PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA - MATEMATYKA
  1. Przedmiot oceny:
    . wiedza (ilość i jakość prezentowanych wiadomości)
    . praca ucznia - aktywność na lekcji i poza nią, pilność, systematyczność
    . zeszyt ucznia, zadania domowe
    . prace nadobowiązkowe
    . umiejętność zastosowania zdobytych wiadomości w życiu, postawa.

  2. Metody sprawdzania i oceniania:
    . odpowiedź ustna (z trzech ostatnich lekcji)
    . kartkówka (z trzech ostatnich lekcji)
    . sprawdzian (z całego działu zapowiedziany i poprzedzony powtórką)
    . zadania domowe (dwa razy w semestrze uczeń może nie mieć odrobionego zadania domowego)
    . aktywność na lekcji (trzy plusy ocena bdb, trzy minusy ocena ndst)
    . zeszyt

  3. Uczeń zobowiązany jest prowadzić systematycznie zeszyt

  4. Po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności ucznia w szkole ma on obowiązek uzupełnić zeszyt i napisać zaległe sprawdziany w ciągu dwóch tygodni od powrotu

  5. Uczeń ma prawo poprawić oceny negatywne (dop i ndst) w ciągu dwóch tygodni od ich otrzymania. W sytuacjach losowych nauczyciel może przedłużyć termin.

  6. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (opiekunów)

 
WYMAGANIA PROGRAMOWE NA POSZCZEGÓLNE OCENY -
KLASA IV
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który z działu:
  1. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym:
    a. odczytuje i zapisuje liczby naturalne wielocyfrowe;
    b. interpretuje liczby naturalne na osi liczbowej;
    c. porównuje liczby naturalne.
  2. Działania na liczbach naturalnych:
    a. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe, pełne setki, pełne tysiące;
    b. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową;
    c. oblicza kwadraty i sześciany liczb;
    d. stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
  3. Ułamki zwykłe i dziesiętne:
    a. opisuje część danej całości za pomocą ułamka;
    b. skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
    c. wykonuje dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych i dziesiętnych.
  4. Proste i odcinki:
    a. rozpoznaje i nazywa figury: punkt, prosta, półprosta, odcinek;
    b. rozpoznaje odcinki: proste prostopadłe i równoległe;
    c. mierzy długość odcinka z dokładnością do 1 milimetra.
  5. Kąty:
    a. wskazuje w kątach ramiona i wierzchołek;
    b. mierzy kąty mniejsze od 180°;
    c. rozpoznaje kąt prosty, ostry i rozwarty.
  6. Wielokąty, koła, okręgi:
    a. rozpoznaje i nazywa kwadrat, prostokąt;
    b. oblicza obwód prostokąta i kwadratu;
    c. rozpoznaje koło i okrąg.
  7. Obliczenia praktyczne:
    a. wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach;
    b. wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach, sekundach;
    c. prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr;
    d. prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, kilogram, dekagram, tona;
    e. rozumie pojęcie skala i potrafi zastosować skalę na mapie.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który z działu:
  1. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym:
    a. odczytuje i zapisuje liczby naturalne czterocyfrowe;
    b. interpretuje liczby naturalne na osi liczbowej;
    c. porównuje liczby naturalne.
  2. Działania na liczbach naturalnych:
    a. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne - pełne setki, pełne tysiące;
    b. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową;
    c. oblicza kwadraty liczb;
    d. stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
  3. Ułamki zwykłe i dziesiętne:
    a. opisuje część danej całości za pomocą ułamka;
    b. wykonuje dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych i dziesiętnych.
  4. Proste i odcinki:
    a. rozpoznaje i nazywa figury: punkt, prosta, półprosta, odcinek;
    b. rozpoznaje odcinki: proste prostopadłe i równoległe;
    c. mierzy długość odcinka z dokładnością do 1 milimetra.
