PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z PRZYRODY
  1. Każdy uczeń jest oceniany sprawiedliwie
    a) Odpowiedzi ustne;
    b) Prace pisemne: kartkówki, sprawdziany, referaty, testy
    c) Prace domowe;
    d) Aktywność i zaangażowanie
    TO JEST OBOWIAZKOWE
  2. Sposób wystawiania oceny semestralnej
    a) Uczeń powinien wykazać się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w przedmiotowym systemie oceniania.
    b) Uczeń ma przynajmniej trzy oceny z odpowiedzi ustnych.
    c) Uczeń otrzymuje klasyfikację z przedmiotu, gdy ma co najmniej 50 % obecności.
  3. Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian, test ma obowiązek napisać go w ciągu 7 dni od momentu powrotu do szkoły, w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na kolejny dzień.
  4. Uczeń może w ciągu 7 dni (od oddania) poprawić ocenę niedostateczną ze sprawdzianu lub testu.
  5. Krótkie kartkówki mogą obejmować materiał z trzech ostatnich lekcji ich w przypadku oceny niedostatecznej nie poprawiamy.
  6. Nie można poprawiać ocen tydzień przed klasyfikacją.
  7. Uczeń może trzykrotnie zgłosić nieprzygotowanie do zajęć nie dotyczy to sprawdzianów i testów.
  8. Za brak zadania domowego uczeń może otrzymać trzy minusy przy kolejnym otrzrumuje ocenę niedostateczną.
  9. Brak zadania domowego uczeń musi zgłosić przy sprawdzaniu obecności na początku lekcji jeżeli tego nie zrobi otrzymuje ocenę niedostateczną.
  10. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej na semestr uczeń ma miesiąc na nadrobienie zaległości od momentu rozpoczęcia nowego semestru.
  11. Wymagania na ocenę:
    Uczeń otrzymuje ocenę:
    > dopuszczającą - gdy odpowiedź jest niesamodzielna, z błędami, zgodna z wymaganiami koniecznymi;
    > dostateczną - gdy odpowiedź jest z małymi błędami, samodzielna, niepełna, zgodna z wymaganiami podstawowymi;
    > dobrą - gdy odpowiedź jest samodzielna, niepełna, z niewielkimi usterkami językowymi, zgodna z wymaganiami na ocenę dobrą;
    > bardzo dobrą - gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego oraz odpowiadająca poziomowi wymagań na ocenę bardzo dobrą;
    > celującą - gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego, poparta licznymi przykładami z życia codziennego.
 
WYMAGANIA PROGRAMOWE NA POSZCZEGÓLNE OCENY
 
KLASA IV
DZIAŁ 1 - PRZYRODA I JA
OCENA CELUJĄCA
  • uczeń uzasadnia, że człowiek jest składnikiem przyrody
  • uczeń wyjaśnia dlaczego obserwacje są niezbędne w poznawaniu przyrody
  • określa rolę mapy, planu, kompasu w poznawaniu przyrody
  • uczeń opisuje sposób działania mikroskopu optycznego
  • uczeń uzasadnia dlaczego na podstawie pojedynczej obserwacji nie należy wyciągać wniosków
  • uczeń opisuje kartę obserwacji
  • uczeń uzasadnia dlaczego samodzielnie przeprowadzona obserwacja i doświadczenie są najważniejszym źródłem wiedzy o przyrodzie
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń podaje przykłady powiązań między składnikami przyrody
  • uczeń podaje przykłady pytań zainspirowanych obserwacjami przyrody
  • uczeń wskazuje możliwości wykorzystania lornetki, lupy, mikroskopu podczas obserwacji przyrodniczych
  • uczeń wskazuje i nazywa części mikroskopu optycznego
  • podaje przykłady trwałych i nietrwałych preparatów mikroskopowych
  • uczeń wyjaśnia, dlaczego niewolno zrywać roślin lub karmić zwierząt podczas ich obserwacji
  • uczeń opisuje proste doświadczenia, dzięki którym można zdobyć nową wiedzę
  • uczeń wyjaśnia dlaczego obserwacja jest niezbędna w poznawaniu przyrody
OCENA DOBRA
  • uczeń wskazuje i podaje nazwy wytworów działalności człowieka
  • uczeń podaje przykłady organizmów lub obiektów , których obserwacja dostarcza nowych informacji o przyrodzie
  • uczeń podaje nazwy zmysłów człowieka umożliwiających poznawanie przyrody
  • uczeń określa czym jest obserwacja przyrody
  • uczeń wypełnia poprawnie karty doświadczeń
  • uczeń wymienia zasady, których należy przestrzegać podczas przeprowadzania doświadczeń
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń wskazuje składniki przyrody w otoczeniu
  • uczeń podaje przykłady ożywionej i nieożywionych składników przyrody
  • uczeń wyjaśnia dlaczego zmysłem smaku i węchu należy rozważnie posługiwać się podczas poznawania przyrody
  • uczeń prezentuje sposoby dokumentowania obserwacji przyrodniczych
  • uczeń podaje przykłady pytań, na które można odpowiedzieć , prowadząc doświadczenie uczeń wskazuje źródła wiedzy o przyrodzie
OCENA DOPUSZCZAJACA
  • uczeń określa czym jest przyroda
  • uczeń wskazuje źródła wiedzy o przyrodzie
  • uczeń opisuje cechy dobrego przyrodnika
  • uczeń podaje przykłady obserwacji przyrodniczych
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 2 - JA, ROŚLINY I ZWIERZĘTA
OCENA CELUJĄCA
  • uczeń wyjaśnia co oznaczają określenia: pozytywne nastawienie do nauki, własna chęć poznania, systematyczność
  • wymienia rodzaje zachowań przyjaznych w stosunku do innych osób
  • wyjaśnia jaka funkcje spełniają hodowle roślin i zwierząt
  • uczeń uzasadnia dlaczego nie wszystkie zwierzęta można trzymać w domu
  • wyjaśnia dlaczego należy poznawać naturalne środowisko rośliny doniczkowej
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń wyjaśnia, dlaczego warto się uczyć i zdobywać nowe umiejętności,
  • uczeń wskazuje problemy, jakie miałaby osoba poruszająca się w szkole na wózku inwalidzkim
  • uczeń wskazuje cechy osoby powszechnie lubianej
  • uczeń opisuje na wybranym przykładzie obowiązki opiekuna hodowli szkolnej,
  • uczeń określa, dlaczego nie każde zwierzę jest bezpieczne dla ludzi
  • uczeń wskazuje różne źródła informacji o wybranych zwierzętach i korzysta z nich
OCENA DOBRA
  • uczeń określa znaczenie uczenia się
  • uczeń podaje podstawowe zasady uczenia się
  • uczeń podaje przykłady zwierząt niebezpiecznych dla ludzi
