Przedmiotowy System Oceniania z informatyki

ZAŁOŻENIA:
  1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania.
  2. Ocenianie bieżące, semestralne i końcoworoczne odbywa się w stopniach szkolnych: celujący (6), bardzo dobry (5), dobry (4), dostateczny (3), dopuszczający (2), niedostateczny (l).
  3. Wszystkie sprawdziany teoretyczne, praktyczne i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
  4. Uczeń, który nie był obecny na sprawdzianie pisze go w terminie ustalonym z nauczycielem.
  5. Ocena uzyskana ze sprawdzianu może być przez ucznia poprawiona w terminie i na zasadach ustalonych wcześniej z nauczycielem
  6. Sprawdziany obejmujące materiał szerszy (ponad trzy ostatnie lekcje ) są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem.
  7. Sprawdziany dokonywane w postaci elektronicznej są oceniane przez nauczyciela w obecności ucznia i nie są przechowywane.
  8. Uczniowie nie otrzymują prac domowych.
  9. Ocena ucznia jest jawna.
  10. Każdy uczeń ma prawo do dodatkowej oceny, którą może uzyskać wykonując zadania nadobowiązkowe.
  11. Przy ustalaniu oceny nauczyciel bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków lekcyjnych, aktywność podczas lekcji, chęć uczestniczenia w zajęciach i zadaniach dodatkowych.
  12. Ocenę semestralną (roczną) wystawia nauczyciel na tydzień przed terminem klasyfikacji semestralnej (rocznej);
  13. O zagrożeniu końcoworoczną oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia i jego rodziców oraz wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją;
SPOSOBY INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW
Uczniowie:
  1. Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do każdej wystawionej oceny.
  2. Uczeń ma możliwość otrzymywania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do wystawionej oceny.
Rodzice:
Podczas wywiadówek, indywidualnych konsultacji, rozmów interwencyjnych nauczyciel przekazuje rodzicom (opiekunom):
  1. Informacje o aktualnym stanie postępów w nauce.
  2. Dostarcza rodzicom informacji o trudnościach i uzdolnieniach ucznia.
  3. Przekazuje wskazówki do pracy z uczniem.
OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE
  1. Ćwiczenia wykonywane na lekcji.
    Ocenie podlega:
    - stopień samodzielności wykonywania zadania;
    - końcowe efekty pracy;
    - stopień zaangażowania podczas wykonywania zadania.
  2. Odpowiedzi ustne.
    Oceniany jest sposób rozumienia oraz stosowania podstawowych terminów informatycznych: najczęściej odpowiedź ustna związana jest wypowiedziami uczniów w trakcie pracy przy komputerze.
  3. Odpowiedzi pisemne ( kartkówki, sprawdziany, testy)
    Ocenie podlega:
    - stopień opanowania wiadomości i umiejętności wynikających z podstawy programowej nauczania informatyki oraz wymagań programowych zdobyte po zakończeniu nauki z poszczególnych działów tematycznych.
    0 - 30% poprawnych odpowiedzi - ocena l
    31 - 49% poprawnych odpowiedzi - ocena 2
    50 -69% poprawnych odpowiedzi - ocena 3
    70 - 90% poprawnych odpowiedzi - ocena 4
    91 - 97% poprawnych odpowiedzi - ocena 5
    98 - 100% poprawnych odpowiedzi - ocena 6
  4. Aktywność podczas pracy na lekcji.
    Ocenie podlega:
    - aktywność ucznia w czasie zajęć;
    - stopień zaangażowania podczas wykonywania zajęć;
    - zainteresowanie tematem lekcji;
    - przygotowanie dodatkowych materiałów do lekcji.
  5. Samodzielne prace uczniów.
    Ocenie podlega:
    - stopień opanowania umiejętności posługiwania się danym programem;
    - stosowanie typowych rozwiązań;
    - dokładność i estetyka wykonania zadania