  5. Kąty:
    a. wskazuje w kątach ramiona i wierzchołek;
    b. mierzy kąty mniejsze od 180°.
  6. Wielokąty, koła, okręgi:
    a. rozpoznaje i nazywa kwadrat, prostokąt;
    b. oblicza obwód prostokąta i kwadratu;
    c. rozpoznaje koło i okrąg.
  7. Obliczenia praktyczne:
    a. wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach;
    b. wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach;
    c. prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr;
    d. prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, kilogram, dekagram, tona;
    e. rozumie pojęcie skali.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który z działu:
  1. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym:
    a. odczytuje i zapisuje liczby naturalne trzycyfrowe;
    b. interpretuje liczby naturalne na osi liczbowej;
    c. porównuje liczby naturalne.
  2. Działania na liczbach naturalnych:
    a. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne - pełne setki;
    b. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową - na miarę możliwości;
    c. oblicza kwadraty liczb korzystając z tabliczki mnożenia;
    d. stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
  3. Ułamki zwykłe i dziesiętne:
    a. opisuje część danej całości za pomocą ułamka;
    b. wykonuje dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych i dziesiętnych.
  4. Proste i odcinki:
    a. rozpoznaje i nazywa figury: punkt, prosta, półprosta, odcinek;
    b. rozpoznaje odcinki: proste prostopadłe i równoległe;
    c. mierzy długość odcinka.
  5. Kąty:
    a. wskazuje w kątach ramiona i wierzchołek;
    b. mierzy kąty mniejsze od 180° korzystając z pomocy nauczyciela.
  6. Wielokąty, koła, okręgi:
    a. rozpoznaje i nazywa kwadrat, prostokąt;
    b. oblicza obwód prostokąta i kwadratu;
    c. rozpoznaje koło i okrąg.
  7. Obliczenia praktyczne:
    a. wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach i tygodniach;
    b. wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach;
    c. prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr;
    d. prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, kilogram, dekagram, tona;
    e. rozumie pojęcie skali.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który z działu:
  1. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym:
    a. odczytuje i zapisuje liczby naturalne dwucyfrowe;
    b. interpretuje liczby naturalne na osi liczbowej;
    c. porównuje liczby naturalne.
  2. Działania na liczbach naturalnych:
    a. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne - pełne dziesiątki;
    b. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową - na miarę możliwości, korzystając z gotowej tabliczki mnożenia;
    c. oblicza kwadraty liczb korzystając z tabliczki mnożenia;
    d. stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
  3. Ułamki zwykłe i dziesiętne:
    a. opisuje część danej całości za pomocą ułamka;
    b. wykonuje dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych i dziesiętnych.
  4. Proste i odcinki:
    a. rozpoznaje i nazywa figury: punkt, prosta, półprosta, odcinek;
    b. rozpoznaje odcinki: proste prostopadłe i równoległe;
    c. mierzy długość odcinka.
  5. Kąty:
    a. wskazuje w kątach ramiona i wierzchołek;
    b. mierzy kąty mniejsze od 90° korzystając z pomocy nauczyciela.
  6. Wielokąty, koła, okręgi:
    a. rozpoznaje i nazywa kwadrat, prostokąt;
    b. oblicza obwód prostokąta i kwadratu z pomocą nauczyciela;
    c. rozpoznaje koło i okrąg.
  7. Obliczenia praktyczne:
    a. wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach i tygodniach z pomocą nauczyciela;
    b. wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach z pomocą nauczyciela;
    c. prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr i metr;
    d. prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, kilogram, dekagram;
    e. rozumie pojęcie skali.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował całą podstawę programową.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości przewidzianych na ocenę dopuszczającą.
