PRZEDMIOTOWY SYSTEM
OCENIANIA EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ |
|
- Ocenianiu podlegają :
-osiągnięcia edukacyjne ucznia,
-zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć
edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez
nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu
przez ucznia wiadomości i umiejętności w
stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z
podstawy programowej oraz realizowanego w klasie
programu nauczania. Każdy uczeń oceniany jest
sprawiedliwie , brane są pod uwagę indywidualne
możliwości ucznia.
- Ocenianie zachowania ucznia
polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oraz
nauczycieli stopnia respektowania przez ucznia
zasad współżycia społecznego i norm etycznych
oraz obowiązków ucznia określonych w
kryteriach zachowania w kl. I-II-III.
- Bieżące ocenianie poziomu
opanowanych przez ucznia wiadomości i umiejętności
odbywa się przy pomocy:
-komentarza słownego,
-znaczków graficznych -buźki:
buźka uśmiechnięta - wykonałeś
zadanie samodzielnie i poprawnie na miarę swoich
możliwości, jesteś zawsze przygotowany do zajęć,
nie masz problemów z przyswajaniem nowych
wiadomości i umiejętności, wykonujesz
polecenia nauczyciela starannie i dokładnie,
jesteś aktywny,
buźka prosta - pracujesz z
pomocą nauczyciela, zadania nie zawsze
wykonujesz poprawnie, masz problemy z
przyswajaniem nowych wiadomości i umiejętności,
buźka smutna - nie wykonujesz
poleceń nauczyciela, nie potrafisz wykonywać
zadań , nie jesteś przygotowany do zajęć, nie
jesteś aktywny, nie przyswajasz nowych wiadomości
i umiejętności,
- Na półrocze i koniec roku
szkolnego obowiązuje ocena opisowa z zajęć
edukacyjnych i zachowania.
- Ocenie podlegają :
-wypowiedzi ustne,
-zadania domowe,
-prowadzenie zeszytu- raz na semestr,
-działalność artystyczna,
-posiadanie stroju gimnastycznego,
-udział w konkursach, prace dodatkowe.
- Kontrola osiągnięć uczniów
odbywa się poprzez:
-obserwacje uczniów,
-karty pracy,
-analizę wytworów pracy uczniów,
-zadania praktyczne,
-samokontrolę uczniów.
|
WYMAGANIA EDUKACYJNE |
KLASA PIERWSZA |
EDUKACJA
POLONISTYCZNA |
- słucha i chce
zrozumieć, co przekazują dzieci i dorośli,
komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia,
potrzeby, odczucia,
- w kulturalny sposób
zwraca się do rozmówcy, mówi na temat,
zadaje pytania i odpowiada na pytania
innych osób,
- uczestniczy w rozmowie
na tematy związane z życiem rodzinnym i
szkolnym, tak że inspirowane literaturą;
- uczestniczy w zabawie
teatralnej, ilustruje mimiką, gestem,
ruchem zachowania bohatera literackiego
lub wymyślonego,
- odtwarza z pamięci
teksty dla dzieci, np. wiersze, piosenki,
fragmenty prozy .
- rozumie sens kodowania
oraz dekodowania informacji; odczytuje
uproszczone rysunki, piktogramy, znaki
informacyjne i napisy,
- zna wszystkie litery
alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie
teksty,
- pisze proste, krótkie
zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba
o estetykę i poprawność graficzną
pisma (przestrzega zasad kaligrafii),
- posługuje się ze
zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska,
litera, sylaba, zdanie,
- interesuje si ę książką
i czytaniem, w miarę swoich możliwości
czyta lektury wskazane przez nauczyciela.
