strona główna

WITAMY I ZAPRASZAMY

 


"Nasz patron Janusz Korczak - przyjaciel dzieci i młodzieży"

Motto: „Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż”. /Janusz Korczak /

„Nasz patron Janusz Korczak – przyjaciel dzieci i młodzieży ”

Program realizowany metodą projektów w |Zespole Szkól Specjalnych im. Janusza Korczaka we Wrześni z okazji obchodu Roku Korczakowskiego

CZAS REALIZACJI PROJEKTU: marzec – grudzień 2012

CELE PROJEKTU:

  1. Zapoznanie uczniów z życiem i twórczością naszego patrona Janusza Korczaka,

  2. Przypomnienie i utrwalenie wartości wychowawczych Starego Doktora,

  3. Zapoznanie z wybranymi przykładami twórczości literackiej patrona szkoły;

  4. Zapoznanie uczniów z korczakowskimi prawami dziecka oraz uświadomienie, że są one aktualne do dziś i zawarte zostały w Konwencji Praw Dziecka,

  5. Uświadomienie uczniom, jak ważne w społeczeństwie jest prawo i jego funkcjonowanie,

  6. Uświadomienie i nazwanie praw człowieka;

  7. Prezentacja filmów fabularnych i dokumentalnych związanych z Korczakiem;

  8. Aktywne angażowanie się uczniów w życie szkoły i wspólne budowanie tradycji szkolnych,

  9. Integrowanie społeczności szkolnej, klasowej i małych grup uczniowskich podczas zadań i zabaw ,,korczakowskich”,

  10. Rozwijanie twórczości dziecięcej i młodzieżowej inspirowanej tematyką korczakowską;

  11. Propagowanie treści pedagogiki korczakowskiej (prawa dziecka, samorządność, redagowanie gazetki szkolnej);

Przewidywane założenia projektu; uczeń:

  • wypowiada się na temat życia i twórczości Janusza Korczaka;

  • Wymienia tytuły i bohaterów literackich z książek Korczaka;

  • Zna i rozumie swoje prawa; właściwie reaguje na przypadki ich łamania;

  • Wymienia najważniejsze prawa człowieka

  • Wyszukuje potrzebne informacje związane z patronem szkoły w literaturze, czasopismach oraz Internecie;

  • Uzasadnia motywy nadania naszej szkole imienia Janusza Korczaka;

FORMY PRACY: indywidualna i grupowa .Praca w małych grupach, dyskusja, burza mózgów, symulacja, praca twórcza

ZADANIA DO WYKONANIA:

  • Zbieranie informacji o patronie naszej szkoły;

  • Prezentacje praw człowieka;

  • Konkurs wiedzy o życiu i twórczości Janusza Korczaka;

  • Wystawka literatury związanej z Januszem Korczakiem;

  • Redagowanie specjalnego, okolicznościowego numeru gazetki „Nasz Patron ”;

  • Konkursy plastyczne;

  • Sesja popularno- naukowa na temat respektowania praw człowieka;

  • Wybory Rzecznika Praw Ucznia;

  • Założenie Skrzynki Zwierzeń;

  • Andrzejki u Kajtusia Czarodzieja;

  • Spotkanie z ciekawymi ludźmi, którzy zawodowo zajmują się ochroną praw człowieka;

  • Wizualizacja efektów pracy na gazetkach ściennych;

  • dbanie o tablicę pamiątkową patrona

  • Wieczornica z Januszem Korczakiem;

  • Filmy o życiu Janusza Korczaka- projekcje filmów w toku realizacji projektu;

TERMIN REALIZACJI DZIAŁANIA
SZCZGÓŁOWE
OSOBY
ODPOWIEDZIALNE
PRZEWIDYWANE
EFEKTY
Marzec/ kwiecień 2012
  1. Omówienie planowanych działań z nauczycielami.
  2. Przedstawienie założeń projektu uczniom.
  3. Wyszukiwanie informacji na temat życia i twórczości Janusza Korczaka podczas lekcji wychowawczych , informatyki, języka polskiego i lekcji bibliotecznych.
  4. Rozpoczęcie cyklu ukierunkowanych zadań na przedstawienie patrona szkoły jako obrońcy praw dziecka.
Autorzy projektu

