PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
 
  1. Ocenianiu podlegają :
    -osiągnięcia edukacyjne ucznia,
    -zachowanie ucznia.
  2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej oraz realizowanego w klasie programu nauczania. Każdy uczeń oceniany jest sprawiedliwie , brane są pod uwagę indywidualne możliwości ucznia.
  3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oraz nauczycieli stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w kryteriach zachowania w kl. I-II-III.
  4. Bieżące ocenianie poziomu opanowanych przez ucznia wiadomości i umiejętności odbywa się przy pomocy:
    -komentarza słownego,
    -znaczków graficznych -buźki:
    buźka uśmiechnięta - wykonałeś zadanie samodzielnie i poprawnie na miarę swoich możliwości, jesteś zawsze przygotowany do zajęć, nie masz problemów z przyswajaniem nowych wiadomości i umiejętności, wykonujesz polecenia nauczyciela starannie i dokładnie, jesteś aktywny,
    buźka prosta - pracujesz z pomocą nauczyciela, zadania nie zawsze wykonujesz poprawnie, masz problemy z przyswajaniem nowych wiadomości i umiejętności,
    buźka smutna - nie wykonujesz poleceń nauczyciela, nie potrafisz wykonywać zadań , nie jesteś przygotowany do zajęć, nie jesteś aktywny, nie przyswajasz nowych wiadomości i umiejętności,
  5. Na półrocze i koniec roku szkolnego obowiązuje ocena opisowa z zajęć edukacyjnych i zachowania.
  6. Ocenie podlegają :
    -wypowiedzi ustne,
    -zadania domowe,
    -prowadzenie zeszytu- raz na semestr,
    -działalność artystyczna,
    -posiadanie stroju gimnastycznego,
    -udział w konkursach, prace dodatkowe.
  7. Kontrola osiągnięć uczniów odbywa się poprzez:
    -obserwacje uczniów,
    -karty pracy,
    -analizę wytworów pracy uczniów,
    -zadania praktyczne,
    -samokontrolę uczniów.
WYMAGANIA EDUKACYJNE
KLASA PIERWSZA
EDUKACJA POLONISTYCZNA
  • słucha i chce zrozumieć, co przekazują dzieci i dorośli, komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia,
  • w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania i odpowiada na pytania innych osób,
  • uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym, tak że inspirowane literaturą;
  • uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego,
  • odtwarza z pamięci teksty dla dzieci, np. wiersze, piosenki, fragmenty prozy .
  • rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy,
  • zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty,
  • pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii),
  • posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie,
  • interesuje si ę książką i czytaniem, w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
  • ustala równoliczność w układzie elementów w porównywanych zbiorach,
  • porównuje i porządkuje liczby w zakresie 20,
  • klasyfikuje elementy zbiorów,
  • określa położenie obiektów względem obranego obiektu (w prawo, w lewo, góra dół)
  • dostrzega symetrię (np. w rysunku motyla), kontynuuje regularny wzór (np. szlaczek);
  • sprawnie liczy obiekty (dostrzega regularności dziesiątkowego systemu liczenia), wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20), zapisuje liczby cyframi (zakres do 10),
  • wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje), używając konkretów, sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie do 10, poprawnie zapisuje te działania,
  • zdobyte umiejętności potrafi wykorzystać w sytuacjach praktycznych,
  • zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań;
  • mierzy długość , posługując się np. liniją; porównuje długości obiektów,
  • potrafi ważyć przedmioty; różnicuje przedmioty cięższe, lżejsze; wie, że towar w sklepie jest pakowany według wagi,
  • odmierza płyny kubkiem i miarką litrową,
  • nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; orientuje się, do czego służy kalendarz i potrafi z niego korzystać; rozpoznaje czas na zegarze w takim zakresie, który pozwala mu orientować się w ramach czasowych szkolnych zajęć i domowych obowiązków;
  • zna będące w obiegu monety i banknot o wartości 10 zł; zna wartość nabywczą monet i radzi sobie w sytuacji kupna i sprzedaży.
