Przedmiotowy System Oceniania z plastyki |
Ocenianie przedmiotowe plastyki jest jednym z
najtrudniejszych problemów z powodu szerokiego zakresu
przedmiotu, artystycznego, edukacyjnego i wychowawczego
charakteru tej dziedziny oraz możliwej względności
oceny. Przedmiot szkolny Plastyka ma za zadanie rozwijać
zróżnicowane formy aktywności twórczej ucznia,
prowadzić do poznania różnych dziedziny wiedzy, uczyć
różnorodnych, właściwych zachowań i postaw podczas
tworzenia i szeroko rozumianego uczestniczenia w
kulturze. Przedmiotowy system oceniania reguluje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów z zakresu edukacji w ramach przedmiotu plastyka, który jest zgodny z zaleceniami zawartymi w komentarzu do podstawy programowej ( dostosowanie wymagań do możliwości uczniów), przepisami oświatowymi i Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania, który jest dokumentem nadrzędnym. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zakresu plastyki polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności zawartych w nowej podstawie programowej oraz w zakresie realizowanego w danej klasie programu nauczania plastyki. W przedmiotowym systemie oceniania za wyjściową przyjmujemy ocenę dobrą za wyjściową. OCENIANIE PRZEDMIOTOWE MA
NA CELU: OBSZARY AKTYWNOŚCI
UCZNIÓW PODLEGAJĄCE OCENIE: ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW 2. W pierwszym tygodniu roku szkolnego uczniowie zostają zapoznani z zasadami i kryteriami oceniania na lekcjach plastyki. Fakt ten jest odnotowany w dzienniku lekcyjnym. 3. Ocena wiedzy i umiejętności stanowi proces złożony oraz wymaga indywidualnej analizy możliwości twórczych każdego ucznia. Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:
4. Na ocenę semestralną i końcową z plastyki składają się oceny cząstkowe różnych form aktywności ucznia:
5. Zasady ustalania oceny bieżącej:
WYMAGANIA PROGRAMOWE Z PLASTYKI - KLASA IV W procesie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań (ocenę wyższą może otrzymać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym). Przy ustaleniu oceny z plastyki w szczególności bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu. Bierze się pod uwagę
nastepujące kryteria: Podczas oceniania
umiejętności i wiedzy ucznia uwzględnia się:
Podczas oceny praktycznych
ćwiczeń plastycznych bierze się pod uwagę: W ocenie wiedzy o sztuce bierze sie
pod uwagę: OCENĘ CELUJĄCĄ otrzymuje
uczeń, który: OCENĘ DOBRĄ
otrzymuje uczeń, który OCENĘ DOSTATECZNĄ otrzymuje
uczeń, który OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ otrzymuje
uczeń, który OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje
uczeń, który: Konkluzja końcowa: |
WYMAGANIA PROGRAMOWE
KLASA IV
Temat |
Ocena dopuszczająca |
Ocena dostateczna |
Ocena dobra |
Ocena bardzo dobra |
Ocena celująca |
|
Uczeń: | ||||||
1. Co to jest sztuka? - z wizytą w galerii sztuki | - wymienia miejsca, w których
można zobaczyć dzieła sztuki - wykonuje wskazane ćwiczenie plastyczne |
- rozróżnia pojęcie oryginału i
reprodukcji - stosuje we własnej pracy plastycznej wskazane techniki, narzędzia i materiały |
- wyjaśnia, dlaczego ludzie
tworzą sztukę - wykonuje ćwiczenie plastyczne na płaszczyźnie, dostosowując środki wyrazu do tematu pracy |
- wskazuje, jakie treści można
przekazać za pomocą sztuki - starannie wykonuje ćwiczenie plastyczne, stosując narzędzia, materiały i techniki adekwatnie do tematu |
- wyjaśnia, jak sztuka wpływa na
człowieka - omawia reprodukcje w podręczniku pod kątem : miejsc, w których można zobaczyć sztukę, różnorodności dzieł sztuki, przekazywanych treści, uczuć, które wzbudzają - twórczo realizuje ćwiczenie plastyczne |
|
2. Poznajemy język sztuki 3. Posługujemy się językiem sztuki - wykonanie prac plastycznych przedstawiających jabłko za pomocą różnych środków wyrazu |
- stosuje przynajmniej dwa wskazane elementy języka sztuki we własnej pracy plastycznej | - podejmuje próbę wyjaśnienia,
dlaczego warto znać język sztuki - stosuje we własnej pracy plastycznej wskazane elementy języka sztuki |
- uzasadnia potrzebę znajomości
języka sztuki - stosuje różne elementy języka sztuki we własnej pracy plastycznej, używając różnych narzędzi |
- wymienia na przykładzie
reprodukcji dzieł sztuki zamieszczonych w podręczniku
czynniki, które mają wpływ na wygląd dzieła (epoka,
w której żył artysta, miejsce zamieszkania,
indywidualny styl) -stosuje różne elementy języka sztuki we własnej pracy plastycznej, używając rozmaitych narzędzi, w tym fotografii i komputerowych programów graficznych |
- wyjaśnia pojęcia styl i epoka -twórczo stosuje różne elementy języka sztuki we własnej pracy plastycznej, używając rozmaitych narzędzi, w tym fotografii i komputerowych programów graficznych - omawia wybrane reprodukcje z podręcznika, wykazując wpływ epoki, w której żył artysta, miejsca zamieszkania, indywidualnego stylu na wygląd dzieła |
|
4. Poznajemy różne linie 5. Plastyczna interpretacja uczuć - wykonanie napisów nazw uczuć: MIŁOŚĆ i GNIEW 6. Rysujemy różne linie - wykonanie pracy na temat "Smok, smoczek, smoczysko" 7. Tworzymy "Krainę w kratę" |
