Ocena |
Treści nauczania |
Zakres wiedzy,
umiejętności i postaw |
dopuszczający |
- niezbędne w uczeniu się
przedmiotu i w życiu;
- wiadomości i umiejętności
podstawowe.
|
Uczeń
potrafi:
- wymienić polityczne
uwarunkowania bezpieczeństwa Rzeczpospolitej
Polskiej;
- podać formy spełniania obowiązku
obrony kraju;
- podać swoje powinności
obronne;
- wymienić rodzaje broni;
- opisać ruchome i nieruchome
dobra kultury;
- wymienić zasady prawa
humanitarnego;
- podać zadania obrony
cywilnej;
- rozróżnić dźwięki sygnałów
alarmowych;
- opisać drogi ewakuacyjne z
budynku szkolnego;
- zaproponować etatowe i zastępcze
środki ochrony indywidualnej;
- wymienić rodzaje budowli
ochronnych i opisać ich przeznaczenie;
- przedstawić cele i sposoby
ochrony zwierząt;
- podać rodzaje współczesnych
zagrożeń;
- przedstawić sposoby
sygnalizacji potrzeb podczas zagrożeń;
- opisać przyczyny awarii,
katastrof i pożarów;
- opisać swoje zachowanie w
sytuacji porwania, zauważenia pakunku
niewiadomego pochodzenia w szkole;
- zdefiniować słowo panika,
terroryzm;
- przedstawić schemat postępowania
na miejscu zdarzenia;
- podać zawartość apteczki
samochodowej, pierwszej pomocy i domowej;
- wezwać służby ratownicze;
- udrożnić drogi oddechowe
poszkodowanego;
- rozpoznać zatrzymanie krążenia;
- podać sposoby zapobiegania
ciałom obcym w drogach oddechowych;
- podać sposoby tamowania
krwotoków i wybrać do tej czynności
odpowiednie materiały;
- opisać objawy i udzielić
pomocy poszkodowanemu ze skręconą kończyną;
- opisać oparzenia i ich
stopnie.
|
dostateczny |
- najważniejsze w uczeniu się
przedmiotu;
- o niskim stopniu złożoności;
- często powtarzające się w
treściach nauczania;
- wykorzystywane w sytuacjach
szkolnych i pozaszkolnych;
- uniwersalne umiejętności.
|
Uczeń
potrafi:
- wymienić elementy Systemu
Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;
- przedstawić Siły Zbrojne
Rzeczypospolitej Polskiej;
- scharakteryzować służbę
wojskową, powszechną samoobronę ludności;
- scharakteryzować poszczególne
rodzaje broni masowego rażenia;
- scharakteryzować środki
ochrony przed bronią konwencjonalną i masowego
rażenia;
- przedstawić dokumenty międzynarodowego
prawa humanitarnego;
- opisać oznakowanie dóbr
kultury;
- scharakteryzować zachowanie
się ludności po usłyszeniu sygnałów
alarmowych;
- scharakteryzować oznakowanie
dróg ewakuacyjnych;
- scharakteryzować zastępcze
środki ochrony indywidualnej;
- opisać zasady zachowania w
budowlach ochronnych;
- zabezpieczyć pomieszczenia
dla zwierząt gospodarskich;
- przedstawić zasady postępowania
podczas sytuacji kryzysowych w górach, nad wodą,
podczas nawałnicy, huraganowego wiatru;
- omówić sposób postępowania
na wypadek powodzi;
- scharakteryzować skutki
awarii, katastrof, pożarów;
- opisać swoje postępowanie w
czasie ataku terrorystycznego;
- scharakteryzować czynności
pierwszej pomocy;
- rozpoznać niedrożność
oddechową;
- układać poszkodowanego w
pozycji bocznej ustalonej;
- podać schemat postępowania z
nieprzytomnym bez oddechu, z krwotokiem, po
oparzeniach cieplnych i słonecznych;
- scharakteryzować urazy
kostne.
|
dobry |
- istotne w strukturze
przedmiotu, przydatne;
- użyteczne, ale niekonieczne w
opanowaniu treści z danego przedmiotu i innych
przedmiotów szkolnych;
- umiejętności stosowania
wiadomości w sytuacjach typowych.
