Przedmiotowy system oceniania z plastyki w gimnazjum
Nauczyciel: Renata Jakubowska
Specyfika oceny z plastyki w gimnazjum polega na wypadkowej oceny ze sprawności humanistycznej w zakresie dziejów sztuki oraz postawy i działalności twórczej - plastycznej ucznia. Nauczyciel uwzględnia oba te elementy. Należy pamiętać, że uczeń mało sprawny manualnie może osiągać bardzo dobre oceny z zakresu dziejów sztuki, wypowiedzi pisemnych i ustnych lub odwrotnie - uczeń sprawny twórczo i manualnie może mieć kłopoty z osiąganiem bardzo dobrych ocen z zakresu dziejów sztuki. Dlatego celowym i sprawiedliwym wydaje się być zwrócenie uwagi na ten aspekt i rozważenie go na korzyść ucznia.
W procesie oceny działań i
osiągnięć ucznia na lekcjach plastyki są uwzględniane:
- zaangażowanie twórcze ucznia, dojrzewanie do samodzielności,
przekraczania samego siebie, pokonywanie słabości oraz rozwój
intelektualny i emocjonalny, jako element budowania poczucia
własnej wartości ucznia,
- ustalenie szczegółowych kryteriów oceny działalności
twórczej - plastycznej oraz realizacji zadań o charakterze
humanistycznym ucznia; nauczyciel zobowiązany jest do podania
uczniom ogólnych wymagań i kryteriów ocen na początku roku
szkolnego oraz szczegółowych wymagań i kryteriów ocen przed
realizacją każdego zadania na lekcji plastyki.
Ocena z plastyki jest
informacją dla ucznia o jego pracy na zajęciach, zaangażowaniu
twórczym, postępach w nauce - procesie poznawczym oraz jest
zwróceniem uwagi na jego słabe strony wymagające ćwiczeń i
konieczność utrwalenia materiału. Uczeń powinien również
dokonywać samooceny oraz oceny osiągnięć innych uczniów
zgodnie z wyznaczonymi przez nauczyciela kryteriami.
W zakresie dziejów sztuki
oraz zadań o charakterze humanistycznych ocenie z plastyki
podlega:
- wypowiedź ustna - odpowiedź na pytanie, prezentacja
- wypowiedź pisemna - opis, analiza dzieła sztuki, esej,
wypowiedź w sprawdzianie wiadomości, konspekt tematyczny,
referat, quiz, mapa myśli, opracowanie projektu, praca
wćwiczeniach.
W zakresie aktywności twórczej
ocenie podlega:
- wykonanie ćwiczeń rysunkowych, malarskich, rzeźbiarskich,
kompozycyjnych
- tworzenie prac plastycznych - szkiców rysunkowych, rysunków
studyjnych, prac malarskich, rzeźb, reliefów, kompozycji
przestrzennych, prac graficznych, informacji wizualnych,
technikmieszanych - collage
- wypowiedź plastyczna w formie niekonwencjonalnej - ruch,
instalacja plastyczna, drama,happening
- wypowiedź plastyczna tworzona w technologii komputerowej i
cyfrowej - programy graficzne,fotografia, film
- twórcza postawa w pracy nad zadaniem, własnym rozwojem oraz
na rzecz grupy, zespołuestetyka wykonania prac plastycznych
OGÓLNE KRYTERIA OCENY
1. Gotowość ucznia do indywidualnego rozwoju w zakresie
twórczym, poznawczym, komunikacyjnym i organizacyjnym.
2. Zaangażowanie w pracę twórczą - przygotowanie
materiałów dydaktycznych, plastycznych, aktywność na
zajęciach, koncentracja i staranne oraz estetyczne wykonywanie
zadań.
3. Chęć i stopień przyswojenia wiedzy z zakresu dziejów
sztuki i problematyki plastycznej.
4. Aktywność i samodzielność ucznia w rozwiązywaniu
problemów i zadań plastycznych.
5. Poziom zainteresowania sztuką - aktywne uczestnictwo w
lekcji, w dyskusjach, wyrażanie własnych poglądów i
formułowanie wniosków.
6. Wykonywanie obligatoryjnych zadań, ćwiczeń i poleceń.
7. Organizacja własnego warsztatu pracy, porządkowanie wiedzy.
8. Dbałość o efekt końcowy wykonanej pracy oraz zgodność z
tematem i poleceniem nauczyciela.
9. Umiejętność korzystania z informacji i materiałów
źródłowych oraz mediów.
10. Oryginalne rozwiązania problemów i zadań plastycznych oraz
humanistycznych z zakresu percepcji sztuki.
11. Zainteresowanie i posiadanie wiedzy z zakresu innych dziedzin
sztuki i nauki oraz umiejętność myślenia przyczynowo -
skutkowego i kojarzenia faktów.
12. Umiejętność pracy w grupie oraz poczucie
odpowiedzialności za własne i grupowe działanie.
13. Adekwatne wykorzystywanie zdobywanej wiedzy z zakresu
dziejów sztuki i środków wyrazu artystycznego do ekspresji
własnej.
14. Indywidualna dodatkowa twórczość plastyczna lub
działalność kulturalna w środowiskuszkolnym i pozaszkolnym.
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY
Podstawą wystawienia oceny pozytywnej z plastyki jest regularna
obecność ucznia na lekcjach lub nieregularna, usprawiedliwiona
oraz oddanie prac plastycznych i posiadanie niezbędnego minimum
wiedzy z zakresu historii sztuki i teorii plastyki.
