Przedmiotowy System Oceniania z języka polskiego

1. Przedmiot oceny:
  • wiedza (ilość i jakość prezentowanych wiadomości),
  • praca ucznia - aktywność na lekcji i poza nią, pilność, systematyczność,
  • zeszyt ucznia, zadania domowe,
  • prace nadobowiązkowe,
  • umiejętność zastosowania zdobytych wiadomości w życiu, postawa.
2. Metody sprawdzania i oceniania:
  • odpowiedź ustna (z trzech ostatnich lekcji),
  • kartkówka (z trzech ostatnich lekcji),
  • sprawdzian (z całego działu zapowiedziany i poprzedzony powtórką),
  • zadania domowe (2 razy w semestrze uczeń może nie mieć odrobionego zadania domowego),
  • aktywność na lekcji (3 plusy ocena bdb, 3 minusy ocena ndst.),
  • zeszyt.
3. Uczeń zobowiązany jest prowadzić systematycznie zeszyt.

4. Po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności ucznia w szkole ma on obowiązek uzupełnić zeszyt i napisać zaległe sprawdziany w ciągu dwóch tygodni od powrotu.

5. Uczeń ma prawo poprawić oceny negatywne (dop i ndst) w ciągu dwóch tygodni od jej otrzymania. W sytuacjach losowych nauczyciel może przedłużyć termin.

6. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (opiekunów).

Wymagania programowe na poszczególne oceny
 
Klasa IV
Odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji
DOPUSZCZAJĄCY
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
spełnia wymagania kryterialne na ocenę dopuszczającą oraz:
DOSTATECZNY
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę dostateczną oraz:
DOBRY
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę dobrą oraz:
BARDZO DOBRY
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę bardzo dobrą oraz:
SŁUCHANIE
- skupia uwagę na krótkich wypowiedziach
- rozumie polecenia nauczyciela i wypowiedzi uczniów
- rozpoznaje proste komunikaty nadawcy: pytanie, prośbę, odmowę, zaproszenie, przeprosiny
- wskazuje najważniejsze informacje w wysłuchanym krótkim tekście
- rozumie ogólny sens słuchanych utworów
- uczestniczy w rozmowie, zadaje pytania, odpowiada
- wybiera najważniejsze informacje z wysłuchanego tekstu, tworzy prostą
notatkę w formie tabeli, schematu, -powtarza swoimi słowami ogólny sens usłyszanej wypowiedzi, opowiada fabułę
usłyszanej historii
- rozpoznaje nastrój słuchanych komunikatów
- koncentruje uwagę podczas słuchania dłuższych wypowiedzi
- odróżnia informacje ważne od mniej ważnych
- właściwie odbiera intencje nadawcy komunikatu
- odczytuje przenośny sens wysłuchanych utworów
- przekazuje treść wysłuchanych wypowiedzi
- odczytuje przenośny sens wysłuchanych utworów
- wyraża swoje zdanie na temat wysłuchanego komunikatu
- nazywa intencje nadawcy komunikatu ( co? , po co? w jaki sposób ?)
CZYTANIE
- identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi w prostych tekstach literackich
oraz typowych sytuacjach znanych uczniowi z doświadczenia i obserwacji
- wskazuje najważniejsze informacje w przeczytanym tekście,
- rozumie dosłowne znaczenie wyrazów w wypowiedzi
- rozumie ogólny sens czytanych utworów
- czyta niepoprawnie nawet wielokrotnie utrwalony tekst, czyta sylabizując lub głosując wyrazy
[1]
- identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi
- rozpoznaje cechy zaproszenia, życzeń, ogłoszenia, instrukcji, przepisu
- wskazuje części składowe wypowiedzi: tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie
- poprawnie czyta krótki tekst , wielokrotnie utrwalony tekst, nowy tekst czyta wolno bez uwzględnienia znaków przestankowych

- wskazuje akapit
- wybiera i wykorzystuje informacje z instrukcji, tabeli, notatki, schematu
- wskazuje przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi
- wskazuje typowe elementy konstrukcyjne i stylistyczne w zaproszeniach,
życzeniach, ogłoszeniach, instrukcjach, przepisach
- rozumie funkcje części składowych wypowiedzi: tytuł, wstęp, rozwinięcie,
zakończenie
-czyta płynnie utrwalony tekst, nowy tekst czyta w wolniejszym tempie
-rozróżnia utwory wierszowane i pisane prozą
-rozumie sens cicho czytanego tekstu, potrafi wyszukać bohaterów, ustalić czas i miejsce akcji

- wskazuje akapit
- oddziela informacje ważne od drugorzędnych
- odczytuje i wykorzystuje treści zawarte w artykule, instrukcji, przepisie, tabeli,
schemacie i notatce
- wskazuje i odczytuje przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi
- wskazuje typowe elementy konstrukcyjne w zaproszeniach,
życzeniach, ogłoszeniach, instrukcjach, przepisach
- rozumie pojęcia:
tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie
-czyta płynnie nowy tekst z uwzględnieniem znaków przestankowych, akcentów logicznych i uczuciowych
- dobrze rozumie cicho czytany tekst, potrafi wyszukać opisy, porównania przenośnie

KORZYSTANIE Z INFORMACJI

- sprawdza pisownię wyrazu w słowniku ortograficznym pod kierunkiem nauczyciela

- wybiera odpowiednie informacje ze słownika ortograficznego, encyklopedii,
czasopisma, stron internetowych

- wybiera informacje niewyrażone wprost z różnych źródeł, np. czasopism, stron
internetowych

]- wybiera informacje wyrażone pośrednio w różnych źródłach, np. czasopismach,
stronach internetowych; konfrontuje je z innymi źródłami

