Przedmiotowy System Oceniania z języka polskiego
|
||||||
Odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji |
DOPUSZCZAJĄCY Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który: spełnia wymagania kryterialne na ocenę dopuszczającą oraz: |
DOSTATECZNY Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę dostateczną oraz: |
DOBRY Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę dobrą oraz: |
BARDZO DOBRY Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę bardzo dobrą oraz: |
SŁUCHANIE | |||
-
skupia uwagę na krótkich wypowiedziach - rozumie polecenia nauczyciela i wypowiedzi uczniów - rozpoznaje proste komunikaty nadawcy: pytanie, prośbę, odmowę, zaproszenie, przeprosiny - wskazuje najważniejsze informacje w wysłuchanym krótkim tekście - rozumie ogólny sens słuchanych utworów |
-
uczestniczy w rozmowie, zadaje pytania, odpowiada - wybiera najważniejsze informacje z wysłuchanego tekstu, tworzy prostą notatkę w formie tabeli, schematu, -powtarza swoimi słowami ogólny sens usłyszanej wypowiedzi, opowiada fabułę usłyszanej historii - rozpoznaje nastrój słuchanych komunikatów |
-
koncentruje uwagę podczas słuchania dłuższych
wypowiedzi - odróżnia informacje ważne od mniej ważnych - właściwie odbiera intencje nadawcy komunikatu - odczytuje przenośny sens wysłuchanych utworów |
-
przekazuje treść wysłuchanych wypowiedzi - odczytuje przenośny sens wysłuchanych utworów - wyraża swoje zdanie na temat wysłuchanego komunikatu - nazywa intencje nadawcy komunikatu ( co? , po co? w jaki sposób ?) |
CZYTANIE | |||
-
identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi w prostych
tekstach literackich oraz typowych sytuacjach znanych uczniowi z doświadczenia i obserwacji - wskazuje najważniejsze informacje w przeczytanym tekście, - rozumie dosłowne znaczenie wyrazów w wypowiedzi - rozumie ogólny sens czytanych utworów - czyta niepoprawnie nawet wielokrotnie utrwalony tekst, czyta sylabizując lub głosując wyrazy[1] |
-
identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi - rozpoznaje cechy zaproszenia, życzeń, ogłoszenia, instrukcji, przepisu - wskazuje części składowe wypowiedzi: tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie - poprawnie czyta krótki tekst , wielokrotnie utrwalony tekst, nowy tekst czyta wolno bez uwzględnienia znaków przestankowych |
- wskazuje akapit |
- wskazuje akapit |
KORZYSTANIE Z INFORMACJI | |||
- sprawdza pisownię wyrazu w słowniku ortograficznym pod kierunkiem nauczyciela |
- wybiera
odpowiednie informacje ze słownika ortograficznego,
encyklopedii, |
- wybiera
informacje niewyrażone wprost z różnych źródeł, np.
czasopism, stron |
]- wybiera
informacje wyrażone pośrednio w różnych źródłach,
np. czasopismach, |
Analiza i interpretacja tekstów kultury | |||
-
odróżnia fikcję od rzeczywistości - rozróżnia formy przekazów ( film, spektakl) oraz różne teksty kultury w literaturze |
-
odróżnia poezję od prozy oraz teksty użytkowe ( list
, zaproszenia itd.) - odróżnia autora od osoby mówiącej w utworze - określa w utworach : czas, miejsce, bohaterów, zdarzenia - wskazuje cechy baśni i legendy w utworze - wie, czym jest: wers, zwrotka, rym - wskazuje w tekście środki wyrazu: porównanie, przenośnię - wyodrębnia film spośród innych dziedzin sztuki - zna pojęcia: gra aktorska, dekoracja, kostiumy, rekwizyty, inscenizacja, scena, widownia, próba - potrafi wskazać cechy bohaterów oraz ocenić ich postawy - odczytuje morał baśni |
-
analizuje elementy świata przedstawionego w utworze
epickim, takie jak: czas, miejsce, bohaterowie, zdarzenia - identyfikuje baśń i legendę - rozumie podstawową funkcję wersu, zwrotki, rymu - rozumie funkcję akapitu - objaśnia znaczenia oraz funkcję porównań i przenośni w tekście - wyodrębnia elementy dzieła filmowego, odróżnia film animowany i aktorski - charakteryzuje i ocenia bohaterów oraz ich postawy - odczytuje przesłanie utworu |
-
objaśnia elementy świata przedstawionego w utworze epickim - wykorzystuje wiedzę na temat wersu, zwrotki, rymu do interpretacji utworu - wskazuje porównania i przenośnie w tekście - wyróżnia wśród przekazów audiowizualnych programy informacyjne, rozrywkowe, reklamy - charakteryzuje i ocenia bohaterów oraz ich postawy odnosi sytuację bohaterów do własnych doświadczeń |
Tworzenie wypowiedzi | |||
MÓWIENIE | |||
-
nawiązuje i podtrzymuje kontakt werbalny z innymi
uczniami i nauczycielem - formułuje proste pytania i udziela prostych pod względem konstrukcyjnym odpowiedzi - wypowiada komunikaty zawierające proste informacje - stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe podczas rozmowy z osobą dorosłą i rówieśnikiem - za pomocą kilku prostych zdań opisuje przedmiot, miejsce, krajobraz, postać, zwierzę - za pomocą kilku prostych zdań opisuje obraz, ilustrację, plakat - stosuje wyrazy o znaczeniu dosłownym - wygłasza krótki tekst utworu z pamięci |
-rozmawia
z pomocą nauczyciela, wypowiada się niepełnymi