|
EDUKACJA
MATEMATYCZNA |
- ustala równoliczność
w układzie elementów w porównywanych
zbiorach,
- porównuje i porządkuje
liczby w zakresie 20,
- klasyfikuje elementy
zbiorów,
- określa położenie
obiektów względem obranego obiektu (w
prawo, w lewo, góra dół)
- dostrzega symetrię
(np. w rysunku motyla), kontynuuje
regularny wzór (np. szlaczek);
- sprawnie liczy obiekty
(dostrzega regularności dziesiątkowego
systemu liczenia), wymienia kolejne
liczebniki od wybranej liczby, także
wspak (zakres do 20), zapisuje liczby
cyframi (zakres do 10),
- wyznacza sumy (dodaje)
i różnice (odejmuje), używając
konkretów, sprawnie dodaje i odejmuje w
zakresie do 10, poprawnie zapisuje te
działania,
- zdobyte umiejętności
potrafi wykorzystać w sytuacjach
praktycznych,
- zapisuje rozwiązanie
zadania z treścią przedstawionego słownie
w konkretnej sytuacji, stosując zapis
cyfrowy i znaki działań;
- mierzy długość ,
posługując się np. liniją; porównuje
długości obiektów,
- potrafi ważyć
przedmioty; różnicuje przedmioty cięższe,
lżejsze; wie, że towar w sklepie jest
pakowany według wagi,
- odmierza płyny
kubkiem i miarką litrową,
- nazywa dni w tygodniu
i miesiące w roku; orientuje się, do
czego służy kalendarz i potrafi z niego
korzystać; rozpoznaje czas na zegarze w
takim zakresie, który pozwala mu
orientować się w ramach czasowych
szkolnych zajęć i domowych obowiązków;
- zna będące w obiegu
monety i banknot o wartości 10 zł; zna
wartość nabywczą monet i radzi sobie w
sytuacji kupna i sprzedaży.
|
EDUKACJA
PRZYRODNICZA |
- rozpoznaje rośliny i
zwierzęta żyjące w takich środowiskach
przyrodniczych: jak park, las, pole
uprawne, sad i ogród (działka),
- zna sposoby
przystosowania się zwierząt do poszczególnych
pór roku: odloty i przyloty ptaków,
zapadanie w sen zimowy,
- wymienia warunki
konieczne do rozwoju roślin i zwierząt
w gospodarstwie domowym, w szkolnych
uprawach i hodowlach itp.; prowadzi
proste hodowle i uprawy (w szczególności
w kąciku przyrody),
- wie, jaki pożytek
przynoszą zwierzęta środowisku:
niszczenie szkodników przez ptaki,
zapylanie kwiatów przez owady,
spulchnianie gleby przez dżdżownice,
- zna zagrożenia dla środowiska
przyrodniczego ze strony człowieka:
wypalanie łąk i ściernisk, zatruwanie
powietrza i wód, pożary lasów,
wyrzucanie odpadów i spalanie śmieci
itp.; chroni przyrodę: nie śmieci,
szanuje rośliny, zachowuje ciszę w
parku i w lesie, pomaga zwierzętom
przetrwać zimę i upalne lato,
- zna zagrożenia ze
strony zwierząt (niebezpieczne i chore
zwierzęta) i roślin (np. trujące
owoce, liście, grzyby) i wie, jak
zachować się w sytuacji zagrożenia,
- wie, że należy oszczędzać
wodę; wie, jakie znaczenie ma woda w życiu
człowieka, roślin i zwierząt,
- wie, że należy
segregować śmieci; rozumie sens
stosowania opakowań ekologicznych,
- obserwuje pogodę i
prowadzi obrazkowy kalendarz pogody,
- wie, o czym mówi
osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w
telewizji i stosuje się do podanych
informacji o pogodzie np. ubiera się
odpowiednio do pogody,
- nazywa zjawiska
atmosferyczne charakterystyczne dla
poszczególnych pór roku, podejmuje rozsądne
decyzje i nie naraża się na
niebezpieczeństwo wynikające z pogody,
- zna zagrożenia ze
strony zjawisk przyrodniczych, takich
jak: burza, huragan, powódź, pożar i
wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia.
|
EDUKACJA
PLASTYCZNA i TECHNICZNA |
- wypowiada się w różnych
technikach plastycznych na płaszczyźnie
i w przestrzeni; posługuje się takimi
środkami wyrazu plastycznego jak kształt,
barwa, faktura;
- ilustruje sceny i
sytuacje (realne i fantastyczne)
inspirowane wyobraźnią, baśnią,
opowiadaniem, muzyką; korzysta z narzędzi
multimedialnych;
- wykonuje proste
rekwizyty (np. lalkę)
- rozpoznaje wybrane
dziedziny sztuki: architekturę (tak że
architekturę zieleni), malarstwo, rzeźbę,
grafikę; wypowiada się na ich temat.