 
KLASA V
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który z działu:
  1. Liczby i działania:
    a. zapisuje liczby za pomocą cyfr i słownie;
    b. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne, dwucyfrowe, pełne setki, pełne tysiące;
    c. mnoży liczbę naturalną przez liczbę naturalną jedno- i dwucyfrową;
    d. dzieli liczbę naturalną przez liczbę jednocyfrową;
    e. stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;
    f. samodzielnie rozwiązuje zadania z treścią z zastosowaniem algorytmów działań oraz szacowaniem wyników
  2. Własności liczb naturalnych:
    a. rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 2, 3, 5, 9, 10, 100;
    b. rozpoznaje liczbę złożoną gdy jest ona jedno-, dwucyfrowa;
    c. rozkłada liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze;
  3. Ułamki zwykłe:
    a. przedstawia ułamek jako iloraz liczb naturalnych;
    b. skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
    c. sprowadza ułamki zwykłe do wspólnego mianownika;
    d. przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej i odwrotnie;
    e. wykonuje mnożenie ułamków i mnożenie ułamków przez liczby naturalne;
    f. wykonuje dzielenie ułamków i dzielenie ułamków przez liczby naturalne;
  4. Figury na płaszczyźnie:
    a. mierzy kąty mniejsze od 180 stopni z dokładnością do jednego stopnia;
    b. porównuje kąty;
    c. rozpoznaje kąty wierzchołkowe, kąty przyległe oraz korzysta z ich własności;
    d. rysuje pary odcinków prostopadłych i równoległych;
    e. wie, że aby odnaleźć odległość punktu od prostej, należy znaleźć długość odpowiednio odcinka prostopadłego;
    f. rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne, równoboczne i równoramienne;
    g. konstruuje trójkąt o trzech danych bokach;
    h. rozpoznaje i nazywa kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez;
  5. Ułamki dziesiętne:
    a. zapisuje i odczytuje ułamki dziesiętne;
    b. dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne;
    c. mnoży i dzieli ułamki dziesiętne;
  6. Pola figur:
    a. oblicza pola: kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trójkąta, trapezu;
  7. Liczby całkowite:
    a. wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych;
    b. podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych;
    c. porównuje liczby całkowite;
  8. Graniastosłupy:
    a. rozpoznaje prostopadłościany i sześciany;
    b. oblicza pole powierzchni i objętość prostopadłościanów i sześcianów;
    c. rozpoznaje graniastosłupy;
    d. stosuje jednostki pojemności;
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który z działu:
  1. Liczby i działania:
    a. zapisuje liczby za pomocą cyfr i słownie;
    b. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne, dwucyfrowe, pełne setki, pełne tysiące;
    c. mnoży liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową;
    d. dzieli liczbę naturalną przez liczbę jednocyfrową;
    e. stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;
    f. rozwiązuje zadania z treścią z zastosowaniem algorytmów działań;
  2. Własności liczb naturalnych:
    a. rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 2, 5, 10, 100;
    b. rozpoznaje liczbę złożoną gdy jest ona jedno-, dwucyfrowa;
    c. rozkłada liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze;
  3. Ułamki zwykłe:
    a. skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
    b. sprowadza ułamki zwykłe do wspólnego mianownika - z pomocą nauczyciela;
    c. przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej i odwrotnie;
    d. wykonuje mnożenie ułamków i mnożenie ułamków przez liczby naturalne;
  4. Figury na płaszczyźnie:
    a. mierzy kąty mniejsze od 180 stopni;
    b. porównuje kąty;
    c. rozpoznaje kąty wierzchołkowe i kąty przyległe;
    d. rysuje pary odcinków prostopadłych i równoległych;
    e. wie, że aby odnaleźć odległość punktu od prostej, należy znaleźć długość odpowiednio odcinka prostopadłego;
    f. rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne, równoboczne i równoramienne;
    g. konstruuje trójkąt o trzech danych bokach z pomocą nauczyciela;
    h. rozpoznaje i nazywa kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez;
  5. Ułamki dziesiętne:
    a. zapisuje i odczytuje ułamki dziesiętne;
    b. dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne;
    c. mnoży i dzieli ułamki dziesiętne korzystając z tabliczki mnożenia;
  6. Pola figur:
    a. oblicza pola: kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trójkąta, trapezu z pomocą nauczyciela;
  7. Liczby całkowite:
    a. wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych;
    b. podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych;
    c. porównuje liczby całkowite;
  8. Graniastosłupy:
    a. rozpoznaje prostopadłościany i sześciany;
    b. oblicza pole powierzchni i objętość prostopadłościanów i sześcianów - korzystając z gotowych wzorów;
    c. rozpoznaje graniastosłupy;
    d. stosuje jednostki pojemności;
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który z działu:
  1. Liczby i działania:
    a. zapisuje liczby za pomocą cyfr;
    b. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne, dwucyfrowe, pełne setki, pełne tysiące;
    c. mnoży liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową korzystając z tabliczki mnożenia;
    d. dzieli liczbę naturalną przez liczbę jednocyfrową korzystając z tabliczki mnożenia;
    e. stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;
    f. rozwiązuje zadania z treścią z zastosowaniem algorytmów działań - z pomocą nauczyciela;
  2. Własności liczb naturalnych:
    a. rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 2 i 5;
    b. rozpoznaje liczbę złożoną gdy jest ona jedno-, dwucyfrowa;
    c. rozkłada liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze;
  3. Ułamki zwykłe:
    a. skraca i rozszerza ułamki zwykłe korzystając z tabliczki mnożenia;
    b. sprowadza ułamki zwykłe do wspólnego mianownika - z pomocą nauczyciela;
    c. przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej i odwrotnie - korzystając z pomocy nauczyciela;
    d. wykonuje mnożenie ułamków i mnożenie ułamków przez liczby naturalne - korzystając z tabliczki mnożenia;
  4. Figury na płaszczyźnie:
    a. mierzy kąty mniejsze od 180 stopni;
    b. porównuje kąty;
    c. rysuje pary odcinków prostopadłych i równoległych korzystając z pomocy nauczyciela;
    d. wie, że aby odnaleźć odległość punktu od prostej, należy znaleźć długość odpowiednio odcinka prostopadłego;
    e. rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne, równoboczne i równoramienne - korzystając z pomocy nauczyciela;
    f. konstruuje trójkąt o trzech danych bokach z pomocą nauczyciela;
    g. rozpoznaje i nazywa kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez;
  5. Ułamki dziesiętne:
    a. zapisuje i odczytuje ułamki dziesiętne;
    b. dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne;
    c. mnoży i dzieli ułamki dziesiętne korzystając z tabliczki mnożenia;
  6. Pola figur:
    a. oblicza pola: kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trójkąta, trapezu z pomocą nauczyciela;
  7. Liczby całkowite:
    a. wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych;
    b. podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych;
    c. porównuje liczby całkowite;
  8. Graniastosłupy:
    a. rozpoznaje prostopadłościany i sześciany;
    b. oblicza pole powierzchni i objętość prostopadłościanów i sześcianów - korzystając z gotowych wzorów oraz pomocy nauczyciela;
    c. rozpoznaje graniastosłupy z pomocą nauczyciela;
    d. stosuje jednostki pojemności z pomocą nauczyciela;
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który z działu:
  1. Liczby i działania:
    a. zapisuje liczby za pomocą cyfr;
    b. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne, dwucyfrowe, pełne setki, pełne tysiące;
    c. mnoży liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową korzystając z tabliczki mnożenia oraz pomocy nauczyciela;
    d. dzieli liczbę naturalną przez liczbę jednocyfrową korzystając z tabliczki mnożenia oraz pomocy nauczyciela;
    e. stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań z pomocą nauczyciela;
    f. rozwiązuje zadania z treścią z zastosowaniem algorytmów działań - z pomocą nauczyciela;
  2. Własności liczb naturalnych:
    a. rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 2 i 5 z pomocą nauczyciela;
