Kryterium oceniania z zakresu Historia i Społeczeństwo

  1. Każdy uczeń jest oceniany według podanych kryteriów.

  2. Uczeń uzyskuje ocenę za:
    - sprawdziany
    - kartkówki
    - zadania domowe
    - praca przy mapie
    - aktywność na lekcji
    - odpowiedź ustna

  3. Sprawdziany są obowiązkowe (występują po skończonym dziale programowym, ich termin ustalany jest co najmniej tydzień wcześniej, jeżeli uczeń opuścił sprawdzian ma obowiązek napisać go w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły, ocenę niedostateczną uczeń może poprawić)

  4. Kartkówki obejmują materiał z ostatniej lekcji (mogą być niezapowiedziane, kartkówek nie poprawiamy)

  5. Uczeń może trzy razy w ciągu semestru zgłosić nie wykonanie zadania domowego bądź przygotowania do lekcji.

  6. Za aktywną pracę na lekcji i zadania dodatkowe uczeń otrzymuję plusy (trzy takie znaki zastępują ocenę bardzo dobrą)

  7. Każdy uczeń ma obowiązek:
    - starannie prowadzić zeszyt i ćwiczenia
    - przygotowywać się do zajęć
    - nosić książkę, zeszyt i przybory

WYMAGANIA PROGRAMOWE DLA KLASY IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ
według programu "Wczoraj i dziś" autorstwa dr. Tomasza Maćkowskiego
(dostosowane do podręcznika o tym samym tytule, którego autorem jest dr Grzegorz Wojciechowski)
Badana czynność uczniów Ocena
I. Ja i moje otoczenie 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - wie, na czym polega odmienność i niepowtarzalność każdego człowieka   +        
- potrafi wymienić ludzkie potrzeby   +        
- zna sposoby zaspokajania ludzkich potrzeb       +    
- rozumie, jaką rolę odgrywa rodzina w życiu każdego człowieka +          
- tłumaczy, czym jest rodzina niepełna i w jaki sposób ona powstaje         +  
- podaje przykłady praw i obowiązków poszczególnych członków rodziny     +      
- wyjaśnia znaczenie terminów: rodzina dwupokoleniowa, rodzina wielopokoleniowa       +    
- wymienia osoby, które wchodzą w skład szkolnej społeczności   +        
- zna uprawnienia władz szkolnych i statut szkoły       +    
- wyjaśnia znaczenie terminów: rada pedagogiczna, rada szkoły, rada samorządu uczniowskiego       +    
- wie, czym jest samorząd uczniowski +          
- podaje przykłady działań samorządu uczniowskiego w swojej szkole     +      
- zna swoje szkolne prawa i obowiązki   +        
- wskazuje przyczyny konfliktów między ludźmi i przedstawia sposoby ich rozwiązywania     +      
- rozumie, w czym przejawiają się uprzejmość i tolerancja   +        
- wymienia korzyści, jakie można osiągnąć przez uprzejmość i tolerancję     +      
- wie, na czym polega sprawiedliwe postępowanie       +    
- tłumaczy znaczenie terminów: ojczyzna, mała ojczyzna, naród, patriotyzm, patriotyzm lokalny, herb     +      
- omawia sposoby okazywania patriotyzmu w czasie wojny i w okresie pokoju         +  
- zna sposoby zdobywania wiedzy o historii małej ojczyzny         +  
- wskazuje największe atuty swojej małej ojczyzny       +    
- tłumaczy pochodzenie nazwy Polska   +        
- wyjaśnia, co świadczy o tym, że Polacy należą do jednego narodu     +      
- rozumie znaczenie terminów: Rzeczpospolita Polska, mniejszość narodowa, mniejszość etniczna, Polonia         +  
- zna daty najważniejszych polskich świąt państwowych       +    
- zna polskie symbole narodowe i najważniejsze miejsca pamięci narodowej +          
- recytuje tekst "Mazurka Dąbrowskiego" +          
- wie, jaka jest symbolika barw polskiej flagi narodowej     +      
- rozumie, dlaczego powinno się okazywać szacunek symbolom narodowym   +        
- wyjaśnia, kim był Józef Wybicki         +  
- wymienia regiony Polski     +      
Umiejetności - potrafi określić sposoby zaspokajania różnych potrzeb człowieka     +      
- wyjaśnia znaczenie praw i obowiązków poszczególnych członków rodziny   +        
- porównuje prawa i obowiązki poszczególnych członków rodziny       +    
- charakteryzuje społeczność szkolną z uwzględnieniem swoich praw i obowiązków       +    
- określa szkołę jako wspólnotę uczniów, nauczycieli i rodziców       +    
- ocenia, które prawa i obowiązki uczniów są najważniejsze       +    
- potrafi opisać sytuację konfliktową i znajduje dla niej rozwiązanie     +      
- omawia różnice między szkołą dawną a współczesną         +  
- prezentuje informacje związane z ważnymi postaciami i wydarzeniami z dziejów regionu           +
- opisuje wygląd herbów wybranych miejscowości         +  
- odnajduje na mapie główne regiony Polski   +        
- opisuje główne regiony Polski         +  
- omawia na przykładach pochodzenie nazwisk i przydomków           +
II. Z historią na ty 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - wie, czym zajmuje się historia jako nauka +          
- wymienia główne zadania historii     +      
- wyjaśnia, kim jest historyk     +      
- wymienia przykłady postaci historycznych oraz bohaterów baśniowych i legendarnych       +    
- zna podstawy myślenia przyczynowo-skutkowego dotyczącego wydarzeń historycznych         +  
- wskazuje przebieg, przyczyny i skutki wybranych wydarzeń historycznych           +
- wymienia filmy i książki o tematyce historycznej         +  
- objaśnia znaczenie powiedzenia: Historia jest nauczycielką życia         +  
- wie, czym są źródła historyczne, i podaje ich przykłady   +        
- dokonuje podziału źródeł historycznych na materialne i niematerialne oraz wyróżnia wśród źródeł materialnych pisane i niepisane       +    
- wymienia informacje, jakie można zdobyć na podstawie poszczególnych źródeł historycznych         +  
- określa, czym zajmuje się archeologia     +      
- wyjaśnia znaczenie terminów: zabytek, muzeum, archiwum, skansen, ród, archeolog, pamiątka rodzinna, genealogia, drzewo genealogiczne     +      
- wie, gdzie gromadzi się źródła historyczne +          
- wskazuje podobieństwa i różnice między muzeum a skansenem   +        
- rozpoznaje znak Zabytek chroniony prawem i wie, co on oznacza       +    
- wyjaśnia, kim był prawdziwy święty Mikołaj           +
- zna legendy związane z Mikołajem, biskupem Miry           +
- przedstawia postać Henryka Schliemanna           +
Umiejętności - potrafi na wybranych przykładach zaprezentować myślenie przyczynowo-skutkowe         +  
- opowiada o wybranym wydarzeniu z życia klasy w sposób potwierdzający opanowanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego         +  
- przedstawia na przykładzie przenikanie się faktów historycznych z legendą           +
- odróżnia postacie historyczne od bohaterów baśniowych i legendarnych       +    
- kwalifikuje różne źródła historyczne zgodnie z podziałem na źródła materialne (pisane, niepisane) i niematerialne         +  
- uzasadnia, dlaczego należy dbać o źródła historyczne i chronić obiekty zabytkowe     +      
- wymienia zasady prawidłowego zachowania się w muzeum +          
- potrafi zaplanować wycieczkę prezentującą najważniejsze miejsca i obiekty w najbliższej okolicy         +  
- przedstawia pamiątki rodzinne i określa ich znaczenie +          
- odczytuje informacje o przodkach na podstawie poszczególnych pamiątek rodzinnych       +    
- prezentuje swoją opinię na temat podtrzymywania tradycji rodzinnych     +      
- wyjaśnia, w jaki sposób podtrzymywanie tradycji rodzinnych umacnia poczucie wspólnoty w rodzinie     +      
- dociera do rodzinnych źródeł, które pozwalają mu sporządzić drzewo genealogiczne         +  
- przygotowuje drzewo genealogiczne najbliższej rodziny         +  
- znajduje w internecie strony, które zawierają informacje pomocne przy tworzeniu drzewa genealogicznego           +
III. Czas i mapa w historii 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - rozumie znaczenie terminów: chronologia, data, era, rok, wiek, tysiąclecie, epoka historyczna, okres przed naszą erą i naszej ery   +        
- wyjaśnia, dlaczego mierzenie czasu jest ważne w pracy historyka       +    
- wskazuje narodziny Jezusa z Nazaretu jako początek naszej ery     +      
- wie, jakie jest pochodzenie słowa kronikarz   +        
- zna przyczyny powstawania kronik i dostrzega w nich źródło ważnych informacji         +  
- tłumaczy zasadę tworzenia osi czasu i sposób umieszczania na niej dat         +  
- posługuje się cyframi rzymskimi i arabskimi w celu oznaczania jednostek czasu   +        
- wymienia epoki historyczne oraz podaje ich daty graniczne         +  
- wyjaśnia znaczenie terminów: mapa, plan, legenda mapy +          
- wie, czym zajmuje się kartografia       +    
- wymienia elementy, z jakich składa się mapa historyczna         +  
- tłumaczy, czym są legenda i skala mapy       +    
Umiejętności - odczytuje skróty: p.n.e. i n.e. +          
- umie narysować linię chronologiczną i zaznaczyć na niej daty   +        
- porządkuje daty na linii chronologicznej     +      
- krótko charakteryzuje poszczególne epoki historyczne         +  
- oblicza upływ czasu między poszczególnymi wydarzeniami         +  
- ustala wiek, w którym miało miejsce dane wydarzenie         +  
- określa datę danego wydarzenia, używając określeń I połowa lub II połowa danego wieku           +
