Przedmiotem oceny osiągnięć
szkolnych z zakresu techniki są wiadomości,
umiejętności, których zakres jest określony programem
nauczania, ale także zdolności i zaangażowanie
uczniów w pracy na lekcjach oraz w pracy pozalekcyjnej i
pozaszkolnej. Celem
przedmiotowego systemu oceniania jest:
wspomaganie procesu nauczania i uczenia się, motywowanie
uczniów do pracy, informowanie ucznia o poziomie jego
osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju
i motywowanie go do dalszej pracy; dostarczenie rodzicom
i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i
specjalnych uzdolnieniach ucznia, umożliwienie
nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy
dydaktyczno-wychowawczej.
Przy ocenianiu osiągnięć
ucznia zwraca się uwagę na:
- posługiwanie się odpowiednim
słownictwem technicznym,
- rozumienie zjawisk i pojęć
technicznych,
- czytanie ze zrozumieniem
instrukcji urządzeń technicznych,
- umiejętności wnioskowania,
- samodzielne projektowanie i
przygotowanie dokumentacji technicznej,
- znajomość przestrzeganie
zasad organizacji pracy,
- właściwe wykorzystanie
materiałów, narzędzi i urządzeń
technicznych,
- celowość wykonywanego
zadania,
- efektywne współdziałanie w
zespole przy rozwiązywaniu zadań zespołowych,
- prawidłowe wykorzystanie
programów komputerowych do rozwiązywania zadań
praktycznych.
Ocenie szkolnej podlega:
- Stopień opanowania
wiadomości w zakresie materiałoznawstwa oraz
ich wykorzystanie w rozwiązywaniu zadań
wytwórczych.
- Zeszyt przedmiotowy ucznia.
- Aktywność na lekcjach
techniki.
- Przestrzeganie zasad
bezpieczeństwa, ład i porządek na stanowisku
pracy.
- Umiejętność wykonywania
zadań technicznych zgodnych z dokumentacją
rysunkową i projektem, dokładność estetyka
wykonywanego zadania.
- Dokładność, staranność
wykonywanych zadań.
- Umiejętność posługiwania
się narzędziami, przyrządami, urządzeniami
technicznymi zgodnie z ich przeznaczeniem.
- Umiejętność posługiwania
się przyborami i przyrządami kreślarskimi.
- Umiejętność wykonywania
dokumentacji rysunkowej.
- Stopień opanowania
wiadomości z ruchu drogowego.
- Sprawne i właściwe
posługiwanie się komputerem.
- Udział uczniów w konkursach
przedmiotowych.
Kontrakt z uczniami:
- na zajęciach obowiązuje
"Regulamin Pracowni Technicznej",
- nie przewiduje się
sprawdzianu zaliczeniowego na koniec semestru.
- negatywne oceny z odpowiedzi
ustnych podlegają poprawie,
- prace wykonywane na zajęciach
oceniane są po ich zakończeniu,
- uczeń po dłuższej niż 1
tydzień nieobecności w szkole może nie być
oceniany, jeżeli nieobecność związana była z
chorobą lub innymi sytuacjami losowymi, które
go usprawiedliwiają,
- dwa razy w ciągu semestru
uczeń może zgłosić nie przygotowanie do
lekcji (brak zeszytu, przyborów rysunkowych oraz
materiałów do wykonania pracy) bez obawy
otrzymania oceny niedostatecznej,
- nie przygotowanie do zajęć
zgłasza uczeń po sprawdzeniu listy obecności.
Systematyczne nie przygotowywanie się do lekcji,
brak zeszytu przedmiotowego lub potrzebnych na
lekcje innych materiałów wpłynie na obniżenie
oceny za aktywność wystawianej systematycznie w
ciągu roku szkolnego.
- uczeń mający kłopoty z
opanowaniem materiału może zwrócić się do
nauczyciela w celu ustalenia formy wyrównania
braków lub pokonania trudności,
- oceny wystawiane przez
nauczyciela są jawne i uzasadnione,
- uczeń ma prawo poprawić
ocenę niedostateczną za pracę praktyczną w
ciągu trzech tygodni od przekazania informacji o
uzyskanej ocenie za daną pracę,
- na prośbę ucznia otrzymane
przez niego oceny będą wpisywane przez
nauczyciela do dzienniczka lub zeszytu
przedmiotowego,
- uczeń ma obowiązek
prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym
powinny znajdować się zapisy tematów, notatki,
zapisy poleceń ustnych lub pisemnych prac.
