Przedmiotowy
System Oceniania z biologii
|
Przedmiotowy system
oceniania z biologii w szkole zawodowej opracowany został
oparciu o:
- Rozporządzenie MENiS
z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i
sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
egzaminów i sprawdzianów w szkołach
publicznych ( Dz.U. nr 199 z 2004 r.)
- Podstawę programową
z biologii dla szkół ponadgimnazjalnych
(Reforma 2009)
- Program nauczania
Biologia -zakres podstawowy seria Odkrywamy na
nowo autorstwa Beaty Jakubik, Renaty Szymańskiej
Wydawnictwo OPERON.
Uczniowie pracują w
oparciu o podręcznik- zakres podstawowy Biologia seria
Odkrywamy na nowo autorstwa Beaty Jakubik, Renaty Szymańskiej
Wydawnictwo OPERON.
|
Przedmiotem
oceniania są: |
- wiadomości,
- umiejętności
- postawa ucznia i jego
aktywność
|
Cele ogólne
oceniania na biologii: |
- rozpoznawanie przez
nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu
przez ucznia wiadomości i umiejętności w
stosunku do wymagań programowych,
- poinformowanie ucznia
o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach
w tym zakresie,
- motywowanie ucznia do
dalszej pracy,
- pomoc uczniowi w
samodzielnym kształceniu biologicznym,
- przekazanie rodzicom
lub opiekunom informacji o postępach dziecka,
- dostarczenie
nauczycielowi informacji zwrotnej na temat
efektywności jego nauczania, prawidłowości
doboru metod i technik pracy z uczniem.
|
Metody i narzędzia
oraz szczegółowe zasady sprawdzania i oceniania osiągnięć
uczniów: |
- Wypowiedzi ustne
(przynajmniej raz w semestrze). Przy odpowiedzi
ustnej obowiązuje znajomość materiału z
trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych
z całego działu.
- Kartkówki 15 min.
obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji
(nie muszą być wcześniej zapowiadane, ale mogą),
nie podlegają poprawie.
Uczniowie nieobecni na kartkówce piszą ją w
najbliższym terminie (jeden tydzień), nie zgłoszenie
się to wpis nb.
- Sprawdziany pisemne
30 min. - 1godz.(zależnie od zakresu
sprawdzanego materiału), w tym testy dydaktyczne
( przynajmniej jeden w ciągu semestru)
przeprowadzane po zakończeniu każdego działu,
zapowiadane tydzień wcześniej. Sprawdziany mogą
zawierać dodatkowe pytania (zadania) na ocenę
celującą.
Sprawdziany są obowiązkowe, jeżeli uczeń opuścił
sprawdzian z przyczyn losowych, powinien go
napisać w terminie nie przekraczającym 2
tygodnie od powrotu do szkoły. Czas i sposób do
uzgodnienia z nauczycielem, nie zgłoszenie się
to wpis nb.
Prace pisemne powinny być ocenione i oddane w ciągu
2 tygodni.
Ocenę niedostateczną ze sprawdzianu można
poprawić. Poprawa jest dobrowolna, odbywa się
poza lekcjami, w ciągu1 tygodnia od rozdania
prac i tylko 1 raz.
Przy pisaniu poprawianiu sprawdzianu punktacja
nie zmienia się, otrzymane oceny są wpisywane
do dziennika ( ocena niedostateczna z poprawy nie
może być wpisana do dziennika).
Wszystkie prac pisemne są wklejane do zeszytu
przedmiotowego - uczniowie i ich rodzice mogą
je zobaczyć i otrzymać uzasadnienie wystawionej
oceny.
Nie ocenia się ucznia po dłuższej nieobecności
w szkole.
- Aktywność ucznia:
czyli zaangażowanie w tok lekcji, udział w
dyskusji, wypełnianie kart pracy, korzystanie z
różnych źródeł informacji, wypowiedzi
podczas rozwiązywania problemów.