- kwalifikuje linię jako jeden z
podstawowych elementów języka sztuki - tworzy rysunki z natury i wyobraźni, stosując wskazane rodzaje linii |
- wyjaśnia funkcję konturu w
rysunku - wie, do czego służy tablet graficzny - wykonuje rysunki z natury i wyobraźni, podejmując próby różnicowania linii |
- wskazuje i rysuje linie o
różnych kierunkach i rodzajach - wykonuje ćwiczenia plastyczne na płaszczyźnie, dostosowując rodzaje linii i narzędzie rysunkowe do tematu pracy |
- starannie wykonuje ćwiczenia
plastyczne, stosując różnorodne rodzaje linii,
uzyskiwane za pomocą różnych narzędzi i technik
rysunkowych - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich środki w swojej działalności: wykorzystuje narzędzia rysunkowe komputerowych programów graficznych |
- omawia rolę różnorodnych linii
zastosowanych na reprodukcjach dzieł sztuki i we
własnej pracy plastycznej - wykonuje ćwiczenia plastyczne, stosując różne narzędzia i techniki oraz twórczo wykorzystując możliwości linii jako środka wyrazu artystycznego |
|
8. Barwa - z wizytą w galerii
barw 9. Kolory z naszej wyobraźni - wykonanie pracy przedstawiającej "deszczowy kwiat" lub "ognisty samochód" 10. Malujemy podwodny świat 11. Barwy ciepłe i zimne - wykonanie projektu imienia z zastosowaniem barw ciepłych i zimnych 12. Rozróżniamy gamy barwne - stylizacja odzieży w wąskiej gamie barwnej 13. Kolory a nasze samopoczucie - wykonanie portretów pesymistycznego i optymistycznego |
- wymienia barwy podstawowe - rozróżnia temperaturę barw: barwy ciepłe i zimne - wykonuje ćwiczenia plastyczne z natury, stosując wskazane barwy |
- tworzy barwy pochodne, mieszając
ze sobą barwy podstawowe - wskazuje barwy czyste, ciepłe, zimne w najbliższym otoczeniu - wskazuje barwy kontrastowe na kole barw - wykonuje ćwiczenia plastyczne, świadomie stosując określone w ćwiczeniu barwy |
- wymienia barwy neutralne - opisuje sposób powstawania barw złamanych - klasyfikuje barwy na obrazach jako pastelowe, stonowane, delikatne lub intensywne, nasycone, świetliste - tworzy prace plastyczne w różnorodnych technikach, wykorzystując wiedzę o barwach |
- opisuje wpływ barw na nastrój i
samopoczucie człowieka - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich środki w swojej działalno - starannie wykonuje ćwiczenia plastyczne, stosując wiedzę o barwach - wykorzystuje komputerowe programy graficzne do wykonania własnych prac plastycznych - tworzy kompozycję ubrań w wąskiej gamie barwnej, wykonuje jej fotografię - aktywnie uczestniczy w omawianiu ćwiczenia |
- twórczo stosuje różne
zestawienia barwne we własnych działaniach
plastycznych, wykorzystując wiedzę o barwach - wskazuje i omawia poznane zestawienia barw w reprodukcjach dzieł sztuki i we własnych pracach plastycznych - wyjaśnia i wskazuje na reprodukcjach symboliczne znaczenie barw w malarstwie religijnym |
|
14. Dowiadujemy się, czym jest
walor 15. Wykonujemy ilustrację do wiersza Jana Brzechwy "ZOO 16. Barwy i odcienie smaków - słodki, słony, kwaśny, ostry 17. Odkrywamy barwy morza - wykonanie pejzażu morskiego w wąskiej gamie barw zimnych, techniką "mokre na mokrym" |
- rozpoznaje i wyjaśnia pojęcie
waloru w rysunku - wykonuje ćwiczenia plastyczne, stosując wskazany rodzaj plamy walorowej |
- wskazuje zależność waloru od
jasności barw - wykonuje ćwiczenia plastyczne za pomocą różnych technik, stosując określone w ćwiczeniu rodzaje walorów |
- opisuje zależność waloru od
natężenia światła - wykorzystuje wiedzę o walorze, tworząc własne prace plastyczne w różnorodnych technikach |
- wyjaśnia pojęcie waloru, plamy
walorowej w obrębie danej barwy - starannie wykonuje ćwiczenia plastyczne za pomocą różnorodnych technik i narzędzi, wykorzystując wiedzę o walorze |
- twórczo stosuje walor we
własnych działaniach plastycznych - wyjaśnia różnicę między walorem w rysunku i w malarstwie - omawia wybrane reprodukcje dzieł sztuki, biorąc pod uwagę zastosowany walor |
|
18. Jak powstaje światłocień? 19. Obserwujemy światło i cień - wykonanie rysunku przedstawiającego kubek 20. Obraz ze światłem w tle - wykonanie witraża z papieru 21. "Zabawa duchów"- ćwiczenie wykonane za pomocą narzędzi komputerowego programu graficznego |
- dostrzega i opisuje
światłocień na rysunkach - wykonuje ćwiczenia plastyczne, podejmując próby zastosowania światłocienia |
- wyjaśnia pojęcie
światłocienia - wymienia witraż jako dzieło, w którym światło współtworzy obraz - wykonuje ćwiczenia plastyczne za pomocą wskazanych technik |
- opisuje rolę światła w
malarstwie - wykorzystuje wiedzę o światłocieniu, tworząc własne prace plastyczne z natury w różnorodnych technikach |
- starannie wykonuje ćwiczenia
plastyczne, wykorzystując wiedzę o światłocieniu i
stosując różnorodne techniki i narzędzia, w tym
komputerowe programy graficzne - wyjaśnia rolę światła w fotografii - wykonuje fotografię portretową, stosując wskazany sposób oświetlenia i aktywnie uczestniczy w jej omówieniu |
- twórczo stosuje światłocień
