1. Przedmiotem oceny jest:
- wiedza (ilość i jakość
prezentowanych wiadomości)
- praca ucznia - aktywność na
lekcji i poza nią, pilność, systematyczność,
przygotowanie do lekcji, postępy ucznia
- zeszyt ucznia, zadania domowe
- prace nadobowiązkowe
- umiejętność zastosowania
zdobytych wiadomości w życiu, postawa.
2. Metody sprawdzania i
ocenianiaodpowiedz ustna ( z trzech ostatnich lekcji)
- kartkówka (z trzech ostatnich
lekcji)
- sprawdzian ( z całego działu
zapowiedziany i poprzedzony powtórką)
- zadania domowe ( 2 razy w
semestrze uczeń może nie mieć odrobionego
zadania domowego)
- aktywność na lekcji (3 plusy
ocena bdb, 3 minusy ocena ndst)
- zeszyt
3. Uczeń zobowiązany jest
prowadzić systematycznie zeszyty w kratkę (do algebry)
oraz gładki (do
geometrii). Ponadto uczeń posiada przybory do geometrii:
cyrkiel, kątomierz, ekierkę oraz zawsze
linijkę i ołówek.
4. Po dłuższej usprawiedliwionej
nieobecności ucznia w szkole ma on obowiązek
uzupełnić zeszyt
i napisać zaległe sprawdziany w ciągu dwóch tygodni
od powrotu.
5. Uczeń ma prawo poprawić oceny
negatywne (dop. i ndst) w ciągu dwóch tygodni od jej
otrzymania.
W sytuacjach losowych nauczyciel może przedłużyć
termin.
6. Oceny są jawne dla ucznia i
jego rodziców (opiekunów).
7. Przy ocenianiu, nauczyciel
uwzględnia możliwości intelektualne ucznia.
WYMAGANIA OGÓLNE NA
POSZCZEGÓLNE STOPNIE SZKOLNE
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą,
gdy:
- pracuje na lekcji i w domu na
miarę swoich możliwości,
- uczestniczy w zajęciach
dodatkowych (konsultacjach) w terminach
ustalonych z nauczycielem,
- z pomocą nauczyciela wykonuje
proste zadania,
- opanował wiadomości i
umiejętności na poziomie wymagań koniecznych w
stopniu, który pozwoli mu świadomie
uczestniczyć w lekcjach matematyki i
kontynuować naukę w klasie programowo wyższej;
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną,
gdy:
- pracuje na lekcji i w domu na
miarę swoich możliwości,
- odrabia zadania domowe,
- zadane prace wykonuje
sumiennie i oddaje w wyznaczonym terminie,
- opanował wiadomości i
umiejętności na poziomie wymagań podstawowych
w stopniu, który pozwoli mu rozwiązywać
(również z pomocą nauczyciela) zadania o
stosunkowo niewielkim stopniu trudności,
związane z życiem codziennym i środowiskiem
ucznia;
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą,
gdy:
- aktywnie pracuje na lekcji i w
domu,
- systematycznie odrabia zadania
domowe,
- zadane prace wykonuje
sumiennie i oddaje w wyznaczonym terminie,
- opanował wiadomości i
umiejętności na poziomie wymagań
rozszerzających w stopniu, który umożliwi
sprawne i samodzielne posługiwanie się nabytą
wiedzą i umiejętnościami przy rozwiązywaniu
zadań typowych;
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo
dobrą, gdy:
- aktywnie pracuje na lekcji
wykazując się umiejętnością rozwiązywania
problemów, uzasadniania i prezentowania
własnych rozwiązań,
- systematycznie odrabia zadania
domowe, rozwiązując również zadania
dodatkowe,
- zadane prace oddaje w
terminie, do ich opracowania wykorzystuje
informacje z różnych źródeł, prezentuje je w
ciekawej formie,
- sprawnie posługuje się
językiem matematycznym,
- bierze udział w konkursach
matematycznych,
- opanował wiadomości i
umiejętności na poziomie wymagań
rozszerzających
Uczeń otrzymuje ocenę celującą,
gdy:
- aktywnie, samodzielnie pracuje
na lekcji wykazując się umiejętnością
rozwiązywania problemów, uzasadniania i
prezentowania własnych rozwiązań,
- systematycznie odrabia zadania
domowe, rozwiązując również zadania dodatkowe
- zadane prace oddaje w
terminie, do ich opracowania wykorzystuje
informacje z różnych źródeł, wykazując się
indywidualnymi zainteresowaniami, prezentuje je w
ciekawej formie,
- sprawnie posługuje się
językiem matematycznym,
- osiąga sukcesy w konkursach
matematycznych,
- opanował wiadomości i
umiejętności na poziomie wymagań
rozszerzających w stopniu, który umożliwi mu
biegłe wykonywanie zadań, również nietypowych
i zastosowanie umiejętności w sytuacjach
nowych;
WYMAGANIA EDUKACYJNE NA
POSZCZEGÓLNE OCENY SZKOLNE
KLASA
I GIMNAZJUM
1. LICZBY WYMIERNE DODATNIE
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. zna pojęcie liczby naturalnej
. porównuje i porządkuje liczby naturalne
. zapisuje i odczytuje liczby w zakresie tysięcy
. zna algorytmy dodawania, odejmowanie, mnożenia i
dzielenia liczb naturalnych.