EDUKACJA PRZYRODNICZA
  • rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych: jak park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka),
  • zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy,
  • wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domowym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.; prowadzi proste hodowle i uprawy (w szczególności w kąciku przyrody),
  • wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku: niszczenie szkodników przez ptaki, zapylanie kwiatów przez owady, spulchnianie gleby przez dżdżownice,
  • zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka: wypalanie łąk i ściernisk, zatruwanie powietrza i wód, pożary lasów, wyrzucanie odpadów i spalanie śmieci itp.; chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku i w lesie, pomaga zwierzętom przetrwać zimę i upalne lato,
  • zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta) i roślin (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia,
  • wie, że należy oszczędzać wodę; wie, jakie znaczenie ma woda w życiu człowieka, roślin i zwierząt,
  • wie, że należy segregować śmieci; rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych,
  • obserwuje pogodę i prowadzi obrazkowy kalendarz pogody,
  • wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji i stosuje się do podanych informacji o pogodzie np. ubiera się odpowiednio do pogody,
  • nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku, podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody,
  • zna zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych, takich jak: burza, huragan, powódź, pożar i wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia.
EDUKACJA PLASTYCZNA i TECHNICZNA
  • wypowiada się w różnych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni; posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego jak kształt, barwa, faktura;
  • ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką; korzysta z narzędzi multimedialnych;
  • wykonuje proste rekwizyty (np. lalkę)
  • rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę (tak że architekturę zieleni), malarstwo, rzeźbę, grafikę; wypowiada się na ich temat.
  • wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr, wodę),
  • majsterkuje (np. latawce, wiatraczki, tratwy),
  • zna ogólne zasady działania urządzeń domowych (np. latarki, odkurzacza, zegara), posługuje się nimi, nie psując ich,
  • buduje z różnorodnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu np. szałas, namiot, waę, tor przeszkód; w miar ę możliwości konstruuje urządzenia techniczne z gotowych zestawów do montażu,
  • utrzymuje porządek wokół siebie, sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymywaniu porządku,
  • zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych,
  • wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku, np. umie powiadomić dorosłych, zna telefony alarmowe.
EDUKACJA MUZYCZNA
  • powtarza prostą melodię; śpiewa piosenki, wykonuje śpiewanki i rymowanki;
  • odtwarza proste rytmy głosem i na instrumentach perkusyjnych; wyraża nastrój i charakter muzyki pląsając i tańcząc (reaguje na zmianę tempa i dynamiki);
  • realizuje proste schematy rytmiczne (tataizacją, ruchem całego ciała);
  • wie, że muzyk ę można zapisać i odczytać;
  • świadomie i aktywnie słucha muzyki, potem wyraża swe doznania werbalnie i niewerbalnie;
  • kulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie śpiewania hymnu narodowego.
WYCHOWANIE FIZYCZNE
  • potrafi chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość , toczyć ją i kozłować,
  • pokonywać przeszkody naturalne i sztuczne,
  • wykonywać ćwiczenia równoważne;
  • dba o to, by prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp.;
  • wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im zapobiegać poprzez: szczepienia ochronne, właściwe odżywianie się, aktywność fizyczną, przestrzeganie higieny; właściwie zachowuje się w sytuacji choroby;
  • wie, że nie może samodzielnie za żywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości, środków ochrony roślin);
  • wie, że dzieci niepełnosprawne znajdują się w trudnej sytuacji i pomaga im.
