Przedmiotowy
system oceniania z religii
dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i
znacznym
szkoła podstawowa
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z religii
Wymagania programowe
kl. I
Uczeń:
Modlitwa:
. Odróżnia modlitwę od innych czynności
. Składa ręce w geście modlitewnym
. Poprawnie czyni znak krzyża
. Potrafi gestem Boga przeprosić
. Potrafi gestem Bogu podziękować
. Potrafi gestem Boga prosić
. Odtwarza z pamięci - znak krzyża
. Odtwarza z pamięci - Aniele Boży
. Odtwarza z pamięci - Niechaj będzie pochwalony
. Odtwarza z pamięci - Któryś za nas
Wiadomości:
. Rozpoznaje krzyż
. Rozpoznaje na obrazie, rzeźbie Maryję, jako Matkę Jezusa
. Rozpoznaje różaniec
. Rozpoznaje kapłana
. Zna określenie kościół - Dom Boga
. Rozróżnia na ilustracjach i wskazuje dobre postępowanie;
złe postępowanie
. Wyjaśnia pojęcie: Święty
Umiejętności:
. Składa ręce do modlitwy
. Poprawnie czyni znak krzyża
. Potrafi przyjąć właściwą postawę modlitewną - stojącą
. Potrafi przyjąć właściwą postawę modlitewną -
klęczącą
. Poprawnie zachowuje się w kościele
. Poprawnie zachowuje się w innych miejscach kultu (np. na
cmentarzu)
. Gdy zaistnieje potrzeba, stosuje gesty, słowa przeproszenia
wobec innych ludzi
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
Jezusie (Bogu)
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o Maryi
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
Bożym Narodzeniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
zmartwychwstaniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
pojednaniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
miłości między ludźmi
. Prowadzi zeszyt przedmiotowy (teczkę z kartami pracy)
Postawy:
. Chętnie modli się
. Chętnie uczestniczy we Mszy św. niedzielnej, świątecznej
. Dostrzega konieczność dobrego postępowania
. Pomaga koleżankom, kolegom (jest uczynny, życzliwy, dzieli
się dobrami)
. Pomaga nauczycielom, wychowawcom, innym osobom
. Wybiera sposób dążenia do pojednania przez przeproszenie i
przebaczenie
. Wyraża szacunek odpowiednim zachowaniem
. Wyraża szacunek odpowiednim słownictwem
. Stosuje zwroty grzecznościowe
. Szanuje własność cudzą, wspólną
. Wykazuje pracowitość
. Chętnie uczestniczy w apelach, inscenizacjach, konkursach
. Aktywnie uczestniczy w lekcji
Przy ocenianiu osiągnięć ucznia należy brać pod uwagę
indywidualne możliwości i uwarunkowania psychofizyczne ucznia.
kl. II
Uczeń:
Modlitwa:
. Odróżnia modlitwę od innych czynności
. Składa ręce w geście modlitewnym
. Poprawnie czyni znak krzyża
. Potrafi gestem Boga przeprosić
. Potrafi gestem Bogu podziękować
. Potrafi gestem Boga prosić
. Odtwarza z pamięci uproszczona formułę spowiedzi
. Gestem wyraża żal za grzechy (spowiedź)
. Odtwarza z pamięci - znak krzyża
. Odtwarza z pamięci - Zdrowaś Maryjo
. Odtwarza z pamięci - Aniele Boży
. Odtwarza z pamięci - Niechaj będzie pochwalony
. Odtwarza z pamięci - Któryś za nas
. Odtwarza z pamięci - wieczny odpoczynek
Wiadomości:
. Określa Boga, jako kochającego Ojca
. Rozpoznaje krzyż
. Rozpoznaje na obrazie, rzeźbie Maryję, jako Matkę Jezusa
. Rozpoznaje różaniec
. Rozpoznaje kapłana i określa jego funkcje
. Zna określenie kościół - Dom Boga
. Rozpoznaje i nazywa - ołtarz (Stół Boży)
. Rozpoznaje i nazywa - konfesjonał (tu przepraszam Boga)
. Wyjaśni na przykładzie, co to znaczy - dobrze czynić; źle
czynić (grzeszyć)
. Rozróżnia na ilustracjach i wskazuje dobre postępowanie;
złe postępowanie
. Rozróżnia pojęcia: serce bez grzechu (czyste); serce z
grzechami (brudne)
. Odróżnia chleb eucharystyczny (Boży Chleb) od chleba
zwykłego
. Wyjaśnia pojęcie: Święty
. Wymienia najważniejsze wydarzenia związane z narodzeniem Pana
Jezusa
. Wymienia najważniejsze wydarzenia związane ze
zmartwychwstaniem Pana Jezusa
Umiejętności:
. Składa ręce do modlitwy
. Poprawnie czyni znak krzyża
. Potrafi przyjąć właściwą postawę modlitewną - stojącą
. Potrafi przyjąć właściwą postawę modlitewną -
klęczącą
. Poprawnie zachowuje się w kościele
. Poprawnie zachowuje się w innych miejscach kultu (np. na
cmentarzu)
. Czynnie uczestniczy (gestem, postawą ciała) we Mszy św.
