Przedmiotowy
System Oceniania - HISTORIA
Formy
oceniania wiedzy, umiejętności i postaw ucznia
Przedmiot
oceniania: wiedza, praca ucznia- aktywność,
zeszyt, zadania domowe, umiejętność
zastosowania poznanej wiedzy.
Uczeń zawsze
powinien być przygotowany z ostatniej lekcji.
Dwa razy w
semestrze może być nieprzygotowany, nie dotyczy
to sprawdzianu.
Uczeń ma
obowiązek systematycznego uzupełniania zeszytu
i ćwiczeń.
Po dłuższej
usprawiedliwionej nieobecności w szkole ma
obowiązek uzupełnić zeszyt i ćwiczenia.
W ciągu 2
tygodni musi nadrobić zaległości z wiedzy.
Sprawdziany i
testy są obowiązkowe dla wszystkich uczniów.
Nauczyciel zapowiada sprawdzian najpóźniej 7
dni przed terminem ich pisania. Przed
sprawdzianem, testem zawsze jest powtórka
Uczeń
nieobecny na sprawdzianie musi go napisać w
ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły.
Uczeń ma
prawo poprawy oceny negatywnej w ciągu 2
tygodni. Ocena z poprawy wpisywana jest obok
oceny poprawianej.
Oceny są
jawne dla ucznia i ich rodziców.
Za aktywność
na zajęciach zdobywa plusy. Trzy = ocena bardzo
dobra.
Ocena końcowa
uwzględnia oceny I i II semestru.
Metody
sprawdzania i oceniania: odpowiedź ustna z
ostatniej lekcji, kartkówki z trzech ostatnich
lekcji, sprawdzian, test po zakończeniu działu,
praca domowa - ćwiczenia, zeszyt, aktywność na
zajęciach, praca samodzielna na podstawie tekstu
źródłowego, praca w grupach.
Uczeń, który
opuścił więcej niż 50% godzin w semestrze,
zobowiązany jest do zdania egzaminu
klasyfikacyjnego z przedmiotu.
SPOSOBY
INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW
Uczniowie: Nauczyciel przekazuje
uczniowi komentarz do każdej wystawionej oceny.
Uczeń ma możliwość otrzymywania dodatkowych
wyjaśnień i uzasadnień do wystawionej oceny.
Rodzice:
Podczas wywiadówek, indywidualnych konsultacji, rozmów
interwencyjnych nauczyciel przekazuje rodzicom
(opiekunom): Informacje o aktualnym stanie postępów w
nauce.
Dostarcza rodzicom informacji o trudnościach i
uzdolnieniach ucznia.
Przekazuje wskazówki do pracy z uczniem.
OBSZARY
AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE
Ćwiczenia wykonywane na lekcji.
Ocenie podlega:
- stopień samodzielności wykonywania zadania;
- końcowe efekty pracy;
- stopień zaangażowania podczas wykonywania zadania
Odpowiedzi ustne.
Oceniany jest sposób rozumienia podstawowych faktów:
najczęściej odpowiedź ustna
Odpowiedzi pisemne ( kartkówki,
sprawdziany, testy)
Ocenie podlega:
- stopień opanowania wiadomości i umiejętności
wynikających z podstawy programowej oraz wymagań
programowych zdobytych po zakończeniu nauki z
poszczególnych działów
Aktywność podczas pracy na lekcji.
Ocenie podlega:
- aktywność ucznia w czasie zajęć;
- stopień zaangażowania podczas wykonywania zajęć;
- zainteresowanie tematem lekcji;
- przygotowanie dodatkowych materiałów do lekcji.
Samodzielne prace uczniów.
Ocenie podlega:
- umiejętność udzielenia poprawnej odpowiedzi na
podstawie tekstu historycznego
Co uczeń
powinien wiedzieć na poszczególne oceny?
Dopuszczająca
(2). Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń,
który opanował wiadomości i umiejętności na poziomie
wymagań koniecznych. Jego działania mają charakter
przede wszystkim odtwórczy.