zdaniami -opowiada niezgodnie z chronologią, wymaga kierowania wypowiedzią -formułuje proste pytania posługując się podanymi wyrazami pomocniczymi -udziela odpowiedzi pojedynczymi wyrazami na pytanie postawione przez nauczyciela -wymaga podpowiedzi ze strony nauczyciela podczas recytacji - stosuje zwroty grzecznościowe |
-
przedstawia własne zdanie w rozmowie - udziela odpowiedzi w formie krótkiej wypowiedzi - uczestniczy w rozmowie związanej z lekturą, filmem czy z życiem codziennym - wypowiada się w roli świadka i uczestnika zdarzeń - stosuje poprawne formy gramatyczne rzeczownika, przymiotnika, czasownika - gromadzi wyrazy określające i nazywające cechy charakteru na podstawie zachowań i postaw - prowadzi krótkie rozmowy, wypowiada się samodzielnie na aktualne i okolicznościowe tematy lecz czasami wymaga wsparcia nauczyciela - porządkuje wypowiedzi wg schematu, dokonuje korekty wypowiedzi kolegi z pomocą nauczyciela - formułuje pytania i odpowiedzi z małymi błędami - wygłasza tekst poetycki z pamięci, posługując się pauzą, barwą głosu - stosuje się do zasad właściwego akcentowania wyrazów i intonowania wypowiedzeń |
-
uzasadnia własne zdanie w rozmowie, podaje odpowiednie
przykłady, stosuje się do reguł grzecznościowych - udziela wyczerpujących wypowiedzi poprawnych pod względem konstrukcyjnym i stylistycznym - poprawnie stosuje formy czasu teraźniejszego oraz formy rodzaju męskoosobowego i niemęskoosobowego w czasie przeszłym i przyszłym - opisuje samodzielnie dzieła kultury ( obraz , ilustracja, plakat) - zaznacza akcenty logiczne, stosuje pauzy, dostosowuje tempo recytacji do treści utworu - prowadzi swobodnie dłuższe rozmowy, samodzielnie wypowiada się na aktualne i okolicznościowe tematy oraz na temat lektury - potrafi uporządkować wypowiedz i dokonuje korekty wypowiedzi kolegi - samodzielnie potrafi formułować pytania i odpowiedzi dotyczące czytanego tekstu - udziela odpowiedzi na pytanie postawione przez nauczyciela pełnymi zdaniami - bezbłędnie recytuje zadany przez nauczyciela wiersz lub krotki fragment prozy zachowując akcenty logiczne i uczuciowe |
PISANIE | |||
-przepisuje
krótką notatkę o przeczytanym przez nauczyciela
tekście - korzystając z podanego słownictwa układa zdanie będące punktem planu opowiadania lub planu do opisu - układa pojedyncze zdania dotyczące charakterystyki postaci rzeczywistej lub literackiej - popełnia wiele błędów w pisaniu ze słuchu i z pamięci w tekstach z zastosowaniem zdań pojedynczych - posługując się wzorem przy pomocy nauczyciela wypełnia część druków pocztowych, układa zdania dotyczące form korespondencji - wybiera jeden wyraz bliskoznaczny i przeciwstawny spośród podanych |
-
sporządza krótką notatkę pod kierunkiem nauczyciela - układa opowiadanie przy pomocy n - la - odróżnia nazwy własne od pospolitych i potrafi zastosować odpowiednie zasady dotyczące pisowni wielką literą - zapisuje dialog z pomocą nauczyciela - tworzy opis przedmiotu, miejsca, krajobrazu, postaci, zwierzęcia, obrazu, ilustracji, plakatu, przy pomocy słownictwa pomocniczego. - pod kierunkiem nauczyciela układa niektóre punkty planu opowiadania oraz planu do opisu - wg schematu pod kierunkiem nauczyciela układa zdania do charakterystyki - popełnia błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu w tekstach z zastosowaniem zdań złożonych - posługując się wzorem wypełnia druki oraz układa formy korespondencji - stosuje zasady estetycznego zapisu tekstu |
-
stosuje poznane zasady ortografii dotyczące pisowni ó -
u, rz - ż, ch - h i interpunkcji - w wypowiedziach stosuje poprawne formy gramatyczne rzeczownika, przymiotnika, czasownika - w tekstach stosuje wyrazy bliskoznaczne - w wypowiedziach gromadzi wyrazy określające i nazywające cechy charakteru na podstawie zachowań i postaw - układa życzenia, zapisuje przepis, instrukcję, ogłoszenie - pisze logiczne i uporządkowane pod względem chronologicznym krótkie opowiadanie - zapisuje dialog w opowiadaniu - w sposób uporządkowany opisuje przedmiot, miejsce, krajobraz, postać, zwierzę, obraz, ilustrację, plakat z zastosowaniem odpowiedniego słownictwa - pisze charakterystykę postaci rzeczywistej i literackiej wg podanego schematu - pisze z pamięci i ze słuchu z drobnymi błędami teksty z zastosowaniem zdań złożonych - potrafi podać kilka wyrazów bliskoznacznych oraz wyrazów o znaczeniu przeciwnym |
-
komponuje poprawne pod względem ortograficznym,
interpunkcyjnym, fleksyjnym, składniowym wypowiedzi o przejrzystej, logicznej kompozycji - uzasadnia własne zdanie, podaje odpowiednie przykłady, np. z lektury - udziela wyczerpujących wypowiedzi poprawnych pod względem konstrukcyjnym i stylistycznym - pisze opowiadanie twórcze, list z perspektywy bohatera, baśń - w opisie dzieła kultury stosuje zróżnicowane słownictwo , stosuje się do zasad inter punkcyjnych poprawności językowej logiczno-składniowej, - dba o poprawną interpunkcję wypowiedzeń wypowiedziach stosuje w poprawnych formach odmienne i nieodmienne części mowy przewidziane w programie nauczania, w tym poprawnie stosuje formy czasu teraźniejszego oraz formy rodzaju męskoosobowego i niemęskoosobowego w czasie przeszłym i przyszłym), fonetyki (biegle stosuje wiadomości z zakresu fonetyki i wykorzystuje je w poprawnym zapisie wyrazów) - samodzielnie pisze plan oraz charakterystykę postaci rzeczywistej i literackiej - bezbłędnie pisze z pamięci i ze słuchu krótkie teksty z zastosowaniem zdań złożonych - samodzielnie wypełnia druki pocztowe oraz układa różne formy korespondencji np. zawiadomienie, ogłoszenie |
