strona główna

WITAMY I ZAPRASZAMY

 


Projekt edukacyjny "Żyj zdrowo" - sprawozdanie

MARZEC

Odpowiadaliśmy na pytania zawarte w ankiecie „ MOJE NAWYKI ŻYWIENIOWE I AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA”

ANALIZA ANKIETY

TAK NIE
Uczniowie preferują tradycyjną żywność

Najczęściej spożywają mięso, owoce, warzywa

Najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest dla nich


Śniadanie i obiad

 
18 uczniów nie pali papierosów
2 uczniów pali sporadycznie
Uczniowie spożywają orientacyjnie 1-2 litrów płynu dziennie
 
16 uczniów nie ma problemów z nadwagą i niedowagą
4 uczniów nie spełnia tych wymogów
Uczniowie lubią przegryzać między posiłkami

prażynki chipsy chrupki

 
Uprawiają sport średnio 2 – 5 godz. w tygodniu
NAJCZĘŚCIEJ


biegają pływają grają w piłkę nożną grają w piłkę siatkową

 

Wszyscy uczniowie swoją kondycję fizyczną oceniają znakomicie.
Nie chcą zmieniać swoich nawyków żywieniowych , ponieważ uważają je za dobre

OBLICZALIŚMY SWÓJ WSKAŹNIK BMI - Indeks Masy Ciała
BMI (ang. Body Mass Index) to współczynnik masy ciała, który obliczamy dzieląc naszą masę ciała podaną w kilogramach przez wzrost podany w metrach podniesiony do kwadratu (podany w metrach).
Wzór do obliczenia BMI:

Przy współpracy z pielęgniarką uczniowie zważyli się i zmierzyli swój wzrost, a następnie z pomocą nauczyciela matematyki każdy z nich obliczył swój wskaźnik BMI. Uzyskany wynik porównał z prezentowaną poniżej tabelą.

Wyniki uczniów klasy IV i VI przedstawia poniższy wykres:

Wysłuchaliśmy pogadanki na temat grypy
Pani pielęgniarka zapoznała nas z najważniejszymi informacjami na temat grypy. Podała zalecenia głównego inspektora sanitarnego, które wskazywały na działania profilaktyczne. W czasie spotkania próbowano odpowiedzieć na pytania:
- Jak można zarazić się wirusem grypy?
- Czy to jest grypa, czy przeziębienie?
- Dlaczego grypa jest mroźną chorobą ?
- Kto jest najbardziej narażony na powikłania ?
- Jak można „Zdążyć przed grypą”?
- Czy dzieci mogą być szczepione przeciw grypie?
Każdy uczeń otrzymał ulotkę dotyczącą zakażeniom. Aktualnie uczniowie wykonują plakaty profilaktyczne dotyczące zapobiegania szerzeniu się zakażeń. Plakaty będą prezentowane na podsumowaniu działań projektu.

Zwiedzaliśmy Spółdzielnię Mleczarską we Wrześni.

Było to dla nas duże przeżycie, ponieważ wielu z nas nie było jeszcze w tak dużym zakładzie. Pani przewodnik już na samym początku dała nam specjalną odzież ochronną i musieliśmy zdezynfekować ręce płynem , po to , aby żadne bakterie nie dostały się do produktów, które później konsumujemy. Następnie ruszyliśmy w podróż po wszystkich działach zakładu. Poznaliśmy technologię produkcji mleka i jego przetworów. Obserwowaliśmy duże maszyny takie jak wirówki, pasteryzatory, mateczniki , homogenizatory, pakowaczki. Na zakończenie zwiedzania zostaliśmy zaproszeni do stołówki na degustacje produktów mleczarskich. Smakowaliśmy maślankę owocową , zwykłą twarogi , jogurty. Panie zachęcały nas do codziennego spożywania tych zdrowych produktów. Co zapamiętaliśmy to się okaże , ponieważ nasze panie wspominały , że wykażemy się wiedzą podczas zgaduj – zgaduli.

