NARODOWY
PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
Otrzymaliśmy dotację na zakup nowości
wydawniczych
W październiku 2016 r. Zespół
Szkół Specjalnych we Wrześni złożył za
pośrednictwem Starostwa Powiatowego we Wrześni
wniosek o udzielenie wsparcia finansowego na
zakup książek do biblioteki szkolnej. Wniosek
ten został złożony w ramach Narodowego
Programu Rozwoju Czytelnictwa – Priorytet 3 i
zyskał dofinansowanie na kwotę 5 tys. złotych
( 4.000 złotych kwota dotacji + 1.000 złotych
wkład własny organu prowadzącego ).
Planowane zakupy książek będą skonsultowane z
uczniami, nauczycielami, rodzicami, z biblioteką
Publiczną i Pedagogiczną we Wrześni.
Uwzględniały będą potrzeby uczniów
niepełnosprawnych. Obok zakupu książek
zaplanowano szereg inicjatyw promujących
czytelnictwo w szkole, szereg działań
wskazujących na współdziałanie szkoły w
środowisku lokalnym, w tym z biblioteką
publiczną i pedagogiczną, przewidziano także
spotkanie dla rodziców. Realizacja wszystkich
działań do końca 2017 roku.
Nasze działania w
ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
- Jeszcze w
maju 2017 roku uczniowie proponowali
tytuły, autorów, serie wydawnicze do
planowanych zakupów w ramach NPRC.
- Została
utworzona ciekawa lista propozycji,
którą następnie Rada Rodziców jak i
Samorządy Szkolne pozytywnie
zaopiniowały.
- W czerwcu
nauczyciel bibliotekarz przeprowadził
analizę oferty księgarskiej i dokonał
zakupu książek. Zostało zakupionych
320 książek za sumę 5 tysięcy.
Wszystkie pozycje zostały
zainwentaryzowane w Księdze Głównej
Księgozbioru Biblioteki Zespołu Szkół
Specjalnych. Następnie bibliotekarz
przeprowadził oprawę techniczną.
- W czasie rady
zakończeniowej rok szkolny 2016/2017
ogłoszono zmianę regulaminu biblioteki
szkolnej. Umieszczono zapis „ Istnieje
możliwość wypożyczenia książek na
okres ferii i wakacji”.
- Od września
do listopada będą realizowane
następujące projekty
L.p. |
klasa |
osoba odpowiedzialna |
nazwa projektu |
1. |
II-III
|
M.
Grandke, E. Górzyńska |
Kto
czyta, nie błądzi |
2. |
IV-V |
J.
Marosz, E. Górczyńska |
Dbam o
zdrowie – wiedza i ruch |
3. |
VI |
O.Sierecka-
Nawrocka |
Legendarny
Kraków |
4. |
VII |
M.Olejniczak |
Moje
ulubione książki |
5. |
-III u |
M.
Bigosińska- Kubiak |
Smaczne
wierszyki |
6. |
IV
u.u. |
M.
Banaszak, M. Witkowska |
Książka,
ja, Ty i uczucia |
7. |
VI u.u |
A.Szulc,
E. Górczyńska |
Dobre
maniery z Grzegorzem Kasdepke |
8. |
VII
u.u |
R.
Jakubowska |
Szalona
podróż po Krakowie z babcią Brygidą |
9 |
II
gimnazjum |
B.
Szpojda |
Gwiazd
naszych wina – książka, którą
zachwycił się świat |
10. |
III
gimnazjum |
M.
Szymkowiak |
Film
czy książka? |
11. |
II
u.u. gimnazjum |
M.
Koniuk |
Afryka
Kazika – ahoj przygodo w nieznane! |
12. |
I
branżowa |
A.
Kulczyńska |
A
może książka? |
13. |
II
zawodowa |
G.
Czyż, B.Tomaszewska |
Spotkania
z książką Anny Onichimowskiej |
14. |
III
zawodowa |
B.
Tomaszewska |
Papierowe
miasta- film dopełnieniem książki? |
15. |
I PDP |
A.
Tutak |
Był
sobie pies |
16. |
II PDP |
J.
Pilarska |
Wierny
pies Dżok |
17. |
III
PDP |
H.
