ZAŁOŻENIA:
- Każdy uczeń jest oceniany
zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania.
- Ocenianie bieżące,
semestralne i końcoworoczne odbywa się w
stopniach szkolnych: celujący (6), bardzo dobry
(5), dobry (4), dostateczny (3), dopuszczający
(2), niedostateczny (l).
- Wszystkie sprawdziany
teoretyczne, praktyczne i odpowiedzi ustne są
obowiązkowe.
- Uczeń, który nie był obecny
na sprawdzianie pisze go w terminie ustalonym z
nauczycielem.
- Ocena uzyskana ze sprawdzianu
może być przez ucznia poprawiona w terminie i
na zasadach ustalonych wcześniej z nauczycielem
- Sprawdziany obejmujące
materiał szerszy (ponad trzy ostatnie lekcje )
są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem.
- Sprawdziany dokonywane w
postaci elektronicznej są oceniane przez
nauczyciela w obecności ucznia i nie są
przechowywane.
- Uczniowie nie otrzymują prac
domowych.
- Ocena ucznia jest jawna.
- Każdy uczeń ma prawo do
dodatkowej oceny, którą może uzyskać
wykonując zadania nadobowiązkowe.
- Przy ustalaniu oceny
nauczyciel bierze pod uwagę wysiłek wkładany
przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków
lekcyjnych, aktywność podczas lekcji, chęć
uczestniczenia w zajęciach i zadaniach
dodatkowych.
- Ocenę semestralną (roczną)
wystawia nauczyciel na tydzień przed terminem
klasyfikacji semestralnej (rocznej);
- O zagrożeniu końcoworoczną
oceną niedostateczną nauczyciel informuje
ucznia i jego rodziców oraz wychowawcę klasy na
miesiąc przed klasyfikacją;
SPOSOBY
INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW
Uczniowie:
- Nauczyciel przekazuje
uczniowi komentarz do każdej wystawionej
oceny.
- Uczeń ma możliwość
otrzymywania dodatkowych wyjaśnień i
uzasadnień do wystawionej oceny.
|
Rodzice:
Podczas wywiadówek, indywidualnych konsultacji,
rozmów interwencyjnych nauczyciel przekazuje
rodzicom (opiekunom):
- Informacje o aktualnym
stanie postępów w nauce.
- Dostarcza rodzicom
informacji o trudnościach i
uzdolnieniach ucznia.
- Przekazuje wskazówki
do pracy z uczniem.
|
OBSZARY
AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE
- Ćwiczenia
wykonywane na lekcji.
Ocenie podlega:
- stopień samodzielności wykonywania
zadania;
- końcowe efekty pracy;
- stopień zaangażowania podczas
wykonywania zadania.
- Odpowiedzi
ustne.
Oceniany jest sposób rozumienia oraz
stosowania podstawowych terminów
informatycznych: najczęściej odpowiedź
ustna związana jest wypowiedziami
uczniów w trakcie pracy przy komputerze.
- Odpowiedzi
pisemne ( kartkówki, sprawdziany, testy)
Ocenie podlega:
- stopień opanowania wiadomości i
umiejętności wynikających z podstawy
programowej nauczania informatyki oraz
wymagań programowych zdobyte po
zakończeniu nauki z poszczególnych
działów tematycznych.
0 - 30% poprawnych odpowiedzi - ocena l
31 - 49% poprawnych odpowiedzi - ocena 2
50 -69% poprawnych odpowiedzi - ocena 3
70 - 90% poprawnych odpowiedzi - ocena 4
91 - 97% poprawnych odpowiedzi - ocena 5
98 - 100% poprawnych odpowiedzi - ocena 6
- Aktywność
podczas pracy na lekcji.
Ocenie podlega:
- aktywność ucznia w czasie zajęć;
- stopień zaangażowania podczas
wykonywania zajęć;
- zainteresowanie tematem lekcji;
- przygotowanie dodatkowych materiałów
do lekcji.
- Samodzielne
prace uczniów.
