Przedmiotowy system oceniania z religii
dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym
szkoła podstawowa

  1. Każdy uczeń oceniany jest sprawiedliwie, brane są pod uwagę indywidualne możliwości ucznia.
  2. Ocenie podlegają wszystkie wymienione niżej formy aktywności:
    - odpowiedzi ustne
    - aktywne uczestnictwo w zajęciach, współpraca w grupie
    - aktywność pozalekcyjna, udział w konkursach, prace dodatkowe
  3. Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum 5 ocen.
  4. Nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją.
  5. W przypadku dłuższej nieobecności uczeń ma obowiązek uzupełnić zaległości szkolne w terminie 7 dni od momentu powrotu do szkoły.
  6. Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji.
  7. Za brak zeszytu przedmiotowego uczeń otrzymuje " - " (3 minusy to ocena ndst.).
  8. Za aktywność na lekcji uczeń otrzymuje " +" (4 plusy to ocena bdb).
  9. Uczeń, który otrzymał niedostateczna ocenę semestralną, ma obowiązek uzupełnić braki w wiadomościach w ciągu 1 miesiąca od momentu rozpoczęcia następnego semestru.
  10. Ocena semestralna jest średnią ważoną ocen uzyskanych przez ucznia podczas trwania semestru.
  11. Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych przez ucznia na zakończenie I i II semestru.

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z religii

  1. Ocena celująca:
    - Uczeń nie tylko spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą, ale posiada wiedzę wykraczającą poza program katechezy
    - Wyróżnia się aktywnością w grupie, pracuje samodzielnie i dokładnie
    - Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami, zna modlitwy i najważniejsze święta, potrafi zastosować je we własnym życiu, służy radą innym, jest świadkiem wiary
  2. Ocena bardzo dobra:
    - Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem katechezy
    - Stara się jak najlepiej wykonywać polecenia, pracuje na miarę swoich możliwości
    - Sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami
    - Posiada uzupełniony zeszyt, większość zadań wykonuje samodzielnie
    - Chętnie uczestniczy w lekcjach religii
    - Zachowuje szacunek dla "świętych" przedmiotów, miejsc i znaków religijnych
  3. Ocena dobra:
    - Uczeń posiada uzupełniony zeszyt,
    - Potrafi odpowiedzieć samodzielnie na większość pytań związanych z tematem katechezy
    - Zna podstawowe modlitwy, rozumie je,
    - Pracuje z niewielką pomocą nauczyciela
    - Uzyskuje stałe, dobre postępy podczas prowadzonych zajęć
    - Nie zaniedbuje uczestnictwa w katechezie, do której stara się być przygotowany
  4. Ocena dostateczna:
    - Uczeń opanował wiadomości i umiejętności, umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy
    - Dysponuje przeciętną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są luki
    - Pracuje z pomocą i pod kontrolą nauczyciela, wymaga ciągłej zachęty do pracy
    - Prowadzi zeszyt, niedbale wykonuje zadania
    - Nie bierze udziału w życiu parafii, w różnych formach duszpasterstwa
  5. Ocena dopuszczająca:
    - Zdobyte wiadomości są niewystarczające na uzyskanie przez ucznia ogólnej wiedzy religijnej
    - Dysponuje minimalną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem
    - Słabo zna najbardziej istotne z podstawowych modlitw
    - Mimo wskazówek i pomocy nauczyciela ma spore trudności w wykonywaniu swoich zadań, zeszyt prowadzony niedbale
    - Niechętnie uczestniczy w lekcjach religii
  6. Ocena niedostateczna:
    - Uczeń nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą
    - Ma lekceważący stosunek do przedmiotu wiary
    - Nie rozumie poleceń nauczyciela, wymaga ciągłej uwagi i pomocy
    - Samodzielnie nie wykonuje żadnych zadań
    - Nie uczestniczy w lekcjach religii

