PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO

Przedmiotowy system oceniania z języka polskiego składa się z kontraktu zawieranego przez nauczyciela z uczniami oraz z kryteriów ocen dla uczniów klas I, II, III gimnazjum.

  1. Z języka polskiego ocenie podlegają następujące formy aktywności ucznia:
    - prace klasowe,
    - sprawdziany umiejętności językowych i literackich,
    - dyktanda,
    - testy,
    - kartkówki,
    - odpowiedzi ustne,
    - recytacje,
    - prace domowe,
    - praca na lekcji,
    - praca z lekturą,
    - prowadzenie zeszytu, także zeszytu ćwiczeń,
    - aktywność, inwencja twórcza,
    - kultura żywego słowa.
  2. Każdy uczeń może otrzymać dodatkowe oceny za wykonane prace nadobowiązkowe, za udział w konkursie przedmiotowym, literackim, poetyckim, recytatorskim
    i ortograficznym.
  3. Prace klasowe, dyktanda, sprawdziany umiejętności językowych i literackich są zapowiedziane na tydzień przed planowanym terminem i poprzedzone lekcją określającą
    wymagane treści i umiejętności.
  4. Uczeń może poprawić niekorzystną ocenę z pracy klasowej i sprawdzianu w ciągu tygodnia od dnia otrzymania tej oceny.
  5. Uczeń może poprawić niekorzystną ocenę z pracy domowej i odpowiedzi ustnej na kolejnych zajęciach.
  6. Przy poprawianiu ocen z prac pisemnych i odpowiedzi ustnych kryteria ocen nie zmieniają się, a otrzymana ocena jest wpisana do dziennika.
  7. Uczeń, który nie poprawił oceny, traci prawo do kolejnych poprawek.
  8. Za aktywność oraz pracę podczas lekcji ( w zależności od zaangażowania i trudności zadań ) uczeń może otrzymać ocenę.
  9. Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji ( nie dotyczy to prac klasowych, dyktand, sprawdzianów, testów).
  10. Zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem prace klasowe, sprawdziany, testy oraz dyktanda są sprawdzone i oddane w ciągu dwóch tygodni.
  11. Kartkówki i prace domowe są sprawdzone i oddane na kolejną lekcję.
  12. Testy umiejętności językowych i literackich, sprawdziany, kartkówki oceniane są według procentowych proporcji :
    98%- 100%- ocena celująca
    91%- 97%- ocena bardzo dobra
    70%- 90%- ocena dobra
    50%- 69%- ocena dostateczna
    31%- 49%- ocena dopuszczająca
    0%- 30%- ocena niedostateczna
  13. Uczeń nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją.
  14. Uczeń, który opuścił 50% godzin lekcyjnych nie może być klasyfikowany z przedmiotu.
  15. O przewidywanej niedostatecznej ocenie semestralnej / rocznej uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) są informowani na miesiąc przed zakończeniem
    semestru / roku szkolnego.
  16. O przewidywanej ocenie semestralnej / rocznej uczeń informowany jest na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej
  17. Ocena semestralna / roczna ostatecznie zostaje ustalona na jeden dzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
  18. Ocena semestralna / roczna jest ustalana na podstawie co najmniej 10 ocen cząstkowych.

Oceniając wiedzę i umiejętności ucznia, nauczyciel może skorzystać z proponowanych kryteriów odnoszących się do sześciostopniowej skali ocen.

Stopień celujący
Uczeń wykonał większość zadań dodatkowych, a jego wiedza i umiejętności znacznie wykraczają ponad poziom programu ogólnego. Jest twórczy, aktywny i sumienny. Interesuje się przedmiotem i rozwija się indywidualnie. Osiąga także sukcesy w konkursach .

Stopień bardzo dobry
Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności. Sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i korzysta z różnych źródeł informacji.
Jest samodzielny, aktywny i sumienny.

Stopień dobry
Uczeń opanował treści istotne w strukturze przedmiotu i sprawnie stosuje wiadomości w sytuacjach typowych. Jest sumienny i dość aktywny. Potrafi samodzielnie rozwiązywać typowe zadania.

