Przedmiotowy system oceniania- podstawy przedsiębiorczości
|
Wymagania programowe na poszczególne oceny | |||||
KLASA II | |||||
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA | |||||
TEMAT | Wymagania na ocenę dopuszczającą. Uczeń: | Wymagania na ocenę dostateczną. Uczeń: | Wymagania na ocenę dobrą. Uczeń: | Wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń: | Wymagania
na ocenę celującą. Uczeń opanował wymagania na ocenę bardzo dobrą, a ponadto: |
1. Kim jest osoba przedsiębiorcza? Typy osobowości | .
wyjaśnia, czym jest
przedsiębiorczość . definiuje osobowość |
. wymienia cechy osoby przedsiębiorczej | . analizuje mocne i słabe strony własnej osobowości, odnosi je do cech osoby przedsiębiorczej | . rozróżnia i charakteryzuje typy osobowości | |
2. Role społeczne i rodzaje zachowań | .
definiuje pojęcie "rola społeczna" . definiuje pojęcie "rola organizacyjna" . rozpoznaje podstawowe rodzaje zachowań, w tym zachowania asertywne, podaje przyczyny i konsekwencje poszczególnych rodzajów zachowań |
.
rozróżnia i charakteryzuje role przypisane i osiągane . wyjaśnia, czym są napięcie ról oraz konflikt ról i podaje przykłady wystąpienia tych sytuacji . omawia poszczególne rodzaje zachowań w kontekście osoby przedsiębiorczej |
.
rozróżnia i charakteryzuje własne role społeczne i
typowe dla nich zachowania |
. wykazuje potrzebę przyjmowania postawy asertywnej w określonych sytuacjach | .
rozróżnia i charakteryzuje typowe role organizacyjne . wskazuje przykłady postawy konformistycznej i nonkonformistycznej |
3. Komunikacja społeczna | .
wyjaśnia znaczenie terminów: "komunikacja
społeczna", "komunikacja
interpersonalna", "komunikacja werbalna",
"komunikacja niewerbalna" |
.
wyjaśnia, czym jest komunikowanie się, i omawia
przebieg tego procesu, charakteryzując poszczególne
jego elementy . wyjaśnia znaczenie komunikacji niewerbalnej w życiu codziennym |
.
rozróżnia i charakteryzuje wybrane elementy mowy ciała . wyjaśnia, czym są bariery komunikacyjne, i podaje ich przykłady |
.
wymienia i charakteryzuje elementy skutecznej komunikacji . definiuje pojęcie "empatia" . stosuje różne formy komunikacji werbalnej i niewerbalnej w celu autoprezentacji oraz prezentacji własnego stanowiska |
. wymienia i rozróżnia poziomy komunikowania |
4. Podejmowanie decyzji | . wyjaśnia znaczenie terminów: "decyzja", "decydent", "problem decyzyjny" | .
rozróżnia i charakteryzuje fazy procesu decyzyjnego . wymienia i charakteryzuje bariery w podejmowaniu decyzji . omawia wady oraz zalety decyzji indywidualnych i zbiorowych |
.
wymienia i omawia zasady podejmowania racjonalnych
decyzji . wyjaśnia, czym jest racjonalność decyzji |
. charakteryzuje rodzaje decyzji | .
wykazuje wpływ luki informacyjnej na jakość podjętej
decyzji . charakteryzuje decyzje racjonalne metodologicznie oraz rzeczowo |
5. Konflikty i ich rozwiązywanie. Negocjacje | .
wyjaśnia znaczenie terminów: "konflikt",
"negocjacje", "mediacje",
"arbitraż" . wymienia cechy i umiejętności przydatne w czasie negocjacji |
.
wymienia i charakteryzuje wybrane metody rozwiązywania
konfliktów . wymienia zalety mediacji i arbitrażu |
.
wskazuje różnice między poszczególnymi rodzajami
negocjacji |
.
rozróżnia i charakteryzuje rodzaje konfliktów ze
względu na podmiot i przedmiot konfliktu . identyfikuje i analizuje konflikty w zespole i proponuje metody ich rozwiązania, szczególnie w drodze negocjacji |
.
podaje różnicę między technikami manipulacyjnymi a
technikami negocjacyjnymi . podaje przykłady technik manipulacyjnych stosowanych podczas negocjacji . wymienia i omawia zasady prowadzenia skutecznych negocjacji |
ISTOTA FUNKCJONOWANIA GOSPODARKI RYNKOWEJ | |||||
TEMAT | Wymagania na ocenę dopuszczającą. Uczeń: | Wymagania na ocenę dostateczną. Uczeń: | Wymagania na ocenę dobrą. Uczeń: | Wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń: | Wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń opanował wymagania na ocenę bardzo dobrą, a ponadto: |
6. Gospodarka rynkowa. Podmioty gospodarki | .
definiuje pojęcia: "gospodarka rynkowa",
"mechanizm rynkowy", "popyt",
"podaż", "plan Balcerowicza" . wymienia filary gospodarki centralnie sterowanej i gospodarki rynkowej |
.