Wymagania programowe

kl. I
Uczeń:
Modlitwa:
. Odróżnia modlitwę od innych czynności
. Składa ręce w geście modlitewnym
. Poprawnie czyni znak krzyża
. Potrafi gestem Boga przeprosić
. Potrafi gestem Bogu podziękować
. Potrafi gestem Boga prosić
. Odtwarza z pamięci - znak krzyża
. Odtwarza z pamięci - Aniele Boży
. Odtwarza z pamięci - Niechaj będzie pochwalony
. Odtwarza z pamięci - Któryś za nas
Wiadomości:
. Rozpoznaje krzyż
. Rozpoznaje na obrazie, rzeźbie Maryję, jako Matkę Jezusa
. Rozpoznaje różaniec
. Rozpoznaje kapłana
. Zna określenie kościół - Dom Boga
. Rozróżnia na ilustracjach i wskazuje dobre postępowanie; złe postępowanie
. Wyjaśnia pojęcie: Święty
Umiejętności:
. Składa ręce do modlitwy
. Poprawnie czyni znak krzyża
. Potrafi przyjąć właściwą postawę modlitewną - stojącą
. Potrafi przyjąć właściwą postawę modlitewną - klęczącą
. Poprawnie zachowuje się w kościele
. Poprawnie zachowuje się w innych miejscach kultu (np. na cmentarzu)
. Gdy zaistnieje potrzeba, stosuje gesty, słowa przeproszenia wobec innych ludzi
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o Jezusie (Bogu)
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o Maryi
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o Bożym Narodzeniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o zmartwychwstaniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o pojednaniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o miłości między ludźmi
. Prowadzi zeszyt przedmiotowy (teczkę z kartami pracy)
Postawy:
. Chętnie modli się
. Chętnie uczestniczy we Mszy św. niedzielnej, świątecznej
. Dostrzega konieczność dobrego postępowania
. Pomaga koleżankom, kolegom (jest uczynny, życzliwy, dzieli się dobrami)
. Pomaga nauczycielom, wychowawcom, innym osobom
. Wybiera sposób dążenia do pojednania przez przeproszenie i przebaczenie
. Wyraża szacunek odpowiednim zachowaniem
. Wyraża szacunek odpowiednim słownictwem
. Stosuje zwroty grzecznościowe
. Szanuje własność cudzą, wspólną
. Wykazuje pracowitość
. Chętnie uczestniczy w apelach, inscenizacjach, konkursach
. Aktywnie uczestniczy w lekcji
Przy ocenianiu osiągnięć ucznia należy brać pod uwagę indywidualne możliwości i uwarunkowania psychofizyczne ucznia.

kl. II
Uczeń:
Modlitwa:
. Odróżnia modlitwę od innych czynności
. Składa ręce w geście modlitewnym
. Poprawnie czyni znak krzyża
. Potrafi gestem Boga przeprosić
. Potrafi gestem Bogu podziękować
. Potrafi gestem Boga prosić
. Odtwarza z pamięci uproszczona formułę spowiedzi
. Gestem wyraża żal za grzechy (spowiedź)
. Odtwarza z pamięci - znak krzyża
. Odtwarza z pamięci - Zdrowaś Maryjo
. Odtwarza z pamięci - Aniele Boży
. Odtwarza z pamięci - Niechaj będzie pochwalony
. Odtwarza z pamięci - Któryś za nas
. Odtwarza z pamięci - wieczny odpoczynek
Wiadomości:
. Określa Boga, jako kochającego Ojca
. Rozpoznaje krzyż
. Rozpoznaje na obrazie, rzeźbie Maryję, jako Matkę Jezusa
. Rozpoznaje różaniec
. Rozpoznaje kapłana i określa jego funkcje
. Zna określenie kościół - Dom Boga
. Rozpoznaje i nazywa - ołtarz (Stół Boży)
. Rozpoznaje i nazywa - konfesjonał (tu przepraszam Boga)
. Wyjaśni na przykładzie, co to znaczy - dobrze czynić; źle czynić (grzeszyć)
. Rozróżnia na ilustracjach i wskazuje dobre postępowanie; złe postępowanie
. Rozróżnia pojęcia: serce bez grzechu (czyste); serce z grzechami (brudne)
. Odróżnia chleb eucharystyczny (Boży Chleb) od chleba zwykłego
. Wyjaśnia pojęcie: Święty
. Wymienia najważniejsze wydarzenia związane z narodzeniem Pana Jezusa
. Wymienia najważniejsze wydarzenia związane ze zmartwychwstaniem Pana Jezusa
Umiejętności:
. Składa ręce do modlitwy
. Poprawnie czyni znak krzyża
. Potrafi przyjąć właściwą postawę modlitewną - stojącą
. Potrafi przyjąć właściwą postawę modlitewną - klęczącą
. Poprawnie zachowuje się w kościele
. Poprawnie zachowuje się w innych miejscach kultu (np. na cmentarzu)
. Czynnie uczestniczy (gestem, postawą ciała) we Mszy św.
. Gdy zaistnieje potrzeba, stosuje gesty, słowa przeproszenia wobec innych ludzi
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o Jezusie (Bogu)
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o Maryi
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o Bożym Narodzeniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń wielkopostną
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o zmartwychwstaniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o pojednaniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o Eucharystii
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o miłości między ludźmi
. Prowadzi zeszyt przedmiotowy
Postawy:
. Chętnie modli się
. Chętnie uczestniczy we Mszy św. niedzielnej, świątecznej
. Dostrzega konieczność dobrego postępowania
. Pomaga koleżankom, kolegom (jest uczynny, życzliwy, dzieli się dobrami)
. Wybiera sposób dążenia do pojednania przez przeproszenie i przebaczenie
. Wyraża szacunek odpowiednim zachowaniem
. Wyraża szacunek odpowiednim słownictwem
. Stosuje zwroty grzecznościowe
. Szanuje własność cudzą, wspólną
. Wykazuje pracowitość
. Chętnie uczestniczy w apelach, inscenizacjach, konkursach
. Aktywnie uczestniczy w lekcji