Stopień dostateczny
Uczeń opanował najważniejsze treści przedmiotowe oraz posiada proste, uniwersalne umiejętności rozwiązywania problemów typowych o średnim stopniu trudności.
Jest dość sumienny i raczej aktywny.

Stopień dopuszczający
Uczeń opanował treści przedmiotowe na poziomie koniecznym do dalszej edukacji. Zazwyczaj wykonuje proste, typowe zadania, a także rozwiązuje problemy o niskim stopniu trudności, powtarzające się w procesie edukacji. W miarę regularnie odrabia zadane prace, choć niektóre błędnie. Potrafi uczestniczyć w pracy na lekcji.

Stopień niedostateczny
Uczeń nie zdobył podstawowych wiadomości i umiejętności niezbędnych do dalszego kształcenia. Nie interesuje się procesem dydaktycznym, nie uczestniczy w lekcji,
jak również nie odrabia zadanych prac i lekceważy podstawowe obowiązki szkolne.

Oceny dzieli się na:

Przy wystawianiu oceny końcowej uwzględnia się następujące wyznaczniki:
wiedza, umiejętności, systematyczność, aktywność, samodzielność.

KLASA I - WYMAGANE WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE

Ocena celująca
Uczeń opanował zakres wiadomości i umiejętności:
. samodzielnie i twórczo, wzorowo pod względem tematycznym, kompozycyjnym i stylistycznym redaguje prace pisemne,
. potrafi kreatywnie myśleć
. podejmuje działania twórcze,
. pisze bezbłędnie,
. osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, ortograficznych, poetyckich i recytatorskich.

Ocena bardzo dobra
Uczeń opanował zakres wiadomości i umiejętności:
. w wypowiedziach stara się posługiwać różnymi środkami językowymi i bogatym słownictwem,
. dba o estetykę wypowiedzi,
. redaguje charakterystykę postaci, samodzielnie dokonuje oceny bohatera,
. jest świadomym odbiorcą dzieła literackiego, filmowego, teatralnego,
. dokonuje analizy utworu epickiego,
. wskazuje w tekście środki językowe właściwe dla funkcji wypowiedzi,
. wskazuje opisy, określa ich funkcję, rozpoznaje w nich środki językowe wyrażające uczucia i nastroje,
. analizuje oraz interpretuje utwór liryczny, określa środki poetyckie,
. zna rodzaje i gatunki literackie,
. wskazuje przynależność gatunkową utworów, określa cechy właściwe znanych gatunków literackich,
. omawia poznawcze i moralne walory utworu literackiego,
. omawia symbolikę utworu,
. umiejętnie posługuje się słownikami: wyrazów bliskoznacznych, poprawnej polszczyzny, wyrazów obcych, frazeologicznym.

Ocena dobra
. w wypowiedziach próbuje oceniać i wartościować problemy i zjawiska literackie, kulturalne, językowe,
. redaguje opowiadanie, opis, charakterystykę,
. podejmuje próbę samodzielnego poprawiania własnych błędów,
. wykazuje zadowalającą znajomość treści omawianych lektur, omawia elementy świata przedstawionego utworu, wskazuje bohaterów,
. próbuje w miarę samodzielnie analizować utwór liryczny, wskazuje poznane środki stylistyczne,
. zna rodzaje i gatunki literackie,
. zna podstawowe terminy literackie.
. umiejętnie posługuje się słownikiem języka polskiego i słownikiem ortograficznym.

Ocena dostateczna
. przedstawia treść utworu na podstawie cichego czytania tekstu, określa akcję i jej przebieg, wskazuje dialogi,
. próbuje redagować charakterystykę postaci, opowiadanie, opis,
. przy pomocy nauczyciela próbuje pisać streszczenie,
. zna pojęcia: fraszka, hymn, satyra, komedia,
. podejmuje próby analizy utworu lirycznego przy pomocy nauczyciela,
. potrafi nazwać podstawowe rodzaje słowników.

