Przedmiotowy System Oceniania z geografii
1. Przedmiot oceny (
zgodnie z programem nauczania dla danej klasy i poziomu
edukacyjnego ):
- Wiedza ( ilość i jakość prezentowanych wiadomości )
- Praca ucznia - aktywność na lekcji i poza szkołą ( udział
w konkursach )
- Zadania domowe
- Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w praktyce
życia codziennego
2. Uczeń powinien być przygotowany zawsze z ostatniej lekcji.
3. Dwa razy w semestrze uczeń może być nieprzygotowany do
lekcji - informuje o tym przed rozpoczęciem zajęć ( nie
dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów ).
4. Dwa razy w semestrze uczeń może usprawiedliwić brak zadania
domowego - informuje o tym przed rozpoczęciem zajęć.
5. Uczeń ma obowiązek systematycznie uzupełniać zeszyt ( w
ciągu 7 dni ).
6. Po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności uczeń ma
obowiązek uzupełnić zeszyt w terminie uzgodnionym z
nauczycielem.
7. Po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności uczeń ma
obowiązek uzupełnić materiał w ciągu 2 tygodni.
8. Sprawdziany i testy są obowiązkowe dla wszystkich uczniów.
Nauczyciel zapowiada je najpóźniej na 7 dni przed terminem ich
pisania. Przed każdym sprawdzianem, testem będzie
przeprowadzona powtórka.
9. Uczeń nieobecny na sprawdzianie musi napisać go w ciągu 2
tygodni od dnia powrotu do szkoły, w terminie uzgodnionym z
nauczycielem.
10. Uczeń ma prawo poprawy oceny negatywnej ( niedostatecznej,
dopuszczającej ) w ciągu 2 tygodni od chwili uzyskania tej
oceny. W sytuacjach losowych nauczyciel może przedłużyć
termin. Ocena z poprawy będzie wpisana obok oceny poprawianej. W
przypadku poprawiania oceny ze sprawdzianu, testu zakres
materiału jest taki sam, jak dla planowanego sprawdzianu.
Punktacja przy poprawianiu oceny jest taka sama, jak za pierwszą
pracę.
11. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i rodziców (
prawnych opiekunów). Uczeń jest informowany na bieżąco o
wynikach nauczania. Ocenione prace pisemne są udostępnione
rodzicom ( prawnym opiekunom ) w trakcie zebrań klasowych lub
indywidualnych rozmów w szkole.
12. Uczeń jest oceniany systematycznie, zgodnie z jego
możliwościami i predyspozycjami.
13. Uczeń ma prawo do zdobywania plusów za aktywność. Trzy
plusy są równoznaczne z oceną bardzo dobrą.
14. Ocena roczna uwzględnia oceny z pierwszego i drugiego
półrocza.
15. Oceny szkolne wystawiane są w skali 1 - 6.
16. Metody sprawdzania i oceniania:
- Odpowiedź ustna z ostatniej lekcji
- Kartkówka, materiał z zakresu trzech ostatnich lekcji
- Sprawdzian, test po zakończeniu działu; sprawdzany przez
nauczyciela do tygodnia
- Praca domowa kontrolowana na bieżąco ( zeszycie lub zeszycie
ćwiczeń )
- Aktywność, w ciągu całego roku
- Praca z mapą
17. Uczeń, który opuścił więcej niż 50 % godzin w ciągu
roku zobowiązany jest do zdawania egzaminu klasyfikacyjnego z
przedmiotu.
Wymaganiami edukacyjne przedmiotu geografia w zakresie podstawowym dla klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej | |||||
Temat | Wymagania konieczne ocena dopuszczająca |
Wymagania podstawowe ocena dostateczna |
Wymagania
rozszerzające |
Wymagania
dopełniające |
Wymagania
wykraczające |
Dział I WSPÓŁCZESNE PROBLEMY DEMOGRAFICZNE I SPOŁECZNE ŚWIATA | |||||
Rozmieszczenie ludności na Ziemi | Uczeń: > wyjaśnia pojęcie: ekumena > dzieli czynniki wpływające na rozmieszczenie ludności na czynniki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: subekumena, anekumena > wskazuje na mapie obszary ekumeny > wyróżnia obszary o optymalnych warunkach do zamieszkania > oblicza gęstość zaludnienia wybranego państwa na podstawie danych statystycznych |
Uczeń: > wskazuje przykłady obszarów ekumeny, subekumeny i anekumeny > wyjaśnia zróżnicowanie zaludnienia na Ziemi > charakteryzuje obszary o różnych warunkach do zamieszkania w skali globalnej i regionalnej > podaje przykłady skutków nadmiernej gęstości zaludnienia |
Uczeń: > wskazuje na mapie i uzasadnia występowanie obszarów ekumeny, subekumeny i anekumeny > na podstawie oceny warunków naturalnych wskazuje obszary potencjalnie najlepsze do zamieszkania przez człowieka > wskazuje prawidłowości decydujące o rozmieszczeniu ludności na świecie |
Uczeń: > bezbłędnie i sprawnie posługuje się pojęciami > analizuje wpływ poszczególnych czynników na rozmieszczenie ludności na świecie > analizuje różnice w zaludnieniu poszczególnych regionów świata |