kl. III
Uczeń:
Modlitwa:
. Odróżnia modlitwę od innych czynności
. Składa ręce w geście modlitewnym
. Poprawnie czyni znak krzyża
. Potrafi gestem Boga przeprosić
. Potrafi gestem Bogu podziękować
. Potrafi gestem Boga prosić
. Odtwarza z pamięci uproszczona formułę spowiedzi
. Gestem wyraża żal za grzechy (spowiedź)
. Odtwarza z pamięci - znak krzyża
. Odtwarza z pamięci - Zdrowaś Maryjo
. Odtwarza z pamięci - Aniele Boży
. Odtwarza z pamięci - Niechaj będzie pochwalony
. Odtwarza z pamięci - Któryś za nas
. Odtwarza z pamięci - wieczny odpoczynek
Wiadomości:
. Określa Boga, jako kochającego Ojca
. Rozpoznaje krzyż
. Rozpoznaje na obrazie, rzeźbie Maryję, jako Matkę Jezusa
. Rozpoznaje różaniec
. Rozpoznaje kapłana i określa jego funkcje
. Zna określenie kościół - Dom Boga
. Rozpoznaje i nazywa - ołtarz (Stół Boży)
. Rozpoznaje i nazywa - konfesjonał (tu przepraszam Boga)
. Wyjaśni na przykładzie, co to znaczy - dobrze czynić; źle czynić (grzeszyć)
. Rozróżnia na ilustracjach i wskazuje dobre postępowanie; złe postępowanie
. Rozróżnia pojęcia: serce bez grzechu (czyste); serce z grzechami (brudne)
. Odróżnia chleb eucharystyczny (Boży Chleb) od chleba zwykłego
. Wyjaśnia pojęcie: Święty
. Wymienia najważniejsze wydarzenia związane z narodzeniem Pana Jezusa
. Wymienia najważniejsze wydarzenia związane ze zmartwychwstaniem Pana Jezusa
Umiejętności:
. Składa ręce do modlitwy
. Poprawnie czyni znak krzyża
. Potrafi przyjąć właściwą postawę modlitewną - stojącą
. Potrafi przyjąć właściwą postawę modlitewną - klęczącą
. Poprawnie zachowuje się w kościele
. Poprawnie zachowuje się w innych miejscach kultu (np. na cmentarzu)
. Czynnie uczestniczy (gestem, postawą ciała) we Mszy św.
. Gdy zaistnieje potrzeba, stosuje gesty, słowa przeproszenia wobec innych ludzi
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o Jezusie (Bogu)
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o Maryi
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o Bożym Narodzeniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń wielkopostną
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o zmartwychwstaniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o pojednaniu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o Eucharystii
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) przynajmniej jedną pieśń o miłości między ludźmi
. Prowadzi zeszyt przedmiotowy
Postawy:
. Chętnie modli się
. Chętnie uczestniczy we Mszy św. niedzielnej, świątecznej
. Dostrzega konieczność dobrego postępowania
. Pomaga koleżankom, kolegom (jest uczynny, życzliwy, dzieli się dobrami)
. Wybiera sposób dążenia do pojednania przez przeproszenie i przebaczenie
. Wyraża szacunek odpowiednim zachowaniem
. Wyraża szacunek odpowiednim słownictwem
. Stosuje zwroty grzecznościowe
. Szanuje własność cudzą, wspólną
. Wykazuje pracowitość
. Chętnie uczestniczy w apelach, inscenizacjach, konkursach
. Aktywnie uczestniczy w lekcji

