Kryterium oceniania z zakresu Historia i Społeczeństwo
Każdy uczeń jest oceniany według podanych kryteriów.
Uczeń
uzyskuje ocenę za:
- sprawdziany
- kartkówki
- zadania domowe
- praca przy mapie
- aktywność na lekcji
- odpowiedź ustna
Sprawdziany są obowiązkowe (występują po skończonym dziale programowym, ich termin ustalany jest co najmniej tydzień wcześniej, jeżeli uczeń opuścił sprawdzian ma obowiązek napisać go w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły, ocenę niedostateczną uczeń może poprawić)
Kartkówki obejmują materiał z ostatniej lekcji (mogą być niezapowiedziane, kartkówek nie poprawiamy)
Uczeń może trzy razy w ciągu semestru zgłosić nie wykonanie zadania domowego bądź przygotowania do lekcji.
Za aktywną pracę na lekcji i zadania dodatkowe uczeń otrzymuję plusy (trzy takie znaki zastępują ocenę bardzo dobrą)
Każdy uczeń
ma obowiązek:
- starannie prowadzić zeszyt i ćwiczenia
- przygotowywać się do zajęć
- nosić książkę, zeszyt i przybory
WYMAGANIA PROGRAMOWE DLA
KLASY IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ według programu "Wczoraj i dziś" autorstwa dr. Tomasza Maćkowskiego (dostosowane do podręcznika o tym samym tytule, którego autorem jest dr Grzegorz Wojciechowski) |
|||||||
Badana czynność uczniów | Ocena | ||||||
I. Ja i moje otoczenie | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - wie, na czym polega odmienność i niepowtarzalność każdego człowieka | + | |||||
- potrafi wymienić ludzkie potrzeby | + | ||||||
- zna sposoby zaspokajania ludzkich potrzeb | + | ||||||
- rozumie, jaką rolę odgrywa rodzina w życiu każdego człowieka | + | ||||||
- tłumaczy, czym jest rodzina niepełna i w jaki sposób ona powstaje | + | ||||||
- podaje przykłady praw i obowiązków poszczególnych członków rodziny | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: rodzina dwupokoleniowa, rodzina wielopokoleniowa | + | ||||||
- wymienia osoby, które wchodzą w skład szkolnej społeczności | + | ||||||
- zna uprawnienia władz szkolnych i statut szkoły | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: rada pedagogiczna, rada szkoły, rada samorządu uczniowskiego | + | ||||||
- wie, czym jest samorząd uczniowski | + | ||||||
- podaje przykłady działań samorządu uczniowskiego w swojej szkole | + | ||||||
- zna swoje szkolne prawa i obowiązki | + | ||||||
- wskazuje przyczyny konfliktów między ludźmi i przedstawia sposoby ich rozwiązywania | + | ||||||
- rozumie, w czym przejawiają się uprzejmość i tolerancja | + | ||||||
- wymienia korzyści, jakie można osiągnąć przez uprzejmość i tolerancję | + | ||||||
- wie, na czym polega sprawiedliwe postępowanie | + | ||||||
- tłumaczy znaczenie terminów: ojczyzna, mała ojczyzna, naród, patriotyzm, patriotyzm lokalny, herb | + | ||||||
- omawia sposoby okazywania patriotyzmu w czasie wojny i w okresie pokoju | + | ||||||
- zna sposoby zdobywania wiedzy o historii małej ojczyzny | + | ||||||
- wskazuje największe atuty swojej małej ojczyzny | + | ||||||
- tłumaczy pochodzenie nazwy Polska | + | ||||||
- wyjaśnia, co świadczy o tym, że Polacy należą do jednego narodu | + | ||||||
- rozumie znaczenie terminów: Rzeczpospolita Polska, mniejszość narodowa, mniejszość etniczna, Polonia | + | ||||||
- zna daty najważniejszych polskich świąt państwowych | + | ||||||
- zna polskie symbole narodowe i najważniejsze miejsca pamięci narodowej | + | ||||||
- recytuje tekst "Mazurka Dąbrowskiego" | + | ||||||
- wie, jaka jest symbolika barw polskiej flagi narodowej | + | ||||||
- rozumie, dlaczego powinno się okazywać szacunek symbolom narodowym | + | ||||||
- wyjaśnia, kim był Józef Wybicki | + | ||||||
- wymienia regiony Polski | + | ||||||
Umiejetności | - potrafi określić sposoby zaspokajania różnych potrzeb człowieka | + | |||||
- wyjaśnia znaczenie praw i obowiązków poszczególnych członków rodziny | + | ||||||
- porównuje prawa i obowiązki poszczególnych członków rodziny | + | ||||||
- charakteryzuje społeczność szkolną z uwzględnieniem swoich praw i obowiązków | + | ||||||
- określa szkołę jako wspólnotę uczniów, nauczycieli i rodziców | + | ||||||
- ocenia, które prawa i obowiązki uczniów są najważniejsze | + | ||||||
- potrafi opisać sytuację konfliktową i znajduje dla niej rozwiązanie | + | ||||||
- omawia różnice między szkołą dawną a współczesną | + | ||||||
- prezentuje informacje związane z ważnymi postaciami i wydarzeniami z dziejów regionu | + | ||||||
- opisuje wygląd herbów wybranych miejscowości | + | ||||||
- odnajduje na mapie główne regiony Polski | + | ||||||
- opisuje główne regiony Polski | + | ||||||
- omawia na przykładach pochodzenie nazwisk i przydomków | + | ||||||
II. Z historią na ty | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - wie, czym zajmuje się historia jako nauka | + | |||||
- wymienia główne zadania historii | + | ||||||
- wyjaśnia, kim jest historyk | + | ||||||
- wymienia przykłady postaci historycznych oraz bohaterów baśniowych i legendarnych | + | ||||||
- zna podstawy myślenia przyczynowo-skutkowego dotyczącego wydarzeń historycznych | + | ||||||
- wskazuje przebieg, przyczyny i skutki wybranych wydarzeń historycznych | + | ||||||
- wymienia filmy i książki o tematyce historycznej | + | ||||||
- objaśnia znaczenie powiedzenia: Historia jest nauczycielką życia | + | ||||||
- wie, czym są źródła historyczne, i podaje ich przykłady | + | ||||||
- dokonuje podziału źródeł historycznych na materialne i niematerialne oraz wyróżnia wśród źródeł materialnych pisane i niepisane | + | ||||||
- wymienia informacje, jakie można zdobyć na podstawie poszczególnych źródeł historycznych | + | ||||||
- określa, czym zajmuje się archeologia | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: zabytek, muzeum, archiwum, skansen, ród, archeolog, pamiątka rodzinna, genealogia, drzewo genealogiczne | + | ||||||
- wie, gdzie gromadzi się źródła historyczne | + | ||||||
- wskazuje podobieństwa i różnice między muzeum a skansenem | + | ||||||
- rozpoznaje znak Zabytek chroniony prawem i wie, co on oznacza | + | ||||||
- wyjaśnia, kim był prawdziwy święty Mikołaj | + | ||||||
- zna legendy związane z Mikołajem, biskupem Miry | + | ||||||
- przedstawia postać Henryka Schliemanna | + | ||||||
Umiejętności | - potrafi na wybranych przykładach zaprezentować myślenie przyczynowo-skutkowe | + | |||||
- opowiada o wybranym wydarzeniu z życia klasy w sposób potwierdzający opanowanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego | + | ||||||
- przedstawia na przykładzie przenikanie się faktów historycznych z legendą | + | ||||||
- odróżnia postacie historyczne od bohaterów baśniowych i legendarnych | + | ||||||
- kwalifikuje różne źródła historyczne zgodnie z podziałem na źródła materialne (pisane, niepisane) i niematerialne | + | ||||||
- uzasadnia, dlaczego należy dbać o źródła historyczne i chronić obiekty zabytkowe | + | ||||||
- wymienia zasady prawidłowego zachowania się w muzeum | + | ||||||
- potrafi zaplanować wycieczkę prezentującą najważniejsze miejsca i obiekty w najbliższej okolicy | + | ||||||
- przedstawia pamiątki rodzinne i określa ich znaczenie | + | ||||||
- odczytuje informacje o przodkach na podstawie poszczególnych pamiątek rodzinnych | + | ||||||
- prezentuje swoją opinię na temat podtrzymywania tradycji rodzinnych | + | ||||||
- wyjaśnia, w jaki sposób podtrzymywanie tradycji rodzinnych umacnia poczucie wspólnoty w rodzinie | + | ||||||
- dociera do rodzinnych źródeł, które pozwalają mu sporządzić drzewo genealogiczne | + | ||||||
- przygotowuje drzewo genealogiczne najbliższej rodziny | + | ||||||
- znajduje w internecie strony, które zawierają informacje pomocne przy tworzeniu drzewa genealogicznego | + | ||||||
III. Czas i mapa w historii | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - rozumie znaczenie terminów: chronologia, data, era, rok, wiek, tysiąclecie, epoka historyczna, okres przed naszą erą i naszej ery | + | |||||
- wyjaśnia, dlaczego mierzenie czasu jest ważne w pracy historyka | + | ||||||
- wskazuje narodziny Jezusa z Nazaretu jako początek naszej ery | + | ||||||
- wie, jakie jest pochodzenie słowa kronikarz | + | ||||||
- zna przyczyny powstawania kronik i dostrzega w nich źródło ważnych informacji | + | ||||||
- tłumaczy zasadę tworzenia osi czasu i sposób umieszczania na niej dat | + | ||||||
- posługuje się cyframi rzymskimi i arabskimi w celu oznaczania jednostek czasu | + | ||||||
- wymienia epoki historyczne oraz podaje ich daty graniczne | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: mapa, plan, legenda mapy | + | ||||||
- wie, czym zajmuje się kartografia | + | ||||||
- wymienia elementy, z jakich składa się mapa historyczna | + | ||||||
