samodzielnie i systematycznie odrabia prace domowe.
> Zdobyte wiadomości i umiejętności potrafi skorelować z innymi przedmiotami.
> Uczeń w większości zna, rozumie i posługuje się poznanymi na lekcjach geografii pojęciami i terminami.
> Regularnie i na miarę swoich możliwości prowadzi zeszyt przedmiotowy i odrabia prace domowe.
> Uczeń, przy pomocy nauczyciela, wyjaśnia znaczenie niektórych pojęć, terminów oraz przebieg zjawisk.
> Prowadzi, na miarę swoich możliwości, zeszyt przedmiotowy.
> Odrabia większość zadań domowych.
> Z pomocą nauczyciela korzysta z podręcznika i wykonuje zadania w zeszycie ćwiczeń.
> Nie odrabia większości zadań domowych i nie uzupełnia zeszytu przedmiotowego.
> Z mapami tematycznymi i konturowymi pracuje tylko z pomocą nauczyciela.
Komentarz:

> ocenę celującą może otrzymać uczeń , który w bardzo wysokim stopniu opanował wszystkie treści programowe, sprawnie posługuje się terminami i pojęciami, samodzielnie stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w życiu codziennym oraz w praktyce, przy rozwiązywaniu nietypowych zagadnień, ponadto uzyskał oceny celujące z prac klasowych, brał udział w konkursach geograficznych
> ocenę niedostateczną może otrzymać uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania, nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie odpowiedzieć na pytania o elementarnym stopniu trudności, nie posiada najmniejszej umiejętności pracy z jakąkolwiek mapą.
> uczeń - aby otrzymać ocenę dostateczną - musi spełniać wymagania programowe przypisane tej ocenie oraz wymagania odnoszące się do oceny dopuszczającej. Podana wyżej reguła odnosi się także poprzez analogię do wyższych ocen.

klasa II
WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE WYMAGANIA PODSTAWOWE
Ocena bardzo dobra Ocena dobra Ocena dostateczna Ocena dopuszczający
ZIEMIA- NASZA PLANETA
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- poda wartości podstawowych wymiarów Ziemi
- wskaże różnicę między elipsoidą obrotową a geoidą
- Przedstawi rozmieszczenie kontynentów i oceanów
- porówna cechy południków i równoleżników
- zastosuje współrzędne geograficzne do odnalezienia obiektów na mapie
- wyjaśni pozorny ruch ciał niebieskich po nieboskłonie
- wskaże następstwa ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi oraz wskaże różnice pomiędzy ruchem obiegowym a obrotowym
- wyjaśni , dlaczego im dalej na wschód się przesuwamy-tym czas staje się coraz późniejszy
- wyjaśni dlaczego na Ziemi wyróżniono 24 strefy czasowe i dlaczego je wprowadzono
- wyjaśni konieczność wprowadzenia czasów urzędowych
- uzasadni różne oświetlenie półkul północnej i południowej w ciągu roku
- wyjaśni zmienność czasu trwania dnia i nocy w ciągu roku na Ziemi
- scharakteryzuje strefy oświetlenia Ziemi
- omówi oświetlenie Ziemi w terminach kardynalnych

Po lekcjach z tego działu uczeń:
- poda wartości podstawowych wymiarów Ziemi
- określi kształt Ziemi
Przedstawi rozmieszczenie kontynentów i oceanów
- zastosuje współrzędne geograficzne do odnalezienia obiektów na mapie
- wyjaśni pozorny ruch ciał niebieskich po nieboskłonie
- wskaże następstwa ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi
- wyjaśni dlaczego na Ziemi wyróżniono 24 strefy czasowe i dlaczego je wprowadzono
- uzasadni różne oświetlenie półkul północnej i południowej w ciągu roku
- wyjaśni zmienność czasu trwania dnia i nocy w ciągu roku na Ziemi
- scharakteryzuje strefy oświetlenia Ziemi
- omówi oświetlenie Ziemi w terminach kardynalnych

Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wymieni dowody kulistości Ziemi
- poda nazwy kontynentów i oceanów oraz wskaże je na mapie
- uszereguje oceany i kontynenty według powierzchni
- poda cechy charakterystyczne południków i równoleżników oraz wskaże ich przykłady na mapie i globusie
- określi na mapie współrzędne geograficzne wskazanych obiektów
