|
WYMAGANIA PROGRAMOWE NA
POSZCZEGÓLNE OCENY |
|
KLASA IV |
DZIAŁ 1 - PRZYRODA I JA |
OCENA CELUJĄCA |
- uczeń uzasadnia, że
człowiek jest składnikiem przyrody
- uczeń wyjaśnia
dlaczego obserwacje są niezbędne w poznawaniu
przyrody
- określa rolę mapy,
planu, kompasu w poznawaniu przyrody
- uczeń opisuje
sposób działania mikroskopu optycznego
- uczeń uzasadnia
dlaczego na podstawie pojedynczej obserwacji nie
należy wyciągać wniosków
- uczeń opisuje kartę
obserwacji
- uczeń uzasadnia
dlaczego samodzielnie przeprowadzona obserwacja i
doświadczenie są najważniejszym źródłem
wiedzy o przyrodzie
|
OCENA
BARDZO DOBRA |
- uczeń podaje
przykłady powiązań między składnikami
przyrody
- uczeń podaje
przykłady pytań zainspirowanych obserwacjami
przyrody
- uczeń wskazuje
możliwości wykorzystania lornetki, lupy,
mikroskopu podczas obserwacji przyrodniczych
- uczeń wskazuje i
nazywa części mikroskopu optycznego
- podaje przykłady
trwałych i nietrwałych preparatów
mikroskopowych
- uczeń wyjaśnia,
dlaczego niewolno zrywać roślin lub karmić
zwierząt podczas ich obserwacji
- uczeń opisuje proste
doświadczenia, dzięki którym można zdobyć
nową wiedzę
- uczeń wyjaśnia
dlaczego obserwacja jest niezbędna w poznawaniu
przyrody
|
OCENA DOBRA |
- uczeń wskazuje i
podaje nazwy wytworów działalności człowieka
- uczeń podaje
przykłady organizmów lub obiektów , których
obserwacja dostarcza nowych informacji o
przyrodzie
- uczeń podaje nazwy
zmysłów człowieka umożliwiających poznawanie
przyrody
- uczeń określa czym
jest obserwacja przyrody
- uczeń wypełnia
poprawnie karty doświadczeń
- uczeń wymienia
zasady, których należy przestrzegać podczas
przeprowadzania doświadczeń
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń wskazuje
składniki przyrody w otoczeniu
- uczeń podaje
przykłady ożywionej i nieożywionych
składników przyrody
- uczeń wyjaśnia
dlaczego zmysłem smaku i węchu należy
rozważnie posługiwać się podczas poznawania
przyrody
- uczeń prezentuje
sposoby dokumentowania obserwacji przyrodniczych
- uczeń podaje
przykłady pytań, na które można odpowiedzieć
, prowadząc doświadczenie uczeń wskazuje
źródła wiedzy o przyrodzie
|
OCENA
DOPUSZCZAJACA |
- uczeń określa czym
jest przyroda
- uczeń wskazuje
źródła wiedzy o przyrodzie
- uczeń opisuje cechy
dobrego przyrodnika
- uczeń podaje
przykłady obserwacji przyrodniczych
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ
2 - JA, ROŚLINY I ZWIERZĘTA |
OCENA CELUJĄCA |
- uczeń wyjaśnia co
oznaczają określenia: pozytywne nastawienie do
nauki, własna chęć poznania, systematyczność
- wymienia rodzaje
zachowań przyjaznych w stosunku do innych osób
- wyjaśnia jaka
funkcje spełniają hodowle roślin i zwierząt
- uczeń uzasadnia
dlaczego nie wszystkie zwierzęta można trzymać
w domu
- wyjaśnia dlaczego
należy poznawać naturalne środowisko rośliny
doniczkowej
|
OCENA BARDZO
DOBRA |
- uczeń wyjaśnia,
dlaczego warto się uczyć i zdobywać nowe
umiejętności,
- uczeń wskazuje
problemy, jakie miałaby osoba poruszająca się
w szkole na wózku inwalidzkim
- uczeń wskazuje cechy
osoby powszechnie lubianej
- uczeń opisuje na
wybranym przykładzie obowiązki opiekuna hodowli
szkolnej,
- uczeń określa,
dlaczego nie każde zwierzę jest bezpieczne dla
ludzi
- uczeń wskazuje
różne źródła informacji o wybranych
zwierzętach i korzysta z nich
|
OCENA DOBRA |
- uczeń określa
znaczenie uczenia się
- uczeń podaje
podstawowe zasady uczenia się
- uczeń podaje
przykłady zwierząt niebezpiecznych dla ludzi
- uczeń określa
potrzeby życiowe rośliny
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń wymienia
czynniki ułatwiające naukę
- uczeń rozpoznaje
właściwe warunki do nauki
- uczeń wymienia
czynniki i sytuacje dobrze wpływające na
samopoczucie w szkole
- uczeń wymienia nazwy
zwierząt hodowlanych
- uczeń podaje zasady
dbałości o zwierzęta
- uczeń podaje zasady
dbałości o rośliny
|
OCENA
DOPUSZCZAJĄCA |
- uczeń rozpoznaje
właściwe warunki do nauki
- uczeń wymienia nazwy
zwierząt najczęściej trzymanych w domu
- uczeń wymienia
rośliny doniczkowe trzymane w domu
- uczeń uzasadnia
dlaczego po kontakcie ze zwierzętami i
roślinami należy myć ręce
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ
3 - KUCHNIA JAKO LABOLATORIUM |
OCENA CELUJĄCA |
- uczeń uzasadnia
posługując się modelem drobinowym, dlaczego
gazy są ściśliwe, ciecze bardzo mało
ściśliwe, a ciała stałe są nie ściśliwe
- uczeń wymienia
właściwości wody wrzącej i wody o
temperaturze pokojowej
- uczeń podaje
przykłady pozytywnych i negatywnych skutków
dyfuzji w otaczającej przyrodzie
- uczeń wyjaśnia
pojecie zawiesina
- uczeń sporządza z
wymienionych składników mieszaninę
niejednorodną
- uczeń wyjaśnia
pojęcie krzepnięcia i topnienia
- uczeń wyciąga
wnioski z obserwacji
- uczeń odróżnia
obserwacje od wniosków
|
OCENA BARDZO
DOBRA |
- uczeń podaje
właściwości gazów, cieczy i ciał stałych
- uczeń wymienia
przykłady ciał dobrze i źle przewodzących
ciepło
- uczeń podaje sposoby
zwiększenia rozpuszczalności substancji
- uczeń opisuje
zjawiska krystalizacji i rozpuszczania
- uczeń porównuje
zjawiska krystalizacji i odparowywania
- uczeń wyjaśnia
różnice miedzy topnieniem i rozpuszczaniem