Rozwój ludności | Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: przyrost naturalny, przyrost rzeczywisty > na podstawie wykresu z podręcznika odczytuje udział procentowy poszczególnych kontynentów w zaludnieniu świata |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: depopulacja, eksplozja demograficzna, współczynnik dzietności > wymienia fazy przejścia demograficznego i przejścia epidemiologicznego > wyjaśnia zmiany w zaludnieniu świata > na podstawie mapy wskazuje kraje o największym i najmniejszym współczynniku przyrostu naturalnego > podaje przykłady państw, w których żyje się krócej i w których żyje się dłużej |
Uczeń: > określa skutki eksplozji demograficznej i depopulacji > na podstawie danych statystycznych oblicza współczynnik salda migracji oraz współczynnik przyrostu rzeczywistego> charakteryzuje główne procesy demograficzne na przykładzie poszczególnych kontynentów i całego świata > wyjaśnia wielkość przyrostu naturalnego w różnych regionach świata > określa czynniki wpływające na przeciętną długość życia |
Uczeń: > charakteryzuje, pod względem zmian demograficznych, społeczeństwa o różnym poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego > charakteryzuje dynamikę rozwoju ludności na świecie według rozwoju społeczno-ekonomicznego > ocenia wpływ różnych czynników na przeciętną długość życia, podając przykłady państw |
Uczeń: > określa warunki, które muszą być spełnione, aby nastąpiło zwiększenie liczby ludności > wskazuje konsekwencje spadku zaludnienia dla gospodarki i społeczeństwa > analizuje przyczyny, które prowadzą do wykształcenia się społeczeństwa młodego i starzejącego się |
Struktury demograficzne ludności | Uczeń: > wymienia podstawowe czynniki kształtujące strukturę demograficzną > z piramidy wieku i płci ludności Polski odczytuje najliczniejszą i najmniej liczną grupę wiekową |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcie: współczynnik feminizacji > potrafi scharakteryzować strukturę wieku i płci ludności Polski na podstawie piramidy wieku i płci ludności > wyjaśnia proces starzenia się społeczeństw, podaje przyczyny tego procesu > zna podział ludności według wybranych kryteriów |
Uczeń: > omawia czynniki kształtujące strukturę wieku i płci ludności > opisuje strukturę demograficzną wybranego państwa > wykonuje piramidę wieku i płci ludności wybranego państwa |
Uczeń: > omawia konsekwencje procesu starzenia się ludności > przedstawia główne założenia polityki UE względem ludzi starszych (wyjaśnia strategię "srebrnej gospodarki") > wskazuje problemy demograficzne Polski oraz regionu swojego zamieszkania |
Uczeń: > analizując dane statystyczne, dokonuje prognozy zmian głównych grup wiekowych w Polsce i w wybranych krajach > wyszukuje informacje dotyczące wybranego problemu demograficznego w wybranym regionie świata; potrafi dokonać ich analizy, wskazać czynniki i konsekwencje wybranego problemu oraz potrafi zaproponować możliwości rozwiązania problemu |
Migracje | Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: emigracja, imigracja > podaje co najmniej trzy przyczyny migracji ludności > podaje różne skutki migracji ludności |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: reemigracja, repatriacja, migracja zastępcza > przedstawia podział migracji według kierunku, zasięgu, czasu trwania, przyczyny i charakteru osadnictwa > podaje przyczyny migracji > wskazuje główne kierunki migracji na świecie > podaje przykłady państw najczęściej wybieranych przez emigrantów |
Uczeń: > omawia zmiany migracji na przestrzeni lat oraz wskazuje przyczyny tych zmian > wyjaśnia różnice między państwem emigracyjnym i imigracyjnym > wyjaśnia zjawisko drenażu mózgów > charakteryzuje migracje wewnętrzne w Polsce (przyczyny, kierunki, konsekwencje) > podaje przykłady nowych typów migracji > wymienia pozytywne i negatywne skutki migracji |
Uczeń: > podaje skutki migracji dla państw emigracyjnych i imigracyjnych > opisuje strukturę narodowościową wybranych państw europejskich oraz wyjaśnia przyczyny obecności obcokrajowców > wyjaśnia przyczyny emigracji Polaków po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej > analizuje przyczyny wielkości salda migracji w wybranych państwach |
Uczeń: > wskazuje i omawia konsekwencje migracji międzykontynentalnych dla rozwoju ludności i gospodarki > przedstawia informacje dotyczące migracji w regionie zamieszkania oraz porównuje z migracjami w całej Polsce > dokonuje analizy zależności między poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego a natężeniem migracji ludności |