- zapisuje cyframi rzymskimi liczby arabskie i na odwrót     +      
- odczytuje z mapy podstawowe informacje     +      
- porównuje mapy historyczną i geograficzną         +  
- odróżnia mapę od planu       +    
- rysuje plan najbliższej okolicy         +  
IV. Z najdawniejszych dziejów 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - wie, jak zmieniał się wygląd człowieka     +      
- rozumie, jakie znaczenie dla praludzi miała umiejętność rozpalania ognia   +        
- tłumaczy, jakie znaczenie dla rozwoju społeczności ludzkich miało posługiwanie się mową         +  
- przedstawia dokonania, które umożliwiły człowiekowi przejście do osiadłego trybu życia       +    
- zna dawne i współczesne sposoby wytopu żelaza           +
- wyjaśnia znaczenie terminów: pięściak, ziemianka, dymarka, epoka kamienia, epoka brązu, epoka żelaza, cywilizacja, miasto-państwo, mumia, sarkofag, piramida, faraon, kanał nawadniający, Sumerowie, Babilon, Mezopotamia, Bliski Wschód         +  
- wie, dlaczego pierwsze cywilizacje powstały nad wielkimi rzekami     +      
- podaje najważniejsze osiągnięcia pierwszych cywilizacji: system nawadniający, koło, koło garncarskie, szkło, cegłę, kalendarz     +      
- przedstawia podział ludności starożytnego Egiptu na warstwy społeczne         +  
- wymienia najważniejsze zabytki starożytnych Mezopotamii i Egiptu           +
- rozumie znaczenie terminów: pismo obrazkowe, klinowe i alfabetyczne   +        
- wskazuje, jakie znaczenie dla rozwoju cywilizacji miał wynalazek pisma     +      
- wyjaśnia, dlaczego ludzie tworzyli malowidła naskalne         +  
- wymienia materiały pisarskie, których używano od starożytności do współczesności     +      
- wie, że alfabety grecki i łaciński stanowią podstawę, z której wywodzą się alfabety używane współcześnie w Europie       +    
- wskazuje Fenicjan jako twórców pisma alfabetycznego         +  
- opowiada, w jakim celu wznoszono piramidy i w jaki sposób one powstawały           +
- podaje najważniejsze fakty z życia faraona Ramzesa II           +
Umiejętności - charakteryzuje koczowniczy i osiadły tryb życia   +        
- ocenia, który tryb życia człowieka - koczowniczy czy osiadły - był korzystniejszy dla praludzi         +  
- porównuje życie praludzi z życiem współczesnego człowieka       +    
- omawia sposób działania kanałów nawadniających       +    
- charakteryzuje warstwy społeczne starożytnego Egiptu     +      
- umieszcza na linii chronologicznej przybliżone daty wynalezienia pisma i powstania pierwszego pisma alfabetycznego       +    
- rozpoznaje pismo obrazkowe, klinowe i alfabetyczne   +        
- charakteryzuje pismo obrazkowe, klinowe i alfabetyczne, a także wskazuje różnice między nimi         +  
- tworzy własne pismo obrazkowe oraz przedstawia zalety i wady takiego sposobu przekazywania informacji         +  
V. W strożytnej Grecji 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - zna warunki geograficzne Grecji   +        
- rozumie wpływ położenia geograficznego Grecji na zajęcia zamieszkującej ją ludności     +      
- wyjaśnia znaczenie terminów: Hellada, Hellenowie, wielka kolonizacja, kolonia, Akropol, agora, polis     +      
- wymienia przyczyny i skutki wielkiej kolonizacji         +  
- wie, kim był Perykles     +      
- wymienia najważniejsze osiągnięcia Peryklesa         +  
- podaje cechy charakterystyczne demokracji ateńskiej       +    
- tłumaczy znaczenie terminu demokracja   +        
- przedstawia, w jaki sposób działał sąd skorupkowy         +  
- wie, czym jest teatr, i wskazuje Grecję jako miejsce narodzin tej dziedziny sztuki +          
- wyjaśnia, czym były Wielkie Dionizje       +    
- podaje imiona najważniejszych tragedio- i komediopisarzy greckich (Sofokles, Arystofanes, Eurypides)         +  
- wymienia rodzaje sztuk granych w greckim teatrze (tragedia, komedia)   +        
- omawia różnice między tragedią i komedią     +      
- tłumaczy znaczenie terminów: filozofia, bogowie olimpijscy, mit, politeizm, heros, igrzyska olimpijskie, olimpiada     +      
- wymienia imiona najważniejszych bogów greckich (Zeus, Hera, Posejdon, Afrodyta, Atena, Hades, Hefajstos, Ares, Apollo, Hermes)   +        
- wie, jakimi dziedzinami życia opiekowali się poszczególni bogowie greccy oraz jakie były ich atrybuty     +      
- zna postacie Heraklesa i Odyseusza jako bohaterów mitów greckich       +    
- opowiada co najmniej jeden mit grecki         +  
- podaje przykłady prac Heraklesa         +  
- wie, kim był Homer       +    
- wymienia dzieła Homera         +  
- wyjaśnia, co oznaczają wyrażenia: koń trojański, pięta Achillesa i stajnia Augiasza         +  
- wymienia najważniejszych filozofów greckich (Sokrates, Platon, Arystoteles)     +      
- wie, czym jest gimnazjon       +    
- rozumie, jakie znaczenie miały gimnazjony dla sprawności fizycznej antycznych Greków   +        
- podaje rok pierwszych igrzysk olimpijskich   +        
- wskazuje, gdzie odbywały się najsłynniejsze igrzyska organizowane na cześć Zeusa     +      
- wymienia dyscypliny wchodzące w skład pięcioboju olimpijskiego +          
- opisuje przebieg starożytnych igrzysk olimpijskich     +      
- tłumaczy, jaka była rola sportu w życiu starożytnych Greków       +    
- rozumie, jaką rolę odgrywają igrzyska we współczesnym świecie       +    
- wymienia zalety i wady wychowania spartańskiego           +
Umiejętności - odnajduje na mapie starożytne Grecję i Ateny   +        
- opisuje na przykładzie starożytnych Aten wygląd greckiej polis         +  
- tłumaczy na podstawie tekstu źródłowego, jaką rolę w Atenach odgrywał sąd skorupkowy         +  
- wskazuje cechy, które wyróżniały Peryklesa jako dowódcę i polityka       +    
- opisuje wygląd teatru greckiego i występujących w nim aktorów +          
- ocenia znaczenie teatru dla starożytnych Greków       +    
- porównuje teatr współczesny ze starożytnym teatrem greckim         +  
- porównuje starożytne igrzyska olimpijskie ze współczesnymi olimpiadami     +      
- ocenia osiągnięcia starożytnych Greków         +  
- wyjaśnia, co oznaczają powiedzenia: wrócić z tarczą i wrócić na tarczy           +
- tłumaczy, kim byli Spartanie           +
VI. W starożytnym Rzymie 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - wyjaśnia znaczenie terminów: Imperium Rzymskie, legionista, języki romańskie, bazylika, gladiator, prowincja, barbarzyńca, zgromadzenie ludowe, senat       +    
- podaje rok założenia Rzymu opisanego w legendzie     +      
- zna legendarne początki Rzymu   +        
- tłumaczy, czym jest "Wilczyca kapitolińska"         +  
- wymienia grupy tworzące społeczeństwo starożytnego Rzymu       +    
- nazywa poszczególne elementy stroju i uzbrojenia rzymskiego legionisty   +        
- wie, co to jest Forum Romanum, Panteon, Koloseum, akwedukt, droga, łuk triumfalny, terma   +        
- wyjaśnia, w jakim celu starożytni Rzymianie budowali drogi i wodociągi     +      
- wie, dlaczego starożytni Rzymianie budowali łuki triumfalne i termy         +  
- wymienia osiągnięcia starożytnych Rzymian, z których korzystamy współcześnie       +    
- objaśnia znaczenia terminów: mesjasz, apostoł, Ewangelia, Biblia, Stary i Nowy Testament, poganin     +      
- wskazuje Palestynę jako miejsce narodzin chrześcijaństwa   +        
- wiąże początki chrześcijaństwa z postacią Jezusa z Nazaretu +          
- wie, że chrześcijanie wierzą w jednego Boga +          
- rozumie, na czym polega różnica między wiarą w jednego boga a wiarą w wielu bogów   +        
- podaje najważniejsze zasady nauki Jezusa z Nazaretu     +      
- wymienia symbole pierwszych chrześcijan - chrystogram i rybę     +      
- wie, kim był Konstantyn Wielki       +    
- wskazuje Watykan jako współczesną siedzibę Kościoła katolickiego       +    
- tłumaczy, czym był szlak bursztynowy           +
Umiejętności - umieszcza na linii chronologicznej daty założenia Rzymu, zabójstwa Juliusza Cezara, ukrzyżowania Jezusa z Nazaretu, wydania edyktu mediolańskiego i upadku cesarstwa zachodniorzymskiego, a także określa, w którym wieku odbyły się poszczególne wydarzenia         +  
- wskazuje na mapie Rzym, Kartaginę, Półwysep Apeniński (Italię), Palestynę i obszary objęte chrześcijaństwem u schyłku starożytności         +  
- opisuje grupy tworzące społeczeństwo rzymskie       +    
- wymienia zasługi Rzymian w dziedzinie architektury i budownictwa, używając terminów: Forum Romanum, Panteon, Koloseum,
akwedukty, drogi, łuki triumfalne, termy
    +      
- objaśnia, w jaki sposób budowano drogi w starożytnym Rzymie     +      
- rozpoznaje na ilustracjach budowle wznoszone przez starożytnych Rzymian: akwedukty, łuki triumfalne, amfiteatry   +        
- porównuje rozrywki starożytnych Greków i Rzymian     +      
Ocena Niedostateczna: uczeń nie opanował tzw. minimum przewidzianego programem, nie uczestniczył aktywnie w zajęciach, często był do nich nieprzygotowany (brak zadań, zeszytu, książki).
Ocena celująca: opanował wszystkie treści programowe, bardzo aktywny, uczestniczył w konkursach i akademiach.
Powyższe kryteria zostały dopasowane na potrzeby kształcenia specjalnego.

