PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z FIZYKI |
|
Wymagania programowe na poszczególne oceny | |||||
Dział I Grawitacja | |||||
Lp | Temat lekcji | Wymagania konieczne (ocena
dopuszczająca) Uczeń potrafi: |
Wymagania podstawowe (ocena
dostateczna) Uczeń potrafi: |
Wymagania rozszerzone (ocena dobra) Uczeń potrafi: |
Wymagania dopełniające (ocena
bardzo dobra) Uczeń potrafi: |
1 | O odkryciach Kopernika, Keplera i o geniuszu
Newtona. Prawo powszechnej grawitacji |
. opowiedzieć o odkryciach Kopernika, Keplera i Newtona, . opisać ruchy planet, . podać treść prawa powszechnej grawitacji, . narysować siły oddziaływania grawitacyjnego dwóch kul jednorodnych, . objaśnić wielkości występujące we wzorze |
. przedstawić główne założenia teorii
heliocentrycznej Kopernika, . zapisać i zinterpretować wzór przedstawiający wartość siły grawitacji, . obliczyć wartość siły grawitacyjnego przyciągania dwóch jednorodnych kul, . wyjaśnić, dlaczego dostrzegamy skutki przyciągania przez Ziemię otaczających nas przedmiotów, a nie obserwujemy skutków ich wzajemnego oddziaływania grawitacyjnego. |
. podać treść I i II prawa Keplera, . uzasadnić, dlaczego hipoteza Newtona o jedności Wszechświata umożliwiła wyjaśnienie przyczyn ruchu planet, . rozwiązywać zadania obliczeniowe, stosując prawo grawitacji. |
. na podstawie samodzielnie zgromadzonych
materiałów przygotować prezentację: Newton na tle
epoki, . wykazać, że Kopernika można uważać za człowieka renesansu. |
2 | Spadanie ciał jako skutek oddziaływań grawitacyjnych | . wskazać siłę grawitacji jako przyczynę
swobodnego spadania ciał na powierzchnię Ziemi, . posługiwać się terminem "spadanie swobodne", . obliczyć przybliżoną wartość siły grawitacji działającej na ciało w pobliżu Ziemi, . wymienić wielkości, od których zależy przyspieszenie grawitacyjne w pobliżu planety lub jej księżyca. |
. przedstawić wynikający z eksperymentów
Galileusza wniosek dotyczący spadania ciał, . wykazać, że spadanie swobodne z niewielkich wysokości to ruch jednostajnie przyspieszony z przyspieszeniem grawitacyjnym, . wykazać, że wartość przyspieszenia spadającego swobodnie ciała nie zależy od jego masy, . obliczyć wartość przyspieszenia grawitacyjnego w pobliżu Ziemi. |
. przedstawić poglądy Arystotelesa na ruch i spadanie ciał, . wyjaśnić, dlaczego czasy spadania swobodnego (z takiej samej wysokości) ciał o różnych masach są jednakowe, . obliczyć wartość przyspieszenia grawitacyjnego w pobliżu dowolnej planety lub jej księżyca. |
. zaplanować i wykonać doświadczenie (np. ze śrubami przyczepionymi do nici) wykazujące, że spadanie swobodne odbywa się ze stałym przyspieszeniem. |
3,4 | O ruchu po okręgu i jego przyczynie | . opisać ruch jednostajny po okręgu, . posługiwać się pojęciem okresu i pojęciem częstotliwości, . wskazać siłę dośrodkową jako przyczynę ruchu po okręgu. |
. opisać zależność wartości siły
dośrodkowej od masy i szybkości ciała poruszającego się po okręgu oraz od promienia okręgu, . podać przykłady sił pełniących rolę siły dośrodkowej. |
. obliczać wartość siły dośrodkowej, . obliczać wartość przyspieszenia dośrodkowego, . rozwiązywać zadania obliczeniowe, w których rolę siły dośrodkowej odgrywają siły o różnej naturze. |
