PRZEDMIOTOWY
SYSTEM OCENIANIA - MATEMATYKA |
Przedmiot
oceny:
. wiedza (ilość i jakość prezentowanych
wiadomości)
. praca ucznia - aktywność na lekcji i poza
nią, pilność, systematyczność
. zeszyt ucznia, zadania domowe
. prace nadobowiązkowe
. umiejętność zastosowania zdobytych
wiadomości w życiu, postawa.
Metody
sprawdzania i oceniania:
. odpowiedź ustna (z trzech ostatnich lekcji)
. kartkówka (z trzech ostatnich lekcji)
. sprawdzian (z całego działu zapowiedziany i
poprzedzony powtórką)
. zadania domowe (dwa razy w semestrze uczeń
może nie mieć odrobionego zadania domowego)
. aktywność na lekcji (trzy plusy ocena bdb,
trzy minusy ocena ndst)
. zeszyt
Uczeń
zobowiązany jest prowadzić systematycznie
zeszyt
Po
dłuższej usprawiedliwionej nieobecności ucznia
w szkole ma on obowiązek uzupełnić zeszyt i
napisać zaległe sprawdziany w ciągu dwóch
tygodni od powrotu
Uczeń
ma prawo poprawić oceny negatywne (dop i ndst) w
ciągu dwóch tygodni od ich otrzymania. W
sytuacjach losowych nauczyciel może
przedłużyć termin.
Oceny
są jawne dla ucznia i jego rodziców
(opiekunów)
|
|
WYMAGANIA
PROGRAMOWE NA POSZCZEGÓLNE OCENY - |
KLASA
IV |
Ocenę
bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który z działu:
- Liczby
naturalne w dziesiątkowym układzie
pozycyjnym:
a. odczytuje i zapisuje liczby naturalne
wielocyfrowe;
b. interpretuje liczby naturalne na osi
liczbowej;
c. porównuje liczby naturalne.
- Działania
na liczbach naturalnych:
a. dodaje i odejmuje w pamięci
liczby naturalne dwucyfrowe, pełne
setki, pełne tysiące;
b. mnoży i dzieli liczbę naturalną
przez liczbę naturalną jednocyfrową;
c. oblicza kwadraty i sześciany liczb;
d. stosuje reguły dotyczące kolejności
wykonywania działań.
- Ułamki
zwykłe i dziesiętne:
a. opisuje część danej
całości za pomocą ułamka;
b. skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
c. wykonuje dodawanie i odejmowanie
ułamków zwykłych i dziesiętnych.
- Proste
i odcinki:
a. rozpoznaje i nazywa figury:
punkt, prosta, półprosta, odcinek;
b. rozpoznaje odcinki: proste
prostopadłe i równoległe;
c. mierzy długość odcinka z
dokładnością do 1 milimetra.
- Kąty:
a. wskazuje w kątach ramiona i
wierzchołek;
b. mierzy kąty mniejsze od 180°;
c. rozpoznaje kąt prosty, ostry i
rozwarty.
- Wielokąty,
koła, okręgi:
a. rozpoznaje i nazywa kwadrat,
prostokąt;
b. oblicza obwód prostokąta i kwadratu;
c. rozpoznaje koło i okrąg.
- Obliczenia
praktyczne:
a. wykonuje proste obliczenia
kalendarzowe na dniach, tygodniach,
miesiącach, latach;
b. wykonuje proste obliczenia zegarowe na
godzinach, minutach, sekundach;
c. prawidłowo stosuje jednostki
długości: milimetr, centymetr,
decymetr, metr, kilometr;
d. prawidłowo stosuje jednostki masy:
gram, kilogram, dekagram, tona;
e. rozumie pojęcie skala i potrafi
zastosować skalę na mapie.
|
Ocenę
dobrą otrzymuje uczeń, który z działu:
- Liczby
naturalne w dziesiątkowym układzie
pozycyjnym:
a. odczytuje i zapisuje liczby
naturalne czterocyfrowe;
b. interpretuje liczby naturalne na osi
liczbowej;
c. porównuje liczby naturalne.
- Działania
na liczbach naturalnych:
a. dodaje i odejmuje w pamięci
liczby naturalne - pełne setki, pełne
tysiące;
b. mnoży i dzieli liczbę naturalną
przez liczbę naturalną jednocyfrową;
c. oblicza kwadraty liczb;
d. stosuje reguły dotyczące kolejności
wykonywania działań.