- odróżnia następstwa ruchu obrotowego Ziemi od następstw ruchu obiegowego
- obliczy czas słoneczny w dowolnym miejscu na Ziemi
- wskaże na mapie Europy strefy czasowe i poda ich nazwy
- wyjaśni, którym kalendarzem posługujemy się obecnie
- wymieni terminy kardynalne
- poda nazwy stref oświetlenia Ziemi i określi ich granice
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- poda nazwy kontynentów i oceanów
- poda cechy charakterystyczne południków i równoleżników
- określi na mapie współrzędne geograficzne wskazanych obiektów
- odróżnia następstwa ruchu obrotowego Ziemi od następstw ruchu obiegowego
- obliczy czas słoneczny w dowolnym miejscu na Ziemi
- wskaże na mapie Europy strefy czasowe
- wymieni terminy kardynalne
- poda nazwy stref oświetlenia Ziemi

SFERY POWŁOKI ZIEMSKIEJ
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- omówi zależności między elementami środowiska przyrodniczego
- wskaże przykłady zależności przyczynowo - skutkowych w środowisku przyrodniczym
- przedstawi zmiany temperatury w atmosferze
- obliczy amplitudę temperatury
- przedstawi genezę wiatru
- omówi mechanizm monsunów
- wykaże różnice między opadami a osadami atmosferycznymi
- przedstawi rozmieszczenie opadów na Ziemi
- wyjaśni różnice pomiędzy pogodą a klimatem
- na podstawie klimatogramów charakteryzuje strefy klimatyczne
- uzasadni piętrowość roślinności w górach
- wykaże i uzasadni różnice między poszczególnymi strefami roślinnymi
- scharakteryzuje wybrane gleby strefowe
- wykaże wzajemną zależność klimatu, gleb i roślinności
- wyjaśni genezę trzęsień ziemi, tsunami, wulkanu
- omówi działanie różnego rodzaju wietrzenia
- wskaże na rysunku formy krasu powierzchniowego i podziemnego
- omówi rzeźbotwórczą działalność rzeki w jej poszczególnych odcinkach biegu
- przedstawi genezę lodu lodowca
- omówi zmiany rzeźby spowodowane przez lodowiec górski i lądolód
- wykaże różnice w działalności rzeźbotwórczej lodu lodowca i wód roztopowych
- przedstawi proces niszczenia wysokiego brzegu i wyrównywania niskiego wybrzeża
- wyjaśni, skąd bierze się piasek na plaży
- wyjaśni mechanizm korazji
- przedstawi działanie wiatru na pustyni piaszczystej i kamienistej
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- omówi zależności między elementami środowiska przyrodniczego
- przedstawi zmiany temperatury w atmosferze
- przedstawi rozmieszczenie opadów na Ziemi
- wyjaśni różnice pomiędzy pogodą a klimatem
- na podstawie klimatogramów charakteryzuje strefy klimatyczne
- uzasadni piętrowość roślinności w górach
- wykaże i uzasadni różnice między poszczególnymi strefami roślinnymi
- scharakteryzuje wybrane gleby strefowe
- wyjaśni genezę trzęsień ziemi, tsunami, wulkanu
- omówi działanie różnego rodzaju wietrzenia
- wskaże na rysunku formy krasu powierzchniowego i podziemnego
- omówi rzeźbotwórczą działalność rzeki w jej poszczególnych odcinkach biegu
- omówi zmiany rzeźby spowodowane przez lodowiec górski i lądolód
- wykaże różnice w działalności rzeźbotwórczej lodu lodowca i wód roztopowych
- przedstawi proces niszczenia wysokiego brzegu i wyrównywania niskiego wybrzeża
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wymieni nazwy elementów środowiska przyrodniczego
- wymieni elementy pogody
- obliczy średnią temperaturę powietrza
- określi, skąd i dokąd wieje wiatr
- przedstawi mechanizm wiania pasatów
- wymieni nazwy chmur
- wyjaśni genezę wybranych chmur
- wymieni elementy klimatu
- wymieni piętra roślinne w Tatrach
- wskaże na mapie i poda nazwy stref klimatycznych
- ogólnie charakteryzuje strefy klimatów
- wskaże na mapie i poda nazwy stref roślinnych
- poda nazwy roślin charakterystycznych dla poszczególnych stref
- wskaże na mapie i poda nazwy gleb strefowych
- przedstawi budowę wnętrza Ziemi
- wskaże na mapie i poda nazwy dużych płyt litosfery
- wymieni wewnętrzne i zewnętrzne procesy rzeźbotwórcze
- wskaże na ilustracji elementy doliny rzecznej
