Harmonogram zajęć - projekt
"Nauka - to lubię!"
„Nauka- to lubię!” –
kompleksowy program rozwojowy szkół
ponadgimnazjalnych oraz szkoły specjalnej na
terenie powiatu wrzesińskiego.
Projekt realizowany w
ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu
Operacyjnego na lata 2014-2020, Działanie 8.1
Ograniczenie i zapobieganie przedwczesnemu
kończeniu nauki szkolnej oraz wyrównanie
dostępu do edukacji przedszkolnej i szkolnej,
Poddziałanie 8.1.2 Kształcenie ogólne,
współfinansowany z Europejskiego Funduszu
Społecznego oraz budżetu państwa.
Termin realizacji projektu:
01.08.2018 r. – 30.06.2021 r.
Beneficjentem projektu jest
Powiat Wrzesiński, a realizatorami:
- Liceum Ogólnokształcące im. Henryka
Sienkiewicza we Wrześni,
- Zespół Szkół Technicznych i
Ogólnokształcących im. gen. dr. Romana
Abrahama we Wrześni,
- Zespół Szkół Politechnicznych im.
Bohaterów Monte Cassino we Wrześni,
- Zespół Szkół Zawodowych nr 2 im.
Powstańców Wielkopolskich we Wrześni,
- Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza
Korczaka we Wrześni.
Całkowita wartość
projektu: 2 058 687,85 zł
Wartość dofinansowania: 1 955 753,45 zł
Celem projektu jest
zwiększenie wiedzy i kompetencji 1577 uczniów
(893 kobiet i 684 mężczyzn), w tym 273 uczniów
(114 kobiet i 159 mężczyzn) ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, uczących
się w LO, ZSP, ZSTiO, ZSZ nr 2 i ZSS we
Wrześni, poprzez organizację zajęć
dydaktyczno-wyrównawczych, rozwijających
uzdolnienia i specjalistycznych zajęć
terapeutycznych, a także podwyższenie
kwalifikacji zawodowych i kompetencji 44
nauczycieli (32 kobiet i 12 mężczyzn) uczących
w w/w szkołach, do 30.06.2021 r. Celem jest
również poprawa warunków dydaktycznych dla
uczniów w w/w szkołach poprzez doposażenie 8
pracowni przyrodniczych (2 geograficznych, 2
biologicznych, 2 chemicznych, i 2 fizycznych)
oraz 4 pracowni matematycznych w sprzęt
niezbędny do przeprowadzania doświadczeń i
eksperymentów.
W ramach projektu Zespół
Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka we
Wrześni realizuje takie rodzaje wsparcia, jak:
1. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z:
przedsiębiorczości oraz kompetencji
matematycznych.
2. Zajęcia rozwijające uzdolnienia z: przyrody,
j. angielskiego, chemii oraz fizyki.
3. Indywidualne zajęcia specjalistyczne o
charakterze terapeutycznym dla uczniów ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i
rozwojowymi.
4. Grupowe zajęcia specjalistyczne o charakterze
terapeutycznym dla uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi.
5. Studia podyplomowe oraz szkolenia doskonalące
dla nauczycieli.
6. Doradztwo edukacyjno-zawodowe.
Dokumenty
do pobrania:
Regulamin rekrutacji
Formularz
Oświadczenie
Formularz zgłoszeniowy do udziału
w projekcie
Umowa uczestnictwa w zajeciach
Oświadczenie uczestnika projektu
Kółko
przyrodnicze
Na zajęciach
kółka przyrodniczego w ramach projektu „
Nauka - to lubię!” uczniowie szkoły
podstawowej poznawali różne ekosystemy między
innymi jeziora, łąki, pola uprawnego. Zdobyli
wiadomości o organizmach roślinnych i zwierzęcych
zamieszkujących te środowiska oraz o występujących
w nich zależnościach pokarmowych. W celu
utrwalenia nazw poznanych roślin oraz zwierząt
wykonywali makiety np. pola oraz zielniki –
patrz fotoreportaż.