  • uczeń określa potrzeby życiowe rośliny
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń wymienia czynniki ułatwiające naukę
  • uczeń rozpoznaje właściwe warunki do nauki
  • uczeń wymienia czynniki i sytuacje dobrze wpływające na samopoczucie w szkole
  • uczeń wymienia nazwy zwierząt hodowlanych
  • uczeń podaje zasady dbałości o zwierzęta
  • uczeń podaje zasady dbałości o rośliny
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
  • uczeń rozpoznaje właściwe warunki do nauki
  • uczeń wymienia nazwy zwierząt najczęściej trzymanych w domu
  • uczeń wymienia rośliny doniczkowe trzymane w domu
  • uczeń uzasadnia dlaczego po kontakcie ze zwierzętami i roślinami należy myć ręce
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 3 - KUCHNIA JAKO LABOLATORIUM
OCENA CELUJĄCA
  • uczeń uzasadnia posługując się modelem drobinowym, dlaczego gazy są ściśliwe, ciecze bardzo mało ściśliwe, a ciała stałe są nie ściśliwe
  • uczeń wymienia właściwości wody wrzącej i wody o temperaturze pokojowej
  • uczeń podaje przykłady pozytywnych i negatywnych skutków dyfuzji w otaczającej przyrodzie
  • uczeń wyjaśnia pojecie zawiesina
  • uczeń sporządza z wymienionych składników mieszaninę niejednorodną
  • uczeń wyjaśnia pojęcie krzepnięcia i topnienia
  • uczeń wyciąga wnioski z obserwacji
  • uczeń odróżnia obserwacje od wniosków
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń podaje właściwości gazów, cieczy i ciał stałych
  • uczeń wymienia przykłady ciał dobrze i źle przewodzących ciepło
  • uczeń podaje sposoby zwiększenia rozpuszczalności substancji
  • uczeń opisuje zjawiska krystalizacji i rozpuszczania
  • uczeń porównuje zjawiska krystalizacji i odparowywania
  • uczeń wyjaśnia różnice miedzy topnieniem i rozpuszczaniem
  • uczeń wymienia sposoby zwiększenia szybkości parowania
  • uczeń prowadzi doświadczenia i obserwacje
  • uczeń podaje przykłady przedmiotów codziennego użytku, odwołując się do właściwości tych substancji
OCENA DOBRA
  • uczeń prezentuje za pomocą modelu budowę drobinową gazów, cieczy i ciał stałych
  • uczeń podaje przykłady ciał kruchych, plastycznych i sprężystych
  • uczeń wyjaśnia zjawisko przewodnictwa cieplnego
  • uczeń wyjaśnia zjawisko dyfuzji
  • uczeń wymienia nazwy zjawisk towarzyszących zmianom stanu skupienia wody
  • uczeń wyjaśnia doświadczenie według opisu
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń wymienia stany skupienia substancji
  • uczeń wymienia przykłady substancji w określonych stanach skupienia
  • uczeń rozróżnia pojęcia parowanie i wrzenie
  • uczeń podaje nazwy stanów skupienia wody
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
  • uczeń wymienia stany skupienia substancji
  • uczeń podaje nazwy stanów skupienia wody
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 4 - PRZYRODA SIĘ ZMIENIA
OCENA CELUJACA
  • uczeń omawia i uzasadnia zależności między wielkością widnokręgu, a wysokością, na jakiej się znajduje obserwator
  • uczeń analizuje zależności między długością cienia, a wysokością Słońca nad widnokręgiem
  • uczeń rysuje drogę Słońca nad widnokręgiem w różnych porach roku
  • uczeń przewiduje przyrodnicze konsekwencje opóźnienia lub przyspieszenia termalnej pory roku
  • uczeń omawia proces powstawania chmur i opadów
  • uczeń uzasadnia dlaczego lód nie tonie w wodzie
  • uczeń odróżnia obserwację od wniosków
  • uczeń planuje doświadczenia wykazujące istnienie powietrza
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń charakteryzuje widnokrąg w mieście i na wsi
  • uczeń rysuje drogę Słońca nad widnokręgiem w różnych porach roku
  • uczeń wyjaśnia zależność dnia od długości drogi Słońca nad widnokręgiem
  • uczeń tłumaczy równonoc wiosenna i jesienna
  • uczeń podaje przykłady świadczące o rocznym rytmie życia przyrody
  • uczeń wyjaśnia zjawiska zmian stanu skupienia wody
  • uczeń prowadzi obserwacje i doświadczenia
  • uczeń wyjaśnia pojęcie ciśnienie atmosferyczne
OCENA DOBRA
  • uczeń określa długość dnia -długość od wschodu do zachodu Słońca
  • uczeń wyjaśnia pojęcie : wschód Słońca, górowanie Słońca, zachód Słońca
  • uczeń wymienia daty rozpoczynające kalendarzowe pory roku
  • uczeń określa wpływ wysokości Słońca nad widnokręgiem na porę roku i porę dnia
  • uczeń wyjaśnia skąd się bierze para wodna w powietrzu
  • uczeń omawia krążenie wody w przyrodzie
  • uczeń wykonuje doświadczenie według opisu
  • uczeń przedstawia właściwości ciepłego i zimnego powietrza
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń wyjaśnia pojęcia widnokrąg i linia widnokręgu
  • uczeń podaje przykłady świadczące o pozornych zmianach położenia Słońca w niebie
  • uczeń wymienia cechy pogody charakterystyczne dla danej pory roku
  • uczeń podaje zmiany zachodzące w danych porach roku
  • uczeń określa stany skupienia wody
  • uczeń określa zjawiska parowania i skraplania, topnienia i krzepnięcia
  • uczeń określa stany skupienia i właściwości powietrza
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
  • uczeń wyjaśnia pojęcia widnokrąg i linia widnokręgu
  • uczeń wymienia cechy pogody charakterystyczne dla danej pory roku
  • uczeń podaje zmiany zachodzące w danych porach roku
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 5 - POGODA JEST ZAWSZE
OCENA CELUJĄCA
  • uczeń podaje przykłady pogody krótkoterminowej i długoterminowej
  • uczeń wymienia nazwy poszczególnych typów wiatru
  • uczeń wyjaśnia od czego zależy barwa przedmiotów
  • uczeń wyjaśnia dlaczego zimą ubieramy się w ciemne kolory, a latem w jasne
  • uczeń opisuje historie wynalezienia piorunochronu
  • uczeń interpretuje mapy synoptyczne, określając poszczególne znaki
  • uczeń na podstawie uproszczonej mapy synoptycznej, opisuję pogodę w danym miejscu
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń buduje prosty wiatromierz