Pamięta:
. Wymagane programem elementarne fakty historyczne,
najważniejsze postacie i pojęcia proste.
. Różnice między życiem dziś, a życiem w
przeszłości.
Rozumie:
. Przyczyny najważniejszych wydarzeń i ich skutki.
. Podstawowe zasady pracy w grupie.
Potrafi:
. Lokalizować fakty w przedziale czasowym określając
wiek i rok.
. Porządkować fakty w układzie chronologicznym.
. Odczytywać znaki ideograficzne na mapie.
. Znaleźć na mapie w podręczniku miejsca
najważniejszych wydarzeń i faktów.
. Wyszukiwać w nim niezbędne informacje o faktach,
wydarzeniach, ludziach, rzeczach.
. Wykorzystywać materiał ilustracyjny zawarty w
podręczniku.
. Przedstawić główne przyczyny i skutki
najważniejszych wydarzeń.
. Opisywać z pomocą nauczyciela, ilustracje, makiety,
zdarzenia historyczne, zabytki.
. Zna układ wewnętrzny podręcznika.
. Podejmuje próby samodzielnego wykonania zadania
Dostateczna
(3).Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który
opanował wiadomości i umiejętności na poziomie
wymagań koniecznych i podstawowych.
Pamięta:
. Fakty, postacie, pojęcia proste i złożone.
. Daty wydarzeń z przeszłości, nazwy epok, ich cechy
charakterystyczne.
. Podstawowe źródła wiedzy historycznej.
Rozumie:
. Proste związki czasowo-przestrzenne i
przyczynowo-skutkowe.
. Znaczenie faktów, pojęć i postaci w procesie
dziejowym.
. Znaczenie znaków ideograficznych na mapie.
. Wpływ przeszłości na teraźniejszość.
. Zaczyna rozumieć motywację ludzkich działań w
przeszłości.
Potrafi:
. Dokonać prostych ocen wydarzeń i postaci z
przeszłości.
. Stworzyć ciąg chronologiczny ze znanych faktów
historycznych.
. Wykorzystać podstawowe źródła wiedzy historycznej
na poziomie podstawowym.
. Przenieść informacje z mapy w podręczniku na mapę w
atlasie historycznym i ścienną.
. Dokonać selekcji informacji zawartych w podręczniku.
Wyodrębnia fakty, przyczyny i skutki, główne wątki
historyczne.
. Dokonać rekonstrukcji wydarzeń historycznych w
postaci planu, opisu, ustnie i pisemnie.
. Nawiązywać do wiadomości z innych dziedzin.
. Formułować pytania do analizowanego dokumentu
. Zredagować notatkę pod kierunkiem nauczyciela.
Dobra (4).Ocenę
dobrą otrzymuje uczeń, który posiadł wiadomości na
poziomie wymagań: koniecznych, podstawowych i
rozszerzających.
Pamięta:
. Daty początkowe i końcowe ważnych wydarzeń
historycznych.
. Postacie, pojęcia oraz związki i zależności
zachodzące między nimi.
Rozumie:
. Związki genetyczne wydarzeń i procesów
historycznych.
. Rolę człowieka w procesie dziejowym.
. Znaczenie faktów i wydarzeń.
. Pojęcia złożone, związki i zależności.
. Analogie i sprzeczności między wydarzeniami i
zjawiskami.
. Teksty źródłowe oraz inne źródła poznania
przeszłości.
. Różnice między przeszłością i dniem dzisiejszym
oraz dynamikę przemian, jakim podlega człowiek wraz z
otaczającym go światem.
Potrafi:
. Określić związki genetyczne wydarzeń i procesów
historycznych.
. Przedstawić wpływ poznanych wydarzeń historycznych
na teraźniejszość.
. Samodzielnie pracować z mapą., m.in. ukazać
dynamikę zjawisk na podstawie analizy treści mapy:
zmiany polityczne, demograficzne, gospodarcze,
polityczne, terytorialne.