- tłumaczy, czym są legenda i skala mapy | + | ||||||
Umiejętności | - odczytuje skróty: p.n.e. i n.e. | + | |||||
- umie narysować linię chronologiczną i zaznaczyć na niej daty | + | ||||||
- porządkuje daty na linii chronologicznej | + | ||||||
- krótko charakteryzuje poszczególne epoki historyczne | + | ||||||
- oblicza upływ czasu między poszczególnymi wydarzeniami | + | ||||||
- ustala wiek, w którym miało miejsce dane wydarzenie | + | ||||||
- określa datę danego wydarzenia, używając określeń I połowa lub II połowa danego wieku | + | ||||||
- zapisuje cyframi rzymskimi liczby arabskie i na odwrót | + | ||||||
- odczytuje z mapy podstawowe informacje | + | ||||||
- porównuje mapy historyczną i geograficzną | + | ||||||
- odróżnia mapę od planu | + | ||||||
- rysuje plan najbliższej okolicy | + | ||||||
IV. Z najdawniejszych dziejów | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - wie, jak zmieniał się wygląd człowieka | + | |||||
- rozumie, jakie znaczenie dla praludzi miała umiejętność rozpalania ognia | + | ||||||
- tłumaczy, jakie znaczenie dla rozwoju społeczności ludzkich miało posługiwanie się mową | + | ||||||
- przedstawia dokonania, które umożliwiły człowiekowi przejście do osiadłego trybu życia | + | ||||||
- zna dawne i współczesne sposoby wytopu żelaza | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: pięściak, ziemianka, dymarka, epoka kamienia, epoka brązu, epoka żelaza, cywilizacja, miasto-państwo, mumia, sarkofag, piramida, faraon, kanał nawadniający, Sumerowie, Babilon, Mezopotamia, Bliski Wschód | + | ||||||
- wie, dlaczego pierwsze cywilizacje powstały nad wielkimi rzekami | + | ||||||
- podaje najważniejsze osiągnięcia pierwszych cywilizacji: system nawadniający, koło, koło garncarskie, szkło, cegłę, kalendarz | + | ||||||
- przedstawia podział ludności starożytnego Egiptu na warstwy społeczne | + | ||||||
- wymienia najważniejsze zabytki starożytnych Mezopotamii i Egiptu | + | ||||||
- rozumie znaczenie terminów: pismo obrazkowe, klinowe i alfabetyczne | + | ||||||
- wskazuje, jakie znaczenie dla rozwoju cywilizacji miał wynalazek pisma | + | ||||||
- wyjaśnia, dlaczego ludzie tworzyli malowidła naskalne | + | ||||||
- wymienia materiały pisarskie, których używano od starożytności do współczesności | + | ||||||
- wie, że alfabety grecki i łaciński stanowią podstawę, z której wywodzą się alfabety używane współcześnie w Europie | + | ||||||
- wskazuje Fenicjan jako twórców pisma alfabetycznego | + | ||||||
- opowiada, w jakim celu wznoszono piramidy i w jaki sposób one powstawały | + | ||||||
- podaje najważniejsze fakty z życia faraona Ramzesa II | + | ||||||
Umiejętności | - charakteryzuje koczowniczy i osiadły tryb życia | + | |||||
- ocenia, który tryb życia człowieka - koczowniczy czy osiadły - był korzystniejszy dla praludzi | + | ||||||
- porównuje życie praludzi z życiem współczesnego człowieka | + | ||||||
- omawia sposób działania kanałów nawadniających | + | ||||||
- charakteryzuje warstwy społeczne starożytnego Egiptu | + | ||||||
- umieszcza na linii chronologicznej przybliżone daty wynalezienia pisma i powstania pierwszego pisma alfabetycznego | + | ||||||
- rozpoznaje pismo obrazkowe, klinowe i alfabetyczne | + | ||||||
- charakteryzuje pismo obrazkowe, klinowe i alfabetyczne, a także wskazuje różnice między nimi | + | ||||||
- tworzy własne pismo obrazkowe oraz przedstawia zalety i wady takiego sposobu przekazywania informacji | + | ||||||
V. W strożytnej Grecji | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - zna warunki geograficzne Grecji | + | |||||
- rozumie wpływ położenia geograficznego Grecji na zajęcia zamieszkującej ją ludności | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: Hellada, Hellenowie, wielka kolonizacja, kolonia, Akropol, agora, polis | + | ||||||
- wymienia przyczyny i skutki wielkiej kolonizacji | + | ||||||
- wie, kim był Perykles | + | ||||||
- wymienia najważniejsze osiągnięcia Peryklesa | + | ||||||
- podaje cechy charakterystyczne demokracji ateńskiej | + | ||||||
- tłumaczy znaczenie terminu demokracja | + | ||||||
- przedstawia, w jaki sposób działał sąd skorupkowy | + | ||||||
- wie, czym jest teatr, i wskazuje Grecję jako miejsce narodzin tej dziedziny sztuki | + | ||||||
- wyjaśnia, czym były Wielkie Dionizje | + | ||||||
- podaje imiona najważniejszych tragedio- i komediopisarzy greckich (Sofokles, Arystofanes, Eurypides) | + | ||||||
- wymienia rodzaje sztuk granych w greckim teatrze (tragedia, komedia) | + | ||||||
- omawia różnice między tragedią i komedią | + | ||||||
- tłumaczy znaczenie terminów: filozofia, bogowie olimpijscy, mit, politeizm, heros, igrzyska olimpijskie, olimpiada | + | ||||||
- wymienia imiona najważniejszych bogów greckich (Zeus, Hera, Posejdon, Afrodyta, Atena, Hades, Hefajstos, Ares, Apollo, Hermes) | + | ||||||
- wie, jakimi dziedzinami życia opiekowali się poszczególni bogowie greccy oraz jakie były ich atrybuty | + | ||||||
- zna postacie Heraklesa i Odyseusza jako bohaterów mitów greckich | + | ||||||
- opowiada co najmniej jeden mit grecki | + | ||||||
- podaje przykłady prac Heraklesa | + | ||||||
- wie, kim był Homer | + | ||||||
- wymienia dzieła Homera | + | ||||||
- wyjaśnia, co oznaczają wyrażenia: koń trojański, pięta Achillesa i stajnia Augiasza | + | ||||||
- wymienia najważniejszych filozofów greckich (Sokrates, Platon, Arystoteles) | + | ||||||
- wie, czym jest gimnazjon | + | ||||||
- rozumie, jakie znaczenie miały gimnazjony dla sprawności fizycznej antycznych Greków | + | ||||||
- podaje rok pierwszych igrzysk olimpijskich | + | ||||||
- wskazuje, gdzie odbywały się najsłynniejsze igrzyska organizowane na cześć Zeusa | + | ||||||
- wymienia dyscypliny wchodzące w skład pięcioboju olimpijskiego | + | ||||||
- opisuje przebieg starożytnych igrzysk olimpijskich | + | ||||||
- tłumaczy, jaka była rola sportu w życiu starożytnych Greków | + | ||||||
- rozumie, jaką rolę odgrywają igrzyska we współczesnym świecie | + | ||||||
- wymienia zalety i wady wychowania spartańskiego | + | ||||||
Umiejętności | - odnajduje na mapie starożytne Grecję i Ateny | + | |||||
- opisuje na przykładzie starożytnych Aten wygląd greckiej polis | + | ||||||
- tłumaczy na podstawie tekstu źródłowego, jaką rolę w Atenach odgrywał sąd skorupkowy | + | ||||||
- wskazuje cechy, które wyróżniały Peryklesa jako dowódcę i polityka | + | ||||||
- opisuje wygląd teatru greckiego i występujących w nim aktorów | + | ||||||
- ocenia znaczenie teatru dla starożytnych Greków | + | ||||||
- porównuje teatr współczesny ze starożytnym teatrem greckim | + | ||||||
- porównuje starożytne igrzyska olimpijskie ze współczesnymi olimpiadami | + | ||||||
- ocenia osiągnięcia starożytnych Greków | + | ||||||
- wyjaśnia, co oznaczają powiedzenia: wrócić z tarczą i wrócić na tarczy | + | ||||||
- tłumaczy, kim byli Spartanie | + | ||||||
VI. W starożytnym Rzymie | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - wyjaśnia znaczenie terminów: Imperium Rzymskie, legionista, języki romańskie, bazylika, gladiator, prowincja, barbarzyńca, zgromadzenie ludowe, senat | + | |||||
- podaje rok założenia Rzymu opisanego w legendzie | + | ||||||
- zna legendarne początki Rzymu | + | ||||||
- tłumaczy, czym jest "Wilczyca kapitolińska" | + | ||||||
- wymienia grupy tworzące społeczeństwo starożytnego Rzymu | + | ||||||
- nazywa poszczególne elementy stroju i uzbrojenia rzymskiego legionisty | + | ||||||
- wie, co to jest Forum Romanum, Panteon, Koloseum, akwedukt, droga, łuk triumfalny, terma | + | ||||||
- wyjaśnia, w jakim celu starożytni Rzymianie budowali drogi i wodociągi | + | ||||||
- wie, dlaczego starożytni Rzymianie budowali łuki triumfalne i termy | + | ||||||
- wymienia osiągnięcia starożytnych Rzymian, z których korzystamy współcześnie | + | ||||||
- objaśnia znaczenia terminów: mesjasz, apostoł, Ewangelia, Biblia, Stary i Nowy Testament, poganin | + | ||||||
- wskazuje Palestynę jako miejsce narodzin chrześcijaństwa | + | ||||||
- wiąże początki chrześcijaństwa z postacią Jezusa z Nazaretu | + | ||||||
- wie, że chrześcijanie wierzą w jednego Boga | + | ||||||
- rozumie, na czym polega różnica między wiarą w jednego boga a wiarą w wielu bogów | + | ||||||
- podaje najważniejsze zasady nauki Jezusa z Nazaretu | + | ||||||
- wymienia symbole pierwszych chrześcijan - chrystogram i rybę | + | ||||||
- wie, kim był Konstantyn Wielki | + | ||||||
- wskazuje Watykan jako współczesną siedzibę Kościoła katolickiego | + | ||||||
- tłumaczy, czym był szlak bursztynowy | + | ||||||