- uczeń wymienia
sposoby zwiększenia szybkości parowania
- uczeń prowadzi
doświadczenia i obserwacje
- uczeń podaje
przykłady przedmiotów codziennego użytku,
odwołując się do właściwości tych
substancji
|
OCENA DOBRA |
- uczeń prezentuje za
pomocą modelu budowę drobinową gazów, cieczy
i ciał stałych
- uczeń podaje
przykłady ciał kruchych, plastycznych i
sprężystych
- uczeń wyjaśnia
zjawisko przewodnictwa cieplnego
- uczeń wyjaśnia
zjawisko dyfuzji
- uczeń wymienia nazwy
zjawisk towarzyszących zmianom stanu skupienia
wody
- uczeń wyjaśnia
doświadczenie według opisu
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń wymienia stany
skupienia substancji
- uczeń wymienia
przykłady substancji w określonych stanach
skupienia
- uczeń rozróżnia
pojęcia parowanie i wrzenie
- uczeń podaje nazwy
stanów skupienia wody
|
OCENA
DOPUSZCZAJĄCA |
- uczeń wymienia stany
skupienia substancji
- uczeń podaje nazwy
stanów skupienia wody
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ
4 - PRZYRODA SIĘ ZMIENIA |
OCENA CELUJACA |
- uczeń omawia i
uzasadnia zależności między wielkością
widnokręgu, a wysokością, na jakiej się
znajduje obserwator
- uczeń analizuje
zależności między długością cienia, a
wysokością Słońca nad widnokręgiem
- uczeń rysuje drogę
Słońca nad widnokręgiem w różnych porach
roku
- uczeń przewiduje
przyrodnicze konsekwencje opóźnienia lub
przyspieszenia termalnej pory roku
- uczeń omawia proces
powstawania chmur i opadów
- uczeń uzasadnia
dlaczego lód nie tonie w wodzie
- uczeń odróżnia
obserwację od wniosków
- uczeń planuje
doświadczenia wykazujące istnienie powietrza
|
OCENA BARDZO
DOBRA |
- uczeń charakteryzuje
widnokrąg w mieście i na wsi
- uczeń rysuje drogę
Słońca nad widnokręgiem w różnych porach
roku
- uczeń wyjaśnia
zależność dnia od długości drogi Słońca
nad widnokręgiem
- uczeń tłumaczy
równonoc wiosenna i jesienna
- uczeń podaje
przykłady świadczące o rocznym rytmie życia
przyrody
- uczeń wyjaśnia
zjawiska zmian stanu skupienia wody
- uczeń prowadzi
obserwacje i doświadczenia
- uczeń wyjaśnia
pojęcie ciśnienie atmosferyczne
|
OCENA DOBRA |
- uczeń określa
długość dnia -długość od wschodu do zachodu
Słońca
- uczeń wyjaśnia
pojęcie : wschód Słońca, górowanie Słońca,
zachód Słońca
- uczeń wymienia daty
rozpoczynające kalendarzowe pory roku
- uczeń określa
wpływ wysokości Słońca nad widnokręgiem na
porę roku i porę dnia
- uczeń wyjaśnia
skąd się bierze para wodna w powietrzu
- uczeń omawia
krążenie wody w przyrodzie
- uczeń wykonuje
doświadczenie według opisu
- uczeń przedstawia
właściwości ciepłego i zimnego powietrza
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń wyjaśnia
pojęcia widnokrąg i linia widnokręgu
- uczeń podaje
przykłady świadczące o pozornych zmianach
położenia Słońca w niebie
- uczeń wymienia cechy
pogody charakterystyczne dla danej pory roku
- uczeń podaje zmiany
zachodzące w danych porach roku
- uczeń określa stany
skupienia wody
- uczeń określa
zjawiska parowania i skraplania, topnienia i
krzepnięcia
- uczeń określa stany
skupienia i właściwości powietrza
|
OCENA
DOPUSZCZAJĄCA |
- uczeń wyjaśnia
pojęcia widnokrąg i linia widnokręgu
- uczeń wymienia cechy
pogody charakterystyczne dla danej pory roku
- uczeń podaje zmiany
zachodzące w danych porach roku
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ
5 - POGODA JEST ZAWSZE |
OCENA CELUJĄCA |
- uczeń podaje
przykłady pogody krótkoterminowej i
długoterminowej
- uczeń wymienia nazwy
poszczególnych typów wiatru
- uczeń wyjaśnia od
czego zależy barwa przedmiotów
- uczeń wyjaśnia
dlaczego zimą ubieramy się w ciemne kolory, a
latem w jasne
- uczeń opisuje
historie wynalezienia piorunochronu
- uczeń interpretuje
mapy synoptyczne, określając poszczególne
znaki
- uczeń na podstawie
uproszczonej mapy synoptycznej, opisuję pogodę
w danym miejscu
|
OCENA BARDZO
DOBRA |
- uczeń buduje prosty
wiatromierz
- uczeń wyjaśnia
zjawisko powstawania tęczy
- uczeń wyjaśnia
przyczynę występowania ładunków elektrycznych
w chmurach
- uczeń wymienia nazwy
najważniejszych instytucji, gdzie opracowuje
się prognozę pogody dla całej Polski
- uczeń podaje
przykłady sytuacji, w których jest ważna
znajomość prognozy pogody na następny dzień
|
OCENA DOBRA |
- uczeń wymienia
jednostki ciśnienia i temperatury
- uczeń opisuje zasady
działania wiatromierza
- uczeń wyjaśnia
znaczenia mgły
- uczeń podaje
przykłady znaczenia barw w przyrodzie
- uczeń wyjaśnia
znaczenie prognozy pogody dla planowania zajęć
i ubioru przez ludzi
- uczeń opisuje znaki
synoptyczne
- uczeń opisuje w
kilku zdaniach pogodę obserwowaną w ciągu 1
dnia
- uczeń uzasadnia
konieczność prowadzenia dzienniczka pogody w
każdej porze roku
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń wymienia
składniki pogody
- uczeń podaje nazwy
urządzeń do pomiaru ciśnienia i temperatury
- uczeń określa
warunki niezbędne do powstania tęczy
- uczeń demonstruje
prosty sposób elektryzowania ciał
- uczeń podaje zasady
postępowania w czasie burzy
- uczeń wymienia
zjawiska atmosferyczne występujące w Polsce
|
OCENA
DOPUSZCZAJACA |
- uczeń wymienia
składniki pogody
- uczeń podaje zasady
postępowania w czasie burzy
- uczeń wymienia