- Ułamki
zwykłe i dziesiętne:
a. opisuje część danej
całości za pomocą ułamka;
b. wykonuje dodawanie i odejmowanie
ułamków zwykłych i dziesiętnych.
- Proste
i odcinki:
a. rozpoznaje i nazywa figury:
punkt, prosta, półprosta, odcinek;
b. rozpoznaje odcinki: proste
prostopadłe i równoległe;
c. mierzy długość odcinka z
dokładnością do 1 milimetra.
- Kąty:
a. wskazuje w kątach ramiona i
wierzchołek;
b. mierzy kąty mniejsze od 180°.
- Wielokąty,
koła, okręgi:
a. rozpoznaje i nazywa kwadrat,
prostokąt;
b. oblicza obwód prostokąta i kwadratu;
c. rozpoznaje koło i okrąg.
- Obliczenia
praktyczne:
a. wykonuje proste obliczenia
kalendarzowe na dniach, tygodniach,
miesiącach;
b. wykonuje proste obliczenia zegarowe na
godzinach, minutach;
c. prawidłowo stosuje jednostki
długości: milimetr, centymetr,
decymetr, metr, kilometr;
d. prawidłowo stosuje jednostki masy:
gram, kilogram, dekagram, tona;
e. rozumie pojęcie skali.
|
Ocenę
dostateczną otrzymuje uczeń, który z działu:
- Liczby
naturalne w dziesiątkowym układzie
pozycyjnym:
a. odczytuje i zapisuje liczby
naturalne trzycyfrowe;
b. interpretuje liczby naturalne na osi
liczbowej;
c. porównuje liczby naturalne.
- Działania
na liczbach naturalnych:
a. dodaje i odejmuje w pamięci
liczby naturalne - pełne setki;
b. mnoży i dzieli liczbę naturalną
przez liczbę naturalną jednocyfrową -
na miarę możliwości;
c. oblicza kwadraty liczb korzystając z
tabliczki mnożenia;
d. stosuje reguły dotyczące kolejności
wykonywania działań.
- Ułamki
zwykłe i dziesiętne:
a. opisuje część danej
całości za pomocą ułamka;
b. wykonuje dodawanie i odejmowanie
ułamków zwykłych i dziesiętnych.
- Proste
i odcinki:
a. rozpoznaje i nazywa figury:
punkt, prosta, półprosta, odcinek;
b. rozpoznaje odcinki: proste
prostopadłe i równoległe;
c. mierzy długość odcinka.
- Kąty:
a. wskazuje w kątach ramiona i
wierzchołek;
b. mierzy kąty mniejsze od 180°
korzystając z pomocy nauczyciela.
- Wielokąty,
koła, okręgi:
a. rozpoznaje i nazywa kwadrat,
prostokąt;
b. oblicza obwód prostokąta i kwadratu;
c. rozpoznaje koło i okrąg.
- Obliczenia
praktyczne:
a. wykonuje proste obliczenia
kalendarzowe na dniach i tygodniach;
b. wykonuje proste obliczenia zegarowe na
godzinach, minutach;
c. prawidłowo stosuje jednostki
długości: milimetr, centymetr,
decymetr, metr, kilometr;
d. prawidłowo stosuje jednostki masy:
gram, kilogram, dekagram, tona;
e. rozumie pojęcie skali.
|
Ocenę
dopuszczającą otrzymuje uczeń, który z
działu:
- Liczby
naturalne w dziesiątkowym układzie
pozycyjnym:
a. odczytuje i zapisuje liczby
naturalne dwucyfrowe;
b. interpretuje liczby naturalne na osi
liczbowej;
c. porównuje liczby naturalne.
- Działania
na liczbach naturalnych:
a. dodaje i odejmuje w pamięci
liczby naturalne - pełne dziesiątki;
b. mnoży i dzieli liczbę naturalną
przez liczbę naturalną jednocyfrową -
na miarę możliwości, korzystając z
gotowej tabliczki mnożenia;
c. oblicza kwadraty liczb korzystając z
tabliczki mnożenia;
d. stosuje reguły dotyczące kolejności
wykonywania działań.
