Przedmiotowy system oceniania z religii
dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
kl. I-III szkoły podstawowej

  1. Każdy uczeń oceniany jest sprawiedliwie, brane są pod uwagę indywidualne możliwości ucznia.
  2. Ocenie podlegają wszystkie wymienione niżej formy aktywności:
    - odpowiedzi ustne
    - aktywne uczestnictwo w zajęciach, współpraca w grupie
    - aktywność pozalekcyjna, udział w konkursach, prace dodatkowe
  3. Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum 5 ocen.
  4. Nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją.
  5. W przypadku dłuższej nieobecności uczeń ma obowiązek uzupełnić zaległości szkolne w terminie 7 dni od momentu powrotu do szkoły.
  6. Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji.
  7. Za brak zeszytu przedmiotowego uczeń otrzymuje " - " (3 minusy to ocena ndst.).
  8. Za aktywność na lekcji uczeń otrzymuje " +" (4 plusy to ocena bdb).
  9. Uczeń, który otrzymał niedostateczna ocenę semestralną, ma obowiązek uzupełnić braki w wiadomościach w ciągu 1 miesiąca od momentu rozpoczęcia następnego semestru.
  10. Ocena semestralna jest średnią ważoną ocen uzyskanych przez ucznia podczas trwania semestru.
  11. Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych przez ucznia na zakończenie I i II semestru.

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z religii

  1. Ocena celująca:
    - Uczeń nie tylko spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą, ale posiada wiedzę wykraczającą poza program katechezy
    - Wyróżnia się aktywnością w grupie, pracuje samodzielnie i dokładnie
    - Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami, zna modlitwy i najważniejsze święta, potrafi zastosować je we własnym życiu, służy radą innym, jest świadkiem wiary
    - Bierze czynny udział w życiu parafii
  2. Ocena bardzo dobra:
    - Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem katechezy
    - Stara się jak najlepiej wykonywać polecenia, pracuje na miarę swoich możliwości
    - Sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami
    - Posiada uzupełniony zeszyt, większość zadań wykonuje samodzielnie
    - Chętnie uczestniczy w lekcjach religii
    - Zachowuje szacunek dla "świętych" przedmiotów, miejsc i znaków religijnych
    - Chętnie uczestniczy w życiu parafii
  3. Ocena dobra:
    - Uczeń posiada uzupełniony zeszyt,
    - Potrafi odpowiedzieć samodzielnie na większość pytań związanych z tematem katechezy
    - Zna podstawowe modlitwy, rozumie je,
    - Pracuje z niewielką pomocą nauczyciela
    - Uzyskuje stałe, dobre postępy podczas prowadzonych zajęć
    - Nie zaniedbuje uczestnictwa w katechezie, do której stara się być przygotowany
  4. Ocena dostateczna:
    - Uczeń opanował wiadomości i umiejętności, umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy
    - Dysponuje przeciętną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są luki
    - Pracuje z pomocą i pod kontrolą nauczyciela, wymaga ciągłej zachęty do pracy
    - Prowadzi zeszyt, niedbale wykonuje zadania
    - Nie bierze udziału w życiu parafii, w różnych formach duszpasterstwa
  5. Ocena dopuszczająca:
    - Zdobyte wiadomości są niewystarczające na uzyskanie przez ucznia ogólnej wiedzy religijnej
    - Dysponuje minimalną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem
    - Zna najbardziej istotne z podstawowych modlitw
    - Mimo wskazówek i pomocy nauczyciela ma spore trudności w wykonywaniu swoich zadań, zeszyt prowadzony niedbale
    - Niechętnie uczestniczy w lekcjach religii
  6. Ocena niedostateczna:
    - Uczeń nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą
    - Ma lekceważący stosunek do przedmiotu wiary
    - Nie rozumie poleceń nauczyciela, wymaga ciągłej uwagi i pomocy
    - Samodzielnie nie wykonuje żadnych zadań

W opracowaniu kryteriów oceniania z religii opierałam się o materiał zamieszczony na stronie internetowej Komisji Episkopatu do Spraw Wychowania. Przy ocenianiu osiągnięć ucznia należy brać pod uwagę indywidualne możliwości i uwarunkowania psychofizyczne ucznia.