Ludwiczak |
Niedźwiedź
– żołnierz- niezapomniana lekcja
historii |
18. |
IV,V,VI |
Ewa
Górczyńska, Hanna Szymkowska, Beata
Szpojda |
Projekt
czytelniczy
„Czytanie i świata poznawanie to dla
nas przyjemne zadanie” |
W
czasie zebrania z rodzicami 27 września
przeprowadzono akcję informacyjną na
temat NPRC oraz możliwości
wypożyczania książek. Pani Ilona
Lewandowska- pracownik Publicznej
Biblioteki Pedagogicznej we Wrześni
przeprowadziła prelekcję dla rodziców
„Czy warto czytać książki?”.
Zaplanowane
imprezy czytelnicze i konkursy
- Spotkanie z książką i biblioteką
dla najmłodszych ( wrzesień )
- Ogólnopolski Dzień Głośnego
Czytania ( 29 wrzesień )
- Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek
Szkolnych ( październik )
-Laurka dla biblioteki ( konkurs
plastyczny )
- Kiermasz książek
- Dzień Postaci z Bajek ( 5 listopad )
- Jesienny konkurs pięknego czytania
wierszy „Czytam bo lubię !” (
październik – listopad )
- Jesienne spotkanie w Bibliotece
Publicznej( październik )
- Zajęcia w Bibliotece Pedagogicznej (
listopad lub grudzień)
Zajęcia w ramach projektu
„ Kto czyta nie błądzi”
17 listopada gościliśmy w naszej szkole
mamę Oli – panią Ewę, która
przeczytała uczniom klasy II-III
opowiadanie z książki „ 12 ważnych
opowieści”. Była to akcja w ramach
projektu czytelniczego „ Kto czyta ,
nie błądzi”. Opowiadanie „ O
miłości, czyli nic takiego się nie
stało” było wstępem do rozmów na
temat naszych emocji i uczuć.
Celem projektu
było rozbudzenie wśród uczniów zamiłowania
do literatury, do spędzania wolnego czasu z
książką. Chcemy przekonać dzieci, że
czytanie może rozwijać ich wyobraźnię,
poszerzać wiedzę na temat ludzi i świata,
wpływać na to, że język, jakim się
posługują będzie bogatszy i piękniejszy, a
przede wszystkim, że książka to świetny
kompan chociażby na jesienne i zimowe długie
wieczory.
Podsumowanie projektu odbyło się w Dniu
Życzliwości i Pozdrowień, gdzie zachęcaliśmy
uczniów do czynienia dobra i dzielenia się
życzliwością wspólnie z książką o
uczuciach. Wszystko za sprawą urodzin krasnala
Życzliwka,
Przez ostatnie
dwa miesiące- my uczniowie kl.IIuuG wraz ze
swoją panią, poznawaliśmy przygody Kazika
czyli Kazimierza Nowaka spisane w książce
pt.”Afryka Kazika” autorstwa Łukasza
Wierzbickiego. W książce opowiedziana jest
długa, bo trwająca pięć lata, podróż
głównego bohatera na Czarny Ląd. Większość
drogi przebył na swoim rowerze, którego zabrał
ze sobą z rodzinnego miasta- Poznania. Podczas
tej niesamowitej wyprawy Kazik poznał wielu
ciekawych, życzliwych ludzi i przeżył
niesamowite przygody- często zabawne, ale
bywały też niebezpieczne. Dzięki tej książce
poznaliśmy bliżej Afrykę i ludzi tam
mieszkających; ich codzienne życie, zwyczaje
oraz obrzędy i ludowe wierzenia. Przygodę po
tym odległym kontynencie zakończyliśmy 13
grudnia. Na podsumowujących zajęciach
przypomnieliśmy sobie co przeżył Kazik, gdzie
był i co widział. To był bardzo odważny
człowiek i niesamowity podróżnik o wielkim
sercu i szacunku dla drugiego człowieka. Może i
my będziemy mieli okazję w swoim życiu choć w
części podróżować jak bohater książki i
przeżywać różne przygody.
W piątek 15
grudnia klasa II- III podsumowała projekt
czytelniczy „ Kto czyta, nie błądzi”.