Ocenę celującą otrzymuje
uczeń, który:
-opanował zakres wiadomości i umiejętności objętych
programem w stopniu bardzo dobrym i dodatkowo:
- wykazuje zainteresowanie sztuką (bierze czynny udział w
wystawach, koncertach),
- podejmuje dodatkowe zadania (zdobywa informacje z innych
źródeł, angażuje się w życie artystyczne szkoły),
- reprezentuje szkołę w konkursach plastycznych, zdobywa
nagrody i wyróżnienia na szczeblu powiatowym i wyżej.
Ocenę bardzo dobra otrzymuje
uczeń, który:
- pamięta nazwy miejsc, osób i twórców, dzieła i wydarzenia
artystyczne, podaje ich prawidłową interpretację, opis;
- potrafi przyporządkować właściwe informacje dotyczące cech
charakterystycznych zjawisk, procesów, wydarzeń artystycznych i
powiązać je z oglądanym obiektem, właściwie określić
problematykę,
- wykazuje inicjatywę w rozszerzaniu wiedzy i dzieli się
zdobytymi informacjami resztą klasy
- wykazuje wybitne zdolności twórcze podczas realizowania
zadanych ćwiczeń praktycznych oraz wyjątkową starannością
realizuje te ćwiczenia,
- prawidłowo i ze zrozumieniem posługuje się wprowadzonymi
terminami plastycznymi i bez względu na podejmowany temat,
- uczestniczy w działaniach grupowych i proponuje własne
rozwiązania projektów,
- śledzi bieżące wydarzenia artystyczne, potrafi formułować
i wyrażać opinie na temat analizowanych dzieł.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń,
który:
- rozumie i potrafi wymienić i usytuować w czasie omawiane
przykłady twórczości artystycznej,
- rozumie i potrafi używać do opisu dzieł i faktów
artystycznych odpowiednich terminów plastycznych,
- rozumie związki i powiązania pomiędzy różnymi faktami
artystycznymi,
- potrafi poprawnie i starannie zrealizować zadane ćwiczenie
plastyczne i muzyczne,
- uczestniczy w działaniach grupowych i proponuje własne
rozwiązania projektów,
- potrafi formułować i wyrażać opinie na temat analizowanych
materiałów wizualnych.
Ocenę dostateczną otrzymuje
uczeń, który:
- pamięta i rozumie najważniejsze fakty oraz cechy sztuki
danego regionu, epoki i stylu, potrafi podać dowolne przykłady
dzieł realizujących te cechy,
- rozumie związki i powiązania pomiędzy różnymi faktami
artystycznymi,
- posługuje się poprawnie terminami plastycznymi, rozumie
treść poleceń i ćwiczeń praktycznych,
- realizuje podane ćwiczenia praktyczne,
- potrafi korzystać z różnych źródeł informacji dotyczącej
wiedzy na temat sztuki,
- relacjonuje opinie innych na temat bieżących wydarzeń
artystycznych.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje
uczeń, który:
- pamięta i rozumie najważniejsze elementy charakteryzujące
konkretne zjawisko, epokę, styl,
- rozumie podstawowe terminy plastyczne,
- realizuje podane ćwiczenia plastyczne niestarannie,
- lokalizuje omawiane fakty w czasie i miejscu, lecz nie potrafi
podać konkretnych informacji i przyporządkować ich do
materiałów wizualnych,
- nie uczestniczy w ćwiczeniach zespołowych, nie wykazuje się
aktywnością w zbieraniu dodatkowych materiałów.
Ocenę niedostateczną otrzymuje
uczeń, który:
- nie wkłada wysiłku we własny rozwój, nie podejmuje żadnej
formy aktywności jest bardzo często nieprzygotowany do lekcji,
- nie wykazuje chęci zdobywania wiedzy i nie posiada minimalnych
wiadomości objętych programem z zakresu wiedzy o sztuce i
problemach plastycznych, uzyskuje oceny niedostateczne z
wypowiedzi ustnych i pisemnych,
- nie wykonuje poleceń nauczyciela, ćwiczeń i prac
plastycznych
- nie wykazuje woli zmiany postawy i poprawy
Ponadto:
1. Uczeń ma prawo do poprawy oceny negatywnej w terminie
wyznaczonym przez nauczyciela. Poprawa ma charakter dobrowolny.
2. Uczeń jeden raz w semestrze może bez konkretnego
usprawiedliwienia przyjść na lekcję nieprzygotowany, jednak
musi być aktywny (np. pożycza przybory).
3. Uczeń ma obowiązek wykonać wszystkie zadania praktyczne (w
szczególnych sytuacjach nauczyciel zwalnia ucznia z ich
wykonania).
4. Uczeń uzupełnia braki w wyznaczonym terminie.
5. Uczeń ma prawo do wykonania dodatkowych prac, projektów,
udziału w konkursach, przygotowania prezentacji.
6. Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego.
7. Uczeń odpowiada za ład i porządek w swoim miejscu pracy i
stosuje się do zasad BHP.
Skala ocen i przeliczanie punktów
na oceny:
Stopień celujący - 6 -98-100%
Stopień bardzo dobry - 5 -91 - 97%
Stopień dobry - 4 -70 - 90%
Stopień dostateczny - 3- 50 - 69%
Stopień dopuszczający - 2 -31 - 49%
Stopień niedostateczny - 1- 0 - 30%