Analiza i interpretacja tekstów kultury
- odróżnia fikcję od rzeczywistości
- rozróżnia formy przekazów ( film, spektakl) oraz różne teksty kultury w literaturze
- odróżnia poezję od prozy oraz teksty użytkowe ( list , zaproszenia itd.)
- odróżnia autora od osoby mówiącej w utworze
- określa w utworach : czas, miejsce, bohaterów, zdarzenia
- wskazuje cechy baśni i legendy w utworze
- wie, czym jest: wers, zwrotka, rym
- wskazuje w tekście środki wyrazu: porównanie, przenośnię
- wyodrębnia film spośród innych dziedzin sztuki
- zna pojęcia: gra aktorska, dekoracja, kostiumy, rekwizyty, inscenizacja, scena,
widownia, próba
- potrafi wskazać cechy bohaterów oraz ocenić ich postawy
- odczytuje morał baśni
- analizuje elementy świata przedstawionego w utworze epickim, takie jak: czas,
miejsce, bohaterowie, zdarzenia
- identyfikuje baśń i legendę
- rozumie podstawową funkcję wersu, zwrotki, rymu
- rozumie funkcję akapitu
- objaśnia znaczenia oraz funkcję porównań i przenośni w tekście
- wyodrębnia elementy dzieła filmowego, odróżnia film animowany i aktorski
- charakteryzuje i ocenia bohaterów oraz ich postawy
- odczytuje przesłanie utworu
- objaśnia elementy świata przedstawionego w utworze
epickim
- wykorzystuje wiedzę na temat wersu, zwrotki, rymu do interpretacji utworu
- wskazuje porównania i przenośnie w tekście
- wyróżnia wśród przekazów audiowizualnych programy informacyjne, rozrywkowe,
reklamy
- charakteryzuje i ocenia bohaterów oraz ich postawy
odnosi sytuację
bohaterów do własnych doświadczeń
Tworzenie wypowiedzi
MÓWIENIE
- nawiązuje i podtrzymuje kontakt werbalny z innymi uczniami i nauczycielem
- formułuje proste pytania i udziela prostych pod względem konstrukcyjnym
odpowiedzi
- wypowiada komunikaty zawierające proste informacje
- stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe podczas rozmowy z osobą dorosłą
i rówieśnikiem
- za pomocą kilku prostych zdań opisuje przedmiot, miejsce, krajobraz, postać,
zwierzę
- za pomocą kilku prostych zdań opisuje obraz, ilustrację, plakat
- stosuje wyrazy o znaczeniu dosłownym
- wygłasza krótki tekst utworu z pamięci

-rozmawia z pomocą nauczyciela, wypowiada się niepełnymi zdaniami
-opowiada niezgodnie z chronologią, wymaga kierowania wypowiedzią
-formułuje proste pytania posługując się podanymi wyrazami pomocniczymi
-udziela odpowiedzi pojedynczymi wyrazami na pytanie postawione przez nauczyciela
-wymaga podpowiedzi ze strony nauczyciela podczas recytacji
- stosuje zwroty grzecznościowe
- przedstawia własne zdanie w rozmowie
- udziela odpowiedzi w formie krótkiej wypowiedzi
- uczestniczy w rozmowie związanej z lekturą, filmem czy z życiem codziennym
- wypowiada się w roli świadka i uczestnika zdarzeń
- stosuje poprawne formy gramatyczne rzeczownika, przymiotnika, czasownika
- gromadzi wyrazy określające i nazywające cechy charakteru na podstawie
zachowań i postaw
- prowadzi krótkie rozmowy, wypowiada się samodzielnie na aktualne i okolicznościowe tematy lecz czasami wymaga wsparcia nauczyciela
- porządkuje wypowiedzi wg schematu, dokonuje korekty wypowiedzi kolegi z pomocą nauczyciela
- formułuje pytania i odpowiedzi z małymi błędami
- wygłasza tekst poetycki z pamięci, posługując się pauzą, barwą głosu
- stosuje się do zasad właściwego akcentowania wyrazów i intonowania wypowiedzeń
- uzasadnia własne zdanie w rozmowie, podaje odpowiednie przykłady, stosuje się do reguł grzecznościowych
- udziela wyczerpujących wypowiedzi poprawnych pod względem konstrukcyjnym
i stylistycznym
- poprawnie stosuje formy czasu teraźniejszego oraz formy rodzaju męskoosobowego
i niemęskoosobowego w czasie przeszłym i przyszłym
- opisuje samodzielnie dzieła kultury ( obraz , ilustracja, plakat)
- zaznacza akcenty logiczne, stosuje pauzy, dostosowuje tempo recytacji do treści utworu
- prowadzi swobodnie dłuższe rozmowy, samodzielnie wypowiada się na aktualne i okolicznościowe tematy oraz na temat lektury
- potrafi uporządkować wypowiedz i dokonuje korekty wypowiedzi kolegi
- samodzielnie potrafi formułować pytania i odpowiedzi dotyczące czytanego tekstu
- udziela odpowiedzi na pytanie postawione przez nauczyciela pełnymi zdaniami
- bezbłędnie recytuje zadany przez nauczyciela wiersz lub krotki fragment prozy zachowując akcenty logiczne i uczuciowe
PISANIE
-przepisuje krótką notatkę o przeczytanym przez nauczyciela tekście
- korzystając z podanego słownictwa układa zdanie będące punktem planu opowiadania lub planu do opisu
- układa pojedyncze zdania dotyczące charakterystyki postaci rzeczywistej lub literackiej
- popełnia wiele błędów w pisaniu ze słuchu i z pamięci w tekstach z zastosowaniem zdań pojedynczych
- posługując się wzorem przy pomocy nauczyciela wypełnia część druków pocztowych, układa zdania dotyczące form korespondencji
- wybiera jeden wyraz bliskoznaczny i przeciwstawny spośród podanych
- sporządza krótką notatkę pod kierunkiem nauczyciela
- układa opowiadanie przy pomocy n - la
- odróżnia nazwy własne od pospolitych i potrafi zastosować odpowiednie
zasady dotyczące pisowni wielką literą
- zapisuje dialog z pomocą nauczyciela
- tworzy opis przedmiotu, miejsca, krajobrazu, postaci, zwierzęcia, obrazu, ilustracji,
plakatu, przy pomocy słownictwa pomocniczego.
- pod kierunkiem nauczyciela układa niektóre punkty planu opowiadania oraz planu do opisu
- wg schematu pod kierunkiem nauczyciela układa zdania do charakterystyki
- popełnia błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu w tekstach z zastosowaniem zdań złożonych
- posługując się wzorem wypełnia druki oraz układa formy korespondencji
- stosuje zasady estetycznego zapisu tekstu
- stosuje poznane zasady ortografii dotyczące pisowni ó - u, rz - ż, ch -
h i interpunkcji
- w wypowiedziach stosuje poprawne formy gramatyczne rzeczownika, przymiotnika, czasownika
- w tekstach stosuje wyrazy bliskoznaczne
- w wypowiedziach gromadzi wyrazy określające i nazywające cechy charakteru na podstawie zachowań i postaw
- układa życzenia, zapisuje przepis, instrukcję, ogłoszenie
- pisze logiczne i uporządkowane pod względem chronologicznym krótkie opowiadanie
- zapisuje dialog w opowiadaniu
- w sposób uporządkowany opisuje przedmiot, miejsce, krajobraz, postać,
zwierzę, obraz, ilustrację, plakat z zastosowaniem odpowiedniego słownictwa
- pisze charakterystykę postaci rzeczywistej i literackiej wg podanego schematu
- pisze z pamięci i ze słuchu z drobnymi błędami teksty z zastosowaniem zdań złożonych
- potrafi podać kilka wyrazów bliskoznacznych oraz wyrazów o znaczeniu przeciwnym
- komponuje poprawne pod względem ortograficznym, interpunkcyjnym, fleksyjnym,
składniowym wypowiedzi o przejrzystej, logicznej kompozycji
- uzasadnia własne zdanie, podaje odpowiednie przykłady, np. z lektury
- udziela wyczerpujących wypowiedzi poprawnych pod względem konstrukcyjnym
i stylistycznym
- pisze opowiadanie twórcze, list z perspektywy bohatera, baśń
- w opisie dzieła kultury stosuje zróżnicowane słownictwo ,
stosuje się do zasad inter punkcyjnych poprawności językowej logiczno-składniowej,
- dba o poprawną interpunkcję wypowiedzeń wypowiedziach
stosuje w poprawnych formach odmienne i nieodmienne części mowy
przewidziane w programie nauczania, w tym poprawnie stosuje formy czasu
teraźniejszego oraz formy rodzaju męskoosobowego i niemęskoosobowego
w czasie przeszłym i przyszłym), fonetyki (biegle stosuje wiadomości z zakresu
fonetyki i wykorzystuje je w poprawnym zapisie wyrazów)
- samodzielnie pisze plan oraz charakterystykę postaci rzeczywistej i literackiej
- bezbłędnie pisze z pamięci i ze słuchu krótkie teksty z zastosowaniem zdań złożonych
- samodzielnie wypełnia druki pocztowe oraz układa różne formy korespondencji np. zawiadomienie, ogłoszenie
PROWADZENIE ZESZYTU
- zeszyt nieowinięty, niepodpisany, brakuje wielu zapisów lekcyjnych, wolne miejsca, sporadycznie odrabia zadania domowe, pismo niestaranne, nieczytelne, brak dat na marginesie
- zeszyt nie zawsze owinięty-uczeń wymaga przypomnień ze strony nauczyciela, w zeszycie brakuje kilku notatek, nie wszystkie tematy podkreślone, pismo mało staranne - zeszyt owinięty, podpisany, zawiera wszystkie zapisy, tematy nie zawsze podkreślone, brakuje dat, sporadycznie brak zadań domowych, szata graficzna poprawna, pismo mniej czytelne - zeszyt owinięty, podpisany, zawiera wszystkie zapisy, tematy podkreślone, daty na marginesie, zachowuje odstępy w zapisie między tematami, przejrzysta szata graficzna, pismo czytelne, systematycznie odrabiane zadania domowe
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę bardzo dobrą oraz:
- bierze udział w konkursach przedmiotowych na szczeblu powiatu i województwa
- oryginalnie i twórczo wypowiada się ustnie i pisemnie na dany temat, nie popełnia błędów ortograficznych
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych objętych programem nauczania i wynikających z podstawy programowej, proponuje rozwiązania nietypowe; jest twórczy, rozwija własne uzdolnienia