Umiejętności | - umieszcza na linii chronologicznej daty założenia Rzymu, zabójstwa Juliusza Cezara, ukrzyżowania Jezusa z Nazaretu, wydania edyktu mediolańskiego i upadku cesarstwa zachodniorzymskiego, a także określa, w którym wieku odbyły się poszczególne wydarzenia | + | |||||
- wskazuje na mapie Rzym, Kartaginę, Półwysep Apeniński (Italię), Palestynę i obszary objęte chrześcijaństwem u schyłku starożytności | + | ||||||
- opisuje grupy tworzące społeczeństwo rzymskie | + | ||||||
- wymienia zasługi
Rzymian w dziedzinie architektury i budownictwa,
używając terminów: Forum Romanum, Panteon, Koloseum, akwedukty, drogi, łuki triumfalne, termy |
+ | ||||||
- objaśnia, w jaki sposób budowano drogi w starożytnym Rzymie | + | ||||||
- rozpoznaje na ilustracjach budowle wznoszone przez starożytnych Rzymian: akwedukty, łuki triumfalne, amfiteatry | + | ||||||
- porównuje rozrywki starożytnych Greków i Rzymian | + | ||||||
Ocena Niedostateczna: uczeń nie opanował tzw. minimum przewidzianego programem, nie uczestniczył aktywnie w zajęciach, często był do nich nieprzygotowany (brak zadań, zeszytu, książki). | |||||||
Ocena celująca: opanował wszystkie treści programowe, bardzo aktywny, uczestniczył w konkursach i akademiach. | |||||||
Powyższe kryteria zostały dopasowane na potrzeby kształcenia specjalnego. |
WYMAGANIA PROGRAMOWE DLA
KLASY V SZKOŁY PODSTAWOWEJ według programu "Wczoraj i dziś" autorstwa dr. Tomasza Maćkowskiego (dostosowane do podręcznika o tym samym tytule, którego autorem jest dr Grzegorz Wojciechowski) |
|||||||
Badana czynność uczniów | Ocena | ||||||
I. Polska pierwszych Piastów | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - wymienia narzędzia rolnicze używane przez Słowian | + | |||||
- zna daty chrztu Polski i zjazdu gnieźnieńskiego | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: plemię, gród, drużyna, książę | + | ||||||
- wymienia zajęcia mieszkańców średniowiecznego Gniezna | + | ||||||
- podaje lata panowania Mieszka I | + | ||||||
- wie, jaką rolę pełnili duchowni w państwie Mieszka I | + | ||||||
- zna podstawowe fakty z życia świętego Wojciecha | + | ||||||
- wymienia przyczyny i skutki zjazdu gnieźnieńskiego | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: relikwie, koronacja | + | ||||||
- rozumie szczególne znaczenie koronacji Bolesława Chrobrego w dziejach państwa polskiego | + | ||||||
- tłumaczy, czym był Szczerbiec | + | ||||||
- wie, kiedy Orzeł Biały stał się symbolem państwa polskiego | + | ||||||
- omawia legendarne początki dynastii Piastów | + | ||||||
Umiejetności | - zna legendy o Lechu, Czechu i Rusie, o Popielu oraz o Piaście | + | |||||
- rozpoznaje cechy charakterystyczne legendy | + | ||||||
- wskazuje na mapie ziemie polskie zamieszkiwane przez najważniejsze plemiona słowiańskie w X wieku | + | ||||||
- opowiada o powstaniu i początkach państwa polskiego | + | ||||||
- wskazuje na mapie Gniezno i obszar państwa Mieszka I | + | ||||||
- umieszcza na linii chronologicznej datę chrztu Polski | + | ||||||
- opisuje budowę średniowiecznego grodu na przykładzie Gniezna | + | ||||||
- potrafi określić przyczyny i skutki przyjęcia chrztu przez Mieszka I | + | ||||||
- wskazuje na mapie granice państwa Mieszka I | + | ||||||
- omawia znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę | + | ||||||
- zaznacza na linii chronologicznej daty śmierci biskupa Wojciecha, zjazdu gnieźnieńskiego oraz koronacji Bolesława Chrobrego | + | ||||||
- wskazuje na mapie granice państwa polskiego w czasach Bolesława Chrobrego | + | ||||||
- pokazuje na mapie Gdańsk i ziemie zamieszkiwane przez Prusów | + | ||||||
- przedstawia historię zjazdu gnieźnieńskiego, uwzględniając postacie świętego Wojciecha, Bolesława Chrobrego i Ottona III | + | ||||||
- prezentuje postać świętego Wojciecha | + | ||||||
II. Społeczeństwo średniowiecza | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - wyjaśnia znaczenie terminów: klasztor, post, skryptorium, kopista, kupiec, rzemieślnik, cech, burmistrz, samorząd miejski, rynek | + | |||||
- wie, jak duży wpływ na życie ludzi w średniowieczu miała religia | + | ||||||
- wymienia zabudowania tworzące średniowieczny klasztor | + | ||||||
- tłumaczy, na czym polegała praca zakonników w średniowiecznym skryptorium | + | ||||||
- rozumie, jaką funkcję pełniły zamki w średniowieczu | + | ||||||
- wie, jaką drogę musiał przejść chłopiec, aby zostać rycerzem | + | ||||||
- podaje cechy idealnego rycerza | + | ||||||
- wymienia główne elementy rycerskiego wyposażenia | + | ||||||
- wie, skąd wzięło się powiedzenie polegać na kimś jak na Zawiszy i co ono oznacza | + | ||||||
- wyjaśnia, czym były turnieje rycerskie | + | ||||||
- podaje przykłady miejsc w Polsce, w których znajdują się obecnie zamki wzniesione w średniowieczu bądź ich ruiny | + | ||||||
- wie, jakie funkcje pełnią zamki w dzisiejszych czasach | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminu mieszczanie | + | ||||||
- podaje przykłady zawodów rzemieślniczych wykonywanych w średniowieczu | + | ||||||
- wymienia grupy ludności żyjące w średniowiecznym mieście | + | ||||||
- wie, jaką rolę odgrywali w średniowiecznym mieście burmistrz i członkowie ławy miejskiej | + | ||||||
- rozumie pochodzenie nazw współczesnych ulic, na przykład: Szewska, Garncarska, Tkacka | + | ||||||
- wymienia prace polowe wykonywane w epoce średniowiecza | + | ||||||
- wie, czym była lokacja | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: sołtys, pług, trójpolówka | + | ||||||
- przedstawia sposoby spędzania wolnego czasu przez mieszkańców wsi w średniowieczu | + | ||||||
Umiejętności | - opisuje średniowieczny klasztor i tryb życia mnichów, używając wyrazów: zakon, reguła, ubóstwo | + | |||||
- charakteryzuje postać świętego Franciszka z Asyżu | + | ||||||
- rozpoznaje na przykładach średniowiecznych budowli takie elementy architektoniczne, jak: portal, rozeta, apsyda, łuk, sklepienie | + | ||||||
- rozpoznaje charakterystyczne elementy zamku | + | ||||||
- tłumaczy, na czym polegały i jak przebiegały turnieje rycerskie | + | ||||||
- opisuje średniowieczne miasto | + | ||||||
- charakteryzuje grupy ludności żyjące w średniowiecznym mieście | + | ||||||
- potrafi wymienić różnice między handlem średniowiecznym i współczesnym | + | ||||||
- porównuje miasto średniowieczne z miastem współczesnym | + | ||||||
- wskazuje różnice między losem chłopa a życiem rycerza lub mieszczanina | + | ||||||
- opowiada o roli karczmy w średniowieczu na podstawie tekstu źródłowego | + | ||||||
- porównuje życie na wsi w średniowieczu i w czasach współczesnych | + | ||||||
III. Polska i Krzyżacy | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - wyjaśnia znaczenie terminów: Prusy, zakon krzyżacki, wielki mistrz | + | |||||
- wie, dlaczego Konrad Mazowiecki sprowadził Krzyżaków do Polski | + | ||||||
- wymienia przyczyny konfliktu polsko-krzyżackiego | + | ||||||
- omawia skutki sprowadzenia Krzyżaków do Polski | + | ||||||
- wymienia najważniejsze osiągnięcia Kazimierza Wielkiego, w tym założenie Akademii Krakowskiej | + | ||||||
- opowiada, kim był Mikołaj Wierzynek | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminu unia | + | ||||||
- tłumaczy, w jakich okolicznościach doszło do ślubu Jadwigi i Jagiełły | + | ||||||
- zna datę bitwy pod Grunwaldem | + | ||||||
- podaje przyczyny i skutki wielkiej wojny z zakonem krzyżackim | + | ||||||
Umiejętności | - umieszcza na linii chronologicznej daty: sprowadzenia Krzyżaków do Polski, podboju Pomorza Gdańskiego przez Krzyżaków, koronacji Władysława Łokietka, bitwy pod Płowcami | + | |||||
- wskazuje na mapie: Pomorze Gdańskie, Małopolskę, Wielkopolskę, Kujawy, Mazowsze, Śląsk | + | ||||||
- pokazuje na mapie terytorium państwa zakonu krzyżackiego oraz Malbork | + | ||||||
- ocenia rolę Władysława Łokietka w procesie zjednoczenia państwa polskiego | + | ||||||
- wskazuje na mapie dzielnice należące do Królestwa Polskiego w chwili śmierci Władysława Łokietka | + | ||||||
- pozyskuje z różnych źródeł informacje o zamku w Malborku | + | ||||||
- umieszcza na linii chronologicznej daty: koronacji Kazimierza Wielkiego, założenia Akademii Krakowskiej, wygaśnięcia dynastii Piastów w państwie polskim | + | ||||||
- wskazuje na mapie Kraków oraz obszar Królestwa Polskiego za panowania Kazimierza Wielkiego | + | ||||||
- tłumaczy, dlaczego królowi Kazimierzowi nadano przydomek Wielki | + | ||||||
- wyjaśnia sens powiedzenia: Kazimierz Wielki zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną | + | ||||||
- opowiada o uczcie u Wierzynka | + | ||||||
- ocenia, czy ostatniemu władcy z dynastii Piastów słusznie nadano przydomek Wielki | + | ||||||
- umieszcza na linii
chronologicznej daty: zawarcia unii polsko-litewskiej w Krewie, bitwy pod Grunwaldem, podpisania I i II pokoju toruńskiego |