- omówi odcinki biegu rzeki
- wskaże na mapie przykłady różnych ujść rzecznych
- wskaże elementy lodowca
- wyjaśni różnicę pomiędzy lodowcem górskim a lądolodem
- wyjaśni genezę fal morskich
- przedstawi genezę niszy abrazyjnej
- wymieni rodzaje pustyń
- wskaże różnice między deflacją a korazją
- wskaże na mapie największe pustynie świata
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wymieni nazwy elementów środowiska przyrodniczego
- wymieni elementy pogody
- obliczy średnią temperaturę powietrza
- wymieni nazwy chmur
- wymieni elementy klimatu
- wskaże na mapie i poda nazwy stref klimatycznych
- wskaże na mapie i poda nazwy stref roślinnych
- wskaże na mapie i poda nazwy gleb strefowych
- przedstawi budowę wnętrza Ziemi
- wymieni wewnętrzne i zewnętrzne procesy rzeźbotwórcze
- omówi odcinki biegu rzeki
- wyjaśni różnicę pomiędzy lodowcem górskim a lądolodem
- wyjaśni genezę fal morskich
- wymieni rodzaje pustyń
- wskaże na mapie największe pustynie świata
EUROPA
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- poda przykłady współpracy oraz integracji krajów europejskich
- scharakteryzuje ruch naturalny ludności Europy oraz jego konsekwencje
- wykaże wpływ środowiska przyrodniczego na gospodarkę oraz społeczeństwo krajów Europy Północnej
- wykaże, że gospodarka rolna Francji jest wysokotowarowa, a jej przemysł jest bardzo nowoczesny
- przedstawi rozwój przemysłu w Wielkiej Brytanii i wykaże jego nowoczesność
- wykaże rolę gospodarczą oraz kulturową Londynu jako metropolii światowej
- wykaże bezpośrednią zależność rozwoju rolnictwa, przemysłu oraz usług krajów alpejskich od gór
- wykaże znaczenie turystyki w gospodarce krajów śródziemnomorskich
- przedstawi negatywne skutki rozwoju turystyki w krajach śródziemnomorskich
- zaprezentuje trasę wycieczki po całej Europie lub jej części
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- poda przykłady współpracy krajów europejskich
- scharakteryzuje ruch naturalny ludności Europy
- wykaże wpływ środowiska przyrodniczego na gospodarkę krajów Europy Północnej
- wykaże, że gospodarka rolna Francji jest wysokotowarowa
- przedstawi rozwój przemysłu w Wielkiej Brytanii
- wykaże rolę gospodarczą Londynu jako metropolii światowej
- wykaże bezpośrednią zależność rozwoju rolnictwa, przemysłu krajów alpejskich od gór
- wykaże znaczenie turystyki w gospodarce krajów śródziemnomorskich
- zaprezentuje trasę wycieczki po wybranej części Europy
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- scharakteryzuje położenie oraz ukształtowanie powierzchni Europy
- scharakteryzuje podział polityczny Europy
- wskaże największe i najmniejsze kraje Europy
- omówi zróżnicowanie językowe oraz religijne ludności Europy
- wymieni cechy środowiska przyrodniczego, a także cechy gospodarki krajów Europy Północnej
- poda cechy charakterystyczne położenia i ukształtowania powierzchni Francji
- wymieni cechy środowiska przyrodniczego Wielkiej Brytanii
- wskaże cechy społeczeństwa Wielkiej Brytanii
- przedstawi położenie Londynu i omówi jego rozwój przestrzenny
- poda cechy środowiska przyrodniczego i krótko objaśni ich wpływ na gospodarkę krajów alpejskich
- wymieni cechy środowiska przyrodniczego oraz dziedzictwa kulturowego krajów śródziemnomorskich
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- scharakteryzuje położenie Europy
- wskaże największe i najmniejsze kraje Europy
- omówi zróżnicowanie językowe ludności Europy
- wymieni cechy środowiska przyrodniczego krajów Europy Północnej
- poda cechy charakterystyczne położenia Francji
- wymieni cechy środowiska przyrodniczego Wielkiej Brytanii
- przedstawi położenie Londynu
- poda cechy środowiska przyrodniczego krajów alpejskich
- wymieni cechy środowiska przyrodniczego krajów śródziemnomorskich
PONADTO
> Uczeń zna, rozumie i posługuje się poznanymi na lekcjach geografii pojęciami i terminami.
