ZAŁOŻENIA:
- Każdy uczeń jest oceniany
zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania.
- Ocenianie bieżące,
semestralne i końcoworoczne odbywa się w
stopniach szkolnych: celujący (6), bardzo dobry
(5), dobry (4), dostateczny (3), dopuszczający
(2), niedostateczny (l).
- Wszystkie sprawdziany
teoretyczne, praktyczne i odpowiedzi ustne są
obowiązkowe.
- Uczeń, który nie był obecny
na sprawdzianie pisze go w terminie ustalonym z
nauczycielem.
- Ocena uzyskana ze sprawdzianu
może być przez ucznia poprawiona w terminie i
na zasadach ustalonych wcześniej z nauczycielem
- Sprawdziany obejmujące
materiał szerszy (ponad trzy ostatnie lekcje )
są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem.
- Sprawdziany dokonywane w
postaci elektronicznej są oceniane przez
nauczyciela w obecności ucznia i nie są
przechowywane.
- Uczniowie nie otrzymują prac
domowych.
- Ocena ucznia jest jawna.
- Każdy uczeń ma prawo do
dodatkowej oceny, którą może uzyskać
wykonując zadania nadobowiązkowe.
- Przy ustalaniu oceny
nauczyciel bierze pod uwagę wysiłek wkładany
przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków
lekcyjnych, aktywność podczas lekcji, chęć
uczestniczenia w zajęciach i zadaniach
dodatkowych.
- Ocenę semestralną (roczną)
wystawia nauczyciel na tydzień przed terminem
klasyfikacji semestralnej (rocznej);
- O zagrożeniu końcoworoczną
oceną niedostateczną nauczyciel informuje
ucznia i jego rodziców oraz wychowawcę klasy na
miesiąc przed klasyfikacją;
SPOSOBY
INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW
Uczniowie:
- Nauczyciel przekazuje
uczniowi komentarz do każdej wystawionej
oceny.
- Uczeń ma możliwość
otrzymywania dodatkowych wyjaśnień i
uzasadnień do wystawionej oceny.
|
Rodzice:
Podczas wywiadówek, indywidualnych konsultacji,
rozmów interwencyjnych nauczyciel przekazuje
rodzicom (opiekunom):
- Informacje o aktualnym
stanie postępów w nauce.
- Dostarcza rodzicom
informacji o trudnościach i
uzdolnieniach ucznia.
- Przekazuje wskazówki
do pracy z uczniem.
|
OBSZARY
AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE
- Ćwiczenia
wykonywane na lekcji.
Ocenie podlega:
- stopień samodzielności wykonywania
zadania;
- końcowe efekty pracy;
- stopień zaangażowania podczas
wykonywania zadania.
- Odpowiedzi
ustne.
Oceniany jest sposób rozumienia oraz
stosowania podstawowych terminów
informatycznych: najczęściej odpowiedź
ustna związana jest wypowiedziami
uczniów w trakcie pracy przy komputerze.
- Odpowiedzi
pisemne ( kartkówki, sprawdziany, testy)
Ocenie podlega:
- stopień opanowania wiadomości i
umiejętności wynikających z podstawy
programowej nauczania informatyki oraz
wymagań programowych zdobyte po
zakończeniu nauki z poszczególnych
działów tematycznych.
0 - 30% poprawnych odpowiedzi - ocena l
31 - 49% poprawnych odpowiedzi - ocena 2
50 -69% poprawnych odpowiedzi - ocena 3
70 - 90% poprawnych odpowiedzi - ocena 4
91 - 97% poprawnych odpowiedzi - ocena 5
98 - 100% poprawnych odpowiedzi - ocena 6
- Aktywność
podczas pracy na lekcji.
Ocenie podlega:
- aktywność ucznia w czasie zajęć;
- stopień zaangażowania podczas
wykonywania zajęć;
- zainteresowanie tematem lekcji;
- przygotowanie dodatkowych materiałów
do lekcji.
- Samodzielne
prace uczniów.