zjawiska atmosferyczne występujące w Polsce
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ
6 - WYCIECZKA PO OKOLICY |
OCENA CELUJĄCA |
- uczeń omawia sposoby
wyznaczania kierunków świata w sytuacji, gdy
nie ma przyrządów i Słońca
- uczeń określa
kierunki świata w terenie
- uczeń szacuje na
podstawie skali planu, czy zmieści się on na
kartce papieru
- uczeń analizuje mapy
topograficzne pod względem ilości zabudowań i
innych elementów
- uczeń wykonuje
pomiar wysokości pagórka
- uczeń orientuje
mapę topograficzną
- uczeń charakteryzuje
wpływ różnych czynników na wody
powierzchniowe
- uczeń ocenia
stopień wykorzystania gospodarczego rzeki w
najbliższej okolicy
- uczeń wyjaśnia co
to znaczy zorientować plan, mapę
- uczeń wybiera mapę
o odpowiedniej skali na wycieczkę rowerową lub
pieszą
|
OCENA BARDZO
DOBRA |
- uczeń opisuje
kierunki świata na róży kierunków
- uczeń wskazuje
kierunki świata główne i pośrednie
- uczeń omawia
wyznaczanie kierunków świata w nocy
- uczeń rysuje proste
plany w skali 1:100
- uczeń posługuje
się legendą mapy topograficznej, do planowania
trasy wycieczki
- uczeń na podstawie
ilustracji rozpoznaje rodzaje ukształtowania
terenu
- uczeń wybiera mapę
o odpowiedniej skali na wycieczkę rowerową lub
pieszą
- uczeń wyjaśnia
pojęcie bagno, staw, jezioro
|
OCENA DOBRA |
- uczeń posługuje
się kompasem przy wyznaczaniu kierunków świata
- uczeń rozpoznaje
mapę topograficzną wśród innych map do wyboru
- uczeń określa
kierunki świata na mapie topograficznej
- uczeń oblicza
krokami długość niewielkich odcinków
- uczeń podaje
przykłady zbiorników sztucznych i naturalnych
- uczeń wymienia wody
występujące w najbliższej okolicy
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń wskazuje
zastosowanie mapy i planu
- uczeń odczytuje
skalę mapy
- uczeń rozpoznaje
proste znaki topograficzne
- uczeń zna długości
swojej pary kroków
|
OCENA
DOPUSZCZAJACA |
- uczeń wskazuje
zastosowanie mapy i planu
- uczeń rozpoznaje
proste znaki topograficzne
- uczeń posługuje
się taśmą mierniczą
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ
7 - OBSERWACJE ŻYCIA W OKOLICY |
OCENA CELUJĄCA |
- uczeń podaje
różnicę między roślinami jednorocznymi,
dwuletnimi, wieloletnimi
- uczeń wyjaśnia co
to są byliny
- uczeń wyjaśnia
pojęcie bór, las mieszany
- uczeń uzasadnia,
dlaczego rośliny runa leśnego kwitną wczesną
wiosną
- uczeń wyjaśnia
znaczenie ściółki leśnej dla życia w lesie
- uczeń wyjaśnia
różnice między zbożami jarymi, a ozimymi
- uczeń definiuje
rośliny okopowe, warzywne, przyprawowe
- uczeń podaje
przykłady leczniczego wykorzystania roślin
- uczeń omawia
warstwowość roślin
- uczeń wyjaśnia
zróżnicowany udział człowieka w tworzeniu
poszczególnych środowisk
|
OCENA BARDZO
DOBRA |
- uczeń podaje
przykłady byliny występującej w najbliższym
otoczeniu
- uczeń wyjaśnia
różnice pomiędzy lasem iglastym, liściastym i
mieszanym
- uczeń opisuje
temperaturę i nasłonecznienie występujące w
lesie w poszczególnych warstwach lasu
- uczeń opisuje jak
można poznać las za pomocą różnych zmysłów
- uczeń podaje
różnicę pomiędzy roślinożercą,
mięsożercą i wszystkożercą
- uczeń wymienia cechy
charakterystyczne łąk
- uczeń wymienia
główne zabiegi prowadzone przez człowieka na
polach i uzasadnia ich znaczenie
- uczeń wyjaśnia w
jaki sposób zwierzęta pomagają ludziom w walce
ze szkodnikami
- uczeń wyjaśnia,
dlaczego leki (szczególnie te z wyciągów
roślinnych) należy zażywać w obecności
lekarza
- uczeń wskazuje
różnice i podobieństwa miedzy lasem, sadem,
łąką i polem uprawnym
|
OCENA DOBRA |
- uczeń wskazuje
różnice między drzewem iglastym i liściastym
- uczeń podaje
znaczenie tablic informacyjnych umieszczonych w
wejściu do lasu
- uczeń podaje
przykłady roślin tworzących warstwy lasu
- uczeń wyjaśnia na
przykładach czym się żywią roślinożercy,
mięsożercy i wszystkożercy
- uczeń wyjaśnia, co
to jest pastwisko
- uczeń uzasadnia
szkodliwość wypalania traw
- uczeń rozpoznaje
zboża uprawiane w Polsce
- uczeń podaje
przykłady roślin warzywnych i przyprawowych
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń rozpoznaje
pospolite krzewy, drzewa i rośliny zielone
- uczeń rozpoznaje i
nazywa pospolite zwierzęta występujące w
okolicy
- uczeń określa co to
jest las
- uczeń wymienia
funkcje lasu
- uczeń podaje
podstawowe zasady zachowania w lesie
- uczeń podaje
przykłady grzybów jadalnych i niejadalnych
- uczeń podaje
przykłady zwierząt żyjących na łąkach
- uczeń wymienia nazwy
zwierząt wypasanych w Polsce
- uczeń określa cel
tworzenia pól uprawnych
- uczeń wyjaśnia co
to jest sad
- uczeń wymienia
drzewa i krzewy uprawiane w sadach
- uczeń uzasadnia,
dlaczego niewolno próbować nieznanych roślin
|
OCENA
DOPUSZCZAJĄCA |
- uczeń rozpoznaje
pospolite krzewy, drzewa
- uczeń rozpoznaje i
nazywa pospolite zwierzęta występujące w
okolicy
- uczeń podaje
podstawowe zasady zachowania w lesie
- uczeń wymienia nazwy
zwierząt wypasanych w Polsce
- uczeń wymienia
drzewa i krzewy uprawiane w sadach
- uczeń wymienia
zboża uprawiane na polach
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ
8 - OCHRONA ŚRODOWISKA |
OCENA CELUJĄCA |
- uczeń uzasadnia
dlaczego ochrona przyrody ma w Polsce długa
