|
Biblioteka szkolna zaprasza
„Spotkania z książką”
–czytamy razem
Zajęcia
finansowane w ramach Powiatowego Programu
Wspierania Edukacji i Wyrównywania Szans
Edukacyjnych Dzieci i Młodzieży
|
Nauczyciel bibliotekarz
Ewa Górczyńska
Godziny otwarcia
Poniedziałek 8:00 -15:00
Wtorek 7:30 - 15:00
Środa 8:00 - 14:00
Czwartek 8:00 - 13:00
Piątek 8:00 - 13:00
|
W roku szkolnym 2009/2010 w ramach
Powiatowego Programu Wspierania Edukacji i
Wyrównywania Szans Edukacyjnych Dzieci i
Młodzieży w bibliotece szkolnej Zespołu
Szkół im. Janusza Korczaka we Wrześni
prowadzone są zajęcia czytelnicze „ Czytam i
tworzę” dla uczniów szkoły podstawowej. Zajęcia
czytelnicze „ Czytam i tworzę” to zabawa z
bajką. Dzieci zarówno czytają jak i wykonują
samodzielnie przedmioty i zabawki związane z
treścią bajki. Prace manualne wprowadzą dzieci
w świat plastyki i techniki. Ułatwią
poznawanie nowych pojęć oraz zdobywanie wiedzy
o świecie. Myślę, że urozmaicenie zajęć
sprawi, że dzieci będą chętnie przebywać w
bibliotece szkolnej na wspólnej zabawie w
świecie książek. Zajęcia będą niezwykłym
pomysłem na spędzenie czasu wolnego.
Cel
programu
- Zaszczepienie nawyków
czytelniczych.
- Zamiłowania do literatury.
- Wdrażanie do częstego
korzystania ze zbiorów biblioteki.
- Rozwijanie sprawności
manualnych.
- Zdobywanie wiedzy o
świecie.
Zadania
- Zorganizowanie stałej
ekspozycji książek dla dzieci
atrakcyjnych ( książki nowe, bogata
szata graficzna itp.)
- Wypracowanie tradycji
cichego czytania, stworzenie atmosfery
sprzyjającej dzieleniu się
przemyśleniami dotyczącymi
przeczytanych książek, słuchanie
opowiadań z taśmoteki.
- Prace manualne do poznanych
bajek i wykorzystanie tych prac do
dalszej zabawy.
- Czytaniu towarzyszą : mini
konkurs pięknego czytania, zabawy na
podstawie przeczytanych tekstów- np.
zgadywanki, krzyżówki itp.
Lektura
- Seria książek” Zabawa z
bajką’
- Czerwony Kapturek
- Trzy świnki
- Pinokio
- Podróże Guliwera
- Alicja w Krainie Czarów
- Królewna Śnieżka
- Ali Baba i czterdziestu rozbójników
- Seria „ Najpiękniejsze
Legendy Polskie”
- Opowieść o Panu Twardowskim
- Opowieść o smoku wawelskim
- Opowieść o złotej kaczce
- Opowieść o Bazyliszku
- Opowieść o toruńskich piernikach
- Opowieść o Szklanej Górze
- Opowieść o Waligórze i Wyrwidębie
- Książki dodatkowe
- Alicja Patej- Grabowska „ Prawdziwa
historia o skrzatach, elfach i
trollach”
- Wiera Bachalska „Jak oswoić
czarownicę”
- Małgorzata Musierowicz „ Ble- Ble”
- Wiersze Brzechwa, Tuwim
- Jean- Jacques Sempe Mikołajek
Kącik czytelniczy dla najmłodszych
Wspólna zabawa w teatrzyk
Czytamy i bawimy się
ROK SZKOLNY 2008/2009
Zajęcia
czytelnicze dla najmłodszych uczniów szkoły
podstawowej.
Zajęcia odbywały się od listopada do grudnia .
W spotkaniach uczestniczyli uczniowie kl. II i
III z niepełnosprawnością intelektualną w
stopniu lekkim , uczniowie kl. IV z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym oraz jedna uczennica kl. IV z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
lekkim ( razem 11 osób) .
Zajęcia były prowadzone w bibliotece szkolnej w
poniedziałki od godziny 13.00 do 14.00 i w
piątki od godziny 12.30 do godziny 13.30
Cele
programu:
- podniesienie poziomu
czytelnictwa wśród najmłodszych
- zainteresowanie zbiorami
szkolnej biblioteki i klasyką literatury
- tworzenie skojarzenia
czytania z przyjemnością
- przekazywanie za
pośrednictwem literatury wartości
moralnych
- uczenie nieagresywnych
sposobów rozwiązywania problemów i
konfliktów
- stymulowanie rozwoju
emocjonalnego
- rozwijanie sprawności
językowych i manualnych
Podczas 9
spotkań uczniowie zapoznali się z
następującymi lekturami: „Słoń , który
wysiedział złote jajko” ; „O wróbelku
Elemelku” ; opowiadaniami z książki „Czytam
od A do Z” ; wybranymi wierszami Jana Brzechwy;
poznali „Baśnie” Andersena – Dziewczynka z
zapałkami; Grimm-Królewna Śnieżka; Jansson
– seria o Maminkach; bajkami W.Sutjejewa
–Jabłko; „Opowieści Świętego
Mikołaja”. Pozycje zostały wybrane z listy
polecanej tzw. „Złotej listy” Praca z
książką , z tekstem była przerywana zabawą
– piosenkami , ćwiczeniami ruchowymi.
W wolnej chwili dzieci wykonywały pracę na
konkurs ogłoszony przez Bibliotekę Publiczną
„Galeria Misiowych Postaci”. Grupa otrzymała
wyróżnienie zbiorowe – dyplom i słodkie
upominki.
Zajęcia
cieszyły się dużym zainteresowaniem, sprawiły
dzieciom radość.
Realizacja
projektu pokazała, że uczniowie bardzo chętnie
biorą udział w zajęciach czytelniczych, jeśli
mają one atrakcyjną formę i charakteryzują
się dynamiką. Udział w zajęciach pozwolił na
wzbudzenie ogromnej aktywności u uczniów,
rozwinął ich zainteresowania, nastąpiło
budowanie pozytywnych więzi emocjonalnych
między uczestnikami. Biblioteka stała się
bliska uczniom i była chętnie odwiedzana.
Zajęcia prawdopodobnie będą kontynuowane w
kolejnych miesiącach.
|