Ocenie podlega:
- stopień opanowania umiejętności
posługiwania się danym programem;
- stosowanie typowych rozwiązań;
- dokładność i estetyka wykonania
zadania
|
KRYTERIA OCEN Z
ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH
|
OCENA: CELUJĄCY
- Uczeń zna wymagane
pojęcia i terminologię komputerową;
- Uczeń posiada
wymaganą na tym etapie nauczania
przedmiotu wiedzę teoretyczną;
- Uczeń perfekcyjnie i
z dużą swobodą posługuje się
oprogramowaniem komputerowym,
wykorzystując opcje o wysokim stopniu
trudności;
- Uczeń perfekcyjnie i
z dużą swobodą posługuje się
usługami internetowmi;
- Uczeń samodzielnie
rozwiązuje przedstawione na zajęciach
problemy informatyczne;
- Uczeń wykonuje
ćwiczenia, prace i projekty z dużym
stopniem samodzielności i własnej
inwencji, złożonością oraz bogactwem
użytych efektów i opcji,
pomysłowością, oryginalnością, a
także wysokimi walorami estetycznymi;
- Uczeń do swoich prac
pozyskuje materiał z bardzo różnych
źródeł wiedzy;
- Uczeń wyróżnia się
starannością i solidnością podczas
wykonywania powierzonych zadań oraz
aktywnością na lekcjach;
- Uczeń przestrzega
norm obowiązujących w pracowni
komputerowej, internetowej netykiety, a
także zasad związanych z
przestrzeganiem praw autorskich;
- Uczeń wykazuje
ponadprzeciętne zainteresowanie
przedmiotem, mogące objawiać się
poszerzoną wiedzą i umiejętnościami
zdobywanymi na kółku informatycznym i
we własnym zakresie;
- Uczeń pod kierunkiem
nauczyciela bierze udział w konkursach
komputerowych.
|
OCENA: BARDZO
DOBRY
- Uczeń zna wymagane
pojęcia i terminologię komputerową;
- Uczeń posiada
wymaganą na tym etapie nauczania
przedmiotu wiedzę teoretyczną;
- Uczeń posługuje się
oprogramowaniem komputerowym, również
większością opcji o wysokim stopniu
trudności;
- Uczeń posługuje się
usługami internetowymi;
- Uczeń samodzielnie
rozwiązuje prostsze problemy
informatyczne;
- Uczeń wykonuje
ćwiczenia, prace i projekty z dużą
starannością i dokładnością w
odtworzeniu zaprezentowanego przez
nauczyciela wzoru, przykładu;
- Uczeń uczestniczy w
konkursach informatycznych.
|
OCENA: DOBRY
- Uczeń zna w dużym
zakresie wymagane pojęcia i
terminologię komputerową;
- Uczeń posiada
niewielkie braki w wiedzy teoretycznej
przedmiotu;
- Uczeń z niewielkimi
potknięciami posługuje się
oprogramowaniem komputerowym, zna dużą
ilość opcji w nich zawartych, również
częściowo tych o dużym stopniu
trudności;
- Uczeń z niewielkimi
potknięciami posługuje się usługami
internetowymi.
- Uczeń wykonuje
ćwiczenia, prace i projekty z
niewielkimi brakami w stosunku do
przedstawionego przez nauczyciela wzoru
czy przykładu.
|
OCENA: DOSTATECZNY
- Uczeń nie wykazuje
zbytniego zainteresowania przedmiotem,
niemniej zadane ćwiczenia i prace stara
się, mimo trudności, wykonać jak
najlepiej;
- Uczeń w posiadanej
wiedzy teoretycznej prezentuje duże
braki, niemniej większość materiału
ma opanowaną;
- Uczeń z niewielką
pomocą nauczyciela posługuje się
oprogramowaniem komputerowym;
- Uczeń z niewielką
pomocą nauczyciela posługuje się
usługami internetowymi;
- Uczeń wykonuje
ćwiczenia, prace i projekty z
niedbałością, prostotą, brakiem
zastosowania wielu opcji i efektów.
|
OCENA:
DOPUSZCZAJĄCY
- Uczeń nie wykazuje
zainteresowania przedmiotem;
- Uczeń posiada
minimalny wymagany zasób wiedzy
teoretycznej;
- Uczeń z pomocą
nauczyciela, często niezbyt chętnie,
posługuje się oprogramowaniem
komputerowym, wykorzystując tylko
najbardziej podstawowe, wybrane opcje i
efekty;
- Uczeń z dużą
pomocą nauczyciela posługuje się
usługami internetowymi;
- Uczeń ćwiczenia,
prace i projekty wykonuje niestarannie, z
dużymi brakami w stosunku do
zaprezentowanego przez nauczyciela wzoru
lub przykładu, z wykorzystaniem
najprostszych opcji i narzędzi.
|
OCENA:
NIEDOSTATECZNY
- Uczeń nie potrafi
nawet przy pomocy nauczyciela wykonać
prostych poleceń wymagających
stosowania podstawowych umiejętności.
