Przedmiotowy System Oceniania z Religii
1. Każdy uczeń
oceniany jest sprawiedliwie.
2. Ocenie podlegają wszystkie wymienione niżej formy aktywności:
- odpowiedzi pisemne (kartkówki)
- odpowiedzi ustne
- aktywne uczestnictwo w zajęciach, współpraca w grupie
- zadania domowe
- aktywność pozalekcyjna, udział w konkursach, prace dodatkowe
3. Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum 5
ocen.
4. Krótkie kartkówki mogą obejmować materiał z ostatnich 3
lekcji.
5. Nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed
klasyfikacją.
6. W przypadku dłuższej nieobecności uczeń ma obowiązek
uzupełnić zaległości szkolne w terminie 7 dni od momentu
powrotu do szkoły.
7. Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić
nieprzygotowanie do lekcji.
8. Za brak zadania domowego uczeń otrzymuje "-" (3 minusy to
ocena niedostateczna). Brak zadania domowego uczeń ma obowiązek
uzupełnić na następną lekcję.
9. Za brak zeszytu przedmiotowego uczeń otrzymuje "-" (3
minusy to ocena niedostateczna).
10. Za aktywność na lekcji uczeń otrzymuje "+" (4 plusy to
ocena bardzo dobra)
11. Uczeń, który otrzymał niedostateczną ocenę ma obowiązek
uzupełnić braki w wiadomościach w ciągu 1 miesiąca od
momentu rozpoczęcia następnego semestru.
12. Ocenia semestralna jest średnią ważoną ocen uzyskanych
przez ucznia podczas trwania semestru.
13. Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych przez ucznia na
zakończenie I i II semestru.
Wymagania na poszczególne oceny | ||
Celujący: | ||
Wiadomości | Umiejętności | Postawa |
-
uczeń opanował w pełni wiedzę i umiejętności
przewidziane przez program nauczania religii - potrafi samodzielnie i twórczo rozwijać swoje uzdolnienia - bierze udział w konkursach i jasełkach, uczestniczy w rekolekcjach |
-
posiada starannie i systematycznie prowadzony zeszyt - zadania domowe są zawsze odrabiane na czas - aktywny na lekcji - postrzega wartości, które prowadzą do rozwoju intelektualnego i emocjonalnego |
-
potrafi walczyć ze złem w życiu codziennym - wykazuje szacunek dla stanu kapłańskiego, rodziców, nauczycieli i kolegów - podczas modlitwy przyjmuje właściwą postawę ciała i jest skupiony - nie przeszkadza innym w pracy - stanowi wzór dla rówieśników |
Bardzo dobry | ||
Wiadomości | Umiejętności | Postawa |
- uczeń nie opanował w pełni zakresu wiedzy i umiejętności, jednak braki te są niewielkie i nie dotyczą podstawowych zagadnień | -
posiada starannie i systematycznie prowadzony zeszyt - zadania domowe są zawsze odrobione na czas - jest aktywny na lekcji |
-
potrafi walczyć ze złem - wykazuje szacunek dla stanu kapłańskiego, rodziców, nauczycieli i kolegów - podczas modlitwy przyjmuje właściwą postawę ciała i jest skupiony |
Dobry | ||
Wiadomości | Umiejętności | Postawa |
-
uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone
programem nauczania na poziomie przekraczającym
wymagania zawarte w minimum programowym - rozwiązuje samodzielnie zadania teoretyczne |
-
zeszyt prowadzony jest starannie i systematycznie, zdarzy
się nie odrobić na czas zadania domowego - śledzi uważnie tok lekcji podejmując działanie związane ze zleconymi zadaniami - często zgłasza się do odpowiedzi |
-
stara się przyswajać wartości i nimi żyje - stara
się dostrzec potrzeby bliźniego, w razie konieczności
udziela pomocy - wykazuje szacunek dla stanu kapłańskiego, rodziców, nauczycieli i kolegów - podczas modlitwy zawsze przyjmuje właściwą postawę i jest skupiony na rozmowie z Bogiem - rzadko zdarza mu się swoim zachowaniem zakłócić tok lekcji - dba o dobrą atmosferę w klasie |
Dostateczny | ||
Wiadomości | Umiejętności | Postawa |
-
uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone
programem nauczania na poziomie nie przekraczającym
wymagań zawartych w minimum programowym - wykonuje typowe zadania teoretyczne o średnim stopniu trudności |
-
zeszyt nie jest prowadzony starannie - nie odrabia zadań domowych na czas lub wcale - rzadko zgłasza chęć wypowiedzi - czasami nie przestrzega wartości i nie chce nimi żyć |
-
słabo reaguje na potrzeby innych - często wykazuje lekceważący stosunek do stanu kapłańskiego, rodziców, kolegów i nauczycieli - zdarza się swoim zachowaniem przeszkadzać innym w pracy i zakłócać tok lekcji - rzadko świadczy apostolstwo słowem i czynem - nie stanowi wzoru dla rówieśników |