- wie, jak ludzie
wykorzystywali dawniej i dziś siły
przyrody (wiatr, wodę),
- majsterkuje (np.
latawce, wiatraczki, tratwy),
- zna ogólne zasady
działania urządzeń domowych (np.
latarki, odkurzacza, zegara), posługuje
się nimi, nie psując ich,
- buduje z różnorodnych
przedmiotów dostępnych w otoczeniu np.
szałas, namiot, waę, tor przeszkód; w
miar ę możliwości konstruuje urządzenia
techniczne z gotowych zestawów do montażu,
- utrzymuje porządek
wokół siebie, sprząta po sobie i
pomaga innym w utrzymywaniu porządku,
- zna zagrożenia
wynikające z niewłaściwego używania
narzędzi i urządzeń technicznych,
- wie, jak należy
bezpiecznie poruszać się na drogach (w
tym na rowerze) i korzystać ze środków
komunikacji; wie, jak trzeba zachować się
w sytuacji wypadku, np. umie powiadomić
dorosłych, zna telefony alarmowe.
|
EDUKACJA
MUZYCZNA |
- powtarza prostą
melodię; śpiewa piosenki, wykonuje śpiewanki
i rymowanki;
- odtwarza proste rytmy
głosem i na instrumentach perkusyjnych;
wyraża nastrój i charakter muzyki pląsając
i tańcząc (reaguje na zmianę tempa i
dynamiki);
- realizuje proste
schematy rytmiczne (tataizacją, ruchem
całego ciała);
- wie, że muzyk ę można
zapisać i odczytać;
- świadomie i aktywnie
słucha muzyki, potem wyraża swe
doznania werbalnie i niewerbalnie;
- kulturalnie zachowuje
się na koncercie oraz w trakcie śpiewania
hymnu narodowego.
|
WYCHOWANIE
FIZYCZNE |
- potrafi chwytać piłkę,
rzucać nią do celu i na odległość ,
toczyć ją i kozłować,
- pokonywać przeszkody
naturalne i sztuczne,
- wykonywać ćwiczenia
równoważne;
- dba o to, by prawidłowo
siedzieć w ławce, przy stole itp.;
- wie, że choroby są
zagrożeniem dla zdrowia i że można im
zapobiegać poprzez: szczepienia
ochronne, właściwe odżywianie się,
aktywność fizyczną, przestrzeganie
higieny; właściwie zachowuje się w
sytuacji choroby;
- wie, że nie może
samodzielnie za żywać lekarstw i
stosować środków chemicznych (np. środków
czystości, środków ochrony roślin);
- wie, że dzieci niepełnosprawne
znajdują się w trudnej sytuacji i
pomaga im.
|
ZAJ ĘCIA
KOMPUTEROWE |
- posługuje się
komputerem w podstawowym zakresie:
uruchamia program, korzystając z myszy i
klawiatury;
- wie, jak trzeba
korzystać z komputera, żeby nie narażać
własnego zdrowia;
- stosuje się do
ograniczeń dotyczących korzystania z
komputera.
|
|
|
KLASA DRUGA |
EDUKACJA
POLONISTYCZNA |
- uważnie słucha
wypowiedzi i korzysta z przekazywanych
informacji
- uczestniczy w
rozmowach: zadaje pytania, udziela
odpowiedzi i prezentuje własne zdanie
- dba o kulturę
wypowiadania się: poprawnie artykułuje
głoski, stosuje formy grzecznościowe
- wyraża w czytelny
sposób emocje, jakie wywołuje tematyka
wypowiedzi
- ma potrzebę kontaktu
z literaturą i sztuką dla dzieci
- słucha w skupieniu
czytanych utworów i udziela odpowiedzi
na zadane pytania
- czyta poprawnie
opracowane teksty podręcznikowe
- w miarę swych możliwości
czyta lektury wskazane przez nauczyciela
- pod kierunkiem
nauczyciela redaguje i pisze w różnych
formach wypowiedzi kilkuzdaniowe, opis,
życzenia, zaproszenie
- dba o poprawność
gramatyczną i ortograficzną
- dba o estetykę i
poprawność graficzną pisma
- samodzielnie układa i
zapisuje proste krótkie zdania
- przepisuje teksty,
pisze z pamięci i ze słuchu w obrębie
opracowanego słownictwa
- odtwarza z pamięci
teksty dla dzieci
- uczestniczy w zabawie
teatralnej
|
EDUKACJA
MATEMATYCZNA |
- określa położenie
przedmiotów w przestrzeni i na kartce
papieru