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań kryterialnych na ocenę dopuszczającą oraz:
- nie opanował minimum podstawowych wiadomości
- nie odrabia zadań domowych, nie pracuje na lekcji
- nie wypowiada się na temat nawet z pomocą nauczyciela
- nie potrafi wykonać zadań o niewielkim poziomie trudności
- poziom umiejętności i wiadomości objętych wymaganiami edukacyjnymi klasy czwartej uniemożliwia osiąganie celów polonistycznych

 

Klasa V
Odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji
DOPUSZCZAJĄCY
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
spełnia wymagania kryterialne na ocenę dopuszczającą oraz:
DOSTATECZNY
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę dostateczną oraz:
DOBRY
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę dobrą oraz:
BARDZO DOBRY
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę bardzo dobrą oraz:
SŁUCHANIE
- skupia uwagę na krótkich wypowiedziach innych osób
- rozumie polecenia nauczyciela, wypowiedzi innych uczniów
- rozpoznaje proste komunikaty nadawcy, np. pytanie, prośbę, odmowę, zaproszenie, przeprosiny
- wskazuje najważniejsze informacje w wysłuchanym niedługim tekście
- rozumie ogólny sens słuchanych utworów
- rozpoznaje nastrój słuchanych komunikatów

- słucha innych i uczestniczy w rozmowie, zadaje pytania, odpowiada
- wybiera najważniejsze informacje z wysłuchanego tekstu, tworzy prostą notatkę w formie tabeli, schematu, kilkuzdaniowej wypowiedzi
- powtarza swoimi słowami ogólny sens usłyszanej wypowiedzi, opowiada fabułę usłyszanej historii
- rozpoznaje nastrój słuchanych komunikatów
- rozpoznaje typowe wypowiedzi informacyjne i literackie
- koncentruje uwagę podczas słuchania dłuższych wypowiedzi innych, a zwłaszcza odtwarzanych utworów
- odróżnia informacje ważne od mniej ważnych
- na podstawie słuchanego tekstu tworzy samodzielną notatkę: rysuje plan, ilustracje do tekstu, formułuje pytania
- właściwie odbiera intencje nadawcy komunikatu
- odczytuje przenośny sens wysłuchanych utworów poetyckich i prozatorskich
- na podstawie intonacji odróżnia zdania neutralne od wykrzyknikowych
- przekazuje treść wysłuchanych wypowiedzi
- odczytuje przenośny sens wysłuchanych utworów prozatorskich i poetyckich
- wyraża swoje zdanie na temat wysłuchanego komunikatu
- nazywa intencje nadawcy komunikatu
CZYTANIE
- identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi w prostych tekstach literackich oraz typowych sytuacjach znanych uczniowi z doświadczenia i obserwacji
- rozpoznaje proste intencje nadawcy, np. pytanie, prośbę, odmowę, zaproszenie, przeprosiny
- wskazuje najważniejsze informacje w przeczytanym tekście, zwłaszcza w dosłownej warstwie tekstu i wyrażone wprost
- rozumie dosłowne znaczenie wyrazów w wypowiedzi
- rozumie ogólny sens czytanych utworów
- czyta niepoprawnie nawet wielokrotnie utrwalony tekst, czyta sylabizując lub głosując wyrazy
- rozpoznaje zdanie pojedyncze i zdanie złożone
- identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi
- oddziela informacje ważne od drugorzędnych
- rozpoznaje cechy zaproszenia, życzeń, ogłoszenia, instrukcji, przepisu
- wskazuje części składowe wypowiedzi: tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie
- poprawnie czyta krótki, wielokrotnie utrwalony tekst, nowy tekst czyta wolno bez uwzględnienia znaków przestankowych
- odróżnia zdanie pojedyncze od zdania złożonego, zdanie pojedyncze rozwinięte od zdania nierozwiniętego

