Przedmiotowy System Oceniania - WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE

Formy oceniania wiedzy, umiejętności i postaw ucznia

  1. Przedmiot oceniania: wiedza, praca ucznia- aktywność, zeszyt, zadania domowe, umiejętność zastosowania poznanej wiedzy.

  2. Uczeń zawsze powinien być przygotowany z ostatniej lekcji.

  3. Dwa razy w semestrze może być nieprzygotowany, nie dotyczy to sprawdzianu.

  4. Uczeń ma obowiązek systematycznego uzupełniania zeszytu i ćwiczeń.

  5. Po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole ma obowiązek uzupełnić zeszyt i ćwiczenia.

  6. W ciągu 2 tygodni musi nadrobić zaległości z wiedzy.

  7. Sprawdziany i testy są obowiązkowe dla wszystkich uczniów. Nauczyciel zapowiada sprawdzian najpóźniej 7 dni przed terminem ich pisania. Przed sprawdzianem, testem zawsze jest powtórka

  8. Uczeń nieobecny na sprawdzianie musi go napisać w ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły.

  9. Uczeń ma prawo poprawy oceny negatywnej w ciągu 2 tygodni. Ocena z poprawy wpisywana jest obok oceny poprawianej.

  10. Oceny są jawne dla ucznia i ich rodziców.

  11. Za aktywność na zajęciach zdobywa plusy. Trzy = ocena bardzo dobra.

  12. Ocena końcowa uwzględnia oceny I i II semestru.

  13. Metody sprawdzania i oceniania: odpowiedź ustna z ostatniej lekcji, kartkówki z trzech ostatnich lekcji, sprawdzian, test po zakończeniu działu, praca domowa - ćwiczenia, zeszyt, aktywność na zajęciach, praca samodzielna na podstawie tekstu źródłowego, praca w grupach.

  14. Uczeń, który opuścił więcej niż 50% godzin w semestrze, zobowiązany jest do zdania egzaminu klasyfikacyjnego z przedmiotu.

SPOSOBY INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW
Uczniowie: Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do każdej wystawionej oceny.
Uczeń ma możliwość otrzymywania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do wystawionej oceny.
Rodzice:
Podczas wywiadówek, indywidualnych konsultacji, rozmów interwencyjnych nauczyciel przekazuje rodzicom (opiekunom): Informacje o aktualnym stanie postępów w nauce.
Dostarcza rodzicom informacji o trudnościach i uzdolnieniach ucznia.
Przekazuje wskazówki do pracy z uczniem.

OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE
Ćwiczenia wykonywane na lekcji.
Ocenie podlega:
- stopień samodzielności wykonywania zadania;
- końcowe efekty pracy;
- stopień zaangażowania podczas wykonywania zadania w grupie
Odpowiedzi ustne.
Oceniany jest sposób rozumienia podstawowych zjawisk społeczno - politycznych
Odpowiedzi pisemne ( kartkówki, sprawdziany, testy)
Ocenie podlega:
- stopień opanowania wiadomości i umiejętności wynikających z podstawy programowej oraz wymagań programowych zdobytych po zakończeniu nauki z poszczególnych działów
Aktywność podczas pracy na lekcji.
Ocenie podlega:
- aktywność ucznia w czasie zajęć;
- stopień zaangażowania podczas wykonywania zajęć;
- zainteresowanie tematem lekcji;
- przygotowanie dodatkowych materiałów do lekcji.
Samodzielne prace uczniów.
Ocenie podlega:
- umiejętność udzielenia poprawnej odpowiedzi na zadane pytanie

Co uczeń powinien wiedzieć na poszczególne oceny?Co uczeń powinien wiedzieć na poszczególne oceny?

Ocena dopuszczająca (2)
-poziom wymagań koniecznych
Uczeń:
. Ma braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia, (posiada minimum wiedzy).
. Przy pomocy nauczyciela jest w stanie wykonać proste polecenie
. Nie potrafi sformułować wypowiedzi na tematy poruszane na lekcjach
. Jego postawa na zajęciach jest bierna, nie wykazuje chęci do współpracy
. Wymienia rodzaje grup społecznych, cechy państwa, podstawowe zasady państwa demokratycznego
. Zna organy szkoły i wie, czym się zajmują
. Lokalizuje siedzibę władz miejskich
. Zna pojęcia: grupa społeczna, gmina, województwo, powiat, państwo, obywatel, monarchia, republika, ustawa, prawo, kodeks, partia polityczna, środki masowego przekazu.
. Zna elementy charakterystyczne do prawidłowego porozumiewania się.
. Zna dokumenty, w których zapisane są prawa człowieka
. Zna partie polityczne w Polsce
. Wymienia zadania szkoły
. Zna prawa i obowiązki ucznia, zadania Samorządu Uczniowskiego
. Zna symbole narodowa, gdzie mieszka Polonia, wolności, prawa obywatela, zasady prawa wyborczego
. Zna pojęcia: praca, rynek, cena, bank, giełda, inflacja, towar, pieniądz, moneta, bankomat, budżet, podatek, bezrobocie, pracodawca, pracownik, eksport, import, reklama
. Wie, że człowiek zaspakaja potrzeby dzięki pracy.
. Wylicza, jakie są podatki
. Zna symbole UE, wskazuje na mapie państwa UE
. Wie, co to NATO i ONZ
. Potrafi poszukać informacji na temat pracy
. Z pomocą nauczyciela pisze CV
. Wie gdzie jest w mieście Urząd Pracy

