PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI
Wymagania programowe na poszczególne oceny
Klasa I | ||||
Dział I Liczby rzeczywiste i działania na nich | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
.
interpretować liczby naturalne na osi liczbowej . wykonywać proste rachunki na liczbach całkowitych, |
.
obliczać potęgi liczb wymiernych o wykładnikach
naturalnych, . zapisywać w postaci jednej potęgi: iloczyny potęg o takich samych podstawach, iloczyny oraz ilorazy potęg o takich samych wykładnikach oraz potęgę potęgi (przy wykładnikach naturalnych), . obliczać wartości pierwiastków drugiego i trzeciego stopnia z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych, |
.
rozpoznawać liczby naturalne podzielne przez 2, 3, 5, 9,
10, 100, . zamieniać ułamki zwykłe o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1000 itd. na ułamki dziesiętne skończone dowolną metodą (przez rozszerzanie ułamków zwykłych, dzielenie licznika przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą kalkulatora), . porównywać potęgi o różnych wykładnikach naturalnych i takich samych podstawach oraz porównywać potęgi o takich samych wykładnikach naturalnych i różnych dodatnich podstawach, . wyłączać czynnik przed znak pierwiastka oraz włączać czynnik pod znak pierwiastka, |
.
rozkładać liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze, . ułamki zwykłe o mianownikach innych niż w punkcie 4.9. zapisywać w postaci rozwinięcia dziesiętnego nieskończonego (z użyciem trzech kropek po ostatniej cyfrze), dzieląc licznik przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą kalkulatora, . zamieniać potęgi o wykładnikach całkowitych ujemnych na odpowiednie potęgi o wykładnikach naturalnych, . mnożyć i dzielić pierwiastki drugiego stopnia, |
.
rozpoznawać liczbę złożoną, gdy jest ona
jednocyfrowa lub dwucyfrowa, a także, gdy na istnienie
dzielnika wskazuje poznana cecha podzielności, . zamieniać ułamki zwykłe na ułamki dziesiętne (także okresowe), zamieniać ułamki dziesiętne skończone na ułamki zwykłe. . zapisywać liczby w notacji wykładniczej, tzn. w postaci a.10k, gdzie k jest liczbą całkowitą i 1<=a<10. . mnożyć i dzielić pierwiastki trzeciego stopnia. . przedstawiać liczby rzeczywiste w różnych postaciach (np. ułamka zwykłego, ułamka dziesiętnego okresowego, z użyciem symboli pierwiastków, potęg). |
Dział II Oś liczbowa i przedziały liczbowe | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
. interpretować liczby całkowite na osi liczbowej, | . obliczać wartość bezwzględną, | . interpretować liczby wymierne na osi liczbowej; obliczać odległość między dwiema liczbami na osi liczbowej, | . wskazywać na osi liczbowej zbiór liczb spełniających warunek typu: x>=3, x<5 | . posługiwać się pojęciem przedziału liczbowego, zaznaczać przedziały na osi liczbowej. |
Dział III Błąd bezwzględny i błąd względny przybliżenia | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
. zaokrąglać liczby naturalne | . szacować wartości wyrażeń arytmetycznych | . zaokrąglać rozwinięcia dziesiętne liczb | . obliczać błąd bezwzględny przybliżenia | . obliczać błąd względny przybliżenia |
Dział IV Obliczenia procentowe | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
. przedstawiać część pewnej wielkości jako procent lub promil tej wielkości i odwrotnie, | . obliczać procent danej liczby, | .
obliczać liczbę na podstawie danego jej procentu, . wykonywać obliczenia związane z VAT, obliczać odsetki dla lokaty rocznej, |
.
stosować obliczenia procentowe do rozwiązywania
problemów w kontekście praktycznym, np. obliczać ceny
po podwyżce lub obniżce o dany procent, . obliczać podatki. |
.
wykonywać obliczenia procentowe. . obliczać zysk z lokat (również złożonych na procent składany i na okres krótszy niż rok). |
Dział V Wzory skróconego mnożenia | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
. korzystać z nieskomplikowanych wzorów, w których występują oznaczenia literowe, zamieniać wzór na formę słowną, | . stosować oznaczenia literowe nieznanych wielkości liczbowych i zapisywać proste wyrażenie algebraiczne na podstawie informacji osadzonych w kontekście praktycznym, | .
