Przedmiotowy System Oceniania z biologii

Przedmiotowy system oceniania z biologii w szkole zawodowej opracowany został oparciu o:
  1. Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych ( Dz.U. nr 199 z 2004 r.)
  2. Podstawę programową z biologii dla szkół ponadgimnazjalnych (Reforma 2009)
  3. Program nauczania Biologia -zakres podstawowy seria Odkrywamy na nowo autorstwa Beaty Jakubik, Renaty Szymańskiej Wydawnictwo OPERON.

Uczniowie pracują w oparciu o podręcznik- zakres podstawowy Biologia seria Odkrywamy na nowo autorstwa Beaty Jakubik, Renaty Szymańskiej Wydawnictwo OPERON.

Przedmiotem oceniania są:
  • wiadomości,
  • umiejętności
  • postawa ucznia i jego aktywność
Cele ogólne oceniania na biologii:
  • rozpoznawanie przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań programowych,
  • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
  • motywowanie ucznia do dalszej pracy,
  • pomoc uczniowi w samodzielnym kształceniu biologicznym,
  • przekazanie rodzicom lub opiekunom informacji o postępach dziecka,
  • dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania, prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.
Metody i narzędzia oraz szczegółowe zasady sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów:
  1. Wypowiedzi ustne (przynajmniej raz w semestrze). Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych z całego działu.
  2. Kartkówki 15 min. obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji (nie muszą być wcześniej zapowiadane, ale mogą), nie podlegają poprawie.
    Uczniowie nieobecni na kartkówce piszą ją w najbliższym terminie (jeden tydzień), nie zgłoszenie się to wpis nb.
  3. Sprawdziany pisemne 30 min. - 1godz.(zależnie od zakresu sprawdzanego materiału), w tym testy dydaktyczne ( przynajmniej jeden w ciągu semestru) przeprowadzane po zakończeniu każdego działu, zapowiadane tydzień wcześniej. Sprawdziany mogą zawierać dodatkowe pytania (zadania) na ocenę celującą.
    Sprawdziany są obowiązkowe, jeżeli uczeń opuścił sprawdzian z przyczyn losowych, powinien go napisać w terminie nie przekraczającym 2 tygodnie od powrotu do szkoły. Czas i sposób do uzgodnienia z nauczycielem, nie zgłoszenie się to wpis nb.
    Prace pisemne powinny być ocenione i oddane w ciągu 2 tygodni.
    Ocenę niedostateczną ze sprawdzianu można poprawić. Poprawa jest dobrowolna, odbywa się poza lekcjami, w ciągu1 tygodnia od rozdania prac i tylko 1 raz.
    Przy pisaniu poprawianiu sprawdzianu punktacja nie zmienia się, otrzymane oceny są wpisywane do dziennika ( ocena niedostateczna z poprawy nie może być wpisana do dziennika).
    Wszystkie prac pisemne są wklejane do zeszytu przedmiotowego - uczniowie i ich rodzice mogą je zobaczyć i otrzymać uzasadnienie wystawionej oceny.
    Nie ocenia się ucznia po dłuższej nieobecności w szkole.
  4. Aktywność ucznia: czyli zaangażowanie w tok lekcji, udział w dyskusji, wypełnianie kart pracy, korzystanie z różnych źródeł informacji, wypowiedzi podczas rozwiązywania problemów.
    Aktywność uczniów oceniania jest "+" lub "-".
    3 "+" - ocena bardzo dobra
    3 "-" - ocena niedostateczna
  5. W przypadku sprawdzianów pisemnych przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów :
    celujący - 100% plus zadanie dodatkowe
    bardzo dobry - 100% - 91%
    dobry - 90% - 75%
    dostateczny - 74% - 51%
    dopuszczający - 50% - 31%
    niedostateczny - 30% - 0%
  6. Zeszyt przedmiotowy - sprawdzany jeden raz w semestrze biorąc pod uwagę staranność
    i systematyczność.
Sposoby informowania uczniów
  • Na pierwszych godzinach lekcyjnych nauczyciel zapoznaje uczniów z PSO. Oceny cząstkowe są jawne, oparte o opracowane kryteria. Sprawdziany i kartkówki są wklejane do zeszytu przedmiotowego.
Sposoby informowania rodziców:
  • Nauczyciel na pierwszym zebraniu informuje rodziców o sposobie oceniania z przedmiotu.
  • O ocenach cząstkowych i klasyfikacyjnych informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami udostępniając zestawienie ocen lub umożliwiając wgląd do dziennika lekcyjnego. Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej klasyfikacyjnej jest przekazywana pisemnie.
Zasady wystawiania oceny za I półrocze i rocznej:
  • Wystawianie oceny klasyfikacyjnej dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większą wagę mają oceny ze sprawdzianów (prac klasowych), w drugiej kolejności są kartkówki i aktywność ucznia. Pozostałe oceny są wspomagające.