. Przenieść informacje z mapki w podręczniku, na mapę
ścienną, w atlasie lub odwrotnie.
. Dokonać selekcji materiału źródłowego pod
kierunkiem nauczyciela, dokonać jego analizy pod kątem
przydatności do rekonstrukcji wydarzeń z przeszłości.
. Integrować materiał informacyjny zawarty w
podręczniku i źródle.
. Konstruować własne wnioski, oceny wydarzeń, faktów,
ludzi, częściowo pod kierunkiem nauczyciela.
. Porównać analogiczne zjawiska w różnych krajach,
kulturach.
. Dokonać opisu wydarzeń.
. Przedstawić wybrane zagadnienia jako proces
historyczny.
. Sporządzić samodzielnie notatkę w postaci planu,
schematu.
. Wykorzystać informacje pozyskana na innych lekcjach.
Bardzo dobra
(5). Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń,
który opanował materiał programowy. Uczeń ten
dysponuje wiedzą i umiejętnościami ze wszystkich
poziomów, od poziomu wymagań koniecznych po
dopełniające.
Pamięta:
. Daty faktów, wydarzeń, zjawisk, procesów dziejowych.
. Postacie historyczne występujące w procesie
poznawczym.
. Wszelkie związki występujące między zjawiskami.
Rozumie:
. Zależności między historia powszechną, historią
Polski, a dziejami regionu.
. Podział źródeł historycznych.
. Wpływ dziejów powszechnych, na historię państwa i
regionu.
. Rolę źródeł historycznych w poznawaniu i
rekonstruowaniu przeszłości.
. Konieczność krytycznej analizy źródeł
historycznych.
. Przyczyny powstawania przeciwstawnych sądów,
interpretacji wydarzeń historycznych.
. Związki czasowo- przestrzenne, przyczynowo- skutkowe i
genetyczne wydarzeń i procesów.
Potrafi:
. Samodzielnie selekcjonować materiał źródłowy,
ilustracyjny.
. Dostrzegać związki miedzy wydarzeniami, zjawiskami i
procesami.
. Przy, pomocy nauczyciela, przeprowadzić analizę
krytyczną źródła.
. Formułować sądy, wnioski, oceny oraz uzasadnienia,
wykorzystując materiał pojęciowy i faktograficzny.
. Porządkować fakty chronologicznie.
. Dokonać opisu zrekonstruowanej rzeczywistości ustnie
i pisemnie.
. Hierarchizuje materiał w dłuższych i krótszych
okresach.
. Operować pojęciami właściwymi danej epoce.
. Budować własny obraz przeszłości na podstawie
różnych przekazów i wiedzy ogólnej.
. Wykorzystywać różne środki wiedzy historycznej:
różne rodzaje map, dane statystyczne, literaturę,
materiał ilustracyjny, dla podkreślenia waloru własnej
wypowiedzi.
. Przygotować i zaprezentować wystąpienie o tematyce
historycznej na forum klasy.
Ocena
celująca (6). Ocenę celującą otrzymuje
uczeń, który opanował zagadnienia podstawy
programowej. Uczeń wykazuje zainteresowanie historią.
Systematycznie pracuje nad pogłębianiem wiedzy
historycznej we współpracy z nauczycielem. Jest aktywny
na lekcjach. Wykonuje dodatkowe zadania wykraczające
poza kanon zajęć obowiązkowych.
Uczeń:
. Bazując na zdobytej wiedzy próbuje analizować
przyczyny i następstwa znanych i poznawanych wydarzeń
historycznych (zdolność zastosowania nabytych
wiadomości do interpretowaniu nowych).
. Zaczyna samodzielnie, krytycznie oceniać źródła
historyczne.
. Sprawnie posługuje się dostępnymi źródłami
poznania historycznego: piśmiennictwem historycznym
(pamiętniki, beletrystyka, publicystyka historyczna,
prace popularno- naukowe, itp).