opisywać za pomocą wyrażeń algebraicznych związki
między różnymi wielkościami, . obliczać wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych, |
.
redukować wyrazy podobne w sumie algebraicznej . dodawać i odejmować sumy algebraiczne, . mnożyć jednomiany, mnożyć sumę algebraiczną przez jednomian oraz, w nietrudnych przykładach, mnożyć sumy algebraiczne, |
.
wyznaczać wskazaną wielkość z podanych wzorów, w tym
geometrycznych i fizycznych. . używać wzorów skróconego mnożenia na (a+b)2, (a-b)2 . używać wzoru skróconego mnożenia na a2-b2 |
Dział VI Równanie i nierówność pierwszego stopnia z jedną niewiadomą | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
.
zapisywać związki między wielkościami za pomocą
równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, . sprawdzać, czy dana liczba spełnia równanie stopnia pierwszego z jedną niewiadomą, |
. rozwiązywać równania stopnia pierwszego z jedną niewiadomą, | . za pomocą równań rozwiązywać zadania osadzone w kontekście praktycznym | .
za pomocą równań rozwiązywać zadania osadzone w
kontekście praktycznym . zapisywać związki między wielkościami wprost proporcjonalnymi i odwrotnie proporcjonalnymi. |
.
rozwiązywać nierówności pierwszego stopnia z jedną
niewiadomą |
Dział VII Funkcja i jej własności | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
.
zaznaczać w układzie współrzędnych na płaszczyźnie
punkty o danych współrzędnych, . odczytywać współrzędne danych punktów, |
. odczytywać z wykresu funkcji: wartość funkcji dla danego argumentu, argumenty dla danej wartości funkcji, | .
obliczać wartości funkcji podanych nieskomplikowanym
wzorem i zaznaczać punkty należące do jej wykresu, . odczytywać z wykresu funkcji dla jakich argumentów funkcja przyjmuje wartości dodatnie, dla jakich ujemne, a dla jakich zero |
.
obliczać ze wzoru wartość funkcji dla danego
argumentu. . odczytywać z wykresu funkcji miejsca zerowe, przedziały, w których funkcja ma stały znak. . odczytywać i interpretować informacje przedstawione za pomocą wykresu funkcji . odczytywać i interpretować informacje przedstawione za pomocą wykresów funkcji (w tym wykresów opisujących zjawiska występujące w przyrodzie, gospodarce, życiu codziennym), |
.
odczytywać z wykresu funkcji maksymalne przedziały, w
których funkcja rośnie, maleje. . odczytywać z wykresu funkcji punkty, w których funkcja przyjmuje w danym przedziale wartość największą lub najmniejszą. |
Dział VIII Trygonometria | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
. stosować twierdzenie Pitagorasa, | . korzystać z własności trójkątów podobnych, | .
wykorzystywać definicję i wyznaczać wartości funkcji
tangens kątów ostrych. . wykorzystywać definicje i wyznaczać wartości funkcji sinus i cosinus kątów ostrych. |
.
wykorzystywać definicje i wyznaczać dokładne wartości
funkcji sinus, cosinus i tangens dla kątów 30°, 45° i
60°, . obliczać dokładną miarę kąta ostrego równego 30°, 45° i 60°. |
.
korzystać z przybliżonych wartości funkcji
trygonometrycznych (odczytanych z tablic lub obliczonych
za pomocą kalkulatora), . obliczać miarę kąta ostrego, dla której funkcja trygonometryczna przyjmuje daną przybliżoną wartość (korzystając z tablic lub kalkulatora). . stosować proste zależności między funkcjami trygonometrycznymi: sin2a+cos2a=1 tga=sina/cosa |
Dział IX Funkcja liniowa | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
. rysować wykres funkcji liniowej, korzystając z jej wzoru. | . interpretować współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej. | . odczytywać z wykresu funkcji liniowej miejsce zerowe i przedziały, w których funkcja ma stały znak. | . wyznaczać wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jej wykresie. | . wykorzystywać własności funkcji liniowej do interpretacji zagadnień geometrycznych, fizycznych itp. (także osadzonych w kontekście praktycznym). |
Dział X Interpretacja geometryczna układu równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
. sprawdzać, czy dana para liczb spełnia układ dwóch równań stopnia pierwszego z dwiema niewiadomymi, | .