PROWADZENIE ZESZYTU | |||
-
zeszyt nieowinięty, niepodpisany, brakuje wielu zapisów
lekcyjnych, wolne miejsca, sporadycznie odrabia zadania
domowe, pismo niestaranne, nieczytelne, brak dat na
marginesie |
- zeszyt nie zawsze owinięty-uczeń wymaga przypomnień ze strony nauczyciela, w zeszycie brakuje kilku notatek, nie wszystkie tematy podkreślone, pismo mało staranne | - zeszyt owinięty, podpisany, zawiera wszystkie zapisy, tematy nie zawsze podkreślone, brakuje dat, sporadycznie brak zadań domowych, szata graficzna poprawna, pismo mniej czytelne | -
zeszyt owinięty, podpisany, zawiera wszystkie zapisy,
tematy podkreślone, daty na marginesie, zachowuje
odstępy w zapisie między tematami, przejrzysta szata
graficzna, pismo czytelne, systematycznie odrabiane
zadania domowe |
Ocenę celującą otrzymuje uczeń,
który spełnia wymagania kryterialne na ocenę bardzo
dobrą oraz: - bierze udział w konkursach przedmiotowych na szczeblu powiatu i województwa - oryginalnie i twórczo wypowiada się ustnie i pisemnie na dany temat, nie popełnia błędów ortograficznych - biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych objętych programem nauczania i wynikających z podstawy programowej, proponuje rozwiązania nietypowe; jest twórczy, rozwija własne uzdolnienia Ocenę
niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia
wymagań kryterialnych na ocenę dopuszczającą oraz: |
Klasa V |
Odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji |
DOPUSZCZAJĄCY Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który: spełnia wymagania kryterialne na ocenę dopuszczającą oraz: |
DOSTATECZNY Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę dostateczną oraz: |
DOBRY Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę dobrą oraz: |
BARDZO DOBRY Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę bardzo dobrą oraz: |
SŁUCHANIE | |||
-
skupia uwagę na krótkich wypowiedziach innych osób - rozumie polecenia nauczyciela, wypowiedzi innych uczniów - rozpoznaje proste komunikaty nadawcy, np. pytanie, prośbę, odmowę, zaproszenie, przeprosiny - wskazuje najważniejsze informacje w wysłuchanym niedługim tekście - rozumie ogólny sens słuchanych utworów - rozpoznaje nastrój słuchanych komunikatów |
-
słucha innych i uczestniczy w rozmowie, zadaje pytania,
odpowiada - wybiera najważniejsze informacje z wysłuchanego tekstu, tworzy prostą notatkę w formie tabeli, schematu, kilkuzdaniowej wypowiedzi - powtarza swoimi słowami ogólny sens usłyszanej wypowiedzi, opowiada fabułę usłyszanej historii - rozpoznaje nastrój słuchanych komunikatów - rozpoznaje typowe wypowiedzi informacyjne i literackie |
-
koncentruje uwagę podczas słuchania dłuższych
wypowiedzi innych, a zwłaszcza odtwarzanych utworów - odróżnia informacje ważne od mniej ważnych - na podstawie słuchanego tekstu tworzy samodzielną notatkę: rysuje plan, ilustracje do tekstu, formułuje pytania - właściwie odbiera intencje nadawcy komunikatu - odczytuje przenośny sens wysłuchanych utworów poetyckich i prozatorskich - na podstawie intonacji odróżnia zdania neutralne od wykrzyknikowych |
-
przekazuje treść wysłuchanych wypowiedzi - odczytuje przenośny sens wysłuchanych utworów prozatorskich i poetyckich - wyraża swoje zdanie na temat wysłuchanego komunikatu - nazywa intencje nadawcy komunikatu |
CZYTANIE | |||
-
identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi w prostych
tekstach literackich oraz typowych sytuacjach znanych
uczniowi z doświadczenia i obserwacji - rozpoznaje proste intencje nadawcy, np. pytanie, prośbę, odmowę, zaproszenie, przeprosiny - wskazuje najważniejsze informacje w przeczytanym tekście, zwłaszcza w dosłownej warstwie tekstu i wyrażone wprost - rozumie dosłowne znaczenie wyrazów w wypowiedzi - rozumie ogólny sens czytanych utworów - czyta niepoprawnie nawet wielokrotnie utrwalony tekst, czyta sylabizując lub głosując wyrazy - rozpoznaje zdanie pojedyncze i zdanie złożone |
-
identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi - oddziela informacje ważne od drugorzędnych - rozpoznaje cechy zaproszenia, życzeń, ogłoszenia, instrukcji, przepisu - wskazuje części składowe wypowiedzi: tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie - poprawnie czyta krótki, wielokrotnie utrwalony tekst, nowy tekst czyta wolno bez uwzględnienia znaków przestankowych - odróżnia zdanie pojedyncze od zdania złożonego, zdanie pojedyncze rozwinięte od zdania nierozwiniętego |
- wskazuje akapit |
- wyszukuje w wypowiedzi informacje
wyrażone pośrednio i wykorzystuje je w wypowiedzi np.