- Ułamki
zwykłe i dziesiętne:
a. opisuje część danej
całości za pomocą ułamka;
b. wykonuje dodawanie i odejmowanie
ułamków zwykłych i dziesiętnych.
- Proste
i odcinki:
a. rozpoznaje i nazywa figury: punkt,
prosta, półprosta, odcinek;
b. rozpoznaje odcinki: proste
prostopadłe i równoległe;
c. mierzy długość odcinka.
- Kąty:
a. wskazuje w kątach ramiona i
wierzchołek;
b. mierzy kąty mniejsze od 90°
korzystając z pomocy nauczyciela.
- Wielokąty,
koła, okręgi:
a. rozpoznaje i nazywa kwadrat,
prostokąt;
b. oblicza obwód prostokąta i kwadratu
z pomocą nauczyciela;
c. rozpoznaje koło i okrąg.
- Obliczenia
praktyczne:
a. wykonuje proste obliczenia
kalendarzowe na dniach i tygodniach z
pomocą nauczyciela;
b. wykonuje proste obliczenia zegarowe na
godzinach, minutach z pomocą
nauczyciela;
c. prawidłowo stosuje jednostki
długości: milimetr, centymetr i metr;
d. prawidłowo stosuje jednostki masy:
gram, kilogram, dekagram;
e. rozumie pojęcie skali.
|
Ocenę
celującą otrzymuje uczeń, który opanował
całą podstawę programową. |
Ocenę
niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie
opanował wiadomości przewidzianych na ocenę
dopuszczającą. |
|
|
KLASA
V |
Ocenę
bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który z działu:
- Liczby
i działania:
a. zapisuje liczby za pomocą
cyfr i słownie;
b. dodaje i odejmuje w pamięci liczby
naturalne, dwucyfrowe, pełne setki,
pełne tysiące;
c. mnoży liczbę naturalną przez
liczbę naturalną jedno- i dwucyfrową;
d. dzieli liczbę naturalną przez
liczbę jednocyfrową;
e. stosuje reguły dotyczące kolejności
wykonywania działań;
f. samodzielnie rozwiązuje zadania z
treścią z zastosowaniem algorytmów
działań oraz szacowaniem wyników
- Własności
liczb naturalnych:
a. rozpoznaje liczby naturalne
podzielne przez 2, 3, 5, 9, 10, 100;
b. rozpoznaje liczbę złożoną gdy jest
ona jedno-, dwucyfrowa;
c. rozkłada liczby dwucyfrowe na
czynniki pierwsze;
- Ułamki
zwykłe:
a. przedstawia ułamek jako
iloraz liczb naturalnych;
b. skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
c. sprowadza ułamki zwykłe do
wspólnego mianownika;
d. przedstawia ułamki niewłaściwe w
postaci liczby mieszanej i odwrotnie;
e. wykonuje mnożenie ułamków i
mnożenie ułamków przez liczby
naturalne;
f. wykonuje dzielenie ułamków i
dzielenie ułamków przez liczby
naturalne;
- Figury
na płaszczyźnie:
a. mierzy kąty mniejsze od 180
stopni z dokładnością do jednego
stopnia;
b. porównuje kąty;
c. rozpoznaje kąty wierzchołkowe, kąty
przyległe oraz korzysta z ich
własności;
d. rysuje pary odcinków prostopadłych i
równoległych;
e. wie, że aby odnaleźć odległość
punktu od prostej, należy znaleźć
długość odpowiednio odcinka
prostopadłego;
f. rozpoznaje i nazywa trójkąty
ostrokątne, prostokątne,
rozwartokątne, równoboczne i
równoramienne;
g. konstruuje trójkąt o trzech danych
bokach;
h. rozpoznaje i nazywa kwadrat,
prostokąt, romb, równoległobok,
trapez;
- Ułamki
dziesiętne:
a. zapisuje i odczytuje ułamki
dziesiętne;
b. dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne;
c. mnoży i dzieli ułamki dziesiętne;
- Pola
figur:
a. oblicza pola: kwadratu,
prostokąta, rombu, równoległoboku,
trójkąta, trapezu;
- Liczby
całkowite:
a. wykonuje proste rachunki
pamięciowe na liczbach całkowitych;
b. podaje praktyczne przykłady
stosowania liczb ujemnych;
c. porównuje liczby całkowite;
- Graniastosłupy:
a. rozpoznaje
prostopadłościany i sześciany;
b. oblicza pole powierzchni i objętość
prostopadłościanów i sześcianów;
c. rozpoznaje graniastosłupy;
d. stosuje jednostki pojemności;
|
Ocenę
dobrą otrzymuje uczeń, który z działu:
- Liczby
i działania:
a. zapisuje liczby za pomocą
cyfr i słownie;
b. dodaje i odejmuje w pamięci liczby
naturalne, dwucyfrowe, pełne setki,
pełne tysiące;
c. mnoży liczbę naturalną przez
liczbę naturalną jednocyfrową;
d. dzieli liczbę naturalną przez
liczbę jednocyfrową;
e. stosuje reguły dotyczące kolejności
wykonywania działań;
f. rozwiązuje zadania z treścią z
zastosowaniem algorytmów działań;
- Własności
liczb naturalnych:
a. rozpoznaje liczby naturalne
podzielne przez 2, 5, 10, 100;
b. rozpoznaje liczbę złożoną gdy jest
ona jedno-, dwucyfrowa;
c. rozkłada liczby dwucyfrowe na
czynniki pierwsze;
- Ułamki
zwykłe:
a. skraca i rozszerza ułamki
zwykłe;
b. sprowadza ułamki zwykłe do
wspólnego mianownika - z pomocą
nauczyciela;
c. przedstawia ułamki niewłaściwe w
postaci liczby mieszanej i odwrotnie;
d. wykonuje mnożenie ułamków i
mnożenie ułamków przez liczby
naturalne;
- Figury
na płaszczyźnie:
a. mierzy kąty mniejsze od 180
stopni;
b. porównuje kąty;
c. rozpoznaje kąty wierzchołkowe i
kąty przyległe;
d. rysuje pary odcinków prostopadłych i
równoległych;
e. wie, że aby odnaleźć odległość
punktu od prostej, należy znaleźć
długość odpowiednio odcinka
prostopadłego;
f. rozpoznaje i nazywa trójkąty
ostrokątne, prostokątne,
rozwartokątne, równoboczne i
równoramienne;
g. konstruuje trójkąt o trzech danych
bokach z pomocą nauczyciela;
h. rozpoznaje i nazywa kwadrat,
prostokąt, romb, równoległobok,
trapez;
- Ułamki
dziesiętne:
a. zapisuje i odczytuje ułamki
dziesiętne;
b. dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne;
c. mnoży i dzieli ułamki dziesiętne
korzystając z tabliczki mnożenia;
- Pola
figur:
a. oblicza pola: kwadratu,
prostokąta, rombu, równoległoboku,
trójkąta, trapezu z pomocą
nauczyciela;
- Liczby
całkowite:
a. wykonuje proste rachunki
pamięciowe na liczbach całkowitych;
b. podaje praktyczne przykłady
stosowania liczb ujemnych;
c. porównuje liczby całkowite;
- Graniastosłupy:
a. rozpoznaje
prostopadłościany i sześciany;
b. oblicza pole powierzchni i objętość
prostopadłościanów i sześcianów -
korzystając z gotowych wzorów;
c. rozpoznaje graniastosłupy;
d. stosuje jednostki pojemności;
|
Ocenę
dostateczną otrzymuje uczeń, który z działu:
- Liczby
i działania:
a. zapisuje liczby za pomocą
cyfr;
b. dodaje i odejmuje w pamięci liczby
naturalne, dwucyfrowe, pełne setki,
pełne tysiące;
c. mnoży liczbę naturalną przez
liczbę naturalną jednocyfrową
korzystając z tabliczki mnożenia;
d. dzieli liczbę naturalną przez
liczbę jednocyfrową korzystając z
tabliczki mnożenia;
e. stosuje reguły dotyczące kolejności
wykonywania działań;
f. rozwiązuje zadania z treścią z
zastosowaniem algorytmów działań - z
pomocą nauczyciela;
- Własności
liczb naturalnych:
a. rozpoznaje liczby naturalne
podzielne przez 2 i 5;
b. rozpoznaje liczbę złożoną gdy jest
ona jedno-, dwucyfrowa;
c. rozkłada liczby dwucyfrowe na
czynniki pierwsze;
- Ułamki
zwykłe:
a. skraca i rozszerza ułamki
zwykłe korzystając z tabliczki
mnożenia;
b. sprowadza ułamki zwykłe do
wspólnego mianownika - z pomocą
nauczyciela;
c. przedstawia ułamki niewłaściwe w
postaci liczby mieszanej i odwrotnie -