kl. IV
Uczeń:
Wiadomości:
. Wie, że Bóg kocha każdego człowieka
. Wie, że należy szanować imiona i przedmioty święte
. Wie, że należy szanować dary Boga
. Wie, że Pismo Święte to najważniejsza księga i trzeba o nią dbać
. Wie, że w niedziele i święta Dziecko Boże uczestniczy we Mszy św.
. Wie, jakie znaczenie mają nabożeństwa: różańcowe, droga krzyżowa, majowe
. Wie, że należy podporządkować się regułom postępowania (w kościele, w domu, w szkole)
. Wie, że należy darzyć szacunkiem rodziców, wychowawców, opiekunów
. Wie, że należy szanować dary Boga (rośliny, zwierzęta)
. Wie, że należy dbać o własność swoją, innych, wspólną
. Rozróżnia pojęcia: serce bez grzechu, serce z grzechami
. Zna sposoby przeproszenia Boga i ludzi
. Wie, że modlitwa to rozmowa z Bogiem
. Wie, że należy modlić się przynajmniej rano i wieczorem
. Wie, że pomocą w modlitwie mogą być różne przedmioty (różaniec, świeca, obraz ..)
. Wie, że można się modlić poprzez śpiew, gestykulację
. Wie, że Bogu można powiedzieć wszystko
. Wie, że przez chrzest św. należy do Kościoła, jest Dzieckiem Bożym (chrześcijaninem)
. Wie, że Dzieci Boże powinny być dobre dla innych
Umiejętności:
. Rozpoznaje krzyż
. Rozpoznaje na obrazie, rzeźbie Maryję, Anioła, Świętych
. Wyróżnia Pismo św. spośród innych książek
. Poprawnie zachowuje się w kościele i w innych miejscach kultu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) pieśni religijne
. Rozpoznaje: różaniec, medalik, niektóre naczynia liturgiczne (kielich, patena)
. Rozróżnia i określa funkcje: tabernakulum, ołtarza, konfesjonału, chrzcielnicy
. Potrafi na przykładzie odróżnić postępowanie dobre od złego
. Gdy zaistnieje potrzeba, stosuje gesty, słowa przeproszenia wobec innych ludzi
. Składa ręce do modlitwy
. Czyni znak krzyża
. Potrafi przyjąć postawę modlitewną (stojącą, klęczącą)
. Identyfikuje się z większą społecznością wierzących (np. parafialna)
Postawy:
. Szanuje symbole kościelne
. Chętnie uczestniczy we Mszy św., nabożeństwach
. Wyraża szacunek odpowiednim zachowaniem, słownictwem
. Szanuje własność swoją, innych, wspólną
. Pomaga rówieśnikom (jest uczynny, życzliwy, dzieli się dobrami)
. Pomaga rodzicom, nauczycielom, innym osobom
. Chętnie modli się
. Wykazuje postawę współdziałania w grupie
. Dba o dobro wspólne
. Dzieli się przeżyciami religijnymi doświadczonymi w kościele, w domu i w szkole
. Chętnie uczestniczy w apelach, jasełkach, konkursach