 

WYMAGANIA PROGRAMOWE DLA KLASY V SZKOŁY PODSTAWOWEJ
według programu "Wczoraj i dziś" autorstwa dr. Tomasza Maćkowskiego
(dostosowane do podręcznika o tym samym tytule, którego autorem jest dr Grzegorz Wojciechowski)
Badana czynność uczniów Ocena
I. Polska pierwszych Piastów 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - wymienia narzędzia rolnicze używane przez Słowian       +    
- zna daty chrztu Polski i zjazdu gnieźnieńskiego   +        
- wyjaśnia znaczenie terminów: plemię, gród, drużyna, książę       +    
- wymienia zajęcia mieszkańców średniowiecznego Gniezna     +      
- podaje lata panowania Mieszka I         +  
- wie, jaką rolę pełnili duchowni w państwie Mieszka I       +    
- zna podstawowe fakty z życia świętego Wojciecha     +      
- wymienia przyczyny i skutki zjazdu gnieźnieńskiego         +  
- wyjaśnia znaczenie terminów: relikwie, koronacja         +  
- rozumie szczególne znaczenie koronacji Bolesława Chrobrego w dziejach państwa polskiego +          
- tłumaczy, czym był Szczerbiec         +  
- wie, kiedy Orzeł Biały stał się symbolem państwa polskiego         +  
- omawia legendarne początki dynastii Piastów           +
Umiejetności - zna legendy o Lechu, Czechu i Rusie, o Popielu oraz o Piaście       +    
- rozpoznaje cechy charakterystyczne legendy     +      
- wskazuje na mapie ziemie polskie zamieszkiwane przez najważniejsze plemiona słowiańskie w X wieku         +  
- opowiada o powstaniu i początkach państwa polskiego         +  
- wskazuje na mapie Gniezno i obszar państwa Mieszka I   +        
- umieszcza na linii chronologicznej datę chrztu Polski     +      
- opisuje budowę średniowiecznego grodu na przykładzie Gniezna       +    
- potrafi określić przyczyny i skutki przyjęcia chrztu przez Mieszka I         +  
- wskazuje na mapie granice państwa Mieszka I       +    
- omawia znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę       +    
- zaznacza na linii chronologicznej daty śmierci biskupa Wojciecha, zjazdu gnieźnieńskiego oraz koronacji Bolesława Chrobrego         +  
- wskazuje na mapie granice państwa polskiego w czasach Bolesława Chrobrego         +  
- pokazuje na mapie Gdańsk i ziemie zamieszkiwane przez Prusów         +  
- przedstawia historię zjazdu gnieźnieńskiego, uwzględniając postacie świętego Wojciecha, Bolesława Chrobrego i Ottona III           +
- prezentuje postać świętego Wojciecha           +
II. Społeczeństwo średniowiecza 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - wyjaśnia znaczenie terminów: klasztor, post, skryptorium, kopista, kupiec, rzemieślnik, cech, burmistrz, samorząd miejski, rynek         +  
- wie, jak duży wpływ na życie ludzi w średniowieczu miała religia     +      
- wymienia zabudowania tworzące średniowieczny klasztor     +      
- tłumaczy, na czym polegała praca zakonników w średniowiecznym skryptorium         +  
- rozumie, jaką funkcję pełniły zamki w średniowieczu     +      
- wie, jaką drogę musiał przejść chłopiec, aby zostać rycerzem   +        
- podaje cechy idealnego rycerza +          
- wymienia główne elementy rycerskiego wyposażenia     +      
- wie, skąd wzięło się powiedzenie polegać na kimś jak na Zawiszy i co ono oznacza       +    
- wyjaśnia, czym były turnieje rycerskie       +    
- podaje przykłady miejsc w Polsce, w których znajdują się obecnie zamki wzniesione w średniowieczu bądź ich ruiny           +
- wie, jakie funkcje pełnią zamki w dzisiejszych czasach           +
- wyjaśnia znaczenie terminu mieszczanie +          
- podaje przykłady zawodów rzemieślniczych wykonywanych w średniowieczu     +      
- wymienia grupy ludności żyjące w średniowiecznym mieście       +    
- wie, jaką rolę odgrywali w średniowiecznym mieście burmistrz i członkowie ławy miejskiej         +  
- rozumie pochodzenie nazw współczesnych ulic, na przykład: Szewska, Garncarska, Tkacka     +      
- wymienia prace polowe wykonywane w epoce średniowiecza   +        
- wie, czym była lokacja         +  
- wyjaśnia znaczenie terminów: sołtys, pług, trójpolówka         +  
- przedstawia sposoby spędzania wolnego czasu przez mieszkańców wsi w średniowieczu           +
Umiejętności - opisuje średniowieczny klasztor i tryb życia mnichów, używając wyrazów: zakon, reguła, ubóstwo   +        
- charakteryzuje postać świętego Franciszka z Asyżu +          
- rozpoznaje na przykładach średniowiecznych budowli takie elementy architektoniczne, jak: portal, rozeta, apsyda, łuk, sklepienie           +
- rozpoznaje charakterystyczne elementy zamku     +      
- tłumaczy, na czym polegały i jak przebiegały turnieje rycerskie           +
- opisuje średniowieczne miasto     +      
- charakteryzuje grupy ludności żyjące w średniowiecznym mieście       +    
- potrafi wymienić różnice między handlem średniowiecznym i współczesnym           +
- porównuje miasto średniowieczne z miastem współczesnym           +
- wskazuje różnice między losem chłopa a życiem rycerza lub mieszczanina     +      
- opowiada o roli karczmy w średniowieczu na podstawie tekstu źródłowego         +  
- porównuje życie na wsi w średniowieczu i w czasach współczesnych           +
III. Polska i Krzyżacy 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - wyjaśnia znaczenie terminów: Prusy, zakon krzyżacki, wielki mistrz         +  
- wie, dlaczego Konrad Mazowiecki sprowadził Krzyżaków do Polski       +    
- wymienia przyczyny konfliktu polsko-krzyżackiego           +
- omawia skutki sprowadzenia Krzyżaków do Polski           +
- wymienia najważniejsze osiągnięcia Kazimierza Wielkiego, w tym założenie Akademii Krakowskiej     +      
- opowiada, kim był Mikołaj Wierzynek       +    
- wyjaśnia znaczenie terminu unia         +  
- tłumaczy, w jakich okolicznościach doszło do ślubu Jadwigi i Jagiełły     +      
- zna datę bitwy pod Grunwaldem +          
- podaje przyczyny i skutki wielkiej wojny z zakonem krzyżackim         +  
Umiejętności - umieszcza na linii chronologicznej daty: sprowadzenia Krzyżaków do Polski, podboju Pomorza Gdańskiego przez Krzyżaków, koronacji Władysława Łokietka, bitwy pod Płowcami           +
- wskazuje na mapie: Pomorze Gdańskie, Małopolskę, Wielkopolskę, Kujawy, Mazowsze, Śląsk         +  
- pokazuje na mapie terytorium państwa zakonu krzyżackiego oraz Malbork       +    
- ocenia rolę Władysława Łokietka w procesie zjednoczenia państwa polskiego           +
- wskazuje na mapie dzielnice należące do Królestwa Polskiego w chwili śmierci Władysława Łokietka           +
- pozyskuje z różnych źródeł informacje o zamku w Malborku           +
- umieszcza na linii chronologicznej daty: koronacji Kazimierza Wielkiego, założenia Akademii Krakowskiej, wygaśnięcia dynastii Piastów w państwie polskim         +  
- wskazuje na mapie Kraków oraz obszar Królestwa Polskiego za panowania Kazimierza Wielkiego     +      
- tłumaczy, dlaczego królowi Kazimierzowi nadano przydomek Wielki +          
- wyjaśnia sens powiedzenia: Kazimierz Wielki zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną   +        
- opowiada o uczcie u Wierzynka       +    
- ocenia, czy ostatniemu władcy z dynastii Piastów słusznie nadano przydomek Wielki       +    
- umieszcza na linii chronologicznej daty: zawarcia unii polsko-litewskiej
w Krewie, bitwy pod Grunwaldem, podpisania I i II pokoju toruńskiego
        +  
- wskazuje na mapie Królestwo Polskie i Wielkie Księstwo Litewskie   +        
- wymienia zasługi Jadwigi dla kultury polskiej +          
- przedstawia okoliczności objęcia polskiego tronu przez Jadwigę     +      
- podaje przyczyny i skutki zawarcia unii polsko-litewskiej w Krewie         +  
- wymienia najważniejsze dokonania Władysława Jagiełły i Kazimierza Jagiellończyka       +    
- tłumaczy, jakie znaczenie miało dla Polski odzyskanie Pomorza Gdańskiego w 1466 roku         +  
IV. Europejczycy odkrywają świat 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - rozumie przełomowe znaczenie roku 1492 w dziejach Europy i świata +          
- wie, jaką rolę w okresie wielkich odkryć geograficznych odegrał Krzysztof Kolumb +          
- podaje przyczyny odkryć geograficznych w XV i XVI stuleciu         +  
- wyjaśnia znaczenie terminów: karawela, Nowy Świat, Indianie, broń palna     +      
- zna najważniejsze dokonania Bartłomieja Diaza, Vasco da Gamy i Ferdynanda Magellana       +    
- wymienia skutki odkryć geograficznych dla mieszkańców Europy i Ameryki       +    
- zna datę wynalezienia ruchomej czcionki przez Jana Gutenberga         +  
- tłumaczy, na czym polegało przełomowe odkrycie Mikołaja Kopernika +          
- wie, dlaczego Leonarda da Vinci zalicza się do czołowych postaci epoki renesansu   +        
- wyjaśnia znaczenie terminów renesans i humanizm       +    
- rozumie myśl Terencjusza: Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce         +  
- podaje przykłady najważniejszych dzieł renesansowych         +  
- wie, skąd współcześnie czerpiemy wiedzę o Wszechświecie           +
Umiejętności - umieszcza na linii chronologicznej datę odkrycia Ameryki przez Krzysztofa Kolumba +          
- pokazuje na mapie trasę pierwszej wyprawy dalekomorskiej Krzysztofa Kolumba   +        