korzystając z pomocy nauczyciela;
d. wykonuje mnożenie ułamków i
mnożenie ułamków przez liczby
naturalne - korzystając z tabliczki
mnożenia;
- Figury
na płaszczyźnie:
a. mierzy kąty mniejsze od 180
stopni;
b. porównuje kąty;
c. rysuje pary odcinków prostopadłych i
równoległych korzystając z pomocy
nauczyciela;
d. wie, że aby odnaleźć odległość
punktu od prostej, należy znaleźć
długość odpowiednio odcinka
prostopadłego;
e. rozpoznaje i nazywa trójkąty
ostrokątne, prostokątne,
rozwartokątne, równoboczne i
równoramienne - korzystając z pomocy
nauczyciela;
f. konstruuje trójkąt o trzech danych
bokach z pomocą nauczyciela;
g. rozpoznaje i nazywa kwadrat,
prostokąt, romb, równoległobok,
trapez;
- Ułamki
dziesiętne:
a. zapisuje i odczytuje ułamki
dziesiętne;
b. dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne;
c. mnoży i dzieli ułamki dziesiętne
korzystając z tabliczki mnożenia;
- Pola
figur:
a. oblicza pola: kwadratu,
prostokąta, rombu, równoległoboku,
trójkąta, trapezu z pomocą
nauczyciela;
- Liczby
całkowite:
a. wykonuje proste rachunki
pamięciowe na liczbach całkowitych;
b. podaje praktyczne przykłady
stosowania liczb ujemnych;
c. porównuje liczby całkowite;
- Graniastosłupy:
a. rozpoznaje
prostopadłościany i sześciany;
b. oblicza pole powierzchni i objętość
prostopadłościanów i sześcianów -
korzystając z gotowych wzorów oraz
pomocy nauczyciela;
c. rozpoznaje graniastosłupy z pomocą
nauczyciela;
d. stosuje jednostki pojemności z
pomocą nauczyciela;
|
Ocenę
dopuszczającą otrzymuje uczeń, który z
działu:
- Liczby
i działania:
a. zapisuje liczby za pomocą
cyfr;
b. dodaje i odejmuje w pamięci liczby
naturalne, dwucyfrowe, pełne setki,
pełne tysiące;
c. mnoży liczbę naturalną przez
liczbę naturalną jednocyfrową
korzystając z tabliczki mnożenia oraz
pomocy nauczyciela;
d. dzieli liczbę naturalną przez
liczbę jednocyfrową korzystając z
tabliczki mnożenia oraz pomocy
nauczyciela;
e. stosuje reguły dotyczące kolejności
wykonywania działań z pomocą
nauczyciela;
f. rozwiązuje zadania z treścią z
zastosowaniem algorytmów działań - z
pomocą nauczyciela;
- Własności
liczb naturalnych:
a. rozpoznaje liczby naturalne
podzielne przez 2 i 5 z pomocą
nauczyciela;
b. rozpoznaje liczbę złożoną gdy jest
ona jedno-, dwucyfrowa z pomocą
nauczyciela;
c. rozkłada liczby dwucyfrowe na
czynniki pierwsze z pomocą nauczyciela;
- Ułamki
zwykłe:
a. skraca i rozszerza ułamki
zwykłe korzystając z tabliczki
mnożenia i pomocy nauczyciela;
b. sprowadza ułamki zwykłe do
wspólnego mianownika - z pomocą
nauczyciela;
c. przedstawia ułamki niewłaściwe w
postaci liczby mieszanej i odwrotnie -
korzystając z pomocy nauczyciela;
d. wykonuje mnożenie ułamków i
mnożenie ułamków przez liczby
naturalne - korzystając z tabliczki
mnożenia i pomocy nauczyciela;
- Figury
na płaszczyźnie:
a. mierzy kąty mniejsze od 180
stopni z pomocą nauczyciela;
b. porównuje kąty;
c. rysuje pary odcinków prostopadłych i
równoległych korzystając z pomocy
nauczyciela;
d. wie, że aby odnaleźć odległość
punktu od prostej, należy znaleźć
długość odpowiednio odcinka
prostopadłego;
e. rozpoznaje i nazywa trójkąty
ostrokątne, prostokątne,
rozwartokątne, równoboczne i
równoramienne - korzystając z pomocy
nauczyciela;
f. konstruuje trójkąt o trzech danych
bokach z pomocą nauczyciela;
g. rozpoznaje i nazywa kwadrat,
prostokąt, romb, równoległobok, trapez
