Przedmiotowy system oceniania z plastyki w gimnazjum

Nauczyciel: Renata Jakubowska

Specyfika oceny z plastyki w gimnazjum polega na wypadkowej oceny ze sprawności humanistycznej w zakresie dziejów sztuki oraz postawy i działalności twórczej - plastycznej ucznia. Nauczyciel uwzględnia oba te elementy. Należy pamiętać, że uczeń mało sprawny manualnie może osiągać bardzo dobre oceny z zakresu dziejów sztuki, wypowiedzi pisemnych i ustnych lub odwrotnie - uczeń sprawny twórczo i manualnie może mieć kłopoty z osiąganiem bardzo dobrych ocen z zakresu dziejów sztuki. Dlatego celowym i sprawiedliwym wydaje się być zwrócenie uwagi na ten aspekt i rozważenie go na korzyść ucznia.

W procesie oceny działań i osiągnięć ucznia na lekcjach plastyki są uwzględniane:
- zaangażowanie twórcze ucznia, dojrzewanie do samodzielności, przekraczania samego siebie, pokonywanie słabości oraz rozwój intelektualny i emocjonalny, jako element budowania poczucia własnej wartości ucznia,
- ustalenie szczegółowych kryteriów oceny działalności twórczej - plastycznej oraz realizacji zadań o charakterze humanistycznym ucznia; nauczyciel zobowiązany jest do podania uczniom ogólnych wymagań i kryteriów ocen na początku roku szkolnego oraz szczegółowych wymagań i kryteriów ocen przed realizacją każdego zadania na lekcji plastyki.

Ocena z plastyki jest informacją dla ucznia o jego pracy na zajęciach, zaangażowaniu twórczym, postępach w nauce - procesie poznawczym oraz jest zwróceniem uwagi na jego słabe strony wymagające ćwiczeń i konieczność utrwalenia materiału. Uczeń powinien również dokonywać samooceny oraz oceny osiągnięć innych uczniów zgodnie z wyznaczonymi przez nauczyciela kryteriami.

W zakresie dziejów sztuki oraz zadań o charakterze humanistycznych ocenie z plastyki podlega:
- wypowiedź ustna - odpowiedź na pytanie, prezentacja
- wypowiedź pisemna - opis, analiza dzieła sztuki, esej, wypowiedź w sprawdzianie wiadomości, konspekt tematyczny, referat, quiz, mapa myśli, opracowanie projektu, praca wćwiczeniach.

W zakresie aktywności twórczej ocenie podlega:
- wykonanie ćwiczeń rysunkowych, malarskich, rzeźbiarskich, kompozycyjnych
- tworzenie prac plastycznych - szkiców rysunkowych, rysunków studyjnych, prac malarskich, rzeźb, reliefów, kompozycji przestrzennych, prac graficznych, informacji wizualnych, technikmieszanych - collage
- wypowiedź plastyczna w formie niekonwencjonalnej - ruch, instalacja plastyczna, drama,happening
- wypowiedź plastyczna tworzona w technologii komputerowej i cyfrowej - programy graficzne,fotografia, film
- twórcza postawa w pracy nad zadaniem, własnym rozwojem oraz na rzecz grupy, zespołuestetyka wykonania prac plastycznych

OGÓLNE KRYTERIA OCENY
1. Gotowość ucznia do indywidualnego rozwoju w zakresie twórczym, poznawczym, komunikacyjnym i organizacyjnym.
2. Zaangażowanie w pracę twórczą - przygotowanie materiałów dydaktycznych, plastycznych, aktywność na zajęciach, koncentracja i staranne oraz estetyczne wykonywanie zadań.
3. Chęć i stopień przyswojenia wiedzy z zakresu dziejów sztuki i problematyki plastycznej.
4. Aktywność i samodzielność ucznia w rozwiązywaniu problemów i zadań plastycznych.
5. Poziom zainteresowania sztuką - aktywne uczestnictwo w lekcji, w dyskusjach, wyrażanie własnych poglądów i formułowanie wniosków.
6. Wykonywanie obligatoryjnych zadań, ćwiczeń i poleceń.
7. Organizacja własnego warsztatu pracy, porządkowanie wiedzy.
8. Dbałość o efekt końcowy wykonanej pracy oraz zgodność z tematem i poleceniem nauczyciela.
9. Umiejętność korzystania z informacji i materiałów źródłowych oraz mediów.
10. Oryginalne rozwiązania problemów i zadań plastycznych oraz humanistycznych z zakresu percepcji sztuki.
11. Zainteresowanie i posiadanie wiedzy z zakresu innych dziedzin sztuki i nauki oraz umiejętność myślenia przyczynowo - skutkowego i kojarzenia faktów.
12. Umiejętność pracy w grupie oraz poczucie odpowiedzialności za własne i grupowe działanie.
13. Adekwatne wykorzystywanie zdobywanej wiedzy z zakresu dziejów sztuki i środków wyrazu artystycznego do ekspresji własnej.
14. Indywidualna dodatkowa twórczość plastyczna lub działalność kulturalna w środowiskuszkolnym i pozaszkolnym.