> Samodzielnie korzysta z takich źródeł informacji jak podręcznik, encyklopedie, słowniki pojęć, dane statystyczne, mapy tematyczne.
> Wzorowo prowadzi zeszyt i systematycznie go uzupełnia.
> Samodzielnie i systematycznie odrabia prace domowe.
> Zdobyte wiadomości i umiejętności potrafi skorelować z innymi przedmiotami.
> Uczeń w większości zna, rozumie i posługuje się poznanymi na lekcjach geografii pojęciami i terminami.
> Regularnie i na miarę swoich możliwości prowadzi zeszyt przedmiotowy i odrabia prace domowe.
> Uczeń, przy pomocy nauczyciela, wyjaśnia znaczenie niektórych pojęć, terminów oraz przebieg zjawisk.
> Prowadzi, na miarę swoich możliwości, zeszyt przedmiotowy.
> Odrabia większość zadań domowych.
> Z pomocą nauczyciela korzysta z podręcznika i wykonuje zadania w zeszycie ćwiczeń.
> Nie odrabia większości zadań domowych i nie uzupełnia zeszytu przedmiotowego.
> Z mapami tematycznymi i konturowymi pracuje tylko z pomocą nauczyciela.
Komentarz:

> ocenę celującą może otrzymać uczeń , który w bardzo wysokim stopniu opanował wszystkie treści programowe, sprawnie posługuje się terminami i pojęciami, samodzielnie stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w życiu codziennym oraz w praktyce, przy rozwiązywaniu nietypowych zagadnień, ponadto uzyskał oceny celujące z prac klasowych, brał udział w konkursach geograficznych
> ocenę niedostateczną może otrzymać uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania, nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie odpowiedzieć na pytania o elementarnym stopniu trudności, nie posiada najmniejszej umiejętności pracy z jakąkolwiek mapą.
> uczeń - aby otrzymać ocenę dostateczną - musi spełniać wymagania programowe przypisane tej ocenie oraz wymagania odnoszące się do oceny dopuszczającej. Podana wyżej reguła odnosi się także poprzez analogię do wyższych ocen.

klasa III
WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE WYMAGANIA PODSTAWOWE
Ocena bardzo dobra Ocena dobra Ocena dostateczna Ocena dopuszczający
AZJA
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- scharakteryzuje kontrasty klimatyczne i roślinne w Azji
- przedstawi bariery osadnicze na przykładzie Azji
- przedstawi i uzasadni rozmieszczenie ludności na terenie Chin
- na przykładzie Chin przedstawi rozwój starych cywilizacji
- przedstawi kierunki rozwoju gospodarki chińskiej
- omówi rolę Chin w gospodarce światowej
- omówi czynniki społeczne oraz kulturowe warunkujące rozwój gospodarczy Japonii
- uzasadni rozwój nowoczesnych technologii w Indiach
- wykaże wpływ wydobycia ropy naftowej na rozwój gospodarczy krajów Bliskiego Wschodu
- scharakteryzuje krótko konflikty zbrojne na Bliskim Wschodzie
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- scharakteryzuje kontrasty klimatyczne i roślinne w Azji
- przedstawi i uzasadni rozmieszczenie ludności na terenie Chin
- przedstawi kierunki rozwoju gospodarki chińskiej
- omówi czynniki społeczne warunkujące rozwój gospodarczy Japonii
- uzasadni rozwój nowoczesnych technologii w Indiach
- wykaże wpływ wydobycia ropy naftowej na rozwój gospodarczy krajów Bliskiego Wschodu
- scharakteryzuje krótko konflikty zbrojne na Bliskim Wschodzie
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- omówi położenie geograficzne Azji
- wymieni kontrasty dotyczące ukształtowania powierzchni oraz wód powierzchniowych Azji
- omówi zróżnicowanie terytorium Chin pod względem klimatu i ukształtowania powierzchni
- wymieni cechy środowiska przyrodniczego warunkujące rozwój gospodarczy Chin
- przedstawi uwarunkowania demograficzne rozwoju gospodarczego Chin
- przedstawi atuty japońskiej gospodarki wynikające ze środowiska przyrodniczego
- wskaże kontrasty gospodarcze i społeczne w Indiach
