MARZEC
Odpowiadaliśmy
na pytania zawarte w ankiecie „ MOJE NAWYKI
ŻYWIENIOWE I AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA”
ANALIZA
ANKIETY
Wszyscy
uczniowie swoją kondycję fizyczną oceniają
znakomicie.
Nie chcą zmieniać swoich nawyków żywieniowych
, ponieważ uważają je za dobre
OBLICZALIŚMY SWÓJ
WSKAŹNIK BMI - Indeks Masy Ciała
BMI (ang. Body Mass Index) to współczynnik masy
ciała, który obliczamy dzieląc naszą masę
ciała podaną w kilogramach przez wzrost podany
w metrach podniesiony do kwadratu (podany w
metrach).
Wzór do obliczenia BMI:
![](zyjzdrow/bmi/bmi1.jpg)
Przy
współpracy z pielęgniarką uczniowie zważyli
się i zmierzyli swój wzrost, a następnie z
pomocą nauczyciela matematyki każdy z nich
obliczył swój wskaźnik BMI. Uzyskany wynik
porównał z prezentowaną poniżej tabelą.
![](zyjzdrow/bmi/bmi2.jpg)
Wyniki
uczniów klasy IV i VI przedstawia poniższy
wykres:
![](zyjzdrow/bmi/bmi3.jpg)
Wysłuchaliśmy pogadanki na
temat grypy
Pani pielęgniarka zapoznała nas z
najważniejszymi informacjami na temat grypy.
Podała zalecenia głównego inspektora
sanitarnego, które wskazywały na działania
profilaktyczne. W czasie spotkania próbowano
odpowiedzieć na pytania:
- Jak można zarazić się wirusem grypy?
- Czy to jest grypa, czy przeziębienie?
- Dlaczego grypa jest mroźną chorobą ?
- Kto jest najbardziej narażony na powikłania ?
- Jak można „Zdążyć przed grypą”?
- Czy dzieci mogą być szczepione przeciw
grypie?
Każdy uczeń otrzymał ulotkę dotyczącą
zakażeniom. Aktualnie uczniowie wykonują
plakaty profilaktyczne dotyczące zapobiegania
szerzeniu się zakażeń. Plakaty będą
prezentowane na podsumowaniu działań projektu.
![](zyjzdrow/grypa/IMG_0985.JPG)
![](zyjzdrow/grypa/IMG_0987.JPG)
Zwiedzaliśmy
Spółdzielnię Mleczarską we Wrześni.
Było to dla
nas duże przeżycie, ponieważ wielu z nas nie
było jeszcze w tak dużym zakładzie. Pani
przewodnik już na samym początku dała nam
specjalną odzież ochronną i musieliśmy
zdezynfekować ręce płynem , po to , aby żadne
bakterie nie dostały się do produktów, które
później konsumujemy. Następnie ruszyliśmy w
podróż po wszystkich działach zakładu.
Poznaliśmy technologię produkcji mleka i jego
przetworów. Obserwowaliśmy duże maszyny takie
jak wirówki, pasteryzatory, mateczniki ,
homogenizatory, pakowaczki. Na zakończenie
zwiedzania zostaliśmy zaproszeni do stołówki
na degustacje produktów mleczarskich.
Smakowaliśmy maślankę owocową , zwykłą
twarogi , jogurty. Panie zachęcały nas do
codziennego spożywania tych zdrowych produktów.
Co zapamiętaliśmy to się okaże , ponieważ
nasze panie wspominały , że wykażemy się
wiedzą podczas zgaduj – zgaduli.
![](zyjzdrow/mleczar/12.jpg)
![](zyjzdrow/mleczar/14.jpg)
![](zyjzdrow/mleczar/2.jpg)
![](zyjzdrow/mleczar/4.jpg)
![](zyjzdrow/mleczar/5.jpg)
Czy wszystko wiem o mleku i
jego produktach?
Podsumowaliśmy
wycieczkę do Spółdzielni Mleczarskiej.
Obejrzeliśmy
prezentację zdjęć, utrwaliliśmy nowe
pojęcia, nazwy urządzeń, drogę mleka
od krowy do kartonika, produkty wyrabiane
z mleka, wartości odżywcze mleka,
Kończyliśmy
prace plastyczne – wyłonienie
zwycięzcy na podsumowaniu projektu
Wzięliśmy
udział w zgaduj – zgaduli.
I miejsce Ewelina Konieczka kl. VI
II miejsce Wiktoria Kaźmierczak kl.IV
III miejsce Daniel Niedziela kl. VI
Uczniowie otrzymali dyplomy , nagrody
rzeczowe wręczone będą na podsumowaniu
Pracowaliśmy
z gazetką projektu wykonaną techniką
komputerową
![](zyjzdrow/mleko/mleko2.jpg)
![](zyjzdrow/mleko/mleko4.jpg)
![](zyjzdrow/mleko/mleko6.jpg)
![](zyjzdrow/mleko/mleko8.jpg)
![](zyjzdrow/mleko/mleko9.jpg)
JAK ZAPOBIEGAĆ WADOM
POSTAWY?
