Przedmiotowy System Oceniania z geografii 1. Przedmiot
oceny ( zgodnie z programem nauczania dla danej klasy i
poziomu edukacyjnego ): |
|||
Wymagania programowe na poszczególne oceny | |||
klasa I | |||
WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE | WYMAGANIA PODSTAWOWE | ||
Ocena bardzo dobra | Ocena dobra | Ocena dostateczna | Ocena dopuszczający |
MAPA JAKO ŹRÓDŁO INFORMACJI GEOGRAFICZNEJ | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: .- przedstawi zakres zainteresowań kilku wybranych przez siebie nauk geograficznych - do wskazanych danych liczbowych dobierze metodę prezentacji - zamieni skale mapy - obliczy rzeczywistą odległość w terenie w oparciu o skalę mapy - odczyta wysokość względną i bezwzględną wskazanych punktów na rysunku poziomicowym - wskaże na rysunku poziomicowym przykłady wklęsłych i wypukłych form rzeźby terenu - wykaże różnice pomiędzy poszczególnymi formami rzeźby terenu i wskaże je na mapie - wyjaśni różnice pomiędzy mapami ogólnogeograficznymi a tematycznymi - na podstawie mapy turystycznej przygotuje opis trasy wycieczki pieszej lub rowerowej -przygotuje (na podstawie mapy) plan podróży samochodowej - opisze trasę wędrówki pieszej po mieście ( z planem w ręku ) |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: .- przedstawi zakres zainteresowań kilku wybranych przez siebie nauk geograficznych - do wskazanych danych liczbowych dobierze metodę prezentacji - zamieni skale mapy - odczyta wysokość względną i bezwzględną wskazanych punktów - wykaże różnice pomiędzy poszczególnymi formami rzeźby terenu i wskaże je na mapie - wyjaśni różnice pomiędzy mapami ogólnogeograficznymi a tematycznymi - na podstawie mapy turystycznej przygotuje opis trasy wycieczki pieszej lub rowerowej |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: .- przedstawi podział nauk geograficznych - wymieni źródła informacji geograficznej - zna i rozróżnia ( w atlasie, podręczniku ) metody przedstawiania danych liczbowych na mapie - wymieni ożywione i nieożywione elementy środowiska - odróżnia wysokość względną od bezwzględnej - na rysunku hipsometrycznym wskaże odpowiednią poziomicę - wymieni nazwy wklęsłych i wypukłych form rzeźby terenu - wymieni i wskaże w atlasie różne postacie skali mapy - wskaże w atlasie przykłady map ogólnogeograficznych i tematycznych - odróżnia plan od mapy oraz mapę turystyczną od samochodowej -wskaże wybrane elementy treści na mapie i planie - zorientuje przy użyciu kompasu mapę w terenie |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - przedstawi podział nauk geograficznych - zna i rozróżnia ( w atlasie, podręczniku ) metody przedstawiania danych liczbowych na mapie - wymieni ożywione i nieożywione elementy środowiska - na rysunku hipsometrycznym wskaże odpowiednią poziomicę - wymieni i wskaże w atlasie różne postacie skali mapy - wskaże w atlasie przykłady map ogólnogeograficznych i tematycznych -wskaże wybrane elementy treści na mapie i planie - zorientuje przy użyciu kompasu mapę w terenie |
POLSKA - POŁOŻENIE I TERYTORIUM | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - omówi i wskaże położenie Polski w Europie - poda długość granic z sąsiadami i wykona diagram obrazujący granice -omówi możliwości tranzytowe Polski-południkowe - wskaże na mapie i poda nazwy sąsiednich powiatów i województw |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wskaże położenie Polski w Europie - poda długość granic z sąsiadami -omówi możliwości tranzytowe Polski-równoleżnikowe - wskaże na mapie sąsiednie powiaty i województwa |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wskaże i omówi położenie Polski na świecie - wskaże i odczyta położenie geograficzne skrajnych punktów terytorium Polski - wymieni sąsiadów i wskaże granice z nimi - wymieni konsekwencje położenia Polski w Europie - wskaże na mapie swój region, swoje województwo i powiat, poda ich nazwy - wyjaśni znaczenie terminów : terytorium państwa, granica, godło, tranzyt |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wskaże położenie Polski na świecie - wskaże położenie geograficzne skrajnych punktów terytorium Polski - wymieni sąsiadów - wymieni konsekwencje położenia Polski w Europie - wskaże na mapie swój region - wyjaśni znaczenie terminów : terytorium państwa, granica, godło, |
