PRZEDMIOTOWY SYSTEM
OCENIANIA EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ |
DLA DZIECI Z UPOSLEDZENIEM
UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM |
|
KRYTERIA OCEN |
KLASA PIERWSZA |
KSZTAŁCENIE
ŚRODOWISKOWE |
UCZEŃ:
- Zna swoje imię
- Zna nazwę miejscowości,
w której mieszka
- Zna nazwę miejscowości,
w której się uczy
- Potrafi zachować
normy współżycia i współdziałania w
grupie podczas zajęć lekcyjnych i
zabawy
- Potrafi utrzymać ład
i porządek w miejscu pracy i zabawy
- Potrafi samodzielnie
siedzieć, bez podpórki
- Potrafi samodzielnie
chodzić, bez pomocy osób trzecich
- Potrafi wchodzić i
schodzić po schodach
- Potrafi samodzielnie
ubrać się i przebrać na zajęcia wych.
fizycznego
- Potrafi samodzielnie
założyć buty
- Potrafi spożywać
pokarmy płynne, stałe i pokarmy papkowe
- Potrafi dokładnie gryź,
żuć, połykać
- Potrafi posługiwać
się łyżką i widelcem
- Potrafi estetycznie
spożywać posiłki
- Potrafi sygnalizować
potrzeby fizjologiczne
- Zna podstawowe nawyki
higieniczne, zwłaszcza mycie rąk- po
wyjściu z toalety, przed i po jedzeniu
- Potrafi korzystać z
chusteczki higienicznej
- Potrafi dbać o higienę
jamy ustnej
- Potrafi nawiązać
kontakt z kolegami i nauczycielami
|
KSZTAŁCENIE
POLONISTYCZNE |
UCZEŃ:
- Potrafi pytać i
odpowiadać
- Potrafi słuchać
czytanych tekstów (baśni, opowiadań,
legend)
- Zna obraz graficzny
wybranych liter
- Potrafi kreślić
poznane litery po śladzie
- Potrafi pisać proste
wyrazy po śladzie
- Potrafi zapisać swoje
imię po śladzie
|
KSZTAŁCENIE
MATEMATYCZNE |
UCZEŃ:
- Potrafi określić położenie
przedmiotu wobec siebie
- Potrafi przeliczyć
przedmioty przez dotykanie, przesuwanie,
wskazywanie
- Potrafi porównać
liczebność zbiorów ( dużo-mało )
- Potrafi liczyć
kolejno w zakresie 0 -4
- Zna obraz graficzny
cyfr w zakresie 0 - 4
- Potrafi dodawać i
odejmować w zakresie 0 - 4
- Potrafi rozpoznać
podstawowe figury geometryczne: koło,
kwadrat, trójkąt, prostokąt
- Potrafi kreślić
figury geometryczne po śladzie
- Potrafi odrysować
wzory o wyraźnych geometrycznych kształtach
|
KSZTAŁCENIE
MUZYCZNO - RUCHOWE |
UCZEŃ:
- Potrafi rozpoznać
piosenki po melodii
- Potrafi śpiewać w
grupie
- Potrafi rozróżnić
brzmienie głosów, instrumentów
muzycznych
- Potrafi zająć pozycję
wyjściową do ćwiczeń gimnastycznych
- Potrafi naśladować
gesty, ruchy, wzory ćwiczeń
gimnastycznych
- Potrafi korzystać z
przyrządów sportowych (piłka,
skakanka, woreczek)
|
KSZTAŁCENIE
PLASTYCZNO - TECHNICZNE |
UCZEŃ:
- Potrafi rozpoznać
materiały najczęściej stosowane w
pracy szkolnej (klej, nożyczki, kredki,
farby, plastelina, papier kolorowy itp.)
- Potrafi rozpoznać
podstawowe barwy i prawidłowo je
zastosować
- Potrafi posługiwać
się przyborami i narzędziami niezbędnymi
w pracy plastyczno - praktycznej
- Potrafi wykonać
proste prace plastyczne
- Potrafi spontanicznie
rysować, malować
- Potrafi właściwie
wypełniać oznaczone kontury, kształty
|
|
|
KLASA DRUGA |
KSZTAŁCENIE
ŚRODOWISKOWE |
UCZEŃ:
- Zna swoje imię
- Zna nazwę miejscowości,
w której mieszka
- Zna nazwę miejscowości,
w której się uczy
- Potrafi zachować
normy współżycia i współdziałania w
grupie podczas zajęć lekcyjnych i
zabawy
- Potrafi utrzymać ład
i porządek w miejscu pracy i zabawy
- Zna nazwy roślin
- Zna nazwy pór roku
- Zna nazwy dni tygodnia
- Zna nazwy warzyw i
owoców
- Potrafi samodzielnie
siedzieć, bez podpórki
- Potrafi samodzielnie
chodzić, bez pomocy osób trzecich
- Potrafi wchodzić i
schodzić po schodach
- Potrafi samodzielnie
ubrać się i przebrać na zajęcia wych.