tradycję
- uczeń uzasadnia
stwierdzenie, ze każda roślina potrzebuje do
życia wody w odpowiedniej ilości
- uzasadnia dlaczego
rozwój rolnictwa ekologicznego może być
szansą rozwoju dla wielu gospodarstw w Polsce
- uczeń wyjaśnia
pojęcie recykling
- uczeń wymienia
przykłady wyrobów pochodzących z recyklingu
- uczeń wprowadza w
życie wybrane działania proekologiczne
- uczeń uzasadnia, że
tworzenie gospodarstw ekologicznych przyczynia
się do poprawy jakości środowiska
|
OCENA BARDZO
DOBRA |
- uczeń podaje
przykłady rezerwatów przyrody i pomników
przyrody
- uczeń podaje
przykłady zanieczyszczeń, które zagrażają
roślinom i zwierzętom
- uczeń ocenia, czy
gospodarstwo jego rodziny mogłoby zostać
przekształcone na ekologiczne
- uczeń podaje
znaczenie oszczędzania wody i energii
elektrycznej dla środowiska
- uczeń uzasadnia
znaczenie segregacji odpadów
|
OCENA DOBRA |
- uczeń wyjaśnia w
jaki sposób jest chroniona przyroda w Polsce
- uczeń wyjaśnia, co
to jest zanieczyszczenie środowiska
- uczeń wskazuje wady
i zalety różnych sposobów gospodarowania
- uczeń wymienia
przykłady zanieczyszczeń pochodzących z
różnych źródeł
- uczeń wymienia
sposoby ograniczenia zanieczyszczeń
- uczeń uzasadnia
konieczność oszczędzania wody i energii
- uczeń uzasadnia
znaczenie segregacji odpadów
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń wymienia formy
ochrony środowiska w Polsce
- uczeń podaje nazwę
parku narodowego położonego najbliżej miejsca
zamieszkania
- uczeń podaje
przykłady działalności człowieka
niekorzystnie wpływającej na środowisko
- uczeń wyjaśnia
dlaczego śmieci wyrzucane w nieodpowiednich
miejscach są niebezpieczne
- uczeń wymienia cechy
gospodarstwa tradycyjnego i ekologicznego
- uczeń wymienia
źródła zanieczyszczeń środowiska
- uczeń segreguje
odpady na szkło, papier i tworzywa sztuczne
|
OCENA
DOPUSZCZAJACA |
- uczeń podaje nazwę
parku narodowego położonego najbliżej miejsca
zamieszkania
- uczeń podaje
przykłady działalności człowieka
niekorzystnie wpływającej na środowisko
- uczeń wymienia cechy
gospodarstwa tradycyjnego i ekologicznego
- uczeń segreguje
odpady na szkło, papier i tworzywa sztuczne
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
|
|
KLASA V |
DZIAŁ 1 - PRZED WĘDRÓWKĄ PO
POLSCE |
OCENA CELUJĄCA |
- uczeń przelicza
skalę liczbową na mianowaną, liniową i
odwrotnie,
- uczeń analizuje mapy
w różnych skalach i porównuje ich
szczegółowość
- uczeń rozpoznaje i
nazywa skalę liniową, mianowaną i liczbową,
- uczeń dopisuje do
skali liniowej skalę mianowaną i liczbową,
- uczeń zamienia
skalę liniową i mianowaną na skalę liczbową,
- uczeń podczas
planowania trasy wycieczki oblicza odległości
między wyznaczonymi obiektami
- uczeń ocenia
przydatność barw na mapie hipsometrycznej,
- uczeń ocenia
przydatność map w różnych sytuacjach
życiowych,
- uczeń opracowuje
charakterystykę geograficzną zadanego regionu
na podstawie różnych rodzajów map
|
OCENA
BARDZO DOBRA |
- uczeń odróżnia
mapy o dużej skali od map o małej skali,
- uczeń wskazuje
obiekty zaznaczone na mapach w różnej skali,
- uczeń planuje trasę
wycieczki i opisuje ją z uwzględnieniem
najciekawszych punktów w mieście,
- uczeń opisuje
ukształtowanie terenu na podstawie rysunku
- uczeń rozpoznaje w
terenie formy powierzchni terenu i wskazuje
wysokość względną.
- uczeń opisuje
ukształtowanie powierzchni wybranego kraju na
podstawie mapy hipsometrycznej,
- uczeń porównuje i
analizuje różne mapy tego samego terenu,
wyciąga wnioski dotyczące warunków
naturalnych, gospodarki itp.
|
OCENA DOBRA |
- uczeń orientuje plan
miasta za pomocą kompasu lub obiektów w
terenie,
- uczeń wskazuje
uczeń wskazuje, która skala jest mniejsza, a
która większa,i opisuje przebieg trasy
wycieczki zaproponowanej przez nauczyciela,
- uczeń podaje
przykłady przedstawiania różnych form terenu
na mapach dawniej,
- uczeń podaje jakie
informacje, można odczytywać z różnego
rodzaju map
- uczeń wybiera
potrzebną mapę w zależności od zadanego do
opracowania tematu
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń wskazuje ulice
na planie i określa kierunki geograficzne, w
których biegną,
- uczeń
"czyta" plan miasta w zakresie
podstawowym,
- uczeń wskazuje na
mapie szczyty górskie,
- uczeń podaje
graniczne wysokości nizin, wyżyn i gór oraz
lokalizuje je na mapie,
- wymienia sytuacje, w
których jest potrzebna mapa danego rodzaju
|
OCENA
DOPUSZCZAJACA |
- uczeń podaje
przykłady przedmiotów i obiektów
przedstawionych w skali,
- uczeń podaje
definicję skali,
- uczeń rozpoznaje
plan miasta wśród map,
- uczeń wymienia
sytuacje, w których jest potrzebny plan miasta,
- uczeń wymienia,
jakimi kolorami są zaznaczone na mapie niziny,
wyżyny i góry,
- uczeń wskazuje na
mapie, niziny, wyżyny i góry,
- uczeń wskazuje i
nazywa różne rodzaje map w atlasie do przyrody.
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ
2 - POLSKA I JEJ SĄSIEDZI |
OCENA CELUJĄCA |
- uczeń planuje
wycieczkę do zabytków wybranego miasta,
posługując się źródłami innymi niż
podręcznik
- uczeń rozwiązuje
poprawnie, posługując się źródłami innymi
niż podręcznik, test podstawowy (A lub B) i
dodatkowo test trudny (C).