Uczniowie przypomnieli książki, które czytali
w czasie trwania projektu. Pani bibliotekarka i
wychowawczyni klasy przyznały Erykowi
Bonieckiemu nagrodę za najciekawszy,
samodzielnie wykonany dzienniczek lektur. Eryk i
Sandra zdobyli natomiast najwięcej punktów w
konkursie wiedzy. Następnie, za wypełnioną
„piramidę czytelniczą” upominki otrzymali
Mateusz i Ola. Działania takie jak: dzienniczek
lektur czy piramida czytelnicza będą
kontynuowane ponieważ spotkały się z dużym
zainteresowaniem dzieci.
Głównym
celem projektu było ukształtowanie nawyku
czytania oraz promocja literatury i czytelnictwa
wśród dzieci i młodzieży. Uczniowie biorący
udział w projekcie przeczytali książki z
zakresu beletrystki młodzieżowej.
Do zaprezentowania przeczytanych książek
wykorzystane zostały elementy technologii
informacyjno - komunikacyjnej. Pojawiły się
aplikacje i programy do tworzenia prezentacji -
Buncee oraz elektronicznych książeczek -
StoryJumper. Wykorzystaliśmy też kreatywne
metody prezentowania lektur takie jak
sketchnotki. Dla większości uczniów były to
nowe, dotąd nieznane aplikacje komputerowe jak i
zupełnie nowe formy pracy z książką.
Po zakończeniu projektu uczniowie częściej
odwiedzają bibliotekę szkolną, interesuje się
nowościami wydawniczymi, a wiedzą na ten temat
potrafią dzielić się z rówieśnikami poprzez
wykorzystanie elementów technologii informacyjno
– komunikacyjnej.
Buncee: https://app.edu.buncee.com/buncee/701b311eb8de4d2794cf8e7e59ee7dd8
Story Jumper: https://www.storyjumper.com/book/index/47851286/5a36e50469c04
Podsumowanie projektów
czytelniczych
W grudniu
nauczyciel bibliotekarz podsumował projekty
realizowane w ramach Narodowego Programu Rozwoju
Czytelnictwa. Wszystkie projekty czytelnicze
zostały zrealizowane według przyjętego
harmonogramu. W czasie spotkania podsumowującego
uczniowie przedstawili książki, które
wykorzystywali w czasie realizacji projektów.
Uczennice klasy 5: Natalia i Weronika
zaprezentowały w formie teatrzyku kamishibai
opowiadanie Ulf Stark i Eva Eriksson „ Jak tata
pokazał mi wszechświat”. Była to również
okazja do zaprezentowania wszystkich działań,
jakie były podejmowane w ramach NPRC.
Gwiazd naszych wina-
książka, którą zachwycił się świat
Działania: |
- Zapoznanie z
fragmentami książki Johna
Greena „ Gwiazd naszych wina”.
- Analiza treści
książki – próba udzielenia
odpowiedzi na pytania: Co się
stanie z nami po śmierci? , Czy
będziemy wciąż żywi we
wspomnieniach innych ? , Jaka śmierć
jest najpiękniejsza?
- Oglądanie
filmu „ Gwiazd naszych wina”.
- Burza mózgów
– dlaczego książka została
uznana światowym bestsellerem ?
|
Książka Ja, Ty i
uczucia
Działania: |
- Warsztaty
czytelnicze – wierszyki o
uczuciach „ Od złości do radości”
Anny Edyk ( przypisywanie minki
do wiersza ).
- Konkurs
plastyczny „ Ilustracja do
mojego ulubionego wiersza”.
- Podsumowanie
21 listopada w Dzień Życzliwości
i Pozdrowień.
|
Czytanie i świata
poznawanie to dla nas przyjemne zadanie
Działania: |
- „Moja książka,
którą czytałem/ czytałam w
czasie wakacji” – praca
plastyczna.
- Przeprowadzenie
wywiadu z rodzicem „Co czytałeś,
kiedy byłeś dzieckiem?”
- Złote myśli
o książkach – gazetka
tematyczna
- Wyjście do
Biblioteki Pedagogicznej-
poznanie specyfiki i księgozbioru,
udział w zajęciach
tematycznych.
- Zalety książek
– gazetka w bibliotece.