podaje najważniejsze różnice między gospodarką
centralnie sterowaną a gospodarką rynkową . wymienia główne podmioty gospodarki rynkowej |
.
omawia proces transformacji polskiej gospodarki . wyjaśnia, na czym polegał plan Balcerowicza |
. przedstawia argumenty świadczące o nieefektywności gospodarki centralnie sterowanej | . charakteryzuje działania składające się na proces transformacji gospodarczej w Polsce |
7. Rynek w gospodarce | .
wyjaśnia znaczenie terminu "rynek" . wymienia funkcje rynku . klasyfikuje rynek wg przedmiotu wymiany |
. podaje różnice między rynkiem producenta a rynkiem konsumenta | . wymienia i charakteryzuje główne modele struktur rynkowych (monopol, oligopol, konkurencję monopolistyczną, konkurencję doskonałą) | . określa rodzaje rynków występujących w najbliższym otoczeniu | . wykazuje potrzebę wspierania konkurencji i walki z monopolem |
8. Popyt, podaż i cena | .
wyjaśnia znaczenie terminów: "popyt",
"podaż", "cena", "dobra
komplementarne", "dobra substytucyjne",
"cena równowagi rynkowej", "punkt
równowagi rynkowej" . definiuje prawo popytu . definiuje prawo podaży |
.
wymienia i charakteryzuje pozacenowe czynniki
kształtujące popyt . wymienia i charakteryzuje pozacenowe czynniki kształtujące podaż |
.
wskazuje zależność między cenami dóbr
komplementarnych i dóbr substytucyjnych a wielkością
popytu . analizuje na przykładzie przebieg krzywej podaży i krzywej popytu |
.
wyjaśnia zjawiska nadwyżki rynkowej i niedoboru
rynkowego . wyznacza na prostych przykładach punkt równowagi rynkowej |
.
wyjaśnia zjawisko elastyczności cenowej popytu |
9. Gospodarstwa domowe | . definiuje pojęcia: "gospodarstwo domowe", "budżet domowy", "deficyt budżetowy" | . wymienia i charakteryzuje główne źródła dochodów gospodarstw domowych | .
wymienia i charakteryzuje główne rodzaje wydatków
gospodarstw domowych: konsumpcyjne i inwestycyjne (z
podziałem na stałe i zmienne) . ocenia strukturę wydatków własnej rodziny |
. tworzy budżet domowy swojej rodziny, a następnie zarządza nim | .
proponuje działania mające na celu zniwelowanie
deficytu w budżecie domowym |
10. Konsument, czyli "król rynku" | . wyjaśnia znaczenie terminów: "konsument", "gwarancja", "reklamacja", "zakupy na odległość", "rękojmia" | .
wymienia i charakteryzuje podstawowe prawa konsumenta . wymienia instytucje zajmujące się ochroną praw konsumentów oraz określa ich cele i zadania . podaje różnice między reklamacją a gwarancją |
.
wyróżnia prawa przysługujące konsumentom w wypadku
zakupów na odległość . przedstawia prawa konsumenta z tytułu niezgodności towaru z umową |
.
przedstawia zasady składania reklamacji w wypadku
niezgodności towaru z umową . przedstawia drogę egzekwowania własnych praw przez konsumenta |
.
wymienia akty prawne dotyczące ochrony praw konsumenta . wyjaśnia, na czym polega zjawisko zmowy cenowej |
11. Rola państwa w gospodarce | .
wyjaśnia znaczenie terminów: "interwencjonizm
państwowy", "dobra publiczne" . wyjaśnia i rozróżnia pojęcia: "polityka makroekonomiczna" i "polityka mikroekonomiczna" |
. wymienia, rozróżnia i charakteryzuje funkcje ekonomiczne państwa | .
wymienia i charakteryzuje narzędzia oddziaływania
państwa na gospodarkę . określa przyczyny ingerencji państwa w gospodarkę |
.
określa cele polityki gospodarczej, a w jej ramach -
polityki fiskalnej i polityki monetarnej |
.
przedstawia argumenty za i przeciw ingerencji państwa w
gospodarkę |
12. Wzrost i rozwój gospodarczy państwa | .
wyjaśnia znaczenie terminów: "wzrost
gospodarczy", "rozwój gospodarczy",
"siła nabywcza waluty", "cykl
koniunkturalny" |
.