Ocena dostateczna (3) -poziom wymagań podstawowych
Uczeń:
. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności na poziomie wymagań koniecznych. Jego działania mają charakter przede wszystkim odtwórczy.
. Jest mało aktywny na lekcjach
. Jego wiedza jest wyrywkowa i fragmentaryczna
. Ma problemy z samodzielnym formułowaniem wypowiedzi
. Wykonuje samodzielnie proste zadania
. Zna pojęcia: potrzeby człowieka, grupa społeczna, samorząd uczniowski, naród, państwo demokratyczne, immunitet, koalicja
. Zna dokumenty: jak funkcjonuje szkoła, układ Konstytucji RP, strukturę władz centralnych oraz podstawowe ich uprawnienia
. Zna systemy partyjne, prawa i wolności człowieka
. Potrafi wymienić podstawowe zasady państwa demokratycznego
. Omawia proste wykresy i tabele
. Zna pojęcia: budżet państwa, prawo popytu i podaży, konkurencja, depozyt bankowy, obligacje, akcje, rynek pracy, emigranci, uchodźcy, korupcja
. Wie, czym zajmują się ambasady
. Zna funkcje i rodzaje pieniądza
. Potrafi zrozumieć, że sytuacja ekonomiczna rodziny zależy od zaradności i wykształcenia
. Wie, z jakich form pomocy mogą korzystać absolwenci
. Zna obowiązki pracodawcy i pracownika
. Potrafi skorzystać z biura pośrednictwa pracy
. Według wzoru potrafi napisać CV
. Wie, jak powstała UE

Ocena dobra (4) - w dużej mierze opanował treści i umiejętności zawarte w programie. Uczeń:
. Chętnie pracuje w grupie
. Często jest aktywny na zajęciach
. Potrafi wykorzystać zdobyte wcześniej wiadomości
. Wykonuje samodzielnie proste zadania zlecone przez nauczyciela
. Umie formułować proste wypowiedzi
. Potrafi odczytać wykres, diagram, tabele
. Zna pojęcia: naród, państwo, samorząd terytorialny, grupa społeczna, niezawisłość sędziowska
. Zna rodzaje więzi społecznych w grupie, prawa-obowiązki dziecka- ucznia, władze samorządu uczniowskiego
. Rozumie swoje związki z przyrodą i wie, że jest ona niezbędna do życia,
. Wskazuje różnice między władzą ustawodawczą a wykonawczą,
. Porównuje zachowania pozytywne i negatywne
. Poprawnie stosuje pojęcia: budżet, podmiot gospodarczy, inwestor, makler, dywidenda, dochód narodowy, deficyt budżetowy, monopol, kodeks pracy, "szara strefa", globalizacja, dziura ozonowa,
. Wyjaśnia znaczenie pracy dla człowieka
. Potrafi wskazać przyczyny i rodzaje bezrobocia
. Wyjaśnia zjawisko inflacji
. Wyjaśnia funkcje pieniądza i rodzaje
. Wie, co to są podatki
. Potrafi wypełnić przekaz pieniężny
. Wie, na czym polega konkurencja
. Wie jak działa UR
. Potrafi uzasadnić wybór zawodu
. Potrafi wskazać przyczyny biedy
. Pokazuje na mapie miejsca konfliktów międzynarodowych

Ocena bardzo dobra (5) - Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który w stopniu wyczerpującym opanował materiał programowy. Uczeń taki dysponuje wiedzą i umiejętnościami ze wszystkich poziomów, od poziomu wymagań koniecznych po dopełniających.
Uczeń:
. Aktywnie uczestniczy w zajęciach
. Samodzielnie posługuje się różnymi źródłami wiedzy, korzysta z wiadomości prasowych i telewizyjnych
. Używa wcześniej poznane pojęcia w określonych sytuacjach
. Potrafi odczytywać diagramy, wykresy, tabele, mapki
. Opracowuje teksty źródłowe
. Rozumie pojęcia: tolerancja, socjologia
. Rozumie, że oprócz praw uczeń ma obowiązki
. Zna zadania gminy, powiatu, województwa
. Wyraża swoje opinie na temat terroryzmu
. Poprawnie stosuje pojęcia: NBP, PKB, spożycie, dług publiczny, reklama społeczna, mobilność zawodowa, bilans płatniczy
. Czym jest państwo obywatelskie?
. Związki występujące pomiędzy zjawiskami we współczesnym świecie.
. Zależności pomiędzy sytuacją państwa i regionu.
. Rolę różnorodnych źródeł informacji w poznawaniu i rozumieniu świata.
. Konieczność krytycznej analizy postaw, informacji, wartości, programów politycznych.
. Przyczyny powstawania przeciwstawnych sądów, interpretacji wydarzeń społecznych i politycznych.
. Reguły działania jednostek, grup społecznych i szerszych zbiorowości.
. Czym jest dobro publiczne i dobro indywidualne?
. Wie, od czego uzależniony jest wzrost dochodu narodowego
. Wie, jakie są zasady zatrudniania młodocianych
. Wymienia zagrożenia ekologiczne dla Ziemi

Ocena celująca (6) -Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który w stopniu wyczerpującym opanował materiał programowy Uczeń taki odznacza się zainteresowaniami z zakresu życia społecznego-politycznego współczesnego świata. Systematycznie pracuje nad pogłębianiem swojej wiedzy, we współpracy z nauczycielem. Jest aktywny na lekcjach. Wykonuje dodatkowe zadania wykraczające poza kanon zajęć lekcyjnych.
Uczeń:
. Jest aktywny na lekcjach
. Wykonuje zadania dodatkowe z własnej inicjatywy
. Interesuje się tym, co się dzieje w Polsce i na świecie
. Bierze udział w konkursach
. Opierając się na wiedzy i umiejętnościach wyniesionych z lekcji, stara się samodzielnie interpretować wydarzenia, zjawiska i postawy