Dopuszczający | ||
Wiadomości | Umiejętności | Postawa |
-
ma braki w opanowaniu minimum programowego, ale braki te
nie przekreślają możliwości uzyskania podstawowej
wiedzy w ciągu dalszej nauki - rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności |
-
zeszyt prowadzony nieregularnie i niesystematycznie, nie
odrabia zadań domowych - podejmuje tylko część zadań związanych z poszczególnymi etapami lekcji, często zajmuje się tym, co nie jest związanie z tematem - nie zgłasza chęci wypowiedzi - nie podejmuje próby przemiany wewnętrznej na lepsze - nie przestrzega wartości obowiązujących w środowisku |
-
słabo reaguje na potrzeby innych - często wykazuje lekceważący stosunek do stanu kapłańskiego, rodziców, kolegów i nauczycieli - postawa z życiu codziennym odznacza się wrogością i nieufnością |
Niedostateczny | ||
Wiadomości | Umiejętności | Postawa |
-
nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w
minimum programowym - nie jest w stanie wykonać zadań teoretycznych i praktycznych o niewielkim stopniu trudności |
-
nie prowadzi zeszytu - nie wykonuje żadnych zadań i poleceń - nie wyraża chęci pracy, a wręcz przeciwnie - wyraża i promuje bunt - nie przyswaja wartości i ich nie przestrzega |
-
nie chce walczyć ze złem - ma negatywną postawę wobec potrzebujących - ma wrogi stosunek do stanu kapłańskiego, rodziców, nauczycieli i rówieśników - nie daje własnego świadectwa o Bogu - nie dba o atmosferę skupienia podczas modlitwy, rozpraszając innych - bardzo często swoim zachowaniem zakłóca tok lekcji i przeszkadza innym w pracy - wykazuje postawę lekceważącą wobec wypowiedzi innych - wpływa negatywnie na atmosferę w klasie - celem jego uczestnictwa w katechezie jest wprowadzenie chaosu, "bałaganu" wychowawczego - nie reaguje na uwagi nauczyciela |
Klasa I Wymagania programowe: - wie co to jest religia - umie posługiwać się Pismem Świętym - wie co to jest cud i wymienia kilka cudów - potrafi opowiedzieć o patronie młodzieży - św. Stanisławie Kostce - wymienia części i tajemnice różańca świętego - zna na pamięć Skład Apostolski - wie kim jest Bóg w Trójcy Jedyny - zna modlitwę za zmarłych - potrafi wyjaśnić kim są aniołowie - wie jak przygotować się do świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy - zna historię Kościoła - potrafi wymienić prawdy wieczne - zna stacje Drogi Krzyżowej - wie kim jest Maryja Dziewica - zna części mszy świętej, bieliznę ołtarzową i sprzęty znajdujące się w kościele - potrafi wymienić style kościołów katolickich - potrafi wymienić najważniejsze święta w roku liturgicznym |
||
Klasa
II Wymagania programowe: - wie czym jest sumienie - zna na pamięć Dekalog i jego historię - potrafi opowiedzieć o patronie młodzieży - św. Stanisławie Kostce - zna życiorys papieża Jana Pawła II - zna modlitwy za zmarłych, pacierz i 5 przykazań kościelnych - rozumie, że przez używki, seksualizację, aborcję i eutanazję można porzucić wiarę - rozumie jaką szkodę wyrządza duszy grzech - potrafi opowiedzieć o muzyce kościelnej - potrafi wymienić najważniejsze święta w roku liturgicznym - potrafi wymienić tajemnice różańca świętego i stacje Drogi Krzyżowej - potrafi wymienić kilka sanktuariów maryjnych - zna grzechy główne i potrafi omówić grzechy przeciw Duchowi Świętemu - zna na pamięć uczynki miłosierne co do ciała i co do duszy |
||
Klasa
III Wymagania programowe: - wie czym jest sumienie - zna na pamięć Dekalog i jego historię - potrafi opowiedzieć o patronie młodzieży - św. Stanisławie Kostce - zna życiorys papieża Jana Pawła II - zna modlitwy za zmarłych, pacierz i 5 przykazań kościelnych - rozumie, że przez używki, seksualizację, aborcję i eutanazję można porzucić wiarę - rozumie jaką szkodę wyrządza duszy grzech - potrafi opowiedzieć o muzyce kościelnej - potrafi wymienić najważniejsze święta w roku liturgicznym - potrafi wymienić tajemnice różańca świętego i stacje Drogi Krzyżowej - potrafi wymienić kilka sanktuariów maryjnych - zna grzechy główne i potrafi omówić grzechy przeciw Duchowi Świętemu - zna na pamięć uczynki miłosierne co do ciała i co do duszy |