ZAJ ĘCIA KOMPUTEROWE
  • posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury;
  • wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia;
  • stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
 
KLASA DRUGA
EDUKACJA POLONISTYCZNA
  • uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji
  • uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie
  • dba o kulturę wypowiadania się: poprawnie artykułuje głoski, stosuje formy grzecznościowe
  • wyraża w czytelny sposób emocje, jakie wywołuje tematyka wypowiedzi
  • ma potrzebę kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci
  • słucha w skupieniu czytanych utworów i udziela odpowiedzi na zadane pytania
  • czyta poprawnie opracowane teksty podręcznikowe
  • w miarę swych możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela
  • pod kierunkiem nauczyciela redaguje i pisze w różnych formach wypowiedzi kilkuzdaniowe, opis, życzenia, zaproszenie
  • dba o poprawność gramatyczną i ortograficzną
  • dba o estetykę i poprawność graficzną pisma
  • samodzielnie układa i zapisuje proste krótkie zdania
  • przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu w obrębie opracowanego słownictwa
  • odtwarza z pamięci teksty dla dzieci
  • uczestniczy w zabawie teatralnej
EDUKACJA MATEMATYCZNA
  • określa położenie przedmiotów w przestrzeni i na kartce papieru
  • potrafi rozpoznać i nazwać przedmioty położone nietypowo
  • klasyfikuje i porządkuje obiekty, tworzy kolekcje
  • określa prawą i lewą stronę drugiej osoby, stojącej tyłem i przodem
  • wyprowadza kierunki od innej osoby
  • zauwa ża zjawisko symetrii w figurach geometrycznych i niektórych elementach otoczenia
  • rozpoznaje i nazywa figury: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt
  • układa figury wg podanej jednej cechy
  • wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby ( zakres do 20)
  • zapisuje liczby cyframi ( zakres do 100)
  • ilustruje położenie liczb na osi liczbowej
  • porównuje i porządkuje liczby w zakresie 100
  • sprawnie dodaje i odejmuje do 20, poprawnie zapisuje działania
  • liczy dziesiątkami w zakresie 100
  • mnoży w zakresie 30 i sprawdza wyniki obliczeń za pomocą dzielenia
  • oblicza i zapisuje proste działania z okienkiem
  • potrafi rozwiązywać, układać i przekształcać łatwe zadania jednodziałaniowe
  • dokonuje prostych obliczeń dotyczących miar długości
  • rysuje odcinki o podanej długości
  • potrafi ważyć przedmioty, używa określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram ( umie wykonać łatwe obliczenia używając tych miar)
  • używa określeń litr, pół litra, ćwierć litra - dokonuje prostych obliczeń ilości płynów w różnych sytuacjach i zadaniach praktycznych
  • potrafi odczytać, podać i zapisać wybrane daty
  • wie do czego służy kalendarz i potrafi z niego korzystać
  • zna pojęcia godzina, pół godziny - umie wykonać proste obliczenia zegara w obrębie pełnych godzin
  • zna będące w obiegu banknoty i monety
EDUKACJA PRZYRODNICZA
  • rozpoznaje i nazywa wybrane ssaki i ptaki hodowane w gospodarstwach wiejskich
  • zna podstawowe różnice w budowie ciała i sposobie rozmnażania ptaków i ssaków
  • rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w parku, lesie, sadzie, ogrodzie i w polu
  • zna wybrane elementy typowych krajobrazów Polski i ich wpływ na warunki życia roślin i zwierząt
  • orientuje się jakie korzyści czerpie człowiek z hodowli roślin czy zwierząt
  • zna niektóre wartości lecznicze roślin i potrafi wymienić przykłady roślin ziołowych
  • zna zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych, roślin, zwierząt i człowieka
  • wie dlaczego należy oszczędzać wodę i stara się stosować tę wiedzę w praktyce
  • potrafi samodzielnie określić stan pogody w danym dniu
  • rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku
  • zna kolejne pory roku i wskazuje typowe dla nich zachowania ludzi i zwierząt
EDUKACJA PLASTYCZNA I TECHNICZNA
  • posługuje się środkami wyrazu plastycznego takimi jak: kształt, barwa, faktura
  • wypowiada się w różnych technikach plastycznych tworząc przestrzenne prace plastyczne
  • ilustruje sceny i sytuacje inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką
  • tworzy przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej regionu w którym mieszka
  • korzysta z narzędzi medialnych w swojej działalności twórczej
  • zna ogólne zasady działań urządzeń domowych, umie się nimi posługiwać
  • wykonuje prace papierowe zgodnie z podaną instrukcją
  • potrafi rozpoznać wybrane rodzaje maszyn i urządzeń wytwórczych
  • wykonuje modele przestrzenne zgodnie z podaną instrukcją
  • odmierza niezbędne ilości materiałów
  • rozumie potrzebę znajomości i przestrzegania przepisów ruchu drogowego
  • zna telefony alarmowe
  • dba o porządek i ład wokół siebie
EDUKACJA MUZYCZNA
  • powtarza głosem proste melodie
  • śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru
  • odtwarza proste rytmy głosem i na instrumentach perkusyjnych
  • umie odróżnić podstawowe elementy muzyki: melodia, rytm, wysokość dźwięku, tempo