Zróżnicowanie procesów urbanizacji na świecie. Rozwój wielkich metropolii | Uczeń: > wyjaśnia różnicę między miastem a wsią > zna pojęcie aglomeracji > podaje przykłady największych miast świata |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: urbanizacja, wskaźnik urbanizacji > omawia proces powstawania miast > omawia zróżnicowanie wskaźnika urbanizacji na świecie > zna typy zespołów miejskich: aglomeracja monocentryczna, aglomeracja policentryczna, megalopolis > podaje skutki rozwoju wielkich metropolii świata |
Uczeń: > wskazuje czynniki wpływające na rozwój miast w historii świata i współcześnie > zna i potrafi omówić fazy urbanizacj > zna typy urbanizacji > charakteryzuje rozmieszczenie ludności miejskiej według regionów zamieszkania > wyjaśnia zróżnicowanie wskaźnika urbanizacji na świecie > wymienia pozytywne i negatywne skutki urbanizacji |
Uczeń: > wskazuje skutki ekspansji przestrzennej wielkich metropolii dla środowiska i społeczeństw > klasyfikuje wybrane państwa świata według faz urbanizacji > rozpoznaje typy fizjonomiczne miast na podstawie opisu i/lub fotografii > charakteryzuje problemy wielkich miast oraz proponuje możliwości ich rozwiązania |
Uczeń: > wyjaśnia zależności między poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego a wielkością wskaźnika urbanizacji > porównuje czynniki rozwoju megamiast na różnych kontynentach > porównuje uwarunkowania rozwoju miast na różnych kontynentach > wskazuje kierunki zmian w rozwoju wielkich miast świata, wyjaśnia przyczyny tych zmian |
Rola kultury i tradycji w rozwoju społeczno-gospodarczym | Uczeń: > wymienia główne religie świata > wymienia języki o znaczeniu międzynarodowym |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcie kultury > na podstawie mapy wskazuje dominujące języki na poszczególnych kontynentach > wskazuje kręgi kulturowe świata na podstawie mapy |
Uczeń: > omawia zróżnicowanie językowe ludności świata > omawia zróżnicowanie religijne ludności świata, wskazuje dominującą religię na danym kontynencie > charakteryzuje krąg kultury europejskiej > omawia wpływ kultury i tradycji na rozwój społeczny i gospodarczy państw |
Uczeń: > charakteryzuje kręgi kulturowe > omawia wpływ kultury i tradycji na rozwój państw > wyjaśnia wpływ podbojów kolonialnych na zróżnicowanie językowe świata |
Uczeń: > charakteryzuje pod względem kulturowym wybrany kraj świata > charakteryzuje największe religie świata > dokonuje oceny roli kultury i tradycji w rozwoju państw na wybranych przykładach |
Dział II ZRÓŻNICOWANIE GOSPODARCZE ŚWIATA | |||||
Bogata Północ i biedne Południe | Uczeń: >wskazuje PKB jako miernik poziomu rozwoju ekonomicznego >odczytuje z mapy wielkość PKB dla Polski > wskazuje kraje o różnych wartościach PKB na podstawie mapy |
Uczeń: > wymienia podstawowe mierniki rozwoju społeczno-gospodarczego: PKB, PNB, wskaźnik wzrostu gospodarczego, wskaźnik rozwoju społecznego HDI > podaje przykłady państw o najwyższej i najniższej wartości PKB > wyjaśnia określenia: Bogata Północ, Biedne Południe, i wskazuje te regiony na mapie świata > wskazuje na mapie kraje słabo rozwinięte, kraje wysoko rozwinięte, kraje średnio rozwinięte |
Uczeń: > wymienia czynniki decydujące o rozwoju społeczno-gospodarczym wybranych regionów świata > charakteryzuje wskaźnik rozwoju społecznego HDI > dokonuje charakterystyki poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego wybranych państw świata |
Uczeń: > omawia przyczyny dysproporcji w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego państw świata > wskazuje państwa określane jako kraje transformacji gospodarczej oraz ich cechy > wyjaśnia pojęcia: zasoby ludzkie, zasoby kapitałowe, innowacyjność, rynki wschodzące > klasyfikuje państwa na podstawie analizy wskaźników rozwoju społecznego i gospodarczego |
Uczeń: > określa prognozę dla rozwoju społeczno-gospodarczego danych regionów świata > proponuje możliwości zmniejszenia dystansu dzielącego kraje biedne od krajów bogatych > porównuje kraje wysoko i słabo rozwinięte |
Formy pomocy międzynarodowej | Uczeń: > wyjaśnia pojęcie pomocy humanitarnej > na podstawie mapy wskazuje przykłady państw o największym zadłużeniu zagranicznym oraz państw, które otrzymały największą pomoc międzynarodową |
Uczeń: > omawia pojęcie zadłużenia finansowego państw świata > wskazuje różne formy pomocy międzynarodowej > przedstawia działania ONZ o charakterze pomocy humanitarnej |
Uczeń: > przedstawia zadania i rolę Międzynarodowego Funduszu Walutowego i Banku Światowego > wyjaśnia pojęcie: ekokonwersja > określa formy pomocy rozwojowej dla krajów rozwijających się > charakteryzuje pomoc humanitarną udzielaną przez Unię Europejską |