. samodzielnie dodaje i odejmuje bez przekraczania
progów
. mnoży sposobem pisemnym korzystając z tabliczki
mnożenia
. dzieli przy pomocy nauczyciela
. zna kolejność wykonywania działań i poprawnie
oblicza proste przykłady
. zapisuje liczby za pomocą znaków rzymskich w zakresie
50
. odczytuje liczby zapisane za pomocą znaków rzymskich
w zakresie 50
. porównuje ułamki zwykłe o tych samych mianownikach
. zamienia liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy i
odwrotnie
. dodaje i odejmuje ułamki zwykłe o jednakowych
mianownikach
. mnoży i dzieli ułamki zwykłe (przy pomocy
nauczyciela)
. odczytuje i zapisuje ułamki dziesiętne
. dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne
. mnoży i dzieli ułamki dziesiętne z pomocą
nauczyciela
. porównuje ułamki dziesiętne
. zamienia ułamki zwykłe na dziesiętne i odwrotnie z
pomocą nauczyciela
. rozwiązuje proste zadania z treścią
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. zna pojęcie liczby naturalnej i wymiernej dodatniej
. zapisuje i odczytuje liczby w zakresie miliona
. dodaje, odejmuje sposobem pisemnym
. mnoży i dzieli sposobem pisemnym nie korzystając z
tabliczki mnożenia
. umie zamienić ułamek zwykły na dziesiętny i
odwrotnie
. zna kolejność wykonywania działań i samodzielnie
rozwiązuje mniej skomplikowane przykłady
. zapisuje liczby za pomocą znaków rzymskich w zakresie
100
. odczytuje liczby zapisane za pomocą znaków rzymskich
w zakresie 100
. skraca i rozszerza ułamki zwykłe
. dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe
(proste przykłady)
. dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne
(proste przykłady)
. zamienia ułamki zwykłe na dziesiętne i odwrotnie
(proste przykłady)
. rozwiązuje zadania z treścią o średnim stopniu
trudności
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. dobrze opanował tabliczkę mnożenia
. zna kolejność wykonywania działań i samodzielnie je
rozwiązuje
. zapisuje liczby za pomocą znaków rzymskich w zakresie
1000
. odczytuje liczby zapisane za pomocą znaków rzymskich
w zakresie 1000
. umie zapisać podane słownie wyrażenia arytmetyczne i
obliczać jego wartość
. umie obliczać wartości wyrażeń arytmetycznych
. zamienia ułamki zwykłe na dziesiętne i odwrotnie
. rozwiązuje zadania z treścią dwuetapowe
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. zapisuje liczby za pomocą znaków rzymskich w zakresie
3000
. odczytuje liczby zapisane za pomocą znaków rzymskich
w zakresie 3000
. dodaje i odejmuje ułamki zwykłe o różnych
mianownikach
. umie wykonywać działania łączne na liczbach
wymiernych dodatnich (zawierające ułamki zwykłe,
dziesiętne i liczby naturalne)
. umie obliczać wartości wyrażeń arytmetycznych
zawierających większą liczbę działań
. umie uzupełniać brakujące liczby w dodawaniu,
odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu tak, by otrzymać
ustalony wynik
. umie rozwiązywać zadania z zastosowaniem ułamków
. rozwiązuje zadania z treścią kilkuetapowe
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. umie wstawiać nawiasy tak, by otrzymać żądany wynik
. zna pojęcia: rozwinięcie dziesiętne skończone,
nieskończone, okres
. umie zapisać liczby wymierne w postaci rozwinięć
dziesiętnych skończonych i rozwinięć dziesiętnych
nieskończonych okresowych
. umie znajdować zbiór liczb spełniających kilka
warunków
2. LICZBY WYMIERNE
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. odczytuje i zaznacza na termometrze wskazaną
temperaturę
. zaznacza na osi liczbowej liczby całkowite
. wskazuje liczbę przeciwną do podanej
. porównuje liczby wymierne z pomocą nauczyciela
. dodaje i odejmuje liczby całkowite
. oblicza średnią arytmetyczną dwóch - czterech liczb
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. zaznacza na osi liczbowej liczby wymierne (proste
przykłady)
. porównuje liczby wymierne
. dodaje i odejmuje liczbę całkowitą i wymierną
. oblicza średnią arytmetyczną kilku liczb
całkowitych
. zaznacza na osi liczbowej zbiór liczb spełniający
określony warunek
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. zaznacza na osi liczbowej liczby wymierne
. dodaje i odejmuje liczby wymierne
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. umie zaznaczyć na osi liczbowej liczby spełniające
określoną nierówność
. umie obliczyć odległość między liczbami na osi
liczbowej
. oblicza średnią arytmetyczną kilku liczb wymiernych
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. umie zapisać nierówność, jaką spełniają liczby z
zaznaczonego na osi liczbowej zbioru
3. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. zna pojęcie wyrażenia algebraicznego
. rozróżnia pojęcia suma, różnica, iloczyn i iloraz
. buduje i odczytuje elementarne wyrażenia algebraiczne
. oblicza wartości liczbowe prostych wyrażeń
algebraicznych bez ich przekształcania
. porządkuje proste jednomiany
. zna pojęcie wyrazów podobnych i wskazuje wyrazy
podobne
. redukuje wyrazy podobne w prostych przykładach
. mnoży sumy algebraiczne przez liczby
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. odczytuje wyrazy sum algebraicznych
. buduje i odczytuje wyrażenia algebraiczne zbudowane z
kilku działań
. rozumie zasadę przeprowadzania redukcji wyrazów
podobnych
. umie zredukować wyrazy podobne
. umie opuścić nawiasy
. umie przemnożyć każdy wyraz sumy algebraicznej przez
liczbę
. umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia bez jego