POLSKA - ŚRODOWISKO PRZYRODZNICZE | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - poszczególne ery geologiczne dzieli na okresy - omawia transgresje i regresje morskie na tle tabeli stratygraficznej - wskazuje surowce mineralne powstałe w mezozoiku i kenozoiku - wskazuje zasięg zlodowaceń - charakteryzuje rzeźbę młodo o staroglacjalną - wyjaśnia genezę jezior polodowcowych - rozpoznaje i nazywa skały oraz podaje ich zastosowanie - dzieli pasy rzeźby na krainy geograficzne - wymienia meteorologiczne i niemeteorologiczne czynniki klimatotwórcze dla Polski - wyjaśni przejściowość klimatu Polski - stosując rysunek wyjaśni mechanizm powstawania bryzy - sprawnie posługuje się mapami meteorologicznymi - odczytuje klimatogram i wykonuje podstawowe obliczenia - charakteryzuje pogodę w zależności od napływających mas powietrza - nazywa główne elementy sieci rzecznej - wyjaśnia asymetrię polskich rzek - wskazuje na mapie przykłady typów jezior - podaje nazwy gleb strefowych i astrefowych - wyjaśnia pojęcia: żyzność, erozja gleb - czyta profile glebowe - krótko charakteryzuje poszczególne typy lasów i określa ich lokalizację - charakteryzuje zagrożenia dla lasów |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - poszczególne ery geologiczne dzieli na okresy w oparciu o tabelę stratygraficzną - wskazuje surowce mineralne powstałe w kenozoiku - podaje cechy rzeźby młodoglacjalnej - rozpoznaje i nazywa różne typy jezior polodowcowych - rozpoznaje i nazywa skały oraz podaje ich zastosowanie - krótko charakteryzuje wskazane pasy rzeźby - wymieni meteorologiczne czynniki klimatotwórcze dla Polski - poda cechy klimatu Polski - wyjaśni mechanizm powstawania bryzy - czyta mapy meteorologiczne i klimatogramy - wskazuje na mapie przykłady typów jezior - nazywa i wskazuje prawe i lewe dopływy Wisły oraz Odry - przedstawia rozmieszczenie gleb strefowych - rozpoznaje i nazywa w oparciu o profil glebowy niektóre gleby strefowe - krótko charakteryzuje poszczególne typy lasów - charakteryzuje zagrożenia dla lasów |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wymienia nazwy er geologicznych we właściwej kolejności - lokalizuje w tabeli stratygraficznej orogenezy i zlodowacenia - wskazuje surowce mineralne tworzące się w paleozoiku-zna genezę węgla kamiennego - podaje nazwy zlodowaceń - wyjaśnia genezę jezior rynnowych, wzgórz moreny czołowej i lessów - podaje podział genetyczny skał i ilustruje przykładami - wskazuje na mapie i podaje nazwy najwyższego i najniższego punktu Polski - wskazuje na mapie pasy rzeźby i podaje ich nazwy - wyjaśnia następujące pojęcia: transgresja, regresja morza, orogeneza, skała, rzeźba młodoglacjalna - wymieni elementy pogody i cechy klimatu Polski - zna i lokalizuje na mapie wiatry lokalne - wymienia genetyczne typy jezior - nazywa i wskazuje dopływy Wisły oraz Odry - podaje nazwy polskich gleb z podziałem na strefowe i astrefowe - poda przykłady zwierząt i roślin objętych ochroną - wymienia typy lasów i podaje typowe dla nich gatunki drzew |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wymienia nazwy er geologicznych - lokalizuje w tabeli stratygraficznej orogenezy - wskazuje surowce mineralne tworzące się w paleozoiku - podaje nazwy zlodowaceń - wyjaśnia genezę jezior rynnowych, wzgórz moreny czołowej - podaje podział genetyczny skał - podaje nazwy najwyższego i najniższego punktu Polski - podaje nazwy pasów rzeźby Polski - wyjaśnia następujące pojęcia: orogeneza, skała - poda nazwę klimatu Polski -wymieni pory roku, poda cechy pogody - zna wiatry lokalne -wymienia genetyczne typy jezior - nazywa dopływy Wisły i Odry - podaje nazwy polskich gleb z podziałem na strefowe - poda przykłady zwierząt i roślin objętych ochroną - wymienia typy lasów |
LUDNOŚĆ POLSKI | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - omówi zmiany liczby ludności Polski po 1939 r. z uzasadnieniem - interpretuje na podstawie wykresu wahania przyrostu naturalnego - interpretuje piramidę wieku i płci - uzasadnia zmiany struktury wiekowej społeczeństwa - uzasadnia różnice rozmieszczenia ludności na terytorium kraju - oblicza gęstość zaludnienia dla Polski i swojego województwa - interpretuje dane statystyczne - uzasadnia zmiany struktury zatrudnienia ludności Polski - oblicza saldo migracji - omawia migracje Polaków -opisuje tworzenie się aglomeracji policentrycznych - podaje przykłady - przedstawia problemy związane z urbanizacją - omawia funkcje miast - wyjaśnia znaczenie terminów: gęstość zaludnienia, migracja, saldo migracji, repatriacja, Polonia, aglomeracja monocentryczna i policentryczna |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - omówi zmiany liczby ludności Polski po 1939 r. - interpretuje wahania przyrostu naturalnego - interpretuje piramidę wieku i płci - uzasadnia zmiany struktury wiekowej społeczeństwa - uzasadnia różnice rozmieszczenia ludności na terytorium kraju - oblicza gęstość zaludnienia dla Polski - oblicza saldo migracji - omawia migracje Polaków -opisuje tworzenie się aglomeracji policentrycznych - omawia funkcje miast na konkretnych przykładach - przedstawia problemy związane z urbanizacją - wyjaśnia znaczenie terminów: gęstość zaludnienia, migracja, , Polonia, aglomeracja monocentryczna i policentryczna |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - podaje aktualną liczbę ludności Polski - na podstawie wykresu liniowego omawia zmiany urodzeń i zgonów - podaje przyczyny zmian liczby ludności kraju - oblicza przyrost naturalny Polski - odczytuje z piramidy wieku żądane informacje - dzieli społeczeństwo na grupy wiekowe - przedstawia rozmieszczenie ludności na terytorium Polski - przedstawia zmiany struktury zatrudnienia ludności Polski - wymienia metody walki z bezrobociem - oblicza saldo migracji Polski - omawia migracje wewnętrzne Polaków - opisuje tworzenie się aglomeracji monocentrycznej - podaje przykłady - wyjaśnia znaczenie terminów: przyrost naturalny, piramida wieku i płci, urbanizacja, migracja |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - podaje aktualną liczbę ludności Polski - podaje przyczyny zmian liczby ludności kraju - odczytuje z piramidy wieku żądane informacje - dzieli społeczeństwo na grupy wiekowe - przedstawia rozmieszczenie ludności na terytorium Polski - wymienia metody walki z bezrobociem - omawia migracje wewnętrzne Polaków - wyjaśnia znaczenie terminów: przyrost naturalny, urbanizacja, migracja |
GEOGRAFIA GOSPODARCZA POLSKI | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - interpretuje wskazane przyrodnicze i pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa - wskazuje krainy geograficzne o najlepszych warunkach rozwoju rolnictwa - wyjaśnia wpływ członkostwa w UE na rolnictwo - przedstawia użytkowanie rolnicze ziemi w Polsce - na podstawie map tematycznych charakteryzuje rozmieszczenie chowu bydła i trzody chlewnej - uzasadnia zróżnicowanie produkcji na terytorium Polski: pszenicy, ziemniaków i buraków cukrowych - przypisuje surowce mineralne do grup - wymienia i wskazuje miejsca wydobycia surowców mineralnych - ilustruje przykładami lokalizację różnych typów elektrowni - omawia produkcję energii z surowców nieodnawialnych - charakteryzuje rozwój wskazanych gałęzi polskiego przemysłu przetwórczego - wyjaśnia rozwój wybranych usług w Polsce i we własnym regionie - porównuje, korzystając z różnych źródeł wiedzy, sieć transportu drogowego, kolejowego i lotniczego województwa, w którym mieszka, z siecią innego dowolnego województwa - przedstawia wady i zalety poszczególnych rodzajów transportu - opisze walory turystyczne wskazanego regionu w Polsce - wymienia i wskazuje rozmieszczenie kilku polskich obiektów z Listy Światowego Dziedzictwa - charakteryzuje wybrane obiekty z Listy Światowego Dziedzictwa - wskazuje wpływ działalności człowieka na środowisko - wyjaśni zasadę zrównoważonego rozwoju - wymienia prawne formy ochrony przyrody, wskazując na różnice pomiędzy nimi - wykona prezentację multimedialną pokazującą jego działania na rzecz ochrony przyrody |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - interpretuje wskazane przyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa - wskazuje krainy geograficzne o najlepszych warunkach rozwoju rolnictwa - przedstawia użytkowanie rolnicze ziemi w Polsce - na podstawie map tematycznych charakteryzuje rozmieszczenie chowu bydła - uzasadnia zróżnicowanie produkcji na terytorium Polski: pszenicy, ziemniaków - przypisuje surowce mineralne do grup - wymienia miejsca wydobycia surowców mineralnych - ilustruje przykładami lokalizację różnych typów elektrowni - podaje czynniki lokalizacji i wymienia wyroby produkowane przez wskazane gałęzie przemysłu przetwórczego - wyjaśnia rozwój wybranych usług w Polsce - omawia zróżnicowanie transportu lądowego - przedstawia wady i zalety transportu lądowego - opisze walory turystyczne terenów górskich i nadmorskich w Polsce - wymienia i wskazuje rozmieszczenie kilku polskich obiektów z Listy Światowego Dziedzictwa - wskazuje wpływ działalności człowieka na środowisko - wymienia prawne formy ochrony przyrody, podając ich przykłady |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wymienia przyrodnicze i pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa - wymienia formy użytkowania ziemi - przedstawi artykuły jakich dostarcza chów zwierząt - omówi wykorzystanie przez człowieka roślin uprawnych - wydziela grupy surowców mineralnych i podaje przykłady surowców z tych grup - odczyta z mapy miejsca wydobycia wskazanych surowców mineralnych - omówi zastosowanie surowców mineralnych - wymieni odnawialne i nieodnawialne źródła energii - omówi strukturę produkcji energii elektrycznej w Polsce - wymieni gałęzie przemysłu przetwórczego i poda przykłady towarów przez nie wytwarzanych - wymienia części składowe usług - omawia rolę usług w gospodarce narodowej - wymienia rodzaje transportu - podaje wady i zalety transportu drogowego i samochodowego - omawia na przykładach rodzaje turystyki - wskazuje najważniejsze regiony turystyczne Polski - wymienia kilka obiektów z Listy Światowego Dziedzictwa - wymieni kilka obiektów, które niekorzystnie wpływają na stan środowiska okolicy, w której mieszka - wymieni stosowane formy ochrony przyrody w Polsce - poda przykłady ochrony przyrody w regionie, w którym mieszka |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wymienia przyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa - przedstawi artykuły jakich dostarcza chów wskazanych zwierząt - omówi wykorzystanie przez człowieka wskazanych roślin uprawnych - wydziela grupy surowców mineralnych i podaje przykłady surowców z tych grup - omówi zastosowanie wskazanych surowców mineralnych - wymieni odnawialne i nieodnawialne źródła energii - poda przykłady towarów produkowanych przez wskazane gałęzie przemysłu przetwórczego - wymienia części składowe usług - wymienia rodzaje transportu - wymienia rodzaje turystyki - rozumie charakter Listy Światowego Dziedzictwa - przedstawi niekorzystny wpływ na środowisko palenisk domowych, dzikich wysypisk śmieci - wymieni stosowane formy ochrony przyrody w Polsce |