+ | ||||||
- wskazuje na mapie Królestwo Polskie i Wielkie Księstwo Litewskie | + | ||||||
- wymienia zasługi Jadwigi dla kultury polskiej | + | ||||||
- przedstawia okoliczności objęcia polskiego tronu przez Jadwigę | + | ||||||
- podaje przyczyny i skutki zawarcia unii polsko-litewskiej w Krewie | + | ||||||
- wymienia najważniejsze dokonania Władysława Jagiełły i Kazimierza Jagiellończyka | + | ||||||
- tłumaczy, jakie znaczenie miało dla Polski odzyskanie Pomorza Gdańskiego w 1466 roku | + | ||||||
IV. Europejczycy odkrywają świat | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - rozumie przełomowe znaczenie roku 1492 w dziejach Europy i świata | + | |||||
- wie, jaką rolę w okresie wielkich odkryć geograficznych odegrał Krzysztof Kolumb | + | ||||||
- podaje przyczyny odkryć geograficznych w XV i XVI stuleciu | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: karawela, Nowy Świat, Indianie, broń palna | + | ||||||
- zna najważniejsze dokonania Bartłomieja Diaza, Vasco da Gamy i Ferdynanda Magellana | + | ||||||
- wymienia skutki odkryć geograficznych dla mieszkańców Europy i Ameryki | + | ||||||
- zna datę wynalezienia ruchomej czcionki przez Jana Gutenberga | + | ||||||
- tłumaczy, na czym polegało przełomowe odkrycie Mikołaja Kopernika | + | ||||||
- wie, dlaczego Leonarda da Vinci zalicza się do czołowych postaci epoki renesansu | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów renesans i humanizm | + | ||||||
- rozumie myśl Terencjusza: Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce | + | ||||||
- podaje przykłady najważniejszych dzieł renesansowych | + | ||||||
- wie, skąd współcześnie czerpiemy wiedzę o Wszechświecie | + | ||||||
Umiejętności | - umieszcza na linii chronologicznej datę odkrycia Ameryki przez Krzysztofa Kolumba | + | |||||
- pokazuje na mapie trasę pierwszej wyprawy dalekomorskiej Krzysztofa Kolumba | + | ||||||
- wskazuje na mapie lądy odkryte w XV i XVI wieku przez Europejczyków oraz trasy wypraw odkrywczych podjętych przez Bartłomieja Diaza, Vasco da Gamę i Ferdynanda Magellana | + | ||||||
- opowiada, co wydarzyło się w roku 1492, używając terminów: karawela, Nowy Świat, Indianie, broń palna | + | ||||||
- wyjaśnia, dlaczego Kolumb nazwał mieszkańców Ameryki Indianami | + | ||||||
- tłumaczy na podstawie tekstu źródłowego, w jaki sposób Krzysztof Kolumb zdobył zaufanie Indian | + | ||||||
- wyjaśnia, jak średniowieczni mieszkańcy Europy wyobrażali sobie świat | + | ||||||
- pozyskuje z różnych źródeł informacje o Krzysztofie Kolumbie oraz tworzy notatkę na temat tej postaci | + | ||||||
- tłumaczy teorię Mikołaja Kopernika w kontekście powiedzenia: Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię | + | ||||||
- opowiada o życiu Mikołaja Kopernika, używając wyrażeń: uczony, astronom, odkrycie naukowe | + | ||||||
- rozpoznaje charakterystyczne cechy budowli renesansowych | + | ||||||
- sporządza notatkę na temat wybranego twórcy renesansowego na podstawie zgromadzonych informacji | + | ||||||
V. W Rzeczypospolitej szlacheckiej | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - wyjaśnia znaczenie terminów: dwór, paź, komnata, arras | + | |||||
- zna datę hołdu pruskiego | + | ||||||
- wie, którzy władcy panowali w Rzeczypospolitej w okresie rozkwitu polskiej kultury | + | ||||||
- wymienia najważniejszych przedstawicieli polskiego renesansu | + | ||||||
- wie, dlaczego Mikołaj Rej i Jan Kochanowski należą do najważniejszych twórców w historii literatury polskiej | + | ||||||
- omawia zasługi ostatnich Jagiellonów dla rozwoju kultury polskiej | + | ||||||
- podaje przykłady budowli renesansowych w Polsce | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: sejm, sejmik, pospolite ruszenie, szlachta, przywilej, poseł, herb | + | ||||||
- tłumaczy, dlaczego rycerstwo przekształciło się w szlachtę | + | ||||||
- wie, na czym polegała uprzywilejowana pozycja szlachty w Rzeczypospolitej | + | ||||||
- wymienia prawa i obowiązki szlachty | + | ||||||
- rozumie znaczenie terminu demokracja szlachecka | + | ||||||
- wyjaśnia, w jaki sposób obradował sejm walny | + | ||||||
- zna datę zatwierdzenia uchwały nihil novi | + | ||||||
- wymienia elementy, z których składał się herb szlachecki | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: folwark, pańszczyzna, kmiecie | + | ||||||
- wie, jakie znaczenie miał spław wiślany dla rozwoju handlu zbożem w XVI wieku | + | ||||||
- omawia funkcje poszczególnych zabudowań gospodarczych wchodzących w skład folwarku szlacheckiego | + | ||||||
- tłumaczy, jaką rolę pełnił Gdańsk w XVI-wiecznym handlu zbożem | + | ||||||
- wymienia przywileje szlacheckie ograniczające wolność osobistą chłopów | + | ||||||
- zna datę uchwalenia unii polsko-litewskiej w Lublinie | + | ||||||
- podaje najważniejsze postanowienia unii lubelskiej | + | ||||||
- wymienia narodowości żyjące na terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów | + | ||||||
- tłumaczy, czym była reformacja | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: elekcja, pole elekcyjne, koronacja | + | ||||||
- zna datę pierwszej wolnej elekcji | + | ||||||
- wie, jak nazywał się pierwszy polski władca elekcyjny | + | ||||||
- wymienia postanowienia Artykułów henrykowskich | + | ||||||
- tłumaczy, na czym polegała zasada liberum veto | + | ||||||
- wie, dlaczego Stefana Czarnieckiego i Jana III Sobieskiego uznaje się za bohaterów narodowych | + | ||||||
- rozumie znaczenie terminu potop szwedzki | + | ||||||
- wyjaśnia, na czym polegała wojna podjazdowa | + | ||||||
- podaje najważniejsze przyczyny i skutki wojen polsko-szwedzkich i polsko-tureckich w XVII wieku | + | ||||||
- zna dzieje dzwonu Zygmunt | + | ||||||
- umieszcza na linii chronologicznej datę złożenia hołdu pruskiego | + | ||||||
- charakteryzuje życie dworskie na Zamku Królewskim na Wawelu | + | ||||||
Umiejętności | - opisuje wygląd dworu szlacheckiego | + | |||||
- potrafi opisać wygląd tradycyjnego stroju szlacheckiego | + | ||||||
- charakteryzuje poszczególne grupy polskiej szlachty | + | ||||||
- wyjaśnia na podstawie tekstu źródłowego, w jaki sposób można było zdobyć i utracić szlachectwo | + | ||||||
- opisuje przebieg spławu wiślanego | + | ||||||
- umieszcza na linii chronologicznej datę zawarcia unii lubelskiej | + | ||||||
- wskazuje na mapie terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów i miejsce zawarcia unii polsko-litewskiej w 1569 roku | + | ||||||
- umieszcza na linii chronologicznej datę pierwszej wolnej elekcji w Rzeczypospolitej | + | ||||||
- wskazuje różnice między pacta conventa i Artykułami henrykowskimi | + | ||||||
- porównuje wolną elekcję z wyborami prezydenckimi we współczesnej Polsce | + | ||||||
-zaznacza na linii chronologicznej daty: 1655, 1660, 1683 | + | ||||||
- pokazuje na mapie państwa, z którymi Rzeczpospolita prowadziła wojny w XVII wieku | + | ||||||
- wskazuje na mapie miejsca najważniejszych bitew stoczonych przez wojska polskie w XVII stuleciu | + | ||||||
- ocenia, jaką rolę odegrał Stefan Czarniecki podczas wojny ze Szwecją w latach 1655-1660 | + | ||||||
- wyjaśnia, jakie znaczenie miała obrona klasztoru na Jasnej Górze dla Polaków walczących z najeźdźcą podczas potopu szwedzkiego | + | ||||||
- opowiada o wyprawie wiedeńskiej Jana III Sobieskiego, używając wyrazów: oblężenie, odsiecz, sułtan, husaria | + | ||||||
- analizuje zamieszczony w podręczniku tekst źródłowy na temat zwycięstwa Jana III Sobieskiego pod Wiedniem i formułuje wnioski na jego podstawie | + | ||||||
- wymienia skutki zwycięstwa Jana III Sobieskiego w bitwie pod Wiedniem | + | ||||||
- opisuje uzbrojenie husarza na podstawie ilustracji | + | ||||||
- omawia przyczyny i skutki wojen prowadzonych przez Rzeczpospolitą w XVII wieku | + | ||||||
VI. Upadek Rzeczypospolitej | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - zna daty: elekcji Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski, I rozbioru Rzeczypospolitej, utworzenia Komisji Edukacji Narodowej | + | |||||
- wie, czym były obiady czwartkowe i kto w nich uczestniczył | + | ||||||
- wyjaśnia, dlaczego Ignacy Krasicki zaliczany jest do czołowych postaci polskiej kultury w XVIII wieku | + | ||||||
- przedstawia postulaty konfederatów barskich | + | ||||||
- rozumie, dlaczego dzień 14 października jest obchodzony jako Dzień Edukacji Narodowej | + | ||||||
- wie, dlaczego sejm obradujący w latach 1788-1792 określa się jako Sejm Czteroletni lub Sejm Wielki | + | ||||||
- zna datę uchwalenia Konstytucji 3 maja | + | ||||||
