Obszary aktywności
ucznia podlegające ocenie: Postawa:
- udział w zajęciach
lekcyjnych, fakultatywnych i pozalekcyjnych
(zaangażowanie, dbałość o strój sportowy,
postawa wobec nauczyciela i kolegów, wysiłek wkładany
w rozwój sprawności, udział w życiu sportowym
szkoły, higiena osobista, wulgarny język).
- reprezentowanie szkoły w
zawodach sportowych.
- prozdrowotny styl życia (
umiejętność zorganizowania sobie czasu
wolnego).
Umiejętności:
- ruchowe
- stopień opanowania umiejętności ruchowych (
co potrafię, jak wykonuję?) z zakresu wymagań
programowych.
- organizacyjne
- stopień opanowania umiejętności organizacji
zajęć rekreacyjno- sportowych
Wiadomości:
- wiedza i umiejętności jej
praktycznego wykorzystania w zakresie:
a) organizacji, bezpieczeństwa i higieny zajęć
ruchowych ( samokontrola,asekuracja, pomoc ),
b) współpracy w czasie zajęć,
c) przepisów i terminologii poszczególnych
dyscyplin sportu,
d) samosterowania rozwojem psychofizycznym,
adaptacji organizmu do wysiłku, ochrony zdrowia,
e) pierwsza pomoc.
Formy i metody
kontroli
- obserwacja ucznia w trakcie
zajęć ( premiowanie aktywności za pomocą
symbolu + ).
- zadania kontrolno - oceniające
dla poszczególnych poziomów nauczania, pozwalające
określić stopień opanowania umiejętności
ruchowych.
- testy standardowe pozwalające
ustalić rozwój sprawności biorąc pod uwagę
wysiłek wkładany przez ucznia .
- testy i wypowiedzi ustne w
obszarze kontroli wiadomości ( w zależności od
potrzeb).
- samoocena
Wystawianie oceny
semestralnej i końcowej
- Wystawiana ocena jest ściśle
związana z treściami nauczania i wynika z
realizacji planu pracy nauczyciela.
- Ocena semestralna i całoroczna
nie musi być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
- Nauczyciel wystawiając ocenę
semestralną i końcową bierze pod uwagę
wszystkie obszary oceniania ze szczególnym uwzględnieniem
wysiłku wkładanego przez ucznia w usprawnianie
się i wywiązywanie się z podejmowanych przez
niego zadań i powierzanych przez nauczyciela ról.
- Podstawowymi czynnikami wpływającymi
na ocenę ucznia z przedmiotu są:
a) wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu
się z obowiązków,
b) postępy uczniów, ich predyspozycje i możliwości
( efekty pracy ucznia),
c) stopień realizacji planowanych zadań
dydaktycznych,
d) samokontrola i samoocena rozwoju fizycznego,
sprawności fizycznej, umiejętności ruchowych i
organizacyjnych, poziom wiedzy z zakresu kultury
fizycznej oraz zmiany postaw i nawyków,
e) postawa i dyscyplina na lekcji wychowania
fizycznego (uczeń, który z obszaru oceniającego,
Postawa, uzyskał ocenę dostateczną i niższą,
nie może otrzymać oceny celującej i bardzo
dobrej na koniec semestru i na koniec roku.
f) reprezentowanie szkoły na zawodach sportowych
.
- Wszystkie oceny są na bieżąco
podawane do wiadomości uczniów i rodziców.
- W uzasadnionych przypadkach
uczeń może być zwolniony na czas określony z
wychowania fizycznego.
- Decyzję o zwolnieniu ucznia z
zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor
szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach
uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez
lekarza.
- W przypadku zwolnienia ucznia
z zajęć wychowania fizycznego, w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej
wpisuje się "zwolniony".
- W przypadku nieobecności
ucznia podczas bieżącego oceniania, uczeń jest
zobowiązany przystąpić do sprawdzianu ( test,
zadania kontrolno-oceniające ) w formie i
terminie ustalonym przez nauczyciela i ucznia.
- Wymagania nauczyciela wobec
uczniów są zróżnicowane z uwzględnieniem możliwości
ucznia.
Ustalenia ogólne
- Uczeń zobowiązany jest ćwiczyć
na zajęciach z wychowania fizycznego w stroju
sportowym: na sali gimnastycznej obowiązuje
koszulka sportowa, spodenki sportowe oraz miękkie
obuwie z jasnymi spodami, na boisku szkolnym
adidasy i podobny wierzchni strój, albo w zależności
od pogody dres sportowy.
- Uczeń i rodzice są zobowiązani
do zgłaszania nauczycielowi wszelkich
przeciwwskazań do wykonywania zajęć ruchowych
( przebyte choroby, urazy, chwilowa
niedyspozycja).
- W uzasadnionych przypadkach
nauczyciel może zwolnić ucznia z czynnego
uczestniczenia w lekcji wychowania fizycznego gdy
uczeń zgłosi niedyspozycję przed, w trakcie
lub po zakończeniu lekcji.