|
OCENA BARDZO
DOBRA |
- uczeń porównuje
krajobrazy państw na podstawie mapy,
- uczeń rozpoznaje
najważniejsze zabytki w wybranych miastach
Polski i państw sąsiadujących,
- uczeń wyjaśnia,
dlaczego powstała Unia Europejska
|
OCENA DOBRA |
- uczeń wyjaśnia, co
to znaczy, że część granic Polski stanowią
granice naturalne,
- uczeń podaje
aktualną liczbę województw w Polsce,
- uczeń wskazuje na
mapie sąsiadów Polski nieposiadających
dostępu do morza
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń podaje pełne
nazwy państw graniczących z Polską,
- uczeń wymienia i
pokazuje na mapie największe miasta Polski
|
OCENA
DOPUSZCZAJĄCA |
- uczeń wskazuje na
mapie państwa graniczące z Polską i ich
stolice,
- uczeń podaje
przykłady najstarszych miast Polski,
- uczeń wskazuje na
mapie Polski miasto będące stolicą
województwa, w którym mieszka
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ
3 - KRAJOBRAZY POLSKI |
OCENA CELUJĄCA |
- uczeń warunki
przyrodnicze i gospodarcze każdej krainy
geograficznej, zdobywa informacje w innych
źródłach wiedzy i tworzy spójne opisy
charakteryzujące daną krainę geograficzną
|
OCENA BARDZO
DOBRA |
- uczeń charakteryzuje
każdą z krain geograficznych,
- uczeń porównuje
warunki naturalne i gospodarkę różnych krain
geograficznych Polski,
- uczeń ocenia
znaczenie danej krainy geograficznej pod
względem gospodarczym i turystycznym.
|
OCENA DOBRA |
- uczeń na podstawie
charakterystyki rozpoznaje daną krainę
geograficzną,
- uczeń charakteryzuje
warunki naturalne i gospodarkę regionu, w
którym mieszka
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń określa
położenie danej krainy geograficznej,
posługując się kierunkami świata oraz jej
położeniem w stosunku do innych krain,
- uczeń wymienia
główne cechy krajobrazowe danej krainy
geograficznej
|
OCENA
DOPUSZCZAJĄCA |
- uczeń wskazuje na
mapie pasy krajobrazowe i krainy geograficzne,
podaje ich nazwy,
- uczeń odczytuje
proste informacje z mapy ogólnogeograficznej
Polski i z map krajobrazowych,
- uczeń wskazuje na
mapie swój region i podaje podstawowe jego
cechy.
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ
4 - MÓJ ORGANIZM |
OCENA CELUJACA |
- uczeń podaje
przykłady współpracy między układami
narządów
|
OCENA BARDZO
DOBRA |
- uczeń uzasadnia
związek między budową danego układu
narządów, a jego funkcjami
|
OCENA DOBRA |
- uczeń określa rolę
wybranych narządów w ciele człowieka
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń przedstawia
hierarchiczność struktury organizmu,
- uczeń wskazuje na
planszach najważniejsze narządy wchodzące w
skład poznanych układów
|
OCENA
DOPUSZCZAJĄCA |
- uczeń określa rolę
poznanych układów narządów oraz skóry
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ
5 - ROZWIJAM SIĘ I POZNAJĘ OTOCZENIE |
OCENA CELUJĄCA |
- uczeń opisuje
kształt soczewek i związane z nim ich
właściwości,
- uczeń wyjaśnia, jak
powstaje obraz na siatkówce oka,
- uczeń uzasadnia
przystosowanie budowy układu rozrodczego
męskiego i żeńskiego do pełnionej funkcji,
- uczeń podaje
przykłady świadczące o tym, że dziecko w
łonie matki się rozwija,
- uczeń wykazuje
potrzeby człowieka na każdym etapie rozwoju,
- uczeń wyjaśnia, co
to znaczy, że na dojrzewanie mają wpływ
hormony
|
OCENA BARDZO
DOBRA |
- uczeń odróżnia
ciała będące źródłem światła i
odbijające światło,
- uczeń uzasadnia, że
zmysły chronią organizm przed niebezpiecznymi
czynnikami zewnętrznymi,
- uczeń określa rolę
poszczególnych narządów w układach
rozrodczych,
|
OCENA DOBRA |
- uczeń podaje
przykłady ośrodków, na granicy których
obserwujemy załamanie światła,
- uczeń opisuje
warunki niezbędne do rozchodzenia się
dźwięku,uczeń wyjaśnia na czym polega praca
okulisty i optyka,
- uczeń wyjaśnia, co
to znaczy, że zmysły ulegają adaptacji,
- uczeń wyjaśnia, co
to jest ciąża,
- uczeń podaje
charakterystykę etapów rozwojowych człowieka,
- uczeń charakteryzuje
etap dojrzewania.
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń wskazuje na
planszy lub modelu elementy budowy oka i ucha i
określa ich funkcje,
- uczeń wskazuje
zmysły człowieka i opisuje ich funkcje w
odbieraniu wrażeń ze środowiska zewnętrznego,
- uczeń wskazuje
czynniki wpływające pozytywnie i negatywnie na
rozwój organizmu w okresie dojrzewania.
|
OCENA
DOPUSZCZAJACA |
- uczeń wymienia
źródła światła i dźwięku,
- uczeń podaje
podstawowe zasady higieny wzroku i słuchu,
- uczeń nazywa
poszczególne elementy budowy układu rozrodczego
kobiety i mężczyzny,
- uczeń wyjaśnia, co
to jest zapłodnienie,
- uczeń wymienia etapy
rozwojowe człowieka,
- uczeń opisuje zmiany
zachodzące w organizmach dziewczynki i chłopca
podczas dojrzewania
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ
6 - MOJE ZDROWIE |
OCENA CELUJĄCA |
- uczeń przedstawia
zjawisko fermentowania wybranego produktu,
korzystając ze źródeł innych niż
podręcznik,
- uczeń uzasadnia
twierdzenie, że przestrzeganie higieny osobistej
jest obowiązkiem każdego człowieka,
- uczeń opisuje
mechanizm działania środków myjących,
- uczeń podaje
definicję pojęcia detergent,
- uczeń uzasadnia,
dlaczego ćwiczenia fizyczne usprawniają
organizm,
- uczeń wyjaśnia,
dlaczego w kontaktach ze zwierzętami należy
zachować szczególną ostrożność
|
OCENA BARDZO
DOBRA |
- uczeń wskazuje
źródła, rolę w organizmie oraz skutki
niedoboru wybranych witamin,
- uczeń wyjaśnia, na
czym polegają poznane metody konserwowania
żywności,
- uczeń opisuje
sposoby wykorzystania pożytecznych
drobnoustrojów do konserwowania żywności,
- uczeń określa
szkodliwe dla zdrowia skutki działania
preparatów żrących, drażniących,
łatwopalnych,
- uczeń podaje
przykłady roślin mogących wywołać alergię u
ludzi,
- uczeń wymienia
rodzaje uszkodzeń ciała i opisuje sposoby
udzielania pierwszej pomocy
|
OCENA DOBRA |
- uczeń opisuje skutki
błędów żywieniowych,
- uczeń opisuje zasady
prawidłowego odżywiania się - ilości,
regularności, jakości spożywanych pokarmów,
zakupu produktów i przyrządzania posiłków,
- uczeń wyjaśnia, jak
powinien odżywiać się uczeń klasy 5.,
- uczeń analizuje
swój rozkład dnia i wyciąga wnioski dotyczące
poprawności rozkładu czynności w ciągu dnia,
- uczeń uzasadnia,
dlaczego jego rozkład dnia jest właściwy lub
niewłaściwy,
- uczeń opisuje
sytuacje, w których należy wypoczywać
aktywnie, a w których biernie,
- uczeń wskazuje
poprawne postępowanie w wypadku pogryzienia
przez zwierzę
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń wyjaśnia,
jakie są skutki niewłaściwego odżywiania
się,
- uczeń przypisuje
psucie się żywności drobnoustrojom,
- uczeń wymienia
poznane sposoby konserwowania żywności,
- uczeń wskazuje
znaczenie czystości odzieży, obuwia, bielizny i
otoczenia dla utrzymania zdrowia,
- uczeń na podstawie
instrukcji objaśnia sposób posługiwania się
środkami czystości,
- uczeń opisuje
sposoby zabezpieczania ciała przed skutkami
nadmiernego promieniowania słonecznego,
- uczeń wskazuje
przykłady niekorzystnego wpływu roślin,
zwierząt i grzybów na zdrowie człowieka i
podaje sposoby zapobiegania.