we własnych działaniach plastycznych - omawia rolę światłocienia zastosowanego we własnej pracy plastycznej i na reprodukcjach dzieł sztuki - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich środki w swojej działalno - wyjaśnia, w jaki sposób można uzyskać efekt światłocienia za pomocą narzędzi komputerowych programów graficznych |
|
22. Szorstkie, gładkie,
śliskie, chropowate - rozpoznajemy faktury 23. Wykonujemy frotaż przedstawiający kosmitę 24. Zabawy z fakturą - kompozycja w kole |
- odnajduje na podstawie obserwacji
faktury występujące w naturze - uzyskuje w pracy plastycznej fakturę, np. poprzez wykonanie frotażu |
- wyjaśnia pojęcie faktury - charakteryzuje faktury występujące w najbliższym otoczeniu i w naturze - rozpoznaje rodzaje faktur: gładka, lśniąca, szorstka, chropowata za pomocą dotyku i wzroku - określa fakturę dzieł sztuki - wykonuje pracę plastyczną na zadany temat, uzyskując określoną fakturę |
- omawia sposoby przedstawiania
faktury w rysunku i malarstwie, posługując się
reprodukcjami dzieł zamieszczonymi w podręczniku - wyjaśnia rolę faktury w rysunku i malarstwie - wykonuje pracę plastyczną na zadany temat, wykorzystując poznane sposoby uzyskiwania faktur na płaszczyźnie |
- omawia rolę faktury w rzeźbie i
architekturze na podstawie reprodukcji zamieszczonych w
podręczniku - wykorzystuje wiedzę na temat faktury, tworząc własne prace plastyczne w różnorodnych technikach - wykonuje zdjęcia przedmiotów o różnej fakturze, uwzględniając rolę światła |
- twórczo stosuje sposoby
uzyskiwania faktury we własnych działaniach
plastycznych - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich środki w swojej działalności: stosuje we własnych pracach teksturę jako odpowiednik faktury w narzędziach programów graficznych - omawia wybrane reprodukcje dzieł sztuki, biorąc pod uwagę pokazaną w nich fakturę |
|
25. Dowiadujemy się, czym jest
bryła 26. Tworzymy niezwykłą bryłę 27. Robimy zdjęcia krzesła o dwóch, trzech i czterech nogach |
- wyjaśnia pojęcie bryły jako
formy posiadającej trzy wymiary: wysokość, szerokość
i głębokość - próbuje konstruować formę przestrzenną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela - współpracuje w grupie |
- wymienia bryłę jako główny
środek wyrazu artystycznego w rzeźbie i architekturze - konstruuje formę przestrzenną, starając się urozmaicać jej formę - współpracuje w grupie, ustawiając bryłę krzesła |
- wykonuje zdjęcia
przedstawiające różne przedmioty - konstruuje formę przestrzenną, wykorzystując wiedzę o bryłach |
- wyjaśnia, na czym polega rola
brył jako elementów kształtowania przestrzeni - starannie konstruuje formę przestrzenną, wykorzystując wiedzę na temat bryły |
- twórczo stosuje różne bryły
we własnych działaniach plastycznych - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności: wykonuje zdjęcia przedstawiające różne przedmioty - omawia wybrane reprodukcje dzieł sztuki, biorąc pod uwagę ich trójwymiarowość |
|
28-29. Jak pokazać przestrzeń
na płaszczyźnie? 30. Rysujemy pejzaż z perspektywą linearną 31. Zabawy z perspektywą - wykonanie pracy przedstawiającej postaci ułożone zgodnie z zasadami perspektywy linearnej i kulisowości - "Tłum" |
- wyjaśnia pojęcie perspektywa - wykonuje pracę plastyczną, próbując stosować wskazany sposób przedstawiania przestrzeni na płaszczyźnie |
- wskazuje na reprodukcjach sposoby
przedstawiania przestrzeni: rzędowość, pasowość,
kulisowość, perspektywę linearną i powietrzną - wykonuje ćwiczenia plastyczne na zadany temat, podejmując próby zastosowania podanych sposobów przedstawiania przestrzeni na płaszczyźnie |
- wymienia główne elementy
sposobów przedstawiania przestrzeni: rzędowości,
pasowości, kulisowości, perspektywy linearnej i
powietrznej - tworzy ćwiczenia plastyczne na płaszczyźnie, wykorzystując wiedzę o sposobach przedstawiania przestrzeni na płaszczyźnie |
- odnajduje w dziełach sztuki i
charakteryzuje różne sposoby przedstawiania
przestrzeni: rzędowość, pasowość, kulisowość,
perspektywę linearną i powietrzną - starannie tworzy różnorodne ćwiczenia plastyczne na płaszczyźnie, wykorzystując wiedzę o sposobach przedstawiania przestrzeni na płaszczyźnie |
- w twórczy sposób stosuje
poszczególne rodzaje sposobów przedstawiania
przestrzeni na płaszczyźnie we własnych działaniach
plastycznych - omawia wybrane reprodukcje dzieł sztuki, biorąc pod uwagę różne sposoby przedstawiania przestrzeni na płaszczyźnie - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności: wykonuje fotografię wnętrza ukazującą je z różnej perspektywy i aktywnie uczestniczy w jej omówieniu |
|
32-33. Zajęcia w plenerze - wykonanie rysunków roślin, gałązek, liści, drzewa lub innego obiektu przyrodniczego | - wykonuje szkic rysunkowy wybranej rośliny lub obiektu na płaszczyźnie | - wykonuje szkic rysunkowy na płaszczyźnie, próbując dostosować rodzaje linii do wyglądu obserwowanego obiektu | - wykonuje szkic lub rysunek, wykorzystując wiedzę o linii, walorze, fakturze światłocieniu | - starannie wykonuje rysunek, stosując różne narzędzia rysunkowe i wykorzystując wiedzę o linii, walorze, fakturze światłocieniu | - wykonuje rysunek, twórczo