przekształcenia dla zmiennych wymiernych
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia dla
zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci
dogodnej do obliczeń
. umie przemnożyć każdy wyraz sumy algebraicznej przez
jednomian
. umie wyłączyć wspólny czynnik(liczbę) przed nawias
. umie zapisywać warunki zadania w postaci jednomianu
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. umie obliczyć wartość wyrażenia dla zmiennych
wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do
obliczeń
. umie podzielić sumę algebraiczną przez liczbę
wymierną
. umie wyłączyć wspólny czynnik(jednomian) przed
nawias
. umie zapisywać warunki zadania w postaci sumy
algebraicznej
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. umie wstawić nawiasy w sumie algebraicznej tak, by
wyrażenie spełniało podany warunek
4. RÓWNANIA
Na ocenę dopuszczającą uczeń:
. zna pojęcie równania
. zna pojęcie rozwiązania równania
. potrafi zapisać proste zadanie w postaci równania
. rozumie pojęcie rozwiązania równania
. umie sprawdzić, czy dana liczba spełnia równanie
. rozwiązuje proste równania posiadające jedno
rozwiązanie
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. zapisuje proste zadania tekstowe w postaci równań
. umie rozpoznać równania równoważne
. umie rozwiązywać równania posiadające jeden
pierwiastek, równania sprzeczne i tożsamościowe
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. umie zapisać zadanie w postaci równania
. zna pojęcia równania równoważne, tożsamościowe i
sprzeczne
. umie rozwiązywać równania z zastosowaniem prostych
przekształceń na wyrażeniach algebraicznych
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. umie rozwiązywać równania z zastosowaniem
przekształceń na wyrażeniach algebraicznych
. umie wyrazić treść zadania za pomocą równania
. umie rozwiązać zadanie tekstowe za pomocą równania
i sprawdzić poprawność rozwiązania
. umie przekształcać wzory, w tym fizyczne i
geometryczne umie wyznaczyć ze wzoru określoną
wielkość
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. umie zbudować równanie o podanym rozwiązaniu
. zapisuje problemy w postaci równań
5. PROCENTY
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. zna pojęcie procentu i wskazuje przykłady zastosowań
procentu w życiu codziennym
. umie zamienić procenty na ułamki dziesiętne i
odwrotnie
. umie wyrażać w procentach zaznaczone części figur
(proste przykłady)
. zna pojęcie diagramu procentowego
. z pomocą nauczyciela odczytuje z diagramów potrzebne
informacje
. umie obliczyć procent z danej liczby (proste
przykłady)
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. umie zamienić ułamek na procent
. umie określić procentowo zaznaczoną część figury
i zaznaczyć procent danej figury (proste przykłady)
. umie obliczyć procent z danej liczby
. rozumie pojęcia podwyżka (obniżka) o pewien procent
. z pomocą nauczyciela oblicza podwyżkę (obniżkę) o
pewien procent
. rozumie potrzebę stosowania diagramów do wizualizacji
informacji
. umie z diagramów odczytać potrzebne informacje
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. umie określić procentowo zaznaczoną część figury
i zaznaczyć procent danej figury
. wie jak obliczyć podwyżkę (obniżkę) o pewien
procent
. umie obliczyć podwyżkę (obniżkę) o pewien procent
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentu
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. zna sposób obliczania jakim procentem jednej liczby
jest druga liczba
. umie obliczyć jakim procentem jednej liczby jest druga
liczba
6. WIADOMOŚCI Z GEOMETRII
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. rozumie podstawowe pojęcia: punkt, prosta, odcinek
oraz pojęcia prostych prostopadłych i równoległych
. rozumie pojęcie kąta i miary kąta
. zna rodzaje kątów
. odczytuje miary narysowanych kątów i kreśli kąty o
podanej mierze
. zna pojęcie wielokąta
. zna sumę miar kątów wewnętrznych trójkąta
. zna definicję kwadratu i prostokąta , koła i okręgu
. umie rozróżniać poszczególne rodzaje czworokątów
. oblicza obwody wielokątów
. oblicza pole kwadratu i prostokąta
. umie rysować przekątne
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. umie kreślić proste i odcinki prostopadłe i
równoległe
. umie kreślić poszczególne rodzaje trójkątów
. zna nazwy kątów utworzonych przez dwie przecinające
się proste oraz kątów utworzonych pomiędzy dwiema
prostymi równoległymi przeciętymi trzecia prostą i
związki pomiędzy nimi
. umie kreślić poszczególne rodzaje trójkątów
. umie obliczać na podstawie rysunku miary kątów w
trójkącie
. umie konstruować trójkąt o danych trzech bokach
. umie podać własności czworokątów
. zna definicję trapezu, równoległoboku i rombu
. zna zależności pomiędzy jednostkami długości
. oblicza pola trójkąta i czworokątów
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. umie kreślić proste i odcinki prostopadłe
przechodzące przez dany punkt
. umie klasyfikować trójkąty ze względu na boki i
kąty
. umie obliczyć miary katów
przyległych,(wierzchołkowych, odpowiadających,
naprzemianległych), gdy dana jest miara jednego z nich
. umie obliczać miary katów w poznanych czworokątach
. zna zależności pomiędzy jednostkami pola
. umie obliczać pole prostokąta, którego boki są
wyrażone w różnych jednostkach
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. umie rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące kątów
