|
Zespół Szkół im. Janusza Korczaka we Wrześni
w roku szkolnym 2015/2016 wzbogacił swoją
ofertę edukacyjną o funkcjonowanie szkoły
ponadgimnazjalnej dla uczniów z umiarkowaną i
znaczną niepełnosprawnością intelektualną
– Szkołę Przysposabiającą do Pracy. W
trakcie nauki w SPdP absolwenci gimnazjum będą
utrwalać zdobyte na wcześniejszym etapie
edukacyjnym umiejętności oraz będą uczyć
się wykorzystywać je w realnych sytuacjach
życiowych. Treści edukacyjne będą ściśle
powiązane z działaniami praktycznymi. Materiał
nauczania jest przeznaczony do realizacji w
ciągu trzech lat nauki (z możliwością
wydłużenia etapu edukacyjnego) Zajęcia oparte
na autorskim programie nauczania „Pracuję w
domu i ogrodzie” prowadzone będą w formie
zajęć warsztatowych w szkolnych pracowniach lub
poza nią tj. zajęcia z ogrodnictwa w Ośrodku
Hipoterapii i Rehabilitacji w Czeszewie. Program
opracowany przez Magdalenę Janiak i Hannę
Ludwiczak kładzie nacisk na prowadzenie
gospodarstwa domowego m.in. przygotowywanie
posiłków, zakupy, planowanie pracy, sprzątanie
oraz dbałość o otoczenie domu m.in. sadzenie i
pielęgnowanie roślin, drzew, krzewów owocowych
oraz ozdobnych. Program ma charakter
wielokierunkowy i nie ogranicza się wyłącznie
do prowadzenia domu i ogrodu, uwzględnia
indywidualność ucznia, jego możliwości i daje
mu szansę na poszukiwanie, poznawanie i
tworzenie. Proponujemy uczniom zajęcia z
rękodzieła, informatyki i prac biurowych,
zajęcia artystyczne i sportowe. Nauka
zorganizowana w wyżej wymieniony sposób ma
umożliwić uczniom zdobycie szerokiego wachlarza
kompetencji społecznych, przygotować ich do
autonomicznego (na miarę możliwości
rozwojowych) i aktywnego dorosłego życia, ma
służyć takiemu opanowaniu podstawowych
umiejętności i czynności pracy aby
przygotować absolwenta do podjęcia samodzielnej
lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku
na wolnym lub chronionym rynku pracy. Absolwent SPdP
- zostaje
wyposażony w umiejętności i
sprawności , które są niezbędne do
realizacji zadań dnia codziennego
- potrafi
podejmować różne role społeczne w
środowisku macierzystym
- posiada
podstawową wiedzę o godnym, aktywnym
życiu partnerskim oraz funkcjonowaniu
rodziny
- przestrzega
ogólnie przyjętych norm
- uczestniczy w
życiu społecznym
- na miarę
swoich indywidualnych możliwości jest w
stanie sprostać wymaganiom i
oczekiwaniom stawianym mu przez
społeczeństwo.
- rozumie
pojęcie pracy
- podejmuje
określone czynności adekwatne do
własnych możliwości
- jest
świadomy swoich umiejętności
- umie dokonać
wyboru konkretnego zadania do realizacji
- przestrzega
zasad bezpieczeństwa w czasie pracy
- posiada
pozytywną motywację
- jest
przygotowany do samodzielnego poruszania
się w środowisku w zależności od
swoich możliwości
- w miejscu
pracy, miejscach publicznych, podczas
przejazdów środkami komunikacji potrafi
zachowywać się w sposób społecznie
akceptowany
- potrafi
zwrócić się o pomoc do właściwych
osób
- umie
skoncentrować się na zadaniu
- stara się
wykonać je poprawnie od początku do
końca
- w miarę
możliwości dokonuje adekwatnej oceny
swojej pracy
- jest zdolny
do korygowania ewentualnych błędów w
czasie wykonywania pracy
|