Ocenie podlega:
- stopień opanowania umiejętności
posługiwania się danym programem;
- stosowanie typowych rozwiązań;
- dokładność i estetyka wykonania
zadania
|
KRYTERIA OCEN Z
INFORMATYKI
|
OCENA: CELUJĄCY
- Uczeń potrafi
samodzielnie i biegle wykonać wszystkie
zadania przewidziane programem
- Uczeń w czasie
zajęć wykazuje postawę pełnego
zaangażowania, jest pilny, pomaga innym
w pracy, motywuje innych uczestników
zajęć do pokonywania trudności.
- Uczeń, pod kierunkiem
nauczyciela bierze udział w konkursach
informatycznych; korzysta z różnych
źródeł w zdobywaniu wiedzy,
wykorzystuje umiejętności informatyczne
na innych lekcjach
|
OCENA: BARDZO
DOBRY
- Uczeń potrafi
samodzielnie wykonać zlecone prace na
komputerze i zawsze skończyć
rozpoczętą pracę.
- Uczeń jest aktywny na
lekcji, chętnie pracuje; jest
systematyczny; zawsze przygotowany do
zajęć.
- Uczeń opanował
wszystkie wiadomości i umiejętności
przewidziane w programie nauczania;
potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą
wiedzę.
|
OCENA: DOBRY
- Uczeń potrafi
samodzielnie wykonać większość zadań
na lekcji.
- Uczeń jest
zaangażowany w czasie wykonywania
zadań; przeważnie kończy rozpoczęte
na lekcji zadania.
- Uczeń opanował
wiadomości i umiejętności przewidziane
w programie nauczania; czasami korzysta z
pomocy nauczyciela.
|
OCENA: DOSTATECZNY
- Uczeń potrafi
samodzielnie wykonać proste zadania za
pomocą komputera.
- Uczeń pracuje nie
zawsze systematycznie; nie wykorzystuje
swoich możliwości; nie wykazuje
większego zainteresowania przedmiotem.
- Uczeń opanował
podstawowe wiadomości i umiejętności
przewidziane w programie nauczania;
wymaga pomocy nauczyciela w większości
podejmowanych działań.
|
OCENA:
DOPUSZCZAJĄCY
- Uczeń nie potrafi
samodzielnie wykonać zadania na
komputerze.
- Uczeń pracuje
niechętnie i niesystematycznie; wykazuje
niewielkie zainteresowanie przedmiotem.
- Uczniowi brak chęci
do pogłębiania wiedzy; wymaga stałej
pomocy podczas wykonywania zadań.
|
OCENA:
NIEDOSTATECZNY
- Uczeń nie potrafi
nawet przy pomocy nauczyciela wykonać
prostych poleceń wymagających
stosowania podstawowych umiejętności.
- Uczeń nie wykazuje
żadnego zainteresowania przedmiotem;
bierze bierny udział w zajęciach.
- Uczeń nie opanował
wiadomości i umiejętności zawartych w
podstawie programowej.
|
WYMAGANIA
PROGRAMOWE
|
klasa I |
O
higienie pracy, komputerze, sieciach komputerowych i
Internecie
Uczeń :
. Zna regulamin pracowni komputerowej.
. Zna i respektuje zasady bezpiecznego użytkowania
komputera.
. Opisuje prawidłowo zorganizowane stanowisko pracy.
. Rozumie konieczność przerw w pracy i stosuje je.
. Sprawnie obsługuje komputer, dbając o bezpieczeństwo
swoje i ochronę sprzętu.
. Zna i nazywa elementy zestawu komputerowego.
. Wyjaśnia znaczenie poszczególnych elementów zestawu.
. Określa podstawowe elementy budowy komputera.
. Potrafi wymienić jednostki pamięci komputerowej.
. Wymienia typy pamięci zewnętrznej i wewnętrznej.
. Opisuje i wyjaśnia zasady budowy sieci komputerowej.
. Wchodzi do Sieci i korzysta z jej zasobów
(oprogramowanie, dostęp do urządzeń peryferyjnych).
. Zna warunki umożliwiające podłączenie się do
internetowej sieci.
. Rozumie znaczenie globalnego dostępu do informacji.
. Wyszczególnia elementy adresu internetowego.
. Wie, co to jest internetowa wyszukiwarka.
