Przedmiotowy
system oceniania z religii
dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
kl. I-III szkoły podstawowej
- Każdy uczeń oceniany jest
sprawiedliwie, brane są pod uwagę indywidualne
możliwości ucznia.
- Ocenie podlegają wszystkie wymienione
niżej formy aktywności:
- odpowiedzi ustne
- aktywne uczestnictwo w zajęciach, współpraca w
grupie
- aktywność pozalekcyjna, udział w konkursach, prace
dodatkowe
- Każdy uczeń powinien otrzymać w
ciągu semestru minimum 5 ocen.
- Nie ma możliwości poprawiania ocen
na tydzień przed klasyfikacją.
- W przypadku dłuższej nieobecności
uczeń ma obowiązek uzupełnić zaległości szkolne w
terminie 7 dni od momentu powrotu do szkoły.
- Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu
semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji.
- Za brak zeszytu przedmiotowego uczeń
otrzymuje " - " (3 minusy to ocena ndst.).
- Za aktywność na lekcji uczeń
otrzymuje " +" (4 plusy to ocena bdb).
- Uczeń, który otrzymał
niedostateczna ocenę semestralną, ma obowiązek
uzupełnić braki w wiadomościach w ciągu 1 miesiąca
od momentu rozpoczęcia następnego semestru.
- Ocena semestralna jest średnią
ważoną ocen uzyskanych przez ucznia podczas trwania
semestru.
- Ocena końcowa jest średnią ocen
uzyskanych przez ucznia na zakończenie I i II semestru.
Wymagania edukacyjne na
poszczególne oceny z religii
- Ocena celująca:
- Uczeń nie tylko spełnia wymagania na ocenę bardzo
dobrą, ale posiada wiedzę wykraczającą poza program
katechezy
- Wyróżnia się aktywnością w grupie, pracuje
samodzielnie i dokładnie
- Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami, zna
modlitwy i najważniejsze święta, potrafi zastosować
je we własnym życiu, służy radą innym, jest
świadkiem wiary
- Bierze czynny udział w życiu parafii
- Ocena bardzo dobra:
- Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności
określonych programem katechezy
- Stara się jak najlepiej wykonywać polecenia, pracuje
na miarę swoich możliwości
- Sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami
- Posiada uzupełniony zeszyt, większość zadań
wykonuje samodzielnie
- Chętnie uczestniczy w lekcjach religii
- Zachowuje szacunek dla "świętych"
przedmiotów, miejsc i znaków religijnych
- Chętnie uczestniczy w życiu parafii
- Ocena dobra:
- Uczeń posiada uzupełniony zeszyt,
- Potrafi odpowiedzieć samodzielnie na większość
pytań związanych z tematem katechezy
- Zna podstawowe modlitwy, rozumie je,
- Pracuje z niewielką pomocą nauczyciela
- Uzyskuje stałe, dobre postępy podczas prowadzonych
zajęć
- Nie zaniedbuje uczestnictwa w katechezie, do której
stara się być przygotowany
- Ocena dostateczna:
- Uczeń opanował wiadomości i umiejętności,
umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy
- Dysponuje przeciętną wiedzą w zakresie materiału
przewidzianego programem, w jego wiadomościach są luki
- Pracuje z pomocą i pod kontrolą nauczyciela, wymaga
ciągłej zachęty do pracy
- Prowadzi zeszyt, niedbale wykonuje zadania
- Nie bierze udziału w życiu parafii, w różnych
formach duszpasterstwa
- Ocena dopuszczająca:
- Zdobyte wiadomości są niewystarczające na uzyskanie
przez ucznia ogólnej wiedzy religijnej
- Dysponuje minimalną wiedzą w zakresie materiału
przewidzianego programem
- Zna najbardziej istotne z podstawowych modlitw
- Mimo wskazówek i pomocy nauczyciela ma spore
trudności w wykonywaniu swoich zadań, zeszyt prowadzony
niedbale
- Niechętnie uczestniczy w lekcjach religii
- Ocena niedostateczna:
- Uczeń nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą
- Ma lekceważący stosunek do przedmiotu wiary
- Nie rozumie poleceń nauczyciela, wymaga ciągłej
uwagi i pomocy
- Samodzielnie nie wykonuje żadnych zadań
W opracowaniu kryteriów oceniania
z religii opierałam się o materiał zamieszczony na stronie
internetowej Komisji Episkopatu do Spraw Wychowania. Przy
ocenianiu osiągnięć ucznia należy brać pod uwagę
indywidualne możliwości i uwarunkowania psychofizyczne ucznia.