Przedmiotowy
System Oceniania - WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Formy
oceniania wiedzy, umiejętności i postaw ucznia
Przedmiot
oceniania: wiedza, praca ucznia- aktywność,
zeszyt, zadania domowe, umiejętność
zastosowania poznanej wiedzy.
Uczeń zawsze
powinien być przygotowany z ostatniej lekcji.
Dwa razy w
semestrze może być nieprzygotowany, nie dotyczy
to sprawdzianu.
Uczeń ma
obowiązek systematycznego uzupełniania zeszytu
i ćwiczeń.
Po dłuższej
usprawiedliwionej nieobecności w szkole ma obowiązek
uzupełnić zeszyt i ćwiczenia.
W ciągu 2
tygodni musi nadrobić zaległości z wiedzy.
Sprawdziany i
testy są obowiązkowe dla wszystkich uczniów.
Nauczyciel zapowiada sprawdzian najpóźniej 7
dni przed terminem ich pisania. Przed
sprawdzianem, testem zawsze jest powtórka
Uczeń
nieobecny na sprawdzianie musi go napisać w ciągu
2 tygodni od dnia powrotu do szkoły.
Uczeń ma
prawo poprawy oceny negatywnej w ciągu 2
tygodni. Ocena z poprawy wpisywana jest obok
oceny poprawianej.
Oceny są
jawne dla ucznia i ich rodziców.
Za aktywność
na zajęciach zdobywa plusy. Trzy = ocena bardzo
dobra.
Ocena końcowa
uwzględnia oceny I i II semestru.
Metody
sprawdzania i oceniania: odpowiedź ustna z
ostatniej lekcji, kartkówki z trzech ostatnich
lekcji, sprawdzian, test po zakończeniu działu,
praca domowa - ćwiczenia, zeszyt, aktywność
na zajęciach, praca samodzielna na podstawie
tekstu źródłowego, praca w grupach.
Uczeń, który
opuścił więcej niż 50% godzin w semestrze,
zobowiązany jest do zdania egzaminu
klasyfikacyjnego z przedmiotu.
SPOSOBY
INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW
Uczniowie: Nauczyciel przekazuje
uczniowi komentarz do każdej wystawionej oceny.
Uczeń ma możliwość otrzymywania dodatkowych wyjaśnień
i uzasadnień do wystawionej oceny.
Rodzice:
Podczas wywiadówek, indywidualnych konsultacji, rozmów
interwencyjnych nauczyciel przekazuje rodzicom
(opiekunom): Informacje o aktualnym stanie postępów w
nauce.
Dostarcza rodzicom informacji o trudnościach i
uzdolnieniach ucznia.
Przekazuje wskazówki do pracy z uczniem.
OBSZARY
AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE
Ćwiczenia wykonywane na lekcji.
Ocenie podlega:
- stopień samodzielności wykonywania zadania;
- końcowe efekty pracy;
- stopień zaangażowania podczas wykonywania zadania w
grupie
Odpowiedzi ustne.
Oceniany jest sposób rozumienia podstawowych zjawisk
społeczno - politycznych
Odpowiedzi pisemne ( kartkówki,
sprawdziany, testy)
Ocenie podlega:
- stopień opanowania wiadomości i umiejętności
wynikających z podstawy programowej oraz wymagań
programowych zdobytych po zakończeniu nauki z poszczególnych
działów
Aktywność podczas pracy na lekcji.
Ocenie podlega:
- aktywność ucznia w czasie zajęć;
- stopień zaangażowania podczas wykonywania zajęć;
- zainteresowanie tematem lekcji;
- przygotowanie dodatkowych materiałów do lekcji.
Samodzielne prace uczniów.
Ocenie podlega:
- umiejętność udzielenia poprawnej odpowiedzi na
zadane pytanie
Co uczeń
powinien wiedzieć na poszczególne oceny?Co uczeń
powinien wiedzieć na poszczególne oceny?