. Gdy zaistnieje potrzeba, stosuje gesty, słowa przeproszenia
wobec innych ludzi
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
Jezusie (Bogu)
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o Maryi
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
Bożym Narodzeniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń
wielkopostną
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
zmartwychwstaniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
pojednaniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
Eucharystii
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
miłości między ludźmi
. Prowadzi zeszyt przedmiotowy
Postawy:
. Chętnie modli się
. Chętnie uczestniczy we Mszy św. niedzielnej, świątecznej
. Dostrzega konieczność dobrego postępowania
. Pomaga koleżankom, kolegom (jest uczynny, życzliwy, dzieli
się dobrami)
. Wybiera sposób dążenia do pojednania przez przeproszenie i
przebaczenie
. Wyraża szacunek odpowiednim zachowaniem
. Wyraża szacunek odpowiednim słownictwem
. Stosuje zwroty grzecznościowe
. Szanuje własność cudzą, wspólną
. Wykazuje pracowitość
. Chętnie uczestniczy w apelach, inscenizacjach, konkursach
. Aktywnie uczestniczy w lekcji
kl. III
Uczeń:
Modlitwa:
. Odróżnia modlitwę od innych czynności
. Składa ręce w geście modlitewnym
. Poprawnie czyni znak krzyża
. Potrafi gestem Boga przeprosić
. Potrafi gestem Bogu podziękować
. Potrafi gestem Boga prosić
. Odtwarza z pamięci uproszczona formułę spowiedzi
. Gestem wyraża żal za grzechy (spowiedź)
. Odtwarza z pamięci - znak krzyża
. Odtwarza z pamięci - Zdrowaś Maryjo
. Odtwarza z pamięci - Aniele Boży
. Odtwarza z pamięci - Niechaj będzie pochwalony
. Odtwarza z pamięci - Któryś za nas
. Odtwarza z pamięci - wieczny odpoczynek
Wiadomości:
. Określa Boga, jako kochającego Ojca
. Rozpoznaje krzyż
. Rozpoznaje na obrazie, rzeźbie Maryję, jako Matkę Jezusa
. Rozpoznaje różaniec
. Rozpoznaje kapłana i określa jego funkcje
. Zna określenie kościół - Dom Boga
. Rozpoznaje i nazywa - ołtarz (Stół Boży)
. Rozpoznaje i nazywa - konfesjonał (tu przepraszam Boga)
. Wyjaśni na przykładzie, co to znaczy - dobrze czynić; źle
czynić (grzeszyć)
. Rozróżnia na ilustracjach i wskazuje dobre postępowanie;
złe postępowanie
. Rozróżnia pojęcia: serce bez grzechu (czyste); serce z
grzechami (brudne)
. Odróżnia chleb eucharystyczny (Boży Chleb) od chleba
zwykłego
. Wyjaśnia pojęcie: Święty
. Wymienia najważniejsze wydarzenia związane z narodzeniem Pana
Jezusa
. Wymienia najważniejsze wydarzenia związane ze
zmartwychwstaniem Pana Jezusa
Umiejętności:
. Składa ręce do modlitwy
. Poprawnie czyni znak krzyża
. Potrafi przyjąć właściwą postawę modlitewną - stojącą
. Potrafi przyjąć właściwą postawę modlitewną -
klęczącą
. Poprawnie zachowuje się w kościele
. Poprawnie zachowuje się w innych miejscach kultu (np. na
cmentarzu)
. Czynnie uczestniczy (gestem, postawą ciała) we Mszy św.