  • uczeń wyjaśnia zjawisko powstawania tęczy
  • uczeń wyjaśnia przyczynę występowania ładunków elektrycznych w chmurach
  • uczeń wymienia nazwy najważniejszych instytucji, gdzie opracowuje się prognozę pogody dla całej Polski
  • uczeń podaje przykłady sytuacji, w których jest ważna znajomość prognozy pogody na następny dzień
OCENA DOBRA
  • uczeń wymienia jednostki ciśnienia i temperatury
  • uczeń opisuje zasady działania wiatromierza
  • uczeń wyjaśnia znaczenia mgły
  • uczeń podaje przykłady znaczenia barw w przyrodzie
  • uczeń wyjaśnia znaczenie prognozy pogody dla planowania zajęć i ubioru przez ludzi
  • uczeń opisuje znaki synoptyczne
  • uczeń opisuje w kilku zdaniach pogodę obserwowaną w ciągu 1 dnia
  • uczeń uzasadnia konieczność prowadzenia dzienniczka pogody w każdej porze roku
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń wymienia składniki pogody
  • uczeń podaje nazwy urządzeń do pomiaru ciśnienia i temperatury
  • uczeń określa warunki niezbędne do powstania tęczy
  • uczeń demonstruje prosty sposób elektryzowania ciał
  • uczeń podaje zasady postępowania w czasie burzy
  • uczeń wymienia zjawiska atmosferyczne występujące w Polsce
OCENA DOPUSZCZAJACA
  • uczeń wymienia składniki pogody
  • uczeń podaje zasady postępowania w czasie burzy
  • uczeń wymienia zjawiska atmosferyczne występujące w Polsce
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 6 - WYCIECZKA PO OKOLICY
OCENA CELUJĄCA
  • uczeń omawia sposoby wyznaczania kierunków świata w sytuacji, gdy nie ma przyrządów i Słońca
  • uczeń określa kierunki świata w terenie
  • uczeń szacuje na podstawie skali planu, czy zmieści się on na kartce papieru
  • uczeń analizuje mapy topograficzne pod względem ilości zabudowań i innych elementów
  • uczeń wykonuje pomiar wysokości pagórka
  • uczeń orientuje mapę topograficzną
  • uczeń charakteryzuje wpływ różnych czynników na wody powierzchniowe
  • uczeń ocenia stopień wykorzystania gospodarczego rzeki w najbliższej okolicy
  • uczeń wyjaśnia co to znaczy zorientować plan, mapę
  • uczeń wybiera mapę o odpowiedniej skali na wycieczkę rowerową lub pieszą
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń opisuje kierunki świata na róży kierunków
  • uczeń wskazuje kierunki świata główne i pośrednie
  • uczeń omawia wyznaczanie kierunków świata w nocy
  • uczeń rysuje proste plany w skali 1:100
  • uczeń posługuje się legendą mapy topograficznej, do planowania trasy wycieczki
  • uczeń na podstawie ilustracji rozpoznaje rodzaje ukształtowania terenu
  • uczeń wybiera mapę o odpowiedniej skali na wycieczkę rowerową lub pieszą
  • uczeń wyjaśnia pojęcie bagno, staw, jezioro
OCENA DOBRA
  • uczeń posługuje się kompasem przy wyznaczaniu kierunków świata
  • uczeń rozpoznaje mapę topograficzną wśród innych map do wyboru
  • uczeń określa kierunki świata na mapie topograficznej
  • uczeń oblicza krokami długość niewielkich odcinków
  • uczeń podaje przykłady zbiorników sztucznych i naturalnych
  • uczeń wymienia wody występujące w najbliższej okolicy
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń wskazuje zastosowanie mapy i planu
  • uczeń odczytuje skalę mapy
  • uczeń rozpoznaje proste znaki topograficzne
  • uczeń zna długości swojej pary kroków
OCENA DOPUSZCZAJACA
  • uczeń wskazuje zastosowanie mapy i planu
  • uczeń rozpoznaje proste znaki topograficzne
  • uczeń posługuje się taśmą mierniczą
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 7 - OBSERWACJE ŻYCIA W OKOLICY
OCENA CELUJĄCA
  • uczeń podaje różnicę między roślinami jednorocznymi, dwuletnimi, wieloletnimi
  • uczeń wyjaśnia co to są byliny
  • uczeń wyjaśnia pojęcie bór, las mieszany
  • uczeń uzasadnia, dlaczego rośliny runa leśnego kwitną wczesną wiosną
  • uczeń wyjaśnia znaczenie ściółki leśnej dla życia w lesie
  • uczeń wyjaśnia różnice między zbożami jarymi, a ozimymi
  • uczeń definiuje rośliny okopowe, warzywne, przyprawowe
  • uczeń podaje przykłady leczniczego wykorzystania roślin
  • uczeń omawia warstwowość roślin
  • uczeń wyjaśnia zróżnicowany udział człowieka w tworzeniu poszczególnych środowisk
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń podaje przykłady byliny występującej w najbliższym otoczeniu
  • uczeń wyjaśnia różnice pomiędzy lasem iglastym, liściastym i mieszanym
  • uczeń opisuje temperaturę i nasłonecznienie występujące w lesie w poszczególnych warstwach lasu
  • uczeń opisuje jak można poznać las za pomocą różnych zmysłów
  • uczeń podaje różnicę pomiędzy roślinożercą, mięsożercą i wszystkożercą
  • uczeń wymienia cechy charakterystyczne łąk
  • uczeń wymienia główne zabiegi prowadzone przez człowieka na polach i uzasadnia ich znaczenie
  • uczeń wyjaśnia w jaki sposób zwierzęta pomagają ludziom w walce ze szkodnikami
  • uczeń wyjaśnia, dlaczego leki (szczególnie te z wyciągów roślinnych) należy zażywać w obecności lekarza
  • uczeń wskazuje różnice i podobieństwa miedzy lasem, sadem, łąką i polem uprawnym
OCENA DOBRA
  • uczeń wskazuje różnice między drzewem iglastym i liściastym
  • uczeń podaje znaczenie tablic informacyjnych umieszczonych w wejściu do lasu
  • uczeń podaje przykłady roślin tworzących warstwy lasu
  • uczeń wyjaśnia na przykładach czym się żywią roślinożercy, mięsożercy i wszystkożercy
  • uczeń wyjaśnia, co to jest pastwisko
  • uczeń uzasadnia szkodliwość wypalania traw
  • uczeń rozpoznaje zboża uprawiane w Polsce
  • uczeń podaje przykłady roślin warzywnych i przyprawowych
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń rozpoznaje pospolite krzewy, drzewa i rośliny zielone
  • uczeń rozpoznaje i nazywa pospolite zwierzęta występujące w okolicy
  • uczeń określa co to jest las
  • uczeń wymienia funkcje lasu
  • uczeń podaje podstawowe zasady zachowania w lesie