. omówić i wykonać doświadczenie (np. opisane w zadaniu 4 na str. 43) sprawdzające zależność Fr(m, ?, r). |
5,6 | Siła grawitacji jako siła dośrodkowa. III prawo Keplera. Ruchy satelitów |
. wskazać siłę grawitacji, którą
oddziałują Słońce i planety oraz planety i ich księżyce jako siłę dośrodkową, . posługiwać się pojęciem satelity geostacjonarnego. |
. podać treść III prawa Keplera, . opisywać ruch sztucznych satelitów, . posługiwać się pojęciem pierwszej prędkości kosmicznej, . uzasadnić użyteczność satelitów geostacjonarnych. |
. stosować III prawo Keplera do opisu ruchu
planet Układu Słonecznego, . wyprowadzić wzór na wartość pierwszej prędkości kosmicznej i objaśnić jej sens fizyczny, . obliczyć wartość pierwszej prędkości kosmicznej. |
. stosować III prawo Keplera do opisu ruchu
układu satelitów krążących wokół tego samego
ciała, . wyprowadzić III prawo Keplera, . obliczyć szybkość satelity na orbicie o zadanym promieniu, . obliczyć promień orbity satelity geostacjonarnego. |
7 | Co to znaczy, że ciało jest w stanie nieważkości ? | . podać przykłady ciał znajdujących się
w stanie nieważkości. |
. podać przykłady doświadczeń, w których można obserwować ciało w stanie nieważkości | . wyjaśnić, na czym polega stan
nieważkości, . wykazać, przeprowadzając odpowiednie rozumowanie, że przedmiot leżący na podłodze windy spadającej swobodnie jest w stanie nieważkości. |
. zaplanować, wykonać i wyjaśnić doświadczenie pokazujące, że w stanie nieważkości nie można zmierzyć wartości ciężaru ciała. |
Dział II Astronomia | |||||
Lp | Temat lekcji | Wymagania konieczne (ocena
dopuszczająca) Uczeń potrafi: |
Wymagania podstawowe (ocena
dostateczna) Uczeń potrafi: |
Wymagania rozszerzone (ocena dobra) Uczeń potrafi: |
Wymagania dopełniające (ocena
bardzo dobra) Uczeń potrafi: |
8 | Jak zmierzono odległości do Księżyca, planet i gwiazd ? | . wymienić jednostki odległości używane
w astronomii, . podać przybliżoną odległość Księżyca od Ziemi (przynajmniej rząd wielkości). |
. opisać zasadę pomiaru odległości do
Księżyca, planet i najbliższej gwiazdy, . wyjaśnić, na czym polega zjawisko paralaksy, . posługiwać się pojęciem kąta paralaksy geocentrycznej i heliocentrycznej, . zdefiniować rok świetlny i jednostkę astronomiczną. |
. obliczyć odległość do Księżyca (lub
najbliższych planet), znając kąt paralaksy
geocentrycznej, . obliczyć odległość do najbliższej gwiazdy, znając kąt paralaksy heliocentrycznej, . dokonywać zamiany jednostek odległości stosowanych w astronomii. |
. wyrażać kąty w minutach i sekundach łuku. |
9 |
Księżyc - nasz naturalny satelita | . opisać warunki, jakie panują na powierzchni Księżyca. | .
wyjaśnić powstawanie faz Księżyca, . podać przyczyny, dla których obserwujemy tylko jedną stronę Księżyca. |
.
podać warunki, jakie muszą być spełnione, by doszło
do całkowitego zaćmienia Słońca, . podać warunki, jakie muszą być spełnione, by doszło do całkowitego zaćmienia Księżyca. |
.
wyjaśnić, dlaczego zaćmienia Słońca i Księżyca nie
występują często, . objaśnić zasadę, którą przyjęto przy obliczaniu daty Wielkanocy. |
10 |
Świat planet | .
wyjaśnić, skąd pochodzi nazwa "planeta", . wymienić planety Układu Słonecznego. |
.
opisać ruch planet widzianych z Ziemi, . wymienić obiekty wchodzące w skład Układu Słonecznego. |
.