Aktywność uczniów oceniania jest "+" lub
"-".
3 "+" - ocena bardzo dobra
3 "-" - ocena niedostateczna
- W przypadku
sprawdzianów pisemnych przyjmuje się skalę
punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg
kryteriów :
celujący - 100% plus zadanie dodatkowe
bardzo dobry - 100% - 91%
dobry - 90% - 75%
dostateczny - 74% - 51%
dopuszczający - 50% - 31%
niedostateczny - 30% - 0%
- Zeszyt przedmiotowy
- sprawdzany jeden raz w semestrze biorąc pod
uwagę staranność
i systematyczność.
|
Sposoby
informowania uczniów |
- Na pierwszych
godzinach lekcyjnych nauczyciel zapoznaje uczniów
z PSO. Oceny cząstkowe są jawne, oparte o
opracowane kryteria. Sprawdziany i kartkówki są
wklejane do zeszytu przedmiotowego.
|
Sposoby
informowania rodziców: |
- Nauczyciel na
pierwszym zebraniu informuje rodziców o sposobie
oceniania z przedmiotu.
- O ocenach cząstkowych
i klasyfikacyjnych informuje się rodziców na
zebraniach rodzicielskich lub w czasie
indywidualnych spotkań z rodzicami udostępniając
zestawienie ocen lub umożliwiając wgląd do
dziennika lekcyjnego. Informacja o grożącej
ocenie niedostatecznej klasyfikacyjnej jest
przekazywana pisemnie.
|
Zasady
wystawiania oceny za I półrocze i rocznej: |
- Wystawianie oceny
klasyfikacyjnej dokonuje się na podstawie ocen
cząstkowych, przy czym większą wagę mają
oceny ze sprawdzianów (prac klasowych), w
drugiej kolejności są kartkówki i aktywność
ucznia. Pozostałe oceny są wspomagające.
Przyjęty został współczynnik:
Prace klasowe 40%
Kartkówki 20%
Aktywność 10%
Odpowiedź ustna 20%
Praca domowa + zeszyt przedmiotowy 10%
- Ocena semestralna:
. powyżej 1,51 - ocena dopuszczająca
. powyżej 2,51 - ocena dostateczna
. powyżej 3,51 - ocena dobra
. powyżej 4,51 - ocena bardzo dobra
- Ocena roczna jest średnia
arytmetyczną ocen semestralnych.
|
Sposoby
korygowania niepowodzeń szkolnych i podnoszenia osiągnięć
uczniów |
- Możliwość poprawy
oceny ze sprawdzianu w przypadku oceny
niedostatecznej.
- Umożliwienie
zwolnienia z kartkówki, sprawdzianu lub
odpowiedzi ustnej w wyjątkowych przypadkach
losowych.
- Uzupełnienie braków
z przedmiotu w ramach konsultacji z nauczycielem
w przypadku zgłoszenia chęci przez ucznia.
- Możliwość zgłoszenia
nie przygotowania ucznia raz w semestrze przy 1
godz. w tygodniu oraz zgłoszenia 1 raz braku
pracy domowej lub braku zeszytu.
- Wydłużenie czasu
pisania prac pisemnych (kartkówek, sprawdzianów)
sprawdzających wiadomości i umiejętności
ucznia.
- Zastąpienie prac
pisemnych wypowiedziami ustnymi.
|
Wymagania na
poszczególne oceny |
Ocena
niedostateczna |
Uczeń:
- nie przejawia
zainteresowania przedmiotem,
- jest niesystematyczny
i okazuje niechęć do nauki,
- niestarannie wykonuje
ćwiczenia na lekcjach oraz prace domowe,
- nie potrafi odtworzyć
fragmentarycznej wiedzy
- uzyskał poniżej
minimalnego (dla oceny dopuszczającej) wymagany
zasób wiedzy teoretycznej i praktycznej.