. Jego wypowiedzi są ciekawe
. Zaczyna rozumieć wpływ realiów politycznych na
sposób interpretowania wydarzeń historycznych.
. Potrafi formułować własne sądy.
. Rozwija umiejętności dyskusji.
. Rozumie specyficzne cechy historii najnowszej.
WYMAGANIA
PROGRAMOWE
Klasa I
1.
Wprowadzenie do historii
Uczeń:
- wymienia różne rodzaje źródeł historycznych,
- wyjaśnia znaczenia pojęć historycznych: archeologia,
epoka historyczna, era, genealogia, numizmatyka,
paleografia,
- określa rolę archeologii w badaniu historii.
- tworzy prosty ciąg przyczynowo-skutkowy,
- dokonuje podziału źródeł historycznych,
- porządkuje chronologicznie epoki.
2. Narodziny człowieka i początki
cywilizacji
Uczeń:
- omawia wpływ odkryć i wynalazków na rozwój i zmian
ę życia ludów pierwotnych,
- porządkuje chronologicznie omawiane wydarzenia,
- wyjaśnia, dlaczego pierwsze cywilizacje powstały nad
Eufratem, Tygrysem i Nilem,
- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych
Mezopotamii i Egiptu, Indii i Chin oraz ocenia ich
znaczenie,
- odnajduje na mapie omawiane cywilizacje i
charakteryzuje ich położenie geograficzne,
- odnajduje i wyjaśnia relacje między człowiekiem a
przyrodą,
- opisuje struktury społeczne w starożytnych
cywilizacjach,
- ukazuje różnice pomiędzy religią politeistyczną a
monoteistyczną,
- definiuje pojęcia historyczne: rewolucja neolityczna,
system irygacyjny, zapis piktograficz-ny, władza
despotyczna, mumifikacja, diaspora, kasta,
- analizuje źródła historyczne - pisane i
ikonograficzne.
3. Cywilizacja Hellenów
Uczeń:
- charakteryzuje wierzenia religijne starożytnych Greków,
- przedstawia rolę mitów,
- wskazuje na mapie i omawia położenie geograficzne
starożytnej Grecji oraz zasięg kolo-nizacji greckiej,
- opisuje założenia ustrojowe starożytnych greckich
polis na przykładzie Aten i Sparty,
- omawia przyczyny i skutki wojen grecko-perskich, wojny
peloponeskiej i przedstawia sposób prowadzenia wojny
przez starożytnych Greków,
- rozróżnia zabytki kultur cywilizacji helleńskiej,
- przedstawia ogólne różnice w starożytnych greckich
porządkach architektonicznych,
- przedstawia warunki życia codziennego Greków,
- omawia działalność filozofów greckich,
- ocenia postawy postaci historycznych (np. Aleksander
Macedoński),
- interpretuje teksty źródłowe i źródła
ikonograficzne.
- posługuje się pojęciami i terminami: arystokracja,
polis, Hellada, hellenizm, kolonizacja grecka, filozofia,
teatr, antyczny, demokracja ateńska, obywatel,
periojkowie, heloci, cudzoziemcy, niewolnicy, oligarchia,
tyrania, wychowanie spartańskie, hoplita, falanga,
kultura hellenistyczna,
4. Cywilizacja Rzymian
Uczeń:
- opowiada legendę o założeniu Rzymu,
- opisuje rozwój terytorialny państwa rzymskiego i
korzystając z mapy, analizuje proces podboju Italii i
tworzenia się Imperium Rzymskiego, lokując najważniejsze
wydarzenia w czasie,
- wymienia najważniejszych urzędników z okresu
republiki i określa ich kompetencje,
- analizuje system ustrojowy republiki i wykazuje jego
ewolucję przez pryncypat do domi-natu,
- wyszczególnia osiągnięcia cywilizacyjne i kulturowe
Rzymian,
- porównuje religię Rzymian z innymi religiami świata
antycznego i z chrześcijaństwem
- przedstawia wpływ chrześcijaństwa na przemiany
zachodzące w starożytnym Rzymie,
- wyjaśnia przyczyny upadku Imperium rzymskiego,
- omawia rolę wybitnych postaci w prezentowanych
wydarzeniach,
- wyjaśnia konsekwencje romanizacji prowincji,
- interpretuje teksty źródłowe i źródła
ikonograficzne.