  • zna i tańczy kroki i figury wybranego tańca ludowego
  • potrafi rozpoznać i nazwać znaki muzyczne ( klucz wiolinowy, półnuta, ćwierćnuta i odpowiadające im pauzy)
  • kulturalnie zachowuje się na koncercie
ZAJ ĘCIA KOMPUTEROWE
  • poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego
  • umie posługiwać się wybranymi programami i grami edukacyjnymi
  • rozumie jakie zagrożenia wynikają z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu w komunikacji multimedialnej
WYCHOWANIE FIZYCZNE
  • uczestniczy w zajęciach ruchowych zgodnie z regułami
  • bierze udział w zespołowych zabawach ruchowych
  • pokonuje wyznaczone odległości marszem, biegiem, na czworakach
  • reaguje ruchem na zmiany rytmu, tempa i głośności
  • skacze przez skakankę, wykonuje skoki jednonóż, obunóż nad niskimi przeszkodami
  • wykonuje ćwiczenia równoważne
  • zna wartość aktywności fizycznej i właściwego odżywiania się dla prawidłowego funkcjonowania organizmu
  • rozumie utrudnienia w funkcjonowaniu niepełnosprawnych i pomaga im
 
KLASA TRZECIA
EDUKACJA POLONISTYCZNA
  • Uczeń potrafi uważnie słuchać wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji,
  • czyta teksty poprawnie, płynnie, z odpowiednią intonacją i ze zrozumieniem,
  • wyszukuje w tekście potrzebne informacje i w miarę możliwości korzysta ze słowników i encyklopedii,
  • buduje kilkuzdaniową wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis, list, życzenia, zaproszenie w formie ustnej i pisemnej,
  • wzbogaca zasób słownictwa,
  • zaznacza wybrane fragmenty dowolnego tekstu, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów tekstu literackiego,
  • recytuje wiersze, z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji,
  • czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki oraz wypowiada się na ich temat,
  • korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych,
  • komunikuje się w różnych sytuacjach społecznych,
  • potrafi zadawać pytania, udzielać odpowiedzi i prezentować własne zdanie,
  • stosuje formuły grzecznościowe, . dostrzega różnicę pomiędzy literą i głoską; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, zdania w tekście,
  • pisze czytelnie i estetycznie (przestrzega zasad kaligrafii), dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną,
  • przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu
EDUKACJA MUZYCZNA
  • śpiewa w zespole poznane piosenki i hymn narodowy,
  • gra na instrumentach perkusyjnych (proste rytmy i wzory rytmiczne),
  • realizuje sylabami, gestem oraz ruchem proste rytmy,
  • reaguje na zmiany tempa, metrum i dynamiki (maszeruje, biega, podskakuje),
  • tańczy podstawowe kroki i figury prostych tańców ludowych,
  • rozróżnia podstawowe pojęcia muzyczne (melodia, rytm, wysokość dźwięku, akompaniament, tempo, dynamika), nuty, znaki i pauzy muzyczne,
  • umie słuchać muzyki i określać jej nastrój, rozróżnia rodzaje głosów, instrumentów i form muzycznych, rozpoznaje utwory wykonane solo i zespołowo, na chór i orkiestrę,
  • tworzy proste ilustracje dźwiękowe do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki
EDUKACJA PLASTYCZNA
  • uczestniczy w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego i lokalnego,
  • posługuje si ę środkami wyrazu plastycznego takimi jak: kształt, barwa, faktura w kompozycji płaskiej i przestrzennej,
  • realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych,
  • rozróżnia takie dziedziny działalności twórczej człowieka jak: architektura, sztuki plastyczne, fotografia, film, przekazy medialne (telewizja, Internet), a także rzemiosło artystyczne i sztuka ludowa,
  • rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych
EDUKACJA SPOŁECZNA
  • odróżnia dobro od zła, stara si ę być sprawiedliwym i prawdomównym; nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym,
  • identyfikuje się ze swoją rodziną i jej tradycjami; podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia,
  • wie, jak należy zachowywać się w stosunku do dorosłych i rówieśników (formy grzecznościowe); rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami w miejscu zamieszkania; jest chętny do pomocy, respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku,
  • jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.; wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa,
  • zna prawa ucznia i jego obowiązki (w tym zasady bycia dobrym kolegą), respektuje je; uczestniczy w szkolnych wydarzeniach,
  • zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje; wie, w jakim regionie mieszka; uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność ,
  • zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn narodowy) i najważniejsze wydarzenia historyczne; orientuje się w tym, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości, w której mieszka, dla Polski i świata,
  • rozumie znaczenie pracy w życiu człowieka; wie, jaki zawód wykonują jego najbliżsi i znajomi; oraz na czym ich praca polega zna zagrożenia ze strony ludzi; potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu, niebezpieczeństwie; zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, policji oraz ogólnopolski numer alarmowy 112