KRYTERIA OCEN Z INFORMATYKI

OCENA: CELUJĄCY
  1. Uczeń potrafi samodzielnie i biegle wykonać wszystkie zadania przewidziane programem
  2. Uczeń w czasie zajęć wykazuje postawę pełnego zaangażowania, jest pilny, pomaga innym w pracy, motywuje innych uczestników zajęć do pokonywania trudności.
  3. Uczeń, pod kierunkiem nauczyciela bierze udział w konkursach informatycznych; korzysta z różnych źródeł w zdobywaniu wiedzy, wykorzystuje umiejętności informatyczne na innych lekcjach
OCENA: BARDZO DOBRY
  1. Uczeń potrafi samodzielnie wykonać zlecone prace na komputerze i zawsze skończyć rozpoczętą pracę.
  2. Uczeń jest aktywny na lekcji, chętnie pracuje; jest systematyczny; zawsze przygotowany do zajęć.
  3. Uczeń opanował wszystkie wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania; potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą wiedzę.
OCENA: DOBRY
  1. Uczeń potrafi samodzielnie wykonać większość zadań na lekcji.
  2. Uczeń jest zaangażowany w czasie wykonywania zadań; przeważnie kończy rozpoczęte na lekcji zadania.
  3. Uczeń opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania; czasami korzysta z pomocy nauczyciela.
OCENA: DOSTATECZNY
  1. Uczeń potrafi samodzielnie wykonać proste zadania za pomocą komputera.
  2. Uczeń pracuje nie zawsze systematycznie; nie wykorzystuje swoich możliwości; nie wykazuje większego zainteresowania przedmiotem.
  3. Uczeń opanował podstawowe wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania; wymaga pomocy nauczyciela w większości podejmowanych działań.
OCENA: DOPUSZCZAJĄCY
  1. Uczeń nie potrafi samodzielnie wykonać zadania na komputerze.
  2. Uczeń pracuje niechętnie i niesystematycznie; wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem.
  3. Uczniowi brak chęci do pogłębiania wiedzy; wymaga stałej pomocy podczas wykonywania zadań.
OCENA: NIEDOSTATECZNY
  1. Uczeń nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela wykonać prostych poleceń wymagających stosowania podstawowych umiejętności.
  2. Uczeń nie wykazuje żadnego zainteresowania przedmiotem; bierze bierny udział w zajęciach.
  3. Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej.

WYMAGANIA PROGRAMOWE

klasa I

O higienie pracy, komputerze, sieciach komputerowych i Internecie
Uczeń :
. Zna regulamin pracowni komputerowej.
. Zna i respektuje zasady bezpiecznego użytkowania komputera.
. Opisuje prawidłowo zorganizowane stanowisko pracy.
. Rozumie konieczność przerw w pracy i stosuje je.
. Sprawnie obsługuje komputer, dbając o bezpieczeństwo swoje i ochronę sprzętu.
. Zna i nazywa elementy zestawu komputerowego.
. Wyjaśnia znaczenie poszczególnych elementów zestawu.
. Określa podstawowe elementy budowy komputera.
. Potrafi wymienić jednostki pamięci komputerowej.
. Wymienia typy pamięci zewnętrznej i wewnętrznej.
. Opisuje i wyjaśnia zasady budowy sieci komputerowej.
. Wchodzi do Sieci i korzysta z jej zasobów (oprogramowanie, dostęp do urządzeń peryferyjnych).
. Zna warunki umożliwiające podłączenie się do internetowej sieci.
. Rozumie znaczenie globalnego dostępu do informacji.
. Wyszczególnia elementy adresu internetowego.
. Wie, co to jest internetowa wyszukiwarka.
. Potrafi wykorzystać wyszukiwarkę do odnalezienia informacji.
. Potrafi wysłać odpowiednio sformułowaną wiadomość pocztową.
. Umie do przesyłanej wiadomości dołączyć załącznik.
. Potrafi wykorzystać książkę adresową w celu usprawnienia przesyłania poczty skierowanej do wielu adresatów.