Uczeń: > wyjaśnia określenia: Klub Paryski, Klub Londyński > przedstawia działania wybranych organizacji rządowych i pozarządowych, tj. Międzynarodowego Ruchu Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca, Caritas, Lekarzy Bez Granic, Amnesty International > określa rolę Unii Europejskiej w udzielaniu pomocy humanitarnej |
Uczeń: > proponuje formy pomocy dla różnych obszarów świata zagrożonych występowaniem klęsk żywiołowych i konfliktów zbrojnych > dokonuje oceny pomocy międzynarodowej dla wybranych regionów świata (szczególnie dla głodujących krajów Afryki) |
Rolnictwo na świecie | Uczeń: > wymienia formy użytkowania ziemi > wyjaśnia pojęcie: rolnictwo > podaje najważniejsze zboża uprawiane na świecie |
Uczeń: > opisuje strukturę użytkowania ziemi według kontynentów > wskazuje na mapie główne regiony uprawy zbóż (pszenica, ryż, kukurydza) na świecie > klasyfikuje rośliny uprawiane na świecie według celu produkcji |
Uczeń: > opisuje cechy różnych typów rolnictwa na świecie, tj. rolnictwo intensywne, rolnictwo ekstensywne, rolnictwo plantacyjne, rolnictwo żarowo-odłogowe, rolnictwo ugorowe, pasterstwo koczownicze > charakteryzuje obszar kultury ryżowej oraz potrafi wskazać go na mapie |
Uczeń: > wskazuje główne regiony upraw zbóż oraz innych grup roślin uprawianych na świecie > wykazuje zależność między rozmieszczeniem najważniejszych upraw na świecie a warunkami klimatycznymi, których potrzebują |
Uczeń: > wyjaśnia zróżnicowanie przestrzenne obszarów upraw na świecie > wyjaśnia wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na wielkość i rozmieszczenie produkcji rolniczej w różnych regionach świata |
Zróżnicowanie produkcji zwierzęcej na świecie | Uczeń: > wymienia cele produkcji zwierzęcej na świecie > podaje główne gatunki zwierząt hodowlanych |
Uczeń: > wymienia czynniki wpływające na produkcję zwierzęcą na świecie > wyjaśnia pojęcia: chów intensywny, chów ekstensywny > określa przydatność produktów pochodzenia zwierzęcego > wskazuje na mapie główne regiony hodowli bydła i trzody chlewnej na świecie |
Uczeń: > charakteryzuje główne regiony hodowli bydła, trzody chlewnej oraz owiec na świecie > wyjaśnia zróżnicowanie przestrzenne obszarów produkcji zwierzęcej na świecie |
Uczeń: > wskazuje przykłady innych zwierząt hodowanych na świecie > podaje zależność chowu wybranych zwierząt gospodarskich na świecie od czynników przyrodniczych i ekonomicznych |
Uczeń: > określa zależności pomiędzy pogłowiem wybranych gatunków zwierząt gospodarskich a wielkością produkcji mięsa, mleka i innych produktów pochodzących od tych zwierząt, na podstawie samodzielnie zgromadzonych informacji |
Problemy wyżywienia ludności na świecie | Uczeń: > na podstawie mapy omawia zróżnicowanie dziennego spożycia kalorii przez osobę w różnych regionach świata > wyjaśnia pojęcia: głód i niedożywienie |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: otyłość, BMI, głód ilościowy, głód jakościowy > wskazuje na mapie obszary głodu na świecie oraz obszary nadwyżek żywności > przedstawia najważniejsze przyczyny głodu na świecie > podaje czynniki, od których zależy zapotrzebowanie kaloryczne ludzi |
Uczeń: > opisuje czynniki przyrodnicze, kulturowe, społeczne, ekonomiczne i polityczne wpływające na różnice w wyżywieniu ludności na świecie > porównuje dzienne spożycie wybranych pokarmów w krajach o różnym poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego > przedstawia przyczyny głodu lub niedożywienia w wybranym państwie |
Uczeń: > omawia konsekwencje nierównomiernego rozdziału żywności na świecie > wyjaśnia różnicę między głodem ilościowym a głodem jakościowym > wskazuje możliwości pomocy państwom z problemem wyżywienia ludności > proponuje możliwości ograniczenia występowania głodu na świecie |
Uczeń: > określa związki pomiędzy stanem wyżywienia a poziomem życia i stanem zdrowotnym w państwach wysoko i słabo rozwiniętych > wyjaśnia pojęcie chorób cywilizacyjnych, wskazując przykłady chorób > omawia rolę FAO w zwalczaniu głodu na świecie > ocenia formy pomocy państwom głodującym pod względem ich skuteczności |
Współczesne przemiany na obszarach wiejskich | Uczeń: > na podstawie wykresu omawia zróżnicowanie zatrudnienia w rolnictwie w krajach UE > wskazuje skutki dla środowiska wynikające z rozwoju rolnictwa intensywnego |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: rolnictwo ekologiczne, agroturystyka > opisuje zmiany w funkcji obszarów wiejskich w Unii Europejskiej > opisuje zmiany w funkcji obszarów wiejskich w regionach turystycznych (rozwój agroturystyki) > wyjaśnia zjawisko urbanizacji wsi (semiurbanizacja) |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: bioenergetyka, semiurbanizacja > opisuje zmiany w funkcji obszarów wiejskich w obszarach transformacji społeczno-gospodarczych > wyjaśnia szanse i zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające z przemian na wsi |