    b. rozpoznaje liczbę złożoną gdy jest ona jedno-, dwucyfrowa z pomocą nauczyciela;
    c. rozkłada liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze z pomocą nauczyciela;
  3. Ułamki zwykłe:
    a. skraca i rozszerza ułamki zwykłe korzystając z tabliczki mnożenia i pomocy nauczyciela;
    b. sprowadza ułamki zwykłe do wspólnego mianownika - z pomocą nauczyciela;
    c. przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej i odwrotnie - korzystając z pomocy nauczyciela;
    d. wykonuje mnożenie ułamków i mnożenie ułamków przez liczby naturalne - korzystając z tabliczki mnożenia i pomocy nauczyciela;
  4. Figury na płaszczyźnie:
    a. mierzy kąty mniejsze od 180 stopni z pomocą nauczyciela;
    b. porównuje kąty;
    c. rysuje pary odcinków prostopadłych i równoległych korzystając z pomocy nauczyciela;
    d. wie, że aby odnaleźć odległość punktu od prostej, należy znaleźć długość odpowiednio odcinka prostopadłego;
    e. rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne, równoboczne i równoramienne - korzystając z pomocy nauczyciela;
    f. konstruuje trójkąt o trzech danych bokach z pomocą nauczyciela;
    g. rozpoznaje i nazywa kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez z pomocą nauczyciela;
  5. Ułamki dziesiętne:
    a. zapisuje i odczytuje ułamki dziesiętne z pomocą nauczyciela;
    b. dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne z pomocą nauczyciela;
    c. mnoży i dzieli ułamki dziesiętne korzystając z tabliczki mnożenia i pomocy nauczyciela
  6. Pola figur:
    a. oblicza pola: kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trójkąta, trapezu z pomocą nauczyciela;
  7. Liczby całkowite:
    a. podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych;
  8. Graniastosłupy:
    a. rozpoznaje prostopadłościany i sześciany korzystając z pomocy nauczyciela;
    b. oblicza pole powierzchni i objętość prostopadłościanów i sześcianów - korzystając z gotowych wzorów oraz pomocy nauczyciela;
    c. rozpoznaje graniastosłupy z pomocą nauczyciela;
    d. stosuje jednostki pojemności z pomocą nauczyciela;
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował całą podstawę programową.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości przewidzianych na ocenę dopuszczającą.
 
KLASA VI
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który z działu:
  1. Ułamki zwykłe i dziesiętne:
    a. opisuje część danej całości za pomocą ułamka;
    b. skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
    c. sprowadza ułamki zwykłe do wspólnego mianownika;
    d. zapisuje wyrażenie dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie;
    e. porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne);
    f. wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych poprawnych strategii lub z pomocą kalkulatora.
  2. Wielokąty, koła i okręgi:
    a. rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne, równoboczne i równoramienne;
    b. rozpoznaje i nazywa oraz zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, trójkąta, rombu, równoległoboku, trapezu;
    c. wskazuje na rysunku oraz rysuje cięciwę, średnicę, promień koła i okręgu.
  3. Kąty:
    a. rysuje kąt o mierze mniejszej niż 180°.
  4. Obliczenia praktyczne:
    a. wykonuje proste obliczenia zegarowe, kalendarzowe;
    b. prawidłowo stosuje jednostki masy i długości, objętości i pojemności;
  5. Obliczenia w geometrii:
    a. oblicza pola kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trójkąta, trapezu.
  6. Bryły:
    a. rozpoznaje graniastosłupy proste, ostrosłupy, walce, stożki i kule w sytuacjach praktycznych i wskazuje te bryły wśród innych modeli brył.
  7. Liczny całkowite:
    a. wykonuje proste rachunki na liczbach całkowitych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie).
  8. Elementy algebry:
    a. rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który z działu:
  1. Ułamki zwykłe i dziesiętne:
    a. opisuje część danej całości za pomocą ułamka;
    b. sprowadza ułamki do wspólnego mianownika;
    c. zapisuje wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie;
    d. porównuje ułamki zwykłe i dziesiętne;
    e. wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych poprawnych strategii lub z pomocą kalkulatora.