EDUKACJA PRZYRODNICZA
  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze oraz wyciąga z nich wnioski,
  • zna wybrane ekosystemy: las, ogród, park, na łąka i zbiorniki wodne,
  • wymienia charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego,
  • zna zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne,
  • wyjaśnia zależność zjawisk przyrody od pór roku,
  • wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek i podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku,
  • dostrzega znaczenie przyrody nieożywionej, światła słonecznego, powietrza i wody, skał i minerałów dla organizmów żywych,
  • nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi (np. serce, płuca, żołądek,
  • zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się,
  • dba o zdrowie,
  • wykazuje troskę o bezpieczeństwo swoje i innych oraz orientuje się w zagrożeniach ze strony roślin, zwierząt i żywiołów
EDUKACJA MATEMATYCZNA
  • liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000,
  • zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000, porównuje dowolne dwie liczby w zakresie 1000 (słownie i z użyciem znaków <, >, =),
  • dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100, sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania,
  • zna tabliczkę mnożenia; sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia;
  • rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka,
  • rozwiązuje zadania tekstowe wymagające wykonania jednego działania w tym zadania na porównywanie różnicowe,
  • wykonuje łatwe obliczenia pieniężne (cena, ilość , wartość ),
  • mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości; posługuje się jednostkami: milimetr, centymetr, metr, kilometr,
    wykonuje łatwe obliczenia dotyczące tych miar,
  • waży przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram i wykonuje łatwe obliczenia,
  • odmierza płyny różnymi miarkami; używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra,
  • odczytuje temperaturę,
  • odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII,
  • podaje i zapisuje daty, zna kolejność dni tygodnia i miesięcy, porządkuje chronologicznie daty, wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych,
  • odczytuje wskazania zegarów: w systemach: 12- i 24-godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami; posługuje się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta; wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny),
  • rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty, rysuje odcinki o podanej długości; oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów, rysuje drugą połowę figury symetrycznej; rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych motywach (np. szlaczki, rozety)
ZAJ ĘCIA KOMPUTEROWE
  • posługuje si ę myszą i klawiaturą,
  • poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego,
  • posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi,
  • przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe,
  • dostrzega elementy aktywne na stronie internetowej, nawiguje po stronach w określonym zakresie,
  • odtwarza animacje i prezentacje multimedialne,
  • wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania,
  • wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki,
  • zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów
ZAJ ĘCIA TECHNICZNE
  • wie, jak wytwarza się przedmioty codziennego użytku,
  • rozpoznaje środki transportu, powszechnie używane urządzenia elektroniczne i elektryczne,
  • realizuje "drogę" powstawania przedmiotów od pomysłu do wytworu,
  • utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy,
  • właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych,
  • wie, jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach
WYCHOWANIE FIZYCZNE I EDUKACJA ZDROWOTNA
  • realizuje marszobieg trwający co najmniej 15 minut,
  • umie wykonać próbę siły mięśni brzucha oraz próbę gibkości dolnego odcinka kręgosłupa,
  • wykonuje przewrót w przód,
  • skacze przez skakankę, wykonuje przeskoki jednonóż i obunóż nad niskimi przeszkodami,
  • wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru, z przyborem i na przyrządzie,
  • posługuje się piłką: rzuca, chwyta, kozłuje, odbija i prowadzi ją,
  • przestrzega zasad poruszania się po drogach,
  • bierze udział w zabawach, minigrach i grach terenowych, zawodach sportowych, respektując ich reguły,
  • stara się właściwie zachować w sytuacjach zwycięstwa i porażki,
  • dba o higienę osobistą i czystość odzieży,
  • wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie się oraz aktywność fizyczna,
  • wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych,
  • dba o prawidłową postawę, np. siedząc w ławce, przy stole,
  • przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem,
  • potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabaw i gier ruchowych; wie, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.