Uczeń: > przedstawia założenia polityki rozwoju obszarów wiejskich w Unii Europejskiej > wyjaśnia szanse i zagrożenia wynikające ze wzrostu powierzchni obszarów chronionych na terenach wiejskich > omawia pozytywne i negatywne skutki urbanizacji wsi |
Uczeń: > dokonuje oceny wpływu przemian zachodzących na obszarach wiejskich na środowisko przyrodnicze i mieszkańców > wskazuje szanse i zagrożenia wynikające z przemian zachodzących na terenach wiejskich w Polsce i w swoim regionie zamieszkania |
Gospodarka leśna | Uczeń: > wyjaśnia pojęcie: lesistość > wskazuje na mapie główne obszary leśne świata |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: deforestacja, aforestacja > omawia zmiany powierzchni lasów na świecie > omawia funkcje lasów (przyrodnicze i gospodarcze) |
Uczeń: > określa kierunki zmian w powierzchni lasów na świecie wynikające z procesów wylesiania i zalesiania > przedstawia główne zagrożenia dla lasów i ich przyczyny > przedstawia zadania leśnictwa oraz dokonuje ich oceny |
Uczeń: > wyjaśnia różnicę między racjonalną a rabunkową gospodarką leśną > dokonuje obliczeń lesistości w wybranych krajach na podstawie danych statystycznych |
Uczeń: > przedstawia propozycje działań w celu zapobiegania zmniejszania powierzchni lasów na świecie > porównuje poziom koncentracji powierzchni leśnej państw z rolą, jaką odgrywają w światowej produkcji papieru i celulozy |
Rybołówstwo i eksploatacja zasobów morskich | Uczeń: > wyjaśnia pojęcie: rybołówstwo, > omawia rolę spożywania ryb dla zdrowia człowieka |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: marikultura, akwakultura > określa rolę rybołówstwa w gospodarce państw > na podstawie mapy wskazuje główne regiony połowów na świecie |
Uczeń: > przedstawia cechy gospodarki morskiej i jej zagrożenia > omawia znaczenie dostępu do morza dla gospodarki państw > wskazuje czynniki wpływające na zmiany w wielkości połowów |
Uczeń: > charakteryzuje zagrożenia dla zasobów morskich > dokonuje oceny zagrożeń zasobów morskich wywołanych nadmierną eksploatacją |
Uczeń: > omawia zjawisko tzw. wojny dorszowej (z czego wynika i których państw dotyczy) |
Surowce energetyczne na świecie | Uczeń > wymienia tradycyjne surowce energetyczne > podaje możliwości wykorzystania gospodarczego ropy naftowej |
Uczeń: > przedstawia podział źródeł energii na nieodnawialne i odnawialne > wskazuje na mapie główne regiony wydobycia ropy naftowej, gazu ziemnego, węgla kamiennego i brunatnego |
Uczeń: > charakteryzuje zróżnicowanie wykorzystania surowców energetycznych na świecie > wyjaśnia określenia: embargo, OPEC > wyjaśnia różnicę między obszarem występowania surowców energetycznych a obszarem wydobycia tych surowców |
Uczeń: > wyjaśnia tezę: "ropa rządzi światem" > omawia główne kierunki handlu międzynarodowego ropą naftową |
Uczeń: > ocenia zmiany struktury wykorzystania surowców energetycznych na świecie> charakteryzuje problem bezpieczeństwa energetycznego Polski |
Produkcja energii elektrycznej | Uczeń: > na podstawie wykresu wymienia największych producentów energii elektrycznej na świecie > na podstawie diagramu wskazuje regiony świata będące największymi producentami energii elektrycznej |
Uczeń: > podaje podział źródeł energii na źródła konwencjonalne i alternatywne > omawia zróżnicowanie produkcji energii elektrycznej na świecie, wykorzystując mapę > wskazuje zalety i wady produkcji energii w elektrowniach jądrowych |
Uczeń: > charakteryzuje produkcję energii elektrycznej na świecie wg różnych kryteriów, np. zmian w produkcji energii, kontynentów, produkcji w przeliczeniu na 1 mieszkańca |
Uczeń: > ocenia zależność produkcji energii na świecie od źródeł zaopatrzenia surowców nieodnawialnych > określa zalety i wady różnych źródeł energii > wskazuje możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce oraz w województwie swojego zamieszkania |
Uczeń: > wyjaśnia różnice w cechach wytwarzania energii elektrycznej z różnych źródeł > wykazuje zależność między wielkością produkcji energii elektrycznej a poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego > na podstawie analizy cech alternatywnych źródeł energii wskazuje bariery dla możliwości ich rozwoju |