- wskazuje na mapie lądy odkryte w XV i XVI wieku przez Europejczyków oraz trasy wypraw odkrywczych podjętych przez Bartłomieja Diaza, Vasco da Gamę i Ferdynanda Magellana         +  
- opowiada, co wydarzyło się w roku 1492, używając terminów: karawela, Nowy Świat, Indianie, broń palna     +      
- wyjaśnia, dlaczego Kolumb nazwał mieszkańców Ameryki Indianami       +    
- tłumaczy na podstawie tekstu źródłowego, w jaki sposób Krzysztof Kolumb zdobył zaufanie Indian     +      
- wyjaśnia, jak średniowieczni mieszkańcy Europy wyobrażali sobie świat         +  
- pozyskuje z różnych źródeł informacje o Krzysztofie Kolumbie oraz tworzy notatkę na temat tej postaci           +
- tłumaczy teorię Mikołaja Kopernika w kontekście powiedzenia: Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię   +        
- opowiada o życiu Mikołaja Kopernika, używając wyrażeń: uczony, astronom, odkrycie naukowe   +        
- rozpoznaje charakterystyczne cechy budowli renesansowych       +    
- sporządza notatkę na temat wybranego twórcy renesansowego na podstawie zgromadzonych informacji           +
V. W Rzeczypospolitej szlacheckiej 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - wyjaśnia znaczenie terminów: dwór, paź, komnata, arras +          
- zna datę hołdu pruskiego         +  
- wie, którzy władcy panowali w Rzeczypospolitej w okresie rozkwitu polskiej kultury   +        
- wymienia najważniejszych przedstawicieli polskiego renesansu     +      
- wie, dlaczego Mikołaj Rej i Jan Kochanowski należą do najważniejszych twórców w historii literatury polskiej       +    
- omawia zasługi ostatnich Jagiellonów dla rozwoju kultury polskiej       +    
- podaje przykłady budowli renesansowych w Polsce         +  
- wyjaśnia znaczenie terminów: sejm, sejmik, pospolite ruszenie, szlachta, przywilej, poseł, herb       +    
- tłumaczy, dlaczego rycerstwo przekształciło się w szlachtę         +  
- wie, na czym polegała uprzywilejowana pozycja szlachty w Rzeczypospolitej       +    
- wymienia prawa i obowiązki szlachty       +    
- rozumie znaczenie terminu demokracja szlachecka     +      
- wyjaśnia, w jaki sposób obradował sejm walny           +
- zna datę zatwierdzenia uchwały nihil novi         +  
- wymienia elementy, z których składał się herb szlachecki         +  
- wyjaśnia znaczenie terminów: folwark, pańszczyzna, kmiecie           +
- wie, jakie znaczenie miał spław wiślany dla rozwoju handlu zbożem w XVI wieku +          
- omawia funkcje poszczególnych zabudowań gospodarczych wchodzących w skład folwarku szlacheckiego   +        
- tłumaczy, jaką rolę pełnił Gdańsk w XVI-wiecznym handlu zbożem       +    
- wymienia przywileje szlacheckie ograniczające wolność osobistą chłopów       +    
- zna datę uchwalenia unii polsko-litewskiej w Lublinie           +
- podaje najważniejsze postanowienia unii lubelskiej   +        
- wymienia narodowości żyjące na terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów         +  
- tłumaczy, czym była reformacja           +
- wyjaśnia znaczenie terminów: elekcja, pole elekcyjne, koronacja         +  
- zna datę pierwszej wolnej elekcji +          
- wie, jak nazywał się pierwszy polski władca elekcyjny     +      
- wymienia postanowienia Artykułów henrykowskich       +    
- tłumaczy, na czym polegała zasada liberum veto   +        
- wie, dlaczego Stefana Czarnieckiego i Jana III Sobieskiego uznaje się za bohaterów narodowych       +    
- rozumie znaczenie terminu potop szwedzki +          
- wyjaśnia, na czym polegała wojna podjazdowa     +      
- podaje najważniejsze przyczyny i skutki wojen polsko-szwedzkich i polsko-tureckich w XVII wieku       +    
- zna dzieje dzwonu Zygmunt           +
- umieszcza na linii chronologicznej datę złożenia hołdu pruskiego           +
- charakteryzuje życie dworskie na Zamku Królewskim na Wawelu         +  
Umiejętności - opisuje wygląd dworu szlacheckiego         +  
- potrafi opisać wygląd tradycyjnego stroju szlacheckiego   +        
- charakteryzuje poszczególne grupy polskiej szlachty         +  
- wyjaśnia na podstawie tekstu źródłowego, w jaki sposób można było zdobyć i utracić szlachectwo         +  
- opisuje przebieg spławu wiślanego           +
- umieszcza na linii chronologicznej datę zawarcia unii lubelskiej           +
- wskazuje na mapie terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów i miejsce zawarcia unii polsko-litewskiej w 1569 roku   +        
- umieszcza na linii chronologicznej datę pierwszej wolnej elekcji w Rzeczypospolitej           +
- wskazuje różnice między pacta conventa i Artykułami henrykowskimi         +  
- porównuje wolną elekcję z wyborami prezydenckimi we współczesnej Polsce           +
-zaznacza na linii chronologicznej daty: 1655, 1660, 1683           +
- pokazuje na mapie państwa, z którymi Rzeczpospolita prowadziła wojny w XVII wieku   +        
- wskazuje na mapie miejsca najważniejszych bitew stoczonych przez wojska polskie w XVII stuleciu       +    
- ocenia, jaką rolę odegrał Stefan Czarniecki podczas wojny ze Szwecją w latach 1655-1660         +  
- wyjaśnia, jakie znaczenie miała obrona klasztoru na Jasnej Górze dla Polaków walczących z najeźdźcą podczas potopu szwedzkiego     +      
- opowiada o wyprawie wiedeńskiej Jana III Sobieskiego, używając wyrazów: oblężenie, odsiecz, sułtan, husaria       +    
- analizuje zamieszczony w podręczniku tekst źródłowy na temat zwycięstwa Jana III Sobieskiego pod Wiedniem i formułuje wnioski na jego podstawie         +  
- wymienia skutki zwycięstwa Jana III Sobieskiego w bitwie pod Wiedniem       +    
- opisuje uzbrojenie husarza na podstawie ilustracji   +        
- omawia przyczyny i skutki wojen prowadzonych przez Rzeczpospolitą w XVII wieku         +  
VI. Upadek Rzeczypospolitej 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - zna daty: elekcji Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski, I rozbioru Rzeczypospolitej, utworzenia Komisji Edukacji Narodowej   +        
- wie, czym były obiady czwartkowe i kto w nich uczestniczył +          
- wyjaśnia, dlaczego Ignacy Krasicki zaliczany jest do czołowych postaci polskiej kultury w XVIII wieku     +      
- przedstawia postulaty konfederatów barskich       +    
- rozumie, dlaczego dzień 14 października jest obchodzony jako Dzień Edukacji Narodowej         +  
- wie, dlaczego sejm obradujący w latach 1788-1792 określa się jako Sejm Czteroletni lub Sejm Wielki     +      
- zna datę uchwalenia Konstytucji 3 maja +          
- podaje daty: obrad Sejmu Wielkiego, wojny prowadzonej w obronie Konstytucji 3 maja, II rozbioru Polski     +      
- wyjaśnia znaczenie terminu konstytucja   +        
- wymienia najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja       +    
- na przyczyny i skutki uchwalenia Konstytucji 3 maja     +      
- omawia okoliczności, w jakich zawiązano konfederację targowicką, i wymienia jej następstwa       +    
- wie, kim byli Stanisław Małachowski i Hugo Kołłątaj     +      
- zna okoliczności ustanowienia Orderu Virtuti Militari przez Stanisława Augusta Poniatowskiego       +    
- wyjaśnia, dlaczego rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja jest obecnie świętem narodowym   +        
- podaje datę wybuchu powstania kościuszkowskiego         +  
- wymienia dokonania Tadeusza Kościuszki przed wybuchem powstania w 1794 roku     +      
- wie, jaką rolę odegrali w trakcie powstania kościuszkowskiego Jan Henryk Dąbrowski i Jan Kiliński +          
- zna datę III rozbioru Rzeczypospolitej       +    
- omawia przyczyny i skutki III rozbioru Polski         +  
- wyjaśnia znaczenie terminów: barok, oświecenie, klasycyzm     +      
- podaje przykłady budowli barokowych i klasycystycznych     +      
- wie, jakie funkcje pełniła sztuka barokowa w Kościele katolickim       +    
- wymienia najważniejsze wynalazki epoki oświecenia       +    
- tłumaczy, czym była Wielka encyklopedia francuska       +    
- umieszcza na linii chronologicznej daty: 1764, 1772, 1773           +
Umiejętności - wskazuje na mapie ziemie utracone przez Rzeczpospolitą w wyniku I, II i III rozbioru   +        
- wymienia reformy wprowadzone w polskim systemie oświaty za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego +          
- określa, jakie znaczenie dla Rzeczypospolitej miało utworzenie Komisji Edukacji Narodowej   +        
- umieszcza na linii chronologicznej daty: 1788, 1791, 1792, 1793         +  
- omawia reformy Sejmu Wielkiego     +      
- umieszcza na linii chronologicznej daty wybuchu powstania kościuszkowskiego oraz III rozbioru Polski           +
- opowiada o wydarzeniach, które rozegrały się podczas powstania kościuszkowskiego, używając wyrażeń: naczelnik powstania, przysięga Kościuszki, kosynierzy         +  
- podaje przyczyny i skutki wybuchu powstania w 1794 roku       +    
- omawia rolę chłopów w powstaniu kościuszkowskim       +    
- ocenia dokonania króla Stanisława Augusta Poniatowskiego           +
Ocena Niedostateczna: uczeń nie opanował tzw. minimum przewidzianego programem, nie uczestniczył aktywnie w zajęciach, często był do nich nieprzygotowany (brak zadań, zeszytu, książki).
Ocena celująca: opanował wszystkie treści programowe, bardzo aktywny, uczestniczył w konkursach i akademiach.
Powyższe kryteria zostały dopasowane na potrzeby kształcenia specjalnego.