- Uczeń nie wykazuje
żadnego zainteresowania przedmiotem;
bierze bierny udział w zajęciach.
- Uczeń nie opanował
wiadomości i umiejętności zawartych w
podstawie programowej.
|
WYMAGANIA
PROGRAMOWE
|
klasa IV |
Co w blaszanej
skrzynce piszczy?
Uczeń:
- Wskazuje miejsca, w
których technologia komputerowa
znalazła zastosowanie i ułatwia życie
człowieka
- Wymienia zastosowanie
technologii komputerowej
- Przyjmuje prawidłową
postawę ciała przed komputerem
- Prawidłowo ustawia
krzesło i monitor
- Utrzymuje należyty
porządek na stanowisku podczas pracy na
komputerze
- Potrafi włączyć i
wyłączyć komputer w bezpieczny sposób
- Stosuje się do
zaleceń dotyczących ochrony oczu
podczas pracy na komputerze
- Wykonuje zalecane
ćwiczenia po zakończonej pracy na
komputerze
- Rozpoznaje i nazywa
poszczególne typy komputerów i omawia
ich podstawowe cechy oraz przeznaczenie
- Rozpoznaje i nazywa
urządzenia peryferyjne
- Określa
przynależność urządzeń peryferyjnych
do określonej grupy urządzeń wejścia
bądź wyjścia
- Rozpoznaje
poszczególne części jednostki
centralnej komputera i wie, za co
odpowiadają
- Podłącza urządzenia
peryferyjne do komputera i nazywa
gniazda, które służą do tego celu
- Rozpoznaje różne
rodzaje pamięci komputera i szereguje
- Rozumie różnicę
pomiędzy pamięcią stałą i ulotną
oraz konieczność zapisywania swojej
pracy w pamięci stałej (masowej)
|
Czy komputer ma
duszę?
Uczeń:
- Wyjaśnia, czym jest
system operacyjny i jakie są jego
zadania
- Wymienia różne
systemy operacyjne
- Potrafi wymienić
różne wersje najpopularniejszego w
Polsce OS-a, jakim jest MS Windows
- Rozpoznaje ekran
startowy programu BIOS
- Rozpoznaje różne
systemy operacyjne
- Odróżnia system
operacyjny od zainstalowanych w nim
innych programów
- Znajduje na obudowie
komputera i odczytuje nalepkę
licencyjną z kluczem
- Potrafi prawidłowo
włączyć i wyłączyć komputer
- Wymienia elementy
systemu operacyjnego i omawia ich funkcje
- Wymienia wybrane
programy wbudowane w system operacyjny
Windows (WordPad, Paint, Notatnik,
Kalkulator, WM Player, IE)
- Wymienia znane
rozszerzenia plików
- Odróżnia plik od
katalogu
- Rozpoznaje wybrane
programy po ikonach
- Rozpoznaje pliki po
rozszerzeniach
- Korzysta z pomocy
systemu Windows
|
Biurowi
pomocnicy
Uczeń:
- Rozpoznaje po ikonach
i po otwartych oknach różne edytory
tekstu i potrafi je uruchomić przy
pomocy myszki i samej klawiatury
- Posługuje się
przyciskami sterującymi oknem,
przyciskami zapisu, cofania i ponawiania
- Zna zasady
prawidłowego pisania z zachowaniem
właściwych odstępów pomiędzy znakami
interpunkcyjnymi
- Zmienia rodzaj, kolor
i wielkość czcionki w WordPad
- Stosuje pogrubienie,
podkreślenie i pochylenie czcionki w
WordPad
- Wyrównuje tekst do
lewej i do prawej strony oraz
wyśrodkowuje go w WordPad
- Używa listy
punktowanej w WordPad
- stosuje zasady
poprawnego pisania z zachowaniem
właściwych odstępów pomiędzy znakami
interpunkcyjnymi
- posługuje się
myszką, aby zaznaczyć wybrany fragment
tekstu
- stosuje justowanie
tekstu, zmienia rodzaj i wielkość
czcionki
- swobodnie i twórczo
posługuje się formatowaniem w edytorach
tekstu
|
Sztuka grafiki
Uczeń:
- uruchamia różne
