strona główna

WITAMY I ZAPRASZAMY

 

Nowy Program dla szkół


Uczniowie
Szkoły Podstawowej uczestniczą w projekcie
„Program dla szkół”

W roku szkolnym 2017/2018 został uruchomiony nowy Program, który zastępuje dotychczasowe programy Owoce i warzywa w szkole oraz Mleko w szkole. Program ma na celu promowanie wśród uczniów zdrowej diety poprzez udostępnianie dzieciom owoców, warzyw i produktów mlecznych oraz działania edukacyjne. W programie uczestniczą uczniowie klas I-V szkoły podstawowej.

Rok szkolny 2018/19

Program dla szkół - liczba uczniów biorących udział w programie - 34; dostawca P.H.U.P. POLDRÓB z Gniezna. W roku szkolnym 2018/2019 w ramach "Programu dla szkół" uczniom udostępniono produkty mleczne oraz komponenty owocowo-warzywne w następujących ilościach:

  I półrocze II półrocze
Produkty mleczne liczba porcji (opakowań jednostkowych) liczba porcji (opakowań jednostkowych)
Mleko białe 33 34
Jogurt naturalny 4 4
Kefir naturalny 2 2
Ser twarogowy 1 1
Produkty owocowo - warzywne Liczba porcji (opakowań jednostkowych) Liczba porcji (opakowań jednostkowych)
Jabłko 15 13
Gruszka 5 5
Śliwka 2  
Marchew 7 10
Rzodkiewka 6 5
Pomidory 5 4
Kalarepa 1 2
Truskawka   2

W ramach "Programu dla szkół" przeprowadzono dodatkowe działania edukacyjne w formie warsztatów kulinarnych (kanapki, soki owocowo - warzywne) z udziałem uczniów oraz pogadanki (piramida żywieniowa).

Działania edukacyjne w ramach programu „ Program dla szkół”.

Uczniowie z wizytą na Fermie w Bierzglinie
Dnia 10 czerwca 2018r. uczniowie naszej szkoły zwiedzili fermę w Bierzglinie, która specjalizuje się w chowie bydła mlecznego. Pan Przemysław Kozielski, który jest technikiem weterynarii, zootechnikiem i kierownikiem fermy oprowadził dzieci po niej i zapoznał je z warunkami chowu tych zwierząt. Obecnie na stanie jest 450 krów, 280 jałówek cielnych i 210 cieląt. Krowy na fermie dojone są 3 razy dziennie. Mleko pozyskane w halach udojowych codziennie odstawiane -14000l jest w całości przez Średzką Spółdzielnie Mleczarską "Jana" w Środzie Wielkopolskiej. Uczniowie zobaczyli udój krów, oborę z dorosłymi zwierzętami, a także pomieszczenia dla cielaków, miejsce gdzie się je waży, magazyny zbożowe oraz sprzęt rolniczy.
Po przyjeździe z wycieczki uczniowie wykonali plakat nt: „Jakie produkty otrzymujemy z mleka”.

Temat: Robimy i pijemy soki owocowo – warzywne
Data: 13.05.2019r
Klasa: I-Vu oraz I-II SP
Przebieg zajęć:
1. Wyjście uczniów klasy I-II do sklepu – zakup owoców i warzyw na soki.
2. Przeliczanie zakupionych owoców i warzyw – porównywanie liczebności zbiorów (segregowanie według gatunku).
3. Zagadki o owocach i warzywach – wyszukiwanie rozwiązania wśród ilustracji i obrazków.
4. Soki ze świeżych owoców i warzyw alternatywą do słodkich napojów oraz napojów gazowanych – pogadanka ze zwróceniem uwagi na ich właściwości zdrowotne.
5. Zapoznanie dzieci z wyglądem i działaniem sokowirówki.
6. Przygotowanie owoców i warzyw do zrobienia soków:
- mycie
- obieranie
- rozdrabnianie (krojenie na mniejsze części).
7. Wyciskanie soku przez dzieci pod opieką nauczyciela.
8. Spożycie przygotowanych soków – różnice smakowe, wskazanie ulubionego.
9. Posprzątanie miejsca pracy.
10. Zabawa muzyczno – ruchowa „Przyszły do nas dziś owoce”

W ramach projektu Warzywa i owoce klasy 1,2,3 oraz 4 i 5 szkoły podstawowej zrealizowały lekcje Wiemy co jesc, by stać się super. Podczas zajęć uczniowie nauczyli się które produkty są zdrowe, a które nie. Tworzyli również swoje własne piramidy żywieniowe.

