Projekt
edukacyjny
"Jak spędzamy wolny czas ? – moje pasje ,
moje hobby”
Projekt
realizowany przez uczniów klasy VI, termin: 15
październik 2013r.– 15styczeń 2014r.
Realizator projektu: E. Kruszewska Osoby
wspierające: A.Kulczyńska
Cele
główne:
• Rozwijanie zainteresowań i pasji
• Wskazanie pożytecznych i bezpiecznych form
spędzania czasu wolnego
• Poszerzenie zasobu słownictwa
• Rozwijanie sprawności literackich ,
komputerowych , manualnych
Cele
operacyjne:
Uczeń:
• określa pojęcia: hobby, hobbista,
kolekcjoner
• opowiada o swoim hobby
• podaje przykłady ludzkich hobby i
kolekcjonerstwa
• potrafi uzasadnić co daje ludziom hobby
• podaje przykłady „dobrych pasji” i
„złych pasji”
• posiada orientację w zakresie swoich
zainteresowań i umiejętności
• zna różne formy aktywnego i bezpiecznego
wypoczynku
• wie, jak pożytecznie spędzać czas wolny
Formy
pracy: indywidualna, grupowa,
Metody
pracy:
• podająca: pogadanka, wyjaśnienie, wykład
(prowadzenie zajęć tematycznych pod kierunkiem
nauczyciela), praca z tekstem
• aktywizująca: prezentacja multimedialna
• praktycznego działania: wypełnianie
ankiety, wywiady z rodzicami, redagowanie listu
do kolegi o swoich zainteresowaniach, kończenie
rozpoczętych zdań, hobby uczniów –praca
komputerowa, plastyczna,
• eksponująca: wystawa prac literackich i
plastycznych uczniów - gazetka grupowa
Środki
dydaktyczne:
• ankieta
• teksty listu
• rozpoczęte zdania
• prezentacja multimedialna
• zdjęcia, ilustracje
• gazetki projektu
• rysunki do kopiowania i kolorowania, kredki,
farby, papier kolorowy
• komputery - Internet
• drukarka
• rzutnik multimedialny
ETAP
I. Zainicjowanie projektu
1. Opracowanie scenariusza projektu.
2. Opracowanie ankiety
3. Opracowanie scenariusza lekcji otwartej .
4. Przygotowanie materiałów pomocniczych dla
uczniów
5. Opracowanie pytań i zadań konkursowych dla
zespołów
6. Przygotowanie materiałów do realizacji
lekcji otwartej oraz konkursu.
ETAP
II. Opis projektu
1. Praca wychowawcy z uczniami z wykorzystaniem
materiałów pomocniczych.
2. Konsultacje – co 2 tygodnie z zespołami
uczniów
Formy
realizacji projektu:
1.Wprowadzenie w tematykę zajęć, rozmowa
kierowana na temat określenia pojęcia hobby,
pasje, hobbista, kolekcjoner – wypełnianie
ankiety
2. Opowiadanie przez uczniów o swoich hobby
4. Podanie przykładów hobby - nazewnictwo
5. Praca grupowa - Zadania dla 4 zespołów -
tematy do realizacji , instrukcje
Grupa I
Turystyka- moje hobby – zwiedzam
Wrześnię
Zbierz informacje o tematyce regionalnej
miasta, wykonaj:
> Gazetkę – „
Ciekawostki o Wrześni”
> Namaluj„
Krajobrazy Wrześni”
> Wykonaj fotografie
„Wrześni”
Grupa II Sport - to moja
pasja
> Opisz 3 ważne
dyscypliny sportowe w Polsce
> Dokonaj
charakterystyki wybranego sportowca
> Wykonaj album
„Sport to zdrowie”
Grupa III Temat do
realizacji: Moje zainteresowania
czytelnicze
> Napisz reklamę
dowolnych dwóch książek i zachęć
pozostałych uczniów do ich
przeczytania”
> wykonaj ilustracje
do ich treści
> Napisz, dlaczego
warto czytać książki?
Grupa IV Kolekcjonuję
samochody
> Wyszukaj w
Internecie 5 znanych na świecie marek
samochodów, naszkicuj je .
> Podaj krótkie -
ważne informacje o każdym z nich
> Przyporządkuj
markę samochodu do odpowiedniego kraju
6.Analiza
prezentacji multimedialnej , uzasadnienie -
dlaczego warto mieć w życiu hobby i pasje?
7.Rozmowa kierowana na temat „dobrych pasji”
i „złych pasji” oraz ich wpływu na rozwój
8.Uczniowie kolejno czytają rodzaje „złych
pasji” i wspólnie uzasadniają ich zgubny
wpływ na rozwój, samopoczucie i zdrowie
9. Odgadywanie rodzajów hobby na podstawie
zdjęć i ilustracji
10. Przypomnienie ulubionych form spędzania
czasu na podstawie prezentacji zdjęć ze
szkolnego życia grupy
11. Uczniowie wybierają obrazki do pokolorowania
i czytają zdanie określające ich ulubione
hobby
12. Wspólne wykonanie dokonań uczniów:
> wystawki prac plastycznych
uczniów
> tablicy literackiej( listy,
rozpoczęte zdania)
> gazetek projektu
ETAP
III. Realizacja projektu
Czas realizacji : 3 miesiące. W okresie od 15
października 13r.do 15 stycznia 14r. Uczniowie w
parach pracują zgodnie z instrukcjami podanymi i
przekazanymi wraz z materiałami pomocniczymi.
Drugi tydzień stycznia: podsumowanie projektu -
Lekcja otwarta dla kl.IV, V
ETAP
IV. Prezentacja projektu
Projekt zrealizowany jest w formie:
? prezentacji sposobów spędzania wolnego czasu,
własnych zainteresowań , pasji uczniów i
rodziców
? odpowiedzi na pytania i zadania w konkursie
podczas podsumowania projektu ( lekcji otwartej)
ETAP
V. Ocena projektu
1. Ocena jakości prezentacji przygotowanych
przez uczniów na lekcję otwartą.
2. Przyznanie przez jury punktów ze znajomości
wiadomości na temat pożytecznych i bezpiecznych
form spędzania czasu wolnego. Korelacja z
tematami m.in.: „Bezpieczne grzybobranie”,
„Zagrożenia w sieci”, „Co wartościowego
dają nam książki”.
ETAP
VI. Ewaluacja projektu
Ewaluacja projektu odbędzie się poprzez
analizę karty ewaluacji projektu przygotowanego
dla uczniów.
|