PRZEDMIOTOWY
SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DLA KLAS IV_VI
|
Podstawą oceny jest wysiłek włożony
przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających
ze specyfiki zajęć.
Ocena z wychowania fizycznego spełnia następujące
funkcje:
- motywującą
- wspierającą rozwój ucznia
- motywująca do działania i
poprawy
- diagnostyczną (opisującą
rozwój umiejętności ucznia)
- rozpoznającą braki ucznia,
które jednocześnie weryfikowałyby stosowane
przez nauczyciela metody
- klasyfikująco - oceniającą
poziom opanowania wiedzy, umiejętności
ruchowych.
|
A. Część prowadzona w systemie
klasowo-lekcyjnym (2 godziny tygodniowo) w blokach
tematycznych:
- diagnoza sprawności i rozwoju
fizycznego;
- trening zdrowotny;
- sporty całego życia i
wypoczynek;
- bezpieczna aktywność
fizyczna i higiena osobista;
- sport;
- taniec.
|
Ocena z wychowania fizycznego na
koniec semestru i na koniec roku szkolnego jest wypadkową
takich składników jak:
- Stopień opanowania wymagań
programowych: postęp umiejętności ruchowych,
poziom wiedzy, postęp w usprawnianiu.
- Aktywność: zaangażowanie w
wykonywanie ćwiczeń i zadań, inwencję twórczą,
aktywny udział w zajęciach i współuczestnictwo
w ich organizacji, udział w zawodach w różnorodnych
rolach, udział w zajęciach pozalekcyjnych (
SKS, kółka sportowe).
- Frekwencja: uczestnictwo w zajęciach,
spóźnienia, nieobecności nieusprawiedliwione
nieobecności usprawiedliwione, jednostkowe
zwolnienia z ćwiczeń, ucieczki z zajęć.
- Postawa ucznia: dyscyplina
podczas zajęć, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
podczas lekcji, przestrzeganie regulaminu
korzystania z obiektów sportowych, postawa
,,fair play" podczas lekcji , higiena ciała
i stroju, współpraca z grupą.
|
B. Część prowadzona na
basenie-pływanie (2 godziny tygodniowo):
Ocena z wychowania fizycznego na koniec semestru i na
koniec roku szkolnego obejmuje: frekwencję, zaangażowanie
ucznia w czasie zajęć. |
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE
OCENY:
1. Celujący (6):
- uczeń osiągnął wysoki
poziom umiejętności i wiedzy, postęp w
usprawnianiu z zakresu wychowania fizycznego,
- aktywnie uczestniczył we
wszystkich lekcjach wychowania fizycznego,
- zna przepisy i zasady mini
gier sportowych, potrafi współorganizować i sędziować
imprezę rekreacyjno - sportową,
- rozumie sens uprawiania ćwiczeń
ruchowych i ich wpływ na rozwój organizmu,
- posiadł nawyki dbałości o
higienę stroju, osobistą i estetykę miejsca ćwiczeń,
- uczęszcza na zajęcia
pozalekcyjne o charakterze sportowym i godnie
reprezentuje szkołę na zawodach sportowych,
- jest kulturalny na imprezie
sportowej i obiektywny w samoocenie i ocenianiu
innych,
- bierze udział w konkursach,
zawodach i olimpiadach, reprezentując szkołę,
- opanował zadania z poziomu
rozszerzonego z poziomu danej klasy.
|
2. Bardzo dobry (5):
- uczeń opanował zakres
wymaganych wiadomości i umiejętności,
- aktywnie uczestniczył w
lekcjach wychowania fizycznego,
- rozumie i stosuje zasady
higieniczno-zdrowotne podczas nauki i wypoczynku,
- uczęszcza na zajęcia
pozalekcyjne o charakterze sportowo -
rekreacyjnym,
- uczestniczy i współorganizuje
zawody sportowe oraz przestrzega zasady
fair-play,
- jest koleżeński i kulturalny
w szkole i w życiu codziennym.