wyjaśnić, dlaczego planety widziane z Ziemi przesuwają
się na tle gwiazd, . opisać planety Układu Słonecznego. |
. wyszukać informacje na temat rzymskich bogów, których imionami nazwano planety. |
Dział III Fizyka Atomowa | |||||
11,12 | Zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne | . wyjaśnić pojęcie fotonu, . zapisać wzór na energię fotonu, . podać przykłady praktycznego wykorzystania zjawiska fotoelektrycznego. |
. opisać i objaśnić zjawisko
fotoelektryczne, . opisać światło jako wiązkę fotonów, . wyjaśnić, od czego zależy liczba fotoelektronów, . wyjaśnić, od czego zależy maksymalna energia kinetyczna fotoelektronów. |
. objaśnić wzór Einsteina opisujący
zjawisko fotoelektryczne, . obliczyć minimalną częstotliwość i maksymalną długość fali promieniowania wywołującego efekt fotoelektryczny dla metalu o danej pracy wyjścia, . opisać budowę, zasadę działania i zastosowania fotokomórki, . rozwiązywać zadania obliczeniowe, stosując wzór Einsteina, . odczytywać informacje z wykresu zależności Ek(?). |
. przedstawić wyniki doświadczeń
świadczących o kwantowym charakterze oddziaływania
światła z materią, . sporządzić i objaśnić wykres zależności maksymalnej energii kinetycznej fotoelektronów od częstotliwości promieniowania wywołującego efekt fotoelektryczny dla fotokatod wykonanych z różnych metali, . wyjaśnić, co to znaczy, że światło ma naturę dualną. |
13,14 | O promieniowaniu ciał, widmach ciągłych i widmach liniowych | . rozróżnić widmo ciągłe i widmo
liniowe, . rozróżnić widmo emisyjne i absorpcyjne. |
. opisać widmo promieniowania ciał
stałych i cieczy, . opisać widma gazów jednoatomowych i par pierwiastków, . wyjaśnić różnice między widmem emisyjnym i absorpcyjnym. |
. opisać szczegółowo widmo atomu wodoru, . objaśnić wzór Balmera, . opisać metodę analizy widmowej, . podać przykłady zastosowania analizy widmowej. |
. obliczyć długości fal odpowiadających
liniom widzialnej części widma atomu wodoru, . objaśnić uogólniony wzór Balmera. |
15,16 | Model Bohra budowy atomu | .
przedstawić model Bohra budowy atomu i podstawowe
założenia tego modelu. |
.
wyjaśnić, co to znaczy, że promienie orbit w atomie
wodoru są skwantowane, . wyjaśnić, co to znaczy, że energia elektronu w atomie wodoru jest skwantowana, . wyjaśnić, co to znaczy, że atom wodoru jest w stanie podstawowym lub wzbudzonym. |
.
obliczyć promienie kolejnych orbit w atomie wodoru, . obliczyć energię elektronu na dowolnej orbicie atomu wodoru, . obliczyć różnice energii pomiędzy poziomami energetycznymi atomu wodoru, . wyjaśnić powstawanie liniowego widma emisyjnego i widma absorpcyjnego atomu wodoru. |
.
obliczyć częstotliwość i długość fali
promieniowania pochłanianego lub emitowanego przez atom, . wyjaśnić powstawanie serii widmowych atomu wodoru, . wykazać, że uogólniony wzór Balmera jest zgodny ze wzorem wynikającym z modelu Bohra, . wyjaśnić powstawanie linii Fraunhofera. |
Dział IV Fizyka jądrowa | |||||
17 | Odkrycie promieniotwórczości. Promieniowanie jądrowe i jego właściwości | . wymienić rodzaje promieniowania
jądrowego występującego w przyrodzie. |
. przedstawić podstawowe fakty dotyczące
odkrycia promieniowania jądrowego, . opisać wkład Marii Skłodowskiej-Curie w badania nad promieniotwórczością, . omówić właściwości promieniowania |
. wyjaśnić, do czego służy licznik G-M, . przedstawić wnioski wynikające z doświadczenia Wykrywanie promieniowania jonizującego za pomocą licznika G-M. |