- przedstawi wpływ środowiska przyrodniczego oraz cech kulturowych na rozwój krajów Bliskiego Wschodu
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- omówi położenie geograficzne Azji
- omówi zróżnicowanie terytorium Chin pod względem ukształtowania powierzchni
- wymieni cechy środowiska przyrodniczego warunkujące rozwój gospodarczy Chin
- przedstawi atuty japońskiej gospodarki
- wskaże kontrasty społeczne w Indiach
- przedstawi wpływ środowiska przyrodniczego na rozwój krajów Bliskiego Wschodu

AFRYKA
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wyjaśni strefowość warunków klimatycznych, a także glebowych oraz roślinności w Afryce
- wykaże zależność poziomu życia ludności w strefie Sahelu od warunków wodnych
- przedstawi różne aspekty racjonalnej gospodarki wodą w strefie Sahelu
- wykaże wpływ występowania chorób ( np. AIDS ) oraz poziomu wyżywienia na poziom życia ludności w Afryce Subsaharyjskiej
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wyjaśni strefowość warunków klimatycznych w Afryce
- wykaże zależność poziomu życia ludności w strefie Sahelu od warunków wodnych
- wykaże wpływ występowania chorób ( np. AIDS ) na poziom życia ludności w Afryce Subsaharyjskiej
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- omówi położenie geograficzne Afryki
- przedstawi cechy ukształtowania powierzchni oraz wód powierzchniowych w Afryce
- wskaże obszary leżące w strefie Sahelu oraz omówi ich warunki klimatyczno - hydrologiczne
- wymieni cechy środowiska przyrodniczego Afryki Subsaharyjskiej i wykaże ich wpływ na życie ludności
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- omówi położenie geograficzne Afryki
- wskaże obszary leżące w strefie Sahelu
- wymieni cechy środowiska przyrodniczego Afryki Subsaharyjskiej
AMERYKA
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wykaże strefowość klimatu i roślinności oraz scharakteryzuje wody powierzchniowe Ameryki Północnej i Południowej
- omówi zmiany liczby ludności obu Ameryk
- uzasadni zróżnicowanie kulturowe ludności Ameryki Północnej i Ameryki Południowej
- scharakteryzuje problemy, z którymi borykają się mieszkańcy miast brazylijskich
- wskaże pozytywne i negatywne skutki gospodarczego wykorzystania Amazonii
- scharakteryzuje nowe centra przemysłowe USA
- wykaże pozycję USA jako światowego mocarstwa
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wykaże strefowość klimatu i roślinności Ameryki Północnej i Południowej
- omówi zmiany liczby ludności obu Ameryk
- scharakteryzuje problemy, z którymi borykają się mieszkańcy miast brazylijskich
- scharakteryzuje nowe centra przemysłowe USA
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- omówi położenie geograficzne obu Ameryk
- scharakteryzuje ukształtowanie powierzchni oraz wody powierzchniowe Ameryki Północnej i Ameryki Południowej
- przedstawi pochodzenie i zróżnicowanie rasowe ludności Ameryki Północnej i Ameryki Południowej
- wskaże cechy charakterystyczne środowiska przyrodniczego Brazylii
- omówi rozmieszczenie ludności na terytorium Brazylii
- wskaże przyczyny szybkiego rozwoju rolnictwa oraz przemysłu USA
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- omówi położenie geograficzne obu Ameryk
- scharakteryzuje ukształtowanie powierzchni Ameryki Północnej i Ameryki Południowej
- przedstawi pochodzenie ludności Ameryki Północnej i Ameryki Południowej
- wskaże cechy charakterystyczne środowiska przyrodniczego Brazylii
- wskaże przyczyny szybkiego rozwoju rolnictwa USA

AUSTRALIA
Po lekcjach z tego działu uczeń:
-
wykaże zróżnicowanie klimatyczno- roślinne terytorium Australii
- scharakteryzuje rozmieszczenie ludności na kontynencie australijskim i wyjaśni jej pochodzenie
- scharakteryzuje główne działy gospodarki