  • uczeń podaje przykłady grzybów jadalnych i niejadalnych
  • uczeń podaje przykłady zwierząt żyjących na łąkach
  • uczeń wymienia nazwy zwierząt wypasanych w Polsce
  • uczeń określa cel tworzenia pól uprawnych
  • uczeń wyjaśnia co to jest sad
  • uczeń wymienia drzewa i krzewy uprawiane w sadach
  • uczeń uzasadnia, dlaczego niewolno próbować nieznanych roślin
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
  • uczeń rozpoznaje pospolite krzewy, drzewa
  • uczeń rozpoznaje i nazywa pospolite zwierzęta występujące w okolicy
  • uczeń podaje podstawowe zasady zachowania w lesie
  • uczeń wymienia nazwy zwierząt wypasanych w Polsce
  • uczeń wymienia drzewa i krzewy uprawiane w sadach
  • uczeń wymienia zboża uprawiane na polach
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 8 - OCHRONA ŚRODOWISKA
OCENA CELUJĄCA
  • uczeń uzasadnia dlaczego ochrona przyrody ma w Polsce długa tradycję
  • uczeń uzasadnia stwierdzenie, ze każda roślina potrzebuje do życia wody w odpowiedniej ilości
  • uzasadnia dlaczego rozwój rolnictwa ekologicznego może być szansą rozwoju dla wielu gospodarstw w Polsce
  • uczeń wyjaśnia pojęcie recykling
  • uczeń wymienia przykłady wyrobów pochodzących z recyklingu
  • uczeń wprowadza w życie wybrane działania proekologiczne
  • uczeń uzasadnia, że tworzenie gospodarstw ekologicznych przyczynia się do poprawy jakości środowiska
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń podaje przykłady rezerwatów przyrody i pomników przyrody
  • uczeń podaje przykłady zanieczyszczeń, które zagrażają roślinom i zwierzętom
  • uczeń ocenia, czy gospodarstwo jego rodziny mogłoby zostać przekształcone na ekologiczne
  • uczeń podaje znaczenie oszczędzania wody i energii elektrycznej dla środowiska
  • uczeń uzasadnia znaczenie segregacji odpadów
OCENA DOBRA
  • uczeń wyjaśnia w jaki sposób jest chroniona przyroda w Polsce
  • uczeń wyjaśnia, co to jest zanieczyszczenie środowiska
  • uczeń wskazuje wady i zalety różnych sposobów gospodarowania
  • uczeń wymienia przykłady zanieczyszczeń pochodzących z różnych źródeł
  • uczeń wymienia sposoby ograniczenia zanieczyszczeń
  • uczeń uzasadnia konieczność oszczędzania wody i energii
  • uczeń uzasadnia znaczenie segregacji odpadów
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń wymienia formy ochrony środowiska w Polsce
  • uczeń podaje nazwę parku narodowego położonego najbliżej miejsca zamieszkania
  • uczeń podaje przykłady działalności człowieka niekorzystnie wpływającej na środowisko
  • uczeń wyjaśnia dlaczego śmieci wyrzucane w nieodpowiednich miejscach są niebezpieczne
  • uczeń wymienia cechy gospodarstwa tradycyjnego i ekologicznego
  • uczeń wymienia źródła zanieczyszczeń środowiska
  • uczeń segreguje odpady na szkło, papier i tworzywa sztuczne
OCENA DOPUSZCZAJACA
  • uczeń podaje nazwę parku narodowego położonego najbliżej miejsca zamieszkania
  • uczeń podaje przykłady działalności człowieka niekorzystnie wpływającej na środowisko
  • uczeń wymienia cechy gospodarstwa tradycyjnego i ekologicznego
  • uczeń segreguje odpady na szkło, papier i tworzywa sztuczne
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
 
 
KLASA V
DZIAŁ 1 - PRZED WĘDRÓWKĄ PO POLSCE
OCENA CELUJĄCA
  • uczeń przelicza skalę liczbową na mianowaną, liniową i odwrotnie,
  • uczeń analizuje mapy w różnych skalach i porównuje ich szczegółowość
  • uczeń rozpoznaje i nazywa skalę liniową, mianowaną i liczbową,
  • uczeń dopisuje do skali liniowej skalę mianowaną i liczbową,
  • uczeń zamienia skalę liniową i mianowaną na skalę liczbową,
  • uczeń podczas planowania trasy wycieczki oblicza odległości między wyznaczonymi obiektami
  • uczeń ocenia przydatność barw na mapie hipsometrycznej,
  • uczeń ocenia przydatność map w różnych sytuacjach życiowych,
  • uczeń opracowuje charakterystykę geograficzną zadanego regionu na podstawie różnych rodzajów map
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń odróżnia mapy o dużej skali od map o małej skali,
  • uczeń wskazuje obiekty zaznaczone na mapach w różnej skali,
  • uczeń planuje trasę wycieczki i opisuje ją z uwzględnieniem najciekawszych punktów w mieście,
  • uczeń opisuje ukształtowanie terenu na podstawie rysunku
  • uczeń rozpoznaje w terenie formy powierzchni terenu i wskazuje wysokość względną.
  • uczeń opisuje ukształtowanie powierzchni wybranego kraju na podstawie mapy hipsometrycznej,
  • uczeń porównuje i analizuje różne mapy tego samego terenu, wyciąga wnioski dotyczące warunków naturalnych, gospodarki itp.
OCENA DOBRA
  • uczeń orientuje plan miasta za pomocą kompasu lub obiektów w terenie,
  • uczeń wskazuje uczeń wskazuje, która skala jest mniejsza, a która większa,i opisuje przebieg trasy wycieczki zaproponowanej przez nauczyciela,
  • uczeń podaje przykłady przedstawiania różnych form terenu na mapach dawniej,
  • uczeń podaje jakie informacje, można odczytywać z różnego rodzaju map
  • uczeń wybiera potrzebną mapę w zależności od zadanego do opracowania tematu
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń wskazuje ulice na planie i określa kierunki geograficzne, w których biegną,
  • uczeń "czyta" plan miasta w zakresie podstawowym,
  • uczeń wskazuje na mapie szczyty górskie,
  • uczeń podaje graniczne wysokości nizin, wyżyn i gór oraz lokalizuje je na mapie,
  • wymienia sytuacje, w których jest potrzebna mapa danego rodzaju
OCENA DOPUSZCZAJACA
  • uczeń podaje przykłady przedmiotów i obiektów przedstawionych w skali,
  • uczeń podaje definicję skali,
  • uczeń rozpoznaje plan miasta wśród map,
  • uczeń wymienia sytuacje, w których jest potrzebny plan miasta,
  • uczeń wymienia, jakimi kolorami są zaznaczone na mapie niziny, wyżyny i góry,
  • uczeń wskazuje na mapie, niziny, wyżyny i góry,
  • uczeń wskazuje i nazywa różne rodzaje map w atlasie do przyrody.