REGIONY GEOGRAFICZNE POLSKI | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - charakteryzuje we wskazanych regionach geograficznych określone elementy środowiska - charakteryzuje działalność gospodarczą człowieka we wskazanym regionie geograficznym - wskazuje kulturowe walory regionu turystycznego - porównuje regiony geograficzne ze sobą - przygotuje plan wycieczki uwzględniając walory turystyczne danego regionu geograficznego |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - charakteryzuje we wskazanych regionach geograficznych określone elementy środowiska - charakteryzuje działalność gospodarczą człowieka we wskazanym regionie geograficznym - wskazuje kulturowe walory regionu turystycznego |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - lokalizuje regiony na mapie fizycznej Polski - wskazuje dominujące cechy środowiska wskazanego regionu - napisze krótki tekst reklamowy przedstawiający najważniejsze atrakcje turystyczne wybranego regionu |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - lokalizuje regiony na mapie fizycznej Polski - wskazuje dominujące cechy środowiska i walory przyrodnicze wskazanego regionu geograficznego w oparciu o mapy i tekst |
SĄSIEDZI POLSKI | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - przedstawi cechy środowiska przyrodniczego krajów sąsiadujących z Polską - wymieni oraz scharakteryzuje cechy gospodarki tych państw - wymieni problemy gospodarcze wschodnich sąsiadów Polski oraz je scharakteryzuje |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - przedstawi cechy środowiska przyrodniczego krajów sąsiadujących z Polską - wymieni cechy gospodarki tych państw - wymieni problemy gospodarcze wschodnich sąsiadów Polski |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wymieni i wskaże na mapie państwa sąsiadujące z Polską i ich stolice - na podstawie map ogólnogeograficznych wymieni główne cechy ukształtowania powierzchni państw sąsiadujących z Polską - wskaże najważniejsze cechy gospodarki państw sąsiadujących z Polską |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wymieni i wskaże na mapie państwa sąsiadujące z Polską - na podstawie map ogólnogeograficznych wymieni główne cechy ukształtowania powierzchni państw sąsiadujących z Polską -poda przykłady produktów pochodzących z danego kraju |
PONADTO | |||
>
Uczeń zna, rozumie i posługuje się poznanymi na
lekcjach geografii pojęciami i terminami. > Samodzielnie korzysta z takich źródeł informacji jak podręcznik, encyklopedie, słowniki pojęć, dane statystyczne, mapy tematyczne. > Wzorowo prowadzi zeszyt i systematycznie go uzupełnia. > Samodzielnie i systematycznie odrabia prace domowe. > Zdobyte wiadomości i umiejętności potrafi skorelować z innymi przedmiotami. |
>
Uczeń w większości zna, rozumie i posługuje się
poznanymi na lekcjach geografii pojęciami i terminami. > Regularnie i na miarę swoich możliwości prowadzi zeszyt przedmiotowy i odrabia prace domowe. |
>
Uczeń, przy pomocy nauczyciela, wyjaśnia znaczenie
niektórych pojęć, terminów oraz przebieg zjawisk. > Prowadzi, na miarę swoich możliwości, zeszyt przedmiotowy. > Odrabia większość zadań domowych. |
>
Z pomocą nauczyciela korzysta z podręcznika i wykonuje
zadania w zeszycie ćwiczeń. > Nie odrabia większości zadań domowych i nie uzupełnia zeszytu przedmiotowego. > Z mapami tematycznymi i konturowymi pracuje tylko z pomocą nauczyciela. |
Komentarz: > ocenę celującą może
otrzymać uczeń , który w bardzo wysokim stopniu
opanował wszystkie treści programowe, sprawnie
posługuje się terminami i pojęciami, samodzielnie
stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w życiu
codziennym oraz w praktyce, przy rozwiązywaniu
nietypowych zagadnień, ponadto uzyskał oceny celujące
z prac klasowych, brał udział w konkursach
geograficznych |
klasa II | |||
WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE | WYMAGANIA PODSTAWOWE | ||
Ocena bardzo dobra | Ocena dobra | Ocena dostateczna | Ocena dopuszczający |