Kółko przyrodnicze
Uczniowie
klasy III szkoły podstawowej na zajęciach
kółka przyrodniczego poznali bliżej dwa
zjawiska atmosferyczne: burzy (właściwości
elektryczne ciał; wywołanie ładunków
elektrycznych przez pocieranie jednego przedmiotu
o inny; jak powstaje piorun; dlaczego najpierw
widzimy piorun, a potem słyszymy grzmot?; zasady
zachowania się podczas burzy
w domu i poza nim) oraz tęczy (jak powstaje;
skąd biorą się kolory).
W indywidualny dla siebie sposób, przy użyciu
różnych materiałów i technik postanowili
zobrazować omawiane wyżej zjawiska.
Opiekun koła
– Elżbieta Kołtuniak - Kierzek
Obserwatorium astronomiczne
w Poznaniu
Członkowie
koła z fizyki oraz przyrodniczego w dniu 22
listopada 2019 roku, w ramach projektu „Nauka
– to lubię!”, odwiedzili Obserwatorium
Astronomiczne w Poznaniu przy ulicy Słonecznej.
Pracownik instytutu pokazał uczniom zabytkowy
teleskop – refraktor Zeissa 200/3000 mm,
objaśnił jego budowę, działanie oraz
przeznaczenie. Przypomniał znaczenie badań i
obserwacji prowadzonych przez polskich
astronomów Mikołaja Kopernika i Jana
Heweliusza. Następnie uczniowie wzięli udział
w wykładzie multimedialnym o budowie Układu
Słonecznego.
Logorytmika
Atrakcyjną
formą zajęć dodatkowych w naszej szkole jest
LOGORYTMIKA prowadzona w ramach kompleksowego
programu rozwojowego szkół ponadgimnazjalnych
oraz szkoły specjalnej na terenie powiatu
wrzesińskiego – Nauka – to lubię! Podczas
tych spotkań uczniowie biorą udział w
różnego rodzaju aktywnościach, które
wspierają rozwój mowy. Nasze zajęcia to czas
intensywnych ćwiczeń logopedycznych, ruchowych
i manualnych. Wykorzystujemy także ulubiony
przez naszych uczniów program multimedialny dla
dzieci z wadami wymowy i innymi zaburzeniami
sprawności językowej serii mTalent „Zajęcia
logopedyczne”. Poniżej zdjęcia z zajęć,
podczas których królowała głoska [s].
Planetarium w Toruniu
W ramach
projektu „Nauka – to lubię!” grupa
uczniów po raz kolejny skorzystała z oferty
edukacyjnej toruńskiego planetarium
(22.10.2019r.). Członkowie kółka
przyrodniczego oraz kółka z fizyki obejrzeli
dwa pokazy filmowe pod tytułem „Wirująca
Ziemia” oraz „Makrokosmos”. W Sali Geodium
skorzystali z interaktywnych stanowisk i
urządzeń, dzięki którym mogli samodzielnie
eksperymentować (np. pole magnetyczne, efekt
Coriolisa, źródła energii odnawialnej).
Największe zainteresowanie wzbudziła
interaktywna przestrzeń - Baza Mars#17-
zaaranżowana w formie bazy kosmicznej. Uczniowie
mogli wykonywać określone czynności i zadania
np. właściwe gospodarować energią, usuwać
drobne awarie, badać próbki pobrane z
powierzchni Marsa.
Kółko przyrodnicze
Uczniowie
klasy czwartej w ramach kółka przyrodniczego
poznawali ekosystem lasu. W tym celu odbyli
wycieczkę, podczas której prowadzili obserwacje
z użyciem lornetki i lupy, wykonywali zdjęcia,
zbierali naturalne okazy. Podsumowaniem tego
bloku tematycznego było wykonanie planszy
ukazującej warstwową budowę lasu i świat
zwierząt. Podczas zajęć dzieciaki wykazały
się niezwykłą dociekliwością, wyobraźnią,
spostrzegawczością oraz świetnie pracowały
zespołowo.