stosując różne narzędzia rysunkowe i wykorzystując
wiedzę o linii, walorze, fakturze światłocieniu - omawia własny rysunek, wskazując użyte elementy języka sztuki |
|
34. Warsztaty artystyczne (lub do wyboru: zwiedzanie muzeum, domu kultury, galerii, pracowni artysty) |
- wykonuje zadania wskazane przez osobę prowadzącą zajęcia | - jest przekonany o konieczności
uczestnictwa w życiu kulturalnym - wykonuje zadania plastyczne na podany temat, podejmując próby zastosowania wskazanych środków |
- wykazuje poczucie związku z
tradycją narodową - wykorzystuje wskazane środki podczas realizacji zadań, adekwatnie do zadanego tematu |
- posiada świadomość kulturową - starannie wykonuje zadanie lub pracę plastyczną na zadany temat, wykorzystując wskazane środki |
- prezentuje postawę szacunku i
tolerancji wobec różnorodności kulturowej - twórczo wykonuje zadanie lub pracę plastyczną na zadany temat, wykorzystując wskazane środki - omawia wykonane zadania |
|
36. Wystawa prac uczniowskich | - pracuje w zespole, przygotowując wystawę | - odnajduje w pracach plastycznych własnych i innych uczniów poznane elementy języka sztuki | - prezentuje przekonanie o
konieczności uczestnictwa w życiu kulturalnym - przygotowuje, pracując w zespole, wystawę prac plastycznych |
- korzysta z przekazów medialnych
oraz stosuje ich środki w swojej działalności: ogląda
aranżacje różnych wystaw w internecie - starannie przygotowuje wystawę prac plastycznych, pracując w zespole |
- organizuje pracę zespołową - omawia rolę poszczególnych elementów języka sztuki zastosowanych w uczniowskich pracach plastycznych |
KLASA V
Temat |
Ocena dopuszczająca |
Ocena dostateczna |
Ocena dobra |
Ocena bardzo dobra |
Ocena celująca |
|
Uczeń: | ||||||
1. Zajęcia wprowadzające 2./38 Kontrast - co to jest? 3./ 39 Urodzinowy stół w barwach kontrastowych 4./ 40 Projektujemy znaki rozpoznawcze naszej klasy - godło , herb |
- wskazuje w otoczeniu rodzaje
kontrastów: kontrast barw, światła i cienia,
kształtu, faktury, wielkości - wykonuje ćwiczenia plastyczne na zadany temat, podejmując próby zastosowania kontrastu barw i wielkości |
-- wyjaśnia pojęcie kontrastu - wykonuje ćwiczenia plastyczne na zadany temat, podejmując próby zastosowania wskazanych kontrastów |
- wskazuje w reprodukcjach dzieł
sztuki rodzaje kontrastów: kontrast barw, światła i
cienia, kształtu, faktury wielkości - wykorzystuje wiedzę o kontraście barw, tworząc własne prace plastyczne |
- wskazuje w reprodukcjach dzieł
sztuki i omawia rodzaje kontrastów: kontrast barw,
światła i cienia, kształtu, faktury, wielkości - starannie wykonuje pracę plastyczną na zadany temat, wykorzystując wiedzę na temat kontrastów barw, wielkości, kształtu, faktury, światła i cienia |
- twórczo stosuje różne
kontrasty we własnych działaniach plastycznych - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności: wykorzystuje narzędzia komputerowych programów graficznych - wykonuje fotografie przedmiotów kontrastujących ze sobą i je omawia - opisuje wybrane reprodukcje dzieł sztuki, biorąc pod uwagę różne rodzaje kontrastów |
|
5/41 Kompozycja
-wprowadzenie.Definicja, rodzaje kompozycji.(statyczna, dynamiczna, rytmiczna, symetryczna, otwarta, zamknięta) 6/42 "Wirus" - tworzymy kompozycję z elementów wyciętych z kolorowych gazet 7/43 Kompozycja symetryczna i rytmiczna z motywem inspirowanym owadem/ lub rośliną 8/44 Żywioły- kompozycja dynamiczna |
-wykonuje pracę plastyczną,
stosując wskazaną kompozycję |
- wyjaśnia, czym jest kompozycja - wykonuje ćwiczenia plastyczne na zadany temat, podejmując próby zastosowania podanych kompozycji |
- rozpoznaje w otoczeniu i w
dziełach sztuki kompozycje statyczną i dynamiczną,
rytmiczną i symetryczną - wskazuje na obrazach kompozycje otwartą i zamkniętą - wykorzystuje wiedzę o poszczególnych rodzajach kompozycji, tworząc własne prace plastyczne |
- wskazuje w reprodukcjach dzieł
sztuki i porównuje rodzaje kompozycji: statyczną i
dynamiczną, rytmiczną i symetryczną, otwartą i
zamkniętą - starannie wykonuje pracę plastyczną na zadany temat, wykorzystując wiedzę na temat poszczególnych rodzajów kompozycji |
- w twórczy sposób stosuje
poszczególne rodzaje kompozycji we własnych
działaniach plastycznych - omawia wybrane reprodukcje dzieł sztuki, biorąc pod uwagę różne rodzaje kompozycji - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności: wykonuje fotografie różnych rodzajów kompozycji i aktywnie uczestniczy w ich omówieniu |
|
9/45 Muzeum sztuk wizualnych-
obszary wiedzy, dziedziny sztuki i dyscypliny artystyczne
- Nazywamy dyscypliny sztuki / wykonanie pracy
plastycznej inspirowanej wyobraźnią "Wieża
Eiffla, która zamieniła się w..."/ 10/46 Architektura-funkcje archiyrkyury, materiały stosowane w budownictwie. 11/47 Architektura na tle epok -mapa poszukiwacza niezwykłych budowli 12/48 Z warsztatu architekta- wykonanie makiety/ fasady 13/49 Opis dzieła sztuki architektonicznej |
- wyjaśnia pojęcie sztuk