- posługuje się pojęciami i terminami: plebejusze,
patrycjusze, proletariusze, konsul, try-bun ludowy,
cenzor, dyktator, senat, prowincja, legion, triumwirat,
pryncypat, dominat, romanizacja, akwedukt, synod, sobór,
herezja, gladiator, wyzwoleńcy republika, impe-rium,
niewolnictwo, cesarstwo, barbarzyńcy, chrześcijaństwo,
kościół, apostołowie
5. Wczesne średniowiecze
Uczeń:
- wskazuje różnice i podobieństwa pomiędzy poznanymi
religiami monoteistycznymi
- wymienia osiągnięcia Bizantyńczyków i cywilizacji
arabskiej,
- charakteryzuje przebieg chrystianizacji Europy
- omawia powstanie i funkcjonowanie systemu lennego,
- przedstawia osiągnięcia monarchii Karola Wielkiego i
jej rolę dla dalszych dziejów Eu-ropy,
- porządkuje wydarzenia w ciągu chronologicznym,
- objaśnia rolę omawianych postaci w prezentowanych
wydarzeniach,
- charakteryzuje elementy stanowiące podstawę
cywilizacji europejskiej,
- doskonali umiejętności pracy z mapą wskazując
podboje Karola Wielkiego oraz obszary, które
usamodzielniły się po jego śmierci,
- analizuje źródła historyczne tekstowe i
ikonograficzne,
- posługuje się pojęciami i terminami: patriarcha,
mozaika, prawosławie, kalif, islam, me-czet, majordom,
dziesięcina, denar, lenno, danina, wasal, senior,
6. Europa i Polska w okresie panowania Piastów
Uczeń:
- opisuje przebieg chrystianizacji Polski,
- wskazuje na mapie i charakteryzuje zmiany obszaru
Polski między X a XIV w.,
- wymienia w porządku chronologicznym władców z
dynastii Piastów,
- omawia terytorialną organizację państwa polskiego w
okresie rozbicia dzielnicowego,
- podaje daty najważniejszych wydarzeń związanych z
historią Polski i Europy w XIV i XV w.,
- przedstawia znaczenie rozwoju średniowiecznej
kolonizacji i osadnictwa dla postępu cy-wilizacyjnego,
społecznego i kulturalnego,
- charakteryzuje proces odbudowy jedności Polski i
przemiany społeczno-gospodarcze w tym okresie,
- opisuje relacje piastowskiej Polski z krajami ościennymi
- podaje cechy sztuki i architektury romańskiej i
gotyckiej,
- omawia przyczyny i skutki wypraw krzyżowych,
- opisuje problemy oraz działalność Kościoła między
X a XIV w.,
- analizuje przemiany gospodarcze i społeczne w Europie
i w Polsce w XIII i XIV w.,
- określa przyczyny i skutki kluczowych wydarzeń (np.
chrystianizacja Polski, konflikt pomiędzy cesarstwem a
papiestwem, krucjaty, sprowadzenie Krzyżaków do Polski)
- ocenia postawy jednostek i grup w różnych okolicznościach
dziejowych (np. święty Wojciech, Krzyżacy, krakowski wójt
Albert, arcybiskup Jakub Świnka)
- doskonali umiejętność analizy materiałów źródłowych.
- posługuje się pojęciami i terminami: plemię, opole,
trybut, kanonizacja, metropolia, reli-kwie, symonia,
nepotyzm, inwestytura, kardynał, konkordat, inkwizycja,
rekonkwista, przywilej, lokacja, łan, stan, parlament,
statut, starosta, unia personalna, elekcja.