Ocena dopuszczająca
Opanowanie poniższych umiejętności jest niezbędne do wykonywania zadań o niewielkim stopniu trudności samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela:
. technika czytania i zrozumienia tekstu literackiego pozwala na opowiadanie odtwórcze,
. pracuje z fragmentami lektury zaznaczając odpowiednie fragmenty,
. próbuje pisać opowiadanie odtwórcze, charakterystykę bohatera z pomocą nauczyciela,
. błędy w wypowiedziach pisemnych nie przekreślają całkowicie wartości pracy i wysiłku, jaki włożył w pisanie,
. potrafi wskazać fikcję i autentyzm w utworze,
. wskaże bohaterów utworu, określi akcję.

NAUKA O JĘZYKU

Ocena bardzo dobra
Uczeń opanował zakres wiadomości i umiejętności:
. określa funkcję czasownika, rzeczownika, przymiotnika, liczebnika, przysłówka w zdaniu,
. podaje przykłady zdań, w których znane części mowy występują w różnych funkcjach składniowych,
. rozpoznaje zdania pojedyncze oraz ich równoważniki,
. uzasadnia pisownię ortograficzną trudniejszych wyrazów,
. rozróżnia rodzaje zdań na podstawie intonacji.

Ocena dobra
. próbuje określić funkcję składniową znanych części mowy,
. rozpoznaje czasowniki i rzeczowniki o odmianie nieregularnej,
. rozróżnia rodzaje zdań na podstawie zapisu,
. rozróżnia tekst mówiony od pisanego,
. uzasadnia pisownię ortograficzną typowych wyrazów.

Ocena dostateczna
. określa funkcję składniową znanych części mowy przy pomocy nauczyciela,
. tworzy strony czasownika przy pomocy nauczyciela,
. wyróżnia w zdaniu czasownik, rzeczownik, przymiotnik, stosuje te części mowy w poprawnych formach gramatycznych,
. wyróżnia przymiotniki podlegające stopniowaniu i stopniuje je,
. uzupełnia zdania wykrzyknikami,
. zna i stosuje w stopniu dostatecznym zasady ortograficzne.

Ocena dopuszczająca
Opanowanie poniższych umiejętności jest niezbędne do wykonywania zadań o niewielkim stopniu trudności samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela:
. wie, że są odmienne i nieodmienne części mowy,
. wskazuje w zdaniu podmiot i orzeczenie,
. rozróżnia zdanie pojedyncze od złożonego.

Ocena niedostateczna
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawy programowej - nie jest w stanie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności. Brak wiedzy
i umiejętności wyklucza osiągnięcie nawet minimalnego postępu. Nie prowadzi zeszytu przedmiotowego, nie odrabia prac domowych, nie nosi podręczników.

KLASA II

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE

Ocena celująca
Uczeń opanował zakres wiadomości i umiejętności:
. samodzielnie i twórczo, wzorowo pod względem tematycznym, kompozycyjnym i stylistycznym redaguje prace pisemne,
. potrafi kreatywnie myśleć
. podejmuje działania twórcze,
. pisze bezbłędnie,
. osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, ortograficznych, poetyckich i recytatorskich.

Ocena bardzo dobra
Uczeń opanował zakres wiadomości i umiejętności:
. w miarę sprawnie posługuje się w wypowiedziach różnorodnymi środkami językowymi, słownictwem o zabarwieniu emocjonalnym, konstruuje wypowiedź zgodną z tematem, posługuje się poprawną polszczyzną, unika powtórzeń,
. redaguje charakterystykę postaci, w sposób samodzielny dokonuje oceny prezentowanego bohatera,
. opisuje zjawiska przyrodnicze,
. redaguje sprawozdanie z rzeczywistego wydarzenia,
. porządkuje argumenty i sporządza plan kompozycyjny rozprawki,
. jest świadomym odbiorcą dzieła literackiego, filmowego czy teatralnego,
. dokonuje analizy utworu epickiego, wskazuje elementy świata przedstawionego, wyodrębnia akcję, fabułę, wątki,
. wskazuje w opowiadaniu opisy, określa ich funkcję,
. analizuje i interpretuje utwór liryczny,
. omawia symbolikę utworu,
. samodzielnie korzysta ze słowników w celu bogacenia słownictwa i korekty własnych prac,
. dba o estetykę pisma, poprawnie stosuje akapity i zachowuje właściwe marginesy.

