PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
DLA DZIECI Z UPOSLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM

KRYTERIA OCEN
KLASA PIERWSZA
KSZTAŁCENIE ŚRODOWISKOWE UCZEŃ:
  • Zna swoje imię
  • Zna nazwę miejscowości, w której mieszka
  • Zna nazwę miejscowości, w której się uczy
  • Potrafi zachować normy współżycia i współdziałania w grupie podczas zajęć lekcyjnych i zabawy
  • Potrafi utrzymać ład i porządek w miejscu pracy i zabawy
  • Potrafi samodzielnie siedzieć, bez podpórki
  • Potrafi samodzielnie chodzić, bez pomocy osób trzecich
  • Potrafi wchodzić i schodzić po schodach
  • Potrafi samodzielnie ubrać się i przebrać na zajęcia wych. fizycznego
  • Potrafi samodzielnie założyć buty
  • Potrafi spożywać pokarmy płynne, stałe i pokarmy papkowe
  • Potrafi dokładnie gryź, żuć, połykać
  • Potrafi posługiwać się łyżką i widelcem
  • Potrafi estetycznie spożywać posiłki
  • Potrafi sygnalizować potrzeby fizjologiczne
  • Zna podstawowe nawyki higieniczne, zwłaszcza mycie rąk- po wyjściu z toalety, przed i po jedzeniu
  • Potrafi korzystać z chusteczki higienicznej
  • Potrafi dbać o higienę jamy ustnej
  • Potrafi nawiązać kontakt z kolegami i nauczycielami
KSZTAŁCENIE POLONISTYCZNE UCZEŃ:
  • Potrafi pytać i odpowiadać
  • Potrafi słuchać czytanych tekstów (baśni, opowiadań, legend)
  • Zna obraz graficzny wybranych liter
  • Potrafi kreślić poznane litery po śladzie
  • Potrafi pisać proste wyrazy po śladzie
  • Potrafi zapisać swoje imię po śladzie
KSZTAŁCENIE MATEMATYCZNE UCZEŃ:
  • Potrafi określić położenie przedmiotu wobec siebie
  • Potrafi przeliczyć przedmioty przez dotykanie, przesuwanie, wskazywanie
  • Potrafi porównać liczebność zbiorów ( dużo-mało )
  • Potrafi liczyć kolejno w zakresie 0 -4
  • Zna obraz graficzny cyfr w zakresie 0 - 4
  • Potrafi dodawać i odejmować w zakresie 0 - 4
  • Potrafi rozpoznać podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt
  • Potrafi kreślić figury geometryczne po śladzie
  • Potrafi odrysować wzory o wyraźnych geometrycznych kształtach
KSZTAŁCENIE MUZYCZNO - RUCHOWE UCZEŃ:
  • Potrafi rozpoznać piosenki po melodii
  • Potrafi śpiewać w grupie
  • Potrafi rozróżnić brzmienie głosów, instrumentów muzycznych
  • Potrafi zająć pozycję wyjściową do ćwiczeń gimnastycznych
  • Potrafi naśladować gesty, ruchy, wzory ćwiczeń gimnastycznych
  • Potrafi korzystać z przyrządów sportowych (piłka, skakanka, woreczek)
KSZTAŁCENIE PLASTYCZNO - TECHNICZNE UCZEŃ:
  • Potrafi rozpoznać materiały najczęściej stosowane w pracy szkolnej (klej, nożyczki, kredki, farby, plastelina, papier kolorowy itp.)