O zarządzaniu zasobami komputera i pracy w systemie operacyjnym Windows XP
Uczeń :
. Wie, co to jest system operacyjny.
. Potrafi nazwać i wykorzystać elementy pulpitu i okna.
. Potrafi uruchomić program.
. Wyjaśnia pojęcia: folder, plik.
. Porusza się sprawnie po strukturze folderów.
. Określa zastosowanie i celowość porządkowania zapisu na dysku.
. Umie wykorzystać i zastosować polecenia Kopiuj, Wklej, Wytnij.
. Zapisuje wyniki prac na dysku.
. Modyfikuje już zapisane dane.
. Potrafi stworzyć skrót do programu, folderu czy pliku na pulpicie i w Menu Start.
. Wie, w jakim celu formatuje się dysk. Zna zasady formatowania. Umie formatować dysk wymienny.
. Wie, w jakim celu sprawdza się stan dysku i potrafi to zrobić.
. Wie, w jakim celu oczyszcza się dysk i potrafi to zrobić.
. Potrafi dokonać instalacji i deinstalacji dowolnego programu.
. Wie, jak korzystać z Systemu Pomocy i jak wykorzystać jego treści do wzbogacania wiedzy i umiejętności.

O ochronie zasobów komputera
Uczeń :
. Określa problemy związane z ochroną przechowywanych danych.
. Zna skutki działania wirusów.
. Potrafi określić typy wirusów komputerowych.
. Wyszczególnia sposoby zabezpieczania sieci komputerowej.
. Zna podstawowe typy zapór sieciowych

O możliwościach globalnej Sieci, poznawaniu nowych programów, ochro nie praw autorskich oraz korzyściach i zagrożeniach wynikających z korzystania z Internetu
Uczeń :
. Potrafi korzystać z internetowych pogadanek
- Zna i stosuje zasady etykiety obowiązujące w Internecie.

Tworzenie i obróbka obrazu za pomocą edytora grafiki
Uczeń :
. Objaśnia interfejs uruchomionego programu graficznego.
. Omawia podstawowe możliwości programu.
. Umie wykorzystać narzędzia programu do osiągnięcia zaplanowanego efektu
. Potrafi wymazywać i wycinać fragmenty obrazu.
. Potrafi rysować linie proste, krzywe i łamane.
. Dobiera kolor i grubość linii i wykonuje odpowiednie korekty.
. Wykorzystuje dostępne narzędzia do rysowania figur płaskich.
. Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie narzędzie do wypełnienia kolorem obiektów zamkniętych.
. Potrafi zastosować wewnętrzny edytor tekstu do wstawiania napisów.
. Umie przekształcać i modyfikować tekst graficzny.
. Potrafi wybrać i zastosować narzędzia do efektów specjalnych (zaznacza, kopiuje, obraca, pochyla obiekt)
. Wykonuje prace według zadanego wzoru.
. Wykonuje pracę według własnej inwencji