. Potrafi wykorzystać wyszukiwarkę do odnalezienia
informacji.
. Potrafi wysłać odpowiednio sformułowaną wiadomość
pocztową.
. Umie do przesyłanej wiadomości dołączyć
załącznik.
. Potrafi wykorzystać książkę adresową w celu
usprawnienia przesyłania poczty skierowanej do wielu
adresatów.
O zarządzaniu zasobami
komputera i pracy w systemie operacyjnym Windows XP
Uczeń :
. Wie, co to jest system operacyjny.
. Potrafi nazwać i wykorzystać elementy pulpitu i okna.
. Potrafi uruchomić program.
. Wyjaśnia pojęcia: folder, plik.
. Porusza się sprawnie po strukturze folderów.
. Określa zastosowanie i celowość porządkowania
zapisu na dysku.
. Umie wykorzystać i zastosować polecenia Kopiuj,
Wklej, Wytnij.
. Zapisuje wyniki prac na dysku.
. Modyfikuje już zapisane dane.
. Potrafi stworzyć skrót do programu, folderu czy pliku
na pulpicie i w Menu Start.
. Wie, w jakim celu formatuje się dysk. Zna zasady
formatowania. Umie formatować dysk wymienny.
. Wie, w jakim celu sprawdza się stan dysku i potrafi to
zrobić.
. Wie, w jakim celu oczyszcza się dysk i potrafi to
zrobić.
. Potrafi dokonać instalacji i deinstalacji dowolnego
programu.
. Wie, jak korzystać z Systemu Pomocy i jak wykorzystać
jego treści do wzbogacania wiedzy i umiejętności.
O ochronie zasobów
komputera
Uczeń :
. Określa problemy związane z ochroną przechowywanych
danych.
. Zna skutki działania wirusów.
. Potrafi określić typy wirusów komputerowych.
. Wyszczególnia sposoby zabezpieczania sieci
komputerowej.
. Zna podstawowe typy zapór sieciowych
O możliwościach
globalnej Sieci, poznawaniu nowych programów, ochro nie
praw autorskich oraz korzyściach i zagrożeniach
wynikających z korzystania z Internetu
Uczeń :
. Potrafi korzystać z internetowych pogadanek
- Zna i stosuje zasady etykiety obowiązujące w
Internecie.
Tworzenie i obróbka
obrazu za pomocą edytora grafiki
Uczeń :
. Objaśnia interfejs uruchomionego programu graficznego.
. Omawia podstawowe możliwości programu.
. Umie wykorzystać narzędzia programu do osiągnięcia
zaplanowanego efektu
. Potrafi wymazywać i wycinać fragmenty obrazu.
. Potrafi rysować linie proste, krzywe i łamane.
. Dobiera kolor i grubość linii i wykonuje odpowiednie
korekty.
. Wykorzystuje dostępne narzędzia do rysowania figur
płaskich.
. Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie narzędzie do
wypełnienia kolorem obiektów zamkniętych.
. Potrafi zastosować wewnętrzny edytor tekstu do
wstawiania napisów.
. Umie przekształcać i modyfikować tekst graficzny.
. Potrafi wybrać i zastosować narzędzia do efektów
specjalnych (zaznacza, kopiuje, obraca, pochyla obiekt)
. Wykonuje prace według zadanego wzoru.
. Wykonuje pracę według własnej inwencji
O metodach redagowania
dokumentów tekstowych za pomocą edytora tekstu
Uczeń :
. . Potrafi wybrać odpowiednie narzędzie do osiągnięcia
zaplanowanego efektu
. Umie poruszać się po dokumencie za pomocą myszy lub
klawiatury.
. Zna sposoby zaznaczania tekstu lub jego fragmentów.
. Dokonuje kopiowania, usuwania i przenoszenia wybranych
fragmentów tekstu.
. Dokonuje modyfikacji dokumentu, wykorzystując narzędzia
do formatowania, a w szczególności: zmienia rozmiar,
kolor, krój czcionki, dokonuje jej rozszerzenia i zwężenia,
pogrubienia, pochylenia, podkreślenia.
. Wie, jak dostosować wygląd list numerowanych i
punktowanych do potrzeb wynikających z treści
dokumentu.