programy graficzne (np.Paint)
- rysuje w nim proste
figury i motywy, wykorzystując do tego
celu różne narzędzia umieszczone w
programie graficznym (przybornik, paleta
kolorów, ołówek, pędzel, spray,
gumka, dodawanie napisów)
- wykonuje cały rysunek
w programie graficznym
- posługuje się
niestandardowymi kolorami
- przekształca
narysowany motyw
- dodaje tło
- zapisuje gotową
pracę
- edytuje gotowy rysunek
w programie graficznym
- wykonuje rysunek
według wzoru w poznanym dowolnym
programie graficznym
|
Złapani w
sieci
Uczeń:
- Zabezpiecza komputer
przed zagrożeniem wirusami poprzez
zainstalowanie dowolnego programu
antywirusowego z zaporą ogniową
- Wykonuje kopię
zapasową ważnych danych
- Chroni swoje dane
osobowe
- Dociera do portali
informacyjnych na temat bezpieczeństwa w
Internecie oraz oferujących pomoc w
razie zagrożenia
- Rozpoznaje oznaki
uzależnienia od gier i Internetu
- Wymienia zalety i wady
Internetu
- Znajduje w Internecie
grę edukacyjną utrwalającą materiał
z wybranej dziedziny wiedzy i uruchomia
ją
- Gra w wybraną grę
edukacyjną
|
klasa V |
Co w blaszanej
skrzynce piszczy? Moc pod maską. Serce i mózg
komputera
Uczeń:
- Przyjmuje prawidłową
postawę ciała przed komputerem
- Prawidłowo ustawia
krzesło i monitor
- Utrzymuje należyty
porządek na stanowisku podczas pracy na
komputerze
- Potrafi włączyć i
wyłączyć komputer w bezpieczny sposób
- Stosuje się do
zaleceń dotyczących ochrony oczu
podczas pracy na komputerze
- Wykonuje zalecane
ćwiczenia po zakończonej pracy na
komputerze
- Rozpoznaje
poszczególne części jednostki
centralnej komputera i wie, za co
odpowiadają
|
Czy komputer ma
duszę? Porządek w wirtualnym świecie
Uczeń:
- Wyjaśnia, czym jest
system operacyjny i jakie są jego
zadania
- Wymienia różne
systemy operacyjne
- Potrafi wymienić
różne wersje najpopularniejszego w
Polsce OS-a, jakim jest MS Windows
- Wyjaśnia, czym jest
drzewo katalogów i jaki jest jego cel
- Wie, czym jest i do
czego służy skrót do folderu lub pliku
- Wyjaśnia potrzebę
tworzenia kopii zapasowych
- Wie, że na pulpicie
należy gromadzić tylko skróty do
programów, folderów lub plików
- Zakłada drzewo
katalogów i umieszcza ich w nich pliki
- Korzysta z pomocy
Windows, aby rozwiązać problem
- Tworzy na pulpicie
skrót do folderu i do pliku
- Korzysta z pomocy
Windows, aby rozwiązać problem
- Wykonuje kopię swoich
danych na pendrivie, płycie CD-R lub
DVD-R
|
Biurowi
pomocnicy
Uczeń:
- Rozpoznaje po ikonach
i po otwartych oknach różne edytory
tekstu i potrafi je uruchomić przy
pomocy myszki i samej klawiatury
- Posługuje się
przyciskami sterującymi oknem,
przyciskami zapisu, cofania i ponawiania
- Zna zasady
prawidłowego pisania z zachowaniem
właściwych odstępów pomiędzy znakami
interpunkcyjnymi
- Stosuje zasady
poprawnego pisania z zachowaniem
właściwych odstępów pomiędzy znakami
interpunkcyjnymi
- Posługuje się
myszką, aby zaznaczyć wybrany fragment
tekstu
- Stosuje justowanie
tekstu, zmienia rodzaj i wielkość
czcionki
- Wie, czym jest akapit
i jak się go tworzy w edytorze tekstu
- Zna skróty
klawiaturowe ułatwiające pisanie
- Wie, czym jest
justowanie tekstu
|
Biurowi
pomocnicy. Gdy edytor tekstu udaje program
graficzny.