Czy wszystko wiem o mleku i jego produktach?

  1. Podsumowaliśmy wycieczkę do Spółdzielni Mleczarskiej.

  2. Obejrzeliśmy prezentację zdjęć, utrwaliliśmy nowe pojęcia, nazwy urządzeń, drogę mleka od krowy do kartonika, produkty wyrabiane z mleka, wartości odżywcze mleka,

  3. Kończyliśmy prace plastyczne – wyłonienie zwycięzcy na podsumowaniu projektu

  4. Wzięliśmy udział w zgaduj – zgaduli.
    I miejsce Ewelina Konieczka kl. VI
    II miejsce Wiktoria Kaźmierczak kl.IV
    III miejsce Daniel Niedziela kl. VI
    Uczniowie otrzymali dyplomy , nagrody rzeczowe wręczone będą na podsumowaniu

  5. Pracowaliśmy z gazetką projektu wykonaną techniką komputerową

JAK ZAPOBIEGAĆ WADOM POSTAWY?

JUŻ WIEMY !!!

  1. NIE GARBIMY SIĘ- TRZYMAMY PLECY PROSTO PODCZAS WYKONYWANIA RÓŻNYCH CZYNNOŚCI.

  2. OGRANICZAMY CZAS SPĘDZONY PRZED TELEWIZOREM I KOMPUTEREM.

  3. W SZKOLE ZAWSZE SIADAMY NA KRZEŚLE OZNACZONYM ODPOWIEDNIM KOLOREM, KTÓRE DOSTOSOWANE JEST DO NASZEGO WZROSTU.

  4. PODCZAS SIEDZENIA TRZYMAMY PLECY PROSTO I PODPIERAMY TUŁÓW RAMIONAMI.

  5. NOSIMY PLECAK ZAWSZE NA OBU RAMIONACH.

  6. UTRZYMUJEMY PORZĄDEK W PLECAKU I ZABIERAMY DO SZKOŁY TYLKO NIEZBĘDNE ZESZYTY I KSIĄŻKI.

  7. ZWIĘKSZAMY SWOJĄ AKTYWNOŚĆ RUCHOWĄ- UPRAWIAMY SPORTY NP. PŁYWANIE, BIEGANIE LUB JAZDĘ NA ROWERZE.

  8. ĆWICZ YMY NA GIMNASTYCE KOREKCYJNEJ-WZMACNIAMY MIĘŚNIE STABILIZUJĄCE KRĘGOSŁUP.

Znamy też ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała i je stosujemy na co dzień.

MAJ

Przygotowaliśmy zdrowe kanapki z pieczywa razowego i warzyw.
1. Przeprowadzono pogadankę, w której odwołano się do wiadomości zdobytych podczas ubiegłorocznej wycieczki do piekarni.
2. Przygotowano stół ze zdrowym pieczywem oraz warzywami zielonymi i czerwonymi
3. Przeprowadzono konkurs na rozpoznawanie różnych dodatków do pieczywa ( kminek, słonecznik, pestki dyni, sezam, orzechy, otręby żytnie).Zdecydowanie lepsza była klasa VI.
4. Nazywano poszczególne warzywa oraz uczniowie dowiedzieli się więcej o ich zdrowotnej mocy oraz znaczeniu witamin dla zdrowia człowieka.
Dzisiejsze działania nazwali: „ Jem kolorowo i zdrowo”
5. Przygotowano w grupach kolorowe kanapki, którymi poczęstowali panią dyrektor oraz nauczycieli. Wszystkie zachęcały swym wyglądem do smakowitego konsumowania.

Będziemy sięgać częściej po to, co zdrowe i wartościowe !!