. Potrafi wykorzystać we właściwym momencie narzędzia
językowe, sprawdzanie pisowni, wymiana słów na
jednoznaczne.
. Potrafi zmienić ustawienia strony
. Potrafi dokonać podziału tekstu na kolumny.
. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzie do osiągnięcia
zaplanowanego efektu
. Potrafi za pomocą narzędzi programu wprowadzić do
tekstu tabele.
. Wie, jak formatować tabelę wprowadzoną do dokumentu,
a w szczególności jak zmienić jej obramowanie, kolor
komórek, wygląd czcionki, scalać i dzielić komórki,
dodawać i usuwać kolumny i wiersze, wyrównywać tekst
w komórce.
. Potrafi wstawić do dokumentu wykres.
. Umie zmieniać dane prezentowane za pomocą wykresu.
. Wie, jak formatować wykres w szczególności jak
zmienić typ wykresu, wprowadzić tytuł, formatować
serie danych.
. Potrafi wprowadzać i sterować funkcją obramowanie
strony.
. Wykonuje prace według zadanego wzoru zawierającego różne
obiekty (tekst, tabele, grafikę itp.)
. Wie, jak i kiedy wprowadzać inicjał.
. Potrafi wstawić do tekstu obiekt graficzny.
. Umie otoczyć tekstem wybrany obiekt graficzny.
. Modyfikuje parametry wstawionej do tekstu grafiki.
. Wykonuje prace według zadanego wzoru.
O
metodach dokonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym
Uczeń :
. Potrafi podać przykłady wykorzystywania arkusza
kalkulacyjnego.
. Zna sposób oznaczenia kolumn i wierszy.
. Zna pojęcie: adres komórki.
. Przedstawia dane we właściwych formatach.
. Dokonuje modyfikacji dokumentu, wykorzystując
narzędzie do formatowania, a w szczególności: zmienia
rozmiar, kolor, krój czcionki, wprowadza pogrubienie,
pochylenie, zmienia szerokość kolumn, wysokość
wiersza, wstawia dodatkowe kolumny i wiersze, wyrównuje
tekst w komórkach, wprowadza obramowanie i wypełnia
kolorem komórki.
. Umie poruszać się po dokumencie przy pomocy myszy lub
klawiatury.
. Potrafi posługiwać się arkuszem do wykonywania
prostych obliczeń i rozwiązywania zadań
arytmetycznych.
. Potrafi na podstawie zaprojektowanej tabeli wstawić do
arkusza wykres.
. Wie, jak formatować wykres, a w szczególności jak
zmienić typ wykresu, wprowadzić tytuł, formatować
serie danych.
Bazy danych
Uczeń :
. Przedstawia przykłady baz danych spotykanych w
codziennym życiu.
. Rozumie pojęcie bazy danych. Zna i tworzy elementy
bazy danych (tabela, rekord, pole).
. Korzysta z gotowych baz danych w celu uzyskania
informacji.
. Wie, jak wyszukać w bazie danych konkretnych
informacji. Sortuje dane według podanych kryteriów.
. Potrafi zbudować, modyfikować i wykorzystać prostą
bazę danych (MS Excel- polecenie Dane-> Formularz).
. Umie odszukiwać konkretne informacje z arkusza
Filtruje dane według podanych kryteriów.
. Potrafi odnaleźć i wykorzystać informacje w
internetowych bazach danych.
O
możliwościach globalnej Sieci, poznawaniu nowych
programów, ochro nie praw autorskich oraz korzyściach i
zagrożeniach wynikających z korzystania z Internetu
Uczeń :
. Potrafi zlokalizować i wyszukać różne obiekty.
. Rozróżnia pojęcia związane z dostępnymi w sieci
programami.
. Wie, co to są prawa autorskie.
. Zna pojęcie licencji.
. Wie, jakie produkty i usługi dostępne w Sieci objęte
są ochroną prawa autorskiego.
. Zna zasady jakie obowiązują każdego użytkownika
Sieci
. Potrafi wskazać korzyści wynikające z używania
komputera i dostępności do informacji.