. Gdy zaistnieje potrzeba, stosuje gesty, słowa przeproszenia
wobec innych ludzi
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
Jezusie (Bogu)
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o Maryi
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
Bożym Narodzeniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń
wielkopostną
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
zmartwychwstaniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
pojednaniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
Eucharystii
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o
miłości między ludźmi
. Prowadzi zeszyt przedmiotowy
Postawy:
. Chętnie modli się
. Chętnie uczestniczy we Mszy św. niedzielnej, świątecznej
. Dostrzega konieczność dobrego postępowania
. Pomaga koleżankom, kolegom (jest uczynny, życzliwy, dzieli
się dobrami)
. Wybiera sposób dążenia do pojednania przez przeproszenie i
przebaczenie
. Wyraża szacunek odpowiednim zachowaniem
. Wyraża szacunek odpowiednim słownictwem
. Stosuje zwroty grzecznościowe
. Szanuje własność cudzą, wspólną
. Wykazuje pracowitość
. Chętnie uczestniczy w apelach, inscenizacjach, konkursach
. Aktywnie uczestniczy w lekcji
kl. IV
Uczeń:
Wiadomości:
. Wie, że Bóg kocha każdego człowieka
. Wie, że należy szanować imiona i przedmioty święte
. Wie, że należy szanować dary Boga
. Wie, że Pismo Święte to najważniejsza księga i trzeba o
nią dbać
. Wie, że w niedziele i święta Dziecko Boże uczestniczy we
Mszy św.
. Wie, jakie znaczenie mają nabożeństwa: różańcowe, droga
krzyżowa, majowe
. Wie, że należy podporządkować się regułom postępowania
(w kościele, w domu, w szkole)
. Wie, że należy darzyć szacunkiem rodziców, wychowawców,
opiekunów
. Wie, że należy szanować dary Boga (rośliny, zwierzęta)
. Wie, że należy dbać o własność swoją, innych, wspólną
. Rozróżnia pojęcia: serce bez grzechu, serce z grzechami
. Zna sposoby przeproszenia Boga i ludzi
. Wie, że modlitwa to rozmowa z Bogiem
. Wie, że należy modlić się przynajmniej rano i wieczorem
. Wie, że pomocą w modlitwie mogą być różne przedmioty
(różaniec, świeca, obraz ..)
. Wie, że można się modlić poprzez śpiew, gestykulację
. Wie, że Bogu można powiedzieć wszystko
. Wie, że przez chrzest św. należy do Kościoła, jest
Dzieckiem Bożym (chrześcijaninem)
. Wie, że Dzieci Boże powinny być dobre dla innych
Umiejętności:
. Rozpoznaje krzyż
. Rozpoznaje na obrazie, rzeźbie Maryję, Anioła, Świętych
. Wyróżnia Pismo św. spośród innych książek
. Poprawnie zachowuje się w kościele i w innych miejscach kultu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) pieśni religijne
. Rozpoznaje: różaniec, medalik, niektóre naczynia liturgiczne
(kielich, patena)
. Rozróżnia i określa funkcje: tabernakulum, ołtarza,
konfesjonału, chrzcielnicy
. Potrafi na przykładzie odróżnić postępowanie dobre od
złego
. Gdy zaistnieje potrzeba, stosuje gesty, słowa przeproszenia
wobec innych ludzi
. Składa ręce do modlitwy
. Czyni znak krzyża
. Potrafi przyjąć postawę modlitewną (stojącą, klęczącą)
. Identyfikuje się z większą społecznością wierzących (np.
parafialna)
Postawy:
. Szanuje symbole kościelne
. Chętnie uczestniczy we Mszy św., nabożeństwach
. Wyraża szacunek odpowiednim zachowaniem, słownictwem
. Szanuje własność swoją, innych, wspólną
. Pomaga rówieśnikom (jest uczynny, życzliwy, dzieli się
dobrami)
. Pomaga rodzicom, nauczycielom, innym osobom
. Chętnie modli się
. Wykazuje postawę współdziałania w grupie
. Dba o dobro wspólne
. Dzieli się przeżyciami religijnymi doświadczonymi w
kościele, w domu i w szkole
. Chętnie uczestniczy w apelach, jasełkach, konkursach
kl. V
Uczeń:
Wiadomości:
. Wie, że Bóg kocha każdego człowieka
. Wie, że krzyż jest wszędzie tam, gdzie są ludzie kochający
Boga
. Wie, że należy szanować imiona i przedmioty święte
. Wie, że należy szanować dary Boga
. Wie, że Pismo Święte to najważniejsza księga i trzeba o
nią dbać
. Zna najważniejsze wydarzenia z życia Jezusa
. Wie, że słowo Boże uczy jak należy żyć
. Wie, że w niedziele i święta Dziecko Boże uczestniczy we
Mszy św.