- wskazuje akapit
- oddziela informacje ważne od drugorzędnych
- wybiera i wykorzystuje informacje z instrukcji, tabeli, notatki, schematu
- wskazuje przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi oraz samodzielnie tłumaczy przenośne znaczenie wybranych wyrazów, związków wyrazów w wypowiedzi
- wskazuje typowe elementy konstrukcyjne i stylistyczne w zaproszeniach, życzeniach, ogłoszeniach, instrukcjach, przepisach
- rozumie funkcje części składowych wypowiedzi: tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie
-czyta płynnie utrwalony tekst, nowy tekst czyta w wolniejszym tempie
-rozróżnia utwory wierszowane i pisane prozą tylko z podręcznika
-rozumie sens cicho czytanego tekstu, potrafi wyszukać bohaterów, ustalić czas i miejsce akcji
- głośno czyta utwory, próbując uwzględniać zasady poprawnej artykulacji i intonacji

- wyszukuje w wypowiedzi informacje wyrażone pośrednio i wykorzystuje je w wypowiedzi np. opisującej lub oceniającej postać fikcyjną lub rzeczywistą
- wskazuje akapit
- oddziela informacje ważne od drugorzędnych
- odczytuje i wykorzystuje treści zawarte w artykule, instrukcji, przepisie, tabeli, schemacie i notatce
- wskazuje i odczytuje przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi
- wskazuje typowe elementy konstrukcyjne i stylistyczne w zaproszeniach, życzeniach, ogłoszeniach, instrukcjach, przepisach
- ma świadomość konstrukcji wypowiedzi i rozumie funkcje takich części
składowych wypowiedzi, jak tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie
-czyta płynnie nowy tekst z uwzględnieniem znaków przestankowych, akcentów logicznych i uczuciowych
- dobrze rozumie cicho czytany tekst, potrafi wyszukać opisy, porównania przenośnie, porównuje podobne postacie i zdarzenia
- głośno czyta utwory, wykorzystując umiejętność poprawnej artykulacji i intonacji, aby oddać sens odczytywanego tekstu

DOCIERANIE DO INFORMACJI

- sprawdza pisownię wyrazu w słowniku ortograficznym pod kierunkiem nauczyciela
- wybiera proste informacje z hasła encyklopedycznego, czasopisma, podanej strony internetowej

- wybiera odpowiednie informacje ze słownika ortograficznego, encyklopedii, czasopisma, stron internetowych
- korzysta z encyklopedii, czasopisma, stron internetowych

- wybiera informacje niewyrażone wprost z różnych źródeł, np. czasopism, stron internetowych

- wybiera informacje wyrażone pośrednio w różnych źródłach, np. czasopismach, stronach internetowych; konfrontuje je z innymi źródłami