7. Europa i Polska w okresie panowania
Jagiellonów
Uczeń:
- wymienia skutki podpisywania przez Polskę unii
personalnych (polsko-litewska, polsko-węgierska),
- opisuje przyczyny, przebieg i skutki konfliktów
polsko-krzyżackich w XV w., ocenia znaczenie zwycięstwa
pod Grunwaldem,
- opisuje kryzysy polityczne i społeczne w późnośredniowiecznej
Europie (wojna stuletnia, wojna Dwóch Róż, powstanie
Wata Tylera, żakeria, czarna śmierć)
- przedstawia etapy rozwoju imperium tureckiego,
- charakteryzuje rozwój rolnictwa, rzemiosła i handlu
pod koniec średniowiecza,
- charakteryzuje sytuację społeczno-polityczną w
Polsce w XV w.,
- wylicza osiągnięcia kulturowe okresu późnego średniowiecza.
- rozpoznaje na ilustracjach style architektoniczne i
wyjaśnia różnice pomiędzy nimi,
- wartościuje i ocenia zjawiska zachodzące w życiu
politycznym, gospodarczym i społecznym (do końca XV
w.),
- charakteryzuje umysłowość ludzi średniowiecza i
zestawia ją z umysłowością człowieka XX-wiecznego,
- doskonali umiejętność pracy z mapą i materiałami
źródłowymi,
- posługuje się pojęciami i terminami: pospolite
ruszenie, inkorporacja, hanza, czarna śmierć, sztuki
wyzwolone, iluminacja, kurialiści, koncyliaryzm,
skryptorium, renta feudalna, czynsz, dwupolówka, trójpolówka
Klasa II
1.
Narodziny nowej epoki - koniec XV i XVI wiek
Uczeń:
- opisuje zmiany społeczno-gospodarcze przełomu XV i
XVI w. oraz ich wpływ na życie Europejczyków,
- przedstawia związki pomiędzy starożytnością a
humanizmem,
- omawia przyczyny, przebieg i skutki odkryć
geograficznych,
- interpretuje znaczenie odkryć geograficznych dla
rozwoju gospodarczego Europy,
- doskonali umiejętność pracy z mapami historycznymi,
- charakteryzuje przebieg reformacji w różnych
regionach Europy,
- opisuje ustalenia soboru trydenckiego i podejmowane
przez Kościół działania kontrreformacyjne,
- porównuje główne założenia wyznań reformowanych
- ocenia skuteczność podejmowanych przez Kościół rożnych
działań kontrreformacyjnych,
- przedstawia przemiany w rolnictwie, rzemiośle i handlu
(powstanie systemu uprawy wielopolowej, nakładu i
manufaktur, rozwój kredytu, giełd i banków).
- porządkuje wydarzenia na osi czasu,
- charakteryzuje cechy sztuki renesansowej oraz
architektury i wskazuje je na konkretnych przykładach
ukazywanych w ikonografii,
- doskonali umiejętność wyprowadzania wniosków ogólnych
na podstawie analizy źródeł szczegółowych,
- posługuje się pojęciami i terminami: renesans,
humanizm, utopia, mecenat, miedzioryt, konkwista,
katechizm, zbór, supremacja, predestynacja,
sekularyzacja, hugenoci, purytanie, wielopolówka,
rewolucja cen, kredyt, giełda, nakład, manufaktura,
2. Rzeczpospolita złotego wieku - XVI wiek
Uczeń:
- opisuje politykę dynastyczną Jagiellonów,
- wymienia w kolejności chronologicznej kolejnych władców
Rzeczpospolite j,
- charakteryzuje relacje Rzeczpospolitej z państwami ościennymi,
- wylicza najważniejsze przywileje szlacheckie,
- przedstawia stratyfikację społeczeństwa
Rzeczpospolitej szlacheckiej w XVI w.,
- ocenia skutki rozwoju demokracji szlacheckiej,
- przedstawia mechanizm funkcjonowania gospodarki
folwarczno-pańszczyźnianej,
- wyjaśnia specyfikę rozwoju reformacji w
Rzeczpospolitej,
- przeprowadza analizę mocnych i słabych stron faktu
wielonarodowości i wielowyznaniowości Rzeczpopspolitej,
- wymienia XVI-wiecznych twórców polskiej sztuki i ic h
dzieła.