- podaje daty: obrad Sejmu Wielkiego, wojny prowadzonej w obronie Konstytucji 3 maja, II rozbioru Polski | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminu konstytucja | + | ||||||
- wymienia najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja | + | ||||||
- na przyczyny i skutki uchwalenia Konstytucji 3 maja | + | ||||||
- omawia okoliczności, w jakich zawiązano konfederację targowicką, i wymienia jej następstwa | + | ||||||
- wie, kim byli Stanisław Małachowski i Hugo Kołłątaj | + | ||||||
- zna okoliczności ustanowienia Orderu Virtuti Militari przez Stanisława Augusta Poniatowskiego | + | ||||||
- wyjaśnia, dlaczego rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja jest obecnie świętem narodowym | + | ||||||
- podaje datę wybuchu powstania kościuszkowskiego | + | ||||||
- wymienia dokonania Tadeusza Kościuszki przed wybuchem powstania w 1794 roku | + | ||||||
- wie, jaką rolę odegrali w trakcie powstania kościuszkowskiego Jan Henryk Dąbrowski i Jan Kiliński | + | ||||||
- zna datę III rozbioru Rzeczypospolitej | + | ||||||
- omawia przyczyny i skutki III rozbioru Polski | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: barok, oświecenie, klasycyzm | + | ||||||
- podaje przykłady budowli barokowych i klasycystycznych | + | ||||||
- wie, jakie funkcje pełniła sztuka barokowa w Kościele katolickim | + | ||||||
- wymienia najważniejsze wynalazki epoki oświecenia | + | ||||||
- tłumaczy, czym była Wielka encyklopedia francuska | + | ||||||
- umieszcza na linii chronologicznej daty: 1764, 1772, 1773 | + | ||||||
Umiejętności | - wskazuje na mapie ziemie utracone przez Rzeczpospolitą w wyniku I, II i III rozbioru | + | |||||
- wymienia reformy wprowadzone w polskim systemie oświaty za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego | + | ||||||
- określa, jakie znaczenie dla Rzeczypospolitej miało utworzenie Komisji Edukacji Narodowej | + | ||||||
- umieszcza na linii chronologicznej daty: 1788, 1791, 1792, 1793 | + | ||||||
- omawia reformy Sejmu Wielkiego | + | ||||||
- umieszcza na linii chronologicznej daty wybuchu powstania kościuszkowskiego oraz III rozbioru Polski | + | ||||||
- opowiada o wydarzeniach, które rozegrały się podczas powstania kościuszkowskiego, używając wyrażeń: naczelnik powstania, przysięga Kościuszki, kosynierzy | + | ||||||
- podaje przyczyny i skutki wybuchu powstania w 1794 roku | + | ||||||
- omawia rolę chłopów w powstaniu kościuszkowskim | + | ||||||
- ocenia dokonania króla Stanisława Augusta Poniatowskiego | + | ||||||
Ocena Niedostateczna: uczeń nie opanował tzw. minimum przewidzianego programem, nie uczestniczył aktywnie w zajęciach, często był do nich nieprzygotowany (brak zadań, zeszytu, książki). | |||||||
Ocena celująca: opanował wszystkie treści programowe, bardzo aktywny, uczestniczył w konkursach i akademiach. | |||||||
Powyższe kryteria zostały dopasowane na potrzeby kształcenia specjalnego. |
WYMAGANIA PROGRAMOWE DLA
KLASY VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ według programu "Wczoraj i dziś" autorstwa dr. Tomasza Maćkowskiego (dostosowane do podręcznika o tym samym tytule, którego autorem jest dr Grzegorz Wojciechowski) Wykorzystano opracowanie: Dariusza Judeka |
|||||||
Badana czynność uczniów | Ocena | ||||||
I. Walka o odzyskanie niepodległości | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - wie, że "Mazurek Dąbrowskiego" jest jednym z polskich symboli narodowych | + | |||||
- wymienia wydarzenia z historii Polski, do których nawiązuje tekst "Mazurka Dąbrowskiego" | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: rewolucja, emigracja | + | ||||||
- rozumie, w jakim celu powstały Legiony Polskie | + | ||||||
- tłumaczy, kim był Józef Wybicki | + | ||||||
- prezentuje postać Napoleona Bonapartego | + | ||||||
- wyjaśnia, dlaczego Księstwo Warszawskie przestało istnieć | + | ||||||
- opowiada o zasługach księcia Józefa Poniatowskiego | + | ||||||
- omawia teorie na temat przyczyny śmierci Napoleona Bonapartego | + | ||||||
- podaje datę wybuchu powstania listopadowego | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: represje, konfiskata | + | ||||||
- wie, że podczas powstania listopadowego sejm podjął uchwałę o barwach narodowych | + | ||||||
- tłumaczy, jakie decyzje dotyczące ziem polskich podjęto na kongresie wiedeńskim | + | ||||||
- wymienia miejsca najważniejszych bitew stoczonych podczas powstania listopadowego | + | ||||||
- tłumaczy, dlaczego Dzień Podchorążego przypada 29 listopada | + | ||||||
- podaje imiona i nazwiska wybitnych Polaków, którzy wyemigrowali po klęsce powstania listopadowego oraz w czasach późniejszych | + | ||||||
- wie, czym była Wielka Emigracja | + | ||||||
- wymienia wybitnych Polaków żyjących współcześnie na emigracji | + | ||||||
- wie, co wydarzyło się w Europie w 1848 roku | + | ||||||
- podaje datę wybuchu powstania styczniowego i określa czas trwania tego zrywu | + | ||||||
- przedstawia cele, jakie przyświecały powstańcom listopadowym i styczniowym | + | ||||||
- tłumaczy, na czym polegała walka partyzancka | + | ||||||
- podaje przykłady represji zastosowanych wobec Polaków po klęsce powstań narodowych | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: manifestacja, branka, katorga | + | ||||||
- wie, kim był Romuald Traugutt | + | ||||||
Umiejetności | - zaznacza na osi czasu daty: 1795, 1797, 1807 | + | |||||
- tłumaczy na podstawie tekstu źródłowego, na czym polegała rola gen. Jana Henryka Dąbrowskiego w tworzeniu Legionów Polskich | + | ||||||
- wymienia elementy narodowe w umundurowaniu polskich legionistów | + | ||||||
- zaznacza na osi czasu okresy trwania powstań: listopadowego i styczniowego | + | ||||||
- wskazuje na mapie miejsca ważniejszych bitew stoczonych w trakcie powstania listopadowego i styczniowego | + | ||||||
- wymienia przyczyny i skutki powstania listopadowego | + | ||||||
- określa, dlaczego powstanie listopadowe zakończyło się klęską | + | ||||||
- opowiada o represjach stosowanych wobec Polaków przez władze carskie po upadku powstań narodowych | + | ||||||
- omawia na podstawie zebranych informacji zasługi Fryderyka Chopina, Adama Mickiewicza i Heleny Modrzejewskiej dla kultury polskiej | + | ||||||
- charakteryzuje sposób walki w czasie powstania styczniowego | + | ||||||
- wskazuje na mapie obszary, na których podczas powstania styczniowego toczyły się walki partyzanckie | + | ||||||
- porównuje powstanie listopadowe ze styczniowym | + | ||||||
II. Pod zaborami | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - wyjaśnia znaczenie terminów: rusyfikacja, germanizacja | + | |||||
- omawia zasługi BolesłSawa Prusa, Henryka Sienkiewicza, Stanisława Wyspiańskiego, Jana Matejki, Stanisława Moniuszki oraz Heleny Modrzejewskiej dla rozwoju polskiej kultury | + | ||||||
- zna przyczyny wybuchu strajku polskich dzieci we Wrześni | + | ||||||
- tłumaczy, czym były rugi pruskie | + | ||||||
- wie, jaką rolę odegrał Michał Drzymała w walce z germanizacją | + | ||||||
- wymienia sposoby walki Polaków z germanizacją i rusyfikacją | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: rewolucja przemysłowa, fabryka, manufaktura, maszyna parowa, kolej żelazna, statek parowy, silnik elektryczny, telegraf | + | ||||||
- opisuje warunki pracy w XIX-wiecznej fabryce | + | ||||||
- podaje przyczyny emigracji zarobkowej Polaków w XIX wieku | + | ||||||
- wie, w jaki sposób XIX-wieczni robotnicy walczyli o swoje prawa | + | ||||||
- zna zasługi Hipolita Cegielskiego dla rozwoju gospodarczego ziem polskich w XIX wieku | + | ||||||
- wymienia dokonania Marii Skłodowskiej-Curie | + | + | |||||
- omawia zasługi Ignacego Łukasiewicza dla rozwoju polskiego przemysłu naftowego | + | ||||||
- wymienia odkrycia dokonane przez Ludwika Pasteura i Wilhelma Roentgena | + | ||||||
Umiejętności | - zaznacza na osi czasu datę strajku polskich dzieci we Wrześni | + | |||||
- opowiada na podstawie tekstu źródłowego o prześladowaniach polskich uczniów w zaborze rosyjskim | + | ||||||
- wyjaśnia, na czym polega symboliczne znaczenie postawy Michała Drzymały oraz strajku dzieci we Wrześni | + | ||||||
- porównuje współczesne szkoły z tymi działającymi pod zaborami | + | ||||||
- charakteryzuje sytuację Polaków w poszczególnych zaborach | + | ||||||
- rozróżnia rzemieślnicze i fabryczne formy produkcji przemysłowej | + | ||||||
pokazuje na mapie najbardziej uprzemysłowione miasta na ziemiach polskich | + | ||||||
- wskazuje na mapie świata państwa, do których Polacy najczęściej emigrowali z przyczyn ekonomicznych | + | ||||||
- wymienia przyczyny i skutki zastosowania maszyny parowej w przemyśle i transporcie | + | ||||||
- rozróżnia emigrację polityczną i zarobkową | + | ||||||