- Jaki to tytuł
? – mini konkurs wiedzy.
- Czytam sobie…-
sesja fotograficzna z książką.
- Wystąpienie.
Teatrzyk japoński do wybranej
książki z zakupionych nowości.
|
Spotkania z książką
Anny Onichimowskiej
Działania: |
- Zapoznanie z
dorobkiem literackim pisarki Anny
Onichimowskiej.
- Wybór kilku
opowiadań z książki „Dziesięć
stron świata”
- Zorganizowanie
„ Godziny z książką” -głośne
czytanie przez uczniów.
- Analiza treści
opowiadań o 15-latkach, ich
marzeniach i problemach.
- Dyskusja na
temat ich życiowych wyborów.
- Booktalking-
reklama książki w formie ściennej
gazetki.
|
Papierowe miasta –
film dopełnieniem książki ?
Działania: |
- Zapoznanie z
dorobkiem literackim pisarza
Johna Greena.
- Analiza treści
książki „Papierowe miasta”.
Dyskusja na temat postaw bohaterów.
- Projekcja
filmu.
- Książka czy
film? – porównanie obrazu
filmowego z literackim.
- Dyskusja na
temat dojrzewania do związku, do
samodzielności, do zmiany poglądów,
do przeciwstawienia się
otoczeniu.
- Konkurs
literacki na najlepszą pracę w
kategorii: recenzja lub
opowiadanie.
|
Legendarny
Kraków
Działania: |
- Zapoznanie
uczniów z opowieścią i legendą
o Krakowie z książki „
Legendarny Kraków” Bogusława
Michaleca.
- Streszczenie
wybranego fragmentu. Odróżnienie
faktów historycznych od
legendarnych.
- Wykonanie
pracy artystyczno- plastycznej do
danego fragmentu.
- Podsumowanie
– wykonanie portfolio.
|
Afryka
Kazika - ahoj przygodo w nieznane
Działania: |
- Uważne słuchanie
czytanej książki „Afryka
Kazika”.
- Film
przedstawiający Afrykę.
- Słowne
streszczenie przygód Kazika.
- Wykonanie
ilustracji do wybranego fragmentu
książki.
- Zaznaczenie na
mapie świata miejsc, które uczeń
chciałby zobaczyć, poznać.
- Wyszukiwanie w
Internecie miejsc, które
odwiedził Kazik.
|
Był
sobie pies
Działania: |
- Czytanie książki
„ Był sobie pies”.
- Słowne
streszczenie historii psa Bailey.
- Zebranie środków
na karmę, wyjście do
schroniska.
- Oglądanie
ekranizacji książki „ Był
sobie pies”.
- Opowiadanie o
własnych psach, podanie przykładu
ich wierności.
- Wyszukanie w
Internecie historii o Hachiko i Dżoku.
- Wykonanie i
prezentacja mini książeczki „Historia
psa Bailey”.
|
Szalona
podróż po Krakowie z Babcią Brygidą
Działania: |
- Zapoznanie z
książką Doroty Terakowskiej
„ Babci Brygidy szalona podróż
po Krakowie”.
- Inne książki
D.Terakowskiej – poszukiwanie
informacji w bibliotece szkolnej.
- Zabytki
Krakowa ( poznane przez Babcię)
– plansza wykonana grupowo.
- Legenda
krakowska „ O Smoku Wawelskim”.
Opowiadanie i gra memory „Legendy
polskie”.
- Wykonanie
pracy plastycznej „ Chętnie
zobaczę w Krakowie..’
|
Smaczne
wierszyki
Działania: |
- Słuchanie
wierszyków o różnych owocach i
produktów z nich wykonanych.
- Zapoznanie z
książką kucharską –
czytanie przepisów.
- Obserwacja,
degustacja owoców.
- Przygotowanie
stanowiska i wykonanie babeczek
- Degustacja
- Praca
plastyczna wykonanego deseru.
|
Dobre
maniery z Grzegorzem Kasdepke
Działania: |
- Przybliżenie
uczniom zasad savoir-vivre na
podstawie książki G.Kasdepke
„ Bon-ton savoir- vivre dla
dzieci” . Głośne czytanie
fragmentów książki.