kl. V
Uczeń:
Wiadomości:
. Wie, że Bóg kocha każdego człowieka
. Wie, że krzyż jest wszędzie tam, gdzie są ludzie kochający Boga
. Wie, że należy szanować imiona i przedmioty święte
. Wie, że należy szanować dary Boga
. Wie, że Pismo Święte to najważniejsza księga i trzeba o nią dbać
. Zna najważniejsze wydarzenia z życia Jezusa
. Wie, że słowo Boże uczy jak należy żyć
. Wie, że w niedziele i święta Dziecko Boże uczestniczy we Mszy św.
. Wie, jakie znaczenie mają nabożeństwa: różańcowe, droga krzyżowa, majowe
. Wie, że należy podporządkować się regułom postępowania (w kościele, w domu, w szkole)
. Wie, że należy darzyć szacunkiem rodziców, wychowawców, opiekunów
. Wie, że należy szanować dary Boga (rośliny, zwierzęta)
. Wie, że należy szanować własne ciało i innych ludzi
. Wie, że należy dbać o własność swoją, innych, wspólną
. Rozróżnia pojęcia: serce bez grzechu, serce z grzechami
. Zna sposoby przeproszenia Boga i ludzi
. Wie, że modlitwa to rozmowa z Bogiem
. Wie, że należy modlić się przynajmniej rano i wieczorem
. Wie, że można modlić się samemu, we wspólnocie
. Wie, że pomocą w modlitwie mogą być różne przedmioty (różaniec, świeca, obraz ..)
. Wie, że można się modlić poprzez śpiew, gestykulację
. Wie, że Bogu można powiedzieć wszystko
. Wie, że przez chrzest św. należy do Kościoła, jest Dzieckiem Bożym (chrześcijaninem)
. Wie, że Dzieci Boże powinny być dobre dla innych
Umiejętności:
. Rozpoznaje krzyż
. Rozpoznaje na obrazie, rzeźbie Maryję, Anioła, Świętych
. Wyróżnia Pismo św. spośród innych książek
. Poprawnie zachowuje się w kościele i w innych miejscach kultu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) pieśni religijne
. Rozpoznaje: różaniec, medalik, niektóre naczynia liturgiczne (kielich, patena)
. Rozróżnia i określa funkcje: tabernakulum, ołtarza, konfesjonału, chrzcielnicy
. Potrafi na przykładzie odróżnić postępowanie dobre od złego
. Dostrzega konieczność dobrego postępowania
. Gdy zaistnieje potrzeba, stosuje gesty, słowa przeproszenia wobec innych ludzi
. Składa ręce do modlitwy
. Czyni znak krzyża
. Potrafi przyjąć postawę modlitewną (stojącą, klęczącą)
. Potrafi sformułować (lub wyrazić gestem) modlitwę: dziękczynną, przeproszenia, prośby
. Identyfikuje się z większą społecznością wierzących (np. parafialna)
. Rozpoznaje osoby duchowne po charakterystycznym stroju (ksiądz, siostra zakonna) i kojarzy je z pełnioną przez nich funkcją
Postawy:
. Szanuje symbole kościelne
. Chętnie uczestniczy we Mszy św., nabożeństwach
. Wybiera sposób dążenia do pojednania przez przeproszenie i przebaczenie
. Wyraża szacunek odpowiednim zachowaniem, słownictwem
. Szanuje własność swoją, innych, wspólną
. Pomaga rówieśnikom (jest uczynny, życzliwy, dzieli się dobrami)
. Pomaga rodzicom, nauczycielom, innym osobom
. Chętnie modli się
. Wykazuje postawę współdziałania w grupie
. Dba o dobro wspólne
. Dzieli się przeżyciami religijnymi doświadczonymi w kościele, w domu i w szkole
. Chętnie uczestniczy w apelach, jasełkach, konkursach

kl. VI
Uczeń:
Wiadomości:

. Wie, że Bóg kocha każdego człowieka
. Wie, że krzyż jest wszędzie tam, gdzie są ludzie kochający Boga
. Wie, że należy szanować imiona i przedmioty święte
. Wie, że należy szanować dary Boga
. Wie, że Pismo Święte to najważniejsza księga i trzeba o nią dbać
. Zna najważniejsze wydarzenia z życia Jezusa
. Wie, że słowo Boże uczy jak należy żyć
. Wie, że w niedziele i święta Dziecko Boże uczestniczy we Mszy św.
. Zna wybrane formy sakramentaliów (święcenie potraw, medalików..)
. Wie, że rok kościelny dzieli się na okresy
. Wie, jakie znaczenie mają nabożeństwa: różańcowe, droga krzyżowa, majowe
. Wie, że należy podporządkować się regułom postępowania (w kościele, w domu, w szkole)
. Wie, że należy darzyć szacunkiem rodziców, wychowawców, opiekunów
. Wie, że należy szanować dary Boga (rośliny, zwierzęta)
. Wie, że należy szanować własne ciało i innych ludzi
. Wie, że należy dbać o własność swoją, innych, wspólną
. Rozróżnia pojęcia: serce bez grzechu, serce z grzechami
. Zna sposoby przeproszenia Boga i ludzi
. Wyjaśnia pojęcie "święty"; podaje przykłady świętych
. Wie, że modlitwa to rozmowa z Bogiem
. Wie, że należy modlić się przynajmniej rano i wieczorem
. Wie, że można modlić się samemu, we wspólnocie
. Wie, że rozmowa z Bogiem wymaga zachowania określonych form zewnętrznych
. Wie, że pomocą w modlitwie mogą być różne przedmioty (różaniec, świeca, obraz ..)
. Wie, że można się modlić poprzez śpiew, gestykulację
. Wie, że Bogu można powiedzieć wszystko
. Wie, że przez chrzest św. należy do Kościoła, jest Dzieckiem Bożym (chrześcijaninem)
. Wie, że Dzieci Boże powinny być dobre dla innych
. Wie, z jakimi sprawami można się zwracać do osób duchownych
Umiejętności:
. Rozpoznaje krzyż
. Rozpoznaje na obrazie, rzeźbie Maryję, Anioła, Świętych
. Wyróżnia Pismo św. spośród innych książek
. Czynnie uczestniczy we Mszy św. (gest, postawa ciała, recytacja, śpiew)
. Poprawnie zachowuje się w kościele i w innych miejscach kultu
. Śpiewa (nuci, gestykuluje) pieśni religijne
. Rozpoznaje: różaniec, medalik, niektóre naczynia liturgiczne (kielich, patena)
. Rozróżnia i określa funkcje: tabernakulum, ołtarza, konfesjonału, chrzcielnicy
. Potrafi wymienić nazwy okresów roku kościelnego
. Potrafi na przykładzie odróżnić postępowanie dobre od złego
. Dostrzega konieczność dobrego postępowania
. Gdy zaistnieje potrzeba, stosuje gesty, słowa przeproszenia wobec innych ludzi
. Składa ręce do modlitwy
. Czyni znak krzyża
. Potrafi przyjąć postawę modlitewną (stojącą, klęczącą)
. Potrafi sformułować (lub wyrazić gestem) modlitwę: dziękczynną, przeproszenia, prośby
. Identyfikuje się z większą społecznością wierzących (np. parafialna)
. Rozpoznaje osoby duchowne po charakterystycznym stroju (ksiądz, siostra zakonna) i kojarzy je z pełnioną przez nich funkcją
Postawy:
. Wykazuje postawę wdzięczności Bogu za Jego miłość, dary
. Szanuje symbole kościelne
. Chętnie uczestniczy we Mszy św., nabożeństwach
. Koryguje własne postępowanie zgodnie z Przykazaniami Bożymi
. Wybiera sposób dążenia do pojednania przez przeproszenie i przebaczenie
. Wyraża szacunek odpowiednim zachowaniem, słownictwem
. Szanuje własność swoją, innych, wspólną
. Pomaga rówieśnikom (jest uczynny, życzliwy, dzieli się dobrami)
. Pomaga rodzicom, nauczycielom, innym osobom
. Chętnie modli się
. Wykazuje postawę współdziałania w grupie
. Dba o dobro wspólne
. Dzieli się przeżyciami religijnymi doświadczonymi w kościele, w domu i w szkole
. Chętnie uczestniczy w apelach, jasełkach, konkursach

Przy ocenianiu osiągnięć ucznia należy brać pod uwagę indywidualne możliwości i uwarunkowania psychofizyczne ucznia.