- przedstawia znaczenie Łodzi we współczesnej Polsce | + | ||||||
- porównuje sposoby podróżowania w XIX i XXI wieku | + | ||||||
- charakteryzuje życie w mieście pod koniec XIX stulecia | + | ||||||
- ocenia, które spośród XIX-wiecznych wynalazków wywarły największy wpływ na życie mieszkańców miast | + | ||||||
- opowiada o życiu i osiągnięciach Marii Skłodowskiej-Curie | + | ||||||
III. Odrodzenie Państwa Polskiego | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - podaje daty wybuchu I wojny światowej i jej zakończenia | + | |||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: państwa centralne, ententa, traktat wersalski, front | + | ||||||
- wie, kim byli bolszewicy | + | ||||||
- wymienia społeczne i gospodarcze skutki I wojny światowej | + | ||||||
- omawia zasługi postaci, które przyczyniły się do odzyskania przez Polskę niepodległości: Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego | + | ||||||
- wskazuje, które wydarzenie z historii Polski upamiętnia się podczas Narodowego Święta Niepodległości | + | ||||||
- podaje datę Bitwy Warszawskiej | + | ||||||
- wie, kogo nazywa się Orlętami Lwowskimi | + | ||||||
- wymienia postanowienia traktatu wersalskiego dotyczące sprawy polskiej | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: plebiscyt, Wolne Miasto Gdańsk | + | ||||||
- tłumaczy, w jakim celu powołano Ligę Narodów | + | ||||||
- opowiada o działalności szpiegów na terytorium Wolnego Miasta Gdańska | + | ||||||
- zna oficjalną nazwę państwa polskiego w latach 1918-1939 | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: parlament, partia, opozycja | + | ||||||
- wskazuje na wielonarodowy charakter społeczeństwa II Rzeczypospolitej | + | ||||||
- wymienia mniejszości narodowe i religijne, które zamieszkiwały II Rzeczpospolitą | + | ||||||
- omawia trudności, z którymi zmagała się odrodzona Rzeczpospolita | + | ||||||
- wyjaśnia, jakie były zasługi Eugeniusza Kwiatkowskiego dla rozwoju polskiej gospodarki | + | ||||||
- tłumaczy, jakie znaczenie dla II Rzeczypospolitej miała budowa portu w Gdyni oraz utworzenie Centralnego Okręgu Przemysłowego | + | ||||||
- wymienia najważniejsze kulturalne i sportowe osiągnięcia II Rzeczypospolitej | + | ||||||
- określa, jaką rolę we współczesnej Polsce odgrywa Gdynia | + | ||||||
Umiejętności | - zaznacza na osi czasu daty: 1914, 1918 | + | |||||
- odnajduje na mapie państwa centralne oraz kraje należące do ententy | + | ||||||
- wskazuje na mapie Europy obszary, na których toczyły działania wojenne podczas I wojny światowej | + | ||||||
- rozpoznaje nowe rodzaje broni, które zastosowano w trakcie wojny 1914-1918 | + | ||||||
- określa przyczyny i skutki wydarzeń w Rosji w 1917 roku | + | ||||||
- zaznacza na osi czasu datę 11 listopada 1918 roku | + | ||||||
- odszukuje informacje o zasługach Józefa Piłsudskiego i Romana Dmowskiego dla państwa polskiego | + | ||||||
- opisuje na podstawie tekstu źródłowego nastroje Polaków w pierwszych dniach wolności | + | ||||||
- zaznacza na osi czasu okresy trwania powstania wielkopolskiego i III powstania śląskiego oraz datę Bitwy Warszawskiej | + | ||||||
- omawia, jak kształtowały się granice Polski w latach 1918-1922, oraz wskazuje na mapie najważniejsze zmiany terytorialne | + | ||||||
- ocenia znaczenie zwycięstwa w wojnie polsko-bolszewickiej dla odrodzonej Rzeczypospolitej | + | ||||||
- wskazuje na mapie granice II Rzeczypospolitej oraz wymienia jej sąsiadów | + | ||||||
- zaznacza na osi czasu daty: uchwalenia konstytucji marcowej, wyboru Gabriela Narutowicza na prezydenta oraz zamachu majowego | + | ||||||
- określa na podstawie mapy, jakie obszary II Rzeczypospolitej zamieszkiwali przedstawiciele poszczególnych mniejszości narodowych i religijnych | + | ||||||
- wymienia przyczyny i skutki zamachu majowego | + | ||||||
- charakteryzuje warstwy społeczne II Rzeczypospolitej | + | ||||||
- opowiada o problemach i sukcesach gospodarczych II Rzeczypospolitej | + | ||||||
- wskazuje na mapie najważniejsze ośrodki przemysłowe w międzywojen?nej Polsce | + | ||||||
- omawia na podstawie zebranych informacji sytuację gospodarczą swojego regionu w okresie międzywojennym | + | ||||||
- prezentuje postać Józefa Piłsudskiego | + | ||||||
IV. Świat między wojnami | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - wymienia najważniejsze zmiany terytorialne, jakie dokonały się w Europie po I wojnie światowej | + | |||||
- prezentuje dokonania Charlesa Lindbergha, Aleksandra Fleminga oraz Alberta Einsteina | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: penicylina, jazz, film animowany | + | ||||||
- tłumaczy, jak rozwój nauki i techniki wpłynął na codzienne życie ludzi w okresie międzywojennym | + | ||||||
- rozwija skrót ZSRR | + | ||||||
- omawia metody sprawowania władzy, które stosował Józef Stalin | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: totalitaryzm, propaganda, łagier | + | ||||||
- wie, kim był Adolf Hitler i jakie były jego poglądy | + | ||||||
- tłumaczy znaczenie terminów: nazizm, rasizm, obóz koncentracyjny, Hitlerjugend, ograniczenie praw obywatelskich, III Rzesza | + | ||||||
- wie, dlaczego we współczesnym świecie walczy się z rasizmem | + | ||||||
- wymienia żądania wysuwane przez Hitlera wobec Polski pod koniec 1938 roku | + | ||||||
- wyjaśnia, w jaki sposób Hitler łamał postanowienia traktatu wersalskiego | + | ||||||
- rozumie, jakie zagrożenie dla Rzeczypospolitej wynikało z zawarcia przez Niemcy i ZSRR paktu Ribbentrop-Mołotow | + | ||||||
- tłumaczy, kim był Józef Beck | + | ||||||
- wyjaśnia, dlaczego współcześnie funkcjonują organizacje międzynarodowe strzegące pokoju | + | ||||||
Umiejętności | - zaznacza na osi czasu datę podpisania traktatu wersalskiego | + | |||||
- wskazuje na mapie miejsce podpisania traktatu wersalskiego oraz państwa, które powstały w Europie po I wojnie światowej | + | ||||||
- ocenia znaczenie odkrycia dokonanego przez Aleksandra Fleminga dla rozwoju medycyny | + | ||||||
- tworzy historyjkę obrazkową przedstawiającą jeden dzień z życia człowieka w epoce międzywojennej | + | ||||||
- zaznacza na osi czasu daty: 1922, 1932 | + | ||||||
- ocenia sposób sprawowania władzy przez Józefa Stalina | + | ||||||
- opisuje na podstawie tekstu źródłowego warunki panujące w łagrach | + | ||||||
- porównuje sposób sprawowania władzy w państwie totalitarnym z rządami w kraju demokratycznym | + | ||||||
- omawia na podstawie tekstu źródłowego, w jaki sposób prześladowano Żydów w nazistowskich Niemczech | + | ||||||
- uzasadnia konieczność walki z rasizmem we współczesnym świecie | + | ||||||
- zaznacza na osi czasu datę 23 sierpnia 1939 roku | + | ||||||
- wskazuje na mapie państwa, które w okresie międzywojennym padły ofiarą zaborczej polityki nazistowskich Niemiec | + | ||||||
- tłumaczy na podstawie tekstu źródłowego, jakie było stanowisko Polski wobec żądań, które wysunął Hitler w 1939 roku | + | ||||||
- ocenia stanowisko polskich władz wobec żądań hitlerowskich Niemiec | + | ||||||
- opowiada o życiu i dokonaniach Aleksandra Fleminga | + | ||||||
V. II Wojna Światowa | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - podaje daty wybuchu II wojny światowej oraz ataku ZSRR na Polskę | + | |||||
- wymienia ważne wydarzenia, które rozegrały się podczas kampanii wrześniowej: obronę półwyspu Westerplatte, obronę Poczty Polskiej w Gdańsku, bitwę nad Bzurą | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: kampania wrześniowa, wojna totalna, internowanie, Korpus Ochrony Pogranicza | + | ||||||
- wie, kim byli: Władysław Raczkiewicz, gen. Władysław Sikorski, gen. Franciszek Kleeberg, mjr Henryk Dobrzański "Hubal", Stefan Starzyński | + | ||||||
- tłumaczy, w jaki sposób współcześnie upamiętnia się bohaterstwo polskich żołnierzy walczących w kampanii wrześniowej | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: inwazja, państwa osi, alianci, koalicja antyhitlerowska, Pearl Harbor | + | ||||||
- wymienia najważniejsze działania wojenne prowadzone w Europie w latach 1940-1942 | + | ||||||
- tłumaczy, jakie znaczenie dla współczesnych Amerykanów ma Pearl Harbor | + | ||||||
- podaje miejsca i daty najważniejszych bitew II wojny światowej, w których brały udział polskie formacje wojskowe | + | ||||||
- wyjaśnia, kim byli: gen. Stanisław Sosabowski, gen. Władysław Anders, gen. Stanisław Maczek, gen. Zygmunt Berling | + | ||||||
- podaje dokładną datę zakończenia II wojny światowej w Europie | + | ||||||
- wie, co wydarzyło się w 1945 roku w Hiroszimie i Nagasaki | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: Polskie Państwo Podziemne, Armia Krajowa, powstanie warszawskie, sabotaż, mały sabotaż | + | ||||||