fizycznego
- Potrafi samodzielnie
założyć buty
- Potrafi spożywać
pokarmy płynne, stałe i pokarmy papkowe
- Potrafi dokładnie gryź,
żuć, połykać
- Potrafi posługiwać
się łyżką i widelcem
- Potrafi estetycznie
spożywać posiłki
- Potrafi sygnalizować
potrzeby fizjologiczne
- Zna podstawowe nawyki
higieniczne, zwłaszcza mycie rąk- po
wyjściu z toalety, przed i po jedzeniu
- Potrafi korzystać z
chusteczki higienicznej
- Potrafi dbać o higienę
jamy ustnej
- Potrafi nazwać
poszczególne posiłki w ciągu dnia
- Potrafi nawiązać
kontakt z kolegami i nauczycielami
- Potrafi wypełniać
obowiązki wynikające z roli ucznia
- Potrafi być otwarty,
pogodny, samodzielnie zadawać proste
pytania
|
KSZTAŁCENIE
POLONISTYCZNE |
UCZEŃ:
- Potrafi pytać i
odpowiadać
- Potrafi uważnie słuchać
wypowiedzi innych
- Potrafi słuchać
czytanych tekstów (baśni, opowiadań,
legend)
- Zna obraz graficzny większości
liter
- Potrafi kreślić
poznane litery po śladzie
- Potrafi głośno czytać
sylaby
- Potrafi pisać proste
wyrazy po śladzie
- Potrafi zapisać swoje
imię
|
KSZTAŁCENIE
MATEMATYCZNE |
UCZEŃ:
- Potrafi określić położenie
przedmiotu wobec siebie
- Potrafi odczytać pełne
godziny na zegarze
- Potrafi przeliczyć
przedmioty przez dotykanie, przesuwanie,
wskazywanie
- Potrafi porównać
liczebność zbiorów przez łączenie w
pary
- Potrafi liczyć
kolejno w zakresie 0 -6
- Zna obraz graficzny
cyfr w zakresie 0 - 6
- Potrafi dodawać i
odejmować w zakresie 0 - 6
- Potrafi rozpoznać
nominały monet i banknotów
- Potrafi rozpoznać
podstawowe figury geometryczne: koło,
kwadrat, trójkąt, prostokąt
- Potrafi kreślić
figury geometryczne po śladzie
- Potrafi odrysować
wzory o wyraźnych geometrycznych kształtach
- Potrafi ułożyć
wzory i ornamenty z poznanych figur
geometrycznych
- Potrafi rozpoznać i
wskazać w najbliższym otoczeniu poznane
figury geometryczne
|
KSZTAŁCENIE
MUZYCZNO - RUCHOWE |
UCZEŃ:
- Potrafi rozpoznać
piosenki po melodii
- Potrafi śpiewać w
grupie i solo
- Potrafi rozróżnić
brzmienie głosów, instrumentów
muzycznych
- Potrafi zająć pozycję
wyjściową do ćwiczeń gimnastycznych
- Potrafi naśladować
gesty, ruchy, wzory ćwiczeń
gimnastycznych
- Potrafi korzystać z
przyrządów sportowych (piłka,
skakanka, woreczek)
|
KSZTAŁCENIE
PLASTYCZNO - TECHNICZNE |
UCZEŃ:
- Potrafi rozpoznać i
nazwać materiały najczęściej
stosowane w pracy szkolnej (klej, nożyczki,
kredki, farby, plastelina, papier
kolorowy itp.)
- Potrafi rozpoznać
podstawowe barwy i prawidłowo je
zastosować
- Potrafi posługiwać
się przyborami i narzędziami niezbędnymi
w pracy plastyczno - praktycznej
- Potrafi wykonać
proste prace plastyczne wykorzystują różne
techniki i materiały
- Potrafi spontanicznie
rysować, malować
- Potrafi właściwie
wypełniać oznaczone kontury, kształty
|
|
|
KLASA
TRZECIA |
KSZTAŁCENIE
ŚRODOWISKOWE |
UCZEŃ:
- Zna swoje imię
- Zna nazwę miejscowości,
w której mieszka
- Zna nazwę miejscowości,
w której się uczy
- Zna nazwę swojego
kraju
- Zna symbole narodowe
- Potrafi zachować
normy współżycia i współdziałania w
grupie podczas zajęć lekcyjnych i
zabawy
- Potrafi utrzymać ład
i porządek w miejscu pracy i zabawy
- Potrafi rozpoznać i
opisać otaczającą przyrodę
- Zna nazwy roślin i
zwierząt z najbliższego otoczenia
- Zna nazwy pór roku i
ich podstawowe cechy charakterystyczne
- Zna nazwy dni tygodnia
- Zna podstawowe zasady
poruszania się po drogach publicznych
- Zna podstawowe zawody
wykonywane przez osoby dorosłe i potrafi
je nazwać
- Zna nazwy warzyw i
owoców
- Potrafi samodzielnie
siedzieć, bez podpórki
- Potrafi samodzielnie
chodzić, bez pomocy osób trzecich
- Potrafi wchodzić i
schodzić po schodach
- Potrafi samodzielnie
ubrać się i przebrać na zajęcia wych.