  2. Wielokąty, koła i okręgi:
    a. rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne, równoboczne i równoramienne;
    b. rozpoznaje i nazywa oraz zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, trójkąta, rombu, równoległoboku, trapezu;
    c. wskazuje na rysunku oraz rysuje średnicę, promień koła i okręgu.
  3. Kąty:
    a. rysuje kąt o mierze mniejszej niż 180°.
  4. Obliczenia praktyczne:
    a. wykonuje proste obliczenia zegarowe, kalendarzowe;
    b. prawidłowo stosuje jednostki masy, długości;
  5. Obliczenia w geometrii:
    a. oblicza pola kwadratu, prostokąta, trójkąta;
  6. Bryły:
    a. rozpoznaje graniastosłupy proste, ostrosłupy, walce, stożki i kule w sytuacjach praktycznych.
  7. Liczny całkowite:
    a. wykonuje proste rachunki na liczbach całkowitych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie).
  8. Elementy algebry:
    a. rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą korzystając z pomocy nauczyciela.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który z działu:
  1. Ułamki zwykłe i dziesiętne:
    a. opisuje część danej całości za pomocą ułamka;
    b. sprowadza ułamki do wspólnego mianownika;
    c. zapisuje wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie;
    d. porównuje ułamki zwykłe i dziesiętne;
    e. wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych poprawnych strategii lub z pomocą kalkulatora.
  2. Wielokąty, koła i okręgi:
    a. rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne;
    b. rozpoznaje i nazywa oraz zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, trójkąta;
    c. wskazuje na rysunku oraz rysuje średnicę, promień koła i okręgu.
  3. Kąty:
    a. rysuje kąt o mierze mniejszej niż 180° korzystając z pomocy nauczyciela.
  4. Obliczenia praktyczne:
    a. wykonuje proste obliczenia zegarowe, kalendarzowe;
    b. prawidłowo stosuje jednostki masy, długości;
  5. Obliczenia w geometrii:
    a. oblicza pola kwadratu, prostokąta;
  6. Bryły:
    a. rozpoznaje graniastosłupy proste w sytuacjach praktycznych.
  7. Liczny całkowite:
    a. wykonuje proste rachunki na liczbach całkowitych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie) korzystając z pomocy nauczyciela.
  8. Elementy algebry:
    a. rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą korzystając z pomocy nauczyciela.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który z działu:
  1. Ułamki zwykłe i dziesiętne:
    a. opisuje część danej całości za pomocą ułamka;
    b. dodaje i odejmuje ułamki o jednakowym mianowniku;
    c. zapisuje wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie korzystając z pomocy nauczyciela;
    d. wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, korzystając z pomocy nauczyciela lub kalkulatora.
  2. Wielokąty, koła i okręgi:
    a. rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne;
    b. rozpoznaje i nazywa oraz zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta;
    c. rysuje za pomocą cyrkla okrąg.
  3. Kąty:
    a. rysuje kąt o mierze mniejszej niż 180° korzystając z pomocy nauczyciela.
  4. Obliczenia praktyczne:
    a. wykonuje proste obliczenia zegarowe, kalendarzowe korzystając z pomocy nauczyciela.
  5. Obliczenia w geometrii:
    a. oblicza pola kwadratu, prostokąta korzystając z pomocy nauczyciela.
  6. Bryły:
    a. rozpoznaje graniastosłupy proste w sytuacjach praktycznych.
  7. Liczny całkowite:
    a. wykonuje proste rachunki na liczbach całkowitych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie) korzystając z pomocy nauczyciela.
  8. Elementy algebry:
    a. rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą korzystając z pomocy nauczyciela.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował całą podstawę programową.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości przewidzianych na ocenę dopuszczającą.