opisującej lub oceniającej postać fikcyjną lub
rzeczywistą |
DOCIERANIE DO INFORMACJI | |||
- sprawdza
pisownię wyrazu w słowniku ortograficznym pod
kierunkiem nauczyciela |
- wybiera
odpowiednie informacje ze słownika ortograficznego,
encyklopedii, czasopisma, stron internetowych |
- wybiera informacje niewyrażone wprost z różnych źródeł, np. czasopism, stron internetowych |
- wybiera
informacje wyrażone pośrednio w różnych źródłach,
np. czasopismach, stronach internetowych; konfrontuje je
z innymi źródłami |
Analiza i interpretacja tekstów kultury | |||
-
odróżnia fikcję od rzeczywistości - odróżnia elementy fantastyczne od realistycznych - wyodrębnia film i spektakl spośród innych przekazów i tekstów kultury - rozpoznaje wers, strofę, rym, refren |
-
dostrzega cechy wyróżniające teksty artystyczne
(poetyckie i prozatorskie) oraz użytkowe - odróżnia autora od osoby mówiącej w utworze - określa i nazywa elementy świata przedstawionego w utworze epickim, takie jak: czas, miejsce, bohaterowie, zdarzenia - wskazuje cechy baśni i legendy w utworze - wie, czym jest: wers, zwrotka, rym - wskazuje w tekście porównanie, przenośnię - wyodrębnia film spośród innych dziedzin sztuki - zna pojęcia: gra aktorska, dekoracja, kostiumy, rekwizyty, inscenizacja, scena, widownia, próba - przypisuje cechy bohaterom oraz ocenia ich postawy w odniesieniu do takich wartości, jak np. miłość - nienawiść, przyjaźń - wrogość - odczytuje morał baśni - rozumie, czym jest mit |
-
uzasadnia swoje reakcje czytelnicze - analizuje elementy świata przedstawionego w utworze epickim, takie jak: czas, miejsce, bohaterowie, zdarzenia - identyfikuje baśń i legendę - rozumie podstawową funkcję wersu, zwrotki, rymu - rozumie funkcję akapitu jako logicznie wyodrębnionej całości w tekście - objaśnia znaczenia porównań i przenośni w tekście - wyodrębnia elementy dzieła filmowego, odróżnia film animowany i aktorski - charakteryzuje i ocenia bohaterów oraz ich postawy odnoszące się do takich wartości, jak np. miłość - nienawiść, przyjaźń - wrogość - odczytuje przesłanie utworu |
-
konfrontuje swoje reakcje czytelnicze z innymi odbiorcami - objaśnia elementy świata przedstawionego w utworze epickim - wykorzystuje wiedzę na temat wersu, zwrotki, rymu do interpretacji utworu - wskazuje porównania i przenośnie w tekście - wyróżnia wśród przekazów audiowizualnych programy informacyjne, rozrywkowe, reklamy - charakteryzuje i ocenia bohaterów oraz ich postawy odnoszące się do takich wartości, jak np. miłość - nienawiść, przyjaźń - wrogość; konfrontuje sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami |
Tworzenie wypowiedzi | |||
MÓWIENIE | |||
-
nawiązuje i podtrzymuje kontakt werbalny z innymi
uczniami i nauczycielem - formułuje proste pytania i udziela prostych pod względem konstrukcyjnym odpowiedzi - wypowiada komunikaty zawierające proste informacje - stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe podczas rozmowy z osobą dorosłą i rówieśnikiem - za pomocą kilku prostych zdań opisuje przedmiot, miejsce, krajobraz, postać, zwierzę - za pomocą kilku prostych zdań opisuje obraz, ilustrację, plakat - stosuje wyrazy o znaczeniu dosłownym - częściowo wygłasza tekst utworu z pamięci |
-
dostosowuje wypowiedź do adresata i sytuacji - formułuje pytania otwarte -rozmawia z pomocą nauczyciela, wypowiada się niepełnymi zdaniami -opowiada niezgodnie z chronologią, wymaga kierowania wypowiedzią -formułuje proste pytania posługując się podanymi wyrazami pomocniczymi -udziela odpowiedzi pojedynczymi wyrazami na pytanie postawione przez nauczyciela -wymaga podpowiedzi ze strony nauczyciela podczas recytacji - stosuje zwroty grzecznościowe - posługuje się pozawerbalnymi środkami wypowiedzi (mimiką, gestem) |
-
przedstawia własne zdanie w rozmowie - świadomie dobiera intonację zdaniową - udziela odpowiedzi w formie krótkiej wypowiedzi - uczestniczy w rozmowie związanej z lekturą, filmem czy codziennymi sytuacjami; łączy za pomocą odpowiednich spójników współrzędne związki wyrazowe w zdaniu - wypowiada się w roli świadka i uczestnika zdarzeń - stosuje poprawne formy gramatyczne rzeczownika, przymiotnika, czasownika - gromadzi wyrazy określające i nazywające cechy charakteru na podstawie zachowań i postaw - prowadzi krótkie rozmowy, wypowiada się samodzielnie na aktualne i okolicznościowe tematy lecz czasami wymaga wsparcia nauczyciela - porządkuje wypowiedzi wg schematu, dokonuje korekty wypowiedzi kolegi z pomocą nauczyciela - formułuje pytania i odpowiedzi z małymi błędami - wygłasza tekst poetycki z pamięci, posługując się pauzą, barwą głosu - stosuje się do zasad właściwego akcentowania wyrazów i intonowania wypowiedzeń |