Zmiany na rynku pracy w Polsce i na świecie | Uczeń: > wyjaśnia pojęcie: bezrobocie, struktura zatrudnienia > omawia strukturę zatrudnienia w wybranych państwach świata |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: współczynnik aktywności zawodowej, stopa bezrobocia, rynek pracy > wymienia czynniki kształtujące rynek pracy w Polsce i na świecie > przedstawia zjawisko bezrobocia: przyczyny i skutki, zróżnicowanie regionalne na podstawie mapy |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcie: outsourcing > wyjaśnia, na czym polegają zmiany zachodzące na rynku pracy w Polsce, UE i na świecie > przedstawia podział ludności według kryterium społeczno-zawodowego na ludność czynną zawodowo i ludność bierną zawodowo |
Uczeń: > wykazuje wpływ rozwoju nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych na zmiany zachodzące na rynku pracy > porównuje strukturę zatrudnienia w Polsce ze strukturą zatrudnienia w krajach UE |
Uczeń: > analizuje i przedstawia pozytywny i negatywny wpływ rozwoju ICT na rynek pracy > proponuje działania, które mogą przyczynić się do zmniejszenia poziomu bezrobocia w wybranych państwach świata, ze szczególnym uwzględnieniem Polski |
Rola łączności we współczesnej gospodarce i w życiu codziennym | Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: łączność, nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne > podaje podstawowe informacje dotyczące cech internetu |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcie: społeczeństwo informacyjne > omawia główne rodzaje usług komunikacyjnych, tj. usługi pocztowe, telekomunikację satelitarną i światłowodową, internet i telefonię komórkową > przedstawia zalety i wady korzystania z internetu > podaje przykłady wykorzystania ICT w życiu codziennym |
Uczeń: > wskazuje różnice między telekomunikacją satelitarną i światłowodową > charakteryzuje światową sieć światłowodową, określa jej zalety i wady > na podstawie mapy omawia rozwój telefonii komórkowej na świecie |
Uczeń: > dokonuje oceny znaczenia nowoczesnych usług komunikacyjnych w funkcjonowaniu gospodarki i w życiu codziennym |
Uczeń: > dokonuje analizy roli, jaką odgrywa łączność w rozwoju społeczno-gospodarczym państw |
Przemysł wysokiej technologii i jego zróżnicowanie na świecie | Uczeń: > wymienia przykłady produktów, które zostały wyprodukowane przez przemysł wysokiej technologii > wykorzystując mapę, podaje przykłady występowania ośrodków przemysłu wysokiej technologii |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcie produktów, które zostały wyprodukowane przez przemysł wysokiej technologii > wykorzystując mapę, podaje przykłady występowania ośrodków przemysłu wysokiej technologii przemysłu wysokiej technologii > podaje przykłady lokalizacji przemysłu wysokiej technologii oraz czynniki lokalizacji tych ośrodków > podaje nowe funkcje ośrodków przemysłowych > wymienia nowe formy przestrzenne lokalizacji przemysłu, tj. technopolie, klastry i dystrykty przemysłowe |
Uczeń: > omawia przyczyny zmian zachodzących w strukturze gałęziowej przemysłu > przedstawia cechy rodzaje przemysłu wysokiej technologii, m. in. biotechnologię, nanotechnologię > wskazuje przykłady innowacji w przemyśle, które wpłynęły na jego rozwój |
Uczeń: > przedstawia fazy procesu produkcyjnego przemysłu wysokiej technologii > rozpoznaje nowe formy przestrzenne ośrodków przemysłowych: technopolie, klastry, dystrykty przemysłowe, parki technologiczne i naukowe |
Uczeń: > dokonuje charakterystyki wybranego obszaru koncentracji przemysłu wysokiej technologii na podstawie samodzielnie zebranych informacji > ocenia możliwości rozwoju technopolii w Polsce na wybranych przez siebie przykładach |
Rozwój turystyki na świecie | Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: walory turystyczne, zagospodarowanie turystyczne > omawia wyjazdy zagraniczne Polaków na podstawie danych statystycznych zamieszczonych w podręczniku |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcie: ruch turystyczny > omawia wybrane rodzaje turystyki > wyróżnia czynniki wpływające na rozwój turystyki > wskazuje skutki rozwoju turystyki dla środowiska przyrodniczego |
Uczeń: > charakteryzuje wybrany region turystyczny pod względem walorów i zagospodarowania turystycznego > na wybranym przykładzie pokazuje wpływ rozwoju turystyki na środowisko przyrodnicze |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcie: snorkeling > wyjaśnia, dlaczego zmieniają się kierunki wyjazdów turystycznych Polaków > omawia znaczenie turystyki dla społeczeństwa oraz gospodarki |