- potrafi rozpoznać i
nazwać przedmioty położone nietypowo
- klasyfikuje i porządkuje
obiekty, tworzy kolekcje
- określa prawą i lewą
stronę drugiej osoby, stojącej tyłem i
przodem
- wyprowadza kierunki od
innej osoby
- zauwa ża zjawisko
symetrii w figurach geometrycznych i
niektórych elementach otoczenia
- rozpoznaje i nazywa
figury: koło, kwadrat, trójkąt,
prostokąt
- układa figury wg
podanej jednej cechy
- wymienia kolejne
liczebniki od wybranej liczby ( zakres do
20)
- zapisuje liczby
cyframi ( zakres do 100)
- ilustruje położenie
liczb na osi liczbowej
- porównuje i porządkuje
liczby w zakresie 100
- sprawnie dodaje i
odejmuje do 20, poprawnie zapisuje działania
- liczy dziesiątkami w
zakresie 100
- mnoży w zakresie 30 i
sprawdza wyniki obliczeń za pomocą
dzielenia
- oblicza i zapisuje
proste działania z okienkiem
- potrafi rozwiązywać,
układać i przekształcać łatwe
zadania jednodziałaniowe
- dokonuje prostych
obliczeń dotyczących miar długości
- rysuje odcinki o
podanej długości
- potrafi ważyć
przedmioty, używa określeń: kilogram,
pół kilograma, dekagram ( umie wykonać
łatwe obliczenia używając tych miar)
- używa określeń
litr, pół litra, ćwierć litra -
dokonuje prostych obliczeń ilości płynów
w różnych sytuacjach i zadaniach
praktycznych
- potrafi odczytać,
podać i zapisać wybrane daty
- wie do czego służy
kalendarz i potrafi z niego korzystać
- zna pojęcia godzina,
pół godziny - umie wykonać proste
obliczenia zegara w obrębie pełnych
godzin
- zna będące w obiegu
banknoty i monety
|
EDUKACJA
PRZYRODNICZA |
- rozpoznaje i nazywa
wybrane ssaki i ptaki hodowane w
gospodarstwach wiejskich
- zna podstawowe różnice
w budowie ciała i sposobie rozmnażania
ptaków i ssaków
- rozpoznaje rośliny i
zwierzęta żyjące w parku, lesie,
sadzie, ogrodzie i w polu
- zna wybrane elementy
typowych krajobrazów Polski i ich wpływ
na warunki życia roślin i zwierząt
- orientuje się jakie
korzyści czerpie człowiek z hodowli roślin
czy zwierząt
- zna niektóre wartości
lecznicze roślin i potrafi wymienić
przykłady roślin ziołowych
- zna zagrożenia ze
strony zjawisk przyrodniczych, roślin,
zwierząt i człowieka
- wie dlaczego należy
oszczędzać wodę i stara się stosować
tę wiedzę w praktyce
- potrafi samodzielnie
określić stan pogody w danym dniu
- rozpoznaje i nazywa
zjawiska atmosferyczne charakterystyczne
dla poszczególnych pór roku
- zna kolejne pory roku
i wskazuje typowe dla nich zachowania
ludzi i zwierząt
|
EDUKACJA
PLASTYCZNA I TECHNICZNA |
- posługuje się środkami
wyrazu plastycznego takimi jak: kształt,
barwa, faktura
- wypowiada się w różnych
technikach plastycznych tworząc
przestrzenne prace plastyczne
- ilustruje sceny i
sytuacje inspirowane wyobraźnią, baśnią,
opowiadaniem, muzyką
- tworzy przedmioty
charakterystyczne dla sztuki ludowej
regionu w którym mieszka
- korzysta z narzędzi
medialnych w swojej działalności twórczej
- zna ogólne zasady
działań urządzeń domowych, umie się
nimi posługiwać
- wykonuje prace
papierowe zgodnie z podaną instrukcją
- potrafi rozpoznać
wybrane rodzaje maszyn i urządzeń wytwórczych
- wykonuje modele
przestrzenne zgodnie z podaną instrukcją
- odmierza niezbędne
ilości materiałów
- rozumie potrzebę
znajomości i przestrzegania przepisów
ruchu drogowego
- zna telefony alarmowe
- dba o porządek i ład
wokół siebie
|
EDUKACJA
MUZYCZNA |
- powtarza głosem
proste melodie
- śpiewa piosenki z
dziecięcego repertuaru
- odtwarza proste rytmy
głosem i na instrumentach perkusyjnych