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 2 - POLSKA I JEJ SĄSIEDZI
OCENA CELUJĄCA
  • uczeń planuje wycieczkę do zabytków wybranego miasta, posługując się źródłami innymi niż podręcznik
  • uczeń rozwiązuje poprawnie, posługując się źródłami innymi niż podręcznik, test podstawowy (A lub B) i dodatkowo test trudny (C).
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń porównuje krajobrazy państw na podstawie mapy,
  • uczeń rozpoznaje najważniejsze zabytki w wybranych miastach Polski i państw sąsiadujących,
  • uczeń wyjaśnia, dlaczego powstała Unia Europejska
OCENA DOBRA
  • uczeń wyjaśnia, co to znaczy, że część granic Polski stanowią granice naturalne,
  • uczeń podaje aktualną liczbę województw w Polsce,
  • uczeń wskazuje na mapie sąsiadów Polski nieposiadających dostępu do morza
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń podaje pełne nazwy państw graniczących z Polską,
  • uczeń wymienia i pokazuje na mapie największe miasta Polski
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
  • uczeń wskazuje na mapie państwa graniczące z Polską i ich stolice,
  • uczeń podaje przykłady najstarszych miast Polski,
  • uczeń wskazuje na mapie Polski miasto będące stolicą województwa, w którym mieszka
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 3 - KRAJOBRAZY POLSKI
OCENA CELUJĄCA
  • uczeń warunki przyrodnicze i gospodarcze każdej krainy geograficznej, zdobywa informacje w innych źródłach wiedzy i tworzy spójne opisy charakteryzujące daną krainę geograficzną
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń charakteryzuje każdą z krain geograficznych,
  • uczeń porównuje warunki naturalne i gospodarkę różnych krain geograficznych Polski,
  • uczeń ocenia znaczenie danej krainy geograficznej pod względem gospodarczym i turystycznym.
OCENA DOBRA
  • uczeń na podstawie charakterystyki rozpoznaje daną krainę geograficzną,
  • uczeń charakteryzuje warunki naturalne i gospodarkę regionu, w którym mieszka
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń określa położenie danej krainy geograficznej, posługując się kierunkami świata oraz jej położeniem w stosunku do innych krain,
  • uczeń wymienia główne cechy krajobrazowe danej krainy geograficznej
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
  • uczeń wskazuje na mapie pasy krajobrazowe i krainy geograficzne, podaje ich nazwy,
  • uczeń odczytuje proste informacje z mapy ogólnogeograficznej Polski i z map krajobrazowych,
  • uczeń wskazuje na mapie swój region i podaje podstawowe jego cechy.
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 4 - MÓJ ORGANIZM
OCENA CELUJACA
  • uczeń podaje przykłady współpracy między układami narządów
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń uzasadnia związek między budową danego układu narządów, a jego funkcjami
OCENA DOBRA
  • uczeń określa rolę wybranych narządów w ciele człowieka
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń przedstawia hierarchiczność struktury organizmu,
  • uczeń wskazuje na planszach najważniejsze narządy wchodzące w skład poznanych układów
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
  • uczeń określa rolę poznanych układów narządów oraz skóry
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 5 - ROZWIJAM SIĘ I POZNAJĘ OTOCZENIE
OCENA CELUJĄCA
  • uczeń opisuje kształt soczewek i związane z nim ich właściwości,
  • uczeń wyjaśnia, jak powstaje obraz na siatkówce oka,
  • uczeń uzasadnia przystosowanie budowy układu rozrodczego męskiego i żeńskiego do pełnionej funkcji,
  • uczeń podaje przykłady świadczące o tym, że dziecko w łonie matki się rozwija,
  • uczeń wykazuje potrzeby człowieka na każdym etapie rozwoju,
  • uczeń wyjaśnia, co to znaczy, że na dojrzewanie mają wpływ hormony
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń odróżnia ciała będące źródłem światła i odbijające światło,
  • uczeń uzasadnia, że zmysły chronią organizm przed niebezpiecznymi czynnikami zewnętrznymi,
  • uczeń określa rolę poszczególnych narządów w układach rozrodczych,
OCENA DOBRA
  • uczeń podaje przykłady ośrodków, na granicy których obserwujemy załamanie światła,
  • uczeń opisuje warunki niezbędne do rozchodzenia się dźwięku,uczeń wyjaśnia na czym polega praca okulisty i optyka,
  • uczeń wyjaśnia, co to znaczy, że zmysły ulegają adaptacji,
  • uczeń wyjaśnia, co to jest ciąża,
  • uczeń podaje charakterystykę etapów rozwojowych człowieka,
  • uczeń charakteryzuje etap dojrzewania.
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń wskazuje na planszy lub modelu elementy budowy oka i ucha i określa ich funkcje,
  • uczeń wskazuje zmysły człowieka i opisuje ich funkcje w odbieraniu wrażeń ze środowiska zewnętrznego,
  • uczeń wskazuje czynniki wpływające pozytywnie i negatywnie na rozwój organizmu w okresie dojrzewania.
