PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
GIMNAZJUM

Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie:

Postawa:

  • udział w zajęciach lekcyjnych, fakultatywnych i pozalekcyjnych (zaangażowanie, dbałość o strój sportowy, postawa wobec nauczyciela i kolegów, wysiłek wkładany w rozwój sprawności, udział w życiu sportowym szkoły, higiena osobista, wulgarny język).
  • reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych.
  • prozdrowotny styl życia ( umiejętność zorganizowania sobie czasu wolnego).

Umiejętności:

  • ruchowe
    - stopień opanowania umiejętności ruchowych ( co potrafię, jak wykonuję?) z zakresu wymagań programowych.
  • organizacyjne
    - stopień opanowania umiejętności organizacji zajęć rekreacyjno- sportowych

Wiadomości:

  • wiedza i umiejętności jej praktycznego wykorzystania w zakresie:
    a) organizacji, bezpieczeństwa i higieny zajęć ruchowych ( samokontrola,asekuracja, pomoc ),
    b) współpracy w czasie zajęć,
    c) przepisów i terminologii poszczególnych dyscyplin sportu,
    d) samosterowania rozwojem psychofizycznym, adaptacji organizmu do wysiłku, ochrony zdrowia,
    e) pierwsza pomoc.

Formy i metody kontroli

  1. obserwacja ucznia w trakcie zajęć ( premiowanie aktywności za pomocą symbolu + ).
  2. zadania kontrolno - oceniające dla poszczególnych poziomów nauczania, pozwalające określić stopień opanowania umiejętności ruchowych.
  3. testy standardowe pozwalające ustalić rozwój sprawności biorąc pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia .
  4. testy i wypowiedzi ustne w obszarze kontroli wiadomości ( w zależności od potrzeb).
  5. samoocena

Wystawianie oceny semestralnej i końcowej

  1. Wystawiana ocena jest ściśle związana z treściami nauczania i wynika z realizacji planu pracy nauczyciela.
  2. Ocena semestralna i całoroczna nie musi być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
  3. Nauczyciel wystawiając ocenę semestralną i końcową bierze pod uwagę wszystkie obszary oceniania ze szczególnym uwzględnieniem wysiłku wkładanego przez ucznia w usprawnianie się i wywiązywanie się z podejmowanych przez niego zadań i powierzanych przez nauczyciela ról.
  4. Podstawowymi czynnikami wpływającymi na ocenę ucznia z przedmiotu są:
    a) wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków,
    b) postępy uczniów, ich predyspozycje i możliwości ( efekty pracy ucznia),
    c) stopień realizacji planowanych zadań dydaktycznych,
    d) samokontrola i samoocena rozwoju fizycznego, sprawności fizycznej, umiejętności ruchowych i organizacyjnych, poziom wiedzy z zakresu kultury fizycznej oraz zmiany postaw i nawyków,
    e) postawa i dyscyplina na lekcji wychowania fizycznego (uczeń, który z obszaru oceniającego, Postawa, uzyskał ocenę dostateczną i niższą, nie może otrzymać oceny celującej i bardzo dobrej na koniec semestru i na koniec roku.
    f) reprezentowanie szkoły na zawodach sportowych .
  5. Wszystkie oceny są na bieżąco podawane do wiadomości uczniów i rodziców.
  6. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z wychowania fizycznego.
  7. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
  8. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
  9. W przypadku nieobecności ucznia podczas bieżącego oceniania, uczeń jest zobowiązany przystąpić do sprawdzianu ( test, zadania kontrolno-oceniające ) w formie i terminie ustalonym przez nauczyciela i ucznia.
  10. Wymagania nauczyciela wobec uczniów są zróżnicowane z uwzględnieniem możliwości ucznia.