- Zapoznanie z
twórczością autora.
Wyszukiwanie informacji w
bibliotece szkolnej. Inne książki
G. Kasdepke. Wskazanie położenia
na półce.
- „Szkółka
kindersztuby’ zasady w życiu
każdego ucznia.
- Klasowy
konkurs plastyczny „Grzeczność
na co dzień”.
- Klasowy
konkurs wiedzy i umiejętności
„Znam i stosuje dobre maniery”.
|
Dbam
o zdrowie – wiedza i ruch
Działania: |
- Ankieta na
temat nawyków żywieniowych i
aktywności fizycznej uczniów.
- Współpraca z
pielęgniarką szkolną – określenie
wskaźnika BMI.
- Zapoznanie z
książką „ Dbam o zdrowie”.
- Gazetka
tematyczna o zdrowiu.
- Piramida żywieniowa
– praca plastyczna.
- Ćwiczenia
poprawiające kondycję fizyczną.
- Wędrówka po
dyscyplinach sportowych.
- Broszurka dla
rodziców.
- Quiz „
Zasady zdrowego stylu znam i
wszystkie stosuje sam”.
|
A
może książka ?
Działania: |
- Wizyta w
bibliotece szkolnej i zapoznanie
z nowościami NPRC.
- Wybór książki.
- Prezentacja
przeczytanej książki młodzieżowej
( krótka recenzja ).
- Wykorzystanie
tik do zaprezentowania
przeczytanej lektury: nowe
programy i aplikacje Buncce,
Storybird, Story Jumper.
|
Kto
czyta, nie błądzi
Działania: |
- Spotkanie z
książką i biblioteką.
Pierwsze powakacyjne spotkanie.
- Zabawa typu
„wieża czytelnicza”.
- Wspólne
czytanie książek zakupionych w
ramach NPRC ( wybór uczniów),
wychowawca, bibliotekarz,
zaproszeni goście. Prace
plastyczne -grupowe lub
indywidualne.
- Dzienniczek
ciekawej książki – konkurs.
- Turniej
znajomości książek.
|
Książka
czy film ?
na podstawie książki Gayle Forman „Zostań
jeśli kochasz”
Działania: |
- Zapoznanie z
fragmentami książki Gayle
Forman „ Zostań jeśli kochasz”
- Analiza treści
książki i pogadanka na temat
roli rodziny i rówieśników w
życiu młodych ludzi a zwłaszcza
miłości.
- Pogadanka na
temat odchodzenia bliskich osób
(rozstania, rozwody, śmierć) i
radzenia sobie z tym problemem.
- Oglądanie
fragmentów filmu „Zostań jeśli
kochasz”.
- Burza mózgów
„Książka czy film?”
|
Wierny
pies Dżok
Działania: |
- Czytanie książki
„Dżok legenda o psiej wierności”
- Oglądanie
filmu.
- Wykonanie
pracy plastycznej „ Portret Dżoka’
- Słowne
streszczenie historii psa Dżoka.
- Zebranie pieniędzy
na karmę, wyjście do
schroniska.
- Opowiadanie o
własnych psach.
- Wyszukiwanie
wiadomości o Hachiko i Bailey.
|
Niedźwiedź
– żołnierz – niezapomniana lekcja
historii
Działania: |
- Zapoznanie
uczniów z fragmentami książki
Łukasza Wierzbickiego „Dziadek
i Niedźwiadek”.
- Oglądanie zdjęć
i filmów dokumentalnych
wyszukanych w Internecie na temat
Wojtka.
- Wykonanie
kalendarium związanego z
Wojtkiem.
- Oglądanie
filmu na temat nagrody Dickina.
- Wykonanie prac
plastycznych: Wojtek – kapral.
- Rozwiązanie
quizu on-line sprawdzającego
wiedzę na temat losów Wojtka-
kaprala.
|
Moja
ulubiona książka
Działania: |
- Opis ulubionej
książki.
- Słuchanie
czytanych pozycji z literatury młodzieżowej
polecanych przez wychowawcę.
- Rozmowy na
temat wysłuchanych tekstów.
- Samodzielne
czytanie książki.
- Udział w
konkursie na czytelnika roku.
|
|