Wszyscy mamy śmieszne miny, bo zjadamy witaminy
Pod takim hasłem odbyła się pogadanka na temat zdrowego odżywania, czyli konieczności spożywania owoców jako źródła witamin i prawidłowego rozwoju, zdrowia i dobrego samopoczucia. Uczniowie zapoznali się również z piramidą zdrowia. Pogadanka oraz zajęcia praktyczne były realizowane w klasach I –V SP.
W tematykę zajęć wprowadzili nas uczniowie z klas IV – V, ich pierwszym zadaniem było ułożenie hasła z rozsypanki wyrazowej: „Wszyscy mamy śmieszne miny, bo zjadamy witaminy”, natomiast klasy młodsze wspólnie z nauczycielem prowadzącym zajęcia rozwiązali krzyżówkę, której hasło brzmiało – „Owoce”. Podczas zajęć dzieci rozwiązywały także zagadki i rebusy dotyczących owoców. Dowiedziały się, dlaczego warto je jeść i co zawierają, gdzie rosną owoce i gdzie można je kupić, co można z nich zrobić. Nauczyły się segregować żywność na zdrową i niezdrową. Mając zasłonięte oczy za pomocą smaku, dotyku i węchu nazywali owoce – zdrową żywność oraz przysmaki, które lubią najbardziej – czyli żywność niezdrową np. czekoladę, paluszki, chipsy. Następnie omówiliśmy i nazwaliśmy czynności związane z przygotowaniem sałatki lub wesołych minek, kompozycji z owoców. Przygotowaliśmy stanowiska pracy do robienia sałatek oraz nazywaliśmy czynności związane z przygotowaniem posiłku i potrzebnych sprzętów do pracy. Przed przygotowaniem posiłku umyliśmy dokładnie ręce i owoce. Wspólnie przygotowywaliśmy poczęstunek (obieraliśmy, kroiliśmy), następnie nakryliśmy do stołu i nastąpiła oczekiwana degustacja. Na koniec odbyła się pogadanka, która dotyczyła tematyki zajęć oraz odśpiewaliśmy piosenkę: „Witaminki, witaminki”.

Wspólne przygotowanie kanapek – jemy zdrowo i kolorowo - 20.11.2018 - klasy I-III, I-V u.u.

  • Pogadanka nt. konieczności spożywania warzyw i owoców jako źródła witamin.

  • Przypomnienie wiersza Jana Brzechwy „Na straganie”.

  • Wspólne wyjście do sklepu na zakupy. Nauka wybierania zdrowych produktów.

  • Przygotowanie stanowisk pracy do robienia kanapek.

  • Nazywanie czynności związanych z przygotowaniem kanapek i sprzętów potrzebnych do pracy.

  • Wspólne przygotowanych kanapek. ( krojenie , smarowanie , obieranie , dekorowanie )

  • Nakrywanie do stołu , zwrócenie uwagi na estetykę spożywanych posiłków.

  • Wspólny posiłek.

  • Pogadanka z dziećmi na temat tego , które produkty użyte w pracy najbardziej im smakują.

Rok szkolny 2017/18

W I semestrze roku szkolnego 2017/2018 w ramach "Programu dla szkół" uczniom udostępniono produkty mleczne oraz owocowo-warzywne w następujących ilościach:

Produkty mleczne Liczba porcji ( opakowań jednostkowych)
Mleko białe 30
Jogurt naturalny 3
Kefir naturalny 4
Ser twarogowy 3
Produkty owocowo - warzywne Liczba porcji ( opakowań jednostkowych)
Jabłko 17
Gruszka 5
Śliwka 2
Sok owocowy 1
Marchew 7
Rzodkiewka 5
Pomidory 4
Kalarepa 3
Sok warzywny 1

W ramach "Programu dla szkół" przeprowadzono dodatkowe działania edukacyjne:
- wizyta uczniów ( klasa IV-V) na fermie w Jarosławcu/koło Środy Wielkopolskiej specjalizującej się w chowie bydła mlecznego,
- konkurs plastyczny (klasa IV-V) dotyczący pochodzenia mleka pod hasłem „od obory do
kartonika z mlekiem”,
- udział uczniów (klasy: II-III oraz I-IV u. u.) w zajęciach przygotowanych przy współpracy z biblioteką szkolną dotyczących roli owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych w codziennym żywieniu ( wierszyki, rymowanki, zabawy ruchowe, rozpoznawanie i nazywanie warzyw oraz owoców, sporządzenie koktajlu mleczno – owocowego).

