Projekt
edukacyjny: „ Żyj zdrowo”
Cel
główny:
Zwiększenie świadomości uczniów i ich
rodziców odnośnie wpływu żywienia i
aktywności fizycznej na nasze zdrowie.
Cele
szczegółowe:
1. Pogłębienie wiedzy uczniów i rodziców na
temat prawidłowego żywienia, zbilansowanej
diety.
2. Uświadomienie uczniom potrzeby aktywności
fizycznej i jej wpływu na zdrowie człowieka.
3. Dostarczenie wiedzy i umiejętności
korzystania z informacji zamieszczonych na
opakowaniach produktów spożywczych
4. Rozwijanie samodzielności i
odpowiedzialności u uczniów za swoje zdrowie i
życie
Adresaci:
uczniowie klasy IV i VI szkoły
podstawowej
Termin
realizacji: od 2 marca 2012r do 6
czerwca 2012
Co
i kiedy zrobimy w ramach projektu?
Obszary zadań
|
Forma i czas
realizacji
|
Ewaluacja
-podsumowanie
|
Osoba odpowiedzialna
|
1.Zajęcia
wprowadzające – zapoznanie z tematyką
projektu |
Informacja słowna
, pierwszy tydzień marca |
Świadomość
własnego zdrowia |
Elżbieta.Kruszewska
Marta Hedrych – Rosalska |
2.Przeprowadzenie
ankiety na temat nawyków żywieniowych i
aktywności fizycznej uczniów
a) opracowanie na podstawie wyników -
planszy przedstawiającej stan obecny i
propozycje zmian. |
Ankieta , plansza -
do końca marca |
Wyniki ankiety |
Elżbieta
Kruszewska |
3.Pomiary wzrostu,
masy ciała – określenie wskaźnika
BMI dla każdego ucznia, badanie postawy
ciała, badanie wzroku |
Obliczenia
wskaźnika BMI każdego ucznia |
Wskaźniki BMI |
Marta Hedrych -
Rosalska |
4.Analiza
wskaźnika BMI uczniów.
Przygotowanie materiałów informacyjnych
dla uczniów i rodziców |
Analiza
Ulotka dla rodziców - do końca marca |
Wskaźniki BMI |
Marta Hedrych -
Rosalska |
5.Wykonanie gazetek
tematycznych, prac plastycznych :„Wiem
co jem”,
„Ruch warunkiem życia” |
Gazetka , prace
plastyczne – do końca kwietnia |
Konkurs -
rozstrzygnięcie |
Marta Hedrych –
Rosalska
Elżbieta Kruszewska |
6.Pije mleko,
spożywam jego przetwory, jestem zdrowy
a) poznanie wartości odżywczych mleka i
jego przetworów , b) poznanie procesu
produkcji produktów mleczarskich,
c)degustacja produktów w Spółdzielni
Mleczarskiej we Wrześni |
Wycieczka
Degustacja - kwiecień |
Zgaduj - zgadula |
Marta Hedrych –
Rosalska
Elżbieta Kruszewska |
7.Międzyklasowy
konkurs pod hasłem „Najzdrowsze owoce/
warzywa to …” – prezentacja w
dowolnej formie, przygotowanie soku,
sałatki wg własnej receptury |
Ćwiczenia
praktyczne, pokaz, prezentacja -
kwiecień |
Konkurs -
rozstrzygnięcie |
Marta Hedrych –
Rosalska
Elżbieta Kruszewska |
8.Zajęcia w
Gospodarstwie Agroturystycznym
-zdrowa żywność II śniadanie
- seans w jaskini solnej „ Galos” |
Seans w jaskini
solnej,
zdrowa żywność
rekreacja - kwiecień |
Zgaduj - zgadula |
Marta Hedrych –
Rosalska
Elżbieta Kruszewska |
9. Przygotowanie
dowolnej ulotki –„Promuj zdrowie”
|
Ulotka - grafika
komputerowa - maj |
Konkurs -
rozstrzygniecie |
Marta Hedrych –
Rosalska
Elżbieta Kruszewska |
10. „Z nauką po
zdrowie” – realizowanie treści
projektu podczas zajęć dydaktycznych:
Matematyka – mój wskaźnik BMI
Język polski – „ Jak pięknie
żyć”
„Piszemy list do wiosny”, „
Tworzymy księgę czarodziejskich
przepisów”
Przyroda –„Czy wiesz co jesz”,