. Rozumie i wyszczególnia zagrożenia jakie niesie za
sobą używanie komputera i korzystanie z wolnego
dostępu do informacji (uzależnienie, zagrożenia
fizyczne, moralne, psychiczne, społeczne).
O podstawowych
pojęciach stosowanych w informatyce, algorytmach oraz
technologii informatycznej i przyszłości i informatyki
Uczeń :
. Potrafi zdefiniować pojęcie informatyki.
. Umie określić znaczenie pojęcia technologii
informacyjnej.
. Zna podstawowe pojęcia informatyczne (system
dwójkowy, bit, bajt, program).
. Przedstawia swoje wizje rozwoju technologii
informacyjnej w przyszłości.
. Potrafi wskazać podstawowe zastosowania komputera w
szkole.
. Dostrzega korzyści wynikające z zastosowania techniki
komputerowej w życiu codziennym.
. Rozumie wpływ rozwoju technologii informacyjnej na
pracę i codzienne życie człowieka.
O atrakcyjnym
przedstawianiu i prezentowaniu informacji
Uczeń :
. Określa pojęcia dotyczące prezentacji.
. Zna zasady tworzenia prezentacji i potrafi je
zastosować.
. Umie zapisać swoją pracę jako plik typu Prezentacja
oraz Pokaz programu.
. Potrafi dokonać wyboru tła slajdu.
. Umie wstawić do prezentacji tekst i obraz
. Potrafi formatować wstawiony do obrazu prezentacji
tekst i obraz.
. Potrafi dodać, usunąć lub zmienić slajd.
. Potrafi dodać animacje do slajdów.
. Potrafi dodać automatyczne przejście slajdu
. Potrafi nagrać i odtwarzać dźwięk przy pomocy
programu.
. Umie dokonać modyfikacji dźwięku.
. Wie, jak wstawić plik dźwiękowy do różnych
dokumentów.
. Potrafi wybrać i zaimportować do programu właściwe
pliki graficzne.
. Potrafi wprowadzić i zastosować odpowiednie
przejścia pomiędzy obrazami.
. Umie wprowadzić efekty wideo.
. Umie wprowadzić napisy początkowe i końcowe.
Tworzenie stron
internetowych
Uczeń:
. Potrafi uruchomić program Front Page Expres
. Potrafi przygotować katalog na pliki strony WWW
. Potrafi ustawić szablon strony głównej
. Potrafi przygotować podstrony
. Potrafi umieścić i sformatować tekst
. Potrafi wstawić obraz do strony internetowej
. Potrafi dodawać hiperłącze do stron
O ciekawych sposobach
uczenia się, sprawdzania wiedzy oraz modelowaniu i
symulacji komputerowej
Uczeń :
. Potrafi wskazać nowe (inne od tradycyjnych) sposoby
pozyskiwania informacji.
. Potrafi wskazać przykłady, w których informacje
przekazywane są za pomocą multimedialnych źródeł
informacji.
. Potrafi we właściwy sposób korzystać z programów
edukacyjnych.
. Potrafi zdobywać informacje na zadany temat z
dostępnych dysków CD.
. Potrafi we właściwy sposób korzystać z testów
interakcyjnych.
. Umie wskazać przykłady wykorzystywania symulacji w
rozmaitych dziedzinach życia.
. Przeprowadza na przykładzie proste symulacje (np. raty
kredytu).
. Rozumie i uzasadnia korzyści z zastosowania symulacji.
. Umie wskazać przykłady wykorzystywania modelowania w
rozmaitych dziedzinach życia.
. Umie rozwiązać prosty przykład na wykorzystanie
modelowania.
O podstawowych pojęciach
stosowanych w informatyce, algorytmach oraz technologii
informatycznej i przyszłości i informatyki
Uczeń :
. Zna pojęcie algorytmu.
. Potrafi podać przykłady algorytmów z życia
codziennego.
. Umie przedstawić przykład prostego algorytmu w
postaci opisu słownego.
. Umie przedstawić przykład prostego algorytmu w
postaci listy kroków.
. Umie przedstawić przykład prostego algorytmu w
postaci schematu blokowego.
. Umie skorzystać z algorytmu rekurencyjnego
|