|
OCENA
DOPUSZCZAJACA |
- uczeń wymienia
podstawowe składniki pokarmów i ich funkcje,
- uczeń wskazuje
przykłady produktów o dużej zawartości:
cukrów, tłuszczów, białek, witamin,
- uczeń podaje
podstawowe zasady dotyczące zakupu i
przechowywania produktów spożywczych oraz
przygotowywania posiłków,
- uczeń podaje zasady
pielęgnacji skóry, włosów, zębów i
paznokci,
- uczeń odróżnia
środki szkodliwe dla zdrowia po oznaczeniach na
etykiecie,
- uczeń określa
znaczenie snu dla organizmu człowieka
- uczeń podaje
przykłady biernego i aktywnego wypoczynku,
- uczeń wskazuje formy
wypoczynku odpowiednie dla siebie,
- uczeń wskazuje
sposoby postępowania podczas opatrywania otarcia
lub skaleczenia.
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ
7 - JAK ZACHOWAĆ ZDROWIE |
OCENA CELUJĄCA |
- uczeń uzasadnia, że
w dużej mierze mamy wpływ na własne zdrowie,
- uczeń wyjaśnia,
dlaczego życzliwa postawa wobec innych ułatwia
kontakty międzyludzkie
|
OCENA BARDZO
DOBRA |
- uczeń podaje
podstawowe sposoby leczenia chorób bakteryjnych,
wirusowych i pasożytniczych
|
OCENA DOBRA |
- uczeń opisuje wpływ
poszczególnych składników pokarmowych na
organizm człowieka
|
OCENA DOSTATECZNA |
- uczeń uzasadnia,
dlaczego podstawą zdrowia jest sprawność
fizyczna organizmu,
- uczeń wymienia
podstawowe zasady higieny osobistej i otoczenia
|
OCENA
DOPUSZCZAJĄCA |
- uczeń wyjaśnia,
dlaczego zdrowie jest bardzo ważne w życiu
każdego człowieka,
- uczeń wymienia
zachowania składające się na zdrowy styl
życia,
- uczeń podaje zasady
prawidłowego odżywiania się,
- uczeń omawia zasady
higieny ciała,
- uczeń wymienia
podstawowe zasady zapobiegania chorobom zakaźnym
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
KLASA VI |
DZIAŁ 1 - ŻYCIE W GLEBIE I
WODZIE |
OCENA CELUJĄCA |
- wymienia organizmy żyjące
w glebie,
- opisuje rolę
organizmów glebowych w powstawaniu gleby,
- uzasadnia pożyteczną
rolę dżdżownic w glebie,
- charakteryzuje
warunki życia w wodzie,
- określa bezkręgowce
jako organizmy niemające szkieletu wewnętrznego,
- podaje przykłady
pospolitych bezkręgowców lądowych i wodnych,
- podaje przykłady
pospolitych ryb,
- wskazuje
przystosowania ryby do życia w wodzie,
- opisuje proste zależności
pokarmowe występujące między organizmami żyjącymi
w wodzie,
- rozpoznaje i nazywa
pospolite organizmy wodne występujące w najbliższej
okolicy.
|
OCENA
BARDZO DOBRA |
- wymienia organizmy żyjące
w glebie,
- opisuje rolę
organizmów glebowych w powstawaniu gleby,
- uzasadnia pożyteczną
rolę dżdżownic w glebie,
- charakteryzuje
warunki życia w wodzie,
- podaje przykłady
pospolitych bezkręgowców lądowych i wodnych,
- podaje przykłady
pospolitych ryb,
- rozpoznaje i nazywa
pospolite organizmy wodne występujące w najbliższej
okolicy.
|
OCENA DOBRA |
- wymienia organizmy żyjące
w glebie,
- opisuje rolę
organizmów glebowych w powstawaniu gleby,
- charakteryzuje
warunki życia w wodzie,
- podaje przykłady
pospolitych bezkręgowców lądowych i wodnych,
- podaje przykłady
pospolitych ryb,
|
OCENA DOSTATECZNA |
- wymienia organizmy żyjące
w glebie,
- charakteryzuje
warunki życia w wodzie,
- podaje przykłady
pospolitych bezkręgowców lądowych i wodnych,
- podaje przykłady
pospolitych ryb,
|
OCENA
DOPUSZCZAJACA |
- wymienia organizmy żyjące
w glebie,
- charakteryzuje
warunki życia w wodzie
- podaje przykłady
pospolitych ryb,
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ 2 - RÓŻNORODNOŚĆ
ORGANIZMÓW LĄDOWYCH |
OCENA CELUJĄCA |
- rozpoznaje pospolite
rośliny i zwierzęta występujące w najbliższej
okolicy i podaje ich nazwy,
- podaje przykłady roślin
trujących występujących w najbliższym
otoczeniu,
- rozpoznaje wybrane
gatunki roślin trujących i określa
niebezpieczeństwa wynikające ze spożycia
takich roślin,
- odróżnia rośliny
nasienne od mchów i paproci, podaje przykłady
roślin nasiennych, mchów i paproci,
- wskazuje różnice między
roślinami nasiennymi, mchami i paprociami
- wymienia niektóre
gady, ptaki i ssaki występujące w Polsce,
- wskazuje
charakterystyczne cechy gadów, ptaków i ssaków,
- podaje przykłady roślin,
zwierząt i grzybów objętych prawną ochroną
gatunkową w Polsce,,
- wskazuje zachowania
przyczyniające się do ochrony przyrody.