|
Uczeń
potrafi:
- przedstawić elementy Systemu
Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;
- scharakteryzować zadania
Wojsk Lądowych, Sił Zbrojnych, Sił
Powietrznych, Marynarki Wojennej, Wojsk
Specjalnych i Narodowych Sił Rezerwy;
- przedstawić powinności
obronne władz samorządowych;
- przedstawić konwencjonalne środki
rażenia;
- scharakteryzować czynniki rażenia
broni jądrowej i ich oddziaływanie na organizmy
żywe;
- przedstawić zasady ochrony
ludności cywilnej zawarte w Międzynarodowym
Prawie Humanitarnym;
- przedstawić działalność różnych
organizacji humanitarnych;
- opisać elementy Krajowego
Systemu Ratowniczo-Gaśniczego;
- przedstawić prawny aspekt
ochrony dóbr kultury;
- podać zasady zachowania się
ludności po usłyszeniu alarmu;
- opisać zasady ewakuacji w
szkole i obowiązki poszczególnych osób
przebywających w budynku podczas ewakuacji;
- scharakteryzować środki
ochrony zespołowej;
- podać uwarunkowania i zasady
ochrony zwierząt;
- dokonać podziału zagrożeń
występujących w Polsce i podać ich skutki;
- zaproponować postępowanie
dla swojej rodziny na wypadek powodzi;
- podać zasady postępowania w
szkole i domu na wypadek awarii, katastrofy lub
pożaru;
- przedstawić zasady postępowania
w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa;
- omówić sposoby zapobiegania
panice;
- wykonać resuscytację osobie
dorosłej;
- pomóc poszkodowanemu z niedrożnością;
- stosować schemat postępowania
na miejscu zdarzenia w sytuacji urazowej.
|
bardzo
dobry |
- złożone, trudne, ważne;
- umożliwiają samodzielne
rozwiązywanie problemów;
- użyteczne w życiu
pozaszkolnym.
|
Uczeń
potrafi:
- scharakteryzować warunki
bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej;
- przedstawić zadania Służb
Wywiadu Wojskowego i Służb Kontrwywiadu
Wojskowego;
- przedstawić powinności
obronne instytucji i przedsiębiorstw;
- dokonać porównania środków
rażenia i środków ochrony przed siłą rażenia
poszczególnych rodzajów broni;
- scharakteryzować oddziaływanie
TSP na organizmy żywe;
- przedstawić prawne sposoby
ochrony ofiar konfliktów o charakterze niemiędzynarodowym;
- scharakteryzować poszczególne
elementy Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego;
- opracować plan ewakuacji
ludzi i mienia w miejscu zamieszkania;
- być pomocnym w czasie
ewakuacji w szkole;
- posługiwać się środkami
ochrony indywidualnej;
- zaproponować ukrycie dla
siebie na wypadek zagrożenia;
- przedstawić i uzasadnić sposób
postępowania ludności na terenach
popowodziowych, w rejonie katastrofy budowlanej,
skażonych chemicznie;
- scharakteryzować czynniki
wywołujące panikę i przeciwdziałać im;
- wykonać badanie urazowe
poszkodowanego;
- wykonać resuscytację z
defibrylacją;
- rozpoznać wstrząs pourazowy
i udzielić pomocy poszkodowanemu ze wstrząsem;
- udzielić pomocy
poszkodowanemu z urazami kostnymi i termicznymi,
amputacją urazową;
|
celujący |
- efekt samodzielnej pracy
ucznia;
- wynikają z zainteresowań;
- wykorzystanie wiadomości
dodatkowych.
|
Uczeń
potrafi:
- przedstawić udział Polskich
Sił Zbrojnych w Siłach Pokojowych
ONZ;przedstawić szczegółowo Siły Zbrojne
Rzeczypospolitej Polskiej;
- scharakteryzować służbę
zawodową żołnierzy, wojskowe szkolnictwo
zawodowe;
- przedstawić szczegółowo
konwencjonalne środki rażenia;
- scharakteryzować realizację
zadań OC w Polsce;
- wymienić dobra kultury objęte
ochroną specjalną i uzasadnić ją;
- propagować pracę w
wolontariacie;
- przygotować plan działania
członków rodziny po usłyszeniu sygnałów
alarmowych i komunikatów ostrzegawczych;
- przygotować i przedstawić
zestaw zastępczych środków ochrony
indywidualnej;
- zaproponować sposoby
przystosowania najbliższej budowli
komunikacyjnej jako zbiorowego środka ochrony
ludności;
- opisać uwarunkowania
ewakuacji I, II i III stopnia ludzi i zwierząt;
- zaprojektować ewakuację w
miejscu zamieszkania;
- przeanalizować skutki zagrożeń
dla mieszkańców kraju i zaproponować, jak ich
uniknąć;
- przedstawić postępowanie ze
znalezionymi materiałami promieniotwórczymi;
- zaprojektować akcję
ratowniczą w miejscu zamieszkania w przypadku
wystąpienia katastrofy budowlanej;
- scharakteryzować współczesny
terroryzm i jego skutki;
- przedstawić przykłady
panicznych zachowań i podać błędy w ich
przezwyciężaniu;
- scharakteryzować zasady
pierwszej pomocy i uzasadnić konieczność
stosowania każdej z nich;
- udzielić pomocy kolegom w
szkole w sytuacji wystąpienia urazów;
- wykonać resuscytację niemowlęcia;
- scharakteryzować choroby układu
kostnego i sposoby zapobiegania im;
- rozpoznać krwawienie wewnętrzne
i udzielić pomocy w przypadku krwotoku wewnętrznego;
- przedstawić skutki nieumiejętnego
udzielenia pomocy w różnych sytuacjach
urazowych.
|