. zna warunek istnienia trójkąta
. umie rozwiązywać trudniejsze zadania dotyczące pola
prostokąta
. umie obliczać pola wielokątów
. umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z
obliczaniem pól i obwodów wielokątów na
płaszczyźnie
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. umie stosować zależności między bokami i kątami w
trójkącie podczas rozwiązywania zadań tekstowych
. umie konstruować trójkąt o danych dwóch bokach i
kącie między nimi zawartym
. umie stosować własności czworokątów do
rozwiązywania zadań tekstowych
7. UKŁAD WSPÓŁRZĘDNYCH
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. potrafi narysować układ współrzędnych,
. potrafi odczytać współrzędne punktu w układzie
współrzędnych
. potrafi zaznaczyć punkt o danych współrzędnych
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. umie rysować odcinki w układzie współrzędnych
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. umie rysować wielokąty w układzie współrzędnych
. umie wyznaczyć współrzędne brakujących
wierzchołków prostokąta lub kwadratu
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. umie wyznaczyć współrzędne brakujących
wierzchołków równoległoboku, rombu i trójkąta
. umie obliczyć długość odcinka równoległego do
jednej z osi układu współrzędnych
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z
obliczaniem pól i obwodów wielokątów w układzie
współrzędnych
8. WYRAŻENIA DWUMIANOWE
Na ocenę dopuszczającą uczeń:
. zna jednostki długości i masy
. wie ile centymetrów na metr i decymetr
. wie ile milimetrów na centymetr
. wie ile metrów ma kilometr
. wie ile dekagramów i gramów ma kilogram
. wie ile kilogramów ma tona
. rozróżnia monety i banknoty
. potrafi policzyć określoną sumę pieniędzy
. zna miesiące i wie ile każdy ma dni
. zna pojęcie roku zwykłego i przestępnego i wie ile
mają dni
. zna pojęcie doby
. zamienia godziny na minuty i odwrotnie
. zamienia minuty na sekundy i odwrotnie
. odczytuje i zaznacza określoną godzinę
. zamienia grosze na złote i odwrotnie
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. zamienia doby na dni i odwrotnie
. dodaje i odejmuje monety o różnych nominałach
. rozwiązuje proste zadania tekstowe z zastosowaniem
pieniędzy
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. zamienia godziny na sekundy i odwrotnie
. zamienia metry na milimetry, kilometry na centymetry
itp.
. wykonuje różne obliczenia kalendarzowe
. rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem jednostek
długości, masy i pieniędzy
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. rozwiązuje zadania tekstowe w których występują
różne jednostki długości lub masy
. oblicza czas między wydarzeniami (obliczenia zegarowe
i kalendarzowe)
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. zamienia jednostki długości i masy np. z gramów na
tony i odwrotnie (potrafi zapisać zamianę w postaci
ułamka dziesiętnego)
KLASA
II GIMNAZJUM
1. LICZBY NATURALNE
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. dodaje, odejmuje liczby naturalne
. mnoży i dzieli liczby naturalne przez liczbę
jednocyfrową
. zna kolejność wykonywania działań i poprawnie
oblicza proste przykłady
. zapisuje liczby za pomocą znaków rzymskich w zakresie
100
. odczytuje liczby zapisane za pomocą znaków rzymskich
w zakresie 100
. rozwiązuje proste zadania z treścią
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. mnoży przez liczby dwucyfrowe
. dzieli z resztą przez liczby jednocyfrowe
. zna kolejność wykonywania działań i poprawnie
oblicza wyrażenia arytmetyczne
. zapisuje liczby za pomocą znaków rzymskich w zakresie
1000
. odczytuje liczby zapisane za pomocą znaków rzymskich
w zakresie 500
. rozwiązuje zadania z treścią jedno i dwuetapowe
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. mnoży i dzieli przez liczby dwucyfrowe
. zapisuje liczby za pomocą znaków rzymskich w zakresie
3000
. odczytuje liczby zapisane za pomocą znaków rzymskich
w zakresie 1000
. rozwiązuje zadania z treścią dwuetapowe
. szacuje wyniki prostych działań
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. mnoży przez liczby trzycyfrowe
. rozwiązuje działania zawierające więcej elementów
pamiętając o ich kolejności
. rozwiązuje zadania z treścią kilkuetapowe
. potrafi oszacować wyniki działań
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. wykonuje działania zapisane za pomocą znaków
rzymskich
. rozwiązuje zadania nietypowymi metodami
. wykazuje się logicznym tokiem rozumowania
. potrafi znaleźć błędy w zadaniu lub wskazać dane
wykluczające się
2. UŁAMKI I PROCENTY
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. dodaje i odejmuje ułamki o równych mianownikach
. mnoży ułamek zwykły przez liczbę naturalną lub
ułamek
. oblicza ułamek z danej liczby (czas, masa, pieniądze
- proste przykłady 1, 1,? )
. wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych (dodaje,
odejmuje, mnoży i dzieli przez liczby naturalne)
. umie zamienić procenty na ułamki dziesiętne i
odwrotnie
. umie wyrażać w procentach zaznaczone części figur
(proste przykłady)
. zna pojęcie diagramu procentowego
. odczytuje z diagramów potrzebne informacje
. umie obliczyć procent z danej liczby (proste
przykłady)
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. skraca i rozszerza ułamki
. zamienia liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy
. mnoży ułamek przez liczbę mieszaną
. dzieli ułamek przez liczy naturalne i ułamki
. oblicza ułamek z danej liczby - trudniejsze przykłady
. rozwiązuje proste zadania tekstowe z zastosowaniem
procentów
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. wyciąga całości z ułamka niewłaściwego
. umie obliczyć podwyżkę (obniżkę) o pewien procent
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. mnoży i dzieli liczby mieszane
. zna zasadę dzielenia przez ułamki dziesiętne
. oblicza liczby na podstawie jej procentu
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. umie obliczyć jakim procentem jednej liczby jest druga
liczba
3. UKŁADY RÓWNAŃ
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. zna pojęcie układu równań
. zna pojęcie rozwiązania układu równań
. podaje przykładowe rozwiązania równań pierwszego
stopnia z dwiema niewiadomymi
. sprawdza czy dane pary liczb spełniają bardzo proste
układy równań
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. sprawdza czy dane pary liczb spełniają układy
równań
. z pomocą nauczyciela rozwiązuje elementarne układy
równań metodą podstawiania
. z pomocą nauczyciela rozwiązuje elementarne układy
równań metodą przeciwnych współczynników
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. zapisuje treści prostych zadań w postaci układów
równań
. rozwiązuje układy równań metodą podstawiania
. rozwiązuje układy równań metodą przeciwnych
współczynników
. rozwiązuje bardzo proste zadania tekstowe za pomocą
układów równań
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. zna pojęcia układ oznaczony, układ nieoznaczony i
układ sprzeczny
. rozwiązuje zadania tekstowe za pomocą układów
równań i procentów
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. rozwiązuje skomplikowane układy równań metodą
przeciwnych współczynników
. rozwiązuje skomplikowane układy równań metodą
podstawiania
4. POTĘGI I PIERWIASTKI
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. zna pojęcie potęgi o wykładniku naturalnym
. zapisuje potęgi w postaci iloczynów
. zapisuje iloczyny jednakowych czynników w postaci
potęg
. oblicza potęgi o wykładnikach naturalnych (proste
przykłady)
. zna pojęcie liczb niewymiernych i rzeczywistych
. zna pojęcie pierwiastków arytmetycznych drugiego
stopni
. oblicza pierwiastki arytmetyczne drugiego stopnia
będących kwadratem liczb naturalnych do 10
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. zna wzór na mnożenie i dzielenie potęg o tych samych
podstawach
. mnoży i dzieli potęgi o tych samych podstawach
. zna wzór na potęgowanie potęgi
. potęguje potęgi umie zapisać liczby w postaci potęg
. oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych
zawierających potęgi
. zna pojęcie notacji wykładniczej
. zapisuje liczby w notacji wykładniczej z pomocą
nauczyciela
. oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych
zawierających pierwiastki
. z pomocą nauczyciela potrafi wyłączyć czynnik przed
znak pierwiastka
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. zna wzór na potęgowanie ilorazu i iloczynu
. potrafi potęgować ilorazy i iloczyny
. umie doprowadzić wyrażenia do prostych postaci
stosując działania na potęgach
. zapisuje ilorazy i iloczyny potęg o tych samych
wykładnikach w postaci jednej potęgi
. doprowadza wyrażenia do prostych postaci stosując
działania na potęgach
. zna pojęcie pierwiastków arytmetycznych drugiego i
trzeciego stopnia z liczb nieujemnych
. oblicza pierwiastki drugiego stopnia z kwadratu liczby
naturalnej i pierwiastki trzeciego stopnia z sześcianu
liczby naturalnej (będących kwadratem bądź
sześcianem liczb całkowitych w zakresie 20)
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. zna i rozumie pojęcie potęgi o wykładniku
całkowitym ujemnym
. oblicza potęgi o wykładniku całkowitym ujemnym
. przedstawia potęgi jako potęgi potęg
. doprowadza wyrażenia algebraiczne zawierających
potęgi i pierwiastki do prostszej postaci
. stosuje działania na potęgach w prostych zadaniach
tekstowych
. włącza czynniki pod znak pierwiastka
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych
zawierających potęgi o wykładnikach całkowitych
. szacuje wartości wyrażeń zawierających pierwiastki
. usuwa niewymierność z mianownika korzystając z
własności pierwiastków
. wykonuje porównywanie ilorazowe liczb podanych w
notacji wykładniczej
5. OKRĘGI I WIELOKĄTY
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. zna pojęcie okręgu opisanego na wielokącie
. zna pojęcie stycznej do okręgu
. konstruuje styczne do okręgu
. zna pojęcie okręgu wpisanego w wielokąt
. zna pojęcie wielokąta foremnego
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. określa położenie środka okręgu opisanego na
dowolnym trójkącie
. konstruuje okręgi opisane na trójkątach
. zna własności wielokątów foremnych
. umie podać liczbę osi symetrii wielokątów foremnych
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. konstruuje sześciokąt foremny wpisany w okrąg o
danym promieniu
. oblicza miary kątów wewnętrznych wielokątów
foremnych
. konstruuje okrąg styczny do prostej
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. konstruuje okrąg przechodzący przez trzy dane punkty
. oblicza długości promieni okręgów opisanych na
kwadratach o danych bokach
. oblicza długość promienia okręgu wpisanego w
kwadrat o danym boku
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. oblicza długości promieni, pola lub obwody koła