|
Ocena dopuszczająca |
Uczeń:
- przejawia niewielkie
zainteresowanie przedmiotem,
- jest nieaktywny na
lekcji,
- odpowiednio
motywowany wykonuje proste ćwiczenia na lekcjach
oraz prace domowe,
- potrafi odtworzyć
przy pomocy nauczyciela fragmentaryczną wiedzę,
- uzyskał minimalny
wymagany zasób wiedzy teoretycznej i
praktycznej:
- wyjaśnia rolę DNA w mechanizmach
dziedziczenia,
- podaje główne obszary działania
biotechnologii,
- podaje przykłady obaw związanych z
biotechnologią i inżynierią genetyczną,
- wymienia główne przyczyny spadku różnorodności
biologicznej,
- wymienia główne kierunki rozwoju współczesnego
rolnictwa,
- wymienia cele ochrony przyrody i podstawowe
akty prawne regulujące ochronę przyrody.
|
Ocena dostateczna
|
Uczeń:
- nie przejawia dużego
zainteresowania przedmiotem, chociaż stara się
prawidłowo wykonywać polecenia i zadania
nauczyciela,
- spełnia wymagania
podstawowe niewykraczające poza podstawę
programową z przedmiotu, łatwe dla ucznia nawet
mało zdolnego, o niewielkim stopniu przystępności,
- spełnia wymagania
podstawowe często powtarzające się w programie
nauczania dające się wykorzystać w sytuacjach
szkolnych i pozaszkolnych,
- wykonuje ćwiczenia
na lekcjach i prace domowe, które odznaczają się
małą samodzielnością i niestarannością,
- wykazuje małą
aktywność na lekcji,
- uzyskał podstawowy
wymagany zasób wiedzy teoretycznej i
praktycznej:
- omawia rodzaje kwasów nukleinowych i wyjaśnia
ich funkcje,
- wyjaśnia istotę mutacji,
- omawia możliwości, jakie daje inżynieria
genetyczna i podaje przykłady,
- przedstawia skutki działalności człowieka
na różnorodność biologiczną,
- charakteryzuje różnorodność biologiczną
najbogatszych ekosystemów wodnych i lądowych świata,
- charakteryzuje główne kierunki rozwoju współczesnego
rolnictwa,
- przedstawia formy ochrony przyrody w Polsce i
podaje przykłady,
- przedstawia podstawowe akty prawne regulujące
ochronę przyrody w Polsce i międzynarodowe
konwencje, w których Polska uczestniczy.
|
Ocena dobra |
Uczeń:
- spełnia wymagania
rozszerzające, wykraczające poza podstawę
programową, użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej
działalności,
- spełnia wymagania
przydatne, ale nie niezbędne w opanowaniu treści
z danego przedmiotu,
- potrafi określać
związki przyczynowo-skutkowe,
- wykazuje dużą
aktywność na lekcji,
- wykonane ćwiczenia
na lekcjach i prace domowe odznaczają się
samodzielnością i starannością,
- uzyskał wykraczający
poza podstawowy wymagany zasób wiedzy
teoretycznej i praktycznej:
- omawia budowę i rolę kwasów nukleinowych w
mechanizmach dziedziczenia,
- omawia mechanizm mutacji z uwzględnieniem
czynników mutagennych,
- analizuje korzyści i wady inżynierii
genetycznej,
- porównuje metody inżynierii genetycznej i
zna jej zastosowania,
- zdaje sobie sprawę z możliwości, jakie
daje terapia genowa i klonowanie organizmów,
- analizuje wpływ działalności człowieka na
różnorodność biologiczną,
- porównuje różnorodność biologiczną
najbogatszych ekosystemów wodnych i lądowych świata,
- porównuje główne kierunki rozwoju współczesnego
rolnictwa,
- porównuje formy ochrony przyrody w Polsce,
- analizuje prawne podstawy ochrony przyrody w
Polsce.