. Wie, jakie znaczenie mają nabożeństwa: różańcowe, droga
krzyżowa, majowe
. Wie, że należy podporządkować się regułom postępowania
(w kościele, w domu, w szkole)
. Wie, że należy darzyć szacunkiem rodziców, wychowawców,
opiekunów
. Wie, że należy szanować dary Boga (rośliny, zwierzęta)
. Wie, że należy szanować własne ciało i innych ludzi
. Wie, że należy dbać o własność swoją, innych, wspólną
. Rozróżnia pojęcia: serce bez grzechu, serce z grzechami
. Zna sposoby przeproszenia Boga i ludzi
. Wie, że modlitwa to rozmowa z Bogiem
. Wie, że należy modlić się przynajmniej rano i wieczorem
. Wie, że można modlić się samemu, we wspólnocie
. Wie, że pomocą w modlitwie mogą być różne przedmioty
(różaniec, świeca, obraz ..)
. Wie, że można się modlić poprzez śpiew, gestykulację
. Wie, że Bogu można powiedzieć wszystko
. Wie, że przez chrzest św. należy do Kościoła, jest
Dzieckiem Bożym (chrześcijaninem)
. Wie, że Dzieci Boże powinny być dobre dla innych
Umiejętności:
. Rozpoznaje krzyż
. Rozpoznaje na obrazie, rzeźbie Maryję, Anioła, Świętych
. Wyróżnia Pismo św. spośród innych książek
. Poprawnie zachowuje się w kościele i w innych miejscach kultu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) pieśni religijne
. Rozpoznaje: różaniec, medalik, niektóre naczynia liturgiczne
(kielich, patena)
. Rozróżnia i określa funkcje: tabernakulum, ołtarza,
konfesjonału, chrzcielnicy
. Potrafi na przykładzie odróżnić postępowanie dobre od
złego
. Dostrzega konieczność dobrego postępowania
. Gdy zaistnieje potrzeba, stosuje gesty, słowa przeproszenia
wobec innych ludzi
. Składa ręce do modlitwy
. Czyni znak krzyża
. Potrafi przyjąć postawę modlitewną (stojącą, klęczącą)
. Potrafi sformułować (lub wyrazić gestem) modlitwę:
dziękczynną, przeproszenia, prośby
. Identyfikuje się z większą społecznością wierzących (np.
parafialna)
. Rozpoznaje osoby duchowne po charakterystycznym stroju
(ksiądz, siostra zakonna) i kojarzy je z pełnioną przez nich
funkcją
Postawy:
. Szanuje symbole kościelne
. Chętnie uczestniczy we Mszy św., nabożeństwach
. Wybiera sposób dążenia do pojednania przez przeproszenie i
przebaczenie
. Wyraża szacunek odpowiednim zachowaniem, słownictwem
. Szanuje własność swoją, innych, wspólną
. Pomaga rówieśnikom (jest uczynny, życzliwy, dzieli się
dobrami)
. Pomaga rodzicom, nauczycielom, innym osobom
. Chętnie modli się
. Wykazuje postawę współdziałania w grupie
. Dba o dobro wspólne
. Dzieli się przeżyciami religijnymi doświadczonymi w
kościele, w domu i w szkole
. Chętnie uczestniczy w apelach, jasełkach, konkursach
kl. VI
Uczeń:
Wiadomości:
. Wie, że Bóg kocha każdego człowieka
. Wie, że krzyż jest wszędzie tam, gdzie są ludzie kochający
Boga
. Wie, że należy szanować imiona i przedmioty święte
. Wie, że należy szanować dary Boga
. Wie, że Pismo Święte to najważniejsza księga i trzeba o
nią dbać
. Zna najważniejsze wydarzenia z życia Jezusa
. Wie, że słowo Boże uczy jak należy żyć
. Wie, że w niedziele i święta Dziecko Boże uczestniczy we
Mszy św.