Uczeń: > proponuje działania ograniczające negatywny wpływ rozwoju turystyki dla środowiska przyrodniczego > analizuje i porównuje strukturę wyjazdów Polaków w różnych okresach rozwoju turystyki w Polsce |
Transport - rodzaje, rozwój i wpływ na gospodarkę | Uczeń: > wyjaśnia pojęcie: komunikacja > wymienia podział środków transportu |
Uczeń: > podaje przykłady lokalizacji nowoczesnych terminali > wymienia czynniki wpływające na rozwój środków transportu> omawia gęstość sieci drogowej oraz kolejowej na świecie, wykorzystując mapy |
Uczeń: > wyjaśnia zmiany zachodzące w kierunkach i natężeniu ruchu osób i towarów > przedstawia rolę nowoczesnych terminali w rozwoju regionów |
Uczeń: > dokonuje oceny, podając zalety i wady, poszczególnych środków transportu > przedstawia rodzaje transportu, które będą najszybciej rozwijać się w przyszłości |
Uczeń: > charakteryzuje rozwój nowoczesnych usług komunikacyjnych w regionie swojego zamieszkania > przedstawia wpływ światowego kryzysu ekonomicznego na zmiany zachodzące w transporcie pasażerów i towarów |
Procesy globalizacji | Uczeń: > wyjaśnia pojęcie: globalizacja > na podstawie wykresów wskazuje największe korporacje ponadnarodowe |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: antyglobaliści, alterglobaliści > podaje przykłady procesów globalizacji na świecie > wskazuje skutki globalizacji |
Uczeń: > wskazuje pozytywne i negatywne przejawy procesów globalizacji > charakteryzuje zjawisko tzw. makdonaldyzacji |
Uczeń: > przedstawia różne aspekty globalizacji (ekonomiczny, finansowy, kulturowy, ekologiczny) > przedstawia najważniejsze ugrupowania gospodarcze na świecie |
Uczeń: > ocenia wpływ procesów globalizacji na rozwój lokalny i regionalny > samodzielnie wyszukuje informacje dotyczące wybranego regionalnego ugrupowania integracyjnego, następnie po analizie materiału prezentuje te informacje |
Współczesne zmiany na mapie politycznej świata | Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: terytorium państwa, państwo suwerenne > wymienia państwa sąsiadujące z Polską |
Uczeń: > pokazuje zmiany zachodzące na mapie politycznej świata > na podstawie mapy omawia trójdzielny podział świata > podaje przykłady nowo utworzonych państw w Europie |
Uczeń: > przedstawia zmiany na mapie politycznej świata po II wojnie światowej > przedstawia zmiany na mapie politycznej świata po 1989 roku |
Uczeń: > wyjaśnia i opisuje obecny dwudzielny podział świata > podaje przykłady nowo utworzonych państw na świecie > wyjaśnia współczesne zmiany zachodzące na mapie politycznej świata |
Uczeń: > wyjaśnia określenie: "zimna wojna", omawia skutki tego zjawiska > omawia procesy tworzenia się nowych państw na wybranych przykładach |
Procesy integracyjne i ich skutki społeczno-gospodarcze i polityczne | Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: miasta partnerskie, euroregion > odczytuje z mapy przykłady euroregionów na granicy Polski > wyjaśnia skrót: UE |
Uczeń: > omawia główne zadania euroregionów na wybranych przykładach > wymienia korzyści wynikające ze współpracy międzynarodowej > wymienia najważniejsze instytucje Unii Europejskiej |
Uczeń: > omawia powstanie, rozwój i znaczenie Unii Europejskiej > podaje przykłady przejawów procesów integracyjnych na świecie > na podstawie diagramu opisuje strukturę budżetu Unii Europejskiej > opisuje współpracę w ramach wybranego euroregionu > przedstawia skutki przystąpienia Polski do Unii Europejskiej |
Uczeń: > wyjaśnia przyczyny procesów integracyjnych na świecie na różnych płaszczyznach (lokalnej, regionalnej, globalnej) > wymienia ograniczenia wynikające ze współpracy transgranicznej > wyszukuje oraz prezentuje informacje dotyczące miast partnerskich, z którymi współpracę nawiązało miasto jego zamieszkania |
Uczeń: > analizuje skutki gospodarcze, społeczne i polityczne procesów integracyjnych > wskazuje kraje kandydujące do Unii Europejskiej > proponuje możliwości wykorzystania środków finansowych UE (koncepcje projektów) |
Dział III RELACJA CZŁOWIEK - ŚRODOWISKO PRZYRODNICZE A ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ | |||||
Przyczyny i skutki zakłócenia równowagi ekologicznej | Uczeń: > wyjaśnia pojęcie: zasoby naturalne >podaje podział zasobów naturalnych > na podstawie mapy wskazuje obszary występowania cyklonów |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: antropogenizacja, równowaga ekologiczna > wymienia przyrodnicze przyczyny zakłóceń równowagi ekologicznej |