OCENA DOPUSZCZAJACA
  • uczeń wymienia źródła światła i dźwięku,
  • uczeń podaje podstawowe zasady higieny wzroku i słuchu,
  • uczeń nazywa poszczególne elementy budowy układu rozrodczego kobiety i mężczyzny,
  • uczeń wyjaśnia, co to jest zapłodnienie,
  • uczeń wymienia etapy rozwojowe człowieka,
  • uczeń opisuje zmiany zachodzące w organizmach dziewczynki i chłopca podczas dojrzewania
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 6 - MOJE ZDROWIE
OCENA CELUJĄCA
  • uczeń przedstawia zjawisko fermentowania wybranego produktu, korzystając ze źródeł innych niż podręcznik,
  • uczeń uzasadnia twierdzenie, że przestrzeganie higieny osobistej jest obowiązkiem każdego człowieka,
  • uczeń opisuje mechanizm działania środków myjących,
  • uczeń podaje definicję pojęcia detergent,
  • uczeń uzasadnia, dlaczego ćwiczenia fizyczne usprawniają organizm,
  • uczeń wyjaśnia, dlaczego w kontaktach ze zwierzętami należy zachować szczególną ostrożność
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń wskazuje źródła, rolę w organizmie oraz skutki niedoboru wybranych witamin,
  • uczeń wyjaśnia, na czym polegają poznane metody konserwowania żywności,
  • uczeń opisuje sposoby wykorzystania pożytecznych drobnoustrojów do konserwowania żywności,
  • uczeń określa szkodliwe dla zdrowia skutki działania preparatów żrących, drażniących, łatwopalnych,
  • uczeń podaje przykłady roślin mogących wywołać alergię u ludzi,
  • uczeń wymienia rodzaje uszkodzeń ciała i opisuje sposoby udzielania pierwszej pomocy
OCENA DOBRA
  • uczeń opisuje skutki błędów żywieniowych,
  • uczeń opisuje zasady prawidłowego odżywiania się - ilości, regularności, jakości spożywanych pokarmów, zakupu produktów i przyrządzania posiłków,
  • uczeń wyjaśnia, jak powinien odżywiać się uczeń klasy 5.,
  • uczeń analizuje swój rozkład dnia i wyciąga wnioski dotyczące poprawności rozkładu czynności w ciągu dnia,
  • uczeń uzasadnia, dlaczego jego rozkład dnia jest właściwy lub niewłaściwy,
  • uczeń opisuje sytuacje, w których należy wypoczywać aktywnie, a w których biernie,
  • uczeń wskazuje poprawne postępowanie w wypadku pogryzienia przez zwierzę
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń wyjaśnia, jakie są skutki niewłaściwego odżywiania się,
  • uczeń przypisuje psucie się żywności drobnoustrojom,
  • uczeń wymienia poznane sposoby konserwowania żywności,
  • uczeń wskazuje znaczenie czystości odzieży, obuwia, bielizny i otoczenia dla utrzymania zdrowia,
  • uczeń na podstawie instrukcji objaśnia sposób posługiwania się środkami czystości,
  • uczeń opisuje sposoby zabezpieczania ciała przed skutkami nadmiernego promieniowania słonecznego,
  • uczeń wskazuje przykłady niekorzystnego wpływu roślin, zwierząt i grzybów na zdrowie człowieka i podaje sposoby zapobiegania.
OCENA DOPUSZCZAJACA
  • uczeń wymienia podstawowe składniki pokarmów i ich funkcje,
  • uczeń wskazuje przykłady produktów o dużej zawartości: cukrów, tłuszczów, białek, witamin,
  • uczeń podaje podstawowe zasady dotyczące zakupu i przechowywania produktów spożywczych oraz przygotowywania posiłków,
  • uczeń podaje zasady pielęgnacji skóry, włosów, zębów i paznokci,
  • uczeń odróżnia środki szkodliwe dla zdrowia po oznaczeniach na etykiecie,
  • uczeń określa znaczenie snu dla organizmu człowieka
  • uczeń podaje przykłady biernego i aktywnego wypoczynku,
  • uczeń wskazuje formy wypoczynku odpowiednie dla siebie,
  • uczeń wskazuje sposoby postępowania podczas opatrywania otarcia lub skaleczenia.
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 7 - JAK ZACHOWAĆ ZDROWIE
OCENA CELUJĄCA
  • uczeń uzasadnia, że w dużej mierze mamy wpływ na własne zdrowie,
  • uczeń wyjaśnia, dlaczego życzliwa postawa wobec innych ułatwia kontakty międzyludzkie
OCENA BARDZO DOBRA
  • uczeń podaje podstawowe sposoby leczenia chorób bakteryjnych, wirusowych i pasożytniczych
OCENA DOBRA
  • uczeń opisuje wpływ poszczególnych składników pokarmowych na organizm człowieka
OCENA DOSTATECZNA
  • uczeń uzasadnia, dlaczego podstawą zdrowia jest sprawność fizyczna organizmu,
  • uczeń wymienia podstawowe zasady higieny osobistej i otoczenia
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
  • uczeń wyjaśnia, dlaczego zdrowie jest bardzo ważne w życiu każdego człowieka,
  • uczeń wymienia zachowania składające się na zdrowy styl życia,
  • uczeń podaje zasady prawidłowego odżywiania się,
  • uczeń omawia zasady higieny ciała,
  • uczeń wymienia podstawowe zasady zapobiegania chorobom zakaźnym
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
KLASA VI
DZIAŁ 1 - ŻYCIE W GLEBIE I WODZIE
OCENA CELUJĄCA
  • wymienia organizmy żyjące w glebie,
  • opisuje rolę organizmów glebowych w powstawaniu gleby,
  • uzasadnia pożyteczną rolę dżdżownic w glebie,
  • charakteryzuje warunki życia w wodzie,
  • określa bezkręgowce jako organizmy niemające szkieletu wewnętrznego,
  • podaje przykłady pospolitych bezkręgowców lądowych i wodnych,
  • podaje przykłady pospolitych ryb,
  • wskazuje przystosowania ryby do życia w wodzie,
  • opisuje proste zależności pokarmowe występujące między organizmami żyjącymi w wodzie,
  • rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy wodne występujące w najbliższej okolicy.
OCENA BARDZO DOBRA
  • wymienia organizmy żyjące w glebie,
  • opisuje rolę organizmów glebowych w powstawaniu gleby,
  • uzasadnia pożyteczną rolę dżdżownic w glebie,
  • charakteryzuje warunki życia w wodzie,
  • podaje przykłady pospolitych bezkręgowców lądowych i wodnych,
  • podaje przykłady pospolitych ryb,
  • rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy wodne występujące w najbliższej okolicy.
OCENA DOBRA
  • wymienia organizmy żyjące w glebie,
  • opisuje rolę organizmów glebowych w powstawaniu gleby,
  • charakteryzuje warunki życia w wodzie,
  • podaje przykłady pospolitych bezkręgowców lądowych i wodnych,
  • podaje przykłady pospolitych ryb,
OCENA DOSTATECZNA
  • wymienia organizmy żyjące w glebie,
  • charakteryzuje warunki życia w wodzie,
  • podaje przykłady pospolitych bezkręgowców lądowych i wodnych,
  • podaje przykłady pospolitych ryb,
OCENA DOPUSZCZAJACA
  • wymienia organizmy żyjące w glebie,
  • charakteryzuje warunki życia w wodzie
  • podaje przykłady pospolitych ryb,
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 2 - RÓŻNORODNOŚĆ ORGANIZMÓW LĄDOWYCH
OCENA CELUJĄCA
  • rozpoznaje pospolite rośliny i zwierzęta występujące w najbliższej okolicy i podaje ich nazwy,
  • podaje przykłady roślin trujących występujących w najbliższym otoczeniu,
  • rozpoznaje wybrane gatunki roślin trujących i określa niebezpieczeństwa wynikające ze spożycia takich roślin,
  • odróżnia rośliny nasienne od mchów i paproci, podaje przykłady roślin nasiennych, mchów i paproci,
  • wskazuje różnice między roślinami nasiennymi, mchami i paprociami
  • wymienia niektóre gady, ptaki i ssaki występujące w Polsce,
  • wskazuje charakterystyczne cechy gadów, ptaków i ssaków,
  • podaje przykłady roślin, zwierząt i grzybów objętych prawną ochroną gatunkową w Polsce,,
  • wskazuje zachowania przyczyniające się do ochrony przyrody.