|
Ocena bardzo
dobra |
Uczeń:
- spełnia wymagania
dopełniające na tym etapie nauczania
przedmiotu,
- korzysta z
dodatkowych źródeł wiedzy,
- samodzielnie
interpretuje problemy i procesy biologiczne,
- wykazuje bardzo dużą
aktywność na lekcji,
- wykonane ćwiczenia
na lekcjach odznaczają się samodzielnością i
starannością,
- prace domowe są
przygotowane z wykorzystaniem dodatkowych źródeł
wykraczających poza materiał z podręcznika,
- uczestniczy w
konkursach szkolnych z przedmiotu,
- uzyskał wymagany
dopełniający zasób wiedzy teoretycznej i
praktycznej:
- wyjaśnia rolę kwasów nukleinowych w
mechanizmach dziedziczenia,
- przeprowadza izolację DNA,
- analizuje skutki mutacji,
- uzasadnia znaczenie biotechnologii i inżynierii
genetycznej,
- analizuje metody inżynierii genetycznej,
- wyjaśnia, na czym polega terapia genowa i
klonowanie, podaje przykłady zastosowań,
- analizuje konieczność wykonywania badań
profilaktycznych,
- przedstawia zastosowania analiz DNA w
medycynie, sądownictwie i nauce,
- przedstawia kontrowersje związane z
biotechnologią i inżynierią genetyczną,
- przewiduje skutki działalności człowieka
na różnorodność biologiczną,
- analizuje różnorodność biologiczną na
poziomie genetycznym, gatunkowym i ekosystemów,
- analizuje strategię zrównoważonego rozwoju
w skali kraju i świata,
- analizuje zasadność prawnych form ochrony
przyrody w Polsce,
- analizuje ideę utworzenia Paneuropejskiej
Strategii Ochrony Różnorodności Biologicznej.
|
Ocena celująca |
Uczeń:
- spełnia wymagania
dopełniające na tym etapie nauczania
przedmiotu,
- posiada dodatkową
wiedzę z bardzo różnych źródeł informacji,
- samodzielnie rozwiązuje
przedstawiane na lekcjach problemy,
- wykazuje bardzo dużą
aktywność na lekcji i niezwykłe
zainteresowanie przedmiotem,
- chętnie wykonuje
zadania dodatkowe o wysokim stopniu trudności,
- wykonane ćwiczenia
na lekcjach odznaczają się samodzielnością,
pomysłowością i starannością,
- prace domowe są
przygotowane z wykorzystaniem dodatkowych źródeł
wykraczających poza materiał z podręcznika,
- zdobywa co najmniej
wyróżnienia w konkursach międzyszkolnych z
przedmiotu,
- uzyskał wymagany zasób
wiedzy teoretycznej i praktycznej:
- przedstawia na modelach budowę kwasów
nukleinowych,
- przedstawia metody manipulacji DNA,
- omawia sukcesy naukowców w badaniach nad
chorobami genetycznymi,
- analizuje przyszłość terapii genowej,
- podsumowuje korzyści i straty związane z
GMO,
- przedstawia konsekwencje niedoinformowania
społeczeństwa w sprawach związanych z
biotechnologią i inżynierią genetyczną,
- analizuje wady i zalety stosowania
niekonwencjonalnych źródeł energii,
- wyjaśnia, dlaczego Polska jest jednym z
nielicznych państw europejskich o dużej różnorodności
gatunkowej,
- analizuje różnorodność biologiczną w
krajach Unii Europejskiej,
- prognozuje, jaki wpływ na różnorodność
biologiczną ekosystemów wodnych i lądowych będą
miały skutki działalności człowieka,
- ocenia znaczenie obszarów Natura 2000, parków
transgenicznych dla zachowania różnorodności
biologicznej,
- ocenia skuteczność postanowień kolejnych
"Szczytów Ziemi" dla zachowania różnorodności
biologicznej.
|