Pani psycholog zapoznała nas z chorobami przewodu pokarmowego.
1. Objaśniła nowe terminy : anoreksja i bulimia
2. Wskazała na przyczyny powstawania anoreksji i bulimii
3. Podała najważniejsze objawy anoreksji i bulimii
4. Uświadomiła nam jak groźne skutki mogą mieć te choroby.
5. Zachęcała do akceptacji samego siebie.
6. Odpowiadaliśmy wszyscy pisemnie na pytania sprawdzające wiedzę z zajęć profilaktycznych.
- jaki jest cel spożywania pokarmów ?
- czym się różni anoreksja od bulimii?
- głodówka jest przejawem zachowań agresywnych czy autoagresywnych?
- na czym polega niezdrowe odżywianie?
- na czym polega nieregularne spożywanie posiłków?
- jaki związek ma otyłość z emocjami człowieka?
Po sprawdzeniu zadań okaże się, kto najwięcej zapamiętał?
Wyniki podane będą na podsumowaniu projektu.

Zdrowo i owocowo!
Jak zawsze nasze działania rozpoczęły panie wychowawczynie od krótkiej pogadanki.
Nazywaliśmy owoce według kolorów, pochodzenia - krajowego czy zagranicznego oraz według posiadanych witamin.
Już wiemy, które witaminy znajdują się w danym owocu i jaki wpływ mają na nasz organizm.
Przyrządzaliśmy w grupach czteroosobowych kolorowe szaszłyki z owoców. Najwięcej czasu zajęło nam krojenie owoców , potem różnicowanie odpowiedniej części owocu , aby powstał „ kolorowy owocowy szaszłyk”. Gotowe patyczki z owocami umieszczaliśmy w skórce arbuza. Potem z przyjemnością je skonsumowaliśmy. Poczęstowaliśmy nimi panią dyrektor.
W naszych praktycznych działaniach jak zawsze pomagały nam panie wychowawczynie jak również obserwowały naszą sprawność kulinarną. Najlepsi zostaną wyróżnieni na podsumowaniu projektu.
Wiemy , że owoce są smaczne , zdrowe , a przede wszystkim są naturalnymi słodyczami!!!

Zdrowo i aktywnie spędziliśmy czas w Gospodarstwie Agroturystycznym w Czeszewie.

  1. Uczestniczyliśmy w seansie solno – jodowym w Jaskini Galos- wdychaliśmy wiele mikroelementów. Relaksująca muzyka , zmieniające się oświetlenie oraz wygodne leżaki sprawiły , że wyszliśmy całkowicie zrelaksowani.

  2. Wysłuchaliśmy pogadanki na temat znaczenia tego mikroklimatu na wspomaganie leczenia wielu chorób.

  3. Następnie zjedliśmy II śniadanie - były też zdrowe owoce!

  4. Zrelaksowani i posileni korzystaliśmy z różnych zabaw na świeżym powietrzu: jeździliśmy na hulajnogach, graliśmy w piłkę, wspinaliśmy się po „pajączku” wysoko do góry.

  5. Graliśmy parami w Rykoszet Squasha – odbijaliśmy rakietą piłką o ścianę. Pierwszy raz korzystaliśmy z tej gry. Polecamy wszystkim to miejsce . Tylko tu odpoczniesz, pograsz w Rykoszet, odprężysz się w Jaskini Solnej !

Podsumowanie projektu edukacyjnego „ Żyj zdrowo”

Uczniowie klasy IV i VI szkoły podstawowej podsumowali projekt edukacyjny : „Żyj zdrowo”, który trwał przez w okres trzech miesięcy.
Głównym celem projektu było zwiększenie świadomości uczniów i ich rodziców odnośnie wpływu żywienia i aktywności fizycznej na zdrowie człowieka. 6 czerwca br. dość licznie przybyli do naszej szkoły rodzice, którzy towarzyszyli swoim dzieciom tworząc ciepłą atmosferę wyjątkowego spotkania , w którym towarzyszyła nam również pani dyrektor i szkolna pielęgniarka. Wszyscy z zainteresowaniem obejrzeli prezentację multimedialną przedstawiającą różnorodność działań projektu po czym wyróżniono i nagrodzono uczniów w poszczególnych kategoriach.