-
uzasadnia własne zdanie w rozmowie, podaje odpowiednie
przykłady, stosuje się do reguł grzecznościowych - udziela wyczerpujących wypowiedzi poprawnych pod względem konstrukcyjnym i stylistycznym - poprawnie stosuje formy czasu teraźniejszego oraz formy rodzaju męskoosobowego i niemęskoosobowego w czasie przeszłym i przyszłym - w opisie dzieła kultury stosuje słownictwo wyrażające stosunek odbiorcy wobec dzieła - zaznacza akcenty logiczne, stosuje pauzy, dostosowuje tempo recytacji do treści utworu - prowadzi swobodnie dłuższe rozmowy, samodzielnie wypowiada się na aktualne i okolicznościowe tematy oraz na temat lektury - potrafi uporządkować wypowiedz i dokonuje korekty wypowiedzi kolegi - samodzielnie potrafi formułować pytania i odpowiedzi dotyczące czytanego tekstu - udziela odpowiedzi na pytanie postawione przez nauczyciela pełnymi zdaniami - bezbłędnie recytuje zadany przez nauczyciela wiersz lub krotki fragment prozy zachowując akcenty logiczne i uczuciowe - wzbogaca komunikat pozawerbalnymi środkami wypowiedzi |
PISANIE | |||
-przepisuje
krótką notatkę o przeczytanym przez nauczyciela
tekście - korzystając z podanego słownictwa układa zdanie będące punktem planu opowiadania lub planu do opisu - układa pojedyncze zdania dotyczące charakterystyki postaci rzeczywistej lub literackiej - popełnia wiele błędów w pisaniu ze słuchu i z pamięci w tekstach z zastosowaniem zdań pojedynczych - posługując się wzorem przy pomocy nauczyciela wypełnia część druków pocztowych, układa zdania dotyczące form korespondencji - wybiera jeden wyraz bliskoznaczny i przeciwstawny spośród podanych - stosuje wielką literę na początku wypowiedzenia i odpowiednie znaki interpunkcyjne na jego końcu |
-
sporządza krótką notatkę pod kierunkiem nauczyciela - układa opowiadanie odtwórcze - odróżnia nazwy własne od pospolitych i potrafi zastosować odpowiednie zasady dotyczące pisowni wielką literą - zapisuje dialog z pomocą nauczyciela - dzieli wypowiedzi na części kompozycyjne - tworzy opis przedmiotu, miejsca, krajobrazu, postaci, zwierzęcia, obrazu, ilustracji, plakatu, stosując słownictwo podane w ćwiczeniu - pod kierunkiem nauczyciela układa niektóre punkty planu opowiadania oraz planu do opisu - wg schematu pod kierunkiem nauczyciela układa zdania do charakterystyki - popełnia błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu w tekstach z zastosowaniem zdań złożonych - posługując się wzorem wypełnia druki oraz układa formy korespondencji - stosuje zasady estetycznego zapisu tekstu - zapisuje instrukcję z uwzględnieniem sformułowań wskazujących na kolejność wykonywanych czynności |
-
stosuje poznane zasady ortografii dotyczące pisowni ó -
u, rz - ż, ch - h i interpunkcji oraz potrafi je
zastosować w sytuacjach nietypowych (np. wykorzystać
wiedzę o wyrazach pochodnych i rodzinie wyrazów) - w wypowiedziach stosuje poprawne formy gramatyczne rzeczownika, przymiotnika, czasownika - w tekstach świadomie stosuje wyrazy bliskoznaczne - w wypowiedziach gromadzi wyrazy określające i nazywające cechy charakteru na podstawie zachowań i postaw - układa życzenia, zapisuje przepis, instrukcję, ogłoszenie - pisze logiczne i uporządkowane pod względem chronologicznym krótkie opowiadanie - zapisuje dialog w opowiadaniu - w sposób uporządkowany opisuje przedmiot, miejsce, krajobraz, postać, zwierzę, obraz, ilustrację, plakat, stosując słownictwo służące do formułowania ocen i opinii, emocji i uczuć - pisze charakterystykę postaci rzeczywistej i literackiej wg podanego schematu - pisze z pamięci i ze słuchu z drobnymi błędami teksty z zastosowaniem zdań złożonych - potrafi podać kilka wyrazów bliskoznacznych oraz wyrazów o znaczeniu przeciwnym |
-
komponuje poprawne pod względem ortograficznym,
interpunkcyjnym, fleksyjnym, składniowym wypowiedzi o
przejrzystej, logicznej kompozycji - uzasadnia własne zdanie, podaje odpowiednie przykłady, np. z lektury - udziela wyczerpujących wypowiedzi poprawnych pod względem konstrukcyjnym i stylistycznym - pisze opowiadanie twórcze, list z perspektywy bohatera, baśń - w opisie dzieła kultury stosuje słownictwo wyrażające stosunek odbiorcy wobec dzieła - sprawnie stosuje wiedzę językową w zakresie: słownictwa (dba o poprawność słownikową tworzonych wypowiedzi, odpowiednio dobiera wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne, wzbogacając tekst w zależności od formy wypowiedzi i sytuacji komunikacyjnej), składni (tworzy ciekawe pod względem składniowym wypowiedzi, stosuje się do zasad poprawności logiczno-składniowej, dba o poprawną interpunkcję wypowiedzeń złożonych), fleksji (w wypowiedziach stosuje w poprawnych formach odmienne i nieodmienne części mowy przewidziane w programie nauczania, w tym poprawnie stosuje formy czasu teraźniejszego oraz formy rodzaju męskoosobowego i niemęskoosobowego w czasie przeszłym i przyszłym), fonetyki (biegle stosuje wiadomości z zakresu fonetyki i wykorzystuje je w poprawnym zapisie wyrazów) - samodzielnie pisze plan oraz charakterystykę postaci rzeczywistej i literackiej - bezbłędnie pisze z pamięci i ze słuchu krótkie teksty z zastosowaniem zdań złożonych - samodzielnie wypełnia druki pocztowe oraz układa różne formy korespondencji np. zawiadomienie, ogłoszenie - dokonuje samodzielnej autokorekty napisanego tekstu |