Uczeń:
- Zmienia rodzaj, kolor
i wielkość czcionki w edytorach Word
- Stosuje pogrubienie,
podkreślenie i pochylenie czcionki w
edytorach Word
- Wyrównuje tekst do
lewej i do prawej strony oraz
wyśrodkowuje go i justuje w edytorach
Word
- Używa listy
punktowanej oraz wyróżnienia w
edytorach Word
- Używa indeksu
górnego
- Zmienia odstępy
pomiędzy wierszami przy użyciu
narzędzia Interlinia
- Wstawia do dokumentu
kształty wbudowane w edytor tekstu Word
- Stosuje tekst ozdobny
WordArt
- Drukuje document
- Wprowadza do dokumentu
Word plik graficzny, zdjęcie lub klipart
- Umieszcza grafiki w
dowolnym miejscu dokumentu
- Zmienia jasność,
kontrast i kolor wprowadzonego pliku
graficznego oraz dodaje cień
- Zmienia kolor, dodaje
cień, obramowanie oraz deseń tego
obramowania w tekście ozdobnym WordArt
|
Złapani w
sieci
Uczeń:
- Wymienia podstawowy
sprzęt sieciowy: kartę sieciową,
przełącznik switch, ruter, modem,
serwer
- Wyjaśnia
przeznaczenie poszczególnych elementów
sprzętu sieciowego
- Odróżnia sieć
przewodową od sieci radiowej (wifi)
- Rozpoznaje gniazdo
karty sieciowej wmontowanej w komputer,
do której wpina się kabel sieciowy
(skrętkę)
- Wyjaśnia różnicę
pomiędzy siecią lokalną z serwerem i
bez
- Projektuje schemat
prostej sieci lokalnej z serwerem,
podłączonej do Internetu przez modem
- Zapisuje swoje prace
na serwerze szkolnej pracowni
komputerowej
- Wpisuje w
przeglądarce adresy co najmniej dwóch
popularnych wyszukiwarek
- Przełącza
wyszukiwarkę na znajdowanie w Internecie
grafik oraz filmów
- Posługuje się
wyszukiwarką Google jak kalkulatorem,
słownikiem ortograficznym i
przelicznikiem miar
- Opracowuje trasę
przejazdu pomiędzy dwiema
miejscowościami w Polsce i wyszukuje na
mapie obiekty różnego typu (na
przykład miejsca noclegowe, szkoły)
przy pomocy dowolnego internetowego
lokalizatora
- Wyszukuje w internecie
informacje o rozkładzie jazdy autobusów
i pociągów
- Wyszukuje informacje o
prognozie pogody w określonej
miejscowości na najbliższe dni,
- Posługuje się
wirtualnym globusem Google Earth
|
Sztuka grafiki
Uczeń:
- Wie czym jest kolaż
- Przestrzega praw
autorskich, którymi objęte są pliki
graficzne pozyskane z różnych źródeł
- Zna w Internecie
strony, z których można pozyskać
darmowe i płatne pliki graficzne
- Wprowadza do programu
graficznego pozyskany, gotowy plik
graficzny
- Łączy i przetwarza w
programie graficznym wprowadzone do niego
grafiki i zdjęcia
- Łączy grafiki i
zdjęcia z własnoręcznie wykonaną
grafiką
- W prosty sposób
stosuje sztukę kolażu w programie
graficznym
- Rozumie zasadę
działania prawa autorskiego, którym
objęte są pozyskane z różnych
źródeł grafiki i zdjęcia
- Potrafi stworzyć
kolaż na zadany temat według własnego
pomysłu
- Wykonuje poprawne
zdjęcie aparatem cyfrowym z pełną
automatyką z zastosowaniem zasad dobrego
fotografowania
- Przenosi zdjęcia z
aparatu cyfrowego na komputer
- Tworzy albumy cyfrowe
w programie Picasa
- Prezentuje zdjęcia na
monitorze komputera
- Wykonuje podstawową
korekcję zdjęć w programie Picasa
- Stosuje wybrane efekty