Ocena dobra
. podejmuje próbę redagowania sprawozdania, streszczenia,
. określa i ocenia postawy bohaterów,
. dobiera odpowiednie fragmenty tekstu w celu wspierania swoich sądów,
. wykazuje zadowalającą znajomość fragmentów omawianych lektur, wskazuje bohaterów , akcję, omawia elementy świata przedstawionego,
. w miarę poprawnie wygłasza z pamięci utwory poetyckie lub fragmenty prozy,
. wymienia rodzaje, gatunki literackie,
. zna terminy literackie,
. poprawnie zapisuje dialog,
. podejmuje próby sporządzania notatki,
. wskazuje w utworze poznane środki stylistyczne.

Ocena dostateczna
. przedstawia treść utworu na podstawie cichego czytania tekstu, określa akcję i jej przebieg, wskazuje dialogi,
. w stopniu zadowalającym pracuje z książką, zaznacza fragmenty,
. odróżnia epikę, lirykę,
. zna pojęcia: fraszka, satyra, powieść historyczna,
. rozumie pojęcia: podmiot liryczny, środki masowego przekazu,
. w miarę samodzielnie redaguje charakterystykę postaci, opowiadanie, opis,
. umie znaleźć we wskazanym słowniku podane hasło,
. zna i stosuje w stopniu zadowalającym zasady ortografii, interpunkcji.

Ocena dopuszczająca
Opanowanie poniższych umiejętności jest niezbędne do wykonywania zadań o niewielkim stopniu trudności samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela:
. umie przeczytać w stopniu zadowalającym głośno i cicho zadany tekst,
. potrafi 2-3 zdaniami opowiedzieć o bohaterze,
. potrafi odróżnić w utworze fikcję, autentyzm,
. pisze plan ramowy,
. w wypowiedziach pisemnych dba o estetykę, czytelny zapis.

NAUKA O JĘZYKU

Ocena bardzo dobra
Uczeń opanował zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej:
. określa funkcje stron czasownika, zasadę stosowania strony czynnej i biernej,
. wyjaśnia, na czym polega nieregularność odmiany czasownika, osobliwości w odmianie rzeczownika,
. poprawnie pisze zaimki złożone,
. dokonuje analizy słowotwórczej wyrazu, tworzy rodzinę wyrazów,
. poprawnie pisze skróty i skrótowce,
. określa cechy głosek,
. wskazuje i nazywa zjawiska fonetyczne.

Ocena dobra
. określa funkcje składniowe rzeczownika - odmienia przez przypadki, liczby,
. potrafi odróżnić formy osobowe i nieosobowe czasownika,
. tworzy strony czasownika,
. odróżnia nieodmienne części mowy - wskazuje spójniki, przyimki, wykrzykniki,
. pisze poprawnie partykuły z różnymi częściami mowy,
. pisze poprawnie wyrażenia przyimkowe,
. wskazuje podstawę słowotwórczą i format na prostych przykładach,
. wyjaśnia skróty,
. próbuje określać cechy głosek,
. wskazuje upodobnienia pod względem dźwięczności.

Ocena dostateczna
. rozpoznaje odmienne i nieodmienne części mowy,
. odmienia czasownik przez rodzaje, tryby,
. pisze w miarę poprawnie partykuły "nie" i "by" z czasownikiem,
. wyszukuje w zdaniu przymiotnik, stosuje w poprawnych formach gramatycznych, stopniuje przymiotniki,
. odmienia łatwe przykłady liczebnika,
. uzupełnia zdania wykrzyknikami,
. wskazuje określenia podmiotu i orzeczenia,
. wskazuje wyraz podstawowy i pochodny,
. potrafi podzielić wyraz na głoski i sylaby.

Ocena dopuszczająca
Opanowanie poniższych umiejętności jest niezbędne do wykonywania zadań o niewielkim stopniu trudności samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela:
. wskaże rzeczownik, czasownik, przymiotnik,
. odmienia czasownik przez osobę, liczbę,
. wyodrębnia w zdaniu podmiot, orzeczenie,
. wskaże zdania pytające, wykrzyknikowe, oznajmujące,
. wskaże wyraz podstawowy,
. odróżni samogłoski od spółgłosek.