  • Potrafi rozpoznać podstawowe barwy i prawidłowo je zastosować
  • Potrafi posługiwać się przyborami i narzędziami niezbędnymi w pracy plastyczno - praktycznej
  • Potrafi wykonać proste prace plastyczne
  • Potrafi spontanicznie rysować, malować
  • Potrafi właściwie wypełniać oznaczone kontury, kształty
 
KLASA DRUGA
KSZTAŁCENIE ŚRODOWISKOWE UCZEŃ:
  • Zna swoje imię
  • Zna nazwę miejscowości, w której mieszka
  • Zna nazwę miejscowości, w której się uczy
  • Potrafi zachować normy współżycia i współdziałania w grupie podczas zajęć lekcyjnych i zabawy
  • Potrafi utrzymać ład i porządek w miejscu pracy i zabawy
  • Zna nazwy roślin
  • Zna nazwy pór roku
  • Zna nazwy dni tygodnia
  • Zna nazwy warzyw i owoców
  • Potrafi samodzielnie siedzieć, bez podpórki
  • Potrafi samodzielnie chodzić, bez pomocy osób trzecich
  • Potrafi wchodzić i schodzić po schodach
  • Potrafi samodzielnie ubrać się i przebrać na zajęcia wych. fizycznego
  • Potrafi samodzielnie założyć buty
  • Potrafi spożywać pokarmy płynne, stałe i pokarmy papkowe
  • Potrafi dokładnie gryź, żuć, połykać
  • Potrafi posługiwać się łyżką i widelcem
  • Potrafi estetycznie spożywać posiłki
  • Potrafi sygnalizować potrzeby fizjologiczne
  • Zna podstawowe nawyki higieniczne, zwłaszcza mycie rąk- po wyjściu z toalety, przed i po jedzeniu
  • Potrafi korzystać z chusteczki higienicznej
  • Potrafi dbać o higienę jamy ustnej
  • Potrafi nazwać poszczególne posiłki w ciągu dnia
  • Potrafi nawiązać kontakt z kolegami i nauczycielami
  • Potrafi wypełniać obowiązki wynikające z roli ucznia
  • Potrafi być otwarty, pogodny, samodzielnie zadawać proste pytania
KSZTAŁCENIE POLONISTYCZNE UCZEŃ:
  • Potrafi pytać i odpowiadać
  • Potrafi uważnie słuchać wypowiedzi innych
  • Potrafi słuchać czytanych tekstów (baśni, opowiadań, legend)
  • Zna obraz graficzny większości liter
  • Potrafi kreślić poznane litery po śladzie
  • Potrafi głośno czytać sylaby
  • Potrafi pisać proste wyrazy po śladzie
  • Potrafi zapisać swoje imię
KSZTAŁCENIE MATEMATYCZNE UCZEŃ:
  • Potrafi określić położenie przedmiotu wobec siebie
  • Potrafi odczytać pełne godziny na zegarze
  • Potrafi przeliczyć przedmioty przez dotykanie, przesuwanie, wskazywanie
  • Potrafi porównać liczebność zbiorów przez łączenie w pary
  • Potrafi liczyć kolejno w zakresie 0 -6
  • Zna obraz graficzny cyfr w zakresie 0 - 6
  • Potrafi dodawać i odejmować w zakresie 0 - 6
  • Potrafi rozpoznać nominały monet i banknotów
  • Potrafi rozpoznać podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt
  • Potrafi kreślić figury geometryczne po śladzie
  • Potrafi odrysować wzory o wyraźnych geometrycznych kształtach
  • Potrafi ułożyć wzory i ornamenty z poznanych figur geometrycznych
  • Potrafi rozpoznać i wskazać w najbliższym otoczeniu poznane figury geometryczne
KSZTAŁCENIE MUZYCZNO - RUCHOWE UCZEŃ:
  • Potrafi rozpoznać piosenki po melodii
  • Potrafi śpiewać w grupie i solo
  • Potrafi rozróżnić brzmienie głosów, instrumentów muzycznych
  • Potrafi zająć pozycję wyjściową do ćwiczeń gimnastycznych
  • Potrafi naśladować gesty, ruchy, wzory ćwiczeń gimnastycznych
  • Potrafi korzystać z przyrządów sportowych (piłka, skakanka, woreczek)
KSZTAŁCENIE PLASTYCZNO - TECHNICZNE UCZEŃ:
  • Potrafi rozpoznać i nazwać materiały najczęściej stosowane w pracy szkolnej (klej, nożyczki, kredki, farby, plastelina, papier kolorowy itp.)
  • Potrafi rozpoznać podstawowe barwy i prawidłowo je zastosować
  • Potrafi posługiwać się przyborami i narzędziami niezbędnymi w pracy plastyczno - praktycznej
  • Potrafi wykonać proste prace plastyczne wykorzystują różne techniki i materiały
  • Potrafi spontanicznie rysować, malować
  • Potrafi właściwie wypełniać oznaczone kontury, kształty
 
KLASA TRZECIA
KSZTAŁCENIE ŚRODOWISKOWE UCZEŃ:
  • Zna swoje imię
  • Zna nazwę miejscowości, w której mieszka
  • Zna nazwę miejscowości, w której się uczy
  • Zna nazwę swojego kraju
  • Zna symbole narodowe
  • Potrafi zachować normy współżycia i współdziałania w grupie podczas zajęć lekcyjnych i zabawy