ZIEMIA- NASZA PLANETA | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - poda wartości podstawowych wymiarów Ziemi - wskaże różnicę między elipsoidą obrotową a geoidą - Przedstawi rozmieszczenie kontynentów i oceanów - porówna cechy południków i równoleżników - zastosuje współrzędne geograficzne do odnalezienia obiektów na mapie - wyjaśni pozorny ruch ciał niebieskich po nieboskłonie - wskaże następstwa ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi oraz wskaże różnice pomiędzy ruchem obiegowym a obrotowym - wyjaśni , dlaczego im dalej na wschód się przesuwamy-tym czas staje się coraz późniejszy - wyjaśni dlaczego na Ziemi wyróżniono 24 strefy czasowe i dlaczego je wprowadzono - wyjaśni konieczność wprowadzenia czasów urzędowych - uzasadni różne oświetlenie półkul północnej i południowej w ciągu roku - wyjaśni zmienność czasu trwania dnia i nocy w ciągu roku na Ziemi - scharakteryzuje strefy oświetlenia Ziemi - omówi oświetlenie Ziemi w terminach kardynalnych |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - poda wartości podstawowych wymiarów Ziemi - określi kształt Ziemi Przedstawi rozmieszczenie kontynentów i oceanów - zastosuje współrzędne geograficzne do odnalezienia obiektów na mapie - wyjaśni pozorny ruch ciał niebieskich po nieboskłonie - wskaże następstwa ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi - wyjaśni dlaczego na Ziemi wyróżniono 24 strefy czasowe i dlaczego je wprowadzono - uzasadni różne oświetlenie półkul północnej i południowej w ciągu roku - wyjaśni zmienność czasu trwania dnia i nocy w ciągu roku na Ziemi - scharakteryzuje strefy oświetlenia Ziemi - omówi oświetlenie Ziemi w terminach kardynalnych |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wymieni dowody kulistości Ziemi - poda nazwy kontynentów i oceanów oraz wskaże je na mapie - uszereguje oceany i kontynenty według powierzchni - poda cechy charakterystyczne południków i równoleżników oraz wskaże ich przykłady na mapie i globusie - określi na mapie współrzędne geograficzne wskazanych obiektów - odróżnia następstwa ruchu obrotowego Ziemi od następstw ruchu obiegowego - obliczy czas słoneczny w dowolnym miejscu na Ziemi - wskaże na mapie Europy strefy czasowe i poda ich nazwy - wyjaśni, którym kalendarzem posługujemy się obecnie - wymieni terminy kardynalne - poda nazwy stref oświetlenia Ziemi i określi ich granice |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - poda nazwy kontynentów i oceanów - poda cechy charakterystyczne południków i równoleżników - określi na mapie współrzędne geograficzne wskazanych obiektów - odróżnia następstwa ruchu obrotowego Ziemi od następstw ruchu obiegowego - obliczy czas słoneczny w dowolnym miejscu na Ziemi - wskaże na mapie Europy strefy czasowe - wymieni terminy kardynalne - poda nazwy stref oświetlenia Ziemi |
SFERY POWŁOKI ZIEMSKIEJ | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - omówi zależności między elementami środowiska przyrodniczego - wskaże przykłady zależności przyczynowo - skutkowych w środowisku przyrodniczym - przedstawi zmiany temperatury w atmosferze - obliczy amplitudę temperatury - przedstawi genezę wiatru - omówi mechanizm monsunów - wykaże różnice między opadami a osadami atmosferycznymi - przedstawi rozmieszczenie opadów na Ziemi - wyjaśni różnice pomiędzy pogodą a klimatem - na podstawie klimatogramów charakteryzuje strefy klimatyczne - uzasadni piętrowość roślinności w górach - wykaże i uzasadni różnice między poszczególnymi strefami roślinnymi - scharakteryzuje wybrane gleby strefowe - wykaże wzajemną zależność klimatu, gleb i roślinności - wyjaśni genezę trzęsień ziemi, tsunami, wulkanu - omówi działanie różnego rodzaju wietrzenia - wskaże na rysunku formy krasu powierzchniowego i podziemnego - omówi rzeźbotwórczą działalność rzeki w jej poszczególnych odcinkach biegu - przedstawi genezę lodu lodowca - omówi zmiany rzeźby spowodowane przez lodowiec górski i lądolód - wykaże różnice w działalności rzeźbotwórczej lodu lodowca i wód roztopowych - przedstawi proces niszczenia wysokiego brzegu i wyrównywania niskiego wybrzeża - wyjaśni, skąd bierze się piasek na plaży - wyjaśni mechanizm korazji - przedstawi działanie wiatru na pustyni piaszczystej i kamienistej |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - omówi zależności między elementami środowiska przyrodniczego - przedstawi zmiany temperatury w atmosferze - przedstawi rozmieszczenie opadów na Ziemi - wyjaśni różnice pomiędzy pogodą a klimatem - na podstawie klimatogramów charakteryzuje strefy klimatyczne - uzasadni piętrowość roślinności w górach - wykaże i uzasadni różnice między poszczególnymi strefami roślinnymi - scharakteryzuje wybrane gleby strefowe - wyjaśni genezę trzęsień ziemi, tsunami, wulkanu - omówi działanie różnego rodzaju wietrzenia - wskaże na rysunku formy krasu powierzchniowego i podziemnego - omówi rzeźbotwórczą działalność rzeki w jej poszczególnych odcinkach biegu - omówi zmiany rzeźby spowodowane przez lodowiec górski i lądolód - wykaże różnice w działalności rzeźbotwórczej lodu lodowca i wód roztopowych - przedstawi proces niszczenia wysokiego brzegu i wyrównywania niskiego wybrzeża |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wymieni nazwy elementów środowiska przyrodniczego - wymieni elementy pogody - obliczy średnią temperaturę powietrza - określi, skąd i dokąd wieje wiatr - przedstawi mechanizm wiania pasatów - wymieni nazwy chmur - wyjaśni genezę wybranych chmur - wymieni elementy klimatu - wymieni piętra roślinne w Tatrach - wskaże na mapie i poda nazwy stref klimatycznych - ogólnie charakteryzuje strefy klimatów - wskaże na mapie i poda nazwy stref roślinnych - poda nazwy roślin charakterystycznych dla poszczególnych stref - wskaże na mapie i poda nazwy gleb strefowych - przedstawi budowę wnętrza Ziemi - wskaże na mapie i poda nazwy dużych płyt litosfery - wymieni wewnętrzne i zewnętrzne procesy rzeźbotwórcze - wskaże na ilustracji elementy doliny rzecznej - omówi odcinki biegu rzeki - wskaże na mapie przykłady różnych ujść rzecznych - wskaże elementy lodowca - wyjaśni różnicę pomiędzy lodowcem górskim a lądolodem - wyjaśni genezę fal morskich - przedstawi genezę niszy abrazyjnej - wymieni rodzaje pustyń - wskaże różnice między deflacją a korazją - wskaże na mapie największe pustynie świata |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wymieni nazwy elementów środowiska przyrodniczego - wymieni elementy pogody - obliczy średnią temperaturę powietrza - wymieni nazwy chmur - wymieni elementy klimatu - wskaże na mapie i poda nazwy stref klimatycznych - wskaże na mapie i poda nazwy stref roślinnych - wskaże na mapie i poda nazwy gleb strefowych - przedstawi budowę wnętrza Ziemi - wymieni wewnętrzne i zewnętrzne procesy rzeźbotwórcze - omówi odcinki biegu rzeki - wyjaśni różnicę pomiędzy lodowcem górskim a lądolodem - wyjaśni genezę fal morskich - wymieni rodzaje pustyń - wskaże na mapie największe pustynie świata |
EUROPA | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - poda przykłady współpracy oraz integracji krajów europejskich - scharakteryzuje ruch naturalny ludności Europy oraz jego konsekwencje - wykaże wpływ środowiska przyrodniczego na gospodarkę oraz społeczeństwo krajów Europy Północnej - wykaże, że gospodarka rolna Francji jest wysokotowarowa, a jej przemysł jest bardzo nowoczesny - przedstawi rozwój przemysłu w Wielkiej Brytanii i wykaże jego nowoczesność - wykaże rolę gospodarczą oraz kulturową Londynu jako metropolii światowej - wykaże bezpośrednią zależność rozwoju rolnictwa, przemysłu oraz usług krajów alpejskich od gór - wykaże znaczenie turystyki w gospodarce krajów śródziemnomorskich - przedstawi negatywne skutki rozwoju turystyki w krajach śródziemnomorskich - zaprezentuje trasę wycieczki po całej Europie lub jej części |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - poda przykłady współpracy krajów europejskich - scharakteryzuje ruch naturalny ludności Europy - wykaże wpływ środowiska przyrodniczego na gospodarkę krajów Europy Północnej - wykaże, że gospodarka rolna Francji jest wysokotowarowa - przedstawi rozwój przemysłu w Wielkiej Brytanii - wykaże rolę gospodarczą Londynu jako metropolii światowej - wykaże bezpośrednią zależność rozwoju rolnictwa, przemysłu krajów alpejskich od gór - wykaże znaczenie turystyki w gospodarce krajów śródziemnomorskich - zaprezentuje trasę wycieczki po wybranej części Europy |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - scharakteryzuje położenie oraz ukształtowanie powierzchni Europy - scharakteryzuje podział polityczny Europy - wskaże największe i najmniejsze kraje Europy - omówi zróżnicowanie językowe oraz religijne ludności Europy - wymieni cechy środowiska przyrodniczego, a także cechy gospodarki krajów Europy Północnej - poda cechy charakterystyczne położenia i ukształtowania powierzchni Francji - wymieni cechy środowiska przyrodniczego Wielkiej Brytanii - wskaże cechy społeczeństwa Wielkiej Brytanii - przedstawi położenie Londynu i omówi jego rozwój przestrzenny - poda cechy środowiska przyrodniczego i krótko objaśni ich wpływ na gospodarkę krajów alpejskich - wymieni cechy środowiska przyrodniczego oraz dziedzictwa kulturowego krajów śródziemnomorskich |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - scharakteryzuje położenie Europy - wskaże największe i najmniejsze kraje Europy - omówi zróżnicowanie językowe ludności Europy - wymieni cechy środowiska przyrodniczego krajów Europy Północnej - poda cechy charakterystyczne położenia Francji - wymieni cechy środowiska przyrodniczego Wielkiej Brytanii - przedstawi położenie Londynu - poda cechy środowiska przyrodniczego krajów alpejskich - wymieni cechy środowiska przyrodniczego krajów śródziemnomorskich |
PONADTO | |||
>
Uczeń zna, rozumie i posługuje się poznanymi na
lekcjach geografii pojęciami i terminami. > Samodzielnie korzysta z takich źródeł informacji jak podręcznik, encyklopedie, słowniki pojęć, dane statystyczne, mapy tematyczne. > Wzorowo prowadzi zeszyt i systematycznie go uzupełnia. > Samodzielnie i systematycznie odrabia prace domowe. > Zdobyte wiadomości i umiejętności potrafi skorelować z innymi przedmiotami. |
>
Uczeń w większości zna, rozumie i posługuje się