opisanego na trójkątach równobocznych i wpisanego w
trójkąty równoboczne o danych bokach
. rozwiązuje zadania tekstowe związane z okręgami
wpisanymi i opisanymi na wielokątach foremnych
6. GRANIASTOSŁUPY I
OSTROSŁUPY
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. zna pojęcie graniastosłupa, graniastosłupa prostego,
graniastosłupa prawidłowego
. zna pojęcie prostopadłościanu i sześcianu
. rozumie sposób tworzenia nazw graniastosłupów
. wskazuje na modelach krawędzie prostopadłe i
równoległe, oraz ściany prostopadłe i równoległe
. potrafi określić liczbę wierzchołków, krawędzi i
ścian graniastosłupów
. zna pojęcie siatki graniastosłupa
. zna ogólny wzór na obliczanie pola powierzchni
graniastosłupa
. oblicza objętości prostopadłościanów i
sześcianów z pomocą nauczyciela
. zna pojęcie ostrosłupa prawidłowego, czworościanu i
czworościanu foremnego
. zna sposób tworzenia nazw ostrosłupów
. potrafi podać liczbę wierzchołków, krawędzi i
ścian ostrosłupa
. zna pojęcie siatki ostrosłupa
. zna pojęcie pola powierzchni ostrosłupa
. zna ogólny wzór na obliczanie pola powierzchni
ostrosłupa
. zna pojęcie wysokości ostrosłupa
. zna ogólny wzór na obliczanie objętości ostrosłupa
. oblicza objętości ostrosłupów z pomocą nauczyciela
. zna jednostki objętości
. zna pojęcie wysokości ściany bocznej
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. zna zasadę kreślenia siatek graniastosłupa
. kreśli siatki graniastosłupów o podstawach
trójkątnych lub czworokątnych z pomocą nauczyciela
. zna wzór na obliczanie objętości prostopadłościanu
i sześcianu
. zna jednostki objętości i rozumie zasadę zamiany
jednostek
. zna pojęcie przekątnej ściany graniastosłupa
. zna pojęcie przekątnej graniastosłupa
. oblicza sumy długości krawędzi graniastosłupów
. rozpoznaje siatki graniastosłupów
. oblicza objętości graniastosłupów (proste
przykłady)
. oblicza sumy długości krawędzi ostrosłupów
. potrafi kreślić siatki ostrosłupów
. oblicza pole powierzchni i objętość ostrosłupa
(proste przykłady)
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. rozwiązuje proste zadania tekstowe związane z polami
powierzchni graniastosłupów prostych
. rozwiązuje proste zadania tekstowe związane z
objętością graniastosłupów prostych
. zamienia jednostki objętości
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. kreśli siatki dowolnych graniastosłupów
. kreśli siatki dowolnych ostrosłupów
. zna pojęcie przekroju figury
. potrafi nazwać figurę powstałą z przekroju brył
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. rozwiązuje złożone zadania tekstowe związane z:
sumą długości krawędzi, polem powierzchni
ostrosłupa, objętością graniastosłupa
. rozwiązuje proste zadania tekstowe związane z: sumami
długości krawędzi, polami powierzchni ostrosłupa oraz
objętością ostrosłupa
. wskazuje trójkąty prostokątne w których występują
dane lub szukane odcinki
7. SYMETRIA OSIOWA I
PRZESUNIĘCIE RÓWNOLEGŁE
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. zna pojęcie prostych prostopadłych i równoległych
. rysuje proste prostopadłe i równoległe
. zna pojęcie odległości punktu od prostej
. zna pojęcie punktów symetrycznych względem prostej
. zna pojęcie figur symetrycznych względem prostej
. potrafi wykreślić punkty symetryczne do danych
względem prostej z pomocą nauczyciela
. zna pojęcie symetralnej odcinka
. konstruuje symetralne odcinków
. rysuje punkty w przesunięciu równoległym
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. umie określić własności punktów symetrycznych
. potrafi wykreślić punkty symetryczne do danych
względem prostej
. potrafi rozpoznać figury symetryczne względem prostej
. rysuje proste figury w symetrii osiowej
. zna pojęcie dwusiecznej kąta
. wykreśla dwusieczne kątów
. zna pojęcie przesunięcia równoległego
. rysuje odcinki w przesunięciu równoległym
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. rysuje figury w symetrii osiowej
. zna pojęcie osi symetrii figury
. potrafi podać przykłady figur które mają osie
symetrii
. umie narysować oś symetrii figury
. konstrukcyjne znajduje środki odcinków
. wykreśla punkty symetryczne do danych względem punktu
. rysuje proste figury w przesunięciu równoległym ( o
wektor w pionie lub poziomie)
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. zna pojęcie środka symetrii figury
. umie podać przykłady figur, które mają środek
symetrii
. umie rysować figury posiadające środek symetrii
. umie wskazać środek symetrii figury
. umie dzielić odcinek na 4 lub 8 równych części
. umie dzielić kąt na 4 równych części
. wykreśla figury symetryczne do danych względem punktu
. rysuje figury w przesunięciu równoległym
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. umie wskazać wszystkie osie symetrii figury
. umie dzielić odcinek na 2n równych części
. umie dzielić kąt na 2n równych części
KLASA
III GIMNAZJUM
1.LICZBY WYMIERNE
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. dodaje, odejmuje liczby naturalne
. mnoży i dzieli liczby naturalne przez liczbę
jednocyfrową
. zna kwadraty liczb do 10
. oblicza kwadraty i sześciany liczb naturalnych w
zakresie 20
. zaokrągla liczby do dziesiątek i setek
. rozwiązuje proste zadania z treścią
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. mnoży przez liczby dwucyfrowe
. dzieli z resztą przez liczby jednocyfrowe
. oblicz kwadraty i sześciany liczb naturalnych