wizualnych - wykonuje ćwiczenia i zadania wskazane przez nauczyciela - wylicza zabytki architektury w swoim regionie - wymienia materiały budowlane: kamień, cegła, metal, beton, szkło - próbuje wykonać wskazane ćwiczenia z zakresu projektowania architektury |
- definiuje pojęcie dyscyplin
sztuki - wykonuje mapę myśli Dyscypliny sztuki - wyjaśnia pojęcie architektury jako dyscypliny sztuki uwzględniającej projektowanie, a następnie wznoszenie budowli - wykonuje ćwiczenia z zakresu architektury - tworzy prosty opis wskazanej budowli |
- wskazuje dyscypliny sztuki
zaliczone do sztuk wizualnych XX wieku - wykonuje mapę myśli Dyscypliny sztuki, ilustrując ją zdjęciami poszczególnych dyscyplin sztuki - klasyfikuje typy architektury ze względu na funkcje: mieszkalna, sakralna, użyteczności publicznej - omawia warsztat architekta - wymienia sposoby wykonania projektu: rysunek, makieta, projekt komputerowy - wykonuje projekty, stosując techniki z zakresu warsztatu architekta adekwatnie do tematu - opisuje dzieło architektury, stosując elementy języka sztuki |
-- wyszukuje informacje na temat
wybranej dyscypliny sztuki, systematyzuje je i
przedstawia we wskazanej formie - opisuje zasady tworzenia dzieł architektury: funkcjonalność, planowanie przestrzeni - rozpoznaje dziedziny architektury: architektura wnętrz, krajobrazu, urbanistyka - analizuje dzieło architektury, stosując język sztuki - starannie wykonuje różnorodne projekty, stosując techniki z zakresu warsztatu architekta |
- korzysta z przekazów medialnych
oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności:
wyszukuje informacje na temat wybranej dyscypliny sztuki,
systematyzuje je i przedstawia w formie prezentacji
multimedialnej - analizuje na podstawie materiału ilustracyjnego rozwój architektury na tle epok - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności: wyszukuje informacje na temat architektury, twórczo stosuje fotografię i komputerowe programy graficzne do tworzenia projektów |
|
14/50 Rzeźba jako dziedzina sztuki 15/51 Z warsztatu rzeźbiarza- wykonanie Płaskorzeźby smoka z plasteliny 16/ 52 Popiersie- wykonanie rzeźby anioła z plasteliny, masy solnej lub gliny metodą odejmowania. 17/53 Rzeźba na tle epok - Opis dzieła rzeźbiarskiego |
-- wymienia materiały i narzędzia rzeźbiarskie: glina, kamień, drewno, metal, dłuto - wyraża własne opinie na temat oglądanych rzeźb - próbuje wykonać wskazane ćwiczenia z zakresu rzeźby |
-- definiuje pojęcie rzeźby jako
dzieła sztuki oglądanego w trzech wymiarach, pojęcia
płaskorzeźby jako dzieła rzeźbiarskiego na
płaszczyźnie - tworzy prosty opis wskazanej rzeźby - wykonuje ćwiczenia z zakresu rzeźby |
-- rozróżnia rodzaje rzeźb:
posąg, pomnik, forma przestrzenna - tworzy prace rzeźbiarskie, stosując różnorodne materiały adekwatnie do tematu - opisuje rzeźbę, stosując elementy języka sztuki |
- analizuje rzeźbę, stosując
język sztuki - starannie wykonuje ćwiczenia rzeźbiarskie, stosując techniki z zakresu warsztatu rzeźbiarza |
-- analizuje na podstawie
materiału ilustracyjnego rozwój rzeźby na tle epok - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory - wyszukuje informacje na temat rzeźby - w twórczy sposób stosuje poszczególne techniki i narzędzia rzeźbiarskie we własnych pracach plastycznych |
|
19/ 55 Tematy w malarstwie-
martwa natura, malowanie akwarelą w wąskiej gamie barw
z akcentem kolorystycznym 20/56 Z warsztatu artysty malarza- wykonanie kolażu przedstawiającego jesienny park 21/57 Obraz w szerokiej gamie barw -kwiat i motyl, malowanie farbami plakatowymi. 22/58 malarstwo na tle epok -muzeum malarstwa 23/59 Opis dzieła malarskiego wirtualne) |
- rozróżnia malarstwo
przedstawiające i nieprzedstawiające - wyraża własne opinie na temat oglądanych obrazów - próbuje wykonać wskazane ćwiczenia z zakresu malarstwa |
- definiuje pojęcie malarstwa jako
dziedziny sztuki, gdzie istotą przekazu jest głównie
plama barwna - wymienia narzędzia malarza: sztalugę, paletę, pędzle, farby, papier, płótno, deskę - wyjaśnia, na czym polega technika kolażu i mozaiki - wykonuje kolaż - tworzy prosty opis wskazanego obrazu |
- rozróżnia i stosuje techniki
malarskie: akwarelę, temperę, plakatówkę, malarstwo
olejne, pastel, mozaikę - rozpoznaje na obrazach najbardziej popularne tematy: portret, pejzaż, martwą naturę, scenę rodzajową, religijną, historyczną, - tworzy prace malarskie, stosując różnorodne materiały adekwatnie do tematu - opisuje obraz, stosując elementy języka sztuki |
-- analizuje dzieła malarskie,
stosując język sztuki - starannie wykonuje ćwiczenia malarskie, stosując różnorodne techniki i narzędzia z zakresu warsztatu malarza - swobodnie opisuje obraz, wskazując elementy języka sztuki - wykorzystuje fotografię do utrwalenia stworzonych "żywych obrazów" |
- analizuje na podstawie materiału
ilustracyjnego rozwój malarstwa na tle epok - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich środki w swojej działalności: realizuje różnorodne ćwiczenia plastyczne, wykorzystując techniki malarskie, w tym komputerowe programy graficzne - twórczo inspiruje się dziełami sztuki, tworząc "żywe obrazy" |
|
24/60 Rysunek- techniki
