Motto:
„Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż”. /Janusz Korczak
/
„Nasz patron Janusz
Korczak – przyjaciel dzieci i młodzieży ”
Program
realizowany metodą projektów w |Zespole Szkól
Specjalnych im. Janusza Korczaka we Wrześni z
okazji obchodu Roku Korczakowskiego
CZAS
REALIZACJI PROJEKTU: marzec –
grudzień 2012
CELE
PROJEKTU:
Zapoznanie
uczniów z życiem i twórczością
naszego patrona Janusza Korczaka,
Przypomnienie
i utrwalenie wartości wychowawczych
Starego Doktora,
Zapoznanie
z wybranymi przykładami twórczości
literackiej patrona szkoły;
Zapoznanie
uczniów z korczakowskimi prawami dziecka
oraz uświadomienie, że są one aktualne
do dziś i zawarte zostały w Konwencji
Praw Dziecka,
Uświadomienie
uczniom, jak ważne w społeczeństwie
jest prawo i jego funkcjonowanie,
Uświadomienie
i nazwanie praw człowieka;
Prezentacja
filmów fabularnych i dokumentalnych
związanych z Korczakiem;
Aktywne
angażowanie się uczniów w życie
szkoły i wspólne budowanie tradycji
szkolnych,
Integrowanie
społeczności szkolnej, klasowej i
małych grup uczniowskich podczas zadań
i zabaw ,,korczakowskich”,
Rozwijanie
twórczości dziecięcej i młodzieżowej
inspirowanej tematyką korczakowską;
Propagowanie
treści pedagogiki korczakowskiej (prawa
dziecka, samorządność, redagowanie
gazetki szkolnej);
Przewidywane
założenia projektu; uczeń:
wypowiada
się na temat życia i twórczości
Janusza Korczaka;
Wymienia
tytuły i bohaterów literackich z
książek Korczaka;
Zna i
rozumie swoje prawa; właściwie reaguje
na przypadki ich łamania;
Wymienia
najważniejsze prawa człowieka
Wyszukuje
potrzebne informacje związane z patronem
szkoły w literaturze, czasopismach oraz
Internecie;
Uzasadnia
motywy nadania naszej szkole imienia
Janusza Korczaka;
FORMY
PRACY: indywidualna i grupowa .Praca w
małych grupach, dyskusja, burza mózgów,
symulacja, praca twórcza
ZADANIA
DO WYKONANIA:
Zbieranie
informacji o patronie naszej szkoły;
Prezentacje
praw człowieka;
Konkurs
wiedzy o życiu i twórczości Janusza
Korczaka;
Wystawka
literatury związanej z Januszem
Korczakiem;
Redagowanie
specjalnego, okolicznościowego numeru
gazetki „Nasz Patron ”;
Konkursy
plastyczne;
Sesja
popularno- naukowa na temat respektowania
praw człowieka;
Wybory
Rzecznika Praw Ucznia;
Założenie
Skrzynki Zwierzeń;
Andrzejki
u Kajtusia Czarodzieja;
Spotkanie
z ciekawymi ludźmi, którzy zawodowo
zajmują się ochroną praw człowieka;
Wizualizacja
efektów pracy na gazetkach ściennych;
dbanie
o tablicę pamiątkową patrona
Wieczornica
z Januszem Korczakiem;
Filmy
o życiu Janusza Korczaka- projekcje
filmów w toku realizacji projektu;
TERMIN
REALIZACJI |
DZIAŁANIA
SZCZGÓŁOWE |
OSOBY
ODPOWIEDZIALNE |
PRZEWIDYWANE
EFEKTY |
Marzec/
kwiecień 2012 |
- Omówienie
planowanych działań z
nauczycielami.
- Przedstawienie
założeń projektu uczniom.
- Wyszukiwanie
informacji na temat życia i
twórczości Janusza Korczaka
podczas lekcji wychowawczych ,
informatyki, języka polskiego i
lekcji bibliotecznych.