specjalne wzbogacające zdjęcie
- Wykonuje kolaż w
programie Picasa
|
klasa VI |
Co w blaszanej
skrzynce piszczy? Moc pod maską. Serce i mózg
komputera
Uczeń:
- Przyjmuje prawidłową
postawę ciała przed komputerem
- Prawidłowo ustawia
krzesło i monitor
- Utrzymuje należyty
porządek na stanowisku podczas pracy na
komputerze
- Potrafi włączyć i
wyłączyć komputer w bezpieczny sposób
- Stosuje się do zaleceń
dotyczących ochrony oczu podczas pracy
na komputerze
- Wykonuje zalecane ćwiczenia
po zakończonej pracy na komputerze
|
Biurowi
pomocnicy. Gdy edytor tekstu udaje program
graficzny
Uczeń:
- Rozpoznaje po ikonach
i po otwartych oknach różne edytory
tekstu i potrafi je uruchomić przy
pomocy myszki i samej klawiatury
- Posługuje się
przyciskami sterującymi oknem,
przyciskami zapisu, cofania i ponawiania
- Zna zasady prawidłowego
pisania z zachowaniem właściwych odstępów
pomiędzy znakami interpunkcyjnymi
- Stosuje zasady
poprawnego pisania z zachowaniem właściwych
odstępów pomiędzy znakami
interpunkcyjnymi
- Posługuje się myszką,
aby zaznaczyć wybrany fragment tekstu
- Stosuje justowanie
tekstu, zmienia rodzaj i wielkość
czcionki
- Wie, czym jest akapit
i jak się go tworzy w edytorze tekstu
- Zna skróty
klawiaturowe ułatwiające pisanie
- Wie, czym jest
justowanie tekstu
- Zmienia rodzaj, kolor
i wielkość czcionki w edytorach Word
- Stosuje pogrubienie,
podkreślenie i pochylenie czcionki w
edytorach Word
- Wyrównuje tekst do
lewej i do prawej strony oraz wyśrodkowuje
go i justuje w edytorach Word
- Używa listy
punktowanej oraz wyróżnienia w
edytorach Word
- Używa indeksu górnego
- Zmienia odstępy pomiędzy
wierszami przy użyciu narzędzia
Interlinia
- Wstawia do dokumentu
kształty wbudowane w edytor tekstu Word
- Stosuje tekst ozdobny
WordArt
- Drukuje dokument
- Wprowadza do dokumentu
Word plik graficzny, zdjęcie lub klipart
- Umieszcza grafiki w
dowolnym miejscu dokumentu
- Zmienia jasność,
kontrast i kolor wprowadzonego pliku
graficznego oraz dodaje cień
- Zmienia kolor, dodaje
cień, obramowanie oraz deseń tego
obramowania w tekście ozdobnym WordArt
- Wprowadza do dokumentu
Word tabelę z dowolną liczbą wierszy i
kolumn
- Wprowadza do dokumentu
symbole wbudowane w edytor
- Orientuje dokument
Worda poziomo
- Steruje położeniem
obiektu wewnątrz komórki tabeli
- Zmienia kolor tła i
obramowania tabeli
- Formatuje symbole
wprowadzone do dokumentu
|
Złapani w
sieci
Uczeń:
- Zakłada konto
pocztowe poprzez aplikację Webmail na
dowolnej stronie oferującej darmowe
konta pocztowe
- Tworzy bezpieczne,
silne hasła do swojego konta
- Wysyła i odbiera
wiadomości e-mail z załącznikami
- Zna zasady etykiety
obowiązującej w Internecie i je stosuje
- Wie, w jaki sposób można
wykorzystać technologię komputerową do
wykonywania prac w zespołach zadaniowych
- Zna różne usługi
internetowe ułatwiające pracę zespołową
nad wspólnym projektem
- Dzieli i organizuje
pracę zespołu nad wspólnym projektem
- Wyszukuje potrzebne
materiały w sieci Internet i dokonuje
ich selekcji
- Posługuje się różnorodną
