PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z ZAJĘĆ TECHNICZNYCH

Przedmiotem oceny osiągnięć szkolnych z zakresu techniki są wiadomości, umiejętności, których zakres jest określony programem nauczania, ale także zdolności i zaangażowanie uczniów w pracy na lekcjach oraz w pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej.

Celem przedmiotowego systemu oceniania jest:
wspomaganie procesu nauczania i uczenia się, motywowanie uczniów do pracy, informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie, pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju i motywowanie go do dalszej pracy; dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia, umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Przy ocenianiu osiągnięć ucznia zwraca się uwagę na:

  • posługiwanie się odpowiednim słownictwem technicznym,
  • rozumienie zjawisk i pojęć technicznych,
  • czytanie ze zrozumieniem instrukcji urządzeń technicznych,
  • umiejętności wnioskowania,
  • samodzielne projektowanie i przygotowanie dokumentacji technicznej,
  • znajomość przestrzeganie zasad organizacji pracy,
  • właściwe wykorzystanie materiałów, narzędzi i urządzeń technicznych,
  • celowość wykonywanego zadania,
  • efektywne współdziałanie w zespole przy rozwiązywaniu zadań zespołowych,
  • prawidłowe wykorzystanie programów komputerowych do rozwiązywania zadań praktycznych.

Ocenie szkolnej podlega:

  1. Stopień opanowania wiadomości w zakresie materiałoznawstwa oraz ich wykorzystanie w rozwiązywaniu zadań wytwórczych.
  2. Zeszyt przedmiotowy ucznia.
  3. Aktywność na lekcjach techniki.
  4. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, ład i porządek na stanowisku pracy.
  5. Umiejętność wykonywania zadań technicznych zgodnych z dokumentacją rysunkową i projektem, dokładność estetyka wykonywanego zadania.
  6. Dokładność, staranność wykonywanych zadań.
  7. Umiejętność posługiwania się narzędziami, przyrządami, urządzeniami technicznymi zgodnie z ich przeznaczeniem.
  8. Umiejętność posługiwania się przyborami i przyrządami kreślarskimi.
  9. Umiejętność wykonywania dokumentacji rysunkowej.
  10. Stopień opanowania wiadomości z ruchu drogowego.
  11. Sprawne i właściwe posługiwanie się komputerem.
  12. Udział uczniów w konkursach przedmiotowych.

Kontrakt z uczniami:

  • na zajęciach obowiązuje "Regulamin Pracowni Technicznej",
  • nie przewiduje się sprawdzianu zaliczeniowego na koniec semestru.
  • negatywne oceny z odpowiedzi ustnych podlegają poprawie,
  • prace wykonywane na zajęciach oceniane są po ich zakończeniu,
  • uczeń po dłuższej niż 1 tydzień nieobecności w szkole może nie być oceniany, jeżeli nieobecność związana była z chorobą lub innymi sytuacjami losowymi, które go usprawiedliwiają,
  • dwa razy w ciągu semestru uczeń może zgłosić nie przygotowanie do lekcji (brak zeszytu, przyborów rysunkowych oraz materiałów do wykonania pracy) bez obawy otrzymania oceny niedostatecznej,
  • nie przygotowanie do zajęć zgłasza uczeń po sprawdzeniu listy obecności. Systematyczne nie przygotowywanie się do lekcji, brak zeszytu przedmiotowego lub potrzebnych na lekcje innych materiałów wpłynie na obniżenie oceny za aktywność wystawianej systematycznie w ciągu roku szkolnego.
  • uczeń mający kłopoty z opanowaniem materiału może zwrócić się do nauczyciela w celu ustalenia formy wyrównania braków lub pokonania trudności,
  • oceny wystawiane przez nauczyciela są jawne i uzasadnione,
  • uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną za pracę praktyczną w ciągu trzech tygodni od przekazania informacji o uzyskanej ocenie za daną pracę,
  • na prośbę ucznia otrzymane przez niego oceny będą wpisywane przez nauczyciela do dzienniczka lub zeszytu przedmiotowego,
  • uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym powinny znajdować się zapisy tematów, notatki, zapisy poleceń ustnych lub pisemnych prac. Zeszyt prowadzony jest systematycznie przez ucznia. W przypadku nieobecności ucznia w szkole, zeszyt przedmiotowy musi być uzupełniony,
  • każdy uczeń ma prawo do oceny za wykonane prace nadobowiązkowe uzgodnione z nauczycielem,
  • przy wystawianiu ocen semestralnej i rocznej największe znaczenie mają oceny z zadań praktycznych oraz prac wytwórczych.