O metodach redagowania dokumentów tekstowych za pomocą edytora tekstu
Uczeń :
. . Potrafi wybrać odpowiednie narzędzie do osiągnięcia zaplanowanego efektu
. Umie poruszać się po dokumencie za pomocą myszy lub klawiatury.
. Zna sposoby zaznaczania tekstu lub jego fragmentów.
. Dokonuje kopiowania, usuwania i przenoszenia wybranych fragmentów tekstu.
. Dokonuje modyfikacji dokumentu, wykorzystując narzędzia do formatowania, a w szczególności: zmienia rozmiar, kolor, krój czcionki, dokonuje jej rozszerzenia i zwężenia, pogrubienia, pochylenia, podkreślenia.
. Wie, jak dostosować wygląd list numerowanych i punktowanych do potrzeb wynikających z treści dokumentu.
. Potrafi wykorzystać we właściwym momencie narzędzia językowe, sprawdzanie pisowni, wymiana słów na jednoznaczne.
. Potrafi zmienić ustawienia strony
. Potrafi dokonać podziału tekstu na kolumny.
. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzie do osiągnięcia zaplanowanego efektu
. Potrafi za pomocą narzędzi programu wprowadzić do tekstu tabele.
. Wie, jak formatować tabelę wprowadzoną do dokumentu, a w szczególności jak zmienić jej obramowanie, kolor komórek, wygląd czcionki, scalać i dzielić komórki, dodawać i usuwać kolumny i wiersze, wyrównywać tekst w komórce.
. Potrafi wstawić do dokumentu wykres.
. Umie zmieniać dane prezentowane za pomocą wykresu.
. Wie, jak formatować wykres w szczególności jak zmienić typ wykresu, wprowadzić tytuł, formatować serie danych.
. Potrafi wprowadzać i sterować funkcją obramowanie strony.
. Wykonuje prace według zadanego wzoru zawierającego różne obiekty (tekst, tabele, grafikę itp.)
. Wie, jak i kiedy wprowadzać inicjał.
. Potrafi wstawić do tekstu obiekt graficzny.
. Umie otoczyć tekstem wybrany obiekt graficzny.
. Modyfikuje parametry wstawionej do tekstu grafiki.
. Wykonuje prace według zadanego wzoru.

klasa II

O metodach dokonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym
Uczeń :
. Potrafi podać przykłady wykorzystywania arkusza kalkulacyjnego.
. Zna sposób oznaczenia kolumn i wierszy.
. Zna pojęcie: adres komórki.
. Przedstawia dane we właściwych formatach.
. Dokonuje modyfikacji dokumentu, wykorzystując narzędzie do formatowania, a w szczególności: zmienia rozmiar, kolor, krój czcionki, wprowadza pogrubienie, pochylenie, zmienia szerokość kolumn, wysokość wiersza, wstawia dodatkowe kolumny i wiersze, wyrównuje tekst w komórkach, wprowadza obramowanie i wypełnia kolorem komórki.
. Umie poruszać się po dokumencie przy pomocy myszy lub klawiatury.
. Potrafi posługiwać się arkuszem do wykonywania prostych obliczeń i rozwiązywania zadań arytmetycznych.
. Potrafi na podstawie zaprojektowanej tabeli wstawić do arkusza wykres.
. Wie, jak formatować wykres, a w szczególności jak zmienić typ wykresu, wprowadzić tytuł, formatować serie danych.

Bazy danych
Uczeń :
. Przedstawia przykłady baz danych spotykanych w codziennym życiu.
. Rozumie pojęcie bazy danych. Zna i tworzy elementy bazy danych (tabela, rekord, pole).
. Korzysta z gotowych baz danych w celu uzyskania informacji.
. Wie, jak wyszukać w bazie danych konkretnych informacji. Sortuje dane według podanych kryteriów.
. Potrafi zbudować, modyfikować i wykorzystać prostą bazę danych (MS Excel- polecenie Dane-> Formularz).
. Umie odszukiwać konkretne informacje z arkusza Filtruje dane według podanych kryteriów.
. Potrafi odnaleźć i wykorzystać informacje w internetowych bazach danych.

O możliwościach globalnej Sieci, poznawaniu nowych programów, ochro nie praw autorskich oraz korzyściach i zagrożeniach wynikających z korzystania z Internetu
Uczeń :
. Potrafi zlokalizować i wyszukać różne obiekty.

. Rozróżnia pojęcia związane z dostępnymi w sieci programami.
. Wie, co to są prawa autorskie.
. Zna pojęcie licencji.
. Wie, jakie produkty i usługi dostępne w Sieci objęte są ochroną prawa autorskiego.
. Zna zasady jakie obowiązują każdego użytkownika Sieci
. Potrafi wskazać korzyści wynikające z używania komputera i dostępności do informacji.
. Rozumie i wyszczególnia zagrożenia jakie niesie za sobą używanie komputera i korzystanie z wolnego dostępu do informacji (uzależnienie, zagrożenia fizyczne, moralne, psychiczne, społeczne).