. zaokrągla do pełnych tysięcy
. szacuje proste wyniki działań
. rozwiązuje zadania z treścią jedno i dwuetapowe
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. mnoży i dzieli przez liczby dwucyfrowe
. oblicz kwadraty i sześciany liczb całkowitych
. szacuje wyniki
. rozwiązuje zadania z treścią dwuetapowe
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. mnoży przez liczby trzycyfrowe
. oblicz kwadraty i sześciany ułamków zwykłych i
dziesiętnych
. zaokrągla liczby
. potrafi oszacować wyniki działań
. rozwiązuje zadania z treścią kilkuetapowe
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. zaokrągla liczby do części ułamkowych
. wykonuje działania zapisane za pomocą znaków
rzymskich
. rozwiązuje zadania nietypowymi metodami
. wykazuje się logicznym tokiem rozumowania
. potrafi znaleźć błędy w zadaniu lub wskazać dane
wykluczające się
2. UŁAMKI I PROCENTY
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. dodaje i odejmuje ułamki o równych mianownikach
. mnoży ułamek zwykły przez liczbę naturalną lub
ułamek
. oblicza ułamek z danej liczby (czas, masa, pieniądze
- proste przykłady 1, 1,? )
. wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych (dodaje,
odejmuje, mnoży i dzieli przez liczby naturalne)
. umie zamienić procenty na ułamki dziesiętne i
zwykłe oraz odwrotnie
. zna pojęcie diagramu procentowego
. odczytuje z diagramów potrzebne informacje
. umie obliczyć procent z danej liczby (proste
przykłady)
. wykonuje bardzo proste zadania tekstowe zawierające
procenty
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. skraca i rozszerza ułamki zwykłe
. zamienia liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy
. mnoży ułamek przez liczbę mieszaną
. dzieli ułamek przez liczy naturalne i ułamki
. oblicza ułamek z danej liczby - trudniejsze przykłady
. zamienia ułamek zwykły na dziesiętny i odwrotnie
(proste przykłady)
. rozwiązuje proste zadania tekstowe z zastosowaniem
procentów
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. wyciąga całości z ułamka niewłaściwego
. umie zamienić ułamek zwykły na dziesiętny i
odwrotnie
. wykonuje proste działania zawierające ułamki zwykłe
i dziesiętne
. umie obliczyć podwyżkę (obniżkę) o pewien procent
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. mnoży i dzieli liczby mieszane
. zna zasadę dzielenia przez ułamki dziesiętne
. wykonuje bardziej skomplikowane działania arytmetyczne
zawierające ułamki zwykłe i dziesiętne
. oblicza liczby na podstawie jej procentu
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. rozumie pojęcie ułamek skończony, okresowy i
nieskończony
. zamienia ułamki zwykłe na dziesiętne i zapisuje
ułamki okresowa
. umie obliczyć jakim procentem jednej liczby jest druga
liczba
3. FUNKCJE
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. umie odczytać informacje z wykresu,
. zna pojęcie funkcji,
. zna pojęcia: dziedzina, argument, wartość funkcji,
. zna pojęcie miejsca zerowego,
. umie odczytać z wykresu miejsce zerowe,
. rozumie pojęcie przyporządkowania,
. umie odczytać z pomocą nauczyciela wartość funkcji
dla danego argumentu lub argument dla danej wartości z
tabelki, wykresu i grafu,
. zna związek pomiędzy wielkościami wprost
proporcjonalnymi,
. zna związek pomiędzy wielkościami odwrotnie
proporcjonalnymi.
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. umie interpretować informacje odczytane z wykresu,
. umie przedstawić funkcję za pomocą grafu, wykresu i
tabelki,
. umie na podstawie wzoru wyznaczyć argument dla danej
wartości funkcji i odwrotnie,
. umie odczytać z wykresu zbiór argumentów, dla
których funkcja przyjmuje wartości dodatnie lub ujemne,
. umie narysować wykres funkcji typu y=ax jeśli
dziedziną jest zbiór liczb rzeczywistych,
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. umie odczytać i porównać informacje z kilku
wykresów narysowanych w jednym układzie
współrzędnych,
. umie obliczyć miejsce zerowe funkcji,
. zna pojęcie współczynnika proporcjonalności,
. umie obliczyć współczynnik proporcjonalności,
. umie na podstawie wykresu funkcji określić jej
monotoniczność,
. umie rozpoznać wielkości wprost proporcjonalne,
. umie opisać wzorem dane wielkości wprost
proporcjonalne,
. umie rozpoznać wielkości odwrotnie proporcjonalne,
. umie opisać wzorem dane wielkości odwrotnie
proporcjonalne,
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. umie przedstawić funkcję za pomocą opisu słownego,
wzoru,,
. umie sprawdzić rachunkowo i na wykresie, czy punkt
należy do wykresu funkcji,
. umie odczytać z wykresu argumenty, dla których
funkcja przyjmuje największą lub najmniejszą
wartość,
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. zna kształt linii będącej wykresem wielkości
odwrotnie proporcjonalnych.
4. FIGURY PODOBNE
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. zna pojęcie figur przystających, podobnych i skali
podobieństwa,
. zna warunki podobieństwa wielokątów,
. rozumie pojęcie figur podobnych i potrafi je
rozpoznać,
. rozumie pojęcie skali podobieństwa,
. umie podać wymiary figury podobnej w danej skali,
. oblicza stosunek pól figur podobnych z pomocą
nauczyciela
. zna cechę podobieństwa prostokątów,
. umie rozpoznać prostokąty podobne,
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. umie określić skalę podobieństwa,
. zna cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych.