- rozwija skrót AK | + | ||||||
- opisuje sytuację Polaków na terenach okupowanych przez III Rzeszę i ZSRR z użyciem terminów: okupacja, łapanka, getto, robotnicy przymusowi | + | ||||||
- podaje datę wybuchu powstania warszawskiego | + | ||||||
- wyjaśnia, co wydarzyło się w Katyniu | + | ||||||
- rozumie, dlaczego powstało Muzeum Powstania Warszawskiego | + | ||||||
- opisuje warunki panujące w gettach w czasie II wojny światowej | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: Holokaust, obóz zagłady, Auschwitz-Birkenau | + | ||||||
- podaje datę wybuchu powstania w getcie warszawskim | + | ||||||
- wie, kim był Janusz Korczak | + | ||||||
- wyjaśnia, na czym polegała działalność "Żegoty" | + | ||||||
- omawia zasługi Ireny Sendlerowej | + | ||||||
- tłumaczy, w jaki sposób upamiętnia się osoby, które pomagały Żydom w czasie II wojny światowej | + | ||||||
Umiejętności | - umieszcza na osi czasu daty: 1 września 1939 roku, 17 września 1939 roku | + | |||||
- wskazuje na mapie państwa, które dokonały agresji na Polskę we wrześniu 1939 roku | + | ||||||
- zaznacza na mapie linię podziału ziem polskich między Niemcy a ZSRR | + | ||||||
- wymienia przyczyny i skutki klęski Polski w kampanii wrześniowej w 1939 roku | + | ||||||
- opowiada o przebiegu kampanii wrześniowej | + | ||||||
- opisuje na podstawie tekstu źródłowego przygotowania Polaków do obrony Grodna przed atakiem Armii Czer?wonej | + | ||||||
- ocenia postawę polskich żołnierzy i cywilów w pierwszych tygodniach wojny | + | ||||||
- zdobywa informacje o losach swoich przodków w 1939 roku | + | ||||||
- wskazuje na mapie państwa, które padły ofiarą niemieckiej agresji po 1939 roku, oraz kraje będące sojusznikami III Rzeszy | + | ||||||
- zaznacza na osi czasu daty: ataku III Rzeszy na ZSRR, bitwy pod Kurskiem, inwazji na Normandię, kapitulacji Niemiec i Japonii | + | ||||||
- wskazuje na mapie państwa zajęte przez Armię Czerwoną w latach 1944-1945 | + | ||||||
- omawia udział Polaków w walkach na frontach II wojny światowej | + | ||||||
- opowiada, w jaki sposób współcześnie upamiętnia się polskich żołnierzy, którzy walczyli podczas II wojny światowej | + | ||||||
- przedstawia historię niedźwiedzia Wojtka | + | ||||||
- zaznacza na osi czasu datę wybuchu powstania warszawskiego | + | ||||||
- tłumaczy, w jaki sposób społeczeństwo polskie walczyło z okupantami | + | ||||||
- przedstawia przyczyny i skutki wybuchu powstania warszawskiego | + | ||||||
- charakteryzuje metody walki, które stosowali Polacy w trakcie powstania warszawskiego | + | ||||||
- gromadzi informacje o sytuacji w swojej miejscowości w czasie II wojny światowej | + | ||||||
- opowiada na podstawie tekstu źródłowego, w jaki sposób ratowano żydowskie dzieci żyjące w gettach | + | ||||||
- wyjaśnia, w jaki sposób Polacy pomagali Żydom w czasie okupacji | + | ||||||
- przedstawia sylwetkę Ireny Sendlerowej | + | ||||||
VI. Polska Rzeczpospolita Ludowa | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - podaje daty utworzenia NATO i Układu Warszawskiego | + | |||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: Układ Warszawski, Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego (NATO), mur berliński, wyścig zbrojeń | + | ||||||
- omawia rolę, którą odgrywa Polska w Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego | + | ||||||
- wie, co oznacza skrót PRL | + | ||||||
- przedstawia okoliczności objęcia władzy w Polsce przez komunistów | + | ||||||
- opowiada, w jaki sposób polskie społeczeństwo uczestniczyło w powojennej odbudowie kraju | + | ||||||
- rozwija skróty: PZPR, UB, MO | + | ||||||
- tłumaczy, jakie były skutki przesiedleń ludności w Polsce po zakończeniu II wojny światowej | + | ||||||
- podaje datę uchwalenia konstytucji PRL | + | ||||||
- wskazuje wady i zalety życia w Polsce czasów komunistycznych | + | ||||||
- wymienia charakterystyczne cechy gospodarki PRL | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminu cenzura | + | ||||||
- tłumaczy, dlaczego w historii Polski lata 1944-1956 są określane jako "czasy stalinowskie" | + | ||||||
- rozumie termin opozycja demokratyczna | + | ||||||
- omawia rolę, jaką odegrał Kościół katolicki w okresie PRL | + | ||||||
- podaje datę wyboru Karola Wojtyły na papieża | + | ||||||
- wyjaśnia, dlaczego bojowników podziemia niepodległościowego określa się jako Żołnierzy Wyklętych | + | ||||||
- wymienia zasługi kardynała Stefana Wyszyńskiego | + | ||||||
- przedstawia formy oporu Polaków przeciwko komunistycznej władzy | + | ||||||
- prezentuje zasługi Lecha Wałęsy i księdza Jerzego Popiełuszki dla odzyskania przez Polskę suwerenności | + | ||||||
- podaje datę podpisania porozumień sierpniowych w Gdańsku | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: strajk, stan wojenny | + | ||||||
- rozwija skrót SB | + | ||||||
- opisuje warunki życia Polaków w czasie stanu wojennego | + | ||||||
- omawia działania opozycji demokratycznej z użyciem określenia walka bez przemocy | + | ||||||
- wymienia postacie i organizacje, które działają współcześnie w obronie praw człowieka | + | ||||||
Umiejętności | - wskazuje na mapie państwa europejskie, które w okresie zimnej wojny należały do NATO oraz do Układu Warszawskiego | + | |||||
- wyjaśnia na podstawie tekstu źródłowego, czym była żelazna kurtyna | + | ||||||
- zaznacza na osi czasu daty: utworzenia NATO, powstania Układu Warszawskiego oraz budowy muru berlińskiego | + | ||||||
- tłumaczy, na czym polegała rywalizacja ZSRR i Stanów Zjednoczonych w okresie zimnej wojny | + | ||||||
- wskazuje na mapie granice Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i wymienia jej sąsiadów | + | ||||||
- umieszcza na osi czasu daty powstania PZPR oraz uchwalenia konstytucji PRL | + | ||||||
- na podstawie tekstu źródłowego wymienia metody, które pozwoliły komunistom odnieść zwycięstwo wyborcze w 1947 roku | + | ||||||
- wyjaśnia, z jakimi trudnościami zmagano się podczas odbudowy Warszawy po 1945 roku | + | ||||||
- opisuje życie codzienne mieszkańców PRL na podstawie relacji osób starszych | + | ||||||
- wskazuje różnice między PRL a współczesną Polską ze szczególnym uwzględnieniem warunków życia codziennego | + | ||||||
- porównuje, czym różnią się współczesne strajki od demonstracji z czasów PRL | + | ||||||
- ocenia, jakie znaczenie dla polskiego społeczeństwo stanowił wybór kardynała Karola Wojtyły na papieża | + | ||||||
- na podstawie zebranych informacji przedstawia sylwetkę wybranego żołnierza podziemia niepodległościowego | + | ||||||
- omawia przyczyny i skutki powstania NSZZ "Solidarność" | + | ||||||
- tłumaczy, za jaką działalność jest przyznawana Pokojowa Nagroda Nobla, oraz wyjaśnia, dlaczego Lech Wałęsa otrzymał to wyróżnienie | + | ||||||
- charakteryzuje na podstawie tekstu źródłowego politykę władz komunistycznych wobec opozycji demokratycznej w Polsce | + | ||||||
- opowiada o działalności papieża Jana Pawła II | + | ||||||
- wymienia przyczyny strajków w 1980 roku | + | ||||||
- wyjaśnia, na czym polegały prześladowania opozycji demokratycznej w czasach komunistycznych | + | ||||||
- proponuje zmiany, jakie należy wprowadzić w szkole w celu poprawy warunków nauki | + |
VII. Współczesna Polska | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - określa, od kiedy państwo polskie jest nazywane III Rzeczpospolitą | + | |||||
- wymienia najważniejsze postanowienia Okrągłego Stołu | + | ||||||
- omawia rolę, jaką odegrał Tadeusz Mazowiecki w okresie przemian w 1989 roku | + | ||||||
- wyjaśnia, co oznacza termin wolne wybory | + | ||||||
- podaje nazwisko pierwszego prezydenta Polski wybranego w wyborach powszechnych | + | ||||||
- przedstawia najważniejsze wydarzenia, jakie rozegrały się w Europie z latach 1989-1992: upadek muru berlińskiego, zjednoczenie Niemiec, rozpad ZSRR i rozpad Jugosławii | + | ||||||
- rozumie, że wraz z upadkiem ZSRR zakończyła się zimna wojna | + | ||||||
- wymienia zmiany, które dokonały się w polskim szkolnictwie na skutek przeobrażeń politycznych po 1989 roku | + | ||||||
- tłumaczy, czym był "Jarmark Europa" | + | ||||||
- podaje oficjalną nazwę państwa polskiego | + | ||||||
- określa w przybliżeniu powierzchnię Polski oraz omawia podział administracyjny kraju | + | ||||||
- zna datę uchwalenia Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej | + | ||||||
- tłumaczy, w jakich dziedzinach życia przejawia się demokratyczny charakter państwa polskiego | + | ||||||
- wymienia najważniejsze organy władzy państwowej w Polsce: prezydenta RP, premiera i Radę Ministrów, Sejm i Senat, sądy | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: konstytucja, wolne media, wolność słowa, opinia publiczna | + | ||||||