|
3. Dobry (4):
- uczeń prezentuje dobrą
sprawność fizyczną,
- nie opuszcza zajęć
wychowania fizycznego oraz wykazuje się dużą
aktywnością i zaangażowaniem na lekcjach,
- troszczy się o higienę
osobistą,
- opanował wiadomości i umiejętności
obejmujące podstawowe elementy wiedzy o zajęciach
ruchowych,
- potrafi dokonywać obiektywnej
samooceny sprawności swojej i kolegów,
- jest opanowany, koleżeński,
kulturalny w szkole, na imprezie sportowej.
|
4. Dostateczny (3):
- uczeń systematycznie pracuje
na zajęciach wychowania fizycznego,
- opanował podstawowe wymagania
z wiadomości, umiejętności i motoryczności w
zakresie umożliwiającym postęp w dalszym
kontynuowaniu zajęć wychowania fizycznego,
- posiada nawyki higieniczno -
zdrowotne,
- jest koleżeński i uczynny.
5. Dopuszczający (2):
- uczeń w minimalnym
stopniu spełnia podstawowe wymagania
programowe lub jest bliski ich spełnienia,
- wykazuje niską
aktywność na zajęciach wychowania
fizycznego lub często je opuszcza,
- w ograniczonym stopniu
opanował nawyki higieniczno-zdrowotne,
- nie uczestniczy w
organizacji imprez rekreacyjnych przez
zespół klasowy.
|
6. Niedostateczny (1):
- uczeń nie spełnia
podstawowych wymagań programowych,
- nie jest pilny i
systematyczny na zajęciach wychowania
fizycznego, często je opuszcza,
- nie dba o fizyczny
rozwój swego organizmu i nie czyni żadnych
postępów w sprawności fizycznej,
- wykazuje znaczące
braki w integracji zespołowej i
wychowaniu społecznym oraz zdrowotnym.
- wykazuje lekceważący
stosunek do obowiązków wynikających ze
specyfiki przedmiotu,
- nie bierze czynnego
udziału w lekcji.
|
Na ocenę semestralną lub
roczną dodatni wpływ mogą mieć:
- wzorowa postawa na
wszystkich zajęciach lekcyjnych,
pozalekcyjnych (w tym zawodach
sportowych),
- propagowanie zdrowego
stylu życia w szkole i poza szkołą,
- uczestnictwo w
pozaszkolnych formach kultury fizycznej
(kluby sportowe, towarzystwa związane z
kulturą fizyczną),
- pomoc w organizacji
pozaszkolnych imprez rekreacyjno -
sportowych,
- prace na rzecz szkoły
(plakaty, gazetki, kronika, plansze),
- przygotowanie do
lekcji, strój sportowy.
|
Na ocenę semestralną lub
roczną ujemny wpływ mogą mieć:
- niepożądane
zachowania w obrębie kultury fizycznej i
zdrowia (np.: stosowanie różnego
rodzaju używek,
- niewłaściwe
zachowanie (np.: kibicowanie) na
imprezach rekreacyjno - sportowych w
szkole lub poza szkołą,
- nieusprawiedliwione
nieobecności na zajęciach (wagary),
- nadużywanie zwolnień
z czynnego uczestnictwa w lekcji,
- nieprzygotowanie do
lekcji ( trzykrotny brak stroju
sportowego w semestrze powoduje
otrzymanie cząstkowej oceny
niedostatecznej).
|
Obniżenie wymagań
edukacyjnych, zwolnienie z zajęć wychowania
fizycznego, egzaminy sprawdzające i poprawkowe:
- Nauczyciel jest
zobowido ucznia, u którego stwierdzono
specyficzne trudności w uczeniu się lub
deficyty ązany na podstawie pisemnej
opinii stosownej poradni specjalistycznej
obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku
rozwojowe, uniemoedukacyjnym wynikającym
z programu nauczania. żliwiające
sprostanie wymaganiom
- W uzasadnionych
przypadkach uczedyrektor szkoły na
podstawie opinii o ograniczonych możliwościach
uczestniczenia w ń może być zwolniony
z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję
o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje
tych zajporadnię psychologiczno -
pedagogiczną albo inną poradnię
specjalistyczną. W przypadku zwolnienia
ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu
nauczania zamiast oceny ęciach, wydanej
przez lekarza specjalistę lub
klasyfikacyjnej wpisuje się
"zwolniony/a.
- Uczeń ma prawo do składania
egzaminów sprawdzających i
poprawkowych.
|
|