Przedmiotowy system oceniania z edukacji dla bezpieczeństwa

Obszary aktywności ucznia oceniane na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa:
. wypowiedzi ustne: podczas odpytywania, prezentacje pracy własnej i grupy, udział w dyskusjach;
. prace pisemne: bieżące kartkówki z ostatnich 3-4 lekcji, testy, prace klasowe;
. wytwory prac uczniów: prezentacje multimedialne, portfolia, plakaty, wykresy, katalogi, plansze, makiety;
. zadania domowe;
. zeszyty ćwiczeń;
. ćwiczenia wykonywane na zajęciach lekcyjnych;
. sprawdziany umiejętności praktycznych;
. realizacja projektów edukacyjnych;
. stosowanie wiedzy i umiejętności w sytuacjach problemowych;
. prace wykonywane na zajęciach lekcyjnych;
. prace wykonywane dodatkowo dla chętnych;
. aktywność i zaangażowanie na lekcjach;
. aktywności pozalekcyjne uczniów.

Dokonując ewaluacji pracy ucznia należy uwzględnić jego możliwości indywidualne i zdolności. Dotyczy to szczególnych uzdolnień i predyspozycji oraz potwierdzonych badaniami dysfunkcji. Uczeń o wysokim stopniu zdolności będzie wkładał mniej wysiłku w pracę, dlatego aby stworzyć mu lepsze warunki rozwoju, należy stwarzać sytuację dydaktyczną adekwatną do jego możliwości intelektualnych. Oceniając ucznia mniej zdolnego, z dysfunkcjami, dokonujemy oglądu osiągnięć, dostosowując sytuację ewaluacji, aby posiadane dysfunkcje nie wpływały na stopień szkolny.
Szczegółowe kryteria oceniania określa wynikowy plan pracy nauczyciela.