Analiza i interpretacja tekstów kultury
- odróżnia fikcję od rzeczywistości
- odróżnia elementy fantastyczne od realistycznych
- wyodrębnia film i spektakl spośród innych przekazów i tekstów kultury
- rozpoznaje wers, strofę, rym, refren
- dostrzega cechy wyróżniające teksty artystyczne (poetyckie i prozatorskie) oraz użytkowe
- odróżnia autora od osoby mówiącej w utworze
- określa i nazywa elementy świata przedstawionego w utworze epickim, takie jak: czas, miejsce, bohaterowie, zdarzenia
- wskazuje cechy baśni i legendy w utworze
- wie, czym jest: wers, zwrotka, rym
- wskazuje w tekście porównanie, przenośnię
- wyodrębnia film spośród innych dziedzin sztuki
- zna pojęcia: gra aktorska, dekoracja, kostiumy, rekwizyty, inscenizacja, scena, widownia, próba
- przypisuje cechy bohaterom oraz ocenia ich postawy w odniesieniu do takich wartości, jak np. miłość - nienawiść, przyjaźń - wrogość
- odczytuje morał baśni
- rozumie, czym jest mit
- uzasadnia swoje reakcje czytelnicze
- analizuje elementy świata przedstawionego w utworze epickim, takie jak: czas, miejsce, bohaterowie, zdarzenia
- identyfikuje baśń i legendę
- rozumie podstawową funkcję wersu, zwrotki, rymu
- rozumie funkcję akapitu jako logicznie wyodrębnionej całości w tekście
- objaśnia znaczenia porównań i przenośni w tekście
- wyodrębnia elementy dzieła filmowego, odróżnia film animowany i aktorski
- charakteryzuje i ocenia bohaterów oraz ich postawy odnoszące się do takich wartości, jak np. miłość - nienawiść, przyjaźń - wrogość
- odczytuje przesłanie utworu
- konfrontuje swoje reakcje czytelnicze z innymi odbiorcami
- objaśnia elementy świata przedstawionego w utworze
epickim
- wykorzystuje wiedzę na temat wersu, zwrotki, rymu do interpretacji utworu
- wskazuje porównania i przenośnie w tekście
- wyróżnia wśród przekazów audiowizualnych programy informacyjne, rozrywkowe, reklamy
- charakteryzuje i ocenia bohaterów oraz ich postawy odnoszące się do takich wartości, jak np. miłość - nienawiść, przyjaźń - wrogość; konfrontuje sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami
Tworzenie wypowiedzi
MÓWIENIE
- nawiązuje i podtrzymuje kontakt werbalny z innymi uczniami i nauczycielem
- formułuje proste pytania i udziela prostych pod względem konstrukcyjnym odpowiedzi
- wypowiada komunikaty zawierające proste informacje
- stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe podczas rozmowy z osobą dorosłą i rówieśnikiem
- za pomocą kilku prostych zdań opisuje przedmiot, miejsce, krajobraz, postać, zwierzę
- za pomocą kilku prostych zdań opisuje obraz, ilustrację, plakat
- stosuje wyrazy o znaczeniu dosłownym
- częściowo wygłasza tekst utworu z pamięci
- dostosowuje wypowiedź do adresata i sytuacji
- formułuje pytania otwarte
-rozmawia z pomocą nauczyciela, wypowiada się niepełnymi zdaniami
-opowiada niezgodnie z chronologią, wymaga kierowania wypowiedzią
-formułuje proste pytania posługując się podanymi wyrazami pomocniczymi
-udziela odpowiedzi pojedynczymi wyrazami na pytanie postawione przez nauczyciela
-wymaga podpowiedzi ze strony nauczyciela podczas recytacji
- stosuje zwroty grzecznościowe
- posługuje się pozawerbalnymi środkami wypowiedzi (mimiką, gestem)
- przedstawia własne zdanie w rozmowie
- świadomie dobiera intonację zdaniową
- udziela odpowiedzi w formie krótkiej wypowiedzi
- uczestniczy w rozmowie związanej z lekturą, filmem czy codziennymi sytuacjami; łączy za pomocą odpowiednich spójników współrzędne związki wyrazowe w zdaniu
- wypowiada się w roli świadka i uczestnika zdarzeń
- stosuje poprawne formy gramatyczne rzeczownika, przymiotnika, czasownika
- gromadzi wyrazy określające i nazywające cechy charakteru na podstawie zachowań i postaw
- prowadzi krótkie rozmowy, wypowiada się samodzielnie na aktualne i okolicznościowe tematy lecz czasami wymaga wsparcia nauczyciela
- porządkuje wypowiedzi wg schematu, dokonuje korekty wypowiedzi kolegi z pomocą nauczyciela
- formułuje pytania i odpowiedzi z małymi błędami
- wygłasza tekst poetycki z pamięci, posługując się pauzą, barwą głosu
- stosuje się do zasad właściwego akcentowania wyrazów i intonowania wypowiedzeń
- uzasadnia własne zdanie w rozmowie, podaje odpowiednie przykłady, stosuje się do reguł grzecznościowych
- udziela wyczerpujących wypowiedzi poprawnych pod względem konstrukcyjnym i stylistycznym
- poprawnie stosuje formy czasu teraźniejszego oraz formy rodzaju męskoosobowego i niemęskoosobowego w czasie przeszłym i przyszłym
- w opisie dzieła kultury stosuje słownictwo wyrażające stosunek odbiorcy wobec dzieła
- zaznacza akcenty logiczne, stosuje pauzy, dostosowuje tempo recytacji do treści utworu
- prowadzi swobodnie dłuższe rozmowy, samodzielnie wypowiada się na aktualne i okolicznościowe tematy oraz na temat lektury
- potrafi uporządkować wypowiedz i dokonuje korekty wypowiedzi kolegi
- samodzielnie potrafi formułować pytania i odpowiedzi dotyczące czytanego tekstu
- udziela odpowiedzi na pytanie postawione przez nauczyciela pełnymi zdaniami
- bezbłędnie recytuje zadany przez nauczyciela wiersz lub krotki fragment prozy zachowując akcenty logiczne i uczuciowe
- wzbogaca komunikat pozawerbalnymi środkami wypowiedzi
PISANIE
-przepisuje krótką notatkę o przeczytanym przez nauczyciela tekście
- korzystając z podanego słownictwa układa zdanie będące punktem planu opowiadania lub planu do opisu
- układa pojedyncze zdania dotyczące charakterystyki postaci rzeczywistej lub literackiej
- popełnia wiele błędów w pisaniu ze słuchu i z pamięci w tekstach z zastosowaniem zdań pojedynczych
- posługując się wzorem przy pomocy nauczyciela wypełnia część druków pocztowych, układa zdania dotyczące form korespondencji
- wybiera jeden wyraz bliskoznaczny i przeciwstawny spośród podanych
- stosuje wielką literę na początku wypowiedzenia i odpowiednie znaki interpunkcyjne na jego końcu
- sporządza krótką notatkę pod kierunkiem nauczyciela
- układa opowiadanie odtwórcze
- odróżnia nazwy własne od pospolitych i potrafi zastosować odpowiednie zasady dotyczące pisowni wielką literą
- zapisuje dialog z pomocą nauczyciela
- dzieli wypowiedzi na części kompozycyjne
- tworzy opis przedmiotu, miejsca, krajobrazu, postaci, zwierzęcia, obrazu, ilustracji, plakatu, stosując słownictwo podane w ćwiczeniu
- pod kierunkiem nauczyciela układa niektóre punkty planu opowiadania oraz planu do opisu
- wg schematu pod kierunkiem nauczyciela układa zdania do charakterystyki
- popełnia błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu w tekstach z zastosowaniem zdań złożonych
- posługując się wzorem wypełnia druki oraz układa formy korespondencji
- stosuje zasady estetycznego zapisu tekstu
- zapisuje instrukcję z uwzględnieniem sformułowań wskazujących na kolejność wykonywanych czynności
- stosuje poznane zasady ortografii dotyczące pisowni ó - u, rz - ż, ch - h i interpunkcji oraz potrafi je zastosować w sytuacjach nietypowych (np. wykorzystać wiedzę o wyrazach pochodnych i rodzinie wyrazów)
- w wypowiedziach stosuje poprawne formy gramatyczne rzeczownika, przymiotnika, czasownika
- w tekstach świadomie stosuje wyrazy bliskoznaczne
- w wypowiedziach gromadzi wyrazy określające i nazywające cechy charakteru na podstawie zachowań i postaw
- układa życzenia, zapisuje przepis, instrukcję, ogłoszenie
- pisze logiczne i uporządkowane pod względem chronologicznym krótkie opowiadanie
- zapisuje dialog w opowiadaniu
- w sposób uporządkowany opisuje przedmiot, miejsce, krajobraz, postać, zwierzę, obraz, ilustrację, plakat, stosując słownictwo służące do formułowania ocen i opinii, emocji i uczuć
- pisze charakterystykę postaci rzeczywistej i literackiej wg podanego schematu
- pisze z pamięci i ze słuchu z drobnymi błędami teksty z zastosowaniem zdań złożonych
- potrafi podać kilka wyrazów bliskoznacznych oraz wyrazów o znaczeniu przeciwnym
- komponuje poprawne pod względem ortograficznym, interpunkcyjnym, fleksyjnym, składniowym wypowiedzi o przejrzystej, logicznej kompozycji
- uzasadnia własne zdanie, podaje odpowiednie przykłady, np. z lektury
- udziela wyczerpujących wypowiedzi poprawnych pod względem konstrukcyjnym i stylistycznym
- pisze opowiadanie twórcze, list z perspektywy bohatera, baśń
- w opisie dzieła kultury stosuje słownictwo wyrażające stosunek odbiorcy wobec dzieła
- sprawnie stosuje wiedzę językową w zakresie: słownictwa (dba o poprawność słownikową tworzonych wypowiedzi, odpowiednio dobiera wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne, wzbogacając tekst w zależności od formy wypowiedzi i sytuacji komunikacyjnej), składni (tworzy ciekawe pod względem składniowym wypowiedzi, stosuje się do zasad poprawności logiczno-składniowej, dba o poprawną interpunkcję wypowiedzeń złożonych), fleksji (w wypowiedziach stosuje w poprawnych formach odmienne i nieodmienne części mowy przewidziane w programie nauczania, w tym poprawnie stosuje formy czasu teraźniejszego oraz formy rodzaju męskoosobowego i niemęskoosobowego w czasie przeszłym i przyszłym), fonetyki (biegle stosuje wiadomości z zakresu fonetyki i wykorzystuje je w poprawnym zapisie wyrazów)
- samodzielnie pisze plan oraz charakterystykę postaci rzeczywistej i literackiej
- bezbłędnie pisze z pamięci i ze słuchu krótkie teksty z zastosowaniem zdań złożonych
- samodzielnie wypełnia druki pocztowe oraz układa różne formy korespondencji np. zawiadomienie, ogłoszenie
- dokonuje samodzielnej autokorekty napisanego tekstu
PROWADZENIE ZESZYTU
- zeszyt nieowinięty, niepodpisany, brakuje wielu zapisów lekcyjnych, wolne miejsca, sporadycznie odrabia zadania domowe, pismo niestaranne, nieczytelne, brak dat na marginesie
- zeszyt nie zawsze owinięty-uczeń wymaga przypomnień ze strony nauczyciela, w zeszycie brakuje kilku notatek, nie wszystkie tematy podkreślone, pismo mało staranne - zeszyt owinięty, podpisany, zawiera wszystkie zapisy, tematy nie zawsze podkreślone, brakuje dat, sporadycznie brak zadań domowych, szata graficzna poprawna, pismo mniej czytelne - zeszyt owinięty, podpisany, zawiera wszystkie zapisy, tematy podkreślone, daty na marginesie, zachowuje odstępy w zapisie między tematami, przejrzysta szata graficzna, pismo czytelne, systematycznie odrabiane zadania domowe
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę bardzo dobrą oraz:
- bierze udział w konkursach przedmiotowych na szczeblu powiatu i województwa
- oryginalnie i twórczo wypowiada się ustnie i pisemnie na dany temat, nie popełnia błędów ortograficznych
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych objętych programem nauczania i wynikających z podstawy programowej, proponuje rozwiązania nietypowe; jest twórczy, rozwija własne uzdolnienia