Zgaduj – zgadula „Czy wszystko wiem o mleku i jego przetworach” :
1.Ewelina Konieczka kl.VI
2.Wiktoria Kaźmierczak kl.IV
3. Daniel Niedziela kl. VI

Konkurs plastyczny : „ Zdążyć przed grypą”
1. Angelika Wojciechowska kl.IV
2. Wiktoria Kaźmierczak kl. IV
3. Ewelina Konieczka kl.VI
4. Daria Wilińska kl.VI

Konkurs wiedzy o „Chorobach przewodu pokarmowego”
1.Ewelina Konieczka
2. Daniel Niedziela

Konkurs literacki „ Jak pięknie żyć”
1.Daniel Niedziela,
2.Hubert Mróz

Konkurs literacki : List do wiosny”
1.Ewelina Konieczka,
2. Hubert Mróz

Wyróżnienia dla uczniów kl.IV , którzy napisali zdrowe przepisy kulinarne
1.Kamil Kucza,
2.Borowski Mateusz ,
3.Borowski Bartek,
4.Weronika Janiszewska
5. Wiktoria Kaźmierczak

Za aktywność podczas różnych działań projektu wszyscy uczniowie otrzymali pamiątkowy dyplom oraz książki promujące zdrowy styl życia i gry planszowe.
Wszelkie wyróżnienia , nagrody i dyplomy wywołały na twarzach uczniów promienny uśmiech.

W dalszej części spotkania uczniowie kl.IV zaprezentowali wiersze, a uczniowie z kl.VI scenkę „Żyj zdrowo”. Bardzo sympatyczną i wywołującą wiele pozytywnych emocji była FAMILIADA . Dwie grupy w osobach rodziców i dzieci zmierzyły się w zadaniach konkursowych. Wśród nich było m.in. grupowanie produktów zdrowych i szkodliwych dla organizmu, układanie zdrowego jadłospisu na 1 dzień, efektowne nakrycie stołu dla zdrowego przyjęcia urodzinowego, quiz wiedzy na temat zdrowego stylu życia, rozpoznawanie warzyw , owoców i produktów mleczarskich po smaku, prezentacja zestawu ćwiczeń gimnastyki porannej, wykonanie buźki z pomarańcza. Walka była zacięta , ale zakończyła się remisem. Rodzice otrzymali dyplomy oraz nagrody w postaci książek.
Rytmy piosenek „ Ogórek” , „ Witaminki” uświetniły integracyjne spotkanie i zachęcały do dobrej zabawy jak i do ćwiczeń gimnastycznych. Do degustacji zachęcał wszystkich „Stół ze zdrową żywnością” ciesząc oko , a potem znajdujące się tam produkty pobudzały swoimi smakami. Wszystkim dopisywały apetyty. Uczniowie otrzymali również gazetki projektu . Wykonanie poszczególnych zadań gazetek pozwoli na sprawdzenie jak utrwalenie wiadomości zdobytych wcześniej.
Projekt edukacyjny swym rozmiarem i różnorodnością działań pozwolił rozwinąć zainteresowania uczniów, skonfrontować swój zasób wiadomości z rówieśnikami. Stworzył możliwość zaprezentowania się na szerszym forum . Pomógł rozwinąć u uczniów i rodziców zachowania prozdrowotne, wyrobić poczucie odpowiedzialności za własne zdrowie.

Zachęcamy do obejrzenia prezentacji Żyj zdrowo

Chcąc uzyskać informacje dotyczące realizacji projektu opracowaliśmy ankietę ewakuacyjną skierowaną do losowo wybranych uczniów (20 uczniów).
Analiza ankiet pozwoliła stwierdzić nam że :
- projekt był przygotowany w sposób interesujący
- uczniowie czynnie i z entuzjazmem uczestniczyli w realizacji zadań projektu
- nabyte wiadomości i umiejętności będą mogli praktycznie wykorzystać w życiu codziennym
- w przyszłości uczniowie chętnie deklarują udział w takiej formie zajęć.