rozróżnia i opisuje wybrane wskaźniki wzrostu
gospodarczego i rozwoju gospodarczego . wymienia fazy cyklu koniunkturalnego |
.
wyjaśnia przyczyny różnic między nominalnym a realnym
PKB . charakteryzuje zjawiska recesji i dobrej koniunktury w gospodarce . omawia przebieg klasycznego cyklu koniunkturalnego |
.
porównuje wartości wybranych wskaźników wzrostu i
rozwoju gospodarczego dla Polski z wartościami tych
wskaźników dla innych państw . formułuje wnioski o poziomie rozwoju gospodarczego państwa na podstawie analizy odpowiednich wskaźników ekonomicznych . interpretuje wysokość i przyrost PKB |
.
klasyfikuje państwa na podstawie wartości wskaźnika
rozwoju społecznego (HDI) . wyjaśnia, dlaczego wskaźnik PKB ma ograniczone znaczenie przy porównywaniu jakości życia obywateli różnych państw . określa, na podstawie analizy wskaźników aktywności gospodarczej, fazę cyklu koniunkturalnego, w której znajduje się polska gospodarka |
13. Budżet państwa | . wyjaśnia znaczenie terminów: "budżet państwa", "podatek", "dług publiczny" | .
wymienia główne źródła dochodów państwa . wymienia główne wydatki budżetu państwa |
. wymienia, rozróżnia i charakteryzuje funkcje budżetu państwa | . wymienia, rozróżnia i charakteryzuje podstawowe zasady budżetowe | .
ocenia wpływ deficytu budżetowego i długu publicznego
na gospodarkę . formułuje wnioski na podstawie analizy danych statystycznych dotyczących wartości deficytu budżetowego i długu publicznego państwa w relacji do PKB |
PIENIĄDZ I BANKOWOŚĆ | |||||
TEMAT | Wymagania na ocenę dopuszczającą. Uczeń: | Wymagania na ocenę dostateczną. Uczeń: | Wymagania na ocenę dobrą. Uczeń: | Wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń: | Wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń opanował wymagania na ocenę bardzo dobrą, a ponadto: |
14. Pieniądz | .
wyjaśnia znaczenie terminów: "pieniądz",
"siła nabywcza", "inflacja",
"stopa inflacji" |
.
omawia ewaluację pieniądza . wymienia, rozróżnia i charakteryzuje formy pieniądza . wymienia i charakteryzuje właściwości pieniądza . identyfikuje rodzaje inflacji w zależności od przyczyn jej powstania oraz stopy inflacji |
.
wymienia i charakteryzuje funkcje pieniądza . wymienia i charakteryzuje właściwości pieniądza . omawia skutki inflacji . przedstawia sposoby przeciwdziałania inflacji |
. objaśnia obieg pieniądza w gospodarce | .
omawia przyczyny zmian wartości pieniądza (siły
nabywczej) . omawia poziom inflacji w Polsce w latach 1989-2010 oraz podaje jej przyczyny i działania, w których wyniku nastąpiło osłabienie dynamiki procesów inflacyjnych |
15. Banki | .
wyjaśnia znaczenie terminów: "bank",
"system bankowy" . wymienia elementy systemu bankowego w Polsce |
.
wymienia i charakteryzuje funkcje banku centralnego . rozróżnia rodzaje banków ze względu na dominującą działalność . wyjaśnia różnice między bankami komercyjnymi a bankami spółdzielczymi |
.
wyjaśnia rolę banku centralnego w gospodarce . wymienia i charakteryzuje podstawowe narzędzia polityki pieniężnej NBP . określa znaczenie Rady Polityki Pieniężnej w kształtowaniu polityki pieniężnej NBP |
.
wyjaśnia, na czym polega polityka pieniężna banku
centralnego . identyfikuje rodzaje polityki pieniężnej prowadzonej przez NBP . wykazuje zależność między zmianą stóp procentowych wprowadzoną przez NBP a oprocentowaniem kredytów udzielanych przez banki osobom fizycznym i przedsiębiorcom . wyjaśnia rolę banków w gospodarce |
. podaje podstawowe różnice między bankami komercyjnymi a SKOK-ami |
16. Rachunki bankowe | .
wymienia podstawowe rodzaje usług bankowych . rozróżnia rodzaje kont osobistych . wyjaśnia znaczenie terminów: "limit debetowy", "kapitalizacja odsetek", "karta płatnicza" |
.