PROWADZENIE ZESZYTU | |||
-
zeszyt nieowinięty, niepodpisany, brakuje wielu zapisów
lekcyjnych, wolne miejsca, sporadycznie odrabia zadania
domowe, pismo niestaranne, nieczytelne, brak dat na
marginesie |
- zeszyt nie zawsze owinięty-uczeń wymaga przypomnień ze strony nauczyciela, w zeszycie brakuje kilku notatek, nie wszystkie tematy podkreślone, pismo mało staranne | - zeszyt owinięty, podpisany, zawiera wszystkie zapisy, tematy nie zawsze podkreślone, brakuje dat, sporadycznie brak zadań domowych, szata graficzna poprawna, pismo mniej czytelne | -
zeszyt owinięty, podpisany, zawiera wszystkie zapisy,
tematy podkreślone, daty na marginesie, zachowuje
odstępy w zapisie między tematami, przejrzysta szata
graficzna, pismo czytelne, systematycznie odrabiane
zadania domowe |
Ocenę celującą otrzymuje uczeń,
który spełnia wymagania kryterialne na ocenę bardzo
dobrą oraz: - bierze udział w konkursach przedmiotowych na szczeblu powiatu i województwa - oryginalnie i twórczo wypowiada się ustnie i pisemnie na dany temat, nie popełnia błędów ortograficznych - biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych objętych programem nauczania i wynikających z podstawy programowej, proponuje rozwiązania nietypowe; jest twórczy, rozwija własne uzdolnienia Ocenę
niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia
wymagań kryterialnych na ocenę dopuszczającą oraz: |
Klasa VI |
Odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji |
DOPUSZCZAJĄCY Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który: spełnia wymagania kryterialne na ocenę dopuszczającą oraz: |
DOSTATECZNY Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę dostateczną oraz: |
DOBRY Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę dobrą oraz: |
BARDZO DOBRY Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania kryterialne na ocenę bardzo dobrą oraz: |
SŁUCHANIE | |||
--
skupia uwagę na krótkich wypowiedziach - rozumie polecenia nauczyciela i wypowiedzi uczniów - rozpoznaje proste komunikaty nadawcy: pytanie, prośbę, odmowę, zaproszenie, przeprosiny - wskazuje najważniejsze informacje w wysłuchanym krótkim tekście - rozumie ogólny sens słuchanych utworów |
-
uczestniczy w rozmowie, zadaje pytania, odpowiada - wybiera najważniejsze informacje z wysłuchanego tekstu, tworzy prostą notatkę w formie tabeli, schematu, -powtarza swoimi słowami ogólny sens usłyszanej wypowiedzi, opowiada fabułę usłyszanej historii - rozpoznaje nastrój słuchanych komunikatów |
-
koncentruje uwagę podczas słuchania dłuższych
wypowiedzi - odróżnia informacje ważne od mniej ważnych - właściwie odbiera intencje nadawcy komunikatu - odczytuje przenośny sens wysłuchanych utworów |
-
przekazuje treść wysłuchanych wypowiedzi - odczytuje przenośny sens wysłuchanych utworów - wyraża swoje zdanie na temat wysłuchanego komunikatu - nazywa intencje nadawcy komunikatu ( co? , po co? w jaki sposób ?) |
CZYTANIE | |||
--
identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi w prostych
tekstach literackich oraz typowych sytuacjach znanych uczniowi z doświadczenia i obserwacji - wskazuje najważniejsze informacje w przeczytanym tekście, - rozumie dosłowne znaczenie wyrazów w wypowiedzi - rozumie ogólny sens czytanych utworów - czyta niepoprawnie nawet wielokrotnie utrwalony tekst, czyta sylabizując lub głosując wyrazy |
-
identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi - rozpoznaje cechy zaproszenia, życzeń, ogłoszenia, instrukcji, przepisu - wskazuje części składowe wypowiedzi: tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie - poprawnie czyta krótki tekst , wielokrotnie utrwalony tekst, nowy tekst czyta wolno bez uwzględnienia znaków przestankowych - |
- wskazuje akapit |
- wskazuje akapit |
KORZYSTANIE Z INFORMACJI | |||
-- sprawdza pisownię wyrazu w słowniku ortograficznym pod kierunkiem nauczyciela |
- wybiera
odpowiednie informacje ze słownika ortograficznego,
encyklopedii, |
- wybiera
informacje niewyrażone wprost z różnych źródeł, np.