JUŻ WIEMY !!!
NIE
GARBIMY SIĘ- TRZYMAMY PLECY PROSTO
PODCZAS WYKONYWANIA RÓŻNYCH CZYNNOŚCI.
OGRANICZAMY
CZAS SPĘDZONY PRZED TELEWIZOREM I
KOMPUTEREM.
W
SZKOLE ZAWSZE SIADAMY NA KRZEŚLE
OZNACZONYM ODPOWIEDNIM KOLOREM, KTÓRE
DOSTOSOWANE JEST DO NASZEGO WZROSTU.
PODCZAS
SIEDZENIA TRZYMAMY PLECY PROSTO I
PODPIERAMY TUŁÓW RAMIONAMI.
NOSIMY
PLECAK ZAWSZE NA OBU RAMIONACH.
UTRZYMUJEMY
PORZĄDEK W PLECAKU I ZABIERAMY DO
SZKOŁY TYLKO NIEZBĘDNE ZESZYTY I
KSIĄŻKI.
ZWIĘKSZAMY
SWOJĄ AKTYWNOŚĆ RUCHOWĄ- UPRAWIAMY
SPORTY NP. PŁYWANIE, BIEGANIE LUB JAZDĘ
NA ROWERZE.
ĆWICZ
YMY NA GIMNASTYCE KOREKCYJNEJ-WZMACNIAMY
MIĘŚNIE STABILIZUJĄCE KRĘGOSŁUP.
Znamy też
ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę
ciała i je stosujemy na co dzień.
![](zyjzdrow/postawa/postaw.jpg)
![](zyjzdrow/postawa/postaw2.jpg)
![](zyjzdrow/postawa/postaw4.jpg)
![](zyjzdrow/postawa/postaw6.jpg)
![](zyjzdrow/postawa/postaw8.jpg)
![](zyjzdrow/postawa/postaw10.jpg)
MAJ
Przygotowaliśmy
zdrowe kanapki z pieczywa razowego i warzyw.
1. Przeprowadzono pogadankę, w której odwołano
się do wiadomości zdobytych podczas
ubiegłorocznej wycieczki do piekarni.
2. Przygotowano stół ze zdrowym pieczywem oraz
warzywami zielonymi i czerwonymi
3. Przeprowadzono konkurs na rozpoznawanie
różnych dodatków do pieczywa ( kminek,
słonecznik, pestki dyni, sezam, orzechy, otręby
żytnie).Zdecydowanie lepsza była klasa VI.
4. Nazywano poszczególne warzywa oraz uczniowie
dowiedzieli się więcej o ich zdrowotnej mocy
oraz znaczeniu witamin dla zdrowia człowieka.
Dzisiejsze działania nazwali: „ Jem kolorowo i
zdrowo”
5. Przygotowano w grupach kolorowe kanapki,
którymi poczęstowali panią dyrektor oraz
nauczycieli. Wszystkie zachęcały swym wyglądem
do smakowitego konsumowania.
Będziemy sięgać częściej po to, co zdrowe i
wartościowe !!
![](zyjzdrow/kanapki/kanapk2.jpg)
![](zyjzdrow/kanapki/kanapk4.jpg)
![](zyjzdrow/kanapki/kanapk7.jpg)
![](zyjzdrow/kanapki/kanapk9.jpg)
![](zyjzdrow/kanapki/kanapk11.jpg)
![](zyjzdrow/kanapki/kanapk13.jpg)
![](zyjzdrow/kanapki/kanapk15.jpg)
![](zyjzdrow/kanapki/kanapk17.jpg)
![](zyjzdrow/kanapki/kanapk19.jpg)
![](zyjzdrow/kanapki/kanapk21.jpg)
![](zyjzdrow/kanapki/kanapk23.jpg)
![](zyjzdrow/kanapki/kanapk25.jpg)
Pani
psycholog zapoznała nas z chorobami przewodu
pokarmowego.
1. Objaśniła nowe terminy : anoreksja i bulimia
2. Wskazała na przyczyny powstawania anoreksji i
bulimii
3. Podała najważniejsze objawy anoreksji i
bulimii
4. Uświadomiła nam jak groźne skutki mogą
mieć te choroby.
5. Zachęcała do akceptacji samego siebie.
6. Odpowiadaliśmy wszyscy pisemnie na pytania
sprawdzające wiedzę z zajęć profilaktycznych.
- jaki jest cel spożywania pokarmów ?
- czym się różni anoreksja od bulimii?