. odszukać informacje o promieniowaniu X, . wskazać istotną różnicę między promieniowaniem X a promieniowaniem jądrowym, . przygotować prezentację na temat: Historia odkrycia i badania promieniowania jądrowego. |
18 | Oddziaływanie promieniowania jonizującego
z materią. Działanie promieniowania na organizmy żywe |
. wymienić podstawowe zasady ochrony przed
promieniowaniem jonizującym, . ocenić szkodliwość promieniowania jonizującego pochłanianego przez ciało człowieka w różnych sytuacjach. |
. wyjaśnić pojęcie dawki pochłoniętej i
podać jej jednostkę, . wyjaśnić pojęcie dawki skutecznej i podać jej jednostkę, . opisać wybrany sposób wykrywania promieniowania jonizującego. |
. obliczyć dawkę pochłoniętą, . wyjaśnić pojęcie mocy dawki, . wyjaśnić, do czego służą dozymetry. |
. podejmować świadome działania na rzecz
ochrony środowiska naturalnego przed nadmiernym
promieniowaniem jonizującym (?, ?, ?, X), . odszukać i przedstawić informacje na temat możliwości zbadania stężenia radonu w swoim otoczeniu. |
19 | Doświadczenie Rutherforda. Budowa jądra atomowego | . opisać budowę jądra atomowego, . posługiwać się pojęciami: jądro atomowe, proton, neutron, nukleon, pierwiastek, izotop. |
. opisać doświadczenie Rutherforda i
omówić jego znaczenie, . podać skład jądra atomowego na podstawie liczby masowej i atomowej. |
. przeprowadzić rozumowanie, które
pokaże, że wytłumaczenie wyniku doświadczenia
Rutherforda jest możliwe tylko przy założeniu, że
prawie cała masa atomu jest skupiona w jądrze o średnicy mniejszej ok. 105 razy od średnicy atomu. |
. wykonać i omówić symulację
doświadczenia Rutherforda, . odszukać informacje na temat modeli budowy jądra atomowego i omówić jeden z nich. |
20 | Prawo rozpadu promieniotwórczego. Metoda datowania izotopowego | . opisać rozpady alfa i beta, . wyjaśnić pojęcie czasu połowicznego rozpadu. |
. zapisać schematy rozpadów alfa i beta, . opisać sposób powstawania promieniowania gamma, . posługiwać się pojęciem jądra stabilnego i niestabilnego, . posługiwać się pojęciem czasu połowicznego rozpadu, . narysować wykres zależności od czasu liczby jąder, które uległy rozpadowi, . objaśnić prawo rozpadu promieniotwórczego. |
. wyjaśnić zasadę datowania substancji na
podstawie jej składu izotopowego i stosować tę zasadę
w zadaniach, . wykonać doświadczenie symulujące rozpad promieniotwórczy. |
. zapisać prawo rozpadu promieniotwórczego w postaci N = N0 (1/2)t/T . podać sens fizyczny i jednostkę aktywności promieniotwórczej, . rozwiązywać zadania obliczeniowe, stosując wzory: N = N0 (1/2)t/T oraz 0 A = A0 (1/2)t/T, . wyjaśnić, co to znaczy, że rozpad promieniotwórczy ma charakter statystyczny. |
21 | Energia wiązania. Reakcja rozszczepienia | . opisać reakcję rozszczepienia uranu 235 U .92 |
. wyjaśnić, na czym polega reakcja
łańcuchowa, . podać warunki zajścia reakcji łańcuchowej, . posługiwać się pojęciami: energia spoczynkowa, deficyt masy, energia wiązania. |
. obliczyć energię spoczynkową, deficyt
masy, energię wiązania dla różnych pierwiastków, . przeanalizować wykres zależności energii wiązania przypadającej na jeden nukleon w Ew A od liczby nukleonów wchodzących w skład jądra atomu. |
. znając masy protonu, neutronu,
elektronu i atomu o liczbie masowej A, obliczyć energię
wiązania tego atomu, . na podstawie wykresu zależności Ew ( A) wyjaśnić A otrzymywanie wielkich energii w reakcjach rozszczepienia ciężkich jąder. |
22 | Bomba atomowa, energetyka jądrowa | . podać przykłady wykorzystania energii jądrowej. | . opisać budowę i zasadę działania