Ocena niedostateczna
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawy programowej i nie jest w stanie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności. Brak wiedzy
i umiejętności wyklucza osiągnięcie nawet minimalnego postępu. Nie prowadzi zeszytu przedmiotowego, nie odrabia prac domowych, nie nosi podręczników.

KLASA III

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE

Ocena celująca
Uczeń opanował zakres wiadomości i umiejętności:
. samodzielnie i twórczo, wzorowo pod względem tematycznym, kompozycyjnym i stylistycznym redaguje prace pisemne,
. potrafi kreatywnie myśleć
. podejmuje działania twórcze,
. pisze bezbłędnie,
. osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, ortograficznych, poetyckich i recytatorskich.

Ocena bardzo dobra
Uczeń opanował zakres wiadomości i umiejętności:
. w wypowiedziach stara się posługiwać poprawną polszczyzną, unikać powtórzeń, konstruować wypowiedź zgodnie z tematem,
. redaguje formy wypowiedzi pisemnej przewidziane w podstawie programowej,
. podejmuje próby analizy utworów literackich stosując w praktyce poznane pojęcia,
. wskazuje przynależność gatunkową utworów, stara się nazywać ich cechy,
. jest odbiorcą dzieła literackiego i innych tekstów kultury,
. dba o estetykę pisma, układ graficzny wypowiedzi pisemnej, poprawnie stosuje akapity.

Ocena dobra
. wykazuje się znajomością treści lektur,
. określa ich problematykę,
. podejmuje próbę oceny bohaterów,
. zna terminy literackie,
. wskazuje w utworach środki stylistyczne
. podejmuje starania, by dbać o estetykę i poprawność wypowiedzi ustnych,
. podejmuje próby redagowania wypowiedzi pisemnych przewidzianych w podstawie programowej,
. stara się dbać o estetykę pisma, poprawne stosowanie akapitów.

Ocena dostateczna
. samodzielnie przedstawia treść utworu na podstawie cichego czytania tekstu,
. określa przebieg akcji,
. stara się zrozumieć motywy postępowania bohaterów (przy pomocy nauczyciela),
. zna pojęcia: dramat, tragedia, nowela i przy pomocy nauczyciela posługuje się nimi w swoich wypowiedziach,
. próbuje redagować wypowiedzi pisemne przewidziane w podstawie programowej,
. posługuje się słownikami i encyklopedią.

Ocena dopuszczająca
Opanowanie poniższych umiejętności jest niezbędne do wykonywania zadań o niewielkim stopniu trudności samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela:
. czytanie i rozumienie tekstu literackiego pozwala na opowiadanie odtwórcze,
. wyodrębnia fakty,
. odróżnia w utworze fikcję, autentyzm,
. stara się zaznaczyć fragmenty w lekturze, rozumie je,
. potrafi w 2-3 zdaniach ocenić bohatera,
. pisze list, opowiadanie,
. na prostych przykładach wskazuje podstawowe środki stylistyczne,
. w wypowiedziach pisemnych popełnia błędy, które jednak nie przekreślają wartości pracy, ale utrudniają jej zrozumienie.

NAUKA O JĘZYKU

Ocena bardzo dobra
Uczeń opanował zakres wiadomości i umiejętności:
. poprawnie wykonuje ćwiczenia,
. podejmuje próby zdefiniowania zjawisk językowych,
. zna zasady pisowni i pisze poprawnie.

Ocena dobra
. stara się poprawnie wykonywać ćwiczenia,
. rozróżnia części mowy i części zdania,
. zna terminy językowe i stara się nimi posługiwać,
. zna zasady pisowni i stara się pisać poprawnie.

Ocena dostateczna
. w miarę poprawnie wykonuje ćwiczenia,
. potrafi wskazać części mowy i części zdania
. czytelnie przepisze tekst, ma problemy z poprawną pisownią.

Ocena dopuszczająca
Opanowanie poniższych umiejętności jest niezbędne do wykonywania zadań o niewielkim stopniu trudności samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela:
. stara się w miarę poprawnie wykonywać ćwiczenia,
. ma problemy z czytelnym przepisaniem tekstu i poprawną pisownią.