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań kryterialnych na ocenę dopuszczającą oraz:
- nie opanował minimum podstawowych wiadomości
- nie odrabia zadań domowych, nie pracuje na lekcji
- nie wypowiada się na temat nawet z pomocą nauczyciela
- nie potrafi wykonać zadań o niewielkim poziomie trudności
- poziom umiejętności i wiadomości objętych wymaganiami edukacyjnymi klasy piątej uniemożliwia osiąganie celów polonistycznych

 

Klasa VI
Odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji
DOPUSZCZAJĄCY
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
spełnia wymagania kryterialne na ocenę dopuszczającą oraz:
DOSTATECZNY
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę dostateczną oraz:
DOBRY
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę dobrą oraz:
BARDZO DOBRY
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę bardzo dobrą oraz:
SŁUCHANIE
-- skupia uwagę na krótkich wypowiedziach
- rozumie polecenia nauczyciela i wypowiedzi uczniów
- rozpoznaje proste komunikaty nadawcy: pytanie, prośbę, odmowę, zaproszenie, przeprosiny
- wskazuje najważniejsze informacje w wysłuchanym krótkim tekście
- rozumie ogólny sens słuchanych utworów
- uczestniczy w rozmowie, zadaje pytania, odpowiada
- wybiera najważniejsze informacje z wysłuchanego tekstu, tworzy prostą
notatkę w formie tabeli, schematu, -powtarza swoimi słowami ogólny sens usłyszanej wypowiedzi, opowiada fabułę
usłyszanej historii
- rozpoznaje nastrój słuchanych komunikatów
- koncentruje uwagę podczas słuchania dłuższych wypowiedzi
- odróżnia informacje ważne od mniej ważnych
- właściwie odbiera intencje nadawcy komunikatu
- odczytuje przenośny sens wysłuchanych utworów
- przekazuje treść wysłuchanych wypowiedzi
- odczytuje przenośny sens wysłuchanych utworów
- wyraża swoje zdanie na temat wysłuchanego komunikatu
- nazywa intencje nadawcy komunikatu ( co? , po co? w jaki sposób ?)
CZYTANIE
-- identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi w prostych tekstach literackich
oraz typowych sytuacjach znanych uczniowi z doświadczenia i obserwacji
- wskazuje najważniejsze informacje w przeczytanym tekście,
- rozumie dosłowne znaczenie wyrazów w wypowiedzi
- rozumie ogólny sens czytanych utworów
- czyta niepoprawnie nawet wielokrotnie utrwalony tekst, czyta sylabizując lub głosując wyrazy
- identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi
- rozpoznaje cechy zaproszenia, życzeń, ogłoszenia, instrukcji, przepisu
- wskazuje części składowe wypowiedzi: tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie
- poprawnie czyta krótki tekst , wielokrotnie utrwalony tekst, nowy tekst czyta wolno bez uwzględnienia znaków przestankowych
-