Ocena dopuszczająca (2) -poziom wymagań
koniecznych
Uczeń:
. Ma braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności, które
są konieczne do dalszego kształcenia, (posiada minimum
wiedzy).
. Przy pomocy nauczyciela jest w stanie wykonać proste
polecenie
. Nie potrafi sformułować wypowiedzi na tematy
poruszane na lekcjach
. Jego postawa na zajęciach jest bierna, nie wykazuje
chęci do współpracy
. Wymienia rodzaje grup społecznych, cechy państwa,
podstawowe zasady państwa demokratycznego
. Zna organy szkoły i wie, czym się zajmują
. Lokalizuje siedzibę władz miejskich
. Zna pojęcia: grupa społeczna, gmina, województwo,
powiat, państwo, obywatel, monarchia, republika, ustawa,
prawo, kodeks, partia polityczna, środki masowego
przekazu.
. Zna elementy charakterystyczne do prawidłowego
porozumiewania się.
. Zna dokumenty, w których zapisane są prawa człowieka
. Zna partie polityczne w Polsce
. Wymienia zadania szkoły
. Zna prawa i obowiązki ucznia, zadania Samorządu
Uczniowskiego
. Zna symbole narodowa, gdzie mieszka Polonia, wolności,
prawa obywatela, zasady prawa wyborczego
. Zna pojęcia: praca, rynek, cena, bank, giełda,
inflacja, towar, pieniądz, moneta, bankomat, budżet,
podatek, bezrobocie, pracodawca, pracownik, eksport,
import, reklama
. Wie, że człowiek zaspakaja potrzeby dzięki pracy.
. Wylicza, jakie są podatki
. Zna symbole UE, wskazuje na mapie państwa UE
. Wie, co to NATO i ONZ
. Potrafi poszukać informacji na temat pracy
. Z pomocą nauczyciela pisze CV
. Wie gdzie jest w mieście Urząd Pracy
Ocena
dostateczna (3) -poziom wymagań podstawowych
Uczeń:
. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który
opanował wiadomości i umiejętności na poziomie wymagań
koniecznych. Jego działania mają charakter przede
wszystkim odtwórczy.
. Jest mało aktywny na lekcjach
. Jego wiedza jest wyrywkowa i fragmentaryczna
. Ma problemy z samodzielnym formułowaniem wypowiedzi
. Wykonuje samodzielnie proste zadania
. Zna pojęcia: potrzeby człowieka, grupa społeczna,
samorząd uczniowski, naród, państwo demokratyczne,
immunitet, koalicja
. Zna dokumenty: jak funkcjonuje szkoła, układ
Konstytucji RP, strukturę władz centralnych oraz
podstawowe ich uprawnienia
. Zna systemy partyjne, prawa i wolności człowieka
. Potrafi wymienić podstawowe zasady państwa
demokratycznego
. Omawia proste wykresy i tabele
. Zna pojęcia: budżet państwa, prawo popytu i podaży,
konkurencja, depozyt bankowy, obligacje, akcje, rynek
pracy, emigranci, uchodźcy, korupcja
. Wie, czym zajmują się ambasady
. Zna funkcje i rodzaje pieniądza
. Potrafi zrozumieć, że sytuacja ekonomiczna rodziny
zależy od zaradności i wykształcenia
. Wie, z jakich form pomocy mogą korzystać absolwenci
. Zna obowiązki pracodawcy i pracownika
. Potrafi skorzystać z biura pośrednictwa pracy
. Według wzoru potrafi napisać CV
. Wie, jak powstała UE
Ocena dobra
(4) - w dużej mierze opanował treści i
umiejętności zawarte w programie. Uczeń:
. Chętnie pracuje w grupie
. Często jest aktywny na zajęciach
. Potrafi wykorzystać zdobyte wcześniej wiadomości
. Wykonuje samodzielnie proste zadania zlecone przez
nauczyciela
. Umie formułować proste wypowiedzi
. Potrafi odczytać wykres, diagram, tabele