„Dlaczego należy pić mleko”
Uczniowie klasy IV i V biorący udział w ogólnopolskim „Programie dla szkół” podsumowując dotychczasowe działania przygotowali na zajęciach komputerowych ulotkę „Dlaczego należy pić mleko”. Opracowując materiały korzystali oni z edytora tekstu oraz programu graficznego. W sieci wyszukali informacji o tym, dlaczego warto pić mleko. Uczniowie poznali także zasady zdrowego odżywiania, w szczególności zapoznali się z korzyściami diety bogatej w owoce, warzywa i produkty mleczne.

W pracowni mleczarstwa
W ramach „Programu dla szkół” uczniowie klasy IV oraz V odwiedzili w dniu 26.04.2018r. pracownię mleczarstwa w Powiatowym Centrum Edukacji Zawodowej we Wrześni. Dyrektor PCEZ pan Marek Dyba przypomniał uczniom, jak ważną rolę dla zdrowia człowieka odgrywa mleko i jego przetwory. Zapoznał też ich z historią szkolnictwa i przetwórstwa mleczarskiego we Wrześni. Uczniowie poznali w mikroskali urządzenia oraz technologie produkcji mleka pasteryzowanego, sera żółtego oraz jogurtów. Mieli możliwość degustacji jogurtu naturalnego (najbardziej wartościowy z uwagi na bogatą florę bakteryjną) i truskawkowego. Teraz czekamy na zaproszenie na pyszne…… lody.

"Od obory do kartonika z mlekiem" - konkurs plastyczny
W miesiącu styczniu 2018 roku uczniowie klasy IV oraz V wzięli udział w konkursie plastycznym pod hasłem „Od obory do kartonika z mlekiem” Przy pomocy kredek, farb, wydzieranek lub innej formy wyrazu artystycznego należało stworzyć pracę plastyczną, w której dzieci zobrazowały swoją odpowiedź na pytanie: skąd się bierze mleko?
Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło w marcu. Zwycięzcami okazali się:
I miejsce – Grzegorz Głowacki
II miejsce – Mikołaj Ludwiczak
III miejsce – Emilia Taczanowska

GRATULUJEMY !

Zdrowe odżywianie
Dnia 13 stycznia 2018 r. odbyły się zajęcia w ramach "Programu dla szkół”. W zajęciach wzięli udział uczniowie klas I – III. Dzieci rozróżniały produkty zgromadzone w „sklepie” na zdrowe i niezdrowe. Poznały znaczenie zdrowej żywności dla prawidłowego rozwoju, zdrowia i dobrego samopoczucia. Wymyślały przepisy na mleczno – owocowe potrawy. Zajęcia zakończyła degustacja jednego z przepisów: koktajlu owocowo – mlecznego.

Wizyta na fermie bydła mlecznego w Jarosławcu
Dnia 21 grudnia 2017r. uczniowie klasy czwartej oraz piątej zwiedzili fermę w Jarosławcu specjalizującą się w chowie bydła mlecznego. Kierownik fermy p. Dariusz Zych zapoznał dzieci z warunkami chowu tych zwierząt oraz przeznaczeniem mleka, którego głównym odbiorcą jest Spółdzielnia Mleczarska "Jana" w Środzie Wielkopolskiej. Uczniowie zobaczyli udój krów, oborę z dorosłymi zwierzętami, a także pomieszczenia dla cielaków -najmłodsze z nich miało zaledwie 2 godziny.
A, że był to czas świąteczny, nie zabrakło życzeń oraz tradycyjnego przełamania się opłatkiem.

„ Wpadła gruszka do fartuszka”
30 listopada 2017 roku odbyły się zajęcia w ramach
programu promującego wśród uczniów zdrowe odżywianie przygotowane i przeprowadzone przez wychowawcę klasy II-III panią M. Grandke i bibliotekarkę. Celem zajęć było ukształtowanie wśród dzieci nawyków żywieniowych polegających na regularnym spożywaniu owoców i warzyw. Uczniowie uczestniczyli w różnych zabawach ruchowych np. wykonywali kanapki inscenizując ruchem poszczególne czynności. Wysłuchali wiersza „ Wpadła gruszka do fartuszka”, a następnie rytmizowali tekst z wykorzystaniem instrumentów muzycznych. Dzieci odpowiadały również na pytania dotyczące wartości spożywanych owoców i warzyw. Uczestniczyli także w zabawach integracyjnych z wykorzystaniem chusty animacyjnej i emblematów owoców i warzyw. Brali udział w konkursie wiedzy „ Co to za owoc?”, rozwiązując zagadki obrazkowe, dotykowe i smakowe. Wykonali pracę plastyczną podsumowującą zajęcia . Za aktywny udział klasa II-III otrzymała dyplom.

   

powrót