OCENA BARDZO DOBRA
  • rozpoznaje pospolite rośliny i zwierzęta występujące w najbliższej okolicy i podaje ich nazwy,
  • podaje przykłady roślin trujących występujących w najbliższym otoczeniu,
  • rozpoznaje wybrane gatunki roślin trujących i określa niebezpieczeństwa wynikające ze spożycia takich roślin,
  • odróżnia rośliny nasienne od mchów i paproci, podaje przykłady roślin nasiennych, mchów i paproci,
  • wskazuje różnice między roślinami nasiennymi, mchami i paprociami
  • wymienia niektóre gady, ptaki i ssaki występujące w Polsce
  • wskazuje zachowania przyczyniające się do ochrony przyrody.
OCENA DOBRA
  • rozpoznaje pospolite rośliny i zwierzęta występujące w najbliższej okolicy i podaje ich nazwy,
  • podaje przykłady roślin trujących występujących w najbliższym otoczeniu,
  • odróżnia rośliny nasienne od mchów i paproci, podaje przykłady roślin nasiennych, mchów i paproci,
  • wskazuje różnice między roślinami nasiennymi, mchami i paprociami
  • wymienia niektóre gady, ptaki i ssaki występujące w Polsce
  • wskazuje zachowania przyczyniające się do ochrony przyrody
OCENA DOSTATECZNA
  • rozpoznaje pospolite rośliny i zwierzęta występujące w najbliższej okolicy i podaje ich nazwy
  • odróżnia rośliny nasienne od mchów i paproci, podaje przykłady roślin nasiennych, mchów i paproci,
  • wymienia niektóre gady, ptaki i ssaki występujące w Polsce
  • wskazuje zachowania przyczyniające się do ochrony przyrody
OCENA DOPUSZCZAJACA
  • rozpoznaje pospolite rośliny i zwierzęta występujące w najbliższej okolicy i podaje ich nazwy
  • wymienia niektóre gady, ptaki i ssaki występujące w Polsce
  • wskazuje zachowania przyczyniające się do ochrony przyrody
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 3 - FUNKCJONOWANIE ORGANIZMÓW
OCENA CELUJĄCA
  • wymienia podstawowe czynności życiowe organizmów,
  • określa, na czym polega odżywianie, oddychanie i rozmnażanie się organizmów,
  • podaje przykłady różnych sposobów realizowania czynności życiowych przez różne organizmy,
  • krótko przedstawia istotę procesu fotosyntezy,
  • uzasadnia znaczenie procesu fotosyntezy w utrzymaniu życia na Ziemi,
  • na wybranych przykładach omawia przystosowania zwierząt roślinożernych i drapieżnych do zdobywania pokarmu,
  • na wybranych przykładach przedstawia przystosowania zwierząt żyjących w różnych środowiskach do oddychania, udowadnia jedność świata żywego, posługując się argumentacją obejmującą: budowę komórkową organizmów, realizowanie tych samych czynności życiowych, reagowanie na bodźce środowiska.
OCENA BARDZO DOBRA
  • wymienia podstawowe czynności życiowe organizmów,
  • określa, na czym polega odżywianie, oddychanie i rozmnażanie się organizmów,
  • podaje przykłady różnych sposobów realizowania czynności życiowych przez różne organizmy,
  • krótko przedstawia istotę procesu fotosyntezy,
  • uzsadnia znaczenie procesu fotosyntezy w utrzymaniu życia na Ziemi,
  • na wybranych przykładach omawia przystosowania zwierząt roślinożernych i drapieżnych do zdobywania pokarmu,
OCENA DOBRA
  • wymienia podstawowe czynności życiowe organizmów,
  • określa, na czym polega odżywianie, oddychanie i rozmnażanie się organizmów,
  • podaje przykłady różnych sposobów realizowania czynności życiowych przez różne organizmy
  • uzasadnia znaczenie procesu fotosyntezy w utrzymaniu życia na Ziemi,
  • na wybranych przykładach omawia przystosowania zwierząt roślinożernych i drapieżnych do zdobywania pokarmu,
OCENA DOSTATECZNA
  • wymienia podstawowe czynności życiowe organizmów,
  • określa, na czym polega odżywianie, oddychanie i rozmnażanie się organizmów,
  • podaje przykłady różnych sposobów realizowania czynności życiowych przez różne organizmy
  • na wybranych przykładach omawia przystosowania zwierząt roślinożernych i drapieżnych do zdobywania pokarmu
OCENA DOPUSZCZAJACA
  • wymienia podstawowe czynności życiowe organizmów,
  • określa, na czym polega odżywianie, oddychanie i rozmnażanie się organizmów,
  • podaje przykłady różnych sposobów realizowania czynności życiowych przez różne organizmy
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 4 - PLANETA ZIEMIA
OCENA CELUJĄCA
  • opisuje historyczne poglądy na budowę wszechświata,
  • wymienia planety Układu Słonecznego,
  • określa uwarunkowania związane z istnieniem życia na Ziemi,
  • podaje przyczyny występowania pór roku,
  • opisuje model przestrzenny Ziemi,
  • wskazuje na globusie: bieguny, równik, południk zerowy i 180o, półkule, kierunki główne,
  • charakteryzuje ruch obrotowy i obiegowy Ziemi,
  • określa skutki wynikające z ruchu obrotowego i obiegowego Ziemi,
  • nazywa i wskazuje na mapie świata kontynenty i oceany,
  • charakteryzuje życie w morzach i oceanach,
  • opisuje wielkie wyprawy i odkrycia geograficzne, w szczególności Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.
OCENA BARDZO DOBRA
  • wymienia planety Układu Słonecznego,
  • określa uwarunkowania związane z istnieniem życia na Ziemi,
  • podaje przyczyny występowania pór roku,
  • opisuje model przestrzenny Ziemi,
  • wskazuje na globusie: bieguny, równik, południk zerowy i 180o, półkule, kierunki główne,
  • charakteryzuje ruch obrotowy i obiegowy Ziemi,
  • określa skutki wynikające z ruchu obrotowego i obiegowego Ziemi,
  • nazywa i wskazuje na mapie świata kontynenty i oceany,
  • charakteryzuje życie w morzach i oceanach,
  • opisuje wielkie wyprawy i odkrycia geograficzne, w szczególności Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.
OCENA DOBRA
  • wymienia planety Układu Słonecznego,
  • opisuje model przestrzenny Ziemi,
  • wskazuje na globusie: bieguny, równik, południk zerowy i 180o, półkule, kierunki główne,
  • charakteryzuje ruch obrotowy i obiegowy Ziemi,
  • nazywa i wskazuje na mapie świata kontynenty i oceany,
  • charakteryzuje życie w morzach i oceanach,
  • opisuje wielkie wyprawy i odkrycia geograficzne, w szczególności Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.