- omawia zadania poszczególnych organów władzy państwowej oraz władz samorządowych | + | ||||||
- wskazuje, w jaki sposób uczniowie mogą wpływać na organizację życia szkoły | + | ||||||
- wymienia prezydentów III Rzeczypospolitej | + | ||||||
- tłumaczy, dlaczego sądy w Polsce są niezależne od pozostałych organów władzy | + | ||||||
- podaje przykłady konkretnych działań podejmowanych przez samorząd w miejscu swojego zamieszkania | + | ||||||
- określa rodzinę jako podstawową grupę społeczną | + | ||||||
- wymienia uczniowskie prawa i obowiązki | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminu prawa człowieka | + | ||||||
- rozumie, w jakim celu powołano urzędy Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka | + | ||||||
- podaje przykłady instytucji, do których można się zwrócić w przypadku łamania praw dziecka | + | ||||||
- rozwija skrót ONZ i określa, czym zajmuje się Organizacja Narodów Zjednoczonych | + | ||||||
- wie, za jakie zasługi przyznaje się Order Uśmiechu | + | ||||||
- wymienia przykłady działań mających na celu ochronę praw człowieka na świecie | + | ||||||
- wskazuje pracę jako jedną z podstawowych form działalności człowieka | + | ||||||
- podaje przykłady grup społecznych | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: gospodarka wolnorynkowa, prywatyzacja, bezrobocie | + | ||||||
- rozumie, że funkcjonowanie społeczeństwa możliwe jest dzięki odpowiedniemu podziałowi pracy | + | ||||||
- wie, czym są kwalifikacje zawodowe | + | ||||||
- wymienia skutki emigracji zarobkowej Polaków | + | ||||||
- tłumaczy, dlaczego wciąż powstają nowe zawody, a niektóre zajęcia są coraz rzadziej wykonywane | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminu Unia Europejska | + | ||||||
- podaje daty powstania Unii Europejskiej oraz wstąpienia Polski do tej organizacji | + | ||||||
- tłumaczy, co oznaczają terminy: integracja europejska, europejska solidarność | + | ||||||
- przedstawia rolę, jaką w procesie integracji europejskiej odegrał Robert Schuman | + | ||||||
- określa, ile państw należy do Unii Europejskiej | + | ||||||
- wymienia władców, którzy podejmowali w średniowieczu próby zjednoczenia Europy | + | ||||||
- przedstawia najważniejsze wydarzenia w procesie integracji Polski z UE | + | ||||||
- określa, jakie znaczenie dla Polaków miało przystąpienie Rzeczypospolitej do strefy Schengen | + | ||||||
- tłumaczy, w jaki sposób Polska wykorzystuje fundusze unijne | + | ||||||
Umiejętności | - zaznacza na osi czasu daty: 4 czerwca 1989 roku, 1990 rok, 2 kwietnia 1997 roku | + | |||||
-ocenia znaczenie wyborów z 4 czerwca 1989 roku w procesie przemian demokratycznych w Polsce | + | ||||||
- przedstawia przyczyny i skutki obrad Okrągłego Stołu | + | + | |||||
- opowiada, jak doszło do powstania "Jarmarku Europa" | + | ||||||
- odnajduje na mapie państwa sąsiadujące z Polską oraz województwo, w którym mieszka | + | ||||||
- wskazuje fragmenty Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, które świadczą o demokratycznym charakterze państwa polskiego | + | ||||||
- omawia na podstawie schematu procedurę powoływania władz samorządowych w Polsce | + | ||||||
- wymienia problemy miejscowości lub gminy, które są najistotniejsze z punktu widzenia mieszkańców | + | ||||||
- wyjaśnia, na czym polegają prawa i obowiązki obywateli RP | + | ||||||
- tłumaczy, jakie są zadania Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka | + | ||||||
- określa znaczenie pracy w życiu człowieka | + | ||||||
- omawia role, jakie odgrywają poszczególne grupy społeczne we współczesnym społeczeństwie | + | ||||||
- wymienia na podstawie informacji uzyskanych z różnych źródeł (np. w trakcie rozmów z osobami starszymi) najistotniejsze problemy współczesnej Polski | + | ||||||
- ocenia przemiany gospodarcze po 1989 roku | + | ||||||
- na podstawie infografiki określa, jakie kwalifikacje są potrzebne do wykonywania różnych zawodów | + | ||||||
- rozpoznaje symbole Unii Europejskiej: flagę i hymn ("Odę do radości") | + | ||||||
- zaznacza na osi czasu datę powstania Unii Europejskiej | + | ||||||
- tłumaczy, na czym polega polityka otwartych granic w Unii Europejskiej | + | ||||||
- omawia na podstawie mapy etapy poszerzania wspólnoty europejskiej o kolejne państwa | + | ||||||
- umieszcza na osi czasu datę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej | + | ||||||
- przedstawia przyczyny i skutki wstąpienia Polski do UE | + | ||||||
- opisuje zmiany, jakie dokonały się w Polsce po przyjęciu do Unii Europejskiej | + | ||||||
- wymienia korzyści oraz obowiązki i ograniczenia wynikające z członkostwa Polski w Unii Europejskiej | + | ||||||
- ocenia, jak przynależność Polski do UE może wpłynąć na życie młodych ludzi | + | ||||||
- prezentuje sylwetkę Roberta Schumana | + |
VIII. Problemy ludzkości | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Wiadomości | - wymienia nowoczesne środki transportu | + | |||||
- tłumaczy, co oznacza powiedzenie "świat stał się mniejszy", oraz wskazuje przyczyny określanego w ten sposób zjawiska | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: podbój kosmosu, lądowanie człowieka na Księżycu, wahadłowiec, sztuczny satelita, nawigacja GPS | + | ||||||
- podaje daty najważniejszych wydarzeń związanych z podbojem kosmosu | + | ||||||
- wie, kim był Jurij Gagarin | + | ||||||
- określa, w jaki sposób katastrofy ekologiczne wpływają na zanieczyszczenie środowiska naturalnego | + | ||||||
- omawia działania, które są podejmowane w celu ograniczenia zanieczyszczenia środowiska | + | ||||||
- wymienia korzyści i zagrożenia wynikające z korzystania z mediów elektronicznych | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminów: komputer osobisty, internet, portale społecznościowe | + | ||||||
- podaje zasady, których powinni przestrzegać użytkownicy internetu | + | ||||||
- rozumie, czym jest kultura masowa | + | ||||||
- tłumaczy, dlaczego współczesny świat określa się jako "globalną wioskę" | + | ||||||
-omawia podstawowe problemy krajów Trzeciego Świata | + | ||||||
- podaje przykłady działań podejmowanych przez organizacje międzynarodowe w celu pomocy najbiedniejszym krajom | + | ||||||
- dostrzega różnice dzielące współczesny świat na bogatą Północ i biedne Południe | + | ||||||
- wymienia nazwy organizacji, które niosą pomoc mieszkańcom krajów Trzeciego Świata lub działają w obronie praw człowieka | + | ||||||
- podaje przykłady problemów, z którymi borykają się dzieci mieszkające w państwach biednego Południa | + | ||||||
- wyjaśnia znaczenie terminu wojna lokalna | + | ||||||
- opowiada o tym, co wydarzyło się w Nowym Jorku 11 września 2001 roku | + | ||||||
- tłumaczy, jakie działania są podejmowane w celu zapobiegania konfliktom na świecie | + | ||||||
- wskazuje na zagrożenia, jakie dla międzynarodowego pokoju stwarza terroryzm | + | ||||||
Umiejętności | - zaznacza na osi czasu daty związane z podbojem kosmosu: lata 1961 i 1969 | + | |||||
- omawia na podstawie infografiki pozytywne i negatywne skutki postępu technicznego we współczesnym świecie | + | ||||||
- na podstawie tekstu źródłowego wymienia skutki niszczenia środowiska naturalnego | + | ||||||
- ocenia wpływ człowieka na środowisko naturalne | + | ||||||
- opowiada, jak wyobraża sobie postęp w technice w najbliższych latach | + | ||||||
- tłumaczy, w jaki sposób wykorzystuje się nowoczesne technologie w szkołach | + | ||||||
- na podstawie tekstu źródłowego podaje zasady bezpiecznego korzystania z Internetu | + | ||||||
- określa wpływ kultury amerykańskiej na życie ludzi na całym świecie | + | ||||||
- na podstawie własnych obserwacji opisuje metody wykorzystywane przez media w celu przyciągnięcia uwagi odbiorców | + | ||||||
- wskazuje na mapie świata obszary, na których odsetek ludzi cierpiących głód jest najwyższy, oraz tereny, na których jest on najniższy | + | ||||||
- wyjaśnia, z czego wynikają problemy państw biednego Południa | + | ||||||
- wskazuje formy pomocy udzielanej państwom biednego Południa, które uważa za najskuteczniejsze | + | ||||||
- na podstawie zebranych informacji opisuje dowolną akcję przeprowadzoną przez jedną z organizacji charytatywnych | + | ||||||
- zaznacza na osi czasu datę ataku terrorystycznego na USA z 11 września 2001 roku | + | ||||||
- tłumaczy, dlaczego konflikty należy rozwiązywać drogą dialogu | + | ||||||
- wskazuje problem współczesnego świata, który uważa za najważniejszy, a następnie proponuje sposób jego rozwiązania | + | ||||||
- tłumaczy, jaki wkład w rozwój nowoczesnych technologii wniósł Steve Jobs | + |
Powyższe kryteria zostały dopasowane na potrzeby kształcenia specjalnego. |