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY
Podstawą wystawienia oceny pozytywnej z plastyki jest regularna obecność ucznia na lekcjach lub nieregularna, usprawiedliwiona oraz oddanie prac plastycznych i posiadanie niezbędnego minimum wiedzy z zakresu historii sztuki i teorii plastyki.

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
-opanował zakres wiadomości i umiejętności objętych programem w stopniu bardzo dobrym i dodatkowo:
- wykazuje zainteresowanie sztuką (bierze czynny udział w wystawach, koncertach),
- podejmuje dodatkowe zadania (zdobywa informacje z innych źródeł, angażuje się w życie artystyczne szkoły),
- reprezentuje szkołę w konkursach plastycznych, zdobywa nagrody i wyróżnienia na szczeblu powiatowym i wyżej.

Ocenę bardzo dobra otrzymuje uczeń, który:
- pamięta nazwy miejsc, osób i twórców, dzieła i wydarzenia artystyczne, podaje ich prawidłową interpretację, opis;
- potrafi przyporządkować właściwe informacje dotyczące cech charakterystycznych zjawisk, procesów, wydarzeń artystycznych i powiązać je z oglądanym obiektem, właściwie określić problematykę,
- wykazuje inicjatywę w rozszerzaniu wiedzy i dzieli się zdobytymi informacjami resztą klasy
- wykazuje wybitne zdolności twórcze podczas realizowania zadanych ćwiczeń praktycznych oraz wyjątkową starannością realizuje te ćwiczenia,
- prawidłowo i ze zrozumieniem posługuje się wprowadzonymi terminami plastycznymi i bez względu na podejmowany temat,
- uczestniczy w działaniach grupowych i proponuje własne rozwiązania projektów,
- śledzi bieżące wydarzenia artystyczne, potrafi formułować i wyrażać opinie na temat analizowanych dzieł.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- rozumie i potrafi wymienić i usytuować w czasie omawiane przykłady twórczości artystycznej,
- rozumie i potrafi używać do opisu dzieł i faktów artystycznych odpowiednich terminów plastycznych,
- rozumie związki i powiązania pomiędzy różnymi faktami artystycznymi,
- potrafi poprawnie i starannie zrealizować zadane ćwiczenie plastyczne i muzyczne,
- uczestniczy w działaniach grupowych i proponuje własne rozwiązania projektów,
- potrafi formułować i wyrażać opinie na temat analizowanych materiałów wizualnych.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- pamięta i rozumie najważniejsze fakty oraz cechy sztuki danego regionu, epoki i stylu, potrafi podać dowolne przykłady dzieł realizujących te cechy,
- rozumie związki i powiązania pomiędzy różnymi faktami artystycznymi,
- posługuje się poprawnie terminami plastycznymi, rozumie treść poleceń i ćwiczeń praktycznych,
- realizuje podane ćwiczenia praktyczne,
- potrafi korzystać z różnych źródeł informacji dotyczącej wiedzy na temat sztuki,
- relacjonuje opinie innych na temat bieżących wydarzeń artystycznych.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- pamięta i rozumie najważniejsze elementy charakteryzujące konkretne zjawisko, epokę, styl,
- rozumie podstawowe terminy plastyczne,
- realizuje podane ćwiczenia plastyczne niestarannie,
- lokalizuje omawiane fakty w czasie i miejscu, lecz nie potrafi podać konkretnych informacji i przyporządkować ich do materiałów wizualnych,
- nie uczestniczy w ćwiczeniach zespołowych, nie wykazuje się aktywnością w zbieraniu dodatkowych materiałów.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie wkłada wysiłku we własny rozwój, nie podejmuje żadnej formy aktywności jest bardzo często nieprzygotowany do lekcji,
- nie wykazuje chęci zdobywania wiedzy i nie posiada minimalnych wiadomości objętych programem z zakresu wiedzy o sztuce i problemach plastycznych, uzyskuje oceny niedostateczne z wypowiedzi ustnych i pisemnych,
- nie wykonuje poleceń nauczyciela, ćwiczeń i prac plastycznych
- nie wykazuje woli zmiany postawy i poprawy

Ponadto:
1. Uczeń ma prawo do poprawy oceny negatywnej w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. Poprawa ma charakter dobrowolny.
2. Uczeń jeden raz w semestrze może bez konkretnego usprawiedliwienia przyjść na lekcję nieprzygotowany, jednak musi być aktywny (np. pożycza przybory).
3. Uczeń ma obowiązek wykonać wszystkie zadania praktyczne (w szczególnych sytuacjach nauczyciel zwalnia ucznia z ich wykonania).
4. Uczeń uzupełnia braki w wyznaczonym terminie.
5. Uczeń ma prawo do wykonania dodatkowych prac, projektów, udziału w konkursach, przygotowania prezentacji.
6. Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego.
7. Uczeń odpowiada za ład i porządek w swoim miejscu pracy i stosuje się do zasad BHP.

Skala ocen i przeliczanie punktów na oceny:
Stopień celujący - 6 -98-100%
Stopień bardzo dobry - 5 -91 - 97%
Stopień dobry - 4 -70 - 90%
Stopień dostateczny - 3- 50 - 69%
Stopień dopuszczający - 2 -31 - 49%
Stopień niedostateczny - 1- 0 - 30%