OCENA DOSTATECZNA
  • wymienia planety Układu Słonecznego,
  • opisuje model przestrzenny Ziemi
  • charakteryzuje ruch obrotowy i obiegowy Ziemi,
  • nazywa i wskazuje na mapie świata kontynenty i oceany,
  • charakteryzuje życie w morzach i oceanach,
  • opisuje wielkie wyprawy i odkrycia geograficzne, w szczególności Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.
OCENA DOPUSZCZAJACA
  • wymienia planety Układu Słonecznego,
  • nazywa i wskazuje na mapie świata kontynenty i oceany,
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 5 - KRAJOBRAZY ZIEMI
OCENA CELUJĄCA
  • wymienia strefy klimatyczne na Ziemi,
  • określa wpływ klimatu na życie ludzi, roślin i zwierząt,
  • charakteryzuje krajobrazy Ziemi:
    . wilgotny las równikowy,
    . pustynię gorącą,
    . sawannę,
    . step,
    . tajgę,
    . tundrę,
    . pustynię lodową,
    . krajobraz śródziemnomorski i alpejski,
  • wskazuje na mapie strefy występowania poszczególnych stref,
  • wyjaśnia przyczyny występowania różnic krajobrazowych na świecie.
OCENA BARDZO DOBRA
  • wymienia strefy klimatyczne na Ziemi,
  • określa wpływ klimatu na życie ludzi, roślin i zwierząt,
  • charakteryzuje krajobrazy Ziemi:
    . wilgotny las równikowy,
    . pustynię gorącą,
    . sawannę,
    . step,
    . tajgę,
    . tundrę,
    . pustynię lodową,
    . krajobraz śródziemnomorski i alpejski,
  • wskazuje na mapie strefy występowania poszczególnych stref
OCENA DOBRA
  • wymienia strefy klimatyczne na Ziemi,
  • określa wpływ klimatu na życie ludzi, roślin i zwierząt,
  • charakteryzuje krajobrazy Ziemi:
    . wilgotny las równikowy,
    . pustynię gorącą,
    . sawannę,
    . step,
    . tajgę,
    . tundrę,
    . pustynię lodową,
    . krajobraz śródziemnomorski i alpejski
OCENA DOSTATECZNA
  • wymienia strefy klimatyczne na Ziemi,
  • określa wpływ klimatu na życie ludzi, roślin i zwierząt,
  • charakteryzuje krajobrazy Ziemi:
    . wilgotny las równikowy,
    . pustynię gorącą,
    . sawannę,
OCENA DOPUSZCZAJACA
  • wymienia strefy klimatyczne na Ziemi,
  • charakteryzuje krajobrazy Ziemi:
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 6 - BLIŻEJ FIZYKI
OCENA CELUJĄCA
  • porównuje masy różnych ciał o tej samej objętości,
  • opisuje różne rodzaje ruchu,
  • wyjaśnia pojęcie prędkość,
  • określa czynniki, od których zależą siły oporu i tarcia,
  • podaje przykłady zjawisk elektrycznych w przyrodzie,
  • wymienia źródła prądu elektrycznego,
  • opisuje skutki przepływu prądu w domowych urządzeniach elektrycznych,
  • uzasadnia potrzebę korzystania z alternatywnych źródeł energii,
  • opisuje właściwości magnesów,
  • wyjaśnia zasadę działania kompasu.
OCENA BARDZO DOBRA
  • porównuje masy różnych ciał o tej samej objętości,
  • opisuje różne rodzaje ruchu,
  • wyjaśnia pojęcie prędkość,
  • podaje przykłady zjawisk elektrycznych w przyrodzie,
  • wymienia źródła prądu elektrycznego,
  • opisuje skutki przepływu prądu w domowych urządzeniach elektrycznych,
  • uzasadnia potrzebę korzystania z alternatywnych źródeł energii,
  • opisuje właściwości magnesów,
  • wyjaśnia zasadę działania kompasu.
OCENA DOBRA
  • porównuje masy różnych ciał o tej samej objętości,
  • opisuje różne rodzaje ruchu,
  • wyjaśnia pojęcie prędkość,
  • podaje przykłady zjawisk elektrycznych w przyrodzie,
  • wymienia źródła prądu elektrycznego,
OCENA DOSTATECZNA
  • opisuje różne rodzaje ruchu,
  • podaje przykłady zjawisk elektrycznych w przyrodzie,
  • wymienia źródła prądu elektrycznego,
OCENA DOPUSZCZAJACA
  • podaje przykłady zjawisk elektrycznych w przyrodzie,
  • wymienia źródła prądu elektrycznego,
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą
DZIAŁ 7- OSIĄGNIĘCIA CZŁOWIEKA
OCENA CELUJĄCA
  • rozróżnia fazy Księżyca,
  • wskazuje i nazywa podstawowe gwiazdozbiory na niebie,
  • podaje przykłady osiągnięć techniki,
  • wskazuje zależność między rozwojem nauki a osiągnięciami techniki,
  • opisuje sylwetki wybitnych Polaków, którzy przyczynili się do rozwoju nauki,
  • wymienia najważniejsze osiągnięcia medycyny,
  • wyjaśnia potrzebę zrównoważonego rozwoju cywilizacji.
OCENA BARDZO DOBRA
  • wskazuje i nazywa podstawowe gwiazdozbiory na niebie,
  • podaje przykłady osiągnięć techniki,
  • wskazuje zależność między rozwojem nauki a osiągnięciami techniki,
  • opisuje sylwetki wybitnych Polaków, którzy przyczynili się do rozwoju nauki,
  • wymienia najważniejsze osiągnięcia medycyny,
  • wyjaśnia potrzebę zrównoważonego rozwoju cywilizacji.
OCENA DOBRA
  • wskazuje i nazywa podstawowe gwiazdozbiory na niebie,
  • podaje przykłady osiągnięć techniki,
  • wskazuje zależność między rozwojem nauki a osiągnięciami techniki,
  • opisuje sylwetki wybitnych Polaków, którzy przyczynili się do rozwoju nauki,
  • wymienia najważniejsze osiągnięcia medycyny,
OCENA DOSTATECZNA
  • wskazuje i nazywa podstawowe gwiazdozbiory na niebie,
  • podaje przykłady osiągnięć techniki,
  • opisuje sylwetki wybitnych Polaków, którzy przyczynili się do rozwoju nauki,
  • wymienia najważniejsze osiągnięcia medycyny,
OCENA DOPUSZCZAJACA
  • podaje przykłady osiągnięć techniki,
  • opisuje sylwetki wybitnych Polaków, którzy przyczynili się do rozwoju nauki
OCENA NIEDOSTATECZNA
  • uczeń nie opanował wymagań na ocenę dopuszczającą