- umie odróżnić
podstawowe elementy muzyki: melodia,
rytm, wysokość dźwięku, tempo
- zna i tańczy kroki i
figury wybranego tańca ludowego
- potrafi rozpoznać i
nazwać znaki muzyczne ( klucz wiolinowy,
półnuta, ćwierćnuta i odpowiadające
im pauzy)
- kulturalnie zachowuje
się na koncercie
|
ZAJ ĘCIA
KOMPUTEROWE |
- poprawnie nazywa główne
elementy zestawu komputerowego
- umie posługiwać się
wybranymi programami i grami edukacyjnymi
- rozumie jakie zagrożenia
wynikają z anonimowości kontaktów i
podawania swojego adresu w komunikacji
multimedialnej
|
WYCHOWANIE
FIZYCZNE |
- uczestniczy w zajęciach
ruchowych zgodnie z regułami
- bierze udział w zespołowych
zabawach ruchowych
- pokonuje wyznaczone
odległości marszem, biegiem, na
czworakach
- reaguje ruchem na
zmiany rytmu, tempa i głośności
- skacze przez skakankę,
wykonuje skoki jednonóż, obunóż nad
niskimi przeszkodami
- wykonuje ćwiczenia równoważne
- zna wartość aktywności
fizycznej i właściwego odżywiania się
dla prawidłowego funkcjonowania
organizmu
- rozumie utrudnienia w
funkcjonowaniu niepełnosprawnych i
pomaga im
|
|
|
KLASA
TRZECIA |
EDUKACJA
POLONISTYCZNA |
- Uczeń potrafi uważnie
słuchać wypowiedzi i korzysta z
przekazywanych informacji,
- czyta teksty
poprawnie, płynnie, z odpowiednią
intonacją i ze zrozumieniem,
- wyszukuje w tekście
potrzebne informacje i w miarę możliwości
korzysta ze słowników i encyklopedii,
- buduje kilkuzdaniową
wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis,
list, życzenia, zaproszenie w formie
ustnej i pisemnej,
- wzbogaca zasób słownictwa,
- zaznacza wybrane
fragmenty dowolnego tekstu, określa czas
i miejsce akcji, wskazuje głównych
bohaterów tekstu literackiego,
- recytuje wiersze, z
uwzględnieniem interpunkcji i intonacji,
- czyta wybrane przez
siebie i wskazane przez nauczyciela książki
oraz wypowiada się na ich temat,
- korzysta z podręczników
i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków
dydaktycznych,
- komunikuje się w różnych
sytuacjach społecznych,
- potrafi zadawać
pytania, udzielać odpowiedzi i
prezentować własne zdanie,
- stosuje formuły
grzecznościowe, . dostrzega różnicę
pomiędzy literą i głoską; dzieli
wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w
zdaniu, zdania w tekście,
- pisze czytelnie i
estetycznie (przestrzega zasad
kaligrafii), dba o poprawność
gramatyczną, ortograficzną oraz
interpunkcyjną,
- przepisuje teksty,
pisze z pamięci i ze słuchu
|
EDUKACJA
MUZYCZNA |
- śpiewa w zespole
poznane piosenki i hymn narodowy,
- gra na instrumentach
perkusyjnych (proste rytmy i wzory
rytmiczne),
- realizuje sylabami,
gestem oraz ruchem proste rytmy,
- reaguje na zmiany
tempa, metrum i dynamiki (maszeruje,
biega, podskakuje),
- tańczy podstawowe
kroki i figury prostych tańców
ludowych,
- rozróżnia podstawowe
pojęcia muzyczne (melodia, rytm, wysokość
dźwięku, akompaniament, tempo,
dynamika), nuty, znaki i pauzy muzyczne,
- umie słuchać muzyki
i określać jej nastrój, rozróżnia
rodzaje głosów, instrumentów i form
muzycznych, rozpoznaje utwory wykonane
solo i zespołowo, na chór i orkiestrę,
- tworzy proste
ilustracje dźwiękowe do tekstów i
obrazów oraz improwizacje ruchowe do
muzyki
|
EDUKACJA
PLASTYCZNA |
- uczestniczy w życiu
kulturalnym środowiska rodzinnego,
szkolnego i lokalnego,
- posługuje si ę środkami
wyrazu plastycznego takimi jak: kształt,
barwa, faktura w kompozycji płaskiej i
przestrzennej,
- realizuje proste
projekty w zakresie form użytkowych,