z pomocą nauczyciela;
- Ułamki
dziesiętne:
a. zapisuje i odczytuje ułamki
dziesiętne z pomocą nauczyciela;
b. dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne
z pomocą nauczyciela;
c. mnoży i dzieli ułamki dziesiętne
korzystając z tabliczki mnożenia i
pomocy nauczyciela
- Pola
figur:
a. oblicza pola: kwadratu,
prostokąta, rombu, równoległoboku,
trójkąta, trapezu z pomocą
nauczyciela;
- Liczby
całkowite:
a. podaje praktyczne przykłady
stosowania liczb ujemnych;
- Graniastosłupy:
a. rozpoznaje
prostopadłościany i sześciany
korzystając z pomocy nauczyciela;
b. oblicza pole powierzchni i objętość
prostopadłościanów i sześcianów -
korzystając z gotowych wzorów oraz
pomocy nauczyciela;
c. rozpoznaje graniastosłupy z pomocą
nauczyciela;
d. stosuje jednostki pojemności z
pomocą nauczyciela;
|
Ocenę
celującą otrzymuje uczeń, który opanował
całą podstawę programową. |
Ocenę
niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie
opanował wiadomości przewidzianych na ocenę
dopuszczającą. |
|
|
KLASA
VI |
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń, który z działu:
- Ułamki zwykłe i
dziesiętne:
a. opisuje część danej całości za
pomocą ułamka;
b. skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
c. sprowadza ułamki zwykłe do wspólnego
mianownika;
d. zapisuje wyrażenie dwumianowane w
postaci ułamka dziesiętnego i
odwrotnie;
e. porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne);
f. wykonuje działania na ułamkach
dziesiętnych, używając własnych
poprawnych strategii lub z pomocą
kalkulatora.
- Wielokąty, koła i
okręgi:
a. rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne,
prostokątne i rozwartokątne, równoboczne
i równoramienne;
b. rozpoznaje i nazywa oraz zna najważniejsze
własności kwadratu, prostokąta, trójkąta,
rombu, równoległoboku, trapezu;
c. wskazuje na rysunku oraz rysuje cięciwę,
średnicę, promień koła i okręgu.
- Kąty:
a. rysuje kąt o mierze mniejszej niż
180°.
- Obliczenia praktyczne:
a. wykonuje proste obliczenia zegarowe,
kalendarzowe;
b. prawidłowo stosuje jednostki masy i długości,
objętości i pojemności;
- Obliczenia w
geometrii:
a. oblicza pola kwadratu, prostokąta,
rombu, równoległoboku, trójkąta,
trapezu.
- Bryły:
a. rozpoznaje graniastosłupy proste,
ostrosłupy, walce, stożki i kule w
sytuacjach praktycznych i wskazuje te bryły
wśród innych modeli brył.
- Liczny całkowite:
a. wykonuje proste rachunki na liczbach
całkowitych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie,
dzielenie).
- Elementy algebry:
a. rozwiązuje równania pierwszego
stopnia z jedną niewiadomą.
|
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń, który z działu:
- Ułamki zwykłe i
dziesiętne:
a. opisuje część danej całości za
pomocą ułamka;
b. sprowadza ułamki do wspólnego
mianownika;
c. zapisuje wyrażenia dwumianowane w
postaci ułamka dziesiętnego i
odwrotnie;
d. porównuje ułamki zwykłe i dziesiętne;
e. wykonuje działania na ułamkach
dziesiętnych, używając własnych
poprawnych strategii lub z pomocą
kalkulatora.
- Wielokąty, koła i
okręgi:
a. rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne,
prostokątne i rozwartokątne, równoboczne
i równoramienne;
b. rozpoznaje i nazywa oraz zna najważniejsze
własności kwadratu, prostokąta, trójkąta,
rombu, równoległoboku, trapezu;
c. wskazuje na rysunku oraz rysuje średnicę,
promień koła i okręgu.