. Zna pojęcia: naród, państwo, samorząd
terytorialny, grupa społeczna, niezawisłość sędziowska
. Zna rodzaje więzi społecznych w grupie, prawa-obowiązki
dziecka- ucznia, władze samorządu uczniowskiego
. Rozumie swoje związki z przyrodą i wie, że jest
ona niezbędna do życia,
. Wskazuje różnice między władzą ustawodawczą a
wykonawczą,
. Porównuje zachowania pozytywne i negatywne
. Poprawnie stosuje pojęcia: budżet, podmiot
gospodarczy, inwestor, makler, dywidenda, dochód
narodowy, deficyt budżetowy, monopol, kodeks pracy, "szara
strefa", globalizacja, dziura ozonowa,
. Wyjaśnia znaczenie pracy dla człowieka
. Potrafi wskazać przyczyny i rodzaje bezrobocia
. Wyjaśnia zjawisko inflacji
. Wyjaśnia funkcje pieniądza i rodzaje
. Wie, co to są podatki
. Potrafi wypełnić przekaz pieniężny
. Wie, na czym polega konkurencja
. Wie jak działa UR
. Potrafi uzasadnić wybór zawodu
. Potrafi wskazać przyczyny biedy
. Pokazuje na mapie miejsca konfliktów międzynarodowych
Ocena bardzo
dobra (5) - Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń,
który w stopniu wyczerpującym opanował materiał
programowy. Uczeń taki dysponuje wiedzą i umiejętnościami
ze wszystkich poziomów, od poziomu wymagań koniecznych
po dopełniających.
Uczeń:
. Aktywnie uczestniczy w zajęciach
. Samodzielnie posługuje się różnymi źródłami
wiedzy, korzysta z wiadomości prasowych i telewizyjnych
. Używa wcześniej poznane pojęcia w określonych
sytuacjach
. Potrafi odczytywać diagramy, wykresy, tabele, mapki
. Opracowuje teksty źródłowe
. Rozumie pojęcia: tolerancja, socjologia
. Rozumie, że oprócz praw uczeń ma obowiązki
. Zna zadania gminy, powiatu, województwa
. Wyraża swoje opinie na temat terroryzmu
. Poprawnie stosuje pojęcia: NBP, PKB, spożycie, dług
publiczny, reklama społeczna, mobilność zawodowa,
bilans płatniczy
. Czym jest państwo obywatelskie?
. Związki występujące pomiędzy zjawiskami we współczesnym
świecie.
. Zależności pomiędzy sytuacją państwa i regionu.
. Rolę różnorodnych źródeł informacji w
poznawaniu i rozumieniu świata.
. Konieczność krytycznej analizy postaw, informacji,
wartości, programów politycznych.
. Przyczyny powstawania przeciwstawnych sądów,
interpretacji wydarzeń społecznych i politycznych.
. Reguły działania jednostek, grup społecznych i
szerszych zbiorowości.
. Czym jest dobro publiczne i dobro indywidualne?
. Wie, od czego uzależniony jest wzrost dochodu
narodowego
. Wie, jakie są zasady zatrudniania młodocianych
. Wymienia zagrożenia ekologiczne dla Ziemi
Ocena celująca
(6) -Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który
w stopniu wyczerpującym opanował materiał programowy
Uczeń taki odznacza się zainteresowaniami z zakresu życia
społecznego-politycznego współczesnego świata.
Systematycznie pracuje nad pogłębianiem swojej wiedzy,
we współpracy z nauczycielem. Jest aktywny na lekcjach.
Wykonuje dodatkowe zadania wykraczające poza kanon zajęć
lekcyjnych.
Uczeń:
. Jest aktywny na lekcjach
. Wykonuje zadania dodatkowe z własnej inicjatywy
. Interesuje się tym, co się dzieje w Polsce i na świecie
. Bierze udział w konkursach
. Opierając się na wiedzy i umiejętnościach
wyniesionych z lekcji, stara się samodzielnie
interpretować wydarzenia, zjawiska i postawy
|