reaktora jądrowego, . opisać działanie elektrowni jądrowej, . wymienić korzyści i zagrożenia związane z wykorzystaniem energii jądrowej, . opisać zasadę działania bomby atomowej. |
. opisać budowę bomby atomowej, . przygotować wypowiedź na temat: Czy elektrownie jądrowe są niebezpieczne ? |
. odszukać informacje i przygotować
prezentację na temat składowania odpadów
radioaktywnych i związanych z tym zagrożeń. |
23 | Reakcje jądrowe, Słońce i bomba wodorowa | . podać przykład reakcji jądrowej, . nazwać reakcje zachodzące w Słońcu i w innych gwiazdach, . odpowiedzieć na pytanie: jakie reakcje są źródłem energii Słońca. |
. wymienić i objaśnić różne rodzaje
reakcji jądrowych, . zastosować zasady zachowania liczby nukleonów, ładunku elektrycznego oraz energii w reakcjach jądrowych, . podać warunki niezbędne do zajścia reakcji termojądrowej. |
. opisać proces fuzji lekkich jąder na
przykładzie cyklu pp, . opisać reakcje zachodzące w bombie wodorowej. |
. porównać energie uwalniane w reakcjach syntezy i reakcjach rozszczepienia. |
Dział V Świat galaktyk | |||||
24 | Nasza Galaktyka. Inne galaktyki | . opisać budowę naszej Galaktyki. | . opisać położenie Układu Słonecznego w
Galaktyce, . podać wiek Układu Słonecznego. |
. wyjaśnić, jak powstały Słońce i
planety, . opisać sposób wyznaczenia wieku próbek księżycowych i meteorytów. |
. podać przybliżoną liczbę galaktyk
dostępnych naszym obserwacjom, . podać przybliżoną liczbę gwiazd w galaktyce. |
25 | Prawo Hubble'a | . na
przykładzie modelu balonika wytłumaczyć obserwowany
fakt rozszerzania się Wszechświata, . podać wiek Wszechświata. |
.
podać treść prawa Hubble'a, zapisać je wzorem ?r = H
? r i objaśnić wielkości występujące w tym wzorze, . wyjaśnić termin "ucieczka galaktyk". |
.
obliczyć wiek Wszechświata, . objaśnić, jak na podstawie prawa Hubble'a wnioskujemy, że galaktyki oddalają się od siebie. |
. rozwiązywać zadania obliczeniowe, stosując prawo Hubble'a. |
26 | Teoria Wielkiego Wybuchu |
. określić początek znanego nam
Wszechświata terminem "Wielki Wybuch". |
. opisać Wielki Wybuch | . wyjaśnić, co to jest promieniowanie reliktowe. | . podać argumenty przemawiające za słusznością teorii Wielkiego Wybuchu. |
Ponadto | |||||
. Z pomocą nauczyciela korzysta z
podręcznika i wykonuje zadania w zeszycie ćwiczeń. . Nie odrabia większości zadań domowych i nie uzupełnia zeszytu przedmiotowego |
. Uczeń, przy pomocy nauczyciela, wyjaśnia
znaczenie niektórych pojęć i pojęć. . Prowadzi, na miarę swoich możliwości, zeszyt przedmiotowy. . Odrabia większość zadań domowych. |
. Uczeń w większości zna, rozumie i
posługuje się poznanymi na lekcjach fizyki pojęciami i
terminami. . Regularnie i na miarę swoich możliwości prowadzi zeszyt przedmiotowy i odrabia prace domowe. |
. Uczeń zna, rozumie i posługuje się
poznanymi na lekcjach fizyki pojęciami i terminami. . Samodzielnie korzysta z takich źródeł informacji jak podręcznik, encyklopedie, słowniki pojęć. . Wzorowo prowadzi zeszyt i systematycznie go uzupełnia. . Samodzielnie i systematycznie odrabia prace domowe. . Zdobyte wiadomości i umiejętności potrafi skorelować z innymi przedmiotami. |
||
Komentarz : - Ocenę celującą może otrzymać
uczeń, który w bardzo wysokim stopniu opanował
wszystkie treści programowe, sprawnie posługuje się
terminami i pojęciami, samodzielnie stosuje zdobytą
wiedzę i umiejętności w życiu codziennym oraz w
praktyce, przy rozwiązywaniu nietypowych zagadnień,
ponadto uzyskał oceny celujące z prac klasowych, brał
udział w konkursach fizycznych. |