PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA - JĘZYK POLSKI
IV etap kształcenia - ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA
1. Uczeń uczestniczy we
wszystkich lekcjach języka polskiego i w różnych jego formach
(np. kino, teatr).
2. Systematycznie prowadzi zeszyt, dba o jego estetykę, posiada
podręcznik do nauki przedmiotu.
3. Oceniając wiadomości i umiejętności ucznia stosuje się
sześciostopniową skalę ocen:
. celujący,
. bardzo dobry,
. dobry,
. dostateczny
. dopuszczający,
. niedostateczny.
Podczas oceniania dopuszcza się stosowanie przy ocenach znaków:
+ i -.
4. Przedmiotem oceny są:
. wiadomości,
. umiejętności,
. aktywność własna na lekcji i praca w grupach,
. zadania domowe,
. prace nadobowiązkowe, udział w konkursie recytatorskim,
literacki, poetyckim, ortograficznym,
. zeszyt ucznia.
5. Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności:
a) wypowiedzi pisemne:
. kartkówka - niezapowiedziana forma odpowiedzi pisemnej
obejmująca materiał z trzech ostatnich tematów,
. sprawdzian/praca klasowa/test - zapowiedziana z tygodniowym
wyprzedzeniem forma pisemnego sprawdzenia wiadomości z zakresu
omówionego materiału, np. z zakresu wiedzy o epoce literackiej,
z zakresu życia i twórczości pisarza lub poety itp. ,
. dyktando - badające znajomość zasad ortograficznych i
interpunkcyjnych, zapowiedziane z trzydniowym wyprzedzeniem,
. pisemne zadania domowe;
b) odpowiedzi ustne na lekcji - z trzech ostatnich omówionych
tematów;
c) recytacja krótkiego tekstu;
d) zeszyt przedmiotowy - raz w semestrze.
6. Uczeń ma prawo raz poprawić niekorzystną ocenę:
. z pracy z pracy klasowej, sprawdzianu, testu czy dyktanda w
ciągu dwóch tygodni od dnia jej otrzymania,
. z pracy domowej i odpowiedzi ustnej na kolejnych zajęciach.
7. Przy poprawianiu ocen z prac pisemnych i odpowiedzi ustnych
kryteria ocen nie zmieniają się, a otrzymana ocena zostaje
wpisana do dziennika. Uczeń, który nie poprawił oceny, traci
prawo do kolejnych poprawek.
8. Uczniowi, który zostanie przyłapany na oszukiwaniu
(ściąganie z własnej ściągi, telefonu komórkowego,
odpisywanie od kolegi, rozmowa z kolegą i inne), praca zostaje
odebrana i otrzymuje on ocenę niedostateczną, którą może
poprawić w terminie jednego tygodnia.
9. Uczeń nieobecny ma na lekcji, w czasie której pozostali
piszą zapowiedziany sprawdzian, test lub pracę klasową, jest
zobowiązany napisać pracę w terminie dwóch tygodni. Jeżeli
tego nie zrobi, otrzymuje ocenę niedostateczną.
10. Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić (na
początku lekcji) nieprzygotowanie do zajęć ( nie dotyczy to
prac klasowych, dyktand, sprawdzianów, testów). Każde kolejne
nieprzygotowanie do lekcji jest równoważne z otrzymaniem oceny
niedostatecznej.
11. Prace klasowe, sprawdziany, testy oraz dyktanda zostają
sprawdzone i ocenione w ciągu
tygodnia według procentowych proporcji :
98%- 100%- ocena celująca
91%- 97%- ocena bardzo dobra
70%- 90%- ocena dobra
50%- 69%- ocena dostateczna
31%- 49%- ocena dopuszczająca
0%- 30%- ocena niedostateczna
12. Uczeń nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed
klasyfikacją.
13. Uczeń, który opuścił 50% godzin lekcyjnych nie może być
klasyfikowany z przedmiotu
14. O przewidywanej niedostatecznej ocenie semestralnej lub
rocznej uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) są
informowani na miesiąc przed zakończeniem semestru lub roku
szkolnego.
KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO | ||||
TREŚCI NAUCZANIA | BARDZO DOBRY | DOBRY | DOSTATECZNY | DOPUSZCZAJĄCY |
.I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. | -
czyta płynnie tekst z uwzględnieniem znaków
przestankowych, akcentów logicznych i uczuciowych, - rozpoznaje nadawcę i adresata tekstu, - przypisuje czytany utwór do właściwego rodzaju literackiego (epika, liryka, dramat), - rozpoznaje podstawowe cechy gatunkowe tekstu, - odczytuje sens czytanego tekstu na poziomie dosłownym i przenośnym, - dokonuje logicznego streszczenia dłuższego tekstu, - rozpoznaje manipulację językową w tekstach reklamowych oraz w języku polityków i dziennikarzy, - wyszukuje i wykorzystuje informacje zawarte w różnych tekstach kultury, - korzysta zarówno z tradycyjnego księgozbioru, jak i z zapisów multimedialnych i elektronicznych, w tym Internetu, - rozumie pojęcie stylu; rozpoznaje styl potoczny, urzędowy, artystyczny i naukowy, - rozpoznaje rodzaje stylizacji językowej i określa jej funkcje. |
-
czyta płynnie utrwalony tekst, nowy tekst czyta w
wolniejszym tempie, - rozpoznaje nadawcę i adresata tekstu, - rozpoznaje rodzaje literackie (epikę, lirykę, dramat), - rozumie ogólny sens poznawanych utworów, - dokonuje logicznego streszczenia krótszego tekstu, - rozpoznaje manipulację językową w tekstach reklamowych oraz w języku dziennikarzy, - wyszukuje informacje zawarte w różnych tekstach kultury, - korzysta z biblioteki i czytelni, korzysta z encyklopedii, słowników, leksykonów, poradników oraz Internetu, - rozpoznaje styl potoczny, urzędowy, artystyczny i naukowy, - rozróżnia rodzaje stylizacji językowej ( archaizację i dialektyzację). |
-
poprawnie czyta wielokrotnie utrwalony tekst, nowy tekst
czyta wolno, bez uwzględniania znaków przestankowych, - rozpoznaje nadawcę i adresata tekstu dzięki pytaniom pomocniczym, - rozpoznaje rodzaje literackie (epikę, lirykę, dramat) przy pomocy n-la, - czyta ze zrozumieniem, - streszcza fragmenty tekstu, - rozpoznaje manipulację językową w tekstach reklamowych, - wyszukuje informacje zawarte w różnych tekstach kultury, - wyszukuje wspólnie z n-lem informacje zawarte w poradnikach, słownikach, czy encyklopedii, - rozpoznaje przynajmniej dwa style językowe, - wskazuje przykłady archaizacji w tekście. |
-
czyta niepoprawnie nawet wielokrotnie utrwalony tekst,
sylabizuje wyrazy przed głośnym odczytaniem, - rozpoznaje nadawcę i adresata tekstu dzięki pytaniom pomocniczym, - odróżnia epikę od liryki, - czyta ze zrozumieniem przynajmniej fragm. tekstu, - streszcza fragm. tekstu z pomocą n-la, - rozpoznaje manipulację językową w popularnej reklamie, - z pomocą n-la wyszukuje informacje zawarte w różnych tekstach kultury, - wyszukuje wspólnie z n-lem informacje zawarte w słownikach i encyklopedii, - rozpoznaje styl potoczny. potęg). |
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. | -
określa tematykę i rozpoznaje problematykę utworu, - wskazuje w utworze artystyczne środki wyrazu i określa ich funkcje, - rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera (narracja, fabuła, sytuacja liryczna, akcja), - wartościuje i ocenia postawy bohaterów, - wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu ( tytuł, podtytuł, motto, puenta, kompozycja), - rozpoznaje motywy literackie i omawia ich funkcje w utworze, - dostrzega w utworach literackich oraz innych tekstach kultury wartości narodowe i uniwersalne. |
-
określa tematykę utworu, - dostrzega w utworze artystyczne środki wyrazu, - rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego (narracja, fabuła, sytuacja liryczna, akcja), - ocenia postawy bohaterów, - wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu ( tytuł, podtytuł, motto, puenta), - rozpoznaje motywy literackie w omawianych utworach , - dostrzega w utworach literackich wartości narodowe i uniwersalne. |
-
określa tematykę utworu przy niewielkiej pomocy n-la, - wskazuje artystyczne środki wyrazu z pomocą n-la, - rozpoznaje w utworze narratora, określa ciąg zdarzeń, - ocenia postawy bohaterów dzięki pytaniom pomocniczym, - odczytuje sens analizowanych utworów, - rozpoznaje podstawowe motywy literackie, - dostrzega w utworach literackich wartości uniwersalne. |
.