- rozróżnia takie
dziedziny działalności twórczej człowieka
jak: architektura, sztuki plastyczne,
fotografia, film, przekazy medialne
(telewizja, Internet), a także rzemiosło
artystyczne i sztuka ludowa,
- rozpoznaje wybrane
dzieła architektury i sztuk plastycznych
|
EDUKACJA
SPOŁECZNA |
- odróżnia dobro od zła,
stara si ę być sprawiedliwym i prawdomównym;
nie krzywdzi słabszych i pomaga
potrzebującym,
- identyfikuje się ze
swoją rodziną i jej tradycjami;
podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie
je wypełnia,
- wie, jak należy
zachowywać się w stosunku do dorosłych
i rówieśników (formy grzecznościowe);
rozumie potrzebę utrzymywania dobrych
relacji z sąsiadami w miejscu
zamieszkania; jest chętny do pomocy,
respektuje prawo innych do pracy i
wypoczynku,
- jest tolerancyjny
wobec osób innej narodowości, tradycji
kulturowej itp.; wie, że wszyscy ludzie
mają równe prawa,
- zna prawa ucznia i
jego obowiązki (w tym zasady bycia
dobrym kolegą), respektuje je;
uczestniczy w szkolnych wydarzeniach,
- zna najbliższą
okolicę, jej ważniejsze obiekty,
tradycje; wie, w jakim regionie mieszka;
uczestniczy w wydarzeniach organizowanych
przez lokalną społeczność ,
- zna symbole narodowe
(barwy, godło, hymn narodowy) i najważniejsze
wydarzenia historyczne; orientuje się w
tym, że są ludzie szczególnie zasłużeni
dla miejscowości, w której mieszka, dla
Polski i świata,
- rozumie znaczenie
pracy w życiu człowieka; wie, jaki zawód
wykonują jego najbliżsi i znajomi; oraz
na czym ich praca polega zna zagrożenia
ze strony ludzi; potrafi powiadomić
dorosłych o wypadku, zagrożeniu,
niebezpieczeństwie; zna numery telefonów:
pogotowia ratunkowego, straży pożarnej,
policji oraz ogólnopolski numer alarmowy
112
|
EDUKACJA
PRZYRODNICZA |
- obserwuje i prowadzi
proste doświadczenia przyrodnicze oraz
wyciąga z nich wnioski,
- zna wybrane
ekosystemy: las, ogród, park, na łąka
i zbiorniki wodne,
- wymienia
charakterystyczne elementy typowych
krajobrazów Polski: nadmorskiego,
nizinnego, górskiego,
- zna zwierzęta i rośliny
typowe dla wybranych regionów Polski;
rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta
egzotyczne,
- wyjaśnia zależność
zjawisk przyrody od pór roku,
- wie, jakie zniszczenia
w przyrodzie powoduje człowiek i
podejmuje działania na rzecz ochrony
przyrody w swoim środowisku,
- dostrzega znaczenie
przyrody nieożywionej, światła słonecznego,
powietrza i wody, skał i minerałów dla
organizmów żywych,
- nazywa części ciała
i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi
(np. serce, płuca, żołądek,
- zna podstawowe zasady
racjonalnego odżywiania się,
- dba o zdrowie,
- wykazuje troskę o
bezpieczeństwo swoje i innych oraz
orientuje się w zagrożeniach ze strony
roślin, zwierząt i żywiołów
|
EDUKACJA
MATEMATYCZNA |
- liczy (w przód i w tył)
od danej liczby po 1, dziesiątkami od
danej liczby w zakresie 100 i setkami od
danej liczby w zakresie 1000,
- zapisuje cyframi i
odczytuje liczby w zakresie 1000, porównuje
dowolne dwie liczby w zakresie 1000 (słownie
i z użyciem znaków <, >, =),
- dodaje i odejmuje
liczby w zakresie 100, sprawdza wyniki
odejmowania za pomocą dodawania,
- zna tabliczkę mnożenia;
sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia;
- rozwiązuje łatwe równania
jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci
okienka,
- rozwiązuje zadania
tekstowe wymagające wykonania jednego
działania w tym zadania na porównywanie
różnicowe,