. Zna wybrane formy sakramentaliów (święcenie potraw,
medalików..)
. Wie, że rok kościelny dzieli się na okresy
. Wie, jakie znaczenie mają nabożeństwa: różańcowe, droga
krzyżowa, majowe
. Wie, że należy podporządkować się regułom postępowania
(w kościele, w domu, w szkole)
. Wie, że należy darzyć szacunkiem rodziców, wychowawców,
opiekunów
. Wie, że należy szanować dary Boga (rośliny, zwierzęta)
. Wie, że należy szanować własne ciało i innych ludzi
. Wie, że należy dbać o własność swoją, innych, wspólną
. Rozróżnia pojęcia: serce bez grzechu, serce z grzechami
. Zna sposoby przeproszenia Boga i ludzi
. Wyjaśnia pojęcie "święty"; podaje przykłady
świętych
. Wie, że modlitwa to rozmowa z Bogiem
. Wie, że należy modlić się przynajmniej rano i wieczorem
. Wie, że można modlić się samemu, we wspólnocie
. Wie, że rozmowa z Bogiem wymaga zachowania określonych form
zewnętrznych
. Wie, że pomocą w modlitwie mogą być różne przedmioty
(różaniec, świeca, obraz ..)
. Wie, że można się modlić poprzez śpiew, gestykulację
. Wie, że Bogu można powiedzieć wszystko
. Wie, że przez chrzest św. należy do Kościoła, jest
Dzieckiem Bożym (chrześcijaninem)
. Wie, że Dzieci Boże powinny być dobre dla innych
. Wie, z jakimi sprawami można się zwracać do osób duchownych
Umiejętności:
. Rozpoznaje krzyż
. Rozpoznaje na obrazie, rzeźbie Maryję, Anioła, Świętych
. Wyróżnia Pismo św. spośród innych książek
. Czynnie uczestniczy we Mszy św. (gest, postawa ciała,
recytacja, śpiew)
. Poprawnie zachowuje się w kościele i w innych miejscach kultu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) pieśni religijne
. Rozpoznaje: różaniec, medalik, niektóre naczynia liturgiczne
(kielich, patena)
. Rozróżnia i określa funkcje: tabernakulum, ołtarza,
konfesjonału, chrzcielnicy
. Potrafi wymienić nazwy okresów roku kościelnego
. Potrafi na przykładzie odróżnić postępowanie dobre od
złego
. Dostrzega konieczność dobrego postępowania
. Gdy zaistnieje potrzeba, stosuje gesty, słowa przeproszenia
wobec innych ludzi
. Składa ręce do modlitwy
. Czyni znak krzyża
. Potrafi przyjąć postawę modlitewną (stojącą, klęczącą)
. Potrafi sformułować (lub wyrazić gestem) modlitwę:
dziękczynną, przeproszenia, prośby
. Identyfikuje się z większą społecznością wierzących (np.
parafialna)
. Rozpoznaje osoby duchowne po charakterystycznym stroju
(ksiądz, siostra zakonna) i kojarzy je z pełnioną przez nich
funkcją
Postawy:
. Wykazuje postawę wdzięczności Bogu za Jego miłość, dary
. Szanuje symbole kościelne
. Chętnie uczestniczy we Mszy św., nabożeństwach
. Koryguje własne postępowanie zgodnie z Przykazaniami Bożymi
. Wybiera sposób dążenia do pojednania przez przeproszenie i
przebaczenie
. Wyraża szacunek odpowiednim zachowaniem, słownictwem
. Szanuje własność swoją, innych, wspólną
. Pomaga rówieśnikom (jest uczynny, życzliwy, dzieli się
dobrami)
. Pomaga rodzicom, nauczycielom, innym osobom
. Chętnie modli się
. Wykazuje postawę współdziałania w grupie
. Dba o dobro wspólne
. Dzieli się przeżyciami religijnymi doświadczonymi w
kościele, w domu i w szkole
. Chętnie uczestniczy w apelach, jasełkach, konkursach
Przy ocenianiu osiągnięć ucznia
należy brać pod uwagę indywidualne możliwości i
uwarunkowania psychofizyczne ucznia.