wyjaśnia zasady funkcjonowania lokat bankowych, wymienia
i charakteryzuje ich rodzaje . identyfikuje rodzaje kart płatniczych |
.
omawia zasady rozsądnego korzystania z karty kredytowej . wyjaśnia zasady wyboru najlepszej lokaty bankowej |
.
wyjaśnia różnice między stałym a zmiennym
oprocentowaniem lokat bankowych . oblicza należne odsetki od lokat bankowych z uwzględnieniem różnego oprocentowania i kapitalizacji . porównuje oferty wybranych usług bankowych |
. wykazuje zależność między częstotliwością kapitalizacji odsetek a wielkością należnych odsetek od lokaty bankowej |
17. Kredyty | .
wyjaśnia znaczenie terminów: "kredyt",
"kredyt konsumencki", "rzeczywista roczna
stopa oprocentowania", "pożyczka",
"zastaw hipoteczny", "spread
walutowy", "zdolność kredytowa" . podaje różnice między kredytem a pożyczką |
.
identyfikuje rodzaje kredytów wg różnych kryteriów
(okresu kredytowania, waluty kredytu, przeznaczenia
kredytu) . omawia podstawowe prawa przysługujące kredytobiorcy w wypadku umowy kredytu konsumenckiego |
.
wymienia i omawia kryteria wyboru najlepszego kredytu . wymienia najważniejsze kryteria oceny zdolności kredytowej stosowane przez banki |
.
oblicza należne odsetki od zaciągniętego kredytu . ocenia możliwość spłaty zaciągniętego kredytu przy określonym dochodzie |
. wskazuje rolę Biura Informacji Kredytowej (BIK) w procesie przyznawania kredytów |
18. Pozabankowe formy inwestowania | .
wyjaśnia znaczenie terminów: "inwestowanie",
"instrument finansowy", "papiery
wartościowe", "obligacje", "bony
skarbowe", "weksle", "akcje",
"fundusz inwestycyjny" . identyfikuje rodzaje inwestycji wg różnych kryteriów (przedmiotu inwestycji, podmiotu inwestowania) . rozróżnia i charakteryzuje inwestycje rzeczowe i finansowe |
.
wskazuje różnice między poszczególnymi rodzajami
papierów wartościowych . rozróżnia formy inwestowania kapitału . wymienia i charakteryzuje kryteria wyboru formy inwestycji |
.
wymienia rodzaje obligacji ze względu na emitenta . wyjaśnia, czym są fundusze inwestycyjne . wyjaśnia pojęcie "emisja akcji" i zna zasady emisji |
.
określa rodzaje akcji ze względu na sposób
przenoszenia własności oraz wg uprawnień właścicieli
akcji . wymienia i charakteryzuje rodzaje funduszy inwestycyjnych, uwzględniając potencjalne zyski roczne oraz ryzyko wystąpienia strat . oblicza przewidywany zysk z przykładowej inwestycji kapitałowej w krótkim i długim okresie . dostrzega zróżnicowanie stopnia ryzyka w zależności od rodzaju inwestycji oraz okresu inwestowania |
.
wymienia typy obligacji skarbowych w Polsce . rozróżnia ceny akcji (nominalną, emisyjną oraz rynkową) . wyjaśnia pojęcia: "jednostka uczestnictwa", "certyfikat inwestycyjny" . wyjaśnia rolę, jaką w gospodarce odgrywają fundusze inwestycyjne |
19. Giełda | .
definiuje pojęcie "giełda" oraz
charakteryzuje jej rodzaje . wyjaśnia znaczenie terminów: "makler", "indeks giełdowy", "ceduła giełdowa", "hossa", "bessa" |
.
wymienia i charakteryzuje instytucje rynku kapitałowego
w Polsce . wymienia i omawia rynki giełdowe na GPW . wymienia podstawowe indeksy na GPW |
.
określa miejsce GPW w systemie rynku kapitałowego . wyjaśnia mechanizm funkcjonowania GPW . omawia systemy notowań na GPW . wyjaśnia znaczenie podstawowych wskaźników giełdowych w podejmowaniu decyzji dotyczących inwestowania na giełdzie |
.
analizuje tabele z informacjami giełdowymi . omawia działania podejmowane przed rozpoczęciem inwestowania na giełdzie . omawia rolę giełdy w gospodarce |
.
przedstawia rys historyczny GPW . określa miejsce GPW na europejskim rynku kapitałowym |
KLASA III | |||||
PODATKI I UBEZPIECZENIA | |||||
TEMAT | Wymagania na ocenę dopuszczającą. Uczeń: | Wymagania na ocenę dostateczną. Uczeń: | Wymagania na ocenę dobrą. Uczeń: | Wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń: | Wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń opanował wymagania na ocenę bardzo dobrą, a ponadto: |
20. Podatki | .
definiuje pojęcie "podatek" . wyjaśnia znaczenie terminów: "zdolność prawna", "osobowość prawna", "podatnik", "obowiązek podatkowy", "przedmiot opodatkowania", "stawka podatkowa", "podstawa opodatkowania" |
.