    Przyjęty został współczynnik:
    Prace klasowe 40%
    Kartkówki 20%
    Aktywność 10%
    Odpowiedź ustna 20%
    Praca domowa + zeszyt przedmiotowy 10%
  • Ocena semestralna:
    . powyżej 1,51 - ocena dopuszczająca
    . powyżej 2,51 - ocena dostateczna
    . powyżej 3,51 - ocena dobra
    . powyżej 4,51 - ocena bardzo dobra
  • Ocena roczna jest średnia arytmetyczną ocen semestralnych.
Sposoby korygowania niepowodzeń szkolnych i podnoszenia osiągnięć uczniów
  1. Możliwość poprawy oceny ze sprawdzianu w przypadku oceny niedostatecznej.
  2. Umożliwienie zwolnienia z kartkówki, sprawdzianu lub odpowiedzi ustnej w wyjątkowych przypadkach losowych.
  3. Uzupełnienie braków z przedmiotu w ramach konsultacji z nauczycielem w przypadku zgłoszenia chęci przez ucznia.
  4. Możliwość zgłoszenia nie przygotowania ucznia raz w semestrze przy 1 godz. w tygodniu oraz zgłoszenia 1 raz braku pracy domowej lub braku zeszytu.
  5. Wydłużenie czasu pisania prac pisemnych (kartkówek, sprawdzianów) sprawdzających wiadomości i umiejętności ucznia.
  6. Zastąpienie prac pisemnych wypowiedziami ustnymi.
Wymagania na poszczególne oceny
Ocena niedostateczna
Uczeń:
  • nie przejawia zainteresowania przedmiotem,
  • jest niesystematyczny i okazuje niechęć do nauki,
  • niestarannie wykonuje ćwiczenia na lekcjach oraz prace domowe,
  • nie potrafi odtworzyć fragmentarycznej wiedzy
  • uzyskał poniżej minimalnego (dla oceny dopuszczającej) wymagany zasób wiedzy teoretycznej i praktycznej.
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
  • przejawia niewielkie zainteresowanie przedmiotem,
  • jest nieaktywny na lekcji,
  • odpowiednio motywowany wykonuje proste ćwiczenia na lekcjach oraz prace domowe,
  • potrafi odtworzyć przy pomocy nauczyciela fragmentaryczną wiedzę,
  • uzyskał minimalny wymagany zasób wiedzy teoretycznej i praktycznej:
    - wyjaśnia rolę DNA w mechanizmach dziedziczenia,
    - podaje główne obszary działania biotechnologii,
    - podaje przykłady obaw związanych z biotechnologią i inżynierią genetyczną,
    - wymienia główne przyczyny spadku różnorodności biologicznej,
    - wymienia główne kierunki rozwoju współczesnego rolnictwa,
    - wymienia cele ochrony przyrody i podstawowe akty prawne regulujące ochronę przyrody.
Ocena dostateczna
Uczeń:
  • nie przejawia dużego zainteresowania przedmiotem, chociaż stara się prawidłowo wykonywać polecenia i zadania nauczyciela,
  • spełnia wymagania podstawowe niewykraczające poza podstawę programową z przedmiotu, łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego, o niewielkim stopniu przystępności,
  • spełnia wymagania podstawowe często powtarzające się w programie nauczania dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
  • wykonuje ćwiczenia na lekcjach i prace domowe, które odznaczają się małą samodzielnością i niestarannością,
  • wykazuje małą aktywność na lekcji,
  • uzyskał podstawowy wymagany zasób wiedzy teoretycznej i praktycznej:
    - omawia rodzaje kwasów nukleinowych i wyjaśnia ich funkcje,
    - wyjaśnia istotę mutacji,
    - omawia możliwości, jakie daje inżynieria genetyczna i podaje przykłady,
    - przedstawia skutki działalności człowieka na różnorodność biologiczną,
    - charakteryzuje różnorodność biologiczną najbogatszych ekosystemów wodnych i lądowych świata,
    - charakteryzuje główne kierunki rozwoju współczesnego rolnictwa,
    - przedstawia formy ochrony przyrody w Polsce i podaje przykłady,
    - przedstawia podstawowe akty prawne regulujące ochronę przyrody w Polsce i międzynarodowe konwencje, w których Polska uczestniczy.