technologią komputerową, właściwą w
zależności od potrzeby (Internet,
e-mail, program graficzny, edytor tekstu,
blog, komunikator, forum, portal społecznościowy,
czat) w celu wykonania powierzonego
zadania
|
W obliczeniu
licz na mnie
Uczeń:
- Uruchamia wybrany
arkusz kalkulacyjny
- Uaktywnia komórkę
arkusza i wprowadza dane liczbowe,
tekstowe lub datę
- Zmienia arkusz w
skoroszycie
- Nadaje nazwę komórce
i zakresowi komórek
- Zmienia nazwę arkusza
- Dodaje kolejny arkusz
do skoroszytu
- Zmienia kolejność
arkuszy w skoroszycie
- Wypełnia
automatycznie zakres danymi liczbowymi
lub tekstowymi
- Reguluje szerokość
kolumny i wysokość wiersza
- Wpisuje do arkusza i
wykonuje proste działania matematyczne
- Automatycznie sumuje
zakres liczb
- Formatuje tabele
- Potrafi wykorzystać
nabyte umiejętności posługiwania się
Excelem w konkretnych obliczeniach (na
przykład zadań z matematyki)
- Potrafi budować działania
matematyczne, posługując się adresami
komórek
- Potrafi przenosić
automatycznie formuły do innych komórek
arkusza
- Potrafi zmieniać
format liczbowy na księgowy (złotówkowy)
|
Multimedialne
zamieszanie
Uczeń
- Wyjaśnia pojęcie "multimedia"
- Wie, czym jest
prezentacja multimedialna i wymienia
sposoby jej zastosowania
- Uruchamia program MS
Power Point i program Impress, odczytuje
umowę licencyjną programu i określa na
jej podstawie, czy aplikacja jest płatna,
czy bezpłatna
- Podaje przykłady
tematów prezentacji
- Planuje prezentację
wymienia, prezentuje i omawia sprawdzone
źródła wiedzy
- Wyszukuje informację
w różnych sprawdzonych źródłach
wiedzy: podręcznikach, słownikach,
encyklopediach (zarówno tradycyjnych,
jak i elektronicznych), czasopismach
elektronicznych, dokumentacji technicznej
- Selekcjonuje pozyskany
materiał do prezentacji
- Planuje wykonanie własnego
projektu z wykorzystaniem pozyskanego
materiału
- Dodaje slajdy do
prezentacji
- Wprowadza tekst,
grafikę i zdjęcie na slajd
- Formatuje tekst zwykły
i ozdobny WordArt
- Formatuje grafikę lub
zdjęcie
- Ustawia ozdobny motyw
(szablon) prezentacji dodaje efekty,
takie jak poświata i cień do tekstu,
grafiki lub zdjęcia
- Dodaje animacje wejścia,
wyjścia, wyróżnienia i ścieżki ruchu
do obiektu na slajdzie: tekstu, grafiki
lub zdjęcia
- Dodaje efekty przejścia
pomiędzy slajdami
- Uruchamia pokaz
- Dodaje dźwięk
- Nakłada grafiki lub
zdjęcia jedne na drugie na slajdzie
- Steruje czasem wyświetlania
slajdów
- Uruchamia pokaz od
dowolnego miejsca
|
Zaklinacze
komputerów
Uczeń
- Tłumaczy, czym jest
algorytm
- Pisze prosty algorytm
- Wyszczególnia trzy
etapy programowania
- Rozpoznaje okno
programu edukacyjnego do nauki
programowania: Scratch, Logomocji i
TurboPascala (lub FreePascala), wymienia
kilka języków programowania wysokiego
poziomu
- Projektuje fabułę
prostej gry
- Uruchamia program
Scratch
- Wprowadza obiekty na
tak zwaną scenę programu Scratch i je
usuwa
- Importuje dodatkowe
kostiumy wprowadzonych na scenę obiektów
- Łączy polecenia i
tworzy proste animacje
- Zmienia wygląd sceny
w programie Scratch
- Zapisuje i otwiera
projekt
|
|