- uzasadni wysoką pozycję Australii w gospodarce światowej
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- wykaże zróżnicowanie klimatyczno- roślinne terytorium Australii
- scharakteryzuje rozmieszczenie ludności na kontynencie australijskim i wyjaśni jej pochodzenie
- scharakteryzuje główne działy gospodarki
- wyjaśni powiązania między specyfiką rolnictwa Australii a środowiskiem naturalnym
Po lekcjach z tego działu uczeń:
-
scharakteryzuje położenie geograficzne Australii
- wymieni cechy środowiska geograficznego Australii
- scharakteryzuje rozmieszczenie ludności na terytorium Australii
-wyjaśni powiązania między specyfiką rolnictwa Australii a środowiskiem naturalnym
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- scharakteryzuje położenie geograficzne Australii
- wymieni ogólne cechy środowiska geograficznego Australii
- wyjaśni pochodzenie ludności na terytorium Australii
ARKTYKA I ANTARKTYDA
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- omówi działania człowieka w Arktyce i Antarktydzie
- wyjaśni przyczyny i cechy zmian w środowisku przyrodniczym Arktyki i Antarktydy
- przedstawi prognozę zmian w środowisku przyrodniczym Arktyki i Antarktydy
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- omówi działania człowieka w Arktyce i Antarktydzie
- wyjaśni przyczyny i cechy zmian w środowisku przyrodniczym Arktyki i Antarktydy
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- porówna cechy położenia geograficznego Arktyki i Antarktydy
- porówna cechy klimatu oraz stosunków wodnych Arktyki i Antarktydy
- porówna florę i faunę Arktyki i Antarktydy
Po lekcjach z tego działu uczeń:
- porówna cechy położenia geograficznego Arktyki i Antarktydy
- porówna cechy klimatu Arktyki i Antarktydy
PONADTO
> Uczeń zna, rozumie i posługuje się poznanymi na lekcjach geografii pojęciami i terminami.
> Samodzielnie korzysta z takich źródeł informacji jak podręcznik, encyklopedie, słowniki pojęć, dane statystyczne, mapy tematyczne.
> Wzorowo prowadzi zeszyt i systematycznie go uzupełnia.
> Samodzielnie i systematycznie odrabia prace domowe.
> Zdobyte wiadomości i umiejętności potrafi skorelować z innymi przedmiotami.
> Uczeń w większości zna, rozumie i posługuje się poznanymi na lekcjach geografii pojęciami i terminami.
> Regularnie i na miarę swoich możliwości prowadzi zeszyt przedmiotowy i odrabia prace domowe.
> Uczeń, przy pomocy nauczyciela, wyjaśnia znaczenie niektórych pojęć, terminów oraz przebieg zjawisk.
> Prowadzi, na miarę swoich możliwości, zeszyt przedmiotowy.
> Odrabia większość zadań domowych.
> Z pomocą nauczyciela korzysta z podręcznika i wykonuje zadania w zeszycie ćwiczeń.
> Nie odrabia większości zadań domowych i nie uzupełnia zeszytu przedmiotowego.
> Z mapami tematycznymi i konturowymi pracuje tylko z pomocą nauczyciela.
Komentarz:

> ocenę celującą może otrzymać uczeń , który w bardzo wysokim stopniu opanował wszystkie treści programowe, sprawnie posługuje się terminami i pojęciami, samodzielnie stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w życiu codziennym oraz w praktyce, przy rozwiązywaniu nietypowych zagadnień, ponadto uzyskał oceny celujące z prac klasowych, brał udział w konkursach geograficznych
> ocenę niedostateczną może otrzymać uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania, nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie odpowiedzieć na pytania o elementarnym stopniu trudności, nie posiada najmniejszej umiejętności pracy z jakąkolwiek mapą.
> uczeń - aby otrzymać ocenę dostateczną - musi spełniać wymagania programowe przypisane tej ocenie oraz wymagania odnoszące się do oceny dopuszczającej. Podana wyżej reguła odnosi się także poprzez analogię do wyższych ocen.