Ocena dobra
Uczeń:
  • spełnia wymagania rozszerzające, wykraczające poza podstawę programową, użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
  • spełnia wymagania przydatne, ale nie niezbędne w opanowaniu treści z danego przedmiotu,
  • potrafi określać związki przyczynowo-skutkowe,
  • wykazuje dużą aktywność na lekcji,
  • wykonane ćwiczenia na lekcjach i prace domowe odznaczają się samodzielnością i starannością,
  • uzyskał wykraczający poza podstawowy wymagany zasób wiedzy teoretycznej i praktycznej:
    - omawia budowę i rolę kwasów nukleinowych w mechanizmach dziedziczenia,
    - omawia mechanizm mutacji z uwzględnieniem czynników mutagennych,
    - analizuje korzyści i wady inżynierii genetycznej,
    - porównuje metody inżynierii genetycznej i zna jej zastosowania,
    - zdaje sobie sprawę z możliwości, jakie daje terapia genowa i klonowanie organizmów,
    - analizuje wpływ działalności człowieka na różnorodność biologiczną,
    - porównuje różnorodność biologiczną najbogatszych ekosystemów wodnych i lądowych świata,
    - porównuje główne kierunki rozwoju współczesnego rolnictwa,
    - porównuje formy ochrony przyrody w Polsce,
    - analizuje prawne podstawy ochrony przyrody w Polsce.
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
  • spełnia wymagania dopełniające na tym etapie nauczania przedmiotu,
  • korzysta z dodatkowych źródeł wiedzy,
  • samodzielnie interpretuje problemy i procesy biologiczne,
  • wykazuje bardzo dużą aktywność na lekcji,
  • wykonane ćwiczenia na lekcjach odznaczają się samodzielnością i starannością,
  • prace domowe są przygotowane z wykorzystaniem dodatkowych źródeł wykraczających poza materiał z podręcznika,
  • uczestniczy w konkursach szkolnych z przedmiotu,
  • uzyskał wymagany dopełniający zasób wiedzy teoretycznej i praktycznej:
    - wyjaśnia rolę kwasów nukleinowych w mechanizmach dziedziczenia,
    - przeprowadza izolację DNA,
    - analizuje skutki mutacji,
    - uzasadnia znaczenie biotechnologii i inżynierii genetycznej,
    - analizuje metody inżynierii genetycznej,
    - wyjaśnia, na czym polega terapia genowa i klonowanie, podaje przykłady zastosowań,
    - analizuje konieczność wykonywania badań profilaktycznych,
    - przedstawia zastosowania analiz DNA w medycynie, sądownictwie i nauce,
    - przedstawia kontrowersje związane z biotechnologią i inżynierią genetyczną,
    - przewiduje skutki działalności człowieka na różnorodność biologiczną,
    - analizuje różnorodność biologiczną na poziomie genetycznym, gatunkowym i ekosystemów,
    - analizuje strategię zrównoważonego rozwoju w skali kraju i świata,
    - analizuje zasadność prawnych form ochrony przyrody w Polsce,
    - analizuje ideę utworzenia Paneuropejskiej Strategii Ochrony Różnorodności Biologicznej.
Ocena celująca
Uczeń:
  • spełnia wymagania dopełniające na tym etapie nauczania przedmiotu,
  • posiada dodatkową wiedzę z bardzo różnych źródeł informacji,
  • samodzielnie rozwiązuje przedstawiane na lekcjach problemy,
  • wykazuje bardzo dużą aktywność na lekcji i niezwykłe zainteresowanie przedmiotem,
  • chętnie wykonuje zadania dodatkowe o wysokim stopniu trudności,
  • wykonane ćwiczenia na lekcjach odznaczają się samodzielnością, pomysłowością i starannością,
  • prace domowe są przygotowane z wykorzystaniem dodatkowych źródeł wykraczających poza materiał z podręcznika,
  • zdobywa co najmniej wyróżnienia w konkursach międzyszkolnych z przedmiotu,
  • uzyskał wymagany zasób wiedzy teoretycznej i praktycznej:
    - przedstawia na modelach budowę kwasów nukleinowych,
    - przedstawia metody manipulacji DNA,
    - omawia sukcesy naukowców w badaniach nad chorobami genetycznymi,
    - analizuje przyszłość terapii genowej,
    - podsumowuje korzyści i straty związane z GMO,
    - przedstawia konsekwencje niedoinformowania społeczeństwa w sprawach związanych z biotechnologią i inżynierią genetyczną,
    - analizuje wady i zalety stosowania niekonwencjonalnych źródeł energii,
    - wyjaśnia, dlaczego Polska jest jednym z nielicznych państw europejskich o dużej różnorodności gatunkowej,
    - analizuje różnorodność biologiczną w krajach Unii Europejskiej,
    - prognozuje, jaki wpływ na różnorodność biologiczną ekosystemów wodnych i lądowych będą miały skutki działalności człowieka,
    - ocenia znaczenie obszarów Natura 2000, parków transgenicznych dla zachowania różnorodności biologicznej,
    - ocenia skuteczność postanowień kolejnych "Szczytów Ziemi" dla zachowania różnorodności biologicznej.