Ocena Treści nauczania Zakres wiedzy, umiejętności i postaw
dopuszczający
  • niezbędne w uczeniu się przedmiotu i w życiu;
  • wiadomości i umiejętności podstawowe.
Uczeń potrafi:
  • wymienić polityczne uwarunkowania bezpieczeństwa Rzeczpospolitej Polskiej;
  • podać formy spełniania obowiązku obrony kraju;
  • podać swoje powinności obronne;
  • wymienić rodzaje broni;
  • opisać ruchome i nieruchome dobra kultury;
  • wymienić zasady prawa humanitarnego;
  • podać zadania obrony cywilnej;
  • rozróżnić dźwięki sygnałów alarmowych;
  • opisać drogi ewakuacyjne z budynku szkolnego;
  • zaproponować etatowe i zastępcze środki ochrony indywidualnej;
  • wymienić rodzaje budowli ochronnych i opisać ich przeznaczenie;
  • przedstawić cele i sposoby ochrony zwierząt;
  • podać rodzaje współczesnych zagrożeń;
  • przedstawić sposoby sygnalizacji potrzeb podczas zagrożeń;
  • opisać przyczyny awarii, katastrof i pożarów;
  • opisać swoje zachowanie w sytuacji porwania, zauważenia pakunku niewiadomego pochodzenia w szkole;
  • zdefiniować słowo panika, terroryzm;
  • przedstawić schemat postępowania na miejscu zdarzenia;
  • podać zawartość apteczki samochodowej, pierwszej pomocy i domowej;
  • wezwać służby ratownicze;
  • udrożnić drogi oddechowe poszkodowanego;
  • rozpoznać zatrzymanie krążenia;
  • podać sposoby zapobiegania ciałom obcym w drogach oddechowych;
  • podać sposoby tamowania krwotoków i wybrać do tej czynności odpowiednie materiały;
  • opisać objawy i udzielić pomocy poszkodowanemu ze skręconą kończyną;
  • opisać oparzenia i ich stopnie.
dostateczny
  • najważniejsze w uczeniu się przedmiotu;
  • o niskim stopniu złożoności;
  • często powtarzające się w treściach nauczania;
  • wykorzystywane w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych;
  • uniwersalne umiejętności.
Uczeń potrafi:
  • wymienić elementy Systemu Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;
  • przedstawić Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;
  • scharakteryzować służbę wojskową, powszechną samoobronę ludności;
  • scharakteryzować poszczególne rodzaje broni masowego rażenia;
  • scharakteryzować środki ochrony przed bronią konwencjonalną i masowego rażenia;
  • przedstawić dokumenty międzynarodowego prawa humanitarnego;
  • opisać oznakowanie dóbr kultury;
  • scharakteryzować zachowanie się ludności po usłyszeniu sygnałów alarmowych;
  • scharakteryzować oznakowanie dróg ewakuacyjnych;
  • scharakteryzować zastępcze środki ochrony indywidualnej;
  • opisać zasady zachowania w budowlach ochronnych;
  • zabezpieczyć pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich;
  • przedstawić zasady postępowania podczas sytuacji kryzysowych w górach, nad wodą, podczas nawałnicy, huraganowego wiatru;
  • omówić sposób postępowania na wypadek powodzi;
  • scharakteryzować skutki awarii, katastrof, pożarów;
  • opisać swoje postępowanie w czasie ataku terrorystycznego;
  • scharakteryzować czynności pierwszej pomocy;
  • rozpoznać niedrożność oddechową;
  • układać poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej;
  • podać schemat postępowania z nieprzytomnym bez oddechu, z krwotokiem, po oparzeniach cieplnych i słonecznych;
  • scharakteryzować urazy kostne.
dobry
  • istotne w strukturze przedmiotu, przydatne;
  • użyteczne, ale niekonieczne w opanowaniu treści z danego przedmiotu i innych przedmiotów szkolnych;
  • umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych.
Uczeń potrafi:
  • przedstawić elementy Systemu Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;
  • scharakteryzować zadania Wojsk Lądowych, Sił Zbrojnych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej, Wojsk Specjalnych i Narodowych Sił Rezerwy;
  • przedstawić powinności obronne władz samorządowych;
  • przedstawić konwencjonalne środki rażenia;
  • scharakteryzować czynniki rażenia broni jądrowej i ich oddziaływanie na organizmy żywe;
  • przedstawić zasady ochrony ludności cywilnej zawarte w Międzynarodowym Prawie Humanitarnym;
  • przedstawić działalność różnych organizacji humanitarnych;
  • opisać elementy Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego;
  • przedstawić prawny aspekt ochrony dóbr kultury;
  • podać zasady zachowania się ludności po usłyszeniu alarmu;
  • opisać zasady ewakuacji w szkole i obowiązki poszczególnych osób przebywających w budynku podczas ewakuacji;
  • scharakteryzować środki ochrony zespołowej;
  • podać uwarunkowania i zasady ochrony zwierząt;
  • dokonać podziału zagrożeń występujących w Polsce i podać ich skutki;
  • zaproponować postępowanie dla swojej rodziny na wypadek powodzi;
  • podać zasady postępowania w szkole i domu na wypadek awarii, katastrofy lub pożaru;
  • przedstawić zasady postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa;
  • omówić sposoby zapobiegania panice;
  • wykonać resuscytację osobie dorosłej;
  • pomóc poszkodowanemu z niedrożnością;
  • stosować schemat postępowania na miejscu zdarzenia w sytuacji urazowej.
bardzo dobry
  • złożone, trudne, ważne;
  • umożliwiają samodzielne rozwiązywanie problemów;
  • użyteczne w życiu pozaszkolnym.
Uczeń potrafi:
  • scharakteryzować warunki bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej;
  • przedstawić zadania Służb Wywiadu Wojskowego i Służb Kontrwywiadu Wojskowego;
  • przedstawić powinności obronne instytucji i przedsiębiorstw;
  • dokonać porównania środków rażenia i środków ochrony przed siłą rażenia poszczególnych rodzajów broni;
  • scharakteryzować oddziaływanie TSP na organizmy żywe;
  • przedstawić prawne sposoby ochrony ofiar konfliktów o charakterze niemiędzynarodowym;
  • scharakteryzować poszczególne elementy Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego;
  • opracować plan ewakuacji ludzi i mienia w miejscu zamieszkania;
  • być pomocnym w czasie ewakuacji w szkole;
  • posługiwać się środkami ochrony indywidualnej;
  • zaproponować ukrycie dla siebie na wypadek zagrożenia;
  • przedstawić i uzasadnić sposób postępowania ludności na terenach popowodziowych, w rejonie katastrofy budowlanej, skażonych chemicznie;
  • scharakteryzować czynniki wywołujące panikę i przeciwdziałać im;
  • wykonać badanie urazowe poszkodowanego;
  • wykonać resuscytację z defibrylacją;
  • rozpoznać wstrząs pourazowy i udzielić pomocy poszkodowanemu ze wstrząsem;
  • udzielić pomocy poszkodowanemu z urazami kostnymi i termicznymi, amputacją urazową;
celujący
  • efekt samodzielnej pracy ucznia;
  • wynikają z zainteresowań;
  • wykorzystanie wiadomości dodatkowych.
Uczeń potrafi:
  • przedstawić udział Polskich Sił Zbrojnych w Siłach Pokojowych ONZ;przedstawić szczegółowo Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;
  • scharakteryzować służbę zawodową żołnierzy, wojskowe szkolnictwo zawodowe;
  • przedstawić szczegółowo konwencjonalne środki rażenia;
  • scharakteryzować realizację zadań OC w Polsce;
  • wymienić dobra kultury objęte ochroną specjalną i uzasadnić ją;
  • propagować pracę w wolontariacie;
  • przygotować plan działania członków rodziny po usłyszeniu sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych;
  • przygotować i przedstawić zestaw zastępczych środków ochrony indywidualnej;
  • zaproponować sposoby przystosowania najbliższej budowli komunikacyjnej jako zbiorowego środka ochrony ludności;
  • opisać uwarunkowania ewakuacji I, II i III stopnia ludzi i zwierząt;
  • zaprojektować ewakuację w miejscu zamieszkania;
  • przeanalizować skutki zagrożeń dla mieszkańców kraju i zaproponować, jak ich uniknąć;
  • przedstawić postępowanie ze znalezionymi materiałami promieniotwórczymi;
  • zaprojektować akcję ratowniczą w miejscu zamieszkania w przypadku wystąpienia katastrofy budowlanej;
  • scharakteryzować współczesny terroryzm i jego skutki;
  • przedstawić przykłady panicznych zachowań i podać błędy w ich przezwyciężaniu;
  • scharakteryzować zasady pierwszej pomocy i uzasadnić konieczność stosowania każdej z nich;
  • udzielić pomocy kolegom w szkole w sytuacji wystąpienia urazów;
  • wykonać resuscytację niemowlęcia;
  • scharakteryzować choroby układu kostnego i sposoby zapobiegania im;
  • rozpoznać krwawienie wewnętrzne i udzielić pomocy w przypadku krwotoku wewnętrznego;
  • przedstawić skutki nieumiejętnego udzielenia pomocy w różnych sytuacjach urazowych.