- wykonuje łatwe
obliczenia pieniężne (cena, ilość ,
wartość ),
- mierzy i zapisuje
wynik pomiaru długości, szerokości i
wysokości przedmiotów oraz odległości;
posługuje się jednostkami: milimetr,
centymetr, metr, kilometr,
wykonuje łatwe obliczenia dotyczące
tych miar,
- waży przedmioty, używając
określeń: kilogram, pół kilograma,
dekagram, gram i wykonuje łatwe
obliczenia,
- odmierza płyny różnymi
miarkami; używa określeń: litr, pół
litra, ćwierć litra,
- odczytuje temperaturę,
- odczytuje i zapisuje
liczby w systemie rzymskim od I do XII,
- podaje i zapisuje
daty, zna kolejność dni tygodnia i
miesięcy, porządkuje chronologicznie
daty, wykonuje obliczenia kalendarzowe w
sytuacjach życiowych,
- odczytuje wskazania
zegarów: w systemach: 12- i
24-godzinnym, wyświetlających cyfry i
ze wskazówkami; posługuje się pojęciami:
godzina, pół godziny, kwadrans, minuta;
wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne
godziny),
- rozpoznaje i nazywa koła,
kwadraty, prostokąty i trójkąty,
rysuje odcinki o podanej długości;
oblicza obwody trójkątów, kwadratów i
prostokątów, rysuje drugą połowę
figury symetrycznej; rysuje figury w powiększeniu
i pomniejszeniu; kontynuuje regularność
w prostych motywach (np. szlaczki,
rozety)
|
ZAJ ĘCIA
KOMPUTEROWE |
- posługuje si ę myszą
i klawiaturą,
- poprawnie nazywa główne
elementy zestawu komputerowego,
- posługuje się
wybranymi programami i grami
edukacyjnymi,
- przegląda wybrane
przez nauczyciela strony internetowe,
- dostrzega elementy
aktywne na stronie internetowej, nawiguje
po stronach w określonym zakresie,
- odtwarza animacje i
prezentacje multimedialne,
- wpisuje za pomocą
klawiatury litery, cyfry i inne znaki,
wyrazy i zdania,
- wykonuje rysunki za
pomocą wybranego edytora grafiki,
- zna zagrożenia
wynikające z korzystania z komputera,
Internetu i multimediów
|
ZAJ ĘCIA
TECHNICZNE |
- wie, jak wytwarza się
przedmioty codziennego użytku,
- rozpoznaje środki
transportu, powszechnie używane urządzenia
elektroniczne i elektryczne,
- realizuje "drogę"
powstawania przedmiotów od pomysłu do
wytworu,
- utrzymuje ład i porządek
w miejscu pracy,
- właściwie używa
narzędzi i urządzeń technicznych,
- wie, jak należy
bezpiecznie poruszać się po drogach
|
WYCHOWANIE
FIZYCZNE I EDUKACJA ZDROWOTNA |
- realizuje marszobieg
trwający co najmniej 15 minut,
- umie wykonać próbę
siły mięśni brzucha oraz próbę gibkości
dolnego odcinka kręgosłupa,
- wykonuje przewrót w
przód,
- skacze przez skakankę,
wykonuje przeskoki jednonóż i obunóż
nad niskimi przeszkodami,
- wykonuje ćwiczenia równoważne
bez przyboru, z przyborem i na przyrządzie,
- posługuje się piłką:
rzuca, chwyta, kozłuje, odbija i
prowadzi ją,
- przestrzega zasad
poruszania się po drogach,
- bierze udział w
zabawach, minigrach i grach terenowych,
zawodach sportowych, respektując ich
reguły,
- stara się właściwie
zachować w sytuacjach zwycięstwa i porażki,
- dba o higienę osobistą
i czystość odzieży,
- wie, jakie znaczenie
dla zdrowia ma właściwe odżywianie się
oraz aktywność fizyczna,
- wie, że nie może
samodzielnie zażywać lekarstw i stosować
środków chemicznych,
- dba o prawidłową
postawę, np. siedząc w ławce, przy
stole,
- przestrzega zasad
bezpiecznego zachowania się w trakcie
zajęć ruchowych; posługuje się
przyborami sportowymi zgodnie z ich
przeznaczeniem,
- potrafi wybrać
bezpieczne miejsce do zabaw i gier
ruchowych; wie, do kogo zwrócić się o
pomoc w sytuacji zagrożenia zdrowia lub
życia.
|
|
|