poznanymi na lekcjach geografii pojęciami i terminami. > Regularnie i na miarę swoich możliwości prowadzi zeszyt przedmiotowy i odrabia prace domowe. |
>
Uczeń, przy pomocy nauczyciela, wyjaśnia znaczenie
niektórych pojęć, terminów oraz przebieg zjawisk. > Prowadzi, na miarę swoich możliwości, zeszyt przedmiotowy. > Odrabia większość zadań domowych. |
>
Z pomocą nauczyciela korzysta z podręcznika i wykonuje
zadania w zeszycie ćwiczeń. > Nie odrabia większości zadań domowych i nie uzupełnia zeszytu przedmiotowego. > Z mapami tematycznymi i konturowymi pracuje tylko z pomocą nauczyciela. |
Komentarz: > ocenę celującą może
otrzymać uczeń , który w bardzo wysokim stopniu
opanował wszystkie treści programowe, sprawnie
posługuje się terminami i pojęciami, samodzielnie
stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w życiu
codziennym oraz w praktyce, przy rozwiązywaniu
nietypowych zagadnień, ponadto uzyskał oceny celujące
z prac klasowych, brał udział w konkursach
geograficznych |
klasa III | |||
WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE | WYMAGANIA PODSTAWOWE | ||
Ocena bardzo dobra | Ocena dobra | Ocena dostateczna | Ocena dopuszczający |
AZJA | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - scharakteryzuje kontrasty klimatyczne i roślinne w Azji - przedstawi bariery osadnicze na przykładzie Azji - przedstawi i uzasadni rozmieszczenie ludności na terenie Chin - na przykładzie Chin przedstawi rozwój starych cywilizacji - przedstawi kierunki rozwoju gospodarki chińskiej - omówi rolę Chin w gospodarce światowej - omówi czynniki społeczne oraz kulturowe warunkujące rozwój gospodarczy Japonii - uzasadni rozwój nowoczesnych technologii w Indiach - wykaże wpływ wydobycia ropy naftowej na rozwój gospodarczy krajów Bliskiego Wschodu - scharakteryzuje krótko konflikty zbrojne na Bliskim Wschodzie |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - scharakteryzuje kontrasty klimatyczne i roślinne w Azji - przedstawi i uzasadni rozmieszczenie ludności na terenie Chin - przedstawi kierunki rozwoju gospodarki chińskiej - omówi czynniki społeczne warunkujące rozwój gospodarczy Japonii - uzasadni rozwój nowoczesnych technologii w Indiach - wykaże wpływ wydobycia ropy naftowej na rozwój gospodarczy krajów Bliskiego Wschodu - scharakteryzuje krótko konflikty zbrojne na Bliskim Wschodzie |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - omówi położenie geograficzne Azji - wymieni kontrasty dotyczące ukształtowania powierzchni oraz wód powierzchniowych Azji - omówi zróżnicowanie terytorium Chin pod względem klimatu i ukształtowania powierzchni - wymieni cechy środowiska przyrodniczego warunkujące rozwój gospodarczy Chin - przedstawi uwarunkowania demograficzne rozwoju gospodarczego Chin - przedstawi atuty japońskiej gospodarki wynikające ze środowiska przyrodniczego - wskaże kontrasty gospodarcze i społeczne w Indiach - przedstawi wpływ środowiska przyrodniczego oraz cech kulturowych na rozwój krajów Bliskiego Wschodu |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - omówi położenie geograficzne Azji - omówi zróżnicowanie terytorium Chin pod względem ukształtowania powierzchni - wymieni cechy środowiska przyrodniczego warunkujące rozwój gospodarczy Chin - przedstawi atuty japońskiej gospodarki - wskaże kontrasty społeczne w Indiach - przedstawi wpływ środowiska przyrodniczego na rozwój krajów Bliskiego Wschodu |
AFRYKA | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wyjaśni strefowość warunków klimatycznych, a także glebowych oraz roślinności w Afryce - wykaże zależność poziomu życia ludności w strefie Sahelu od warunków wodnych - przedstawi różne aspekty racjonalnej gospodarki wodą w strefie Sahelu - wykaże wpływ występowania chorób ( np. AIDS ) oraz poziomu wyżywienia na poziom życia ludności w Afryce Subsaharyjskiej |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wyjaśni strefowość warunków klimatycznych w Afryce - wykaże zależność poziomu życia ludności w strefie Sahelu od warunków wodnych - wykaże wpływ występowania chorób ( np. AIDS ) na poziom życia ludności w Afryce Subsaharyjskiej |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - omówi położenie geograficzne Afryki - przedstawi cechy ukształtowania powierzchni oraz wód powierzchniowych w Afryce - wskaże obszary leżące w strefie Sahelu oraz omówi ich warunki klimatyczno - hydrologiczne - wymieni cechy środowiska przyrodniczego Afryki Subsaharyjskiej i wykaże ich wpływ na życie ludności |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - omówi położenie geograficzne Afryki - wskaże obszary leżące w strefie Sahelu - wymieni cechy środowiska przyrodniczego Afryki Subsaharyjskiej |