. umie rozpoznać trójkąty prostokątne podobne,
. umie obliczyć długości boków trójkąta podobnego,
znając skalę podobieństwa,
. oblicza stosunek pól figur podobnych z pomocą
nauczyciela
. umie sprawdzić podobieństwo trójkątów
prostokątnych o danych bokach,
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. umie obliczyć pole figury podobnej znając skalę
podobieństwa,
. umie sprawdzić podobieństwo trójkątów
prostokątnych o danym kącie ostrym,
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. umie uzasadniać podobieństwo trójkątów
prostokątnych,
. umie określić długości boków trójkąta
prostokątnego podobnego, znając skalę podobieństwa,
. zna wzór na stosunek pól figur podobnych,
. umie określić stosunek pól figur podobnych,
. umie obliczyć skalę podobieństwa znając pola figur
podobnych,
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. umie rozwiązać zadanie tekstowe wykorzystujące cechy
trójkątów podobnych.
. umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z polami
figur podobnych
5. FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. zna definicję trójkąta, prostokąta, kwadratu,
trapezu, równoległoboku i rombu,
. zna wzory na pole i obwód kwadratu i prostokąta
. umie obliczyć pola i obwody czworokątów korzystając
ze wzorów
. zna pojęcie okręgu i koła oraz zna elementy okręgu
i koła,
. umie obliczyć długość średnicy znając promień
oraz promienia znając średnicę
. oblicza pole i obwód koła korzystając ze wzorów
. zna twierdzenie Pitagorasa
. umie zapisać wzór Pitagorasa dla trójkąta
prostokątnego,
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. umie obliczyć pole i obwód trójkąta,
. zna wzór na obliczanie długości okręgu,
. zna wzór na obliczanie pola koła,
. oblicza pole i obwód koła
. umie obliczyć długość przeciwprostokątnej
korzystając z Twierdzenia Pitagorasa,
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. umie obliczyć długość okręgu znając jego promień
lub średnice,
. umie obliczyć pole koła, znając jego promień lub
średnice ,
. zna pojęcie łuku i wycinka koła,
. zna pojęcie pierścienia kołowego,
. umie obliczyć pole pierścienia kołowego,
. zna twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa
. sprawdza czy trójkąty o danych bokach są
prostokątne
. oblicza długości przyprostokątnych korzystając z
Tw. Pitagorasa
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. umie obliczyć długość łuku
. umie obliczyć pole wycinka koła,
. umie obliczyć pole koła, znając jego obwód i
odwrotnie,
. stosuje Tw. Pitagorasa w prostych zadaniach o
trójkątach,
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. zna wzór na obliczanie długości przekątnej kwadratu
. oblicza długość przekątne kwadratu znając
długość boku
. zna wzór na obliczanie długości łuku,
. zna wzór na obliczanie pola wycinka koła,
. umie obliczyć długość łuku i pole wycinka koła,
znając miarę kąta środkowego,
. stosuje twierdzenie odwrotne do Tw Pitagorasa w
zadaniach tekstowych
6. STSTYSTYKA OPISOWA I
PRAWDOPODOBIEŃSTWO
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. zna pojęcie diagramu słupkowego i kołowego
. zna pojęcie wykresu
. odczytuje informacje z tabel, wykresów diagramów
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. zna pojęcie średniej i oblicza średnie
. potrafi zbierać dane statystyczne
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. potrafi ułożyć pytania do prezentowanych danych
. zna pojęcie danych statystycznych
. potrafi opracować i zaprezentować proste dane
statystyczne
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. zna pojęcie mediany i oblicza medianę
. potrafi opracować i zaprezentować dowolne dane
statystyczne
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. zna pojęcie zdarzenia losowego
. potrafi wyróżniać zdarzenie nielosowe w
doświadczeniu
. oblicza prawdopodobieństwo zdarzeń losowych
7. BRYŁY
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
. zna pojęcie graniastosłupa, graniastosłupa prostego
i prawidłowego, prostopadłościanu i sześcianu oraz
ich budowę,
. umie określić ilość wierzchołków, krawędzi i
ścian graniastosłupa,
. umie obliczyć sumę długości krawędzi
graniastosłupa,
. zna pojęcie ostrosłupa prawidłowego i czworościanu
foremnego,
. umie określić ilość wierzchołków, krawędzi i
ścian ostrosłupa,
. oblicza pole powierzchni i objętość
graniastosłupów z pomocą nauczyciela
. zna pojęcia: walec, stożek, kula,
. umie kreślić siatkę walca, stożka i kuli
Na ocenę dostateczną
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dopuszczającą i ponadto powinien umieć:
. umie obliczyć pole powierzchni i objętość
graniastosłupa, podstawiając do podanego wzoru,
. zna pojęcie bryły obrotowej
Na ocenę dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę
dostateczną i ponadto powinien umieć:
. umie obliczyć sumę długości krawędzi ostrosłupa,
. umie obliczyć pole powierzchni i objętość
ostrosłupa, podstawiając do podanego wzoru,
. umie rozpoznać siatkę graniastosłupa,
. umie rozpoznać siatkę ostrosłupa,
. zna pojęcie wysokości ostrosłupa,
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę dobrą i
ponadto powinien umieć:
. umie obliczyć pole powierzchni całkowitej kuli, walca
i stożka podstawiając do wzoru
. umie obliczyć objętość stożka, walca i kuli
podstawiając do wzoru,
. zna jednostki pola i objętości,
Na ocenę celującą
uczeń powinien spełniać wymagania na ocenę bardzo
dobrą i ponadto powinien umieć:
. zna wzór na objętość i pole powierzchni całkowitej
kuli,
. zna wzór na objętość i pole powierzchni całkowitej
stożka
. zna wzór na pole powierzchni całkowitej i objętość
walca
. oblicz objętości i pola powierzchni całkowitej brył
obrotowych
. zamienia jednostki pola i objętości
|