|
OCENA
BARDZO DOBRA |
- rozpoznaje pospolite
rośliny i zwierzęta występujące w najbliższej
okolicy i podaje ich nazwy,
- podaje przykłady roślin
trujących występujących w najbliższym
otoczeniu,
- rozpoznaje wybrane
gatunki roślin trujących i określa
niebezpieczeństwa wynikające ze spożycia
takich roślin,
- odróżnia rośliny
nasienne od mchów i paproci, podaje przykłady
roślin nasiennych, mchów i paproci,
- wskazuje różnice między
roślinami nasiennymi, mchami i paprociami
- wymienia niektóre
gady, ptaki i ssaki występujące w Polsce
- wskazuje zachowania
przyczyniające się do ochrony przyrody.
|
OCENA DOBRA |
- rozpoznaje pospolite
rośliny i zwierzęta występujące w najbliższej
okolicy i podaje ich nazwy,
- podaje przykłady roślin
trujących występujących w najbliższym
otoczeniu,
- odróżnia rośliny
nasienne od mchów i paproci, podaje przykłady
roślin nasiennych, mchów i paproci,
- wskazuje różnice między
roślinami nasiennymi, mchami i paprociami
- wymienia niektóre
gady, ptaki i ssaki występujące w Polsce
- wskazuje zachowania
przyczyniające się do ochrony przyrody
|
OCENA DOSTATECZNA |
- rozpoznaje pospolite
rośliny i zwierzęta występujące w najbliższej
okolicy i podaje ich nazwy
- odróżnia rośliny
nasienne od mchów i paproci, podaje przykłady
roślin nasiennych, mchów i paproci,
- wymienia niektóre
gady, ptaki i ssaki występujące w Polsce
- wskazuje zachowania
przyczyniające się do ochrony przyrody
|
OCENA
DOPUSZCZAJACA |
- rozpoznaje pospolite
rośliny i zwierzęta występujące w najbliższej
okolicy i podaje ich nazwy
- wymienia niektóre
gady, ptaki i ssaki występujące w Polsce
- wskazuje zachowania
przyczyniające się do ochrony przyrody
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ 3 - FUNKCJONOWANIE
ORGANIZMÓW |
OCENA CELUJĄCA |
- wymienia podstawowe
czynności życiowe organizmów,
- określa, na czym
polega odżywianie, oddychanie i rozmnażanie się
organizmów,
- podaje przykłady różnych
sposobów realizowania czynności życiowych
przez różne organizmy,
- krótko przedstawia
istotę procesu fotosyntezy,
- uzasadnia znaczenie
procesu fotosyntezy w utrzymaniu życia na Ziemi,
- na wybranych przykładach
omawia przystosowania zwierząt roślinożernych
i drapieżnych do zdobywania pokarmu,
- na wybranych przykładach
przedstawia przystosowania zwierząt żyjących w
różnych środowiskach do oddychania, udowadnia
jedność świata żywego, posługując się
argumentacją obejmującą: budowę komórkową
organizmów, realizowanie tych samych czynności
życiowych, reagowanie na bodźce środowiska.
|
OCENA
BARDZO DOBRA |
- wymienia podstawowe
czynności życiowe organizmów,
- określa, na czym
polega odżywianie, oddychanie i rozmnażanie się
organizmów,
- podaje przykłady różnych
sposobów realizowania czynności życiowych
przez różne organizmy,
- krótko przedstawia
istotę procesu fotosyntezy,
- uzsadnia znaczenie
procesu fotosyntezy w utrzymaniu życia na Ziemi,
- na wybranych przykładach
omawia przystosowania zwierząt roślinożernych
i drapieżnych do zdobywania pokarmu,
|
OCENA DOBRA |
- wymienia podstawowe
czynności życiowe organizmów,
- określa, na czym
polega odżywianie, oddychanie i rozmnażanie się
organizmów,
- podaje przykłady różnych
sposobów realizowania czynności życiowych
przez różne organizmy
- uzasadnia znaczenie
procesu fotosyntezy w utrzymaniu życia na Ziemi,
- na wybranych przykładach
omawia przystosowania zwierząt roślinożernych
i drapieżnych do zdobywania pokarmu,
|
OCENA DOSTATECZNA |
- wymienia podstawowe
czynności życiowe organizmów,
- określa, na czym
polega odżywianie, oddychanie i rozmnażanie się
organizmów,
- podaje przykłady różnych
sposobów realizowania czynności życiowych
przez różne organizmy
- na wybranych przykładach
omawia przystosowania zwierząt roślinożernych
i drapieżnych do zdobywania pokarmu
|
OCENA
DOPUSZCZAJACA |
- wymienia podstawowe
czynności życiowe organizmów,
- określa, na czym
polega odżywianie, oddychanie i rozmnażanie się
organizmów,
- podaje przykłady różnych
sposobów realizowania czynności życiowych
przez różne organizmy
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ 4 - PLANETA ZIEMIA |
OCENA CELUJĄCA |
- opisuje historyczne
poglądy na budowę wszechświata,
- wymienia planety Układu
Słonecznego,
- określa
uwarunkowania związane z istnieniem życia na
Ziemi,
- podaje przyczyny występowania
pór roku,
- opisuje model
przestrzenny Ziemi,
- wskazuje na globusie:
bieguny, równik, południk zerowy i 180o, półkule,
kierunki główne,
- charakteryzuje ruch
obrotowy i obiegowy Ziemi,
- określa skutki
wynikające z ruchu obrotowego i obiegowego
Ziemi,
- nazywa i wskazuje na
mapie świata kontynenty i oceany,
- charakteryzuje życie
w morzach i oceanach,
- opisuje wielkie
wyprawy i odkrycia geograficzne, w szczególności
Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.
|
OCENA
BARDZO DOBRA |
- wymienia planety Układu
Słonecznego,
- określa
uwarunkowania związane z istnieniem życia na
Ziemi,
- podaje przyczyny występowania
pór roku,
- opisuje model
przestrzenny Ziemi,
- wskazuje na globusie:
bieguny, równik, południk zerowy i 180o, półkule,
kierunki główne,
- charakteryzuje ruch
obrotowy i obiegowy Ziemi,
- określa skutki
wynikające z ruchu obrotowego i obiegowego
Ziemi,
- nazywa i wskazuje na
mapie świata kontynenty i oceany,
- charakteryzuje życie
w morzach i oceanach,
- opisuje wielkie
wyprawy i odkrycia geograficzne, w szczególności
Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.
|
OCENA DOBRA |
- wymienia planety Układu
Słonecznego,
- opisuje model
przestrzenny Ziemi,
- wskazuje na globusie:
bieguny, równik, południk zerowy i 180o, półkule,
kierunki główne,
- charakteryzuje ruch
obrotowy i obiegowy Ziemi,
- nazywa i wskazuje na
mapie świata kontynenty i oceany,
- charakteryzuje życie
w morzach i oceanach,
- opisuje wielkie
wyprawy i odkrycia geograficzne, w szczególności
Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.