„Piramida zdrowego żywienia”,
„choroby układu
pokarmowego”
Wych.fiz. – ćw. poprawiające
kondycję fizyczną – broszurka dla
uczniów, „Czy mam prawidłową
postawę ciała”, „wady postawy”,
dobór ćw. kształtujących prawidłową
postawę ciała, wędrówka po
dyscyplinach sportowych
Lekcje wychowawcze:
- konsekwencje nieprawidłowego
odżywiania
„ Anoreksja i bulimia”
„Profilaktyka grypy’”
Zajęcia informatyczne
Przygotowanie prezentacji multimedialnej,
Ulotki „ Zdrowy styl życia |
Od marca 2012 do
maja2012r
Obliczenia matematyczne
Prace literackie
Piramida zdrowego żywienia
Ćwiczenia, prezentacja multimedialna
Zajęcia sportowe na Sali i na świeżym
powietrzu
Pogadanka
Pogadanka
Prezentacja działań
Ulotka – grafika komputerowa |
Wskaźniki BMI
Konkurs - rozstrzygnięcie
Test , konkurs plastyczny –
rozstrzygnięcie
Prawidłowy pokaz ćwiczeń
Zgaduj – zgadula
Zgaduj – zgadulaKonkurs -
rozstrzygnięcie
|
M.Hedrych – Rosalska
E.Kruszewska
Z.Andrzejczak – Tomys
Maria Olejniczak
U.Opic – Piasecka
Pielęgniarka
Elżbieta Kruszewska
M.Hedrych - Rosalska |
11.Podsumowanie
projektu wspólnie z rodzicami:
- omówienie podjętych działań,
- ogłoszenie wyników konkurów
- nagrodzone prace
- zdrowy poczęstunek |
Familiada –
rodzice kontra uczniowie ,
Podsumowanie działań
Zdrowy poczęstunek - 6.06.12 |
Konkursy -
rozstrzygnięcie |
Elżbieta
Kruszewska
M.Hedrych - Rosalska
Z.Andrzejczak – Tomys
Maria Olejniczak
Pielęgniarka szkolna |
Rezultaty realizacji
działań:
Realizatorzy projektu edukacyjnego po
zakończeniu jego działań :
-znają zasady racjonalnego żywienia - potrafią
omówić piramidę zdrowia,
-umieją przeliczać wartości kaloryczne z
uwzględnieniem sposobu życia,
-potrafią przygotować posiłki zawierające
zdrową żywność,
- potrafią dokonać właściwych wyborów przy
zakupie żywności,
-potrafią dokonać wyboru zdrowej żywności i
wskazać warunki niezbędne do uzyskania zdrowej
żywności,
- znają podstawowe składniki odżywcze i ich
wpływ na organizm ludzki
- znają zasady savoir-vivru,
- potrafią scharakteryzować choroby wywołane
nieprawidłowym odżywianiem,
- potrafią ułożyć jadłospis z
uwzględnieniem zasad racjonalnego odżywiania
się,
- potrafią zaproponować ćwiczenia relaksujące
i poprawiające sprawność fizyczną,
- potrafią określić stopień swojej
sprawności fizycznej,
- znają zasady planowania aktywnego wypoczynku,
- potrafią na podstawie obserwacji wyciągać
wnioski.
Upowszechnienie
wiedzy o właściwych zachowaniach zdrowotnych
oraz promowanie i kształtowanie zdrowego stylu
życia już od najmłodszych lat wzmocni
konkretne zachowania, przyzwyczajenia i nawyki
prozdrowotne, a te zdominują życie dorosłego
już człowieka.
Okres II etapu edukacyjnego( 12 – 14 lat) jest
więc najważniejszym momentem do świadomego i
efektywnego działania na rzecz zdrowia. Dziecko
w tym okresie zdobywa podstawy zachowań
prozdrowotnych, które zachowuje na całe
późniejsze życie.
Opracowanie:
Elżbieta Kruszewska
Realizatorzy
projektu: Elżbieta Kruszewska
Marta Hedrych – Rosalska
Zofia Andrzejczak Tomys
Maria Olejniczak
Osoby
wspierające projekt:
Pielęgniarka szkolna Iwona Orwat
psycholog: Urszula Opic - Piasecka
|