Ustalenia ogólne

  1. Uczeń zobowiązany jest ćwiczyć na zajęciach z wychowania fizycznego w stroju sportowym: na sali gimnastycznej obowiązuje koszulka sportowa, spodenki sportowe oraz miękkie obuwie z jasnymi spodami, na boisku szkolnym adidasy i podobny wierzchni strój, albo w zależności od pogody dres sportowy.
  2. Uczeń i rodzice są zobowiązani do zgłaszania nauczycielowi wszelkich przeciwwskazań do wykonywania zajęć ruchowych ( przebyte choroby, urazy, chwilowa niedyspozycja).
  3. W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może zwolnić ucznia z czynnego uczestniczenia w lekcji wychowania fizycznego gdy uczeń zgłosi niedyspozycję przed, w trakcie lub po zakończeniu lekcji.
  4. Wprowadza się znaki minus ( - ) i plus (+ ), które mają znaczenie przy ustalaniu końcowej oceny semestralnej i rocznej
    - za brak stroju na lekcji jeden minus ( trzy minusy za brak stroju oznaczają, że uczeń nie może uzyskać oceny celującej i bardzo dobrej na koniec semestru,
    - za kulturę osobistą ( złe zachowanie, niewykonywanie poleceń nauczyciela, używanie wulgarnych słów, niekulturalne zachowanie wobec kolegów ) uczeń również otrzymuje jeden minus ( trzy minusy oznaczają, że uczeń nie może uzyskać oceny celującej i bardzo dobrej na koniec semestru.
    Plusy (+ ) można uzyskać za:
    - zaangażowanie ucznia na lekcji wychowania fizycznego,
    - za atrakcyjne przeprowadzenie ćwiczeń kształtujących,
    - za przygotowanie i przeprowadzenie nowej gry lub zabawy,
    - za regularny i aktywny trening w klubie sportowym
    - za reprezentowanie szkoły na zwodach od szczebla gminy wzwyż
    Przynajmniej 10 plusów wpływa na podwyższenie oceny semestralnej lub końcowej.

Kryteria ocen z wychowania fizycznego

6 - Ocena celująca
Uczeń spełnia wszystkie wymogi na ocenę bardzo dobrą, ponadto reprezentuje szkołę w zawodach sportowych i:
- reprezentuje wysoką kulturę osobistą
- osiąga sukcesy trenując w klubie sportowym, wykraczając poza ramy programowe,
- udokumentuje osiągnięcia w dyscyplinach nie objętych programem nauczania,
- inspiruje i organizuje imprezy sportowo-rekreacyjne.

5 - Ocena bardzo dobra
Uczeń opanował umiejętności ruchowe zawarte w programie nauczania na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym. Ćwiczenia wykonuje właściwą techniką i w odpowiednim tempie. Zna podstawowe przepisy oraz zasady organizacji gier i zabaw objętych programem nauczania. Doskonali swoją sprawność fizyczną, wykazuje pozytywny stosunek do przedmiotu poprzez aktywną postawę na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. Wkłada maksymalny wysiłek w kształtowanie swojego rozwoju psychofizycznego przestrzegając zasad higienicznego trybu życia. Pomaga słabszym kolegom w realizacji powierzonych im zadań lekcyjnych.

4 - Ocena dobra
Uczeń opanował umiejętności ruchowe zawarte w programie nauczania na poziomie podstawowym wykonując ćwiczenia samodzielnie, jednak z małymi błędami technicznymi lub w słabym tempie. Zna przepisy podstawowych dyscyplin sportowych oraz podstawowe zasady organizacji gier rekreacyjnych. Przy pomocy nauczyciela umie wykorzystać w praktyce nabyte umiejętności ruchowe i wiadomości. Cechuje go pozytywny stosunek do przedmiotu i aktywna postawa na lekcji. Wkłada duży wysiłek rozwijając swoją sprawność fizyczną. Zna i stosuje zasady higieny osobistej.

3 - Ocena dostateczna
Uczeń opanował przeciętnie umiejętności ruchowe na poziomie podstawowym wykonując ćwiczenia niepewnie, niechętnie i z dużymi błędami technicznymi. Wkłada minimalny wysiłek w swoje usprawnienie, wykazuje małe postępy bądź nie odnotowuje tych postępów w ogóle. Jest mało aktywny na lekcjach. Posiada niepełną lub wręcz znikomą wiedzę z zakresu przepisów podstawowych dyscyplin sportowych, nie zna zasad zabaw i gier rekreacyjnych.
Nie wykazuje aktywności na lekcji.

2 - Ocena dopuszczająca
Uczeń nie opanował materiału programowego w stopniu podstawowym i ma duże luki. Ćwiczenia wykonuje niechętnie i z dużymi błędami technicznymi. Jego wiadomości z zakresu przedmiotu są niewystarczające. Niesystematycznie bierze udział w zajęciach ( unika ćwiczeń ) i wykazuje bardzo małe czy wręcz żadne postępy w usprawnianiu fizycznym. Jest często nie przygotowany do lekcji. Jego postawa budzi poważne zastrzeżenia.

1 - Ocena niedostateczna
Uczeń nie opanował umiejętności i wiadomości zawartych w podstawach programowych.
Najprostsze ćwiczenia wykonuje niechętnie i z rażącymi błędami. Często świadomie odmawia wykonania ćwiczeń. Jest w znaczącym procencie nie przygotowany do zajęć. Ma lekceważący stosunek do przedmiotu i nie wykazuje żadnych postępów w usprawnianiu. Jego postawa na lekcjach jest nieodpowiednia.