fizycznego
- Potrafi samodzielnie
założyć buty i je zawiązać
- Potrafi spożywać
pokarmy płynne, stałe i pokarmy papkowe
- Potrafi dokładnie gryź,
żuć, połykać
- Potrafi posługiwać
się łyżką i widelcem
- Potrafi estetycznie
spożywać posiłki
- Potrafi sygnalizować
potrzeby fizjologiczne
- Zna podstawowe nawyki
higieniczne, zwłaszcza mycie rąk- po
wyjściu z toalety, przed i po jedzeniu
- Potrafi korzystać z
chusteczki higienicznej
- Potrafi dbać o higienę
jamy ustnej
- Potrafi nazwać
poszczególne posiłki w ciągu dnia
- Potrafi nawiązać
kontakt z kolegami i nauczycielami
- Potrafi wypełniać
obowiązki wynikające z roli ucznia
- Potrafi być otwarty,
pogodny, samodzielnie zadawać proste
pytania
|
KSZTAŁCENIE
POLONISTYCZNE |
UCZEŃ:
- Potrafi samodzielnie i
swobodnie wypowiadać się prostymi
zdaniami
- Potrafi pytać i
odpowiadać
- Potrafi uważnie słuchać
wypowiedzi innych
- Potrafi słuchać
czytanych tekstów (baśni, opowiadań,
legend)
- Potrafi wskazać głównego
bohatera i określić jego postępowanie
(dobry, zły)
- Zna obraz graficzny
wszystkich liter
- Potrafi kreślić
poznane litery po śladzie i samodzielnie
- Potrafi głośno czytać
sylaby i wyrazy jednosylabowe
- Potrafi pisać proste
wyrazy po śladzie
- Potrafi zapisać swoje
imię
|
KSZTAŁCENIE
MATEMATYCZNE |
UCZEŃ:
- Potrafi określić położenie
przedmiotu wobec siebie i wobec drugiej
osoby
- Potrafi odczytać pełne
godziny na zegarze
- Potrafi przeliczyć
przedmioty przez dotykanie, przesuwanie,
wskazywanie
- Potrafi porównać
liczebność zbiorów przez łączenie w
pary, używając określeń: mniej, więcej,
tyle samo
- Potrafi liczyć
kolejno w zakresie 0 -10
- Zna obraz graficzny
cyfr w zakresie 0 - 10
- Potrafi dodawać i
odejmować w zakresie 0 - 10
- Potrafi rozpoznać
nominały monet i banknotów
- Potrafi posługiwać
się linijką
- Potrafi kreślić
odcinki
- Potrafi rozpoznać
podstawowe figury geometryczne: koło,
kwadrat, trójkąt, prostokąt
- Potrafi kreślić
figury geometryczne po śladzie
- Potrafi odrysować
wzory o wyraźnych geometrycznych kształtach
- Potrafi ułożyć
wzory i ornamenty z poznanych figur
geometrycznych
- Potrafi rozpoznać i
wskazać w najbliższym otoczeniu poznane
figury geometryczne
|
KSZTAŁCENIE
MUZYCZNO - RUCHOWE |
UCZEŃ:
- Potrafi skoncentrować
się na słuchaniu nagrań muzycznych
- Potrafi wygłosić
kwestie w grach i zabawach tematycznych
- Potrafi rozpoznać
piosenki po melodii
- Potrafi śpiewać w
grupie i solo
- Potrafi rozróżnić
brzmienie głosów, instrumentów
muzycznych
- Potrafi zająć pozycję
wyjściową do ćwiczeń gimnastycznych
- Potrafi naśladować
gesty, ruchy, wzory ćwiczeń
gimnastycznych
- Potrafi stosować się
do reguł i zasad gier sportowych
- Potrafi korzystać z
przyrządów sportowych (piłka,
skakanka, woreczek)
|
KSZTAŁCENIE
PLASTYCZNO - TECHNICZNE |
UCZEŃ:
- Potrafi rozpoznać i
nazwać materiały najczęściej
stosowane w pracy szkolnej (klej, nożyczki,
kredki, farby, plastelina, papier
kolorowy itp.)
- Potrafi rozpoznać
podstawowe barwy i prawidłowo je
zastosować
- Potrafi posługiwać
się przyborami i narzędziami niezbędnymi
w pracy plastyczno - praktycznej
- Potrafi samodzielnie
zorganizować sobie warsztat pracy, dobrać
narzędzia do materiałów
- Potrafi wykonać
proste prace plastyczne wykorzystują różne
techniki i materiały
- Potrafi spontanicznie
rysować, malować
- Potrafi właściwie
wypełniać oznaczone kontury, kształty
|
|
|