rozpoznawać równanie prostej, . rysować prostą o równaniu x = a, gdzie a należy do R |
. rozwiązywać układy równań stopnia pierwszego z dwiema niewiadomymi, | . wykorzystywać interpretację geometryczną układu równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi. | . za pomocą układów równań opisywać i rozwiązywać zadania osadzone w kontekście praktycznym, |
Dział XI Funkcja postaci y=a/x | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
. szkicować wykres funkcji f(x)=a/xdla każdego a, | . odczytywać z wykresu funkcji niektóre jej własności. | . zapisywać związki między wielkościami wprost proporcjonalnymi i odwrotnie proporcjonalnymi, | . korzystać ze wzoru i wykresu funkcji y=a/x do interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi. | |
Komentarz : - Ocenę niedostateczna może
otrzymać uczeń, który nie opanował podstawowych
wiadomości i umiejętności przewidzianych programem
nauczania, nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie
odpowiedzieć na pytania o elementarnym stopniu
trudności. |
Klasa II | ||||
Dział I Równanie kwadratowe | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
. wypisywać współczynniki występujące w równaniach kwadratowych. | .
określać ilość rozwiązań równań kwadratowych
zupełnych. |
. rozwiązywać równania kwadratowe niezupełne. | . rozwiązywać równania kwadratowe z jedną niewidomą. | . za pomocą równań kwadratowych opisywać i rozwiązywać zadania osadzone w kontekście praktycznym z geometrii, fizyki itp. |
Dział II Funkcja kwadratowa | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
. interpretować współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej. | .
szkicować wykres funkcji kwadratowej korzystając z jej
wzoru . interpretować współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci kanonicznej, . interpretować współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci iloczynowej (o ile istnieje). |
.
odczytywać z wykresu funkcji niektóre jej własności, . szkicować wykres funkcji kwadratowej korzystając z wzoru zapisanego w postaci kanonicznej, . szkicować wykres funkcji kwadratowej z wzoru zapisanego w postaci ogólnej, . obliczać miejsca zerowe funkcji kwadratowej, . szkicować wykres funkcji kwadratowej, korzystając z wzoru zapisanego w postaci iloczynowej (o ile istnieje). |
.
odczytywać z wykresu funkcji niektóre jej własności, . rozwiązywać nierówności kwadratowe z jedną niewiadomą. |
.
wyznaczać wartość najmniejszą i wartość
największą funkcji kwadratowej w przedziale
domkniętym, . wykorzystywać własności funkcji kwadratowej do interpretacji zagadnień geometrycznych, fizycznych itp. (także osadzonych w kontekście praktycznym). |
Dział III Figury na płaszczyźnie i obliczenia z zastosowaniem trygonometrii | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
. rozpoznawać kąty środkowe | .
obliczać długość okręgu i łuku okręgu, . obliczać pole koła, pierścienia, wycinka kołowego |
. stosować zależności między kątem środkowym i kątem wpisanym. | .
korzystać z własności funkcji trygonometrycznych w
obliczeniach geometrycznych w trójkątach, . korzystać z własności funkcji trygonometrycznych w obliczeniach geometrycznych w prostokątach |
.
korzystać z własności funkcji trygonometrycznych w
obliczeniach geometrycznych w równoległobokach, . korzystać z własności funkcji trygonometrycznych w obliczeniach geometrycznych w trapezach i deltoidach. |
Dział IV Proste, płaszczyzny i kąty w przestrzeni | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
. rozpoznać położenie prostych w przestrzeni. | . rozpoznać wzajemne położenie prostej i płaszczyzny w przestrzeni. | . rozpoznać wzajemne położenie dwóch płaszczyzn w przestrzeni. | . rozpoznać kąt dwuścienny i wyznaczać kąt płaski będący jego miarą. | |
Komentarz
: - Ocenę
niedostateczna może otrzymać uczeń, który nie
opanował podstawowych wiadomości i umiejętności
przewidzianych programem nauczania, nawet z pomocą
nauczyciela nie jest w stanie odpowiedzieć na pytania o
elementarnym stopniu trudności. |
Klasa III | ||||
Dział I Graniastosłupy | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
.