- określa temat utworu przy pomocy n-la, - dostrzega w utworze epitet i porównanie, - rozpoznaje w utworze narratora, - podejmuje próbę oceny postawy bohaterów , - odczytuje sens analizowanych utworów, - rozpoznaje motyw miłości, matki, ojczyzny oraz pracy w omawianych utworach, - dostrzega w utworach literackich wartości uniwersalne. |
III. Tworzenie wypowiedzi. | -
wypowiedzi ustne i pisemne są całkowicie poprawne pod
względem językowym, logicznym i kompozycyjnym, - samodzielnie redaguje krótkie oraz dłuższe formy wypowiedzi poznane w gimnazjum ( pisma użytkowe, opowiadanie, opis, charakterystykę, sprawozdanie, streszczenie, rozprawkę) - bezbłędnie recytuje wiersz zachowując akcenty logiczne i uczuciowe lub wygłasza z pamięci fragmenty tekstów literackich, - publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź; argumentuje własną wypowiedź, podając przykłady, wyciąga wnioski z dyskusji, - operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych, - samodzielnie wypełnia wnioski i formularze, odpisy dokumentów, druki. |
-
wypowiedzi ustne i pisemne ucznia mogą zawierać jedynie
nieliczne błędy językowe i logiczne, - samodzielnie redaguje krótkie formy wypowiedzi, dłuższe formy realizuje przy niewielkiej pomocy nauczyciela, - recytuje wiersz z drobnymi potknięciami, nie zachowuje akcentów logicznych i uczuciowych, - aktywnie uczestniczy w dyskusji, potrafi sformułować kilka wniosków płynących z dyskusji, - operuje podstawowym słownictwem z określonych kręgów tematycznych, - przy pomocy n-la wypełnia wnioski i formularze, odpisy dokumentów, druki. |
-
w wypowiedziach ustnych i pisemnych uczeń na ogół
przestrzega zasad poprawnościowych w zakresie budowy zdań
oraz precyzyjnego stosowania poznanego słownictwa, - formy wypowiedzi pisemnej realizuje przy pomocy n-la stosując się do zasad ortografii polskiej, - podczas recytacji wymaga podpowiedzi ze strony n-la, - bierze udział w dyskusji, nie potrafi sformułować wniosków, - operuje podstawowym słownictwem tematycznym, - posługując się wzorem wypełnia wnioski i formularze, odpisy dokumentów, druki. |
-
podejmuje próbę rozmowy, - tworzy krótką notatkę oraz pisma użytkowe, - wykonuje zadania zgodnie z instrukcją, - błędy językowe, stylistyczne, logiczne i ortograficzne popełnione w wypowiedziach pisemnych nie przekreślają wartości pracy i wysiłku, jaki uczeń włożył w ich napisanie, - recytuje krótki fragment wiersza przy pomocy n-la, - tworzy wypowiedź komunikatywną, - posługuje się nieskomplikowanym słownictwem, - posługując się wzorem przy pomocy n-la wypełnia wnioski i formularze, odpisy dokumentów, druki. |
Ocena celująca (6): Uczeń opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności obowiązujący na ocenę bardzo dobrą, a ponadto: - prezentując swoje poglądy, umiejętnie posługuje się wiedzą spoza programu nauczania, - polemizuje, by obronić własne stanowisko, szukając wciąż nowych argumentów, - posługuje się bogatym słownictwem, formułuje dojrzałe i wnikliwe wnioski, - wykorzystuje konteksty kulturowe i historyczne, - samodzielnie rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania, - bierze udział i osiąga sukcesy w różnych konkursach: przedmiotowym, literackim, recytatorskim, poetyckim na terenie szkoły i poza nią, - prezentuje wysoki poziom kultury języka, - przejawia zainteresowanie sztuką, bierze czynny udział w imprezach artystycznych; interesuje się: filmem, teatrem, malarstwem; potrafi krytycznie wyrażać się o dziełach sztuki, będąc świadomym ich odbiorcą, - w bardzo interesujący sposób mówi i pisze o własnych zainteresowaniach, przeżyciach; prezentuje własne sądy i przekonania, - potrafi dokonywać świadomego wyboru, selekcjonuje, syntezuje i przetwarza wiedzę. Ocena niedostateczna (1): Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawy programowej i nie jest w stanie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności. Brak wiedzy i umiejętności wyklucza osiągnięcie nawet minimalnego postępu. Nie prowadzi zeszytu przedmiotowego, nie odrabia prac domowych, nie nosi podręczników. |