argumentuje konieczność płacenia podatków . wymienia i charakteryzuje funkcje podatków . identyfikuje rodzaje podatków wg różnych kryteriów |
.
wymienia i omawia rodzaje podatków . charakteryzuje podatki progresywne, proporcjonalne i regresywne |
.
omawia klasyczne zasady podatkowe A. Smitha . omawia rolę podatku VAT w polskim systemie podatkowym . ocenia system podatkowy w Polsce |
.
przedstawia argumenty za i przeciw wprowadzeniu podatku
liniowego . wyjaśnia znaczenie terminu "Dzień Wolności Podatkowej" . porównuje stopień obciążenia podatkami obywatela w różnych krajach |
21. Roczne rozliczenie podatku dochodowego | . wyjaśnia znaczenie terminów: "obowiązek podatkowy", "dochód", "przychód", "koszty uzyskania przychodu", "kwota wolna od podatku", "ulga podatkowa", "zaliczka na podatek dochodowy", "płatnik podatku" | .
wymienia ulgi podatkowe obowiązujące w Polsce . wymienia rodzaje formularzy podatkowych |
.
omawia sposoby obliczania podatku wg różnych stawek
podatkowych . omawia zasady wspólnego opodatkowania |
. dobiera odpowiedni formularz podatkowy do źródeł przychodu oraz sposobu jego opodatkowania | . analizuje strukturę dochodów podatników PIT w Polsce i jej zmiany w określonych latach |
22. Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe? | . wymienia sposoby złożenia zeznania podatkowego | . wyjaśnia znaczenie terminu "Urzędowe Poświadczenie Odbioru" (UPO) | . omawia zasady wspólnego opodatkowania | . wypełnia roczne zeznanie podatkowe na podstawie przykładowych danych | |
23. Ubezpieczenia | .
wyjaśnia, czym jest ubezpieczenie . wyjaśnia znaczenie terminów: "ubezpieczyciel", "ubezpieczający", "ubezpieczony", "system zabezpieczenia społecznego", "ubezpieczenia publiczne", "ubezpieczenia prywatne", "polisa ubezpieczeniowa", "karencja" |
.
wymienia podstawowe obowiązki ubezpieczonego i
ubezpieczyciela . wymienia filary systemu emerytalnego w Polsce |
.
wymienia i charakteryzuje rodzaje ubezpieczeń wg
różnych kryteriów (przedmiotu ubezpieczenia, stopnia
swobody w zakresie nawiązania stosunku ubezpieczenia) . charakteryzuje poszczególne filary systemu emerytalnego w Polsce |
.
wskazuje związek pomiędzy swoją przyszłą
aktywnością zawodową a wysokością emerytury . wyjaśnia, jaką rolę w gospodarce odgrywają fundusze emerytalne . omawia rolę Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w polskim systemie ubezpieczeń |
. podaje różnice między redystrybutywnym a kapitałowym modelem ubezpieczeń społecznych |
PRZEDSIĘBIORSTWO | |||||
TEMAT | Wymagania na ocenę dopuszczającą. Uczeń: | Wymagania na ocenę dostateczną. Uczeń: | Wymagania na ocenę dobrą. Uczeń: | Wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń: | Wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń opanował wymagania na ocenę bardzo dobrą, a ponadto: |
24. Cele i rodzaje działalności gospodarczej | .
wymienia i charakteryzuje ekonomiczne cele gospodarowania . wymienia i charakteryzuje społeczne cele gospodarowania |
.
wymienia i omawia czynniki produkcji . wymienia i charakteryzuje rodzaje działalności gospodarczej |
podaje przykłady działań zgodnych z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu | . określa rodzaj działalności gospodarczej wg PKD 2007 | |
25. Klasyfikacja przedsiębiorstw | .
wyjaśnia, kim jest przedsiębiorca . wyjaśnia znaczenie terminów: "zdolność prawna", "osobowość prawna" |
.
omawia klasyfikację wielkościową przedsiębiorstw . wymienia i charakteryzuje formy własności przedsiębiorstw |
.
wymienia i charakteryzuje formy organizacyjno- -prawne przedsiębiorstw |
.
klasyfikuje rodzaje spółek . omawia znaczenie mikroprzedsiębiorstw w polskim systemie gospodarki |
.