|
OCENA DOSTATECZNA |
- wymienia planety Układu
Słonecznego,
- opisuje model
przestrzenny Ziemi
- charakteryzuje ruch
obrotowy i obiegowy Ziemi,
- nazywa i wskazuje na
mapie świata kontynenty i oceany,
- charakteryzuje życie
w morzach i oceanach,
- opisuje wielkie
wyprawy i odkrycia geograficzne, w szczególności
Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.
|
OCENA
DOPUSZCZAJACA |
- wymienia planety Układu
Słonecznego,
- nazywa i wskazuje na
mapie świata kontynenty i oceany,
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ 5 - KRAJOBRAZY ZIEMI |
OCENA CELUJĄCA |
- wymienia strefy
klimatyczne na Ziemi,
- określa wpływ
klimatu na życie ludzi, roślin i zwierząt,
- charakteryzuje
krajobrazy Ziemi:
. wilgotny las równikowy,
. pustynię gorącą,
. sawannę,
. step,
. tajgę,
. tundrę,
. pustynię lodową,
. krajobraz śródziemnomorski i alpejski,
- wskazuje na mapie
strefy występowania poszczególnych stref,
- wyjaśnia przyczyny
występowania różnic krajobrazowych na świecie.
|
OCENA
BARDZO DOBRA |
- wymienia strefy
klimatyczne na Ziemi,
- określa wpływ
klimatu na życie ludzi, roślin i zwierząt,
- charakteryzuje
krajobrazy Ziemi:
. wilgotny las równikowy,
. pustynię gorącą,
. sawannę,
. step,
. tajgę,
. tundrę,
. pustynię lodową,
. krajobraz śródziemnomorski i alpejski,
- wskazuje na mapie
strefy występowania poszczególnych stref
|
OCENA DOBRA |
- wymienia strefy
klimatyczne na Ziemi,
- określa wpływ
klimatu na życie ludzi, roślin i zwierząt,
- charakteryzuje
krajobrazy Ziemi:
. wilgotny las równikowy,
. pustynię gorącą,
. sawannę,
. step,
. tajgę,
. tundrę,
. pustynię lodową,
. krajobraz śródziemnomorski i alpejski
|
OCENA DOSTATECZNA |
- wymienia strefy
klimatyczne na Ziemi,
- określa wpływ
klimatu na życie ludzi, roślin i zwierząt,
- charakteryzuje
krajobrazy Ziemi:
. wilgotny las równikowy,
. pustynię gorącą,
. sawannę,
|
OCENA
DOPUSZCZAJACA |
- wymienia strefy
klimatyczne na Ziemi,
- charakteryzuje
krajobrazy Ziemi:
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ 6 - BLIŻEJ FIZYKI |
OCENA CELUJĄCA |
- porównuje masy różnych
ciał o tej samej objętości,
- opisuje różne
rodzaje ruchu,
- wyjaśnia pojęcie prędkość,
- określa czynniki, od
których zależą siły oporu i tarcia,
- podaje przykłady
zjawisk elektrycznych w przyrodzie,
- wymienia źródła prądu
elektrycznego,
- opisuje skutki przepływu
prądu w domowych urządzeniach elektrycznych,
- uzasadnia potrzebę
korzystania z alternatywnych źródeł energii,
- opisuje właściwości
magnesów,
- wyjaśnia zasadę
działania kompasu.
|
OCENA
BARDZO DOBRA |
- porównuje masy różnych
ciał o tej samej objętości,
- opisuje różne
rodzaje ruchu,
- wyjaśnia pojęcie prędkość,
- podaje przykłady
zjawisk elektrycznych w przyrodzie,
- wymienia źródła prądu
elektrycznego,
- opisuje skutki przepływu
prądu w domowych urządzeniach elektrycznych,
- uzasadnia potrzebę
korzystania z alternatywnych źródeł energii,
- opisuje właściwości
magnesów,
- wyjaśnia zasadę
działania kompasu.
|
OCENA DOBRA |
- porównuje masy różnych
ciał o tej samej objętości,
- opisuje różne
rodzaje ruchu,
- wyjaśnia pojęcie prędkość,
- podaje przykłady
zjawisk elektrycznych w przyrodzie,
- wymienia źródła prądu
elektrycznego,
|
OCENA DOSTATECZNA |
- opisuje różne
rodzaje ruchu,
- podaje przykłady
zjawisk elektrycznych w przyrodzie,
- wymienia źródła prądu
elektrycznego,
|
OCENA
DOPUSZCZAJACA |
- podaje przykłady
zjawisk elektrycznych w przyrodzie,
- wymienia źródła prądu
elektrycznego,
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
DZIAŁ 7- OSIĄGNIĘCIA
CZŁOWIEKA |
OCENA CELUJĄCA |
- rozróżnia fazy Księżyca,
- wskazuje i nazywa
podstawowe gwiazdozbiory na niebie,
- podaje przykłady osiągnięć
techniki,
- wskazuje zależność
między rozwojem nauki a osiągnięciami
techniki,
- opisuje sylwetki
wybitnych Polaków, którzy przyczynili się do
rozwoju nauki,
- wymienia najważniejsze
osiągnięcia medycyny,
- wyjaśnia potrzebę
zrównoważonego rozwoju cywilizacji.
|
OCENA
BARDZO DOBRA |
- wskazuje i nazywa
podstawowe gwiazdozbiory na niebie,
- podaje przykłady osiągnięć
techniki,
- wskazuje zależność
między rozwojem nauki a osiągnięciami
techniki,
- opisuje sylwetki
wybitnych Polaków, którzy przyczynili się do
rozwoju nauki,
- wymienia najważniejsze
osiągnięcia medycyny,
- wyjaśnia potrzebę
zrównoważonego rozwoju cywilizacji.
|
OCENA DOBRA |
- wskazuje i nazywa
podstawowe gwiazdozbiory na niebie,
- podaje przykłady osiągnięć
techniki,
- wskazuje zależność
między rozwojem nauki a osiągnięciami
techniki,
- opisuje sylwetki
wybitnych Polaków, którzy przyczynili się do
rozwoju nauki,
- wymienia najważniejsze
osiągnięcia medycyny,
|
OCENA DOSTATECZNA |
- wskazuje i nazywa
podstawowe gwiazdozbiory na niebie,
- podaje przykłady osiągnięć
techniki,
- opisuje sylwetki
wybitnych Polaków, którzy przyczynili się do
rozwoju nauki,
- wymienia najważniejsze
osiągnięcia medycyny,
|
OCENA
DOPUSZCZAJACA |
- podaje przykłady osiągnięć
techniki,
- opisuje sylwetki
wybitnych Polaków, którzy przyczynili się do
rozwoju nauki
|
OCENA
NIEDOSTATECZNA |
- uczeń nie opanował
wymagań na ocenę dopuszczającą
|
|