rysunkowe , opis rysunku. 25/61 Z warsztatu rysownika - wykonanie rysunku budowli z okolic szkoły lub wybranej spośród reprodukcji w podręczniku 26/62 Portret wzajemny - rysunek lawowany tuszem 27/63 Rysunek na tle epok - wykonanie rysunku przedstawiającego inicjał |
- definiuje rysunek jako dziedzinę
sztuki, w której linia jest głównym środkiem wyrazu
artystycznego - wykonuje wskazane ćwiczenia rysunkowe - wyraża własne opinie na temat oglądanych rysunków |
- rozpoznaje na reprodukcjach szkic
rysunkowy - tworzy szkice rysunkowe - tworzy prace rysunkowe, stosując różne techniki - tworzy prosty opis wskazanego obrazu |
-- charakteryzuje i tworzy komiks - stosuje różnorodne techniki i narzędzia rysunkowe we własnych ćwiczeniach rysunkowych, adekwatnie do tematu - opisuje rysunek, stosując elementy języka sztuki |
- wyjaśnia istotę rysunku
satyrycznego i karykatury - analizuje rysunek, stosując język sztuki - starannie wykonuje ćwiczenia rysunkowe, stosując różnorodne techniki i narzędzia |
-- analizuje na podstawie
materiału ilustracyjnego rozwój rysunku na tle epok - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich środki w swojej działalności: wykorzystuje narzędzia rysunkowe komputerowych programów graficznych we własnych pracach plastycznych |
|
28/65 Grafika artystyczna i
użytkowa. Techniki graficzne ,opis grafiki 29/ 66 Z warsztatu artysty - monogram w technice druku wypukłego/lub motyl/ 30/67 Papieroryt - opracowanie grafiki w technice druku wklęsłego 31/68 Grafika użytkowa- ozdobne logo( znak graficzny, logo) |
- definiuje grafikę artystyczną
jako dyscyplinę sztuki - wyjaśnia praktyczny charakter grafiki użytkowej - wykonuje wskazane ćwiczenia z zakresu grafiki artystycznej i użytkowej |
-- wyjaśnia proces tworzenia
grafiki: projekt, wykonanie matrycy, drukowanie - wykonuje ćwiczenia z zakresu grafiki artystycznej i użytkowej, stosując wskazane techniki - wyraża własne zdanie na temat oglądanych grafik - tworzy prosty opis wskazanej grafiki |
- definiuje znak plastyczny, logo i
logotyp jako obraz pojęcia, informację - opisuje grafikę, stosując elementy języka sztuki - opisuje plakat jako kompozycję obrazu i słowa - omawia różne funkcje billboardów - stosuje różnorodne techniki i narzędzia we własnych pracach z zakresu grafiki artystycznej i użytkowej adekwatnie do tematu |
- rozróżnia techniki graficzne:
druk wklęsły (miedzioryt), wypukły (linoryt,
drzeworyt), płaski (litografia), serigrafia; grafikę
użytkową - analizuje grafikę, stosując język sztuki - starannie wykonuje ćwiczenia z zakresu grafiki, stosując różnorodne techniki i narzędzia |
- omawia różne techniki graficzne - bezbłędnie opisuje grafiki, wskazując elementy języka sztuki - analizuje na podstawie materiału ilustracyjnego rozwój grafiki na tle epok - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności: wykorzystuje komputer z oprogramowaniem graficznym jako narzędzie tworzenia druków użytkowych: plakatów, billboardów, projektów opakowań, reklam, książek, ilustracji, czasopism, wizytówek, zaproszeń |
|
32/69 Zajęcia malarskie w
plenerze 33/70Utrwalenie wiadomości zdobytych przez uczniów w klasie 5. Sprawdzian lub quiz (do wyboru) 34/71 Aranżacja wystawy prac plastycznych jako podsumowanie pracy w klasie 5. |
- wykonuje pracę malarską - wykonuje zadania na poziomie koniecznym - pracuje w zespole, przygotowując wystawę |
- wykonuje pracę malarską,
próbując dostosować wybrane elementy języka sztuki do
wyglądu obserwowanego obiektu - samodzielnie wykonuje zadania na poziomie podstawowym- potrafi odnaleźć w pracach plastycznych własnych i innych uczniów poznane elementy języka sztuki |
- wykonuje pracę malarską na
płaszczyźnie, świadomie stosując poznane elementy
języka sztuki: kompozycję, plamy barwne, fakturę,
walor itp. w celu przedstawienia określonego fragmentu
natury - starannie i dokładnie wykonuje zadania - prezentuje przekonanie o konieczności uczestnictwa w życiu kulturalnym - potrafi, pracując w zespole, przygotować wystawę prac plastycznych |
- starannie wykonuje pracę
malarską, stosując różne narzędzia i techniki oraz
wykorzystując wiedzę o sztuce - poprawnie wykonuje zadania z dbałością o estetykę - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich środki w swojej działalności: ogląda aranżacje różnych wystaw w Internecie - starannie przygotowuje wystawę prac plastycznych, pracując w zespole |
- wykonuje pracę malarską,
twórczo stosując różne narzędzia i techniki
malarskie oraz wykorzystując wiedzę o sztuce we
własnej pracy - omawia własną pracę malarską, wskazując użyte elementy języka sztuki - bezbłędnie wykonuje zadania - wykonuje zadania dodatkowe - organizuje pracę zespołową - omawia rolę poszczególnych elementów języka sztuki zastosowanych w uczniowskich pracach plastycznych |
KLASA VI
Temat |
Ocena dopuszczająca |
Ocena dostateczna |
Ocena dobra |
Ocena bardzo dobra |
Ocena celująca |
|
Uczeń: | ||||||
1. Zajęcia organizacyjno - porządkowe 2./75 Wzornictwo przemysłowe 3./ 76 Projekt lampy( wazonu) z odpadów ekologicznych 4./ 77 moja super koszula -projekt |