określa rolę przedsiębiorstw z sektora MŚP w
funkcjonowaniu polskiej gospodarki . wymienia i charakteryzuje formy związków spółek (korporacje, monopole, holdingi, koncerny) |
26. Zakładanie firmy | . definiuje pojęcia "makrootoczenie przedsiębiorstwa", "mikrootoczenie przedsiębiorstwa" | .
wymienia i charakteryzuje etapy zakładania własnej
działalności gospodarczej . wskazuje najczęstsze przyczyny niepowodzeń przedsiębiorstwa |
. wymienia i omawia czynniki warunkujące sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa | . dostosowuje formę organizacyjno-prawną do profilu działalności przedsiębiorstwa | . wypełnia zintegrowany wniosek CEIDG-1 |
27. Biznesplan | .
wyjaśnia, czym jest biznesplan . wymienia i omawia zasady sporządzania biznesplanu . wyjaśnia pojęcia: "analiza rynku", "rynek potencjalny" |
.
wymienia i charakteryzuje elementy biznesplanu |
.
uzasadnia przydatność sporządzania biznesplanu
niezależnie od etapów rozwoju przedsiębiorstwa . wyjaśnia, na czym polega analiza strategiczna SWOT |
. sporządza projekt własnego przedsiębiorstwa oparty na biznesplanie | |
28. Zarządzanie przedsiębiorstwem | .
definiuje terminy: "styl kierowania",
"motywowanie", "efekt synergii" . wymienia i omawia zasady pracy zespołowej |
.
wymienia i omawia zasady organizacji pracy w firmie . wymienia cechy dobrego kierownika (lidera zespołu) |
.
wymienia i charakteryzuje elementy procesu zarządzania
oraz jego przebieg . wymienia różne style zarządzania i wyjaśnia, na czym one polegają . wymienia i omawia cechy dobrego wykonawcy |
. dowodzi skuteczności łączenia różnych sposobów motywowania podwładnych | . ocenia zastosowanie różnych stylów kierowania w zależności od rodzaju przedsiębiorstwa i przedmiotu działalności |
29. Sprawozdania finansowe przedsiębiorstwa | . definiuje pojęcia: "majątek trwały", "majątek obrotowy", "aktywa przedsiębiorstwa", "pasywa przedsiębiorstwa", "bilans", "amortyzacja", "rachunek zysków i strat", "próg rentowności", "koszt całkowity", "całkowity koszt jednostkowy" | . wymienia i charakteryzuje podstawowe składniki bilansu | . podaje przykłady kosztów stałych oraz zmiennych przedsiębiorstwa | .
analizuje przykładowy wynik finansowy przedsiębiorstwa |
.
wyznacza na prostych przykładach próg rentowności . omawia procedurę likwidacji działalności gospodarczej |
30. Księgowość przedsiębiorstwa | .
definiuje pojęcie "rachunkowość firmy" . wymienia podstawowe zasady księgowości . klasyfikuje i opisuje dowody księgowe |
.
wymienia i omawia funkcje rachunkowości . wymienia podstawowe dokumenty księgowe firmy |
.
uzasadnia konieczność prowadzenia rachunkowości w
firmie . podaje różnice między księgowością pełną a księgowością uproszczoną |
.
wymienia i omawia wady oraz zalety poszczególnych form
opodatkowania przedsiębiorstwa podatkiem dochodowym . uzupełnia fakturę VAT na podstawie dostarczonych danych |
. wyjaśnia znaczenie terminu "kreatywna księgowość" oraz omawia przyczyny i konsekwencje tego zjawiska |
31. Marketing | .
wyjaśnia, czym jest marketing, oraz wymienia jego cele . wymienia rodzaje mediów reklamowych |
.
wyjaśnia, czym jest promocja, oraz charakteryzuje jej
narzędzia . wyjaśnia, czym jest reklama, oraz omawia cele działań reklamowych . wyjaśnia znaczenie terminu "marketing mix" oraz charakteryzuje jego elementy |
.
wskazuje pozytywne i negatywne przykłady wpływu reklamy
na konsumentów |
. odczytuje informacje zawarte w reklamach, odróżniając je od elementów perswazyjnych | . omawia zjawisko kreowania marki firmy, uwzględniając znaczenie barw firmowych |
32. Etyka w pracy i w biznesie |
.
wyjaśnia znaczenie terminu "etyka zawodowa" . definiuje pojęcie "mobbing" . wyjaśnia pojęcie "korupcja" |
.