 

 

WYMAGANIA PROGRAMOWE DLA KLASY VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
według programu "Wczoraj i dziś" autorstwa dr. Tomasza Maćkowskiego
(dostosowane do podręcznika o tym samym tytule, którego autorem jest dr Grzegorz Wojciechowski)

Wykorzystano opracowanie: Dariusza Judeka

Badana czynność uczniów Ocena
I. Walka o odzyskanie niepodległości 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - wie, że "Mazurek Dąbrowskiego" jest jednym z polskich symboli narodowych +          
- wymienia wydarzenia z historii Polski, do których nawiązuje tekst "Mazurka Dąbrowskiego"       +    
- wyjaśnia znaczenie terminów: rewolucja, emigracja     +      
- rozumie, w jakim celu powstały Legiony Polskie       +    
- tłumaczy, kim był Józef Wybicki       +    
- prezentuje postać Napoleona Bonapartego         +  
- wyjaśnia, dlaczego Księstwo Warszawskie przestało istnieć         +  
- opowiada o zasługach księcia Józefa Poniatowskiego           +
- omawia teorie na temat przyczyny śmierci Napoleona Bonapartego           +
- podaje datę wybuchu powstania listopadowego +          
- wyjaśnia znaczenie terminów: represje, konfiskata       +    
- wie, że podczas powstania listopadowego sejm podjął uchwałę o barwach narodowych         +  
- tłumaczy, jakie decyzje dotyczące ziem polskich podjęto na kongresie wiedeńskim         +  
- wymienia miejsca najważniejszych bitew stoczonych podczas powstania listopadowego         +  
- tłumaczy, dlaczego Dzień Podchorążego przypada 29 listopada           +
- podaje imiona i nazwiska wybitnych Polaków, którzy wyemigrowali po klęsce powstania listopadowego oraz w czasach późniejszych       +    
- wie, czym była Wielka Emigracja     +      
- wymienia wybitnych Polaków żyjących współcześnie na emigracji       +    
- wie, co wydarzyło się w Europie w 1848 roku         +  
- podaje datę wybuchu powstania styczniowego i określa czas trwania tego zrywu     +      
- przedstawia cele, jakie przyświecały powstańcom listopadowym i styczniowym   +        
- tłumaczy, na czym polegała walka partyzancka     +      
- podaje przykłady represji zastosowanych wobec Polaków po klęsce powstań narodowych       +    
- wyjaśnia znaczenie terminów: manifestacja, branka, katorga       +    
- wie, kim był Romuald Traugutt       +    
Umiejetności - zaznacza na osi czasu daty: 1795, 1797, 1807   +        
- tłumaczy na podstawie tekstu źródłowego, na czym polegała rola gen. Jana Henryka Dąbrowskiego w tworzeniu Legionów Polskich         +  
- wymienia elementy narodowe w umundurowaniu polskich legionistów           +
- zaznacza na osi czasu okresy trwania powstań: listopadowego i styczniowego +          
- wskazuje na mapie miejsca ważniejszych bitew stoczonych w trakcie powstania listopadowego i styczniowego       +    
- wymienia przyczyny i skutki powstania listopadowego     +      
- określa, dlaczego powstanie listopadowe zakończyło się klęską       +    
- opowiada o represjach stosowanych wobec Polaków przez władze carskie po upadku powstań narodowych       +    
- omawia na podstawie zebranych informacji zasługi Fryderyka Chopina, Adama Mickiewicza i Heleny Modrzejewskiej dla kultury polskiej           +
- charakteryzuje sposób walki w czasie powstania styczniowego       +    
- wskazuje na mapie obszary, na których podczas powstania styczniowego toczyły się walki partyzanckie         +  
- porównuje powstanie listopadowe ze styczniowym           +
II. Pod zaborami 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - wyjaśnia znaczenie terminów: rusyfikacja, germanizacja +          
- omawia zasługi BolesłSawa Prusa, Henryka Sienkiewicza, Stanisława Wyspiańskiego, Jana Matejki, Stanisława Moniuszki oraz Heleny Modrzejewskiej dla rozwoju polskiej kultury     +      
- zna przyczyny wybuchu strajku polskich dzieci we Wrześni   +        
- tłumaczy, czym były rugi pruskie       +    
- wie, jaką rolę odegrał Michał Drzymała w walce z germanizacją       +    
- wymienia sposoby walki Polaków z germanizacją i rusyfikacją         +  
- wyjaśnia znaczenie terminów: rewolucja przemysłowa, fabryka, manufaktura, maszyna parowa, kolej żelazna, statek parowy, silnik elektryczny, telegraf         +  
- opisuje warunki pracy w XIX-wiecznej fabryce       +    
- podaje przyczyny emigracji zarobkowej Polaków w XIX wieku       +    
- wie, w jaki sposób XIX-wieczni robotnicy walczyli o swoje prawa       +    
- zna zasługi Hipolita Cegielskiego dla rozwoju gospodarczego ziem polskich w XIX wieku         +  
- wymienia dokonania Marii Skłodowskiej-Curie     +     +
- omawia zasługi Ignacego Łukasiewicza dla rozwoju polskiego przemysłu naftowego       +    
- wymienia odkrycia dokonane przez Ludwika Pasteura i Wilhelma Roentgena           +
Umiejętności - zaznacza na osi czasu datę strajku polskich dzieci we Wrześni     +      
- opowiada na podstawie tekstu źródłowego o prześladowaniach polskich uczniów w zaborze rosyjskim     +      
- wyjaśnia, na czym polega symboliczne znaczenie postawy Michała Drzymały oraz strajku dzieci we Wrześni         +  
- porównuje współczesne szkoły z tymi działającymi pod zaborami         +  
- charakteryzuje sytuację Polaków w poszczególnych zaborach           +
- rozróżnia rzemieślnicze i fabryczne formy produkcji przemysłowej       +    
pokazuje na mapie najbardziej uprzemysłowione miasta na ziemiach polskich       +    
- wskazuje na mapie świata państwa, do których Polacy najczęściej emigrowali z przyczyn ekonomicznych     +      
- wymienia przyczyny i skutki zastosowania maszyny parowej w przemyśle i transporcie       +    
- rozróżnia emigrację polityczną i zarobkową       +    
- przedstawia znaczenie Łodzi we współczesnej Polsce           +
- porównuje sposoby podróżowania w XIX i XXI wieku         +  
- charakteryzuje życie w mieście pod koniec XIX stulecia       +    
- ocenia, które spośród XIX-wiecznych wynalazków wywarły największy wpływ na życie mieszkańców miast         +  
- opowiada o życiu i osiągnięciach Marii Skłodowskiej-Curie           +
III. Odrodzenie Państwa Polskiego 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - podaje daty wybuchu I wojny światowej i jej zakończenia +          
- wyjaśnia znaczenie terminów: państwa centralne, ententa, traktat wersalski, front         +  
- wie, kim byli bolszewicy       +    
- wymienia społeczne i gospodarcze skutki I wojny światowej         +  
- omawia zasługi postaci, które przyczyniły się do odzyskania przez Polskę niepodległości: Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego   +        
- wskazuje, które wydarzenie z historii Polski upamiętnia się podczas Narodowego Święta Niepodległości     +      
- podaje datę Bitwy Warszawskiej     +      
- wie, kogo nazywa się Orlętami Lwowskimi       +    
- wymienia postanowienia traktatu wersalskiego dotyczące sprawy polskiej       +    
- wyjaśnia znaczenie terminów: plebiscyt, Wolne Miasto Gdańsk       +    
- tłumaczy, w jakim celu powołano Ligę Narodów           +
- opowiada o działalności szpiegów na terytorium Wolnego Miasta Gdańska           +
- zna oficjalną nazwę państwa polskiego w latach 1918-1939 +          
- wyjaśnia znaczenie terminów: parlament, partia, opozycja     +      
- wskazuje na wielonarodowy charakter społeczeństwa II Rzeczypospolitej       +    
- wymienia mniejszości narodowe i religijne, które zamieszkiwały II Rzeczpospolitą       +    
- omawia trudności, z którymi zmagała się odrodzona Rzeczpospolita       +    
- wyjaśnia, jakie były zasługi Eugeniusza Kwiatkowskiego dla rozwoju polskiej gospodarki         +  
- tłumaczy, jakie znaczenie dla II Rzeczypospolitej miała budowa portu w Gdyni oraz utworzenie Centralnego Okręgu Przemysłowego         +  
- wymienia najważniejsze kulturalne i sportowe osiągnięcia II Rzeczypospolitej         +  