Zeszyt prowadzony jest systematycznie przez
ucznia. W przypadku nieobecności ucznia w
szkole, zeszyt przedmiotowy musi być
uzupełniony,
- każdy uczeń ma prawo do
oceny za wykonane prace nadobowiązkowe
uzgodnione z nauczycielem,
- przy wystawianiu ocen
semestralnej i rocznej największe znaczenie
mają oceny z zadań praktycznych oraz prac
wytwórczych.
Na koniec roku szkolnego system
oceniania podlega ewaluacji.
Poziom wymagań na
poszczególne oceny:
Wymagania na ocenę
celującą:
- uczeń posiada wiadomości i umiejętności
przewidziane programem nauczania,
- potrafi zastosować wiedzę i umiejętności w
sytuacjach problemowych,
- proponuje oryginalne i nietypowe rozwiązania,
- wykonuje pomoce przydatne w procesie dydaktycznym,
- wykonuje oryginalne prace wytwórcze z wykorzystaniem
nowoczesnych technologii,
- osiąga sukcesy w konkursach technicznych.
Wymagania na ocenę bardzo
dobrą:
- uczeń w pełnym zakresie opanował wiadomości i
umiejętności wynikające z programu nauczania,
- potrafi wyciągać wnioski i dokonywać całościowej
analizy poruszanego zagadnienia,
- samodzielnie wykonuje prace wytwórcze, wykorzystując
wiadomości i umiejętności określone programem,
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę w rozwiązywaniu
problemów,
- prowadzi estetycznie, dokładnie i czytelnie
dokumentację techniczną,
- stosuje prawidłową terminologię w zakresie
nazewnictwa materiałów, procesów, zjawisk, narzędzi i
urządzeń technicznych.
Wymagania na ocenę dobrą:
- przestrzega zasad BHP,
- jest zainteresowany przedmiotem,
- stara się zawsze być przygotowanym do zajęć,
- nie przeszkadza w czasie lekcji,
- nie opanował w pełni zakresu wiedzy określonej w
programie nauczania,
- rozwiązuje samodzielnie zadania teoretyczne,
- wykorzystuje czas zaplanowany przez nauczyciela,
- sporadycznie prezentuje swoje zainteresowania
techniczne,
- zna i stosuje zasady bhp,
- poprawnie rozpoznaje materiały, określa ich cechy,
- poprawnie posługuje się narzędziami i przyborami,
- właściwie posługuje się urządzeniami w
najbliższym otoczeniu,
- czasami korzysta z różnych źródeł informacji,
- systematycznie i poprawnie prowadzi dokumentację.
Wymagania na ocenę
dostateczną:
- stara się przestrzegać BHP ,
- wykazuje minimalne zainteresowanie przedmiotem,
- stara się być przygotowanym do lekcji,
- stara się nie przeszkadzać na lekcji,
- opanował minimum zakresu wiedzy określonej w
programie nauczania,
- rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności,
- poprawnie posługuje się przyrządami i narzędziami,
- poprawnie rozpoznaje materiały, określa ich
podstawowe cechy,
- stosuje zasady organizacji i bezpieczeństwa pracy,
- mało efektywnie wykorzystuje czas pracy,
- rzadko korzysta z różnych źródeł informacji,
- systematycznie prowadzi dokumentacje, jednak nie zawsze
poprawnie.
Wymagania na ocenę
dopuszczającą:
- do zasad BHP i ppoż. stosuje się nakłaniany przez
nauczyciela,
- rzadko jest przygotowany do zajęć,
- zadania praktyczne realizuje przez naśladownictwo,
- upominany stara się nie przeszkadzać w lekcji,
- ma braki w opanowaniu minimum wiedzy określonej w
programie nauczania,
- rozwiązuje zadania o niewielkim stopniu trudności,
- posługuje się prostymi przyrządami i narzędziami,
- w nieznacznym stopniu potrafi posługiwać się
urządzeniami z najbliższego otoczenia,
- wykazuje trudności w organizowaniu pracy, wymaga
kierowania,
- nie korzysta z żadnych źródeł informacji,
- prowadzi dokumentację niesystematycznie i
niestarannie.
Ważną rzeczą podczas realizacji
programu zajęć technicznych jest rozbudzenie u uczniów
zainteresowania techniką, twórczej aktywności oraz
umiejętności rozwiązywania problemów technicznych.
Niewątpliwie zajęcia techniczne w znacznej mierze
przyczyniają się do określenia przez ucznia mocnych i
słabych stron oraz wyboru dalszej drogi kształcenia, a
co za tym idzie - przyszłego zawodu.
|