rozróżnia zachowania etyczne i nieetyczne w wypadku
pracodawcy i pracownika . wymienia działania etyczne i nieetyczne w biznesie . wymienia przejawy mobbingu, jego skutki oraz sposoby przeciwdziałania mobbingowi . identyfikuje rodzaje korupcji |
.
charakteryzuje reguły moralne i normy prawne jako
elementy etycznego postępowania . wymienia zasady etycznego pracownika - kodeks etyczny . wymienia przyczyny i skutki oraz sposoby przeciwdziałania korupcji |
.
wymienia, rozróżnia oraz charakteryzuje podstawowe
wartości etyczne w biznesie . analizuje przebieg kariery zawodowej osoby, która - działając zgodnie z zasadami etyki - odniosła w życiu zawodowym sukces . dowodzi negatywnego wpływu szarej strefy na gospodarkę |
. analizuje przykładowy kodeks etyki zawodowej danej profesji (np. nauczyciela) |
PRACA | |||||
TEMAT | Wymagania na ocenę dopuszczającą. Uczeń: | Wymagania na ocenę dostateczną. Uczeń: | Wymagania na ocenę dobrą. Uczeń: | Wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń: | Wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń opanował wymagania na ocenę bardzo dobrą, a ponadto: |
33. Rynek pracy | .
definiuje pojęcia: "praca", "humanizacja
pracy", "aktywność zawodowa",
"współczynnik aktywności zawodowej",
"bezrobocie" . wyjaśnia, czym jest rynek pracy, i wymienia jego uczestników |
.
przedstawia pracę jako wartość . wymienia i omawia bodźce skłaniające człowieka do podejmowania pracy . wyjaśnia motywy aktywności zawodowej człowieka |
.
omawia skutki nadmiernego popytu na rynku pracy . wymienia i charakteryzuje przyczyny oraz konsekwencje zjawiska nierównowagi na rynku pracy |
. analizuje popyt na pracę i podaż pracy, uwzględniając czynniki wpływające na wielkość popytu i podaży pracy | . oblicza na prostych przykładach współczynnik aktywności zawodowej |
34. Poszukiwanie pracy | .
wyjaśnia, czym jest aktywne poszukiwanie pracy . wyjaśnia, jak rozpoznać własne predyspozycje i możliwości zawodowe |
.
wymienia i omawia sposoby poszukiwania pracy . wymienia zasady pisania CV i listu motywacyjnego . wymienia najczęstsze błędy w CV i listach motywacyjnych |
.
wyjaśnia, na czym polega rozpoznanie rynku pracy
(uwzględniające zawody deficytowe i nadwyżkowe oraz
najczęstsze oczekiwania pracodawców) . wymienia kompetencje miękkie, na które najczęściej zwracają uwagę pracodawcy . uzasadnia konieczność jednoczesnego korzystania z kilku metod szukania pracy . odróżnia wiarygodne oferty pracy |
.
wymienia i omawia elementy dokumentów aplikacyjnych
(uwzględniając Europass) . analizuje własne możliwości znalezienia pracy na rynku lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim . wyszukuje oferty pracy, uwzględniając własne możliwości i predyspozycje . tworzy dokumenty aplikacyjne dotyczące konkretnej oferty pracy |
. wypełnia formularz Europass CV w języku polskim |
35. Rozmowa kwalifikacyjna | .
wymienia etapy procesu rekrutacji pracowników . wyjaśnia znaczenie terminu "rozmowa kwalifikacyjna" |
.
wyjaśnia znaczenie rozmowy kwalifikacyjnej w procesie
rekrutacji . wymienia zasady przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej |
.
wymienia zasady dobrego zaprezentowania się na rozmowie
kwalifikacyjnej . analizuje najczęściej zadawane pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej |
.
stosuje różne formy komunikacji werbalnej i
niewerbalnej w celu autoprezentacji oraz prezentacji
własnego stanowiska . uczestniczy w rozmowie kwalifikacyjnej w warunkach symulowanych |
|
36. Zatrudnienie | .
wyjaśnia znaczenie terminów: "kodeks pracy",
"stosunek pracy", "świadectwo
pracy", "płaca" . wymienia rodzaje umów o pracę . wymienia umowy cywilnoprawne (umowę- -zlecenie i umowę o dzieło) . wymienia i omawia funkcje płacy . wymienia instytucje w Polsce stojące na straży praw pracowniczych |
.
wyjaśnia znaczenie Kodeksu pracy jako podstawowego aktu
prawnego regulującego prawa i obowiązki pracowników
oraz pracodawców . wymienia formy rozwiązania umowy o pracę . wymienia podstawowe prawa i obowiązki pracownika (w tym pracownika młodocianego) oraz pracodawcy . wymienia i charakteryzuje rodzaje płacy (minimalna, netto, brutto) . wymienia i charakteryzuje rodzaje systemów płac |
.