- Rozpoczęcie
cyklu ukierunkowanych zadań na
przedstawienie patrona szkoły
jako obrońcy praw dziecka.
|
Autorzy
projektu
Autorzy projektu
Nauczyciele języka
polskiego, informatyki,
bibliotekarz,
wychowawcy klas i
grup wychowawczych
Nauczyciele klas,
wychowawcy grup. |
- Podejmowanie
decyzji i
odpowiedzialności za zadania.
- Zapoznanie
uczniów z planem projektu.
- Poszerzenie
wiedzy na temat patrona szkoły.
- Odnajdywanie
potrzebnych informacji w
książkach, wyszukiwarkach
internetowych.
- Poznanie i
rozumie prawa
Dziecka.
|
Maj/
czerwiec 2012 |
- Umieszczenie
informacji o rozpoczęciu
projektu na stronie internetowej
szkoły.
- Pogadanki na
temat poszanowania praw
człowieka.
- Wystawa
książek, publikacji związanych
z tematyką korczakowską.
- Przeprowadzenie
ankiety „Czy znasz swoje
prawa”.
- Wykonanie
gazetek ściennych dotyczących
praw człowieka
- Wybory
szkolnego Rzecznika Praw Ucznia.
- Założenie
przez Rzecznika „Skrzynki
zwierzeń”.
|
Opiekun
strony internetowej
Nauczyciele wiedzy o społeczeństwie,
wychowawcy klas
Bibliotekarka
Autorzy projektu
Wychowawcy klas
Uczniowie
Uczniowie |
- Swobodne
posługiwanie się wyszukiwarką
w Internecie.
- Właściwe
reagowanie na łamanie praw
człowieka.
- Korzystanie z
zasobów biblioteki
- Uświadomienie
sobie praw człowieka.
- Wyrażanie
siebie poprzez prace plastyczne.
- Pozyskanie
przez uczniów osoby
zaufanej wśród nauczycieli
|
Czerwiec/
Wrzesień 2012 |
- Prezentacja
filmu pt.: „Korczak"
Andrzeja Wajdy ,filmów
dokumentalnych o życiu Janusza
Korczaka oraz bajki pt. „Król
Maciuś I”
|
Autorzy
projektu
Nauczycielka prowadząca Szkolny Klub
Filmowy |
- Pogłębianie
wiedzy korzystając z filmoteki
szkolnej
|
Październik
2012 |
- Andrzejki u
Kajtusia Czarodzieja.
- Konkurs
plastyczny związany z tematyką
korczakowską.
|
Autorzy
projektu
Nauczyciele plastyki |
- Integracja
się z grupą, uczeń potrafi
się bawić, tańczy przy muzyce.
- Właściwe
zachowanie podczas zabawy.
- Wyrażanie
swoich emocji poprzez prace
plastyczne.
|
Listopad
2012 |
- Konkurs wiedzy
o życiu i twórczości Janusza
Korczaka.
- Spotkanie z
policjantem na temat: ”Jak
należy reagować kiedy łamane
są podstawowe prawa
człowieka?”.
|
Autorzy
projektu
Wszyscy nauczyciele i
wychowawcy |
- Pogłębianie
wiedzę o życiu i
twórczości Janusza Korczaka
- Umiejętność
zadawania konkretnego pytania
dotyczącego praw człowieka.
- Zdobycie
wiedzy i umiejętności zwracania
się o pomoc w razie potrzeby.
|
Grudzień
2012 |
- Złota Księga
Korczakowską zebrane cytaty i
myśli korczakowskie zamieszczone
w ilustrowanej formie albumu i na
stronie internetowej szkoły.
- Spotkanie z
Rzecznikiem Praw Konsumenta ze
Starostwa Powiatowego w e
Wrześni
- Podsumowanie
ankiet i projektu
|
Opiekun
strony internetowej
Nauczyciele informatyki i języka
polskiego
Autorzy projektu |
- Sprawnie
posługuje się wyszukiwarką w
Internecie.
- Poprawnie
zadaje pytania do zaproszonego
gościa.
- Czynne
uczestniczenie w sesji
omawiającej, wyrażanie swojego
zdania.
|
Oprac.D.Drela
REALIZATORZY
PROJEKTU:
Beata Szpojda
Olga Sierpecka-Nawrocka
Dorota Drela
Anna Kulczyńska
|