rozpoznawać graniastosłupy prawidłowe. |
.
rozpoznawać siatki graniastosłupów prostych, . wyznaczać przekroje prostopadłościanu płaszczyzną. |
.
rozpoznawać w graniastosłupach kąty między odcinkami
(np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) i obliczać
miary tych kątów, . rozpoznawać w graniastosłupach kąty między odcinkami i płaszczyznami (np. między krawędziami i ścianami, przekątnymi i ścianami) i obliczać miary tych kątów, . rozpoznawać w graniastosłupach kąty między ścianami i obliczać ich miary. |
.
stosować trygonometrię do obliczeń długości odcinków
i miar kątów, . stosować trygonometrię do obliczeń długości odcinków i pól powierzchni. |
. stosować trygonometrię do obliczeń długości odcinków, miar kątów, pól powierzchni i objętości graniastosłupów. |
Dział II Ostrosłupy | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
.
rozpoznawać w ostrosłupach kąty między odcinkami (np.
krawędziami, krawędziami i przekątnymi), . rozpoznawać w ostrosłupach kąt między odcinkami i płaszczyznami (między krawędziami i ścianami, przekątnymi i ścianami). |
. rozpoznawać w ostrosłupach kąty między ścianami. | .
rozpoznawać w ostrosłupach kąty między odcinkami (np.
krawędziami, krawędziami i przekątnymi), obliczać
miary tych kątów, . rozpoznawać w ostrosłupach kąt między odcinkami i płaszczyznami (między krawędziami i ścianami, przekątnymi i ścianami), obliczać miary tych kątów. |
.stosować trygonometrię do obliczeń długości odcinków i miar kątów. | .stosować trygonometrię do obliczeń długości odcinków, miar kątów, pól powierzchni i objętości ostrosłupów. |
Dział III Walec i stożek | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
.rozpoznawać w walcach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami. | . rozpoznawać w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami (np. kąt między tworzącymi stożka, kąt między tworzącą a podstawą). | .
rozpoznawać w walcach kąt między odcinkami oraz kąt
między odcinkami i płaszczyznami, obliczać miary tych
kątów, . rozpoznawać w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami (np. kąt między tworzącymi stożka, kąt między tworzącą a podstawą), obliczać miary tych kątów, |
.stosować
trygonometrię do obliczeń długości odcinków, miar kątów,
pól powierzchni i objętości walca, . odcinków, miar kątów, pól powierzchni i objętości stożka. |
. stosować trygonometrię do obliczeń długości odcinków, miar kątów, pól powierzchni i objętości walca i stożka. |
Dział IV Elementy statystyki opisowej | ||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca). Uczeń potrafi: | Wymagania podstawowe (ocena dostateczna). Uczeń potrafi: | Wymagania rozszerzające (ocena dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra). Uczeń potrafi: | Wymagania wykraczające (ocena celująca). Uczeń potrafi: |
. wyszukiwać, selekcjonować i porządkować informacje z dostępnych źródeł. | . przedstawiać dane w tabeli, za pomocą diagramu słupkowego lub kołowego. | . odczytywać i interpretować dane przedstawione w postaci diagramów, wykresów i tabel. | . obliczać medianę (także w przypadku danych pogrupowanych). | . obliczać średnią arytmetyczną i średnią ważoną (także w przypadku danych pogrupowanych). |
Komentarz
: - Ocenę
niedostateczna może otrzymać uczeń, który nie
opanował podstawowych wiadomości i umiejętności
przewidzianych programem nauczania, nawet z pomocą
nauczyciela nie jest w stanie odpowiedzieć na pytania o
elementarnym stopniu trudności. |