wymienia i omawia podstawowe zasady prawa pracy . analizuje formy wynagrodzenia wynikające z systemu płac, a następnie wskazuje wady i zalety każdej z nich z punktu widzenia pracownika oraz pracodawcy |
.
analizuje i interpretuje szczegółowe zapisy prawa pracy . analizuje formy zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych, a następnie wskazuje podstawowe cechy odróżniające je od umowy o pracę . analizuje poszczególne rodzaje umów o pracę, a następnie wskazuje ich wady i zalety z punktu widzenia pracownika oraz pracodawcy . oblicza płacę netto |
.
stosuje odpowiednie przepisy Kodeksu pracy w zależności
od sytuacji problemowej |
37. Bezrobocie | . wyjaśnia pojęcia: "bezrobocie", "stopa bezrobocia", "osoba bezrobotna", "BAEL" | .
wymienia warunki, które trzeba spełnić, aby otrzymać
status bezrobotnego . charakteryzuje rodzaje bezrobocia |
.
identyfikuje rodzaje bezrobocia ze względu na przyczynę
i formę występowania . wymienia negatywne i pozytywne skutki bezrobocia . wymienia i omawia sposoby walki z bezrobociem (pasywne i aktywne) |
.
uzasadnia potrzebę aktywnej i efektywnej walki z
bezrobociem . oblicza stopę bezrobocia . analizuje dane statystyczne dotyczące wielkości i struktury bezrobocia w Polsce . formułuje wnioski na temat bezrobocia w województwie, w którym mieszka |
.
proponuje działania mające na celu ograniczenie
bezrobocia w miejscu zamieszkania |
38. Sytuacja na rynku pracy w UE | . wymienia swobody wspólnego rynku i charakteryzuje swobodę przepływu osób | .
analizuje stopę bezrobocia wg BAEL w krajach UE i
wyciąga wnioski . podaje nazwy krajów UE o najwyższym poziomie bezrobocia |
.
wymienia przyczyny migracji zarobkowych Polaków . podaje nazwy państw będących głównym celem emigracji zarobkowej Polaków |
.
omawia zróżnicowanie warunków pracy i życia w UE
(uwzględniając stopę bezrobocia i przeciętne roczne
dochody) . omawia znaczenie gwarancji jednakowych praw w krajach UE |
. analizuje możliwości zatrudnienia w krajach UE |
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA | |||||
TEMAT | Wymagania na ocenę dopuszczającą. Uczeń: | Wymagania na ocenę dostateczną. Uczeń: | Wymagania na ocenę dobrą. Uczeń: | Wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń: | Wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń opanował wymagania na ocenę bardzo dobrą, a ponadto: |
39. Handel zagraniczny. Współpraca gospodarcza Polski z zagranicą | .
wyjaśnia znaczenie terminów: "handel
zagraniczny", "eksport",
"import", "bilans handlu
zagranicznego" . wymienia bariery ograniczające handel zagraniczny |
.
określa zakres współpracy międzynarodowej . wymienia nazwy państw o największym udziale w handlu zagranicznym (eksporcie i imporcie) |
.
omawia znaczenie handlu zagranicznego w gospodarce oraz
wymienia korzyści wynikające z wymiany handlowej . podaje przykłady polskich "hitów eksportowych" |
.
wymienia głównych partnerów handlowych Polski oraz
omawia strukturę handlu zagranicznego i jego znaczenie
dla naszego kraju . analizuje wpływ kursu walut na handel zagraniczny i gospodarkę |
. wyjaśnia zjawisko protekcjonizmu państwowego |
40. Procesy globalizacji | .
wyjaśnia pojęcie "globalizacja" . wyjaśnia znaczenie terminu "antyglobalista" |
.
wymienia i charakteryzuje płaszczyzny globalizacji . wymienia główne centra gospodarcze i finansowe świata |
.
omawia rolę globalnych korporacji w rozwoju globalizacji . wymienia i omawia korzyści i zagrożenia wynikające z globalizacji . wymienia i charakteryzuje pozytywne i negatywne skutki globalizacji na poszczególnych jej płaszczyznach . wyjaśnia pojęcia: "bezpośrednia inwestycja zagraniczna", "inwestycje green-field" |
.
ocenia wpływ globalizacji na gospodarkę Polski . podaje przykłady oddziaływania globalizacji na poziom życia i model konsumpcji . wyszukuje informacje o aktualnych tendencjach i zmianach w gospodarce świata i Polski |
. podaje różnicę między antyglobalistami a alterglobalistami |