Na koniec roku szkolnego system oceniania podlega ewaluacji.

Poziom wymagań na poszczególne oceny:

Wymagania na ocenę celującą:
- uczeń posiada wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania,
- potrafi zastosować wiedzę i umiejętności w sytuacjach problemowych,
- proponuje oryginalne i nietypowe rozwiązania,
- wykonuje pomoce przydatne w procesie dydaktycznym,
- wykonuje oryginalne prace wytwórcze z wykorzystaniem nowoczesnych technologii,
- osiąga sukcesy w konkursach technicznych.

Wymagania na ocenę bardzo dobrą:
- uczeń w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności wynikające z programu nauczania,
- potrafi wyciągać wnioski i dokonywać całościowej analizy poruszanego zagadnienia,
- samodzielnie wykonuje prace wytwórcze, wykorzystując wiadomości i umiejętności określone programem,
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę w rozwiązywaniu problemów,
- prowadzi estetycznie, dokładnie i czytelnie dokumentację techniczną,
- stosuje prawidłową terminologię w zakresie nazewnictwa materiałów, procesów, zjawisk, narzędzi i urządzeń technicznych.

Wymagania na ocenę dobrą:
- przestrzega zasad BHP,
- jest zainteresowany przedmiotem,
- stara się zawsze być przygotowanym do zajęć,
- nie przeszkadza w czasie lekcji,
- nie opanował w pełni zakresu wiedzy określonej w programie nauczania,
- rozwiązuje samodzielnie zadania teoretyczne,
- wykorzystuje czas zaplanowany przez nauczyciela,
- sporadycznie prezentuje swoje zainteresowania techniczne,
- zna i stosuje zasady bhp,
- poprawnie rozpoznaje materiały, określa ich cechy,
- poprawnie posługuje się narzędziami i przyborami,
- właściwie posługuje się urządzeniami w najbliższym otoczeniu,
- czasami korzysta z różnych źródeł informacji,
- systematycznie i poprawnie prowadzi dokumentację.

Wymagania na ocenę dostateczną:
- stara się przestrzegać BHP ,
- wykazuje minimalne zainteresowanie przedmiotem,
- stara się być przygotowanym do lekcji,
- stara się nie przeszkadzać na lekcji,
- opanował minimum zakresu wiedzy określonej w programie nauczania,
- rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności,
- poprawnie posługuje się przyrządami i narzędziami,
- poprawnie rozpoznaje materiały, określa ich podstawowe cechy,
- stosuje zasady organizacji i bezpieczeństwa pracy,
- mało efektywnie wykorzystuje czas pracy,
- rzadko korzysta z różnych źródeł informacji,
- systematycznie prowadzi dokumentacje, jednak nie zawsze poprawnie.

Wymagania na ocenę dopuszczającą:
- do zasad BHP i ppoż. stosuje się nakłaniany przez nauczyciela,
- rzadko jest przygotowany do zajęć,
- zadania praktyczne realizuje przez naśladownictwo,
- upominany stara się nie przeszkadzać w lekcji,
- ma braki w opanowaniu minimum wiedzy określonej w programie nauczania,
- rozwiązuje zadania o niewielkim stopniu trudności,
- posługuje się prostymi przyrządami i narzędziami,
- w nieznacznym stopniu potrafi posługiwać się urządzeniami z najbliższego otoczenia,
- wykazuje trudności w organizowaniu pracy, wymaga kierowania,
- nie korzysta z żadnych źródeł informacji,
- prowadzi dokumentację niesystematycznie i niestarannie.

Ważną rzeczą podczas realizacji programu zajęć technicznych jest rozbudzenie u uczniów zainteresowania techniką, twórczej aktywności oraz umiejętności rozwiązywania problemów technicznych. Niewątpliwie zajęcia techniczne w znacznej mierze przyczyniają się do określenia przez ucznia mocnych i słabych stron oraz wyboru dalszej drogi kształcenia, a co za tym idzie - przyszłego zawodu.