Uczeń: > określa przyrodnicze i pozaprzyrodnicze przyczyny i skutki zakłóceń równowagi ekologicznej (dziura ozonowa, kwaśne opady, zanieczyszczenia wód) > na przykładzie wybranego morza omawia skutki procesów eutrofizacji zbiorników wodnych |
Uczeń: > dostrzega i przedstawia problem zanieczyszczenia środowiska wywołany nadmierną eksploatacją zasobów naturalnych > podaje przykłady procesów deforestacji i pustynnienia na świecie |
Uczeń: > potrafi przewidzieć przyczyny i skutki zakłóceń równowagi ekologicznej > omawia przykłady zakłócania równowagi ekologicznej w regionie swojego zamieszkania > proponuje sposoby dostosowania gospodarki krajów do zmniejszających się zasobów nieodnawialnych |
Zróżnicowanie zasobów wodnych na świecie | Uczeń: > wymienia przyczyny zanieczyszczenia wód na świecie > na podstawie diagramów omawia rozmieszczenie zasobów wodnych na świecie |
Uczeń: > wskazuje i charakteryzuje obszary niedoboru i nadmiaru wody na Ziemi > wykorzystując mapę, omawia dostęp ludności do wody pitnej na świecie |
Uczeń: > wyjaśnia przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia zasobów wodnych na Ziemi > charakteryzuje zasoby wodne Ziemi |
Uczeń: > omawia elementy obiegu wody oraz rolę poszczególnych zbiorników wodnych w tym procesie > porównuje tradycyjne i nowoczesne systemy nawadniania terenów uprawnych > podaje zależności między niedoborem wody a wielkością PKB na mieszkańca |
Uczeń: > proponuje przykłady rozwiązań stosowanych w sytuacjach braku lub niedoboru wody w różnych strefach klimatycznych (tradycyjne i nowoczesne systemy nawadniania) > ocenia i przewiduje skutki braku lub niedoboru wody na Ziemi |
Przyczyny i konsekwencje współczesnych zmian klimatu | Uczeń: > wymienia główne strefy klimatyczne Ziemi > wyjaśnia pojęcie: globalne ocieplenie |
Uczeń: > sprawnie posługuje się pojęciami: czynniki klimatyczne i strefy klimatyczne > na podstawie ilustracji z podręcznika omawia źródła gazów cieplarnianych > wymienia skutki globalnego ocieplenia |
Uczeń: > przedstawia przyczyny globalnego ocieplenia > omawia wielkość i zróżnicowanie przestrzenne emisji CO2, określa ich przyczyny |
Uczeń: > określa zagrożenia związane z globalnym ociepleniem oraz dokonuje ich oceny > omawia główne założenia tzw. protokołu z Kioto |
Uczeń: > przedstawia różne rozwiązania podejmowane w skali globalnej i regionalnej zapobiegające zjawisku globalnego ocieplenia oraz dokonuje ich oceny > podaje argumenty za i przeciw dotyczące wpływu działalności człowieka na globalne ocieplenie |
Przyczyny i konsekwencje degradacji gleb | Uczeń: > wyjaśnia pojęcia: wietrzenie i erozja > wymienia typy gleb występujące w różnych strefach klimatycznych> na podstawie mapy omawia występowanie obszarów suchych na Ziemi |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcie: degradacja gleb > wskazuje różne przyczyny degradacji gleb > wyjaśnia pojęcia: melioracja, irygacja > na podstawie danych omawia stan zasolenia gleb na świecie |
Uczeń: > charakteryzuje proces erozji gleb i pustynnienia > wykazuje zależność między procesem pustynnienia a produkcją żywności |
Uczeń: > wykazuje, że zmiana stosunków wodnych w glebie przyczynia się do ich degradacji > określa sposoby zapobiegania degradacji gleb |
Uczeń: > wykazuje na wybranych przykładach, jak degradacja gleb przyczynia się do spadku produkcji żywności, a także do głodu i ubóstwa > proponuje możliwości zmniejszenia tempa degradacji gleb w różnych regionach świata |
Pozaprzyrodnicze uwarunkowania relacji człowiek - środowisko | Uczeń: > rozróżnia środowisko przyrodnicze i środowisko geograficzne > na podstawie mapy omawia stan środowiska przyrodniczego |
Uczeń: > wyjaśnia pojęcie antropopresji > określa różnice między degradacją a dewastacją środowiska > na podstawie mapy wykazuje zależność między stanem środowiska a jakością życia ludzi |
Uczeń: > omawia zmiany w relacjach człowiek-środowisko (rewolucja rolnicza, rewolucja przemysłowa) > omawia założenia raportu U Thanta > omawia koncepcje opisujące relacje człowiek ? środowisko: determinizm geograficzny, nihilizm geograficzny i posybilizm geograficzny |
Uczeń: > wskazuje czynniki zmieniające relacje człowiek ? środowisko, tj. rozszerzanie technologii energooszczędnych, zmiany modelu konsumpcji > wskazuje główne obszary działań dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju > omawia relacje człowiek ? środowisko na wybranym przykładzie |
Uczeń: > analizuje zmiany w poglądach dotyczących ochrony środowiska (rozwój zrównoważony, Szczyt Ziemi - Agenda 21) > przedstawia główne założenia polityki zmian klimatu i energii w krajach Unii Europejskiej |