czasopism, stron |
- wybiera
informacje wyrażone pośrednio w różnych źródłach,
np. czasopismach, |
Analiza i interpretacja tekstów kultury | |||
--
odróżnia fikcję od rzeczywistości - rozróżnia formy przekazów ( film, spektakl) oraz różne teksty kultury w literaturze |
-
odróżnia poezję od prozy oraz teksty użytkowe ( list
, zaproszenia itd.) - odróżnia autora od osoby mówiącej w utworze - określa w utworach : czas, miejsce, bohaterów, zdarzenia - wskazuje cechy baśni i legendy w utworze - wie, czym jest: wers, zwrotka, rym - wskazuje w tekście środki wyrazu: porównanie, przenośnię - wyodrębnia film spośród innych dziedzin sztuki - zna pojęcia: gra aktorska, dekoracja, kostiumy, rekwizyty, inscenizacja, scena, widownia, próba - potrafi wskazać cechy bohaterów oraz ocenić ich postawy - odczytuje morał baśni |
-
analizuje elementy świata przedstawionego w utworze
epickim, takie jak: czas, miejsce, bohaterowie, zdarzenia - identyfikuje baśń i legendę - rozumie podstawową funkcję wersu, zwrotki, rymu - rozumie funkcję akapitu - objaśnia znaczenia oraz funkcję porównań i przenośni w tekście - wyodrębnia elementy dzieła filmowego, odróżnia film animowany i aktorski - charakteryzuje i ocenia bohaterów oraz ich postawy - odczytuje przesłanie utworu |
-
objaśnia elementy świata przedstawionego w utworze
epickim - wykorzystuje wiedzę na temat wersu, zwrotki, rymu do interpretacji utworu - wskazuje porównania i przenośnie w tekście - wyróżnia wśród przekazów audiowizualnych programy informacyjne, rozrywkowe, reklamy - charakteryzuje i ocenia bohaterów oraz ich postawy odnosi sytuację bohaterów do własnych doświadczeń |
Tworzenie wypowiedzi | |||
MÓWIENIE | |||
-
nawiązuje i podtrzymuje kontakt werbalny z innymi
uczniami i nauczycielem - formułuje proste pytania i udziela prostych pod względem konstrukcyjnym odpowiedzi - wypowiada komunikaty zawierające proste informacje - stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe podczas rozmowy z osobą dorosłą i rówieśnikiem - za pomocą kilku prostych zdań opisuje przedmiot, miejsce, krajobraz, postać, zwierzę - za pomocą kilku prostych zdań opisuje obraz, ilustrację, plakat - stosuje wyrazy o znaczeniu dosłownym - wygłasza krótki tekst utworu z pamięci |
-rozmawia
z pomocą nauczyciela, wypowiada się niepełnymi
zdaniami -opowiada niezgodnie z chronologią, wymaga kierowania wypowiedzią -formułuje proste pytania posługując się podanymi wyrazami pomocniczymi -udziela odpowiedzi pojedynczymi wyrazami na pytanie postawione przez nauczyciela -wymaga podpowiedzi ze strony nauczyciela podczas recytacji - stosuje zwroty grzecznościowe |
-
- przedstawia własne zdanie w rozmowie - udziela odpowiedzi w formie krótkiej wypowiedzi - uczestniczy w rozmowie związanej z lekturą, filmem czy z życiem codziennym - wypowiada się w roli świadka i uczestnika zdarzeń - stosuje poprawne formy gramatyczne rzeczownika, przymiotnika, czasownika - gromadzi wyrazy określające i nazywające cechy charakteru na podstawie zachowań i postaw - prowadzi krótkie rozmowy, wypowiada się samodzielnie na aktualne i okolicznościowe tematy lecz czasami wymaga wsparcia nauczyciela - porządkuje wypowiedzi wg schematu, dokonuje korekty wypowiedzi kolegi z pomocą nauczyciela - formułuje pytania i odpowiedzi z małymi błędami - wygłasza tekst poetycki z pamięci, posługując się pauzą, barwą głosu - stosuje się do zasad właściwego akcentowania wyrazów i intonowania wypowiedzeń |
-
uzasadnia własne zdanie w rozmowie, podaje odpowiednie
przykłady, stosuje się do reguł grzecznościowych - udziela wyczerpujących wypowiedzi poprawnych pod względem konstrukcyjnym i stylistycznym - poprawnie stosuje formy czasu teraźniejszego oraz formy rodzaju męskoosobowego i niemęskoosobowego w czasie przeszłym i przyszłym - opisuje samodzielnie dzieła kultury ( obraz , ilustracja, plakat) - zaznacza akcenty logiczne, stosuje pauzy, dostosowuje tempo recytacji do treści utworu - prowadzi swobodnie dłuższe rozmowy, samodzielnie wypowiada się na aktualne i okolicznościowe tematy oraz na temat lektury - potrafi uporządkować wypowiedz i dokonuje korekty wypowiedzi kolegi - samodzielnie potrafi formułować pytania i odpowiedzi dotyczące czytanego tekstu - udziela odpowiedzi na pytanie postawione przez nauczyciela pełnymi zdaniami - bezbłędnie recytuje zadany przez nauczyciela wiersz lub krotki fragment prozy zachowując akcenty logiczne i uczuciowe |
PISANIE | |||
-
przepisuje krótką notatkę o przeczytanym przez