Autorzy projektu

Nauczyciele języka
polskiego, informatyki,
bibliotekarz,
wychowawcy klas i
grup wychowawczych
Nauczyciele klas,
wychowawcy grup.
  • Podejmowanie decyzji i
    odpowiedzialności za zadania.
  • Zapoznanie uczniów z planem projektu.
  • Poszerzenie wiedzy na temat patrona szkoły.
  • Odnajdywanie potrzebnych informacji w książkach, wyszukiwarkach internetowych.
  • Poznanie i rozumie prawa
    Dziecka.
Maj/ czerwiec 2012
  1. Umieszczenie informacji o rozpoczęciu projektu na stronie internetowej szkoły.
  2. Pogadanki na temat poszanowania praw człowieka.
  3. Wystawa książek, publikacji związanych z tematyką korczakowską.
  4. Przeprowadzenie ankiety „Czy znasz swoje prawa”.
  5. Wykonanie gazetek ściennych dotyczących praw człowieka
  6. Wybory szkolnego Rzecznika Praw Ucznia.
  7. Założenie przez Rzecznika „Skrzynki zwierzeń”.
Opiekun strony internetowej
Nauczyciele wiedzy o społeczeństwie,
wychowawcy klas
Bibliotekarka
Autorzy projektu

Wychowawcy klas

Uczniowie
Uczniowie
  • Swobodne posługiwanie się wyszukiwarką w Internecie.
  • Właściwe reagowanie na łamanie praw człowieka.
  • Korzystanie z zasobów biblioteki
  • Uświadomienie sobie praw człowieka.
  • Wyrażanie siebie poprzez prace plastyczne.
  • Pozyskanie przez uczniów osoby
    zaufanej wśród nauczycieli
Czerwiec/ Wrzesień 2012
  1. Prezentacja filmu pt.: „Korczak"
    Andrzeja Wajdy ,filmów dokumentalnych o życiu Janusza Korczaka oraz bajki pt. „Król Maciuś I”
Autorzy projektu
Nauczycielka prowadząca Szkolny Klub Filmowy
  • Pogłębianie wiedzy korzystając z filmoteki szkolnej
Październik 2012
  1. Andrzejki u Kajtusia Czarodzieja.
  2. Konkurs plastyczny związany z tematyką korczakowską.
Autorzy projektu
Nauczyciele plastyki
  • Integracja się z grupą, uczeń potrafi się bawić, tańczy przy muzyce.
  • Właściwe zachowanie podczas zabawy.
  • Wyrażanie swoich emocji poprzez prace plastyczne.
Listopad 2012
  1. Konkurs wiedzy o życiu i twórczości Janusza Korczaka.
  2. Spotkanie z policjantem na temat: ”Jak należy reagować kiedy łamane są podstawowe prawa człowieka?”.
Autorzy projektu

Wszyscy nauczyciele i
wychowawcy
  • Pogłębianie wiedzę o życiu i
    twórczości Janusza Korczaka
  • Umiejętność zadawania konkretnego pytania dotyczącego praw człowieka.
  • Zdobycie wiedzy i umiejętności zwracania się o pomoc w razie potrzeby.
Grudzień 2012
  1. Złota Księga Korczakowską zebrane cytaty i myśli korczakowskie zamieszczone w ilustrowanej formie albumu i na stronie internetowej szkoły.
  2. Spotkanie z Rzecznikiem Praw Konsumenta ze Starostwa Powiatowego w e Wrześni
  3. Podsumowanie ankiet i projektu
Opiekun strony internetowej
Nauczyciele informatyki i języka polskiego
Autorzy projektu
  • Sprawnie posługuje się wyszukiwarką w Internecie.
  • Poprawnie zadaje pytania do zaproszonego gościa.
  • Czynne uczestniczenie w sesji omawiającej, wyrażanie swojego zdania.

Oprac.D.Drela

REALIZATORZY PROJEKTU:
Beata Szpojda
Olga Sierpecka-Nawrocka
Dorota Drela
Anna Kulczyńska