- Wprowadza się znaki minus ( -
) i plus (+ ), które mają znaczenie przy
ustalaniu końcowej oceny semestralnej i rocznej
- za brak stroju na lekcji jeden minus ( trzy
minusy za brak stroju oznaczają, że uczeń nie
może uzyskać oceny celującej i bardzo dobrej
na koniec semestru,
- za kulturę osobistą ( złe zachowanie,
niewykonywanie poleceń nauczyciela, używanie
wulgarnych słów, niekulturalne zachowanie wobec
kolegów ) uczeń również otrzymuje jeden minus
( trzy minusy oznaczają, że uczeń nie może
uzyskać oceny celującej i bardzo dobrej na
koniec semestru.
Plusy (+ ) można uzyskać za:
- zaangażowanie ucznia na lekcji wychowania
fizycznego,
- za atrakcyjne przeprowadzenie ćwiczeń kształtujących,
- za przygotowanie i przeprowadzenie nowej gry
lub zabawy,
- za regularny i aktywny trening w klubie
sportowym
- za reprezentowanie szkoły na zwodach od
szczebla gminy wzwyż
Przynajmniej 10 plusów wpływa na podwyższenie
oceny semestralnej lub końcowej.
Kryteria ocen z
wychowania fizycznego
6 - Ocena celująca
Uczeń spełnia wszystkie wymogi na ocenę bardzo dobrą,
ponadto reprezentuje szkołę w zawodach sportowych i:
- reprezentuje wysoką kulturę osobistą
- osiąga sukcesy trenując w klubie sportowym, wykraczając
poza ramy programowe,
- udokumentuje osiągnięcia w dyscyplinach nie objętych
programem nauczania,
- inspiruje i organizuje imprezy sportowo-rekreacyjne.
5 - Ocena bardzo dobra
Uczeń opanował umiejętności ruchowe zawarte w
programie nauczania na poziomie podstawowym i
ponadpodstawowym. Ćwiczenia wykonuje właściwą techniką
i w odpowiednim tempie. Zna podstawowe przepisy oraz
zasady organizacji gier i zabaw objętych programem
nauczania. Doskonali swoją sprawność fizyczną,
wykazuje pozytywny stosunek do przedmiotu poprzez aktywną
postawę na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. Wkłada
maksymalny wysiłek w kształtowanie swojego rozwoju
psychofizycznego przestrzegając zasad higienicznego
trybu życia. Pomaga słabszym kolegom w realizacji
powierzonych im zadań lekcyjnych.
4 - Ocena dobra
Uczeń opanował umiejętności ruchowe zawarte w
programie nauczania na poziomie podstawowym wykonując ćwiczenia
samodzielnie, jednak z małymi błędami technicznymi lub
w słabym tempie. Zna przepisy podstawowych dyscyplin
sportowych oraz podstawowe zasady organizacji gier
rekreacyjnych. Przy pomocy nauczyciela umie wykorzystać
w praktyce nabyte umiejętności ruchowe i wiadomości.
Cechuje go pozytywny stosunek do przedmiotu i aktywna
postawa na lekcji. Wkłada duży wysiłek rozwijając
swoją sprawność fizyczną. Zna i stosuje zasady
higieny osobistej.
3 - Ocena dostateczna
Uczeń opanował przeciętnie umiejętności ruchowe na
poziomie podstawowym wykonując ćwiczenia niepewnie,
niechętnie i z dużymi błędami technicznymi. Wkłada
minimalny wysiłek w swoje usprawnienie, wykazuje małe
postępy bądź nie odnotowuje tych postępów w ogóle.
Jest mało aktywny na lekcjach. Posiada niepełną lub wręcz
znikomą wiedzę z zakresu przepisów podstawowych
dyscyplin sportowych, nie zna zasad zabaw i gier
rekreacyjnych.
Nie wykazuje aktywności na lekcji.
2 - Ocena dopuszczająca
Uczeń nie opanował materiału programowego w stopniu
podstawowym i ma duże luki. Ćwiczenia wykonuje niechętnie
i z dużymi błędami technicznymi. Jego wiadomości z
zakresu przedmiotu są niewystarczające.
Niesystematycznie bierze udział w zajęciach ( unika ćwiczeń
) i wykazuje bardzo małe czy wręcz żadne postępy w
usprawnianiu fizycznym. Jest często nie przygotowany do
lekcji. Jego postawa budzi poważne zastrzeżenia.
1 - Ocena niedostateczna
Uczeń nie opanował umiejętności i wiadomości
zawartych w podstawach programowych.
Najprostsze ćwiczenia wykonuje niechętnie i z rażącymi
błędami. Często świadomie odmawia wykonania ćwiczeń.
Jest w znaczącym procencie nie przygotowany do zajęć.
Ma lekceważący stosunek do przedmiotu i nie wykazuje żadnych
postępów w usprawnianiu. Jego postawa na lekcjach jest
nieodpowiednia.
|