O podstawowych pojęciach stosowanych w informatyce, algorytmach oraz technologii informatycznej i przyszłości i informatyki
Uczeń :
. Potrafi zdefiniować pojęcie informatyki.
. Umie określić znaczenie pojęcia technologii informacyjnej.
. Zna podstawowe pojęcia informatyczne (system dwójkowy, bit, bajt, program).
. Przedstawia swoje wizje rozwoju technologii informacyjnej w przyszłości.
. Potrafi wskazać podstawowe zastosowania komputera w szkole.
. Dostrzega korzyści wynikające z zastosowania techniki komputerowej w życiu codziennym.
. Rozumie wpływ rozwoju technologii informacyjnej na pracę i codzienne życie człowieka.

O atrakcyjnym przedstawianiu i prezentowaniu informacji
Uczeń :
. Określa pojęcia dotyczące prezentacji.
. Zna zasady tworzenia prezentacji i potrafi je zastosować.
. Umie zapisać swoją pracę jako plik typu Prezentacja oraz Pokaz programu.
. Potrafi dokonać wyboru tła slajdu.
. Umie wstawić do prezentacji tekst i obraz
. Potrafi formatować wstawiony do obrazu prezentacji tekst i obraz.
. Potrafi dodać, usunąć lub zmienić slajd.
. Potrafi dodać animacje do slajdów.
. Potrafi dodać automatyczne przejście slajdu
. Potrafi nagrać i odtwarzać dźwięk przy pomocy programu.
. Umie dokonać modyfikacji dźwięku.
. Wie, jak wstawić plik dźwiękowy do różnych dokumentów.
. Potrafi wybrać i zaimportować do programu właściwe pliki graficzne.
. Potrafi wprowadzić i zastosować odpowiednie przejścia pomiędzy obrazami.
. Umie wprowadzić efekty wideo.
. Umie wprowadzić napisy początkowe i końcowe.

Tworzenie stron internetowych
Uczeń:
. Potrafi uruchomić program Front Page Expres
. Potrafi przygotować katalog na pliki strony WWW
. Potrafi ustawić szablon strony głównej
. Potrafi przygotować podstrony
. Potrafi umieścić i sformatować tekst
. Potrafi wstawić obraz do strony internetowej
. Potrafi dodawać hiperłącze do stron

O ciekawych sposobach uczenia się, sprawdzania wiedzy oraz modelowaniu i symulacji komputerowej
Uczeń :
. Potrafi wskazać nowe (inne od tradycyjnych) sposoby pozyskiwania informacji.
. Potrafi wskazać przykłady, w których informacje przekazywane są za pomocą multimedialnych źródeł informacji.
. Potrafi we właściwy sposób korzystać z programów edukacyjnych.
. Potrafi zdobywać informacje na zadany temat z dostępnych dysków CD.
. Potrafi we właściwy sposób korzystać z testów interakcyjnych.
. Umie wskazać przykłady wykorzystywania symulacji w rozmaitych dziedzinach życia.
. Przeprowadza na przykładzie proste symulacje (np. raty kredytu).
. Rozumie i uzasadnia korzyści z zastosowania symulacji.
. Umie wskazać przykłady wykorzystywania modelowania w rozmaitych dziedzinach życia.
. Umie rozwiązać prosty przykład na wykorzystanie modelowania.

O podstawowych pojęciach stosowanych w informatyce, algorytmach oraz technologii informatycznej i przyszłości i informatyki
Uczeń :
. Zna pojęcie algorytmu.
. Potrafi podać przykłady algorytmów z życia codziennego.
. Umie przedstawić przykład prostego algorytmu w postaci opisu słownego.
. Umie przedstawić przykład prostego algorytmu w postaci listy kroków.
. Umie przedstawić przykład prostego algorytmu w postaci schematu blokowego.
. Umie skorzystać z algorytmu rekurencyjnego