  • Potrafi utrzymać ład i porządek w miejscu pracy i zabawy
  • Potrafi rozpoznać i opisać otaczającą przyrodę
  • Zna nazwy roślin i zwierząt z najbliższego otoczenia
  • Zna nazwy pór roku i ich podstawowe cechy charakterystyczne
  • Zna nazwy dni tygodnia
  • Zna podstawowe zasady poruszania się po drogach publicznych
  • Zna podstawowe zawody wykonywane przez osoby dorosłe i potrafi je nazwać
  • Zna nazwy warzyw i owoców
  • Potrafi samodzielnie siedzieć, bez podpórki
  • Potrafi samodzielnie chodzić, bez pomocy osób trzecich
  • Potrafi wchodzić i schodzić po schodach
  • Potrafi samodzielnie ubrać się i przebrać na zajęcia wych. fizycznego
  • Potrafi samodzielnie założyć buty i je zawiązać
  • Potrafi spożywać pokarmy płynne, stałe i pokarmy papkowe
  • Potrafi dokładnie gryź, żuć, połykać
  • Potrafi posługiwać się łyżką i widelcem
  • Potrafi estetycznie spożywać posiłki
  • Potrafi sygnalizować potrzeby fizjologiczne
  • Zna podstawowe nawyki higieniczne, zwłaszcza mycie rąk- po wyjściu z toalety, przed i po jedzeniu
  • Potrafi korzystać z chusteczki higienicznej
  • Potrafi dbać o higienę jamy ustnej
  • Potrafi nazwać poszczególne posiłki w ciągu dnia
  • Potrafi nawiązać kontakt z kolegami i nauczycielami
  • Potrafi wypełniać obowiązki wynikające z roli ucznia
  • Potrafi być otwarty, pogodny, samodzielnie zadawać proste pytania
KSZTAŁCENIE POLONISTYCZNE UCZEŃ:
  • Potrafi samodzielnie i swobodnie wypowiadać się prostymi zdaniami
  • Potrafi pytać i odpowiadać
  • Potrafi uważnie słuchać wypowiedzi innych
  • Potrafi słuchać czytanych tekstów (baśni, opowiadań, legend)
  • Potrafi wskazać głównego bohatera i określić jego postępowanie (dobry, zły)
  • Zna obraz graficzny wszystkich liter
  • Potrafi kreślić poznane litery po śladzie i samodzielnie
  • Potrafi głośno czytać sylaby i wyrazy jednosylabowe
  • Potrafi pisać proste wyrazy po śladzie
  • Potrafi zapisać swoje imię
KSZTAŁCENIE MATEMATYCZNE UCZEŃ:
  • Potrafi określić położenie przedmiotu wobec siebie i wobec drugiej osoby
  • Potrafi odczytać pełne godziny na zegarze
  • Potrafi przeliczyć przedmioty przez dotykanie, przesuwanie, wskazywanie
  • Potrafi porównać liczebność zbiorów przez łączenie w pary, używając określeń: mniej, więcej, tyle samo
  • Potrafi liczyć kolejno w zakresie 0 -10
  • Zna obraz graficzny cyfr w zakresie 0 - 10
  • Potrafi dodawać i odejmować w zakresie 0 - 10
  • Potrafi rozpoznać nominały monet i banknotów
  • Potrafi posługiwać się linijką
  • Potrafi kreślić odcinki
  • Potrafi rozpoznać podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt
  • Potrafi kreślić figury geometryczne po śladzie
  • Potrafi odrysować wzory o wyraźnych geometrycznych kształtach
  • Potrafi ułożyć wzory i ornamenty z poznanych figur geometrycznych
  • Potrafi rozpoznać i wskazać w najbliższym otoczeniu poznane figury geometryczne
KSZTAŁCENIE MUZYCZNO - RUCHOWE UCZEŃ:
  • Potrafi skoncentrować się na słuchaniu nagrań muzycznych
  • Potrafi wygłosić kwestie w grach i zabawach tematycznych
  • Potrafi rozpoznać piosenki po melodii
  • Potrafi śpiewać w grupie i solo
  • Potrafi rozróżnić brzmienie głosów, instrumentów muzycznych
  • Potrafi zająć pozycję wyjściową do ćwiczeń gimnastycznych
  • Potrafi naśladować gesty, ruchy, wzory ćwiczeń gimnastycznych
  • Potrafi stosować się do reguł i zasad gier sportowych
  • Potrafi korzystać z przyrządów sportowych (piłka, skakanka, woreczek)
KSZTAŁCENIE PLASTYCZNO - TECHNICZNE UCZEŃ:
  • Potrafi rozpoznać i nazwać materiały najczęściej stosowane w pracy szkolnej (klej, nożyczki, kredki, farby, plastelina, papier kolorowy itp.)
  • Potrafi rozpoznać podstawowe barwy i prawidłowo je zastosować
  • Potrafi posługiwać się przyborami i narzędziami niezbędnymi w pracy plastyczno - praktycznej
  • Potrafi samodzielnie zorganizować sobie warsztat pracy, dobrać narzędzia do materiałów
  • Potrafi wykonać proste prace plastyczne wykorzystują różne techniki i materiały
  • Potrafi spontanicznie rysować, malować
  • Potrafi właściwie wypełniać oznaczone kontury, kształty