Przedmiotowy System Oceniania z religii w gimnazjum
Wymagania na poszczególne oceny | ||
Celujący: | ||
Wiadomości | Umiejętności | Postawa |
-
uczeń opanował w pełni wiedzę i umiejętności
przewidziane przez program nauczania religii - potrafi samodzielnie i twórczo rozwijać swoje uzdolnienia - bierze udział w konkursach i jasełkach, uczestniczy w rekolekcjach |
-
posiada starannie i systematycznie prowadzony zeszyt - zadania domowe są zawsze odrabiane na czas - aktywny na lekcji - postrzega wartości, które prowadzą do rozwoju intelektualnego i emocjonalnego |
-
potrafi walczyć ze złem w życiu codziennym - wykazuje szacunek dla stanu kapłańskiego, rodziców, nauczycieli i kolegów - podczas modlitwy przyjmuje właściwą postawę ciała i jest skupiony - nie przeszkadza innym w pracy - stanowi wzór dla rówieśników |
Bardzo dobry | ||
Wiadomości | Umiejętności | Postawa |
- uczeń nie opanował w pełni zakresu wiedzy i umiejętności, jednak braki te są niewielkie i nie dotyczą podstawowych zagadnień | -
posiada starannie i systematycznie prowadzony zeszyt - zadania domowe są zawsze odrobione na czas - jest aktywny na lekcji |
-
potrafi walczyć ze złem - wykazuje szacunek dla stanu kapłańskiego, rodziców, nauczycieli i kolegów - podczas modlitwy przyjmuje właściwą postawę ciała i jest skupiony |
Dobry | ||
Wiadomości | Umiejętności | Postawa |
-
uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone
programem nauczania na poziomie przekraczającym
wymagania zawarte w minimum programowym - rozwiązuje samodzielnie zadania teoretyczne |
-
zeszyt prowadzony jest starannie i systematycznie, zdarzy
się nie odrobić na czas zadania domowego - śledzi uważnie tok lekcji podejmując działanie związane ze zleconymi zadaniami - często zgłasza się do odpowiedzi |
-
stara się przyswajać wartości i nimi żyje - stara
się dostrzec potrzeby bliźniego, w razie konieczności
udziela pomocy - wykazuje szacunek dla stanu kapłańskiego, rodziców, nauczycieli i kolegów - podczas modlitwy zawsze przyjmuje właściwą postawę i jest skupiony na rozmowie z Bogiem - rzadko zdarza mu się swoim zachowaniem zakłócić tok lekcji - dba o dobrą atmosferę w klasie |
Dostateczny | ||
Wiadomości | Umiejętności | Postawa |
-
uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone
programem nauczania na poziomie nie przekraczającym
wymagań zawartych w minimum programowym - wykonuje typowe zadania teoretyczne o średnim stopniu trudności |
-
zeszyt nie jest prowadzony starannie - nie odrabia zadań domowych na czas lub wcale - rzadko zgłasza chęć wypowiedzi - czasami nie przestrzega wartości i nie chce nimi żyć |
-
słabo reaguje na potrzeby innych - często wykazuje lekceważący stosunek do stanu kapłańskiego, rodziców, kolegów i nauczycieli - zdarza się swoim zachowaniem przeszkadzać innym w pracy i zakłócać tok lekcji - rzadko świadczy apostolstwo słowem i czynem - nie stanowi wzoru dla rówieśników |
Dopuszczający | ||
Wiadomości | Umiejętności | Postawa |
-
ma braki w opanowaniu minimum programowego, ale braki te
nie przekreślają możliwości uzyskania podstawowej
wiedzy w ciągu dalszej nauki - rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności |
-
zeszyt prowadzony nieregularnie i niesystematycznie, nie
odrabia zadań domowych - podejmuje tylko część zadań związanych z poszczególnymi etapami lekcji, często zajmuje się tym, co nie jest związanie z tematem - nie zgłasza chęci wypowiedzi - nie podejmuje próby przemiany wewnętrznej na lepsze - nie przestrzega wartości obowiązujących w środowisku |
-
słabo reaguje na potrzeby innych - często wykazuje lekceważący stosunek do stanu kapłańskiego, rodziców, kolegów i nauczycieli - postawa z życiu codziennym odznacza się wrogością i nieufnością |
Niedostateczny | ||
Wiadomości | Umiejętności | Postawa |
-
nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w
minimum programowym - nie jest w stanie wykonać zadań teoretycznych i praktycznych o niewielkim stopniu trudności |
-
nie prowadzi zeszytu - nie wykonuje żadnych zadań i poleceń - nie wyraża chęci pracy, a wręcz przeciwnie - wyraża i promuje bunt - nie przyswaja wartości i ich nie przestrzega |
-
nie chce walczyć ze złem - ma negatywną postawę wobec potrzebujących - ma wrogi stosunek do stanu kapłańskiego, rodziców, nauczycieli i rówieśników - nie daje własnego świadectwa o Bogu - nie dba o atmosferę skupienia podczas modlitwy, rozpraszając innych - bardzo często swoim zachowaniem zakłóca tok lekcji i przeszkadza innym w pracy - wykazuje postawę lekceważącą wobec wypowiedzi innych - wpływa negatywnie na atmosferę w klasie - celem jego uczestnictwa w katechezie jest wprowadzenie chaosu, "bałaganu" wychowawczego - nie reaguje na uwagi nauczyciela |
Klasa I Wymagania programowe: - płynnie odmawia pacierz - potrafi odnaleźć odpowiedni tekst w Piśmie Świętym - zna tajemnice różańca św. - zna najważniejsze wydarzenia ze Starego Testamentu - potrafi odmówić modlitwy za zmarłych - zna 10 Przykazań Bożych - zna historię narodu izraelskiego - potrafi omówić najważniejsze fakty z życia Matki Bożej i Pana Jezusa, Jego śmierci i zmartwychwstania - zna najważniejsze święta kościelne |
||
Klasa
II Wymagania programowe: - potrafi odnaleźć odpowiednie cytaty w Piśmie Świętym - wymienia na pamięć księgi Nowego Testamentu - umie opowiedzieć o kraju Pana Jezusa - zna imiona apostołów - wie co to jest cud i potrafi wymienić kilka cudów Pana Jezusa - zna tajemnice różańca świętego i umie się na nim modlić - zna najważniejsze fakty dotyczące nauczania Pana Jezusa o Królestwie Bożym - potrafi opowiedzieć o męce, śmierci i zmartwychwstaniu Pana Jezusa - wie kim jest Matka Syna Bożego - potrafi odnaleźć w książeczce do nabożeństwa litanie do Matki Bożej i Serca Pana Jezusa - potrafi wymienić modlitwy i pieśni do Matki Bożej - potrafi wymienić najważniejsze święta w roku liturgicznym - zna na pamięć podstawowe modlitwy |
||
Klasa
III Wymagania programowe: - zna na pamięć podstawowe modlitwy (pacierz i mały katechizm) - potrafi na pamięć wymienić stacje drogi krzyżowej - wie kim jest Bóg w Trójcy Jedyny - zna kilka przypowieści ewangelicznych - potrafi wymienić kilka cudów Pana Jezusa - potrafi określić co to są sakramentalia - wymienia najważniejsze święta w roku liturgicznym - umie odmawiać litanie do Matki Bożej i Serca Pana Jezusa |