AMERYKA | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wykaże strefowość klimatu i roślinności oraz scharakteryzuje wody powierzchniowe Ameryki Północnej i Południowej - omówi zmiany liczby ludności obu Ameryk - uzasadni zróżnicowanie kulturowe ludności Ameryki Północnej i Ameryki Południowej - scharakteryzuje problemy, z którymi borykają się mieszkańcy miast brazylijskich - wskaże pozytywne i negatywne skutki gospodarczego wykorzystania Amazonii - scharakteryzuje nowe centra przemysłowe USA - wykaże pozycję USA jako światowego mocarstwa |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wykaże strefowość klimatu i roślinności Ameryki Północnej i Południowej - omówi zmiany liczby ludności obu Ameryk - scharakteryzuje problemy, z którymi borykają się mieszkańcy miast brazylijskich - scharakteryzuje nowe centra przemysłowe USA |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - omówi położenie geograficzne obu Ameryk - scharakteryzuje ukształtowanie powierzchni oraz wody powierzchniowe Ameryki Północnej i Ameryki Południowej - przedstawi pochodzenie i zróżnicowanie rasowe ludności Ameryki Północnej i Ameryki Południowej - wskaże cechy charakterystyczne środowiska przyrodniczego Brazylii - omówi rozmieszczenie ludności na terytorium Brazylii - wskaże przyczyny szybkiego rozwoju rolnictwa oraz przemysłu USA |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - omówi położenie geograficzne obu Ameryk - scharakteryzuje ukształtowanie powierzchni Ameryki Północnej i Ameryki Południowej - przedstawi pochodzenie ludności Ameryki Północnej i Ameryki Południowej - wskaże cechy charakterystyczne środowiska przyrodniczego Brazylii - wskaże przyczyny szybkiego rozwoju rolnictwa USA |
AUSTRALIA | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wykaże zróżnicowanie klimatyczno- roślinne terytorium Australii - scharakteryzuje rozmieszczenie ludności na kontynencie australijskim i wyjaśni jej pochodzenie - scharakteryzuje główne działy gospodarki - uzasadni wysoką pozycję Australii w gospodarce światowej |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - wykaże zróżnicowanie klimatyczno- roślinne terytorium Australii - scharakteryzuje rozmieszczenie ludności na kontynencie australijskim i wyjaśni jej pochodzenie - scharakteryzuje główne działy gospodarki - wyjaśni powiązania między specyfiką rolnictwa Australii a środowiskiem naturalnym |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - scharakteryzuje położenie geograficzne Australii - wymieni cechy środowiska geograficznego Australii - scharakteryzuje rozmieszczenie ludności na terytorium Australii -wyjaśni powiązania między specyfiką rolnictwa Australii a środowiskiem naturalnym |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - scharakteryzuje położenie geograficzne Australii - wymieni ogólne cechy środowiska geograficznego Australii - wyjaśni pochodzenie ludności na terytorium Australii |
ARKTYKA I ANTARKTYDA | |||
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - omówi działania człowieka w Arktyce i Antarktydzie - wyjaśni przyczyny i cechy zmian w środowisku przyrodniczym Arktyki i Antarktydy - przedstawi prognozę zmian w środowisku przyrodniczym Arktyki i Antarktydy |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - omówi działania człowieka w Arktyce i Antarktydzie - wyjaśni przyczyny i cechy zmian w środowisku przyrodniczym Arktyki i Antarktydy |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - porówna cechy położenia geograficznego Arktyki i Antarktydy - porówna cechy klimatu oraz stosunków wodnych Arktyki i Antarktydy - porówna florę i faunę Arktyki i Antarktydy |
Po
lekcjach z tego działu uczeń: - porówna cechy położenia geograficznego Arktyki i Antarktydy - porówna cechy klimatu Arktyki i Antarktydy |
PONADTO | |||
>
Uczeń zna, rozumie i posługuje się poznanymi na
lekcjach geografii pojęciami i terminami. > Samodzielnie korzysta z takich źródeł informacji jak podręcznik, encyklopedie, słowniki pojęć, dane statystyczne, mapy tematyczne. > Wzorowo prowadzi zeszyt i systematycznie go uzupełnia. > Samodzielnie i systematycznie odrabia prace domowe. > Zdobyte wiadomości i umiejętności potrafi skorelować z innymi przedmiotami. |
>
Uczeń w większości zna, rozumie i posługuje się
poznanymi na lekcjach geografii pojęciami i terminami. > Regularnie i na miarę swoich możliwości prowadzi zeszyt przedmiotowy i odrabia prace domowe. |
>
Uczeń, przy pomocy nauczyciela, wyjaśnia znaczenie
niektórych pojęć, terminów oraz przebieg zjawisk. > Prowadzi, na miarę swoich możliwości, zeszyt przedmiotowy. > Odrabia większość zadań domowych. |
>
Z pomocą nauczyciela korzysta z podręcznika i wykonuje
zadania w zeszycie ćwiczeń. > Nie odrabia większości zadań domowych i nie uzupełnia zeszytu przedmiotowego. > Z mapami tematycznymi i konturowymi pracuje tylko z pomocą nauczyciela. |
Komentarz: > ocenę celującą może
otrzymać uczeń , który w bardzo wysokim stopniu
opanował wszystkie treści programowe, sprawnie
posługuje się terminami i pojęciami, samodzielnie
stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w życiu
codziennym oraz w praktyce, przy rozwiązywaniu
nietypowych zagadnień, ponadto uzyskał oceny celujące
z prac klasowych, brał udział w konkursach
geograficznych |