- wskazuje akapit
- wybiera i wykorzystuje informacje z instrukcji, tabeli, notatki, schematu
- wskazuje przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi
- wskazuje typowe elementy konstrukcyjne i stylistyczne w zaproszeniach,
życzeniach, ogłoszeniach, instrukcjach, przepisach
- rozumie funkcje części składowych wypowiedzi: tytuł, wstęp, rozwinięcie,
zakończenie
-czyta płynnie utrwalony tekst, nowy tekst czyta w wolniejszym tempie
-rozróżnia utwory wierszowane i pisane prozą
-rozumie sens cicho czytanego tekstu, potrafi wyszukać bohaterów, ustalić czas i miejsce akcji

- wskazuje akapit
- oddziela informacje ważne od drugorzędnych
- odczytuje i wykorzystuje treści zawarte w artykule, instrukcji, przepisie, tabeli,
schemacie i notatce
- wskazuje i odczytuje przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi
- wskazuje typowe elementy konstrukcyjne w zaproszeniach,
życzeniach, ogłoszeniach, instrukcjach, przepisach
- rozumie pojęcia:
tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie
-czyta płynnie nowy tekst z uwzględnieniem znaków przestankowych, akcentów logicznych i uczuciowych
- dobrze rozumie cicho czytany tekst, potrafi wyszukać opisy, porównania przenośnie

KORZYSTANIE Z INFORMACJI

-- sprawdza pisownię wyrazu w słowniku ortograficznym pod kierunkiem nauczyciela

- wybiera odpowiednie informacje ze słownika ortograficznego, encyklopedii,
czasopisma, stron internetowych

- wybiera informacje niewyrażone wprost z różnych źródeł, np. czasopism, stron
internetowych

- wybiera informacje wyrażone pośrednio w różnych źródłach, np. czasopismach,
stronach internetowych; konfrontuje je z innymi źródłami