- Kąty:
a. rysuje kąt o mierze mniejszej niż
180°.
- Obliczenia praktyczne:
a. wykonuje proste obliczenia zegarowe,
kalendarzowe;
b. prawidłowo stosuje jednostki masy, długości;
- Obliczenia w
geometrii:
a. oblicza pola kwadratu, prostokąta, trójkąta;
- Bryły:
a. rozpoznaje graniastosłupy proste,
ostrosłupy, walce, stożki i kule w
sytuacjach praktycznych.
- Liczny całkowite:
a. wykonuje proste rachunki na liczbach
całkowitych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie,
dzielenie).
- Elementy algebry:
a. rozwiązuje równania pierwszego
stopnia z jedną niewiadomą korzystając
z pomocy nauczyciela.
|
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń, który z działu:
- Ułamki zwykłe i
dziesiętne:
a. opisuje część danej całości za
pomocą ułamka;
b. sprowadza ułamki do wspólnego
mianownika;
c. zapisuje wyrażenia dwumianowane w
postaci ułamka dziesiętnego i
odwrotnie;
d. porównuje ułamki zwykłe i dziesiętne;
e. wykonuje działania na ułamkach
dziesiętnych, używając własnych
poprawnych strategii lub z pomocą
kalkulatora.
- Wielokąty, koła i
okręgi:
a. rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne,
prostokątne i rozwartokątne;
b. rozpoznaje i nazywa oraz zna najważniejsze
własności kwadratu, prostokąta, trójkąta;
c. wskazuje na rysunku oraz rysuje średnicę,
promień koła i okręgu.
- Kąty:
a. rysuje kąt o mierze mniejszej niż
180° korzystając z pomocy nauczyciela.
- Obliczenia praktyczne:
a. wykonuje proste obliczenia zegarowe,
kalendarzowe;
b. prawidłowo stosuje jednostki masy, długości;
- Obliczenia w
geometrii:
a. oblicza pola kwadratu, prostokąta;
- Bryły:
a. rozpoznaje graniastosłupy proste w
sytuacjach praktycznych.
- Liczny całkowite:
a. wykonuje proste rachunki na liczbach
całkowitych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie,
dzielenie) korzystając z pomocy
nauczyciela.
- Elementy algebry:
a. rozwiązuje równania pierwszego
stopnia z jedną niewiadomą korzystając
z pomocy nauczyciela.
|
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń, który z działu:
- Ułamki zwykłe i
dziesiętne:
a. opisuje część danej całości za
pomocą ułamka;
b. dodaje i odejmuje ułamki o jednakowym
mianowniku;
c. zapisuje wyrażenia dwumianowane w
postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie
korzystając z pomocy nauczyciela;
d. wykonuje działania na ułamkach
dziesiętnych, korzystając z pomocy
nauczyciela lub kalkulatora.
- Wielokąty, koła i
okręgi:
a. rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne,
prostokątne i rozwartokątne;
b. rozpoznaje i nazywa oraz zna najważniejsze
własności kwadratu, prostokąta;
c. rysuje za pomocą cyrkla okrąg.
- Kąty:
a. rysuje kąt o mierze mniejszej niż
180° korzystając z pomocy nauczyciela.
- Obliczenia praktyczne:
a. wykonuje proste obliczenia zegarowe,
kalendarzowe korzystając z pomocy
nauczyciela.
- Obliczenia w
geometrii:
a. oblicza pola kwadratu, prostokąta
korzystając z pomocy nauczyciela.
- Bryły:
a. rozpoznaje graniastosłupy proste w
sytuacjach praktycznych.
- Liczny całkowite:
a. wykonuje proste rachunki na liczbach
całkowitych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie,
dzielenie) korzystając z pomocy
nauczyciela.
- Elementy algebry:
a. rozwiązuje równania pierwszego
stopnia z jedną niewiadomą korzystając
z pomocy nauczyciela.
|
Ocenę
celującą otrzymuje uczeń, który opanował
całą podstawę programową. |
Ocenę
niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie
opanował wiadomości przewidzianych na ocenę
dopuszczającą. |
|
|