"Z konewką i grabkami
- zostań Małym Ogrodnikiem"
Dnia 25
kwietnia 2019 roku grupa uczniów klas II-V
wzięła udział z zajęciach pod hasłem: „Z
konewką i grabkami – zostań Małym
Ogrodnikiem” zorganizowanych przez pracowników
poznańskiego Ogrodu Botanicznego. Warsztaty
poprzedził spacer po ogrodzie, w trakcie
którego uczniowie mieli możliwość poznania
roślinności różnych stref klimatycznych,
przypomnienia sobie roślin z naszych
przydomowych ogródków ( warzywa, zioła,
kwiaty), a także przyjrzenia się pracy
pracowników Ogrodu Botanicznego podczas
nasadzania roślin cebulkowych, przycinania
krzewów oraz innych zabiegów pielęgnacyjnych.
Następnie każdy uczeń, zgodnie z zasadami,
posadził do swojej doniczki roślinę z rodziny
gruboszowatych –rojnika, którą zabrał ze
sobą.
Wycieczka do Laboratorium
Wyobraźni w Poznaniu.
12 marca 2019
roku w ramach projektu: „Nauka – to lubię!
– kompleksowy program rozwojowy szkół
ponadgimnazjalnych oraz szkoły specjalnej na
terenie powiatu wrzesińskiego”, grupa uczniów
uczestniczących w zajęciach rozwijających –
Kółko z fizyki „Dla ciekawych i mających
trudności” oraz Kółko chemiczne –
„Chemia w domu i w szkole” była w
Laboratorium Wyobraźni w Poznaniu. Uczniowie
przeprowadzali rozmaite eksperymenty, badania i
analizy, min. robili mydło o różnych
kształtach, barwach i zapachach, tornado w
menzurce, zabarwiali wodę na różne kolory,
nawet świeczka lewitowała. Uczestnicy zwiedzali
interaktywne wystawy, min. można było zobaczyć
nieskończoność, rozszczepienie się światła
białego, złudzenia optyczne.
Nauka –to lubię!
Logorytmika
Najmłodsi
uczniowie naszej szkoły biorą udział w
dodatkowych zajęciach LOGORYTMIKA w ramach
kompleksowego programu rozwojowego szkół
ponadgimnazjalnych oraz szkoły specjalnej na
terenie powiatu wrzesińskiego - Nauka – to
lubię!
Logorytmika jest metodą wspierającą rozwój
mowy oraz formą profilaktyki logopedycznej.
Podczas zajęć dzieci biorą udział w
ćwiczeniach ruchowych, słuchowych i słownych.
Poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju
ćwiczeniach dzieci dostrzegają prozodyczne
aspekty mowy, a także jej rytmiczność i
sekwencyjność. Aktywność ruchowa i słowna
dzieci połączona z doskonaleniem funkcji
słuchowych jest świetnym ćwiczeniem
stymulującym funkcje prawej i lewej półkuli
mózgu. W ramach projektu zakupione zostało
pianino elektroniczne Roland, dzięki któremu
każde dziecko może być autorem ćwiczeń
słuchowych. Różnorodne funkcje pianina (m.in.
tworzenie odgłosów przyrody, dźwięków z
najbliższego otoczenia) rozwija aktywność
poznawczą i sprzyja procesowi uczenia się.