Analiza i interpretacja tekstów kultury
-- odróżnia fikcję od rzeczywistości
- rozróżnia formy przekazów ( film, spektakl) oraz różne teksty kultury w literaturze
- odróżnia poezję od prozy oraz teksty użytkowe ( list , zaproszenia itd.)
- odróżnia autora od osoby mówiącej w utworze
- określa w utworach : czas, miejsce, bohaterów, zdarzenia
- wskazuje cechy baśni i legendy w utworze
- wie, czym jest: wers, zwrotka, rym
- wskazuje w tekście środki wyrazu: porównanie, przenośnię
- wyodrębnia film spośród innych dziedzin sztuki
- zna pojęcia: gra aktorska, dekoracja, kostiumy, rekwizyty, inscenizacja, scena,
widownia, próba
- potrafi wskazać cechy bohaterów oraz ocenić ich postawy
- odczytuje morał baśni
- analizuje elementy świata przedstawionego w utworze epickim, takie jak: czas,
miejsce, bohaterowie, zdarzenia
- identyfikuje baśń i legendę
- rozumie podstawową funkcję wersu, zwrotki, rymu
- rozumie funkcję akapitu
- objaśnia znaczenia oraz funkcję porównań i przenośni w tekście
- wyodrębnia elementy dzieła filmowego, odróżnia film animowany i aktorski
- charakteryzuje i ocenia bohaterów oraz ich postawy
- odczytuje przesłanie utworu
- objaśnia elementy świata przedstawionego w utworze epickim
- wykorzystuje wiedzę na temat wersu, zwrotki, rymu do interpretacji utworu
- wskazuje porównania i przenośnie w tekście
- wyróżnia wśród przekazów audiowizualnych programy informacyjne, rozrywkowe, reklamy
- charakteryzuje i ocenia bohaterów oraz ich postawy
odnosi sytuację
bohaterów do własnych doświadczeń
Tworzenie wypowiedzi
MÓWIENIE
- nawiązuje i podtrzymuje kontakt werbalny z innymi uczniami i nauczycielem
- formułuje proste pytania i udziela prostych pod względem konstrukcyjnym
odpowiedzi
- wypowiada komunikaty zawierające proste informacje
- stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe podczas rozmowy z osobą dorosłą
i rówieśnikiem
- za pomocą kilku prostych zdań opisuje przedmiot, miejsce, krajobraz, postać,
zwierzę
- za pomocą kilku prostych zdań opisuje obraz, ilustrację, plakat
- stosuje wyrazy o znaczeniu dosłownym
- wygłasza krótki tekst utworu z pamięci
-rozmawia z pomocą nauczyciela, wypowiada się niepełnymi zdaniami
-opowiada niezgodnie z chronologią, wymaga kierowania wypowiedzią
-formułuje proste pytania posługując się podanymi wyrazami pomocniczymi
-udziela odpowiedzi pojedynczymi wyrazami na pytanie postawione przez nauczyciela
-wymaga podpowiedzi ze strony nauczyciela podczas recytacji
- stosuje zwroty grzecznościowe
- - przedstawia własne zdanie w rozmowie
- udziela odpowiedzi w formie krótkiej wypowiedzi
- uczestniczy w rozmowie związanej z lekturą, filmem czy z życiem codziennym
- wypowiada się w roli świadka i uczestnika zdarzeń
- stosuje poprawne formy gramatyczne rzeczownika, przymiotnika, czasownika
- gromadzi wyrazy określające i nazywające cechy charakteru na podstawie
zachowań i postaw
- prowadzi krótkie rozmowy, wypowiada się samodzielnie na aktualne i okolicznościowe tematy lecz czasami wymaga wsparcia nauczyciela
- porządkuje wypowiedzi wg schematu, dokonuje korekty wypowiedzi kolegi z pomocą nauczyciela
- formułuje pytania i odpowiedzi z małymi błędami
- wygłasza tekst poetycki z pamięci, posługując się pauzą, barwą głosu
- stosuje się do zasad właściwego akcentowania wyrazów i intonowania wypowiedzeń
- uzasadnia własne zdanie w rozmowie, podaje odpowiednie przykłady, stosuje się do reguł grzecznościowych
- udziela wyczerpujących wypowiedzi poprawnych pod względem konstrukcyjnym
i stylistycznym
- poprawnie stosuje formy czasu teraźniejszego oraz formy rodzaju męskoosobowego
i niemęskoosobowego w czasie przeszłym i przyszłym
- opisuje samodzielnie dzieła kultury ( obraz , ilustracja, plakat)
- zaznacza akcenty logiczne, stosuje pauzy, dostosowuje tempo recytacji do treści utworu
- prowadzi swobodnie dłuższe rozmowy, samodzielnie wypowiada się na aktualne i okolicznościowe tematy oraz na temat lektury
- potrafi uporządkować wypowiedz i dokonuje korekty wypowiedzi kolegi
- samodzielnie potrafi formułować pytania i odpowiedzi dotyczące czytanego tekstu
- udziela odpowiedzi na pytanie postawione przez nauczyciela pełnymi zdaniami
- bezbłędnie recytuje zadany przez nauczyciela wiersz lub krotki fragment prozy zachowując akcenty logiczne i uczuciowe
PISANIE
- przepisuje krótką notatkę o przeczytanym przez nauczyciela tekście
- korzystając z podanego słownictwa układa zdanie będące punktem planu opowiadania lub planu do opisu
- układa pojedyncze zdania dotyczące charakterystyki postaci rzeczywistej lub literackiej
- popełnia wiele błędów w pisaniu ze słuchu i z pamięci w tekstach z zastosowaniem zdań pojedynczych
- posługując się wzorem przy pomocy nauczyciela wypełnia część druków pocztowych, układa zdania dotyczące form korespondencji
- wybiera jeden wyraz bliskoznaczny i przeciwstawny spośród podanych
- sporządza krótką notatkę pod kierunkiem nauczyciela
- układa opowiadanie przy pomocy n - la
- odróżnia nazwy własne od pospolitych i potrafi zastosować odpowiednie
zasady dotyczące pisowni wielką literą
- zapisuje dialog z pomocą nauczyciela
- tworzy opis przedmiotu, miejsca, krajobrazu, postaci, zwierzęcia, obrazu, ilustracji,
plakatu, przy pomocy słownictwa pomocniczego.
- pod kierunkiem nauczyciela układa niektóre punkty planu opowiadania oraz planu do opisu
- wg schematu pod kierunkiem nauczyciela układa zdania do charakterystyki
- popełnia błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu w tekstach z zastosowaniem zdań złożonych
- posługując się wzorem wypełnia druki oraz układa formy korespondencji
- stosuje zasady estetycznego zapisu tekstu
- stosuje poznane zasady ortografii dotyczące pisowni ó - u, rz - ż, ch -
h i interpunkcji
- w wypowiedziach stosuje poprawne formy gramatyczne rzeczownika, przymiotnika, czasownika
- w tekstach stosuje wyrazy bliskoznaczne
- w wypowiedziach gromadzi wyrazy określające i nazywające cechy charakteru na podstawie zachowań i postaw
- układa życzenia, zapisuje przepis, instrukcję, ogłoszenie
- pisze logiczne i uporządkowane pod względem chronologicznym krótkie opowiadanie
- zapisuje dialog w opowiadaniu
- w sposób uporządkowany opisuje przedmiot, miejsce, krajobraz, postać,
zwierzę, obraz, ilustrację, plakat z zastosowaniem odpowiedniego słownictwa
- pisze charakterystykę postaci rzeczywistej i literackiej wg podanego schematu
- pisze z pamięci i ze słuchu z drobnymi błędami teksty z zastosowaniem zdań złożonych
- potrafi podać kilka wyrazów bliskoznacznych oraz wyrazów o znaczeniu przeciwnym
- komponuje poprawne pod względem ortograficznym, interpunkcyjnym, fleksyjnym,
składniowym wypowiedzi o przejrzystej, logicznej kompozycji
- uzasadnia własne zdanie, podaje odpowiednie przykłady, np. z lektury
- udziela wyczerpujących wypowiedzi poprawnych pod względem konstrukcyjnym
i stylistycznym
- pisze opowiadanie twórcze, list z perspektywy bohatera, baśń
- w opisie dzieła kultury stosuje zróżnicowane słownictwo ,
stosuje się do zasad inter punkcyjnych poprawności językowej logiczno-składniowej,
- dba o poprawną interpunkcję wypowiedzeń wypowiedziach
stosuje w poprawnych formach odmienne i nieodmienne części mowy
przewidziane w programie nauczania, w tym poprawnie stosuje formy czasu
teraźniejszego oraz formy rodzaju męskoosobowego i niemęskoosobowego
w czasie przeszłym i przyszłym), fonetyki (biegle stosuje wiadomości z zakresu
fonetyki i wykorzystuje je w poprawnym zapisie wyrazów)
- samodzielnie pisze plan oraz charakterystykę postaci rzeczywistej i literackiej
- bezbłędnie pisze z pamięci i ze słuchu krótkie teksty z zastosowaniem zdań złożonych
- samodzielnie wypełnia druki pocztowe oraz układa różne formy korespondencji np. zawiadomienie, ogłoszenie
PROWADZENIE ZESZYTU
- zeszyt nieowinięty, niepodpisany, brakuje wielu zapisów lekcyjnych, wolne miejsca, sporadycznie odrabia zadania domowe, pismo niestaranne, nieczytelne, brak dat na marginesie
- zeszyt nie zawsze owinięty-uczeń wymaga przypomnień ze strony nauczyciela, w zeszycie brakuje kilku notatek, nie wszystkie tematy podkreślone, pismo mało staranne - zeszyt owinięty, podpisany, zawiera wszystkie zapisy, tematy nie zawsze podkreślone, brakuje dat, sporadycznie brak zadań domowych, szata graficzna poprawna, pismo mniej czytelne - zeszyt owinięty, podpisany, zawiera wszystkie zapisy, tematy podkreślone, daty na marginesie, zachowuje odstępy w zapisie między tematami, przejrzysta szata graficzna, pismo czytelne, systematycznie odrabiane zadania domowe
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę bardzo dobrą oraz:
- bierze udział w konkursach przedmiotowych na szczeblu powiatu i województwa
- oryginalnie i twórczo wypowiada się ustnie i pisemnie na dany temat, nie popełnia błędów ortograficznych
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych objętych programem nauczania i wynikających z podstawy programowej, proponuje rozwiązania nietypowe; jest twórczy, rozwija własne uzdolnienia

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań kryterialnych na ocenę dopuszczającą oraz:
- nie opanował minimum podstawowych wiadomości
- nie odrabia zadań domowych, nie pracuje na lekcji
- nie wypowiada się na temat nawet z pomocą nauczyciela
- nie potrafi wykonać zadań o niewielkim poziomie trudności
- poziom umiejętności i wiadomości objętych wymaganiami edukacyjnymi klasy szóstej uniemożliwia osiąganie celów polonistycznych