- głodówka jest przejawem zachowań agresywnych
czy autoagresywnych?
- na czym polega niezdrowe odżywianie?
- na czym polega nieregularne spożywanie
posiłków?
- jaki związek ma otyłość z emocjami
człowieka?
Po sprawdzeniu zadań okaże się, kto najwięcej
zapamiętał?
Wyniki podane będą na podsumowaniu projektu.
![](zyjzdrow/anoreks/anorek2.jpg)
![](zyjzdrow/anoreks/anorek4.jpg)
Zdrowo
i owocowo!
Jak zawsze nasze działania rozpoczęły panie
wychowawczynie od krótkiej pogadanki.
Nazywaliśmy owoce według kolorów, pochodzenia
- krajowego czy zagranicznego oraz według
posiadanych witamin.
Już wiemy, które witaminy znajdują się w
danym owocu i jaki wpływ mają na nasz organizm.
Przyrządzaliśmy w grupach czteroosobowych
kolorowe szaszłyki z owoców. Najwięcej czasu
zajęło nam krojenie owoców , potem
różnicowanie odpowiedniej części owocu , aby
powstał „ kolorowy owocowy szaszłyk”.
Gotowe patyczki z owocami umieszczaliśmy w
skórce arbuza. Potem z przyjemnością je
skonsumowaliśmy. Poczęstowaliśmy nimi panią
dyrektor.
W naszych praktycznych działaniach jak zawsze
pomagały nam panie wychowawczynie jak również
obserwowały naszą sprawność kulinarną.
Najlepsi zostaną wyróżnieni na podsumowaniu
projektu.
Wiemy , że owoce są smaczne , zdrowe , a przede
wszystkim są naturalnymi słodyczami!!!
![](owoce/owoce2.jpg)
![](owoce/owoce4.jpg)
![](owoce/owoce6.jpg)
![](owoce/owoce8.jpg)
![](owoce/owoce10.jpg)
![](owoce/owoce12.jpg)
![](owoce/owoce14.jpg)
![](owoce/owoce16.jpg)
![](owoce/owoce18.jpg)
![](owoce/owoce20.jpg)
![](owoce/owoce22.jpg)
Zdrowo
i aktywnie spędziliśmy czas w Gospodarstwie
Agroturystycznym w Czeszewie.
Uczestniczyliśmy
w seansie solno – jodowym w Jaskini
Galos- wdychaliśmy wiele
mikroelementów. Relaksująca muzyka ,
zmieniające się oświetlenie oraz
wygodne leżaki sprawiły , że
wyszliśmy całkowicie zrelaksowani.
Wysłuchaliśmy
pogadanki na temat znaczenia tego
mikroklimatu na wspomaganie leczenia
wielu chorób.
Następnie
zjedliśmy II śniadanie - były też
zdrowe owoce!
Zrelaksowani
i posileni korzystaliśmy z różnych
zabaw na świeżym powietrzu:
jeździliśmy na hulajnogach, graliśmy w
piłkę, wspinaliśmy się po
„pajączku” wysoko do góry.
Graliśmy
parami w Rykoszet Squasha –
odbijaliśmy rakietą piłką o ścianę.
Pierwszy raz korzystaliśmy z tej gry.
Polecamy wszystkim to miejsce . Tylko tu
odpoczniesz, pograsz w Rykoszet,
odprężysz się w Jaskini Solnej !
![](jaskinia/2.JPG)
![](jaskinia/7.JPG)
![](jaskinia/4.JPG) ![](jaskinia/6.JPG)
![](jaskinia/11.JPG)
![](jaskinia/13.JPG)
![](jaskinia/15.JPG)
Podsumowanie
projektu edukacyjnego „ Żyj zdrowo”
Uczniowie
klasy IV i VI szkoły podstawowej podsumowali
projekt edukacyjny : „Żyj zdrowo”, który
trwał przez w okres trzech miesięcy.
Głównym celem projektu było zwiększenie
świadomości uczniów i ich rodziców odnośnie
wpływu żywienia i aktywności fizycznej na
zdrowie człowieka. 6 czerwca br. dość licznie
przybyli do naszej szkoły rodzice, którzy
towarzyszyli swoim dzieciom tworząc ciepłą
atmosferę wyjątkowego spotkania , w którym
towarzyszyła nam również pani dyrektor i
szkolna pielęgniarka. Wszyscy z zainteresowaniem
obejrzeli prezentację multimedialną
przedstawiającą różnorodność działań
projektu po czym wyróżniono i nagrodzono
uczniów w poszczególnych kategoriach.