- określa, jaką rolę we współczesnej Polsce odgrywa Gdynia           +
Umiejętności - zaznacza na osi czasu daty: 1914, 1918 +          
- odnajduje na mapie państwa centralne oraz kraje należące do ententy         +  
- wskazuje na mapie Europy obszary, na których toczyły działania wojenne podczas I wojny światowej         +  
- rozpoznaje nowe rodzaje broni, które zastosowano w trakcie wojny 1914-1918         +  
- określa przyczyny i skutki wydarzeń w Rosji w 1917 roku           +
- zaznacza na osi czasu datę 11 listopada 1918 roku +          
- odszukuje informacje o zasługach Józefa Piłsudskiego i Romana Dmowskiego dla państwa polskiego     +      
- opisuje na podstawie tekstu źródłowego nastroje Polaków w pierwszych dniach wolności       +    
- zaznacza na osi czasu okresy trwania powstania wielkopolskiego i III powstania śląskiego oraz datę Bitwy Warszawskiej     +      
- omawia, jak kształtowały się granice Polski w latach 1918-1922, oraz wskazuje na mapie najważniejsze zmiany terytorialne       +    
- ocenia znaczenie zwycięstwa w wojnie polsko-bolszewickiej dla odrodzonej Rzeczypospolitej       +    
- wskazuje na mapie granice II Rzeczypospolitej oraz wymienia jej sąsiadów +          
- zaznacza na osi czasu daty: uchwalenia konstytucji marcowej, wyboru Gabriela Narutowicza na prezydenta oraz zamachu majowego     +      
- określa na podstawie mapy, jakie obszary II Rzeczypospolitej zamieszkiwali przedstawiciele poszczególnych mniejszości narodowych i religijnych       +  
- wymienia przyczyny i skutki zamachu majowego         +  
- charakteryzuje warstwy społeczne II Rzeczypospolitej           +
- opowiada o problemach i sukcesach gospodarczych II Rzeczypospolitej       +    
- wskazuje na mapie najważniejsze ośrodki przemysłowe w międzywojen?nej Polsce         +  
- omawia na podstawie zebranych informacji sytuację gospodarczą swojego regionu w okresie międzywojennym           +
- prezentuje postać Józefa Piłsudskiego     +    
IV. Świat między wojnami 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - wymienia najważniejsze zmiany terytorialne, jakie dokonały się w Europie po I wojnie światowej         +  
- prezentuje dokonania Charlesa Lindbergha, Aleksandra Fleminga oraz Alberta Einsteina           +
- wyjaśnia znaczenie terminów: penicylina, jazz, film animowany           +
- tłumaczy, jak rozwój nauki i techniki wpłynął na codzienne życie ludzi w okresie międzywojennym           +
- rozwija skrót ZSRR +          
- omawia metody sprawowania władzy, które stosował Józef Stalin +          
- wyjaśnia znaczenie terminów: totalitaryzm, propaganda, łagier       +    
- wie, kim był Adolf Hitler i jakie były jego poglądy +          
- tłumaczy znaczenie terminów: nazizm, rasizm, obóz koncentracyjny, Hitlerjugend, ograniczenie praw obywatelskich, III Rzesza       +    
- wie, dlaczego we współczesnym świecie walczy się z rasizmem       +    
- wymienia żądania wysuwane przez Hitlera wobec Polski pod koniec 1938 roku     +      
- wyjaśnia, w jaki sposób Hitler łamał postanowienia traktatu wersalskiego       +    
- rozumie, jakie zagrożenie dla Rzeczypospolitej wynikało z zawarcia przez Niemcy i ZSRR paktu Ribbentrop-Mołotow         +  
- tłumaczy, kim był Józef Beck         +  
- wyjaśnia, dlaczego współcześnie funkcjonują organizacje międzynarodowe strzegące pokoju           +
Umiejętności - zaznacza na osi czasu datę podpisania traktatu wersalskiego +          
- wskazuje na mapie miejsce podpisania traktatu wersalskiego oraz państwa, które powstały w Europie po I wojnie światowej       +    
- ocenia znaczenie odkrycia dokonanego przez Aleksandra Fleminga dla rozwoju medycyny           +
- tworzy historyjkę obrazkową przedstawiającą jeden dzień z życia człowieka w epoce międzywojennej           +
- zaznacza na osi czasu daty: 1922, 1932 +          
- ocenia sposób sprawowania władzy przez Józefa Stalina       +    
- opisuje na podstawie tekstu źródłowego warunki panujące w łagrach       +    
- porównuje sposób sprawowania władzy w państwie totalitarnym z rządami w kraju demokratycznym           +
- omawia na podstawie tekstu źródłowego, w jaki sposób prześladowano Żydów w nazistowskich Niemczech     +      
- uzasadnia konieczność walki z rasizmem we współczesnym świecie       +    
- zaznacza na osi czasu datę 23 sierpnia 1939 roku +          
- wskazuje na mapie państwa, które w okresie międzywojennym padły ofiarą zaborczej polityki nazistowskich Niemiec       +    
- tłumaczy na podstawie tekstu źródłowego, jakie było stanowisko Polski wobec żądań, które wysunął Hitler w 1939 roku       +    
- ocenia stanowisko polskich władz wobec żądań hitlerowskich Niemiec         +  
- opowiada o życiu i dokonaniach Aleksandra Fleminga           +
V. II Wojna Światowa 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - podaje daty wybuchu II wojny światowej oraz ataku ZSRR na Polskę +          
- wymienia ważne wydarzenia, które rozegrały się podczas kampanii wrześniowej: obronę półwyspu Westerplatte, obronę Poczty Polskiej w Gdańsku, bitwę nad Bzurą     +      
- wyjaśnia znaczenie terminów: kampania wrześniowa, wojna totalna, internowanie, Korpus Ochrony Pogranicza       +    
- wie, kim byli: Władysław Raczkiewicz, gen. Władysław Sikorski, gen. Franciszek Kleeberg, mjr Henryk Dobrzański "Hubal", Stefan Starzyński       +    
- tłumaczy, w jaki sposób współcześnie upamiętnia się bohaterstwo polskich żołnierzy walczących w kampanii wrześniowej         +  
- wyjaśnia znaczenie terminów: inwazja, państwa osi, alianci, koalicja antyhitlerowska, Pearl Harbor       +    
- wymienia najważniejsze działania wojenne prowadzone w Europie w latach 1940-1942         +  
- tłumaczy, jakie znaczenie dla współczesnych Amerykanów ma Pearl Harbor           +
- podaje miejsca i daty najważniejszych bitew II wojny światowej, w których brały udział polskie formacje wojskowe     +      
- wyjaśnia, kim byli: gen. Stanisław Sosabowski, gen. Władysław Anders, gen. Stanisław Maczek, gen. Zygmunt Berling       +    
- podaje dokładną datę zakończenia II wojny światowej w Europie       +    
- wie, co wydarzyło się w 1945 roku w Hiroszimie i Nagasaki           +
- wyjaśnia znaczenie terminów: Polskie Państwo Podziemne, Armia Krajowa, powstanie warszawskie, sabotaż, mały sabotaż +          
- rozwija skrót AK +          
- opisuje sytuację Polaków na terenach okupowanych przez III Rzeszę i ZSRR z użyciem terminów: okupacja, łapanka, getto, robotnicy przymusowi     +      
- podaje datę wybuchu powstania warszawskiego     +      
- wyjaśnia, co wydarzyło się w Katyniu     +      
- rozumie, dlaczego powstało Muzeum Powstania Warszawskiego         +  
- opisuje warunki panujące w gettach w czasie II wojny światowej       +    
- wyjaśnia znaczenie terminów: Holokaust, obóz zagłady, Auschwitz-Birkenau     +      
- podaje datę wybuchu powstania w getcie warszawskim       +    
- wie, kim był Janusz Korczak     +      
- wyjaśnia, na czym polegała działalność "Żegoty"       +    
- omawia zasługi Ireny Sendlerowej       +    
- tłumaczy, w jaki sposób upamiętnia się osoby, które pomagały Żydom w czasie II wojny światowej         +  
Umiejętności - umieszcza na osi czasu daty: 1 września 1939 roku, 17 września 1939 roku   +        
- wskazuje na mapie państwa, które dokonały agresji na Polskę we wrześniu 1939 roku   +        
- zaznacza na mapie linię podziału ziem polskich między Niemcy a ZSRR     +      
- wymienia przyczyny i skutki klęski Polski w kampanii wrześniowej w 1939 roku       +    
- opowiada o przebiegu kampanii wrześniowej       +    
- opisuje na podstawie tekstu źródłowego przygotowania Polaków do obrony Grodna przed atakiem Armii Czer?wonej         +  