- rozpoznaje cechy sztuki renesansowej w zabytkach
ukazanych na ikonografii,
- lokalizuje na mapie najsłynniejsze polskie zabytki
architektoniczne w stylu renesanso-wym,
- doskonali umiejętność analizy źródeł
ikonograficznych, tekstowych i statystycznych ,
- posługuje się pojęciami i terminami: unia realna,
folwark, pańszczyzna, szkuta, demokra-cja szlachecka,
konstytucja, sejmik, szlachta, wojsko kwarciane, arianie,
magnateria, ar-tykuły henrykowskie, pacta conventa,
wolna elekcja, rokosz, konfederacja, ruch egzeku-cyjny.
3. Polska i Europa w XVII wieku i w pierwszej
połowie XVIII wieku
Uczeń:
- przedstawia zasady organizacji władzy we Francji
Ludwika XIV,
- opisuje zmiany ustrojowe w Anglii od rządów Stuartów
po "chwalebna rewolucj ę",
- wymienia strony uczestniczące w wojnie
trzydziestoletniej i skutki tej wojny,
- charakteryzuje przemiany w Rosji za panowania Piotra I,
- przedstawia relacje Rzeczpospolitej z ościennymi państwami
w XVII i pierwszej połowie XVIII w.,
- opisuje wojny prowadzone przez Rzeczpospolitą w XVII
w. i ich skutki gospodarcze, społeczne i kulturalne,
- przedstawia przemiany polityczne i społeczne w
Rzeczpospolitej w XVII w. i w I poł. XVIII w.,
- podaje okoliczności zawarcia unii polsko-saskiej i jej
wpływ na dzieje Rzeczpospolitej.
- analizuje i ocenia politykę zagraniczną
Rzeczpospolitej w XVII w. i w I poł. XVIII w., zauważa
zmiany położenia politycznego Rzeczpospolitej,
- ocenia zmiany sytuacji społeczno-politycznej w
Rzeczpospolitej okresu saskiego.
- porównuje systemy ustrojowe funkcjonujące w Europie w
XVIII i na początku XVIII w.,
- wymienia najważniejszych twórców kultury i sztuki
barokowej, a tak że jej cechy charakterystyczne,
- wskazuje na ikonografii cechy i elementy sztuki i
architektury barokowej,
- łączy informacje pochodzące ze źródeł różnego
typu: ikonograficznych, tekstowych, kar-tograficznych,
- posługuje się pojęciami i terminami: edykt
nantejski, absolutyzm, "chwalebna rewolu-cja", smuta,
elektor, liberum veto, oligarchia magnacka, barok,
sarmatyzm, kalwaria.
4. Świat i Rzeczpospolita w dobie oświecenia
Uczeń:
- charakteryzuje ideologię oświecenia,
- przedstawia największych twórców kultury i sztuki
okresu o świecenia oraz ich najwybitniejsze dzieła,
- opisuje powstanie i rozwój Stanów Zjednoczonych ora z
amerykański system ustrojowy,
- wskazuje cechy absolutyzmu oświeconego z uwzględnieniem
specyfiki wybranych państw (Francja, Prusy, Austria,
Rosja),
- przedstawia problemy Francji w okresie
przedrewolucyjnym oraz przyczyny i przebieg rewolucji
francuskiej,
- ocenia efekty rewolucji francuskiej,
- porównuje różne systemy ustrojowe funkcjonujące w
XVIII w.,
- opisuje problemy wewnętrzne Rzeczpospolitej za
panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego, wskazuje na
reformatorskie działania władcy i podejmowane przez
niego próby unowocześnienia państwa,
- wymienia najważniejsze postanowienia Konstytucji 3
maja,
- podaje przyczyny upadku Rzeczpospolitej.