Zgaduj –
zgadula „Czy wszystko wiem o mleku i jego
przetworach” :
1.Ewelina Konieczka kl.VI
2.Wiktoria Kaźmierczak kl.IV
3. Daniel Niedziela kl. VI
Konkurs
plastyczny : „ Zdążyć przed grypą”
1. Angelika Wojciechowska kl.IV
2. Wiktoria Kaźmierczak kl. IV
3. Ewelina Konieczka kl.VI
4. Daria Wilińska kl.VI
Konkurs wiedzy
o „Chorobach przewodu pokarmowego”
1.Ewelina Konieczka
2. Daniel Niedziela
Konkurs
literacki „ Jak pięknie żyć”
1.Daniel Niedziela,
2.Hubert Mróz
Konkurs
literacki : List do wiosny”
1.Ewelina Konieczka,
2. Hubert Mróz
Wyróżnienia
dla uczniów kl.IV , którzy napisali zdrowe
przepisy kulinarne
1.Kamil Kucza,
2.Borowski Mateusz ,
3.Borowski Bartek,
4.Weronika Janiszewska
5. Wiktoria Kaźmierczak
Za aktywność
podczas różnych działań projektu wszyscy
uczniowie otrzymali pamiątkowy dyplom oraz
książki promujące zdrowy styl życia i gry
planszowe.
Wszelkie wyróżnienia , nagrody i dyplomy
wywołały na twarzach uczniów promienny
uśmiech.
W dalszej
części spotkania uczniowie kl.IV zaprezentowali
wiersze, a uczniowie z kl.VI scenkę „Żyj
zdrowo”. Bardzo sympatyczną i wywołującą
wiele pozytywnych emocji była FAMILIADA . Dwie
grupy w osobach rodziców i dzieci zmierzyły
się w zadaniach konkursowych. Wśród nich było
m.in. grupowanie produktów zdrowych i
szkodliwych dla organizmu, układanie zdrowego
jadłospisu na 1 dzień, efektowne nakrycie
stołu dla zdrowego przyjęcia urodzinowego, quiz
wiedzy na temat zdrowego stylu życia,
rozpoznawanie warzyw , owoców i produktów
mleczarskich po smaku, prezentacja zestawu
ćwiczeń gimnastyki porannej, wykonanie buźki z
pomarańcza. Walka była zacięta , ale
zakończyła się remisem. Rodzice otrzymali
dyplomy oraz nagrody w postaci książek.
Rytmy piosenek „ Ogórek” , „ Witaminki”
uświetniły integracyjne spotkanie i zachęcały
do dobrej zabawy jak i do ćwiczeń
gimnastycznych. Do degustacji zachęcał
wszystkich „Stół ze zdrową żywnością”
ciesząc oko , a potem znajdujące się tam
produkty pobudzały swoimi smakami. Wszystkim
dopisywały apetyty. Uczniowie otrzymali
również gazetki projektu . Wykonanie
poszczególnych zadań gazetek pozwoli na
sprawdzenie jak utrwalenie wiadomości zdobytych
wcześniej.
Projekt edukacyjny swym rozmiarem i
różnorodnością działań pozwolił rozwinąć
zainteresowania uczniów, skonfrontować swój
zasób wiadomości z rówieśnikami. Stworzył
możliwość zaprezentowania się na szerszym
forum . Pomógł rozwinąć u uczniów i
rodziców zachowania prozdrowotne, wyrobić
poczucie odpowiedzialności za własne zdrowie.
![](zyjzdrow/podsum/podsum02.JPG)
![](zyjzdrow/podsum/podsum04.JPG)
![](zyjzdrow/podsum/podsum06.JPG)
![](zyjzdrow/podsum/podsum08.JPG)
![](zyjzdrow/podsum/podsum10.JPG)
![](zyjzdrow/podsum/podsum12.JPG)
![](zyjzdrow/podsum/podsum14.JPG)
![](zyjzdrow/podsum/podsum16.JPG)
![](zyjzdrow/podsum/podsum18.JPG)
![](zyjzdrow/podsum/podsum20.JPG)
![](zyjzdrow/podsum/podsum22.JPG)
![](zyjzdrow/podsum/podsum24.JPG)
![](zyjzdrow/podsum/podsum26.JPG)
![](zyjzdrow/podsum/podsum27.JPG)
Zachęcamy do
obejrzenia prezentacji Żyj
zdrowo
Chcąc
uzyskać informacje dotyczące realizacji
projektu opracowaliśmy ankietę ewakuacyjną
skierowaną do losowo wybranych uczniów (20
uczniów).
Analiza ankiet pozwoliła stwierdzić nam że :
- projekt był przygotowany w sposób
interesujący
- uczniowie czynnie i z entuzjazmem uczestniczyli
w realizacji zadań projektu
- nabyte wiadomości i umiejętności będą
mogli praktycznie wykorzystać w życiu
codziennym
- w przyszłości uczniowie chętnie deklarują
udział w takiej formie zajęć.
|