- wyjaśnia pojęcie funkcjonalność - wykonuje projekty przedmiotów użytkowych, pracując indywidualnie i w zespole |
- rozróżnia na ilustracjach
wytwory wzornictwa przemysłowego od wyrobów rzemiosła
artystycznego - wskazuje komputer jako narzędzie do projektowania przedmiotów - wykonuje projekty przedmiotów użytkowych, pracując w grupie |
- opisuje praktyczne i estetyczne
funkcje sztuki użytkowej - interpretuje modę jako popularny element kultury - starannie realizuje projekty przedmiotów użytkowych, stosując narzędzia, materiały i techniki adekwatnie do tematu |
- wyjaśnia w pojęcie design - tłumaczy, na czym polega nurt ekologiczny w designie - starannie wykonuje ćwiczenia z zakresu projektowania przedmiotów, stosując różnorodne techniki i narzędzia |
- korzysta z przekazów
medialnych oraz stosuje ich środki w swojej działalności - wyszukuje informacje na temat designu oraz przykłady designu w Internecie - twórczo wykonuje projekty przedmiotów, stosując różnorodne techniki i materiały, w tym ekologiczne, i programy komputerowe |
|
5/78Fotografia 6-7/79- 80 Funkcja użytkowa fotografii- wykonanie kolażu fotograficznego "Zwierzaki cudaki" 8/81 Opis fotografii |
- wykonuje fotografię na zadany
temat - tworzy kolaż fotograficzny |
- wykonuje fotografie - wykonuje reportaż fotograficzny, pracując w zespole - wyraża własne zdanie na temat oglądanych fotografii - tworzy prosty opis wskazanej fotografii |
- wyjaśnia funkcje różnych
rodzajów fotografii: artystyczną, reportaż, naukową,
reklamową - opisuje fotografię, stosując elementy języka sztuki - wykonuje fotografie |
-wyjaśnia podstawowe różnice
między różnymi rodzajami aparatów fotograficznych - wskazuje elementy świadczące o tym, że fotografia artystyczna jest dziedziną sztuki - analizuje fotografię, stosując język sztuki |
-- twórczo wykorzystuje
graficzne programy komputerowe do opracowywania
fotografii - wykonuje fotografie, stosując w sposób oryginalny, twórczy elementy języka sztuki - omawia wykonane przez siebie fotografie |
|
9/82 Sztuka i komputer 10-11/83-84 Projekt kartki z kalendarza / lub kartki okolicznościowej/ |
- wymienia korzyści i zagrożenia
płynące z korzystania z Internetu - wykonuje ćwiczenie na zadany temat |
- wyjaśnia, jak można
wykorzystać komputer jako narzędzie do tworzenia sztuki - wykonuje projekt okładki, stosując wskazane narzędzia, materiały i techniki - poznaje programy do tworzenia prezentacji multimedialnych i animacji |
- rozpoznaje dzieło artystycznej
grafiki komputerowej - korzysta z programu do tworzenia prezentacji multimedialnych - wykonuje projekt okładki, stosując narzędzia, materiały i techniki adekwatnie do tematu - wymienia funkcje graficznych programów komputerowych |
- opisuje rolę, funkcję i wygląd
stron internetowych - starannie wykonuje projekt okładki, stosując narzędzia, materiały i techniki adekwatnie do tematu -wykonuje komiks za pomocą programu Comic Life |
- twórczo wykonuje zadania, korzystając z graficznych programów komputerowych | |
12/85 Media w sztuce 13/86 Dzień prezentacji multimedialnych "Moja szkoła" |
-- wymienia narzędzia do
tworzenia sztuki multimedialnej - wykonuje jedno z ćwiczeń składających się na projekt Moja szkoła, pracując w zespole |
- wyjaśnia pojęcie sztuki
nowych mediów - stosuje w zadaniu wskazane techniki, narzędzia i materiały |
- wyjaśnia pojęcie sztuki
multimedialnej - wymienia przykłady sztuki multimedialnej - wykonuje elementy ćwiczeń składających się na zespołowy projekt Moja szkoła adekwatnie do tematu |
- wyjaśnia pojęcie performance - starannie wykonuje ćwiczenia składające się na zespołowy projekt Moja szkoła, stosując różne techniki, narzędzia, materiały |
- twórczo realizuje zadania projektu zespołowego Moja szkoła, stosując narzędzia do tworzenia sztuki multimedialnej | |
14/87 Film 15-16/88-89 Poznajemy gatunki filmowe- wykonanie plakatu filmowego |
- wykonuje plakat do wybranego
filmu |
- wyjaśnia pojęcie filmu - rozróżnia podstawowe gatunki filmu - wykonuje plakat do filmu, łącząc obraz z tekstem |
- opisuje funkcje kamery i
projektora - opisuje czynności, które w pracy nad filmem wykonują: scenograf, scenarzysta, operator, reżyser, kostiumolog, charakteryzator, kompozytor muzyki - wykonuje plakat do filmu ze świadomością roli obrazu i tekstu, stosując wskazane techniki i narzędzia adekwatnie do tematu |
- wyszukuje i systematyzuje
informacje na temat filmu i prezentuje je w formie
plakatu, portfolio lub prezentacji multimedialnej - starannie i ze świadomością roli obrazu i tekstu wykonuje plakat do wybranego filmu, stosując narzędzia, materiały i techniki adekwatnie do tematu |
- wykonuje ( z pomocą lub
samodzielnie )animację filmową, stosując komputerowy
program do tworzenia animacji - twórczo i ze świadomością roli obrazu i tekstu wykonuje plakat do wybranego filmu, stosując odpowiednie narzędzia, materiały i techniki |
|
17/90Sztuka ludowa 18- 19/91-92 Zakładka do książki - praca inspirowana sztuką ludową 20--21/93-94 Malarstwo ludowe- praca na powierzchni plastikowej lub szklanej |