- ocenia postawę polskich żołnierzy i cywilów w pierwszych tygodniach wojny         +  
- zdobywa informacje o losach swoich przodków w 1939 roku           +
- wskazuje na mapie państwa, które padły ofiarą niemieckiej agresji po 1939 roku, oraz kraje będące sojusznikami III Rzeszy       +    
- zaznacza na osi czasu daty: ataku III Rzeszy na ZSRR, bitwy pod Kurskiem, inwazji na Normandię, kapitulacji Niemiec i Japonii         +  
- wskazuje na mapie państwa zajęte przez Armię Czerwoną w latach 1944-1945       +    
- omawia udział Polaków w walkach na frontach II wojny światowej       +    
- opowiada, w jaki sposób współcześnie upamiętnia się polskich żołnierzy, którzy walczyli podczas II wojny światowej         +  
- przedstawia historię niedźwiedzia Wojtka           +
- zaznacza na osi czasu datę wybuchu powstania warszawskiego +          
- tłumaczy, w jaki sposób społeczeństwo polskie walczyło z okupantami     +      
- przedstawia przyczyny i skutki wybuchu powstania warszawskiego     +      
- charakteryzuje metody walki, które stosowali Polacy w trakcie powstania warszawskiego         +  
- gromadzi informacje o sytuacji w swojej miejscowości w czasie II wojny światowej           +
- opowiada na podstawie tekstu źródłowego, w jaki sposób ratowano żydowskie dzieci żyjące w gettach       +    
- wyjaśnia, w jaki sposób Polacy pomagali Żydom w czasie okupacji       +    
- przedstawia sylwetkę Ireny Sendlerowej           +
VI. Polska Rzeczpospolita Ludowa 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - podaje daty utworzenia NATO i Układu Warszawskiego           +
- wyjaśnia znaczenie terminów: Układ Warszawski, Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego (NATO), mur berliński, wyścig zbrojeń           +
- omawia rolę, którą odgrywa Polska w Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego           +
- wie, co oznacza skrót PRL +          
- przedstawia okoliczności objęcia władzy w Polsce przez komunistów       +    
- opowiada, w jaki sposób polskie społeczeństwo uczestniczyło w powojennej odbudowie kraju       +    
- rozwija skróty: PZPR, UB, MO     +      
- tłumaczy, jakie były skutki przesiedleń ludności w Polsce po zakończeniu II wojny światowej         +  
- podaje datę uchwalenia konstytucji PRL       +    
- wskazuje wady i zalety życia w Polsce czasów komunistycznych   +        
- wymienia charakterystyczne cechy gospodarki PRL     +      
- wyjaśnia znaczenie terminu cenzura     +      
- tłumaczy, dlaczego w historii Polski lata 1944-1956 są określane jako "czasy stalinowskie"       +    
- rozumie termin opozycja demokratyczna   +        
- omawia rolę, jaką odegrał Kościół katolicki w okresie PRL     +      
- podaje datę wyboru Karola Wojtyły na papieża     +      
- wyjaśnia, dlaczego bojowników podziemia niepodległościowego określa się jako Żołnierzy Wyklętych       +    
- wymienia zasługi kardynała Stefana Wyszyńskiego       +    
- przedstawia formy oporu Polaków przeciwko komunistycznej władzy         +  
- prezentuje zasługi Lecha Wałęsy i księdza Jerzego Popiełuszki dla odzyskania przez Polskę suwerenności     +      
- podaje datę podpisania porozumień sierpniowych w Gdańsku       +    
- wyjaśnia znaczenie terminów: strajk, stan wojenny     +      
- rozwija skrót SB       +    
- opisuje warunki życia Polaków w czasie stanu wojennego       +    
- omawia działania opozycji demokratycznej z użyciem określenia walka bez przemocy       +    
- wymienia postacie i organizacje, które działają współcześnie w obronie praw człowieka           +
Umiejętności - wskazuje na mapie państwa europejskie, które w okresie zimnej wojny należały do NATO oraz do Układu Warszawskiego         +  
- wyjaśnia na podstawie tekstu źródłowego, czym była żelazna kurtyna         +  
- zaznacza na osi czasu daty: utworzenia NATO, powstania Układu Warszawskiego oraz budowy muru berlińskiego           +
- tłumaczy, na czym polegała rywalizacja ZSRR i Stanów Zjednoczonych w okresie zimnej wojny           +
- wskazuje na mapie granice Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i wymienia jej sąsiadów +          
- umieszcza na osi czasu daty powstania PZPR oraz uchwalenia konstytucji PRL       +    
- na podstawie tekstu źródłowego wymienia metody, które pozwoliły komunistom odnieść zwycięstwo wyborcze w 1947 roku         +  
- wyjaśnia, z jakimi trudnościami zmagano się podczas odbudowy Warszawy po 1945 roku           +
- opisuje życie codzienne mieszkańców PRL na podstawie relacji osób starszych           +
- wskazuje różnice między PRL a współczesną Polską ze szczególnym uwzględnieniem warunków życia codziennego           +
- porównuje, czym różnią się współczesne strajki od demonstracji z czasów PRL         +  
- ocenia, jakie znaczenie dla polskiego społeczeństwo stanowił wybór kardynała Karola Wojtyły na papieża           +
- na podstawie zebranych informacji przedstawia sylwetkę wybranego żołnierza podziemia niepodległościowego           +
- omawia przyczyny i skutki powstania NSZZ "Solidarność"         +  
- tłumaczy, za jaką działalność jest przyznawana Pokojowa Nagroda Nobla, oraz wyjaśnia, dlaczego Lech Wałęsa otrzymał to wyróżnienie       +    
- charakteryzuje na podstawie tekstu źródłowego politykę władz komunistycznych wobec opozycji demokratycznej w Polsce       +    
- opowiada o działalności papieża Jana Pawła II           +
- wymienia przyczyny strajków w 1980 roku         +  
- wyjaśnia, na czym polegały prześladowania opozycji demokratycznej w czasach komunistycznych         +  
- proponuje zmiany, jakie należy wprowadzić w szkole w celu poprawy warunków nauki           +
VII. Współczesna Polska 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - określa, od kiedy państwo polskie jest nazywane III Rzeczpospolitą +          
- wymienia najważniejsze postanowienia Okrągłego Stołu     +      
- omawia rolę, jaką odegrał Tadeusz Mazowiecki w okresie przemian w 1989 roku         +  
- wyjaśnia, co oznacza termin wolne wybory     +      
- podaje nazwisko pierwszego prezydenta Polski wybranego w wyborach powszechnych       +    
- przedstawia najważniejsze wydarzenia, jakie rozegrały się w Europie z latach 1989-1992: upadek muru berlińskiego, zjednoczenie Niemiec, rozpad ZSRR i rozpad Jugosławii         +  
- rozumie, że wraz z upadkiem ZSRR zakończyła się zimna wojna         +  
- wymienia zmiany, które dokonały się w polskim szkolnictwie na skutek przeobrażeń politycznych po 1989 roku         +
- tłumaczy, czym był "Jarmark Europa"           +
- podaje oficjalną nazwę państwa polskiego +          
- określa w przybliżeniu powierzchnię Polski oraz omawia podział administracyjny kraju         +  
- zna datę uchwalenia Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej     +      
- tłumaczy, w jakich dziedzinach życia przejawia się demokratyczny charakter państwa polskiego       +    
- wymienia najważniejsze organy władzy państwowej w Polsce: prezydenta RP, premiera i Radę Ministrów, Sejm i Senat, sądy     +      
- wyjaśnia znaczenie terminów: konstytucja, wolne media, wolność słowa, opinia publiczna       +    
- omawia zadania poszczególnych organów władzy państwowej oraz władz samorządowych         +  
- wskazuje, w jaki sposób uczniowie mogą wpływać na organizację życia szkoły       +    
- wymienia prezydentów III Rzeczypospolitej         +  
- tłumaczy, dlaczego sądy w Polsce są niezależne od pozostałych organów władzy         +  
- podaje przykłady konkretnych działań podejmowanych przez samorząd w miejscu swojego zamieszkania           +
- określa rodzinę jako podstawową grupę społeczną +          
- wymienia uczniowskie prawa i obowiązki +          
- wyjaśnia znaczenie terminu prawa człowieka     +      