nauczyciela tekście - korzystając z podanego słownictwa układa zdanie będące punktem planu opowiadania lub planu do opisu - układa pojedyncze zdania dotyczące charakterystyki postaci rzeczywistej lub literackiej - popełnia wiele błędów w pisaniu ze słuchu i z pamięci w tekstach z zastosowaniem zdań pojedynczych - posługując się wzorem przy pomocy nauczyciela wypełnia część druków pocztowych, układa zdania dotyczące form korespondencji - wybiera jeden wyraz bliskoznaczny i przeciwstawny spośród podanych |
-
sporządza krótką notatkę pod kierunkiem nauczyciela - układa opowiadanie przy pomocy n - la - odróżnia nazwy własne od pospolitych i potrafi zastosować odpowiednie zasady dotyczące pisowni wielką literą - zapisuje dialog z pomocą nauczyciela - tworzy opis przedmiotu, miejsca, krajobrazu, postaci, zwierzęcia, obrazu, ilustracji, plakatu, przy pomocy słownictwa pomocniczego. - pod kierunkiem nauczyciela układa niektóre punkty planu opowiadania oraz planu do opisu - wg schematu pod kierunkiem nauczyciela układa zdania do charakterystyki - popełnia błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu w tekstach z zastosowaniem zdań złożonych - posługując się wzorem wypełnia druki oraz układa formy korespondencji - stosuje zasady estetycznego zapisu tekstu |
-
stosuje poznane zasady ortografii dotyczące pisowni ó
- u, rz - ż, ch - h i interpunkcji - w wypowiedziach stosuje poprawne formy gramatyczne rzeczownika, przymiotnika, czasownika - w tekstach stosuje wyrazy bliskoznaczne - w wypowiedziach gromadzi wyrazy określające i nazywające cechy charakteru na podstawie zachowań i postaw - układa życzenia, zapisuje przepis, instrukcję, ogłoszenie - pisze logiczne i uporządkowane pod względem chronologicznym krótkie opowiadanie - zapisuje dialog w opowiadaniu - w sposób uporządkowany opisuje przedmiot, miejsce, krajobraz, postać, zwierzę, obraz, ilustrację, plakat z zastosowaniem odpowiedniego słownictwa - pisze charakterystykę postaci rzeczywistej i literackiej wg podanego schematu - pisze z pamięci i ze słuchu z drobnymi błędami teksty z zastosowaniem zdań złożonych - potrafi podać kilka wyrazów bliskoznacznych oraz wyrazów o znaczeniu przeciwnym |
-
komponuje poprawne pod względem ortograficznym,
interpunkcyjnym, fleksyjnym, składniowym wypowiedzi o przejrzystej, logicznej kompozycji - uzasadnia własne zdanie, podaje odpowiednie przykłady, np. z lektury - udziela wyczerpujących wypowiedzi poprawnych pod względem konstrukcyjnym i stylistycznym - pisze opowiadanie twórcze, list z perspektywy bohatera, baśń - w opisie dzieła kultury stosuje zróżnicowane słownictwo , stosuje się do zasad inter punkcyjnych poprawności językowej logiczno-składniowej, - dba o poprawną interpunkcję wypowiedzeń wypowiedziach stosuje w poprawnych formach odmienne i nieodmienne części mowy przewidziane w programie nauczania, w tym poprawnie stosuje formy czasu teraźniejszego oraz formy rodzaju męskoosobowego i niemęskoosobowego w czasie przeszłym i przyszłym), fonetyki (biegle stosuje wiadomości z zakresu fonetyki i wykorzystuje je w poprawnym zapisie wyrazów) - samodzielnie pisze plan oraz charakterystykę postaci rzeczywistej i literackiej - bezbłędnie pisze z pamięci i ze słuchu krótkie teksty z zastosowaniem zdań złożonych - samodzielnie wypełnia druki pocztowe oraz układa różne formy korespondencji np. zawiadomienie, ogłoszenie |
PROWADZENIE ZESZYTU | |||
-
zeszyt nieowinięty, niepodpisany, brakuje wielu zapisów
lekcyjnych, wolne miejsca, sporadycznie odrabia zadania
domowe, pismo niestaranne, nieczytelne, brak dat na
marginesie |
- zeszyt nie zawsze owinięty-uczeń wymaga przypomnień ze strony nauczyciela, w zeszycie brakuje kilku notatek, nie wszystkie tematy podkreślone, pismo mało staranne | - zeszyt owinięty, podpisany, zawiera wszystkie zapisy, tematy nie zawsze podkreślone, brakuje dat, sporadycznie brak zadań domowych, szata graficzna poprawna, pismo mniej czytelne | -
zeszyt owinięty, podpisany, zawiera wszystkie zapisy,
tematy podkreślone, daty na marginesie, zachowuje
odstępy w zapisie między tematami, przejrzysta szata
graficzna, pismo czytelne, systematycznie odrabiane
zadania domowe |
Ocenę celującą otrzymuje uczeń,
który spełnia wymagania kryterialne na ocenę bardzo
dobrą oraz: - bierze udział w konkursach przedmiotowych na szczeblu powiatu i województwa - oryginalnie i twórczo wypowiada się ustnie i pisemnie na dany temat, nie popełnia błędów ortograficznych - biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych objętych programem nauczania i wynikających z podstawy programowej, proponuje rozwiązania nietypowe; jest twórczy, rozwija własne uzdolnienia Ocenę
niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia
wymagań kryterialnych na ocenę dopuszczającą oraz: |