- podaje przykłady dyscyplin
sztuki, w których można odnaleźć elementy sztuki
ludowej - wykonuje zadania i prace na zadany temat, inspirowane sztuką ludową |
- odczytuje na mapie tradycyjne
regiony Polski - stosuje w zadaniach i we własnych pracach plastycznych wskazane techniki, narzędzia i materiały |
- rozpoznaje zabytki budownictwa
ludowego - wymienia miejsca gromadzenia zbiorów sztuki ludowej - omawia dzieło sztuki ludowej, podając daną dziedzinę sztuki i materiał, z którego zostało zrobione - wykonuje różnorodne zadania i prace plastyczne inspirowane polską sztuką ludową |
- rozróżnia dzieła sztuki
ludowej i rzemiosła artystycznego - opisuje dzieła sztuki ludowej, wskazując zastosowane elementy języka sztuki i materiał, z którego zostało zrobione - starannie realizuje różne działania, stosując narzędzia, materiały i techniki adekwatnie do tematu |
- wyjaśnia, w jaki sposób
sztuka ludowa inspiruje współczesny design - analizuje elementy języka sztuki zastosowane w dziełach sztuki ludowej - twórczo wykorzystuje we własnych działaniach narzędzia, materiały i techniki potrzebne do realizacji wskazanych zadań |
|
22/95 Sztuka ulicy 23-24/96-97 Wykonujemy szablon; graffiti szablonowe 25-26/98-99 Projektujemy graffiti; graffiti chodnikowe; mural |
-- rozróżnia na ilustracjach
prace wykonane w technice graffiti, szablonu, wlepki -
wykonuje projekt graffiti, pracując w zespole |
- wyjaśnia pojęcie sztuki ulicy - potrafi zastosować we własnych pracach plastycznych techniki szablonu, graffiti i wlepki |
- charakteryzuje technikę
szablonu, graffiti i wlepki - wykonuje prace na zadany temat, stosując poznane techniki i narzędzia adekwatnie do tematu |
- omawia cechy charakterystyczne
muralu i graffiti - starannie realizuje prace plastyczne, wykorzystując poznane techniki i narzędzia stosowane przez twórców sztuki ulicy |
- twórczo wykorzystuje we własnych
działaniach techniki i narzędzia stosowane przez twórców
sztuki ulicy - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności: wyszukuje w Internecie przykłady sztuki ulicy |
|
27/100 Gdzie można oglądać
sztukę? 28-29/101-102 Przygotowujemy minigalerię w pudełku( okno wystawowe) 30-31 /103-104 Kompozycja w krajobrazie 32-33 /105-106 Zabytki architektury i rzeźby w okolic |
- wskazuje muzea, galerie, domy
kultury jako miejsca spotkań ze sztuką - wykonuje kompozycję w krajobrazie, pracując w zespole - wskazuje zabytki architektoniczne lub rzeźbiarskie w okolicy albo regionie - wykonuje krótki opis, szkic lub fotografię zabytku zgodnie z instrukcją nauczyciela |
-- wymienia regionalne zabytki
sztuki oraz miejsca spotkań z kulturą - wskazuje, które instytucje kultury w mieście, regionie prowadzą działalność edukacyjną -wykonuje zadania plastyczne zgodnie z instrukcją nauczyciela - wykazuje poczucie związku z tradycją narodową - wykonuje opis, szkic lub fotografię zabytku |
- rozpoznaje na reprodukcjach lub
w naturze sztukę przeobrażania krajobrazu i ją opisuje - wykonuje prace plastyczne na zadany temat, stosując wskazane techniki i narzędzia adekwatnie do tematu - ma przekonanie o konieczności uczestnictwa w życiu kulturalnym - wykonuje zadania, stosując wskazane techniki i narzędzia adekwatnie do tematu |
-- poszukuje sztuki w internecie - wykonuje różnorodne zadania: indywidualnie - wystawę własnych prac, zespołowo - kompozycję przeobrażającą krajobraz i prezentację multimedialną na temat sztuki regionu - ma świadomość kulturową - starannie realizuje zadania związane z dokumentacją zabytku |
- wyjaśnia, na czym polega
interaktywność wystaw i muzeów - twórczo wykorzystuje we własnych działaniach narzędzia, materiały i techniki potrzebne do realizacji wskazanych zadań - prezentuje postawę szacunku i tolerancji wobec różnorodności kulturowej - starannie wykonuje opis, szkice i fotografię zabytku - prezentuje wykonaną przez siebie dokumentację zabytku na forum klasy |
|
34-35/ 107-108 Utrwalenie
wiadomości zdobytych w klasie 6 ( praktyczna lekcja powtórzeniowa
- ćwiczenia, quiz lub sprawdzian do wyboru) 36- 37/109-110 Wystawa prac uczniowskich, ćwiczenia w terenie |
- wykonuje zadania na poziomie
koniecznym - pracuje w zespole, przygotowując wystawę |
- samodzielnie wykonuje zadania
na poziomie podstawowym - odnajduje w pracach plastycznych własnych i innych uczniów poznane elementy języka sztuki |
- starannie i dokładnie wykonuje
zadania - prezentuje przekonanie o konieczności uczestnictwa w życiu kulturalnym - przygotowuje wystawę prac plastycznych, pracując w zespole |
- poprawnie wykonuje zadania z
dbałością o estetykę - korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich środki w swojej działalności: ogląda aranżacje różnych wystaw w Internecie - starannie przygotowuje wystawę prac plastycznych, pracując w zespole |
- bezbłędnie wykonuje zadania - wykonuje zadania dodatkowe - wyszukuje informacje na temat designu oraz przykłady designu w Internecie - twórczo wykonuje projekty przedmiotów, stosując różnorodne techniki i materiały, w tym ekologiczne i programy komputerowe |
Opracowanie: mgr Dorota Drela