- rozumie, w jakim celu powołano urzędy Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka     +      
- podaje przykłady instytucji, do których można się zwrócić w przypadku łamania praw dziecka       +    
- rozwija skrót ONZ i określa, czym zajmuje się Organizacja Narodów Zjednoczonych         +  
- wie, za jakie zasługi przyznaje się Order Uśmiechu         +  
- wymienia przykłady działań mających na celu ochronę praw człowieka na świecie           +
- wskazuje pracę jako jedną z podstawowych form działalności człowieka +          
- podaje przykłady grup społecznych     +      
- wyjaśnia znaczenie terminów: gospodarka wolnorynkowa, prywatyzacja, bezrobocie       +    
- rozumie, że funkcjonowanie społeczeństwa możliwe jest dzięki odpowiedniemu podziałowi pracy       +    
- wie, czym są kwalifikacje zawodowe       +    
- wymienia skutki emigracji zarobkowej Polaków       +    
- tłumaczy, dlaczego wciąż powstają nowe zawody, a niektóre zajęcia są coraz rzadziej wykonywane         +  
- wyjaśnia znaczenie terminu Unia Europejska +          
- podaje daty powstania Unii Europejskiej oraz wstąpienia Polski do tej organizacji     +      
- tłumaczy, co oznaczają terminy: integracja europejska, europejska solidarność       +    
- przedstawia rolę, jaką w procesie integracji europejskiej odegrał Robert Schuman       +    
- określa, ile państw należy do Unii Europejskiej       +    
- wymienia władców, którzy podejmowali w średniowieczu próby zjednoczenia Europy           +
- przedstawia najważniejsze wydarzenia w procesie integracji Polski z UE       +    
- określa, jakie znaczenie dla Polaków miało przystąpienie Rzeczypospolitej do strefy Schengen         +  
- tłumaczy, w jaki sposób Polska wykorzystuje fundusze unijne           +
Umiejętności - zaznacza na osi czasu daty: 4 czerwca 1989 roku, 1990 rok, 2 kwietnia 1997 roku   +        
-ocenia znaczenie wyborów z 4 czerwca 1989 roku w procesie przemian demokratycznych w Polsce     +      
- przedstawia przyczyny i skutki obrad Okrągłego Stołu   +     +  
- opowiada, jak doszło do powstania "Jarmarku Europa"           +
- odnajduje na mapie państwa sąsiadujące z Polską oraz województwo, w którym mieszka +          
- wskazuje fragmenty Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, które świadczą o demokratycznym charakterze państwa polskiego         +  
- omawia na podstawie schematu procedurę powoływania władz samorządowych w Polsce         +  
- wymienia problemy miejscowości lub gminy, które są najistotniejsze z punktu widzenia mieszkańców           +
- wyjaśnia, na czym polegają prawa i obowiązki obywateli RP       +    
- tłumaczy, jakie są zadania Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka       +    
- określa znaczenie pracy w życiu człowieka     +      
- omawia role, jakie odgrywają poszczególne grupy społeczne we współczesnym społeczeństwie         +  
- wymienia na podstawie informacji uzyskanych z różnych źródeł (np. w trakcie rozmów z osobami starszymi) najistotniejsze problemy współczesnej Polski           +
- ocenia przemiany gospodarcze po 1989 roku           +
- na podstawie infografiki określa, jakie kwalifikacje są potrzebne do wykonywania różnych zawodów           +
- rozpoznaje symbole Unii Europejskiej: flagę i hymn ("Odę do radości") +          
- zaznacza na osi czasu datę powstania Unii Europejskiej     +      
- tłumaczy, na czym polega polityka otwartych granic w Unii Europejskiej       +    
- omawia na podstawie mapy etapy poszerzania wspólnoty europejskiej o kolejne państwa         +  
- umieszcza na osi czasu datę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej +          
- przedstawia przyczyny i skutki wstąpienia Polski do UE         +  
- opisuje zmiany, jakie dokonały się w Polsce po przyjęciu do Unii Europejskiej       +    
- wymienia korzyści oraz obowiązki i ograniczenia wynikające z członkostwa Polski w Unii Europejskiej       +    
- ocenia, jak przynależność Polski do UE może wpłynąć na życie młodych ludzi         +  
- prezentuje sylwetkę Roberta Schumana           +
VIII. Problemy ludzkości 1 2 3 4 5 6
Wiadomości - wymienia nowoczesne środki transportu +          
- tłumaczy, co oznacza powiedzenie "świat stał się mniejszy", oraz wskazuje przyczyny określanego w ten sposób zjawiska         +  
- wyjaśnia znaczenie terminów: podbój kosmosu, lądowanie człowieka na Księżycu, wahadłowiec, sztuczny satelita, nawigacja GPS     +      
- podaje daty najważniejszych wydarzeń związanych z podbojem kosmosu         +  
- wie, kim był Jurij Gagarin       +    
- określa, w jaki sposób katastrofy ekologiczne wpływają na zanieczyszczenie środowiska naturalnego       +    
- omawia działania, które są podejmowane w celu ograniczenia zanieczyszczenia środowiska         +  
- wymienia korzyści i zagrożenia wynikające z korzystania z mediów elektronicznych +          
- wyjaśnia znaczenie terminów: komputer osobisty, internet, portale społecznościowe     +      
- podaje zasady, których powinni przestrzegać użytkownicy internetu     +      
- rozumie, czym jest kultura masowa       +    
- tłumaczy, dlaczego współczesny świat określa się jako "globalną wioskę"         +  
-omawia podstawowe problemy krajów Trzeciego Świata +          
- podaje przykłady działań podejmowanych przez organizacje międzynarodowe w celu pomocy najbiedniejszym krajom     +      
- dostrzega różnice dzielące współczesny świat na bogatą Północ i biedne Południe       +    
- wymienia nazwy organizacji, które niosą pomoc mieszkańcom krajów Trzeciego Świata lub działają w obronie praw człowieka       +    
- podaje przykłady problemów, z którymi borykają się dzieci mieszkające w państwach biednego Południa       +    
- wyjaśnia znaczenie terminu wojna lokalna     +      
- opowiada o tym, co wydarzyło się w Nowym Jorku 11 września 2001 roku       +    
- tłumaczy, jakie działania są podejmowane w celu zapobiegania konfliktom na świecie       +    
- wskazuje na zagrożenia, jakie dla międzynarodowego pokoju stwarza terroryzm         +  
Umiejętności - zaznacza na osi czasu daty związane z podbojem kosmosu: lata 1961 i 1969 +          
- omawia na podstawie infografiki pozytywne i negatywne skutki postępu technicznego we współczesnym świecie     +      
- na podstawie tekstu źródłowego wymienia skutki niszczenia środowiska naturalnego     +      
- ocenia wpływ człowieka na środowisko naturalne       +    
- opowiada, jak wyobraża sobie postęp w technice w najbliższych latach           +
- tłumaczy, w jaki sposób wykorzystuje się nowoczesne technologie w szkołach     +      
- na podstawie tekstu źródłowego podaje zasady bezpiecznego korzystania z Internetu     +      
- określa wpływ kultury amerykańskiej na życie ludzi na całym świecie       +    
- na podstawie własnych obserwacji opisuje metody wykorzystywane przez media w celu przyciągnięcia uwagi odbiorców         +  
- wskazuje na mapie świata obszary, na których odsetek ludzi cierpiących głód jest najwyższy, oraz tereny, na których jest on najniższy       +    
- wyjaśnia, z czego wynikają problemy państw biednego Południa         +  
- wskazuje formy pomocy udzielanej państwom biednego Południa, które uważa za najskuteczniejsze         +  
- na podstawie zebranych informacji opisuje dowolną akcję przeprowadzoną przez jedną z organizacji charytatywnych           +
- zaznacza na osi czasu datę ataku terrorystycznego na USA z 11 września 2001 roku +          
- tłumaczy, dlaczego konflikty należy rozwiązywać drogą dialogu     +      
- wskazuje problem współczesnego świata, który uważa za najważniejszy, a następnie proponuje sposób jego rozwiązania           +
- tłumaczy, jaki wkład w rozwój nowoczesnych technologii wniósł Steve Jobs           +
Powyższe kryteria zostały dopasowane na potrzeby kształcenia specjalnego.