- charakteryzuje sytuację międzynarodową
Rzeczpospolitej w XVIII w.,
- przedstawia osiągnięcia kulturalne i artystyczne
Rzeczpospolitej w okresie oświecenia,
- charakteryzuje rolę oświeceniowego przełomu umysłowego
XVIII w.,
- wymienia najważniejsze wynalazki rewolucji technicznej
(maszyna parowa, przędzarka mechaniczna, mechaniczny
warsztat tkacki),
- wyjaśnia przemiany cywilizacyjne, jakie zaszły w
wyniku uprzemysłowienia i urbanizacji w XVIII w.,
- wykazuje wpływ wynalazków okresu rewolucji
technicznej na życie w późniejszych wiekach,
- rozpoznaje cechy stylu klasycystycznego na
zaprezentowanych w ikonografii zabytkach,
- układa wydarzenia w ciągi przyczynowo-skutkowe łącząc
ze sobą elementy polityczne, społeczne i ekonomiczne
wskazujące na związki rozwoju gospodarczego z
absoluty-zmem oświeconym,
- doskonali umiejętność pracy z mapami wskazując
zmiany obszaru Rzeczpospolitej zachodzące w wyniku
kolejnych rozbiorów,
- doskonali umiejętność analizy źródeł tekstowych,
statystycznych i ikonograficznych ,
- kształci umiejętność selekcji informacji pochodzących
z krótkich tekstów naukowych i popularno-naukowych,
- posługuje się pojęciami i terminami: absolutyzm oświecony,
racjonalizm, krytycyzm, empiryzm, rewolucja techniczna,
burżuazja, federacja, jakobini, klasycyzm,
sentymentalizm, insurekcja.
Klasa III
Europa i naród polski w pierwszej połowie
XIX wieku
. Omawia drogę Napoleona do władzy
. Podaje przyczyny klęski Napoleona
. Przedstawia udział Polaków w kampanii napoleońskiej
. Wie jak powstało Księstwo Warszawskie i Królestwo
Polskie
. Omawia położenie ludności polskiej w poszczególnych
zaborach
. Opisuje przebieg i skutki Powstania Listopadowego
. Doskonali korzystanie z mapy
. Posługuje się pojęciami: blokada, kontrybucja,
zasada równowagi europejskiej uwłaszczenie, konkordat,
Święte Przymierze
Europa i naród polski od Wiosny ludów do
Powstania Styczniowego
. Wymienia etapy rozwoju przemysłowego w XIX wieku
. Wskazuje wpływ wynalazków i rewolucji przemysłowej
pod kątem skutków społecznych i ekonomicznych
. Wie, co to jest Wielka Emigracja
. Porównuje i opisuje sytuację Polaków w trzech
zaborach
. Lokalizuje na mapie wydarzenia Wiosny Ludów
. Omawia przebieg i skutki Powstania Styczniowego
. Analizuje teksty źródłowe
. Zna pojęcia: komunizm, związki zawodowe, romantyzm,
demokracja, emisariusz, branka
Świat i Polacy w drugiej połowie XIX wieku
. Wyjaśnić sytuację polityczną w Europie
. Opisać ekspansję Stanów Zjednoczonych
. Wiedzieć, dlaczego powstały organizacje robotnicze
. Zna pojęcia: secesja, jankes, kolonializm,
germanizacja, rusyfikacja, autonomia galicyjska
Geneza i przebieg I wojny światowej. Naród
polski na początku XX wieku i w okresie wielkiej wojny.
. Omówić skutki konfliktów zbrojnych w Europie
. Podać przyczyny wybuch I wojny światowej
. Omówić przebieg i skutki wojny
. Zmiany w Rosji dokonane poprzez rewolucje
. Zna pojęcia: aneksja, trójprzymierze,
trójporozumienie, ultimatum, mobilizacja, militaryzacja
|