Nauka
–to lubię! Kółko z fizyki "Dla
ciekawych i mających trudności"
11 kwietnia
2019 roku w ramach projektu: „Nauka – to
lubię!” grupa uczniów uczestniczących w
zajęciach rozwijających – Kółko z fizyki
„Dla ciekawych i mających trudności” oraz
Kółko chemiczne „Chemia w domu i w szkole”
brała udział w XXII Poznańskim Festiwalu Nauki
i Sztuki na Wydziale Fizyki UAM. Uczniowie
skorzystali z wykładów i ćwiczeń
połączonych z pokazami i różnymi
doświadczeniami. Było wyjaśnione co wspólnego
ma słońce z żarówką, a lampa sodowa z
ogórkiem kiszonym i zorzą polarną, pokazano
również rozszczepienie światła. Uczniowie
zobaczyli wersję rozrywkową i sportową ruchu
obrotowego. Zostały przedstawione różnorodne
aspekty symetrii – od Wielkiego Wybuchu i
cząstek elementarnych do układów
biologicznych. Duże wrażenie na młodzieży
zrobił pokaz fraktala „Żuk” Mandelbrota.
Uczniowie zgłębili tajniki magicznej fizyki i
świata nauki.
fotoreportaż
Nauka
–to lubię! Kółko z chemii "Chemia w
domu i szkole"
9 kwietnia
2019 roku w ramach projektu: „Nauka – to
lubię! – kompleksowy program rozwojowy szkół
ponadgimnazjalnych oraz szkoły specjalnej na
terenie powiatu wrzesińskiego”, grupa uczniów
uczestniczących w zajęciach rozwijających –
Kółko z fizyki „Dla ciekawych i mających
trudności” oraz Kółko chemiczne –
„Chemia w domu i w szkole” wzięła udział w
XXII Poznańskim Festiwalu Nauki i Sztuki.
Uczniowie uczestniczyli w następujących
panelach tematycznych: Zagadki fizyki, W krainie
suchego lodu, Czarodziejskie mikstury, Magiczny
atrament, Genetyczny zawrót głowy - budowa DNA.
fotoreportaż
Nauka –to lubię!
Arteterapia
W ramach
kompleksowego programu rozwojowego szkół
ponadgimnazjalnych oraz szkoły specjalnej na
terenie powiatu wrzesińskiego - Nauka – to
lubię! odbywają się zajęcia z ARTERAPII. W
ramach zajęć uczestnicy tworzą obrazy
plastyczne, rzeźbią w glinie, uczą się tkać,
obsługiwać urządzenia typu: ploter, wyrzynarka
do drewna, maszyna tnąco-wytłaczająca.
Nadrzędnym celem prowadzonych zajęć
terapeutycznych jest dokonanie się w uczniach
pozytywnej zmiany w postrzeganiu siebie,
aktualnych relacjach, nabycie umiejętności
kierowania własnym zachowaniem, radzenia sobie
ze stresem oraz podniesienie samooceny i
samoświadomości.
Zajęcia z elementami
biblioterapii – wspieranie rozwoju społecznego
i emocjonalnego
W ramach
kompleksowego programu rozwojowego szkół
ponadgimnazjalnych oraz szkoły specjalnej na
terenie powiatu wrzesińskiego - Nauka – to
lubię! uczniowie klasy 3 szkoły podstawowej
biorą udział w roku szkolnym 2018/2019 w
zajęciach z elementami biblioterapii –
wspieranie rozwoju społecznego i emocjonalnego.
Celem programu jest kształtowanie umiejętności
społecznych, wspomaganie rozwoju osobistego
dzieci, wspomaganie rozwoju sfery emocjonalnej. W
czasie zajęć wykorzystywane są różne metody
aktywnej pracy. Podstawą jest praca kręgu. Jako
techniki dzielenia się z innymi uczestnikami
swoim doświadczeniem wykorzystywane są m.in.
gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia wyobrażeniowe.
Dzieci wykonywali również prace plastyczne oraz
odgrywali scenki sytuacyjne. Dzięki zajęciom
uczniowie nabyli między innymi takie
umiejętności jak: wypowiadania się,
rozładowania napięć emocjonalnych,
współpracy w